an Sleper terug an weggeweest BEgan (A 15 JAAR WEER EXPOSITIE Kunstenaars pleiten voor produktiefonds I en en werken vmmi UITSLAND 3 'ELGIE NED. HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 uaG19 mei 1981 pagina gids 2 ?é0$ÊÊ pöl Bankbiljetten Ontdekkingen Steden Kraai Lucky Luke Suske en Wiske: De Koperen Knullen In de ïemnel heb ihno$ iets da mis- [schien reddinj ton brenjen y Dierenleed NOS: Journaal 9-1&25 Nieuws voor doven en slechtho- renden R: 8.10 t/m 9.10 School- visie. 9.25-9.55 Kleuter- »ramraa. 18.00 Freun- len, tv-serie. 18.30 In- natief programma. 0 Café Wernicke, tv-se- 19.25 Sport. 20.15 Jour- 1. 20.30 Sport. 21.25 Re- tage. 22.00 Nick Lewis af inspector, misdaad- ie. 22,45 Aktualiteiten. 5 Amusementspro- mma. 0.15-0.20 Jour- 1. 0 Journaal en aktuaü en. 10.23 Fluchthelfer acht, tv-film. 11.55 Re- ïaal programma. 12.10 ormatief programma. >5 Persoverzicht. 13.00- ,5 Journaal. 16.30 Infor- tief programma. 17.00 irnaal. 17.10 Dokumen- •e serie. 17.40 Geva- :rd magazine. 18.20 Te- tilmserie. 19.00 Jour- il. 19.30 An der Eek von Herrlichkeit, toneel 21.20 Informatief Igramma. 22.05 Alam sta - Die Rechtlosen imbrista!), Ameri- ;nse speelfilm. 23.50 irnaal. Gymnastiek. 8.10 t/m Schooltelevisie. (9.25 uterprogramma) 17.00 17.15 Schooltelevisie. 30 Informatief pro- imma. 18.00 Kleuterpro- imma. 18.30 Cursus geo- trie. 19.00 Spelprogram- 19.45 Journal 3. 20.00 irnaal. 20.15 Galerie. X) Portrait. 21.15 Infor- tief programma. 21.45 r Ort. 22.30 Informa- ve serie. 23.00 Journaal. 11 00-15.00 en 17.00 School- evisie. 18.00 Kinderfilm- ■ie. 18.05 Kleuterpro- amma. 18.35 Amusé- mtsprogramma. 18.40 ugdserie. 19.07 Informa- f programma. 19.37 Lot- mededelingen en mor- 1.19.45 Journaal. Aansl.: formatief programma. 10 Showprogramma. 40 Documentaire. 21.30 elprogramma. 22.00 assieke muziek. 22.45- 00 Toto en journaal. :t 2 n 14.00-20.10 zie Net i. 10 Documentaire. 20.35 irold and Maude, Ame- -caanse speelfilm. 22.05- 35 Open School. 00.14.30 en 15.00 School- evisie. 17.30 ONEM-aan- ndigingen. 17.45 Teken- ms. 18.15 Spelprogram- 1. 18.30 Documentaire. 00 Regionaal journaal. 25 Weerbericht. 19.30 urnaal. 19.55 Toto-uit- igen. 19.56 Salut Cham- in, tv-serie. 20.50 Docu- sntaire serie. 22.20 Re- rtage. Aansl.: Journaal weerbericht. Jsheid. 15.30 Geen verboden ■gang. 1630 Babyion. 17.24 HJt dellugen. 1730 Nieuws. 12» ho. 1210 Verkenning. HUM- SRB.: 1830 Na vijven en L KRO: 1850 (S) Lichte gram- ifoonmuztek. 19.00 Kom de kring, (4). 1930 Kruispunt 00 (S) Concerten in het Stede- k: Klassieke pianomuziek 15 Spektakel. 2220 Overwe- ig. 2230 Nieuws. 22.40 (S) ®n muziek. 23.30 (Si Muziek op spel. 2255-24.00 Nieuws. Ier heel uur nieuw SrA: Van 7.00-18.00 AktusU" iten vla dingen van de dag. Felix Meurders - Louis Ver- ïuur - Erik Post. 9.30 <S) .V" m van Beusekom - Roel Roe. rs. 1030 (S) Frits Spits - oeners (VARA's JaxctcUer) 30 (S) VIP-speL 1330 <S) Peter eiland - Erik Post. 15.391®' »nl Jansen - Alfred Lagarje i le Comte - Rolf Kroes wu m van Beusekom. NOS: 18. De Avondspits. VARA: 12 Popdonder 21.02 (S) NsW" lie. 2202 (S)...and alle that jsz. 02-24.00 (S) Elpee tuin. TROS: 730 Nieuws. 7.02 spriccio. 9.02 (S) Er staa* een 'gel ln Haarlem. 930 X. :inde en verre. 10.00 <S) en tot twaalf. 1200 NjgjC; .02 (8) Intermezzo. 1200 go eest klassieke tien. 1330 oren-korpsen. 14.00 Nik*> .02 (S) De hoge C. 1430 (ffl rltelten. 1200 (S) Balen""" 1. TELEAC: 17.00 Socwj erzekerlngen, les U- - ieuws. 1736 Fotograferen lmen, les 7. (—18.00). T 3 Henk Egbers) vijftien jaar geleden heb terlijk mijn hele huis tobroken. De tuin lag vol Alle overbodige dingen fik eruit gedaan". Dat Lt de beeldend kunste- jan Sleper uit Breda. I harde ingreep stond Leen breuk met zijn ver in als kunstenaar; voor [nieuwe bezinning en oriëntatie. ,*wel hij een befaamd Ljtwas aan de kunstaca- Lje St-Joost in Breda pij rich persoonlijk als L in de voorbije vijftien Lp geen enkele wijze ge- leateerd. Heel voorzich- Erbt hij nu een tipje van luier op. In Print Gallery L Brattinga, Prinsen- Ui 628 in Amsterdam, [l hij tot 4 juli vijftien kutten zien; stelt hij Lloot aan een eerste pu le reactie op zijn werk lieden in die vijftien gewerkt heeft Jan per. „Mijn huis zit vol van 1 tot onder. Bijna alles ik gedaan: tekenen, |ilderen, boetseren.... ben enteel een object aan Laken". Maar als je in Ihuis komt zie je er niets f Alles staat ingepakt. Op grond heeft zijn F haar schildersatelier. |leeerste etage wordt ge- En op de tweede heeft hij zijn werk- Alles staat inge- t Vijftien jaar heeft hij self ingepakt. En toch a velen, die de kunstwe- Ji een beetje kennen, wie Sleper is. En wel op een waardige manier. Ik Kin die periode heel wat pten van St.-Joost zien e, die uitgegroeid wa- |lot uitstekende grafici. isch altijd kon je zeg- iJij bent door Sleper op- lid! En soms lijkt het er- liat zelfs na jaren arties- fnog een Sleper-effect in i werk meedragen. De hluur van Jan Sleper op [hele generatie grafisch Weide kunstenaars is on peilbaar. Hij gaf dertig fles op St.-Joost. Oud New York weerspiegeld in een moderne wolkenkrabber; zeefdruk van Jan Sleper. ff■IffqfPW' if! - Jt'"Vi< 12 r>'\'1'-T-r V; 'WG Lettertekens uit de New Yorkse Wallstreet werden als zeef druk onder de hand van Jan Sleper een nieuw kunstwerk. prlingi ;en 1 dat is merkwaardig", |Mj. „In al die tijd heb ik it-ondanks vaak heftig ngen - een leerling op eigen atelier toegelaten. ingrijpen in hun tokken heb ik nooit did. Wat ik wel veel met 'leerlingen gedaan heb [Men". Dat een docent, Wjna angstvallig zijn werkresultaten ver- |ït om te waken voor Moze navolgers toch I duidelijke signatuur gedrukt op zijn leerlin- tuigt van een grote ar- 'persoonlijkheid. W inpakken en verber- pneeft, dunk me, ook niét |®ten met een minder- ^tdigheidsgevoel. Jan ta.die zijn loopbaan met Pffix de Rome voor gra- Fktinst begon, heeft geen "«treden om zich niet be- 31 te zijn van het feit dat |„n bekwaam kunstenaar [war hij kent zijn gren- t die grenzen hebben niet zozeer te maken met het sèc' kunnen hanteren van de middelen, met het vasthou den van de kwast, het men gen van de verf of het steken met een burijn, maar meer met de begrenzingen van emotionele creativiteit; met het in balans kunnen bren gen van het hetgeen je in je vingers en in de hart hebt; om dit beeld maar door te trekken. Het ging toch allemaal zo goed. „Ik had volop werk. Werkte voor de Nederlandse bank: gr af eerde talrijke bankbiljetten, had uitgevers in Parijs en Chicago waar voor ik regelmatig kon wer ken; opdrachten waren er te over.... Op een gegeven mo ment had ik er genoeg van. Ik vond dat ik veel te cere braal, te verstandelijk bezig was. Ik kwam niet écht aan mezelf toe". Daaruit heeft Jan Sleper rigoreuze consequenties ge trokken. Een vijftienjarig proces van hard werken aan zichzelf, met zichzelf en de materie. Afscheid nemen van fases in dat proces; in pakken. De deuren naar bui ten dicht; de dueren naar zichzelf proberen open te krijgen. Intussen les geven op Sr.-Joost; intens vergade ren en bezig met de woelige democratiseringsprocessen die de academie in die jaren tekende. Als een donderslag bij heldere hemel trof hem anderhalf jaar geleden een hartinfarct. Vervroegd pen sioen. Een ander leven. „Ik ben nergens meer", zegt hij. En dan heeft Jan Sleper het over zijn vijftienjarige afwe zigheid op de officiële kunst scène. Maar hij is er natuurlijk wel. Een andere Jan Sleper wellicht voor de mensen die hem als artiest kenden. Om daarvan publiekelijk iets te zien moet je naar Amster dam; naar een kleine niet- commerciële galerie van een andere befaamde collega. De deur naar buiten staat op een kier. Maar voor zichzelf heeft hij ontdekkingen ge daan in die bezinningsperio- de, die aan zijn kunstenaar - zijn nieuwe dimensies heb ben gegeven, zijn er nieuwe deuren opengegaan. Hij was naar New York geweest en bezig zijn in drukken te verwerken, toen die hartinfarct hem trof. Na een gedwongen rust nam hij dit thema weer op. Het re sultaat is nu een serie van vijfentwintig zeefdrukken, gevat in een linnen omslag. „Fotograferen en zeefdruk ken zijn voor mij nieuwe ontdekkingen geworden. Ik denk niet dat ik nog gra veer", zegt hij. Dat mag dan letterlijk zo zijn, maar ook in de zeefdrukken kan hij na tuurlijk zijn verleden niet verloochenen. Zijn kundig heden in het grafische vlak. opgebouwd vanuit de hout en kopergravure, blijven aanwezig en funtioneren nog in de zeefdrukken. De op bouw van de vlakken, het spelen met oeroude grafische tekens, het gebruik van be paalde rasters, de manier waarop de kleur wordt toe- gepast....dat alles verwijst naar de beste elementen uit de grafische traditie. Zo ge beuren er vaak echte nieuwe dingen op het gebied van zeefdruk. „Ik begreep in New York, dat Kennedy indertijd kon zeggen „Ich bin ein Berli ner", zegt Jan Sleper. „De sfeer van die steden heeft namelijk veel gemeen. De contrasten van oude en nieuwe culturen, die zich in elkaar en aan elkaar spiege len heeft hij op zijn bladen bijvoorbeeld weergegeven. Een oud gebouw dat weer kaatst in de glasgordijnge vels van de wolkenkrabbers of in een plas op straat. De manier waarop dat beeld in opbouw, belijningen, kleur en huid wordt verwerkt geeft aan die zeefdrukken een dimensie die je hier niet in woorden kunt weergeven. Dat moet je zien. Jan Sleper trekt graag parallellen. Wol kenkrabbers als grafstenen (beiden tekens van macht) of de huid van een oude vrouw, naast een advertentie voor huidlotion. Prachtig speelt hij met lettertekens uit de Wallstreet; de graficus op zijn best „Na vijftien jaar sta ik open voor dingen die van buitenaf op me toekomen; ook politieke gebeurtenissen zijn me gaan boeien. In het verleden was ik veel cere- braler, bedachter van binne nuit met mezelf bezig", con cludeert Jan Sleper, die se dert 1965 zijn werk signeert met Janès. Ik hoop dat deze Janès zijn vijftienjarige ar beid nog eens een keer uit pakt voor de buitenwacht. Dat zou een verrassend en leerzaam beeld kunnen ople veren van een proces, waar van nu in Print Gallery Pie- ter Brattinga enkele boeiende signalen zijn waar te nemen. 8DAM - De over- u® door het instellen [jj Produktiefonds de 08 van nieuwe ij®«r kansen geven. I (ondg kunnen dan Ei!' wes-kbeurzen en Li. to behoeve van J"8 gefinancierd Ook het geven van ~J kan een belang- I rijn voor de bev- 8 van het maken van klto ie Federatie van aarst; 'gingen te in het pro- voor de kunst, dat is jtoi in verband kamerver- i^overheid zou het odieerde instellin- i rrlri„0, .^elzi3 nsorgamsa- k&moeten maken s£-nprocentvan aan kunst te het gaat om de |tjw stributie en het rjtj ^an kunst legt de de ZH naclruk op pro- A' 's tegen een prak- concurrentiestrij d tussen beeldende kunste naarsregeling (BKR, een soort contraprestatie) en de vrije markt in stand houdt of vergroot. Ongewild breiden thans de aankopen in het ka der van de BKR zich uit, ter wijl de omzet op de markt zich naar verhouding en zelfs misschien absoluut, kleiner wordt. De bemoeienis van de overheid met de beeldende kunst moet niet het karakter hebben van verzorging, maar van deelneming aan het spel van vraag en aan bod, meent de federatie. Zij wil verder een onder zoek naar de uitwerking van kunstuitleen via artotheken. De kunstenaarsorganisatie is van oordeel dat de over heid de spreiding van kunst het best kan bereiken door particuliere aankopen te sti muleren. In dat verband pleit de federatie voor her stel van de onlangs afge schafte rijkssubsidie bij aan koop van een kunstwerk door particulieren. Belastin gaftrek noemt zij een andere mogelijkheid. Voorts wenst de federatie dat de bestaande -percenta geregelingen ten behoeve van de beeldende kunst met het oog op de teruglopende investeringen in de nieuw bouw, ook van toepassing worden gebracht op renova tie. Het Programma van de Federatie stelt vast dat de positie van de schrijver zwak blijft. Een werkelijke verbe tering kan de invoering van het leenrecht daarin bren gen. Daarbij laat het pro gramma in het midden of dat betaald moet worden door de mensen die gebruik maken van de bibliotheken of dat dit moet gebeuren uit de al gemene middelen. De kun stenaarsfederatie pleit ver der voor het vasthouden aan de verticale prijsbinding bij het boek en zonodig een inr- grijpen van de overheid bij een al te grote „voortvarend heid" van de boekenclubs. Evenals in het vorig jaar verschenen rapport over dit onderwerp besteedt de fede ratie ook in het programma van nu aandacht aan muziek en dans. Zij meent dat de tijd voor plannen maken voorbij is en dat in de komende tijd plannen moeten worden uit gevoerd. Van CRM wordt een zeer concrete standpunt bepaling gevraagd. Volgens de federatie van kunstenaarsverenigingen zou er in het volgend kabinet een minister van cultuur en informatie moeten komen. MST GESTREEPTE BOEV&I- tV&r ITPP DE DEZ70PS tVOPDr E&V &M/EBEEZD UQDSCHP/k:.. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 17