VPRO: Crisis alleen maar groter
Bioscoopbezoek
vorig jaar lager
[A 15 JA A
Tegenvaller voor
Holland Festival
NIEUWE VOORZITTER ZONDER BESTUUR
Radio
Televisie
DINSDAG 19 ME11981
Insdag
19 ME11981
Show
FilmConsument Wonen en
Kleinere zalen in opmars
1 Theaterdistrict bloeit als vanouds
NEW YORK -
I Broadway, 's we-
relds beroemste
theaterdistrict in
het hartje van
Manhattan, is al
vele malen dood,
Ziek of invalide
I verklaard, maar
nooit eerder leek
Broadway zo dicht
bij het einde als
geleden.
T v-moeheid
Misselijk
Kijk
mee
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 3
BELGIE NED.
BELGIE FRANS
Luister mee
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
eerlingen
.iS^'^enigingen te
Hier is jouw favoriete
moeder»de mijne
JEN HAAG (ANP) - De mu-
ziekwfedstrijd van het Hol-
lahd Festival kan dit jaar
niet doorgaan. De uitvoerin
gen op 10 juni in Utrecht en
14 juni in Amsterdam zijn
ij-gesteld tot volgend jaar.
Hiertoe is besloten in het be
sef, dat alleen een een kwali
tatief goede voorbereiding en
uitvoering recht kan doen
aan de drie prijswinnende
Stukken.
Die stukken zijn „Die
Schneekönigin" van L. Ale
xandra. „The telltale heart"
van D. Kessner en „Mirrors
of the truth" van I. McQueen.
De organisators, Holland
Festival, de Nederlandse
Operastichting, de Stichting
Gaudeamus, Het Utrechtse
Symfonie-orkest eH Muziek
centrum Vredenburg, kamp
ten met tal van moeilijkhe
den. De financiële middelen
werden pas laat verkregen,
solisten en een regisseur lie
ten het afweten en het lukte
niet tijdig een kinderkoor
aan te trekken. De werken
van Alexandra en Kessner
worden nu op 12 maart vol
gend jaar uitgevoerd en het
derde stuk in juni 1982.
AMSTERDAM (ANP) - Het bioscoopbezoek in ons
land is vorig jaar ten opzichte van 1979 met 1,6 procent
gedaald. Dit blijkt uit het jaarverslag over 1980 van de
Nederlandse bioscoopbond. In 1980 vonden 27,9 miljoen
bezoekers hun weg naar 523 bioscopen.
In het verslagjaar werden 25 nieuwe bioscopen ge
opend. Hierbij wordt opgemerkt, dat het „vernieuwings
proces" zich concentreert op de totstandkoming van bio
scoopcomplexen met doorgaans kleinere zalen dan vroe
ger gebruikelijk was.
In het jaarverslag wordt verder geconstateerd, dat de
zogenaamde kabelpiraterij, die zich de laatste tijd in
steeds sterkere mate manifesteert, de economische struc
tuur van de bedrijfstak bedreigt.
Deze piraten ontzien zich niet onrechtmatig verkregen
films op grote schaal via de kabel uit te zenden. Daar zit
ten ook zeer recente films onder, aldus de bioscoppbond.
De bond noemt Ce houding van de kabelexploitanten
„lankmoedig". Hij meent dat de bevoegde autoriteiten en
instellingen alles in het werk moeten stellen om dit
„euvel" te bestrijden.
De Nederlandse filmproduktie heeft in 1980 weer op
een relatief groot part van de nationale biscooprecettes
beslag gelegd, met zeven en een half procent was dit
aandeel iets geringer dan in 1979, aldus het jaarverslag.
Er zijn in 1980 zeven hoofdfilms in ons land geprodu
ceerd tegen 13 in het jaar daarvoor.
De film „Spetters" behaalde in 1980 de beste commer
ciële resultaten, niet alleen in vergelijking met de ove
rige Nederlandse films, maar ook in vergelijking met
alle in dit jaar uitgebrachte buitenlandse films.
De film prijkt dan ook als nummer 1 op de top-20 1980.
Nummer twee: „Kramer versus Kramer", drie: „Caligu
la", vier: „I am with the hippopotamus" en nummer vijf
staat de film „10".
-.'mxmiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
Spectaculaire
come-back
van Broadway
r: (Van onze correspondent)
I nauwelijks 5 jaar
1 Met de stad New
I Vork zelf waren de
I meeste theaters dicht-
bij een bankroet. Ver-
val misdaad, vanda
ls lisme en de opruk-
3 kende seks-industrie
overspoelden wat eens
het walhalla van het
theater was. Wat er
nog aan glitter te zien
was, bevond zich op de
I tepels en haarscherp
gesneden slipjes van
heupwiegende jonge
vrouwen, die werden
I Verondersteld „adult
g entertainment" te bie-
1 den.
Maar Broadway is terug
S van weggeweest. Met de
j§ herrijzenis van de stad -
voor het eerst in bijna 20
jaar a in schrille tegen-
§j stelling tot vrijwel elke
andere overheidsbegroting
5 in de Verenigde Staten,
Linda Ronstadt („Pirates of Penzance") en David Bowie
(„The Elephant Man") achter de coulissen van Broadway.
Liz Taylor en Lauren Bacall ontmoeten elkaar in Soor-
di's restaurant in New York. De eerste speelt in het toneel
stuk „The little foxes", de tweede in „Woman of the year".
vertoont de New Yorkse
begroting op dit moment
een overschot - heeft
Broadway een even snelle
als spectaculaire come
back gemaakt. „Broad
way", waar op een gebied
van minder dan een vier
kante kilometer tussen de
41ste en 53ste straat en de
zesde en achtste Avenue 42
theaters zijn opeengepakt,
bloeit weer als vanouds.
Sterker nog, nooit eerder
bevolkten zoveel theater
bezoekers het kleine ge
bied rond Times Square,
waar Broadway als enige
van de noord-zuid lopende
avenue's een opvallende
kronkel maakt, omdat ooit
de Nederlandse gouver
neur Peter Stuyvesant
weigerde een stukje van
zijn fruittuin op te geven.
In het seizoen 1980-1981
zullen waarschijnlijk 200
miljoen tickets verkocht
worden, met een totale op
brengst van rond de 500
miljoen dollar.
Het opvallende is, dat de
come back van Broadway
plaatsgrijpt via een gering
aantal culturele hoogvlie
gers en een overvloed aan
betrekkelijk onnozele
showbussiness. Maar een
avondje Broadway is voor
de enorm gegroeide toeris-
tenstroom een verplicht
nummer geworden. En
niet alleen buitenlanders,
aangetrokken door de
goedkope dollar, hebben de
weg naar New York ge
vonden. Ook voor de Ame
rikanen is New York City
weer een toeristosche
trekpleister van formaat
geworden. Een onderzoek
in augustus 1980 wees uit
dat bijna de helft van de
theaterbezoekers van bui
ten de stad kwamen. Ruim
10 procent was buitenlan
der.
Politie
Broadways herstel is
volgens de meeste „insi
ders" het gevolg van een
serie factoren. Het herstel
van de stad als geheel, on
der leiding van de in 1978
gekozen burgemeester
Koch, heeft een ongetwij
feld flinke bijdrage gele
verd. Koch verbrak het
patroon van geëffende,
maar versleten politieke
paden. Hij bleek onder
meer bereid de politie-sur-
veillance in het theaterge-
bied aanzienlijk te ver
sterken.
Bovendien verleende hij
steun aan diverse bouw
projecten in het gebied,
waaronder een apparte
mentengebouw dat voor 70
procent werd gereserveerd
voor de artiesten. De
„black-out" in de herfst
van 1977, toen de elektrici
teitsstoring een golf van
plundering en vandalisme
in grote delen van New
York teweeg bracht, had al
voor een soort schokeffect
gezorgd. Een grote meer
derheid van de bevolking,
zo menen experts, nam
zich voor dat zoiets nooit
meer mocnt gebeuren.
Een niet onaanzienlijke
bijdrage leverde ook het
feit, dat de woelige en ver
deelde bond van New
Yorkse theaterhouders en
producenten zo rond de
helft van de zeventiger ja
ren besloot de strijdbijl te
begraven en de schouders
er gemeenschappelijk on
der te zetten. De jeugdbe
weging van de zestiger ja
ren, die vaak afzette tegen
alles wat naar establish
ment rook en dus ook
Broadway links liet liggen,
had intussen plaatsge
maakt voor een langzaam
in meer behoudende rich
ting bewegend publiek,
waarin de scherpe schei
ding tussen oud en jong
verdween.
Directe reclames via tv,
de succesvolle „I love New
York"-campagne en ver
dere stroomlijning van de
kaartverkoop droegen bij
tot de popularisering van
Broadway. Zeker de helft
van de kaartverkoop ge-
schiedt via de telefoon en
credit cards of door middel
van de halve prijs-ver- 1
koop, die elke middag om 3
uur midden op Times 1
Square start voor nog niet
volgeboekte shows.
Niet in het minst wordt
de huidge theaterexplosie, S
die ook buiten Broadway 3
op vele plaatsen merkbaar
is, geholpen door nogal op- S
vallende schrale tijden in 1
de tv- en filmbussiness. Bij i
de tv gaat het volgens ex
perts voornamelijk om
wat genoemd wordt „een
groeiende tv-moeheid".
Voor het eerst sinds de in
troductie van het medium
is de gemiddelde kijktijd
van een Amerikaans gezin
(nog altijd meer dan 6 uur
per dag) enigszins aan het
dalen. s
Hollywood verkeert in
een ernstig lijkende im-
passe, die af en toe nog wel 1
een kassucces, maar nog
nauwelijks echte hoog-
standjes voortbrengt.
Nogal wat vooraanstaande 3
filmsterren zijn de laatste s
tijd opgedoken op Broad-
way. Op dit moment kan
men er zelfs niemand min-
der dan Liz Taylor aan het 3
werk zien, maar andere
grote namen als Lauren
Bacal, Mickey Rooney en
Linda Ronstadt. Grote f|
sterren als Mary Tyler
Moore, Liv Ullman en Me-
ryl Streep hebben er re- 3
cent „gestaan". En er zijn 3
thans vergevorderde plan- 1
nen voor een produktie 3
met Robert Reford en Paul
Newman in de hoofdrollen.
Veel cultureel geweld
heeft Broadway overigens
niet te bieden. Met uitzon- a
dering van imposante to- 3
neelstukken als „Ama-
deus", „Chrildren of an 3
Lesser God" en „The 'Ele- j§
phant Man" gaat het voor-
namelijk om puur amuse-
ment, oud (Annie, Chro- j§
rusline, Evita, Oh Calcut- 3
ta) en mondjesmaat ook 1
nieuw. De produktiekosten I
zijn zo hoog, dat gokken
bijna niet meer mogelijk
is, verontschuldigen de s
meeste theaterdirecties
zich. Critici menen, dat het 3
op Broadway alleen maar
gaat om „showbussines en
niet om theaterkunst". De 1
bussines loopt op dit mo- E
ment uiterst voorspoedig,
ondanks een gemiddelde 3
entree-prijs, die tegen de 3
20 dollar ligt.
vui'iiiiiiyiqiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiliiililiiiillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiliiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM
(Door Tom Smeets)
AMSTERDAM - Een
nieuwe voorzitter; acht lege
bestuurstoelen; geen enkel
oud probleem opgelost; maar
wel nieuwe gecreëerd en een
scheuring. Dat zijn, in het
kort gezegd, de resultaten
vkii de zaterdag in Amster
dam gehouden vergadering
van de ledenraad van de
'/PRO.
Het was een acht uur du-
r inde bijeenkomst, die bol
stond van emoties, hatelijk-
ïeden en Wederzijds onbe
grip, hetgeen zelfs ordinaire
scheldpartijen tot gevolg
had. Het geheel kan wellicht
hèt beste worden getypeerd
met een zin die de schei
dende voorzitter Polak
meerdere malen in vertwij
feling uitsprak: „Hier be
grijp ik werkelijk helemaal
niets meer van". Tot nieuwe
voorzitter werd Michel Ja
ger, wethouder in Heemste
de, gekozen. Hij is dezelfde
man die op de minstens zo
roemruchte vergadering van
20 september van het vorig
jaar tot voorzitter werd ge
kozen, maar die begin dit
jaar opstapte uit protest te
gen het bestuursbesluit in
zake wat later de affaire De
Smid zou gaan heten.
Aan de verkiezing van Ja
ger ging een lange en vaak
felle discussie vooraf. Jager
is namelijk aanvoerder van
een groep van elf, die zich als
geheel kandidaat stelde voor
het bestuur en daarbij werd
uitdrukkelijk gesteld dat
men geen buitenstaanders
zou accepteren. Mocht er
desondanks een andere kan
didaat worden gekozen, dan
zou de hele groep zich terug
trekken.
De tegenstanders van deze
blokvorming voerden aan
dat zo'n voorstel weinig de
mocratisch is. Een woord
voerder zei: „Dit is een
schijndemocratie. Waarop
deze groep ons wil tracteren
is volstrekt onmogelijk. Dit
zal zoveel weerstand oproe
pen, dat we onmiddellijk in
een volgende crisis terecht
komen"; De groep van elf
was echter van mening dat
de VPRO een kleine en
hechte ploeg nodig heeft om
uit de problemen te komen.
„De bestuurlijke kracht is
volledig ondermijnd door in
terne twisten, door liefheb
berij voor procedures en for
mele zaken, door onvol
doende onderling vertrou
wen en door voortdurend
nieuwe bestuurssamenstel
lingen".
Michel Jager werd al in de
tweede stemming gekozen,
nadat de twee andere kandi
daten voor het voorzitter
schap zich hadden terugge
trokken. Hij kreeg 39 stem
men, zijn tegenstander Beets
34. Diens aanhang besloot
toen na een schorsing de ver
gadering te verlaten. „Tegen
deze ondemocratisch blok
vorming, willen wij iets even
misselijks zetten", liet
iemand zich ontvallen.
Hun opzet slaagde. Er ble
ven te weinig leden achter,
waardoor verdere verkiezin
gen onmogelijk werden. Op
de kortst mogelijke termijn
moet nu een nieuwe verga
dering worden belegd,
waarop de overige acht be
stuursleden zullen worden
gekozen.
Eerder op de dag had de
affaire De Smid - het niet
toestaan aan deze VPRO-di-
recteur zitting te nemen in
de raad van beheer van de
NOS - centraal gestaan. Na
een emotionele discussie,
waarin termen als „onver
kwikkelijk" en „afschuwe
lijk" niet van de lucht waren,
werden er twee moties inge
diend. In de een werd het be
stuursbeleid zonder meer af
gekeurd, in de tweede afge
zwakte versie werd alleen
nog maar „betreurd" gespro
ken. De eerste motie werd
met een ruime meerderheid
aangenomen.
Tegen ieders verwachting
in, trad het bestuur op dat
moment desondanks niet af.
Achteraf is dat voor de
VPRO een gelukkige zaak,
anders had kersverse voor
zitter Jager er nu volstrekt
alleen voor gestaan. Het de
missionaire bestuur kan hem
nu blijven bijstaan totdat
een nieuw bestuur is geko
zen.
Polak, voorzitter van dat
demissionaire bestuur: ,Jk
weet werkelijk niet in wat
voor een club ik verzeild ben
geraakt. Ik heb er geen
woorden voor. De democra
tie is zeer laag gezonken. Er
gebeuren hier zaken die
werkelijk niet kunnen. We
zitten in een vreselijke im
passe".
NOS/NOT:
10.00-12.00 Schooltelevisie
NOS:
13.00-13.05 Nieuws voor
doven en slechtho
renden
NOS/NOT:
14.00-15.00 Schooltelevisie
NOS:
18.25 Nieuws voor doven
en slechthorenden
18.30 Jeugdjournaal
18.36 Sesamstraat
18.50 Paspoort voor Joego-
slaven en Italianen
EO:
18.59 Kop en staart
19.10 EO-kinderkrant
19.30 Grizzly Adams, tv-
serie
20.20 Ronduit - themadag
Zutphen
21.00 God wil wonen bij de
mensen
NOS:
21.37 Journaal
P.P.
21.55 Uitzending van de
PSP
NOS:
22.05 Den Haag vandaag
2220 Portret van Gidon
Kremer - violist
NOS:
23.25 Journaal
23.30-23.35 Nieuws voor
doven en slechtho
renden
NOS:
13.00-13.05 Nieuws voor
doven en slechtho
renden
TELEAC:
18.27 Microprocessors 1+2,
les 29
NOS:
18.57 Journaal
NCRV:
18.59 Lucy en Mr.Mooney,
tv-serie
19.25 Zweden, bijvoor
beeld
NOS:
20.00 Journaal -
NCRV:
20.27 De gezusters Bennet,
tv-serie
2120 Minivoetbalshow
finale
22.15 Hier en nu
22.55 Kerken, wat doe je
ermee?
Op
net 2 is de film „Harold
and Maude" van Hal
Ashby uit 1971 te zteö.
Het te een zwarte kome
die rond een jongen die
een
voor hém
maar Harold ziet meer
in een oude vrouw, die
gelniatig op bet
ontmoet.
is ook de
van „Shampoo"
onlangs op de Ne-
s tv te zien was
van „Being there"
NOS:
23.15 Journaal
23.20-2325 Nieuws voor
doven en slechtho.
renden
WDR: 8.10 t/m 9.10 School-
televisie. 9.25-0.55 Kleuter-
programma. 18.00 Freun-
dinnen, tv-serie. 18.30 In-
formatief programma
18.40 Café Wernicke, tv-se.
rie. 19.25 Sport. 20.15 Jour.
naai. 20.30 Sport. 21.25 Re-
portage. 22.00 Nick Lewj,
chief inspector, misdaad-'
serie. 22,45 Aktualiteiten.
23.15 Amusementspro.
gramma. 0.15-0.20 Jour.
naai.
10.00 Journaal en aktuali-
teiten. 10.23 Fluchthelfcr
gesucht, tv-film. 11.55 Re
gionaal programma. 12.10
Informatief programma,
12.55 Persoverzicht. 13.0(h
13.15 Journaal. 16.30 Infor
matief programma. 17.00
Journaal. 17.10 Dokumen-
taire serie. 17.40 Geva
rieerd magazine. 18.20 Te
kenfilmserie. 19.00 Jour
naal. 19.30 An der Eek von
der Herrlichkeit, toneel
stuk. 21.20 Informatief
programma. 22.05 Alam-
brista - Die Rechtlosen
(Alambrista!), Ameri
kaanse speelfilm. 23,50
Journaal.
8.00 Gymnastiek. 8.10 t/m
11.55 Schooltelevisie. (9.25
Kleuterprogramma) 17.00
t/m 17.15 Schooltelevisie.
17.30 Informatief pro
gramma. 18.00 Kleuterpro
gramma. 18.30 Cursus geo
metrie. 19.00 Spelprograni'
ma. 19.45 Journal 3. 20.00
Journaal. 20.15 Galerie,
21.00 Portrait. 21.15 Infor
matief programma. 21.45
Vor Ort. 22.30 Informa
tieve serie. 23.00 Journaal.
Net 1
14.00-15.00 en 17.00 School
televisie. 18.00 Kinderfilm-
serie. 18.05 Kleuteipro-
gramma. 18.35 Amuse
mentsprogramma. 18.40
Jeugdserie. 19.07 Informa
tief programma. 19.37 Lot
to, mededelingen en mor
gen. 19.45 Journaal. Aansl.:
Informatief programma.
20.10 Showprogramma.
20.40 Documentaire. 21.30
Spelprogramma. 22.00
Klassieke muziek. 22.45-
23.00 Toto en journaal.
Net 2
van 14.00-20.10 zie Net 1.
20.10 Documentaire. 20.35
Harold and Maude, Ame
rikaanse speelfilm. 22.05-
22.35 Open School.
(Door
Henk Egbers)
Vijftien jaar geleden heb
'uiterlijk mijn hele huis
„ebroken. De tuin lag vol
n. Alle overbodige dingen
k ik eruit gedaan". Dat
lit de beeldend kunste-
,r Jan Sleper uit Breda.
K harde ingreep stond
,r een breuk met zijn ver-
als kunstenaar; voor
nieuwe bezinning en
•oriëntatie.
loewel bij een befaamd
-ent was aan de kunstaca-
„ie St.-Joost in Breda
■ft hij rich persoonlijk als
iest in de voorbije vijftien
<r op geen enkele wijze ge
muteerd. Heel voorzich-
licbt hij nu een tipje van
sluier op. In Print Gallery
ster Brattinga, Prinsen-
icht 628 in Amsterdam,
t hij tot 4 juli vijftien
ifdrukken zien; stelt hij
h bloot aan een eerste pu-
elte reactie op zijn werk-
imheden in die vijftien
14.00, 14.30 en 15.00 School
televisie. 17.30 ONEM-aan-
kondigingen. 17.45 Teken
films. 18.15 Spelprogram
ma. 18.30 Documentaire.
19.00 Regionaal journaal.
19.25 Weerbericht. 19.30
Journaal. 19.55 Toto-uit
slagen. 19.56 Salut Cham
pion, tv-serie. 20.50 Docu
mentaire serie. 22.20 Re
portage. Aansl.: Journaal
en weerbericht.
Ieder heel uur nieuws
AVRO: 00.02 (S) Pim Jacobs'
Platenscala. 01.02 (S) In the still
of the night. 02.02 (S) AVRO's
Service Station. 6.02 <S) Auto in?
AVRO aan. (7.03 en 8.03 Per Sal
do; 6.30,7,30,830 AVRO's Radio
journaal) 9.03 (s+M) Arbeidsvi
taminen. (10.02-10.10 Zandbak
show) 11.02 Biels Co, hoorspel
serie. 11.30 (S) UIT is IN. 11.45 (S)
Rondom twaalf. 13.03 AVRO's
Radiojournaal.' 1330 (S) De
AVRO Diligence. 1337 Per Saldo.
14.02 (S( De vergulde midden
weg. 16.02 13-speciaal. 16.30 (S)
Kom 'ns langs op slot Zeist. 1737
Per saldo. 1811 AVRO' Radio
journaal. 1835 Toppers van toen.
19.02 (S) George Blackmore be
speelt het AVRO Concertorgel.
1930 (S) Operafragmenten uit
Giuditta, Léhar. 20.03 (S) Mon
vieux, ma vieille. 2030 (S) Folk
live. 21.02 Foucbê, hoorspelserie
(10). 21.43; (S) Lichte grammo-
foonmuzlek. 22.02 AVRO's sport-
panorama. NOS: 23.02-24.00 (S)
Met het oog op morgen.
KRO: .7.00 Nieuws. 7.10 Och
tendgymnastiek. 730 Het le
vende Woord. 730 Nieuws. 736
Echo (800 Nieuws). 830 Nieuws.
836 Sociale en consumentenin
formatie. 830 Postbus 900. 9.00
Gymnastiek voor de huisvrouw.
9.10 Waterstanden. 9.15 Scheeps
praat 930 De letter M. 1030
Ouder worden we allemaal. 11.00
Schoolradio. 1130 Ratel. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 12.16
Uitzending voor de landbouw.
1236 Mededelingen voor land en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 1236
Echo. 13.00 Nieuws. 1811 Goal.
13.30 Schoolradio. NOS: 1430
Open Schooltijd. KRO: Boeken
wijsheid. 1530 Geen verbo*»
toegang. 1830 Babylon. 1734 Me
dedelingen. 17.30 Nieuws. 1736
Echo. 1810 Verkenning. HUM-
.VERB.: 1830 Na vijven en «et
sen. KRO: 1830 (S) Lichte grun-
mofoonmuzlek. 19.00 Kom mue
in de kring, <4). 1930 Kruispi®-
20.00 <S) Concerten in het Stede-
lijk: Klassieke pianoiaus»
21.15 Spektakel. 2230 Overwe
ging. 22.30 Nieuws. 2840 (S) Zin
in muziek. 2330 (S) Muziek «f
het spet 2855-24.00 Nieuws.
Ieder heel uur nieuw
VARA: Van 7.00-1800 AktutU-
teiten via dingen van de dog.
(S) Felix Meurders - Le-is Ver
schuur - Erik Post 930 (S) WJ-
lem van Beusekom - Roel 8oe-
ners. 1030 (S) Frits Spits - W"
Koeners (VARA's JazsWlfv
1830 (S) VIP-spel. 1830 (S) P««
Holland - Erik Post 15.30
Leoni Jansen - Alfred Legarie
Ad ie Com te - Rolf Kroes - w«'
lem van Beusekom. Ne>S: IJ®
(S) De Avondspits. VARA:»f
<S) Popdonder 21.02 (S) Ne
ville. 2802 (S)...and aUe that
2802-24.00 (S) Elpee tuin.
TROS: 730 Nieuws. 74# J®
Capriccio. 9.02 (S) Er «tri#*!
orgel in Haarlem. 930 (S) VJ°
heinde en verre. 10.00 (S) W"
tien tot twaalf. 12.00 Nleu«*
1802 (8) Intermezzo. 1800 «J
meest klassieke tien. 133» 1/
Koren-korpsen. 14.00 Nie«**
14.02 (S) De hoge C. 1430 <S) G«
tariteiten. 15.00 (S) BalcsJJ
rium. TELEAC: 17.00
Verzekeringen, les 11
Nieuws. 1736 Fotografereu
filmen, les 7. (-18.06).
[fant gewerkt heeft Jan
per. „Mijn huis zit vol van
ren tot onder. Bijna alles
ik gedaan: tekenen,
ulderen, boetseren.... ben
menteel een object aan
maken". Maar als je in
n huis komt zie je er niets
n. Alles staat ingepakt. Op
begane grond heeft zijn
juw haar schildersatelier,
de eerste etage wordt ge-
and. En op de tweede
ge heeft hij zijn werk-
imten. Alles staat inge-
it. Vijftien jaar heeft hij
taelf ingepakt. En toch
iten velen, die de kunstwe-
!d een beetje kennen, wie
n Sleper is. En wel op een
ikwaardige manier. Ik
b in die periode heel wat
udenten van St.-Joost zien
imen, die uitgegroeid wa
ll tot uitstekende grafici,
aktisch altijd kon je zeg-
n; Jij bent door Sleper op
leid! En soms lijkt het er-
dat zelfs na jaren arties-
nog een Sleper-effect in
i werk meedragen. De
[natuur van Jan Sleper op
n hele generatie grafisch
geleide kunstenaars is on
telbaar. Hij gaf dertig
ar les op St.-Joost.
,Ja, dat is merkwaardig",
ïthij. „In al die tijd heb ik
»it - ondanks vaak heftig
ndringen - een leerling op
jn eigen atelier toegelaten,
reet ingrijpen in hun
rkstukken heb ik nooit
wild. Wat ik wel veel met
jn leerlingen gedaan heb
praten". Dat een docent,
bijna angstvallig zijn
lan werkresultaten ver
st om te waken voor
kkeloze navolgers toch
duidelijke signatuur
e" gedrukt op zijn leerlin-
a getuigt van een grote ar-
ueke persoonlijkheid,
fat inpakken en verber-
n heeft, dunk me, ook niet
naken met een minder-
isrdigheidsgevoel. Jan
$er, die zijn loopbaan met
i/lx Rome voor gra
fkunst begon, heeft geen
e reden om zich niet be-
■st te zijn van het feit dat
1 bekwaam kunstenaar
"tear hij kent zijn gren-
hn die grenzen hebben
"STERDAM - De over-
Kan door bet instellen
iwi^t Pr°duktiefonds de
Reling van nieuwe
j.Jn?er kansen geven.
,n.j fondi kunnen dan
ïfiHb' ,werkbeurzen en
.stün behoeve van
5a»rs. gefinancierd
teoh»°°k het geven van
1 kan een belang-
zijn voor de bev-
van het maken van
It:
ishmf4 Pederatie van
dam jn het pro-
de kunst, dat is
rawnteerd in verband
öngen?mende kamerver-
gesr^°Verheid zou het
zoak leerde instellin-
1 mogeii}r!zijnsorsanisa-
'oorbtouT-?1061611 maken
n e^n Procent van
teden Ak ha!n kunst te
duktii. i bet gaat om de
'imen i ^tributie en het
fatie rt3n bunst legt de
ttie, Zj-j nadruk op pro
die d» 1S een prak-
concurrentiestrij d