VPRO: Crisis alleen maar groter Bioscoopbezoek vorig jaar lager [A 15 JA A Tegenvaller voor Holland Festival NIEUWE VOORZITTER ZONDER BESTUUR Radio Televisie DINSDAG 19 ME11981 Insdag 19 ME11981 Show FilmConsument Wonen en Kleinere zalen in opmars 1 Theaterdistrict bloeit als vanouds NEW YORK - I Broadway, 's we- relds beroemste theaterdistrict in het hartje van Manhattan, is al vele malen dood, Ziek of invalide I verklaard, maar nooit eerder leek Broadway zo dicht bij het einde als geleden. T v-moeheid Misselijk Kijk mee NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 3 BELGIE NED. BELGIE FRANS Luister mee HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 eerlingen .iS^'^enigingen te Hier is jouw favoriete moeder»de mijne JEN HAAG (ANP) - De mu- ziekwfedstrijd van het Hol- lahd Festival kan dit jaar niet doorgaan. De uitvoerin gen op 10 juni in Utrecht en 14 juni in Amsterdam zijn ij-gesteld tot volgend jaar. Hiertoe is besloten in het be sef, dat alleen een een kwali tatief goede voorbereiding en uitvoering recht kan doen aan de drie prijswinnende Stukken. Die stukken zijn „Die Schneekönigin" van L. Ale xandra. „The telltale heart" van D. Kessner en „Mirrors of the truth" van I. McQueen. De organisators, Holland Festival, de Nederlandse Operastichting, de Stichting Gaudeamus, Het Utrechtse Symfonie-orkest eH Muziek centrum Vredenburg, kamp ten met tal van moeilijkhe den. De financiële middelen werden pas laat verkregen, solisten en een regisseur lie ten het afweten en het lukte niet tijdig een kinderkoor aan te trekken. De werken van Alexandra en Kessner worden nu op 12 maart vol gend jaar uitgevoerd en het derde stuk in juni 1982. AMSTERDAM (ANP) - Het bioscoopbezoek in ons land is vorig jaar ten opzichte van 1979 met 1,6 procent gedaald. Dit blijkt uit het jaarverslag over 1980 van de Nederlandse bioscoopbond. In 1980 vonden 27,9 miljoen bezoekers hun weg naar 523 bioscopen. In het verslagjaar werden 25 nieuwe bioscopen ge opend. Hierbij wordt opgemerkt, dat het „vernieuwings proces" zich concentreert op de totstandkoming van bio scoopcomplexen met doorgaans kleinere zalen dan vroe ger gebruikelijk was. In het jaarverslag wordt verder geconstateerd, dat de zogenaamde kabelpiraterij, die zich de laatste tijd in steeds sterkere mate manifesteert, de economische struc tuur van de bedrijfstak bedreigt. Deze piraten ontzien zich niet onrechtmatig verkregen films op grote schaal via de kabel uit te zenden. Daar zit ten ook zeer recente films onder, aldus de bioscoppbond. De bond noemt Ce houding van de kabelexploitanten „lankmoedig". Hij meent dat de bevoegde autoriteiten en instellingen alles in het werk moeten stellen om dit „euvel" te bestrijden. De Nederlandse filmproduktie heeft in 1980 weer op een relatief groot part van de nationale biscooprecettes beslag gelegd, met zeven en een half procent was dit aandeel iets geringer dan in 1979, aldus het jaarverslag. Er zijn in 1980 zeven hoofdfilms in ons land geprodu ceerd tegen 13 in het jaar daarvoor. De film „Spetters" behaalde in 1980 de beste commer ciële resultaten, niet alleen in vergelijking met de ove rige Nederlandse films, maar ook in vergelijking met alle in dit jaar uitgebrachte buitenlandse films. De film prijkt dan ook als nummer 1 op de top-20 1980. Nummer twee: „Kramer versus Kramer", drie: „Caligu la", vier: „I am with the hippopotamus" en nummer vijf staat de film „10". -.'mxmiiiiiMiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim Spectaculaire come-back van Broadway r: (Van onze correspondent) I nauwelijks 5 jaar 1 Met de stad New I Vork zelf waren de I meeste theaters dicht- bij een bankroet. Ver- val misdaad, vanda ls lisme en de opruk- 3 kende seks-industrie overspoelden wat eens het walhalla van het theater was. Wat er nog aan glitter te zien was, bevond zich op de I tepels en haarscherp gesneden slipjes van heupwiegende jonge vrouwen, die werden I Verondersteld „adult g entertainment" te bie- 1 den. Maar Broadway is terug S van weggeweest. Met de j§ herrijzenis van de stad - voor het eerst in bijna 20 jaar a in schrille tegen- §j stelling tot vrijwel elke andere overheidsbegroting 5 in de Verenigde Staten, Linda Ronstadt („Pirates of Penzance") en David Bowie („The Elephant Man") achter de coulissen van Broadway. Liz Taylor en Lauren Bacall ontmoeten elkaar in Soor- di's restaurant in New York. De eerste speelt in het toneel stuk „The little foxes", de tweede in „Woman of the year". vertoont de New Yorkse begroting op dit moment een overschot - heeft Broadway een even snelle als spectaculaire come back gemaakt. „Broad way", waar op een gebied van minder dan een vier kante kilometer tussen de 41ste en 53ste straat en de zesde en achtste Avenue 42 theaters zijn opeengepakt, bloeit weer als vanouds. Sterker nog, nooit eerder bevolkten zoveel theater bezoekers het kleine ge bied rond Times Square, waar Broadway als enige van de noord-zuid lopende avenue's een opvallende kronkel maakt, omdat ooit de Nederlandse gouver neur Peter Stuyvesant weigerde een stukje van zijn fruittuin op te geven. In het seizoen 1980-1981 zullen waarschijnlijk 200 miljoen tickets verkocht worden, met een totale op brengst van rond de 500 miljoen dollar. Het opvallende is, dat de come back van Broadway plaatsgrijpt via een gering aantal culturele hoogvlie gers en een overvloed aan betrekkelijk onnozele showbussiness. Maar een avondje Broadway is voor de enorm gegroeide toeris- tenstroom een verplicht nummer geworden. En niet alleen buitenlanders, aangetrokken door de goedkope dollar, hebben de weg naar New York ge vonden. Ook voor de Ame rikanen is New York City weer een toeristosche trekpleister van formaat geworden. Een onderzoek in augustus 1980 wees uit dat bijna de helft van de theaterbezoekers van bui ten de stad kwamen. Ruim 10 procent was buitenlan der. Politie Broadways herstel is volgens de meeste „insi ders" het gevolg van een serie factoren. Het herstel van de stad als geheel, on der leiding van de in 1978 gekozen burgemeester Koch, heeft een ongetwij feld flinke bijdrage gele verd. Koch verbrak het patroon van geëffende, maar versleten politieke paden. Hij bleek onder meer bereid de politie-sur- veillance in het theaterge- bied aanzienlijk te ver sterken. Bovendien verleende hij steun aan diverse bouw projecten in het gebied, waaronder een apparte mentengebouw dat voor 70 procent werd gereserveerd voor de artiesten. De „black-out" in de herfst van 1977, toen de elektrici teitsstoring een golf van plundering en vandalisme in grote delen van New York teweeg bracht, had al voor een soort schokeffect gezorgd. Een grote meer derheid van de bevolking, zo menen experts, nam zich voor dat zoiets nooit meer mocnt gebeuren. Een niet onaanzienlijke bijdrage leverde ook het feit, dat de woelige en ver deelde bond van New Yorkse theaterhouders en producenten zo rond de helft van de zeventiger ja ren besloot de strijdbijl te begraven en de schouders er gemeenschappelijk on der te zetten. De jeugdbe weging van de zestiger ja ren, die vaak afzette tegen alles wat naar establish ment rook en dus ook Broadway links liet liggen, had intussen plaatsge maakt voor een langzaam in meer behoudende rich ting bewegend publiek, waarin de scherpe schei ding tussen oud en jong verdween. Directe reclames via tv, de succesvolle „I love New York"-campagne en ver dere stroomlijning van de kaartverkoop droegen bij tot de popularisering van Broadway. Zeker de helft van de kaartverkoop ge- schiedt via de telefoon en credit cards of door middel van de halve prijs-ver- 1 koop, die elke middag om 3 uur midden op Times 1 Square start voor nog niet volgeboekte shows. Niet in het minst wordt de huidge theaterexplosie, S die ook buiten Broadway 3 op vele plaatsen merkbaar is, geholpen door nogal op- S vallende schrale tijden in 1 de tv- en filmbussiness. Bij i de tv gaat het volgens ex perts voornamelijk om wat genoemd wordt „een groeiende tv-moeheid". Voor het eerst sinds de in troductie van het medium is de gemiddelde kijktijd van een Amerikaans gezin (nog altijd meer dan 6 uur per dag) enigszins aan het dalen. s Hollywood verkeert in een ernstig lijkende im- passe, die af en toe nog wel 1 een kassucces, maar nog nauwelijks echte hoog- standjes voortbrengt. Nogal wat vooraanstaande 3 filmsterren zijn de laatste s tijd opgedoken op Broad- way. Op dit moment kan men er zelfs niemand min- der dan Liz Taylor aan het 3 werk zien, maar andere grote namen als Lauren Bacal, Mickey Rooney en Linda Ronstadt. Grote f| sterren als Mary Tyler Moore, Liv Ullman en Me- ryl Streep hebben er re- 3 cent „gestaan". En er zijn 3 thans vergevorderde plan- 1 nen voor een produktie 3 met Robert Reford en Paul Newman in de hoofdrollen. Veel cultureel geweld heeft Broadway overigens niet te bieden. Met uitzon- a dering van imposante to- 3 neelstukken als „Ama- deus", „Chrildren of an 3 Lesser God" en „The 'Ele- j§ phant Man" gaat het voor- namelijk om puur amuse- ment, oud (Annie, Chro- j§ rusline, Evita, Oh Calcut- 3 ta) en mondjesmaat ook 1 nieuw. De produktiekosten I zijn zo hoog, dat gokken bijna niet meer mogelijk is, verontschuldigen de s meeste theaterdirecties zich. Critici menen, dat het 3 op Broadway alleen maar gaat om „showbussines en niet om theaterkunst". De 1 bussines loopt op dit mo- E ment uiterst voorspoedig, ondanks een gemiddelde 3 entree-prijs, die tegen de 3 20 dollar ligt. vui'iiiiiiyiqiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiliiililiiiillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilliiiliiiilliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM (Door Tom Smeets) AMSTERDAM - Een nieuwe voorzitter; acht lege bestuurstoelen; geen enkel oud probleem opgelost; maar wel nieuwe gecreëerd en een scheuring. Dat zijn, in het kort gezegd, de resultaten vkii de zaterdag in Amster dam gehouden vergadering van de ledenraad van de '/PRO. Het was een acht uur du- r inde bijeenkomst, die bol stond van emoties, hatelijk- ïeden en Wederzijds onbe grip, hetgeen zelfs ordinaire scheldpartijen tot gevolg had. Het geheel kan wellicht hèt beste worden getypeerd met een zin die de schei dende voorzitter Polak meerdere malen in vertwij feling uitsprak: „Hier be grijp ik werkelijk helemaal niets meer van". Tot nieuwe voorzitter werd Michel Ja ger, wethouder in Heemste de, gekozen. Hij is dezelfde man die op de minstens zo roemruchte vergadering van 20 september van het vorig jaar tot voorzitter werd ge kozen, maar die begin dit jaar opstapte uit protest te gen het bestuursbesluit in zake wat later de affaire De Smid zou gaan heten. Aan de verkiezing van Ja ger ging een lange en vaak felle discussie vooraf. Jager is namelijk aanvoerder van een groep van elf, die zich als geheel kandidaat stelde voor het bestuur en daarbij werd uitdrukkelijk gesteld dat men geen buitenstaanders zou accepteren. Mocht er desondanks een andere kan didaat worden gekozen, dan zou de hele groep zich terug trekken. De tegenstanders van deze blokvorming voerden aan dat zo'n voorstel weinig de mocratisch is. Een woord voerder zei: „Dit is een schijndemocratie. Waarop deze groep ons wil tracteren is volstrekt onmogelijk. Dit zal zoveel weerstand oproe pen, dat we onmiddellijk in een volgende crisis terecht komen"; De groep van elf was echter van mening dat de VPRO een kleine en hechte ploeg nodig heeft om uit de problemen te komen. „De bestuurlijke kracht is volledig ondermijnd door in terne twisten, door liefheb berij voor procedures en for mele zaken, door onvol doende onderling vertrou wen en door voortdurend nieuwe bestuurssamenstel lingen". Michel Jager werd al in de tweede stemming gekozen, nadat de twee andere kandi daten voor het voorzitter schap zich hadden terugge trokken. Hij kreeg 39 stem men, zijn tegenstander Beets 34. Diens aanhang besloot toen na een schorsing de ver gadering te verlaten. „Tegen deze ondemocratisch blok vorming, willen wij iets even misselijks zetten", liet iemand zich ontvallen. Hun opzet slaagde. Er ble ven te weinig leden achter, waardoor verdere verkiezin gen onmogelijk werden. Op de kortst mogelijke termijn moet nu een nieuwe verga dering worden belegd, waarop de overige acht be stuursleden zullen worden gekozen. Eerder op de dag had de affaire De Smid - het niet toestaan aan deze VPRO-di- recteur zitting te nemen in de raad van beheer van de NOS - centraal gestaan. Na een emotionele discussie, waarin termen als „onver kwikkelijk" en „afschuwe lijk" niet van de lucht waren, werden er twee moties inge diend. In de een werd het be stuursbeleid zonder meer af gekeurd, in de tweede afge zwakte versie werd alleen nog maar „betreurd" gespro ken. De eerste motie werd met een ruime meerderheid aangenomen. Tegen ieders verwachting in, trad het bestuur op dat moment desondanks niet af. Achteraf is dat voor de VPRO een gelukkige zaak, anders had kersverse voor zitter Jager er nu volstrekt alleen voor gestaan. Het de missionaire bestuur kan hem nu blijven bijstaan totdat een nieuw bestuur is geko zen. Polak, voorzitter van dat demissionaire bestuur: ,Jk weet werkelijk niet in wat voor een club ik verzeild ben geraakt. Ik heb er geen woorden voor. De democra tie is zeer laag gezonken. Er gebeuren hier zaken die werkelijk niet kunnen. We zitten in een vreselijke im passe". NOS/NOT: 10.00-12.00 Schooltelevisie NOS: 13.00-13.05 Nieuws voor doven en slechtho renden NOS/NOT: 14.00-15.00 Schooltelevisie NOS: 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 Jeugdjournaal 18.36 Sesamstraat 18.50 Paspoort voor Joego- slaven en Italianen EO: 18.59 Kop en staart 19.10 EO-kinderkrant 19.30 Grizzly Adams, tv- serie 20.20 Ronduit - themadag Zutphen 21.00 God wil wonen bij de mensen NOS: 21.37 Journaal P.P. 21.55 Uitzending van de PSP NOS: 22.05 Den Haag vandaag 2220 Portret van Gidon Kremer - violist NOS: 23.25 Journaal 23.30-23.35 Nieuws voor doven en slechtho renden NOS: 13.00-13.05 Nieuws voor doven en slechtho renden TELEAC: 18.27 Microprocessors 1+2, les 29 NOS: 18.57 Journaal NCRV: 18.59 Lucy en Mr.Mooney, tv-serie 19.25 Zweden, bijvoor beeld NOS: 20.00 Journaal - NCRV: 20.27 De gezusters Bennet, tv-serie 2120 Minivoetbalshow finale 22.15 Hier en nu 22.55 Kerken, wat doe je ermee? Op net 2 is de film „Harold and Maude" van Hal Ashby uit 1971 te zteö. Het te een zwarte kome die rond een jongen die een voor hém maar Harold ziet meer in een oude vrouw, die gelniatig op bet ontmoet. is ook de van „Shampoo" onlangs op de Ne- s tv te zien was van „Being there" NOS: 23.15 Journaal 23.20-2325 Nieuws voor doven en slechtho. renden WDR: 8.10 t/m 9.10 School- televisie. 9.25-0.55 Kleuter- programma. 18.00 Freun- dinnen, tv-serie. 18.30 In- formatief programma 18.40 Café Wernicke, tv-se. rie. 19.25 Sport. 20.15 Jour. naai. 20.30 Sport. 21.25 Re- portage. 22.00 Nick Lewj, chief inspector, misdaad-' serie. 22,45 Aktualiteiten. 23.15 Amusementspro. gramma. 0.15-0.20 Jour. naai. 10.00 Journaal en aktuali- teiten. 10.23 Fluchthelfcr gesucht, tv-film. 11.55 Re gionaal programma. 12.10 Informatief programma, 12.55 Persoverzicht. 13.0(h 13.15 Journaal. 16.30 Infor matief programma. 17.00 Journaal. 17.10 Dokumen- taire serie. 17.40 Geva rieerd magazine. 18.20 Te kenfilmserie. 19.00 Jour naal. 19.30 An der Eek von der Herrlichkeit, toneel stuk. 21.20 Informatief programma. 22.05 Alam- brista - Die Rechtlosen (Alambrista!), Ameri kaanse speelfilm. 23,50 Journaal. 8.00 Gymnastiek. 8.10 t/m 11.55 Schooltelevisie. (9.25 Kleuterprogramma) 17.00 t/m 17.15 Schooltelevisie. 17.30 Informatief pro gramma. 18.00 Kleuterpro gramma. 18.30 Cursus geo metrie. 19.00 Spelprograni' ma. 19.45 Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Galerie, 21.00 Portrait. 21.15 Infor matief programma. 21.45 Vor Ort. 22.30 Informa tieve serie. 23.00 Journaal. Net 1 14.00-15.00 en 17.00 School televisie. 18.00 Kinderfilm- serie. 18.05 Kleuteipro- gramma. 18.35 Amuse mentsprogramma. 18.40 Jeugdserie. 19.07 Informa tief programma. 19.37 Lot to, mededelingen en mor gen. 19.45 Journaal. Aansl.: Informatief programma. 20.10 Showprogramma. 20.40 Documentaire. 21.30 Spelprogramma. 22.00 Klassieke muziek. 22.45- 23.00 Toto en journaal. Net 2 van 14.00-20.10 zie Net 1. 20.10 Documentaire. 20.35 Harold and Maude, Ame rikaanse speelfilm. 22.05- 22.35 Open School. (Door Henk Egbers) Vijftien jaar geleden heb 'uiterlijk mijn hele huis „ebroken. De tuin lag vol n. Alle overbodige dingen k ik eruit gedaan". Dat lit de beeldend kunste- ,r Jan Sleper uit Breda. K harde ingreep stond ,r een breuk met zijn ver- als kunstenaar; voor nieuwe bezinning en •oriëntatie. loewel bij een befaamd -ent was aan de kunstaca- „ie St.-Joost in Breda ■ft hij rich persoonlijk als iest in de voorbije vijftien <r op geen enkele wijze ge muteerd. Heel voorzich- licbt hij nu een tipje van sluier op. In Print Gallery ster Brattinga, Prinsen- icht 628 in Amsterdam, t hij tot 4 juli vijftien ifdrukken zien; stelt hij h bloot aan een eerste pu- elte reactie op zijn werk- imheden in die vijftien 14.00, 14.30 en 15.00 School televisie. 17.30 ONEM-aan- kondigingen. 17.45 Teken films. 18.15 Spelprogram ma. 18.30 Documentaire. 19.00 Regionaal journaal. 19.25 Weerbericht. 19.30 Journaal. 19.55 Toto-uit slagen. 19.56 Salut Cham pion, tv-serie. 20.50 Docu mentaire serie. 22.20 Re portage. Aansl.: Journaal en weerbericht. Ieder heel uur nieuws AVRO: 00.02 (S) Pim Jacobs' Platenscala. 01.02 (S) In the still of the night. 02.02 (S) AVRO's Service Station. 6.02 <S) Auto in? AVRO aan. (7.03 en 8.03 Per Sal do; 6.30,7,30,830 AVRO's Radio journaal) 9.03 (s+M) Arbeidsvi taminen. (10.02-10.10 Zandbak show) 11.02 Biels Co, hoorspel serie. 11.30 (S) UIT is IN. 11.45 (S) Rondom twaalf. 13.03 AVRO's Radiojournaal.' 1330 (S) De AVRO Diligence. 1337 Per Saldo. 14.02 (S( De vergulde midden weg. 16.02 13-speciaal. 16.30 (S) Kom 'ns langs op slot Zeist. 1737 Per saldo. 1811 AVRO' Radio journaal. 1835 Toppers van toen. 19.02 (S) George Blackmore be speelt het AVRO Concertorgel. 1930 (S) Operafragmenten uit Giuditta, Léhar. 20.03 (S) Mon vieux, ma vieille. 2030 (S) Folk live. 21.02 Foucbê, hoorspelserie (10). 21.43; (S) Lichte grammo- foonmuzlek. 22.02 AVRO's sport- panorama. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op morgen. KRO: .7.00 Nieuws. 7.10 Och tendgymnastiek. 730 Het le vende Woord. 730 Nieuws. 736 Echo (800 Nieuws). 830 Nieuws. 836 Sociale en consumentenin formatie. 830 Postbus 900. 9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Scheeps praat 930 De letter M. 1030 Ouder worden we allemaal. 11.00 Schoolradio. 1130 Ratel. OVER HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Uitzending voor de landbouw. 1236 Mededelingen voor land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 1236 Echo. 13.00 Nieuws. 1811 Goal. 13.30 Schoolradio. NOS: 1430 Open Schooltijd. KRO: Boeken wijsheid. 1530 Geen verbo*» toegang. 1830 Babylon. 1734 Me dedelingen. 17.30 Nieuws. 1736 Echo. 1810 Verkenning. HUM- .VERB.: 1830 Na vijven en «et sen. KRO: 1830 (S) Lichte grun- mofoonmuzlek. 19.00 Kom mue in de kring, <4). 1930 Kruispi®- 20.00 <S) Concerten in het Stede- lijk: Klassieke pianoiaus» 21.15 Spektakel. 2230 Overwe ging. 22.30 Nieuws. 2840 (S) Zin in muziek. 2330 (S) Muziek «f het spet 2855-24.00 Nieuws. Ieder heel uur nieuw VARA: Van 7.00-1800 AktutU- teiten via dingen van de dog. (S) Felix Meurders - Le-is Ver schuur - Erik Post 930 (S) WJ- lem van Beusekom - Roel 8oe- ners. 1030 (S) Frits Spits - W" Koeners (VARA's JazsWlfv 1830 (S) VIP-spel. 1830 (S) P«« Holland - Erik Post 15.30 Leoni Jansen - Alfred Legarie Ad ie Com te - Rolf Kroes - w«' lem van Beusekom. Ne>S: IJ® (S) De Avondspits. VARA:»f <S) Popdonder 21.02 (S) Ne ville. 2802 (S)...and aUe that 2802-24.00 (S) Elpee tuin. TROS: 730 Nieuws. 74# J® Capriccio. 9.02 (S) Er «tri#*! orgel in Haarlem. 930 (S) VJ° heinde en verre. 10.00 (S) W" tien tot twaalf. 12.00 Nleu«* 1802 (8) Intermezzo. 1800 «J meest klassieke tien. 133» 1/ Koren-korpsen. 14.00 Nie«** 14.02 (S) De hoge C. 1430 <S) G« tariteiten. 15.00 (S) BalcsJJ rium. TELEAC: 17.00 Verzekeringen, les 11 Nieuws. 1736 Fotografereu filmen, les 7. (-18.06). [fant gewerkt heeft Jan per. „Mijn huis zit vol van ren tot onder. Bijna alles ik gedaan: tekenen, ulderen, boetseren.... ben menteel een object aan maken". Maar als je in n huis komt zie je er niets n. Alles staat ingepakt. Op begane grond heeft zijn juw haar schildersatelier, de eerste etage wordt ge- and. En op de tweede ge heeft hij zijn werk- imten. Alles staat inge- it. Vijftien jaar heeft hij taelf ingepakt. En toch iten velen, die de kunstwe- !d een beetje kennen, wie n Sleper is. En wel op een ikwaardige manier. Ik b in die periode heel wat udenten van St.-Joost zien imen, die uitgegroeid wa ll tot uitstekende grafici, aktisch altijd kon je zeg- n; Jij bent door Sleper op leid! En soms lijkt het er- dat zelfs na jaren arties- nog een Sleper-effect in i werk meedragen. De [natuur van Jan Sleper op n hele generatie grafisch geleide kunstenaars is on telbaar. Hij gaf dertig ar les op St.-Joost. ,Ja, dat is merkwaardig", ïthij. „In al die tijd heb ik »it - ondanks vaak heftig ndringen - een leerling op jn eigen atelier toegelaten, reet ingrijpen in hun rkstukken heb ik nooit wild. Wat ik wel veel met jn leerlingen gedaan heb praten". Dat een docent, bijna angstvallig zijn lan werkresultaten ver st om te waken voor kkeloze navolgers toch duidelijke signatuur e" gedrukt op zijn leerlin- a getuigt van een grote ar- ueke persoonlijkheid, fat inpakken en verber- n heeft, dunk me, ook niet naken met een minder- isrdigheidsgevoel. Jan $er, die zijn loopbaan met i/lx Rome voor gra fkunst begon, heeft geen e reden om zich niet be- ■st te zijn van het feit dat 1 bekwaam kunstenaar "tear hij kent zijn gren- hn die grenzen hebben "STERDAM - De over- Kan door bet instellen iwi^t Pr°duktiefonds de Reling van nieuwe j.Jn?er kansen geven. ,n.j fondi kunnen dan ïfiHb' ,werkbeurzen en .stün behoeve van 5a»rs. gefinancierd teoh»°°k het geven van 1 kan een belang- zijn voor de bev- van het maken van It: ishmf4 Pederatie van dam jn het pro- de kunst, dat is rawnteerd in verband öngen?mende kamerver- gesr^°Verheid zou het zoak leerde instellin- 1 mogeii}r!zijnsorsanisa- 'oorbtouT-?1061611 maken n e^n Procent van teden Ak ha!n kunst te duktii. i bet gaat om de 'imen i ^tributie en het fatie rt3n bunst legt de ttie, Zj-j nadruk op pro die d» 1S een prak- concurrentiestrij d

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 16