yceum
Strafrecht steeds milder
HONDERD JAAR WETBOEK VAN STRAFRECHT:
Bezwaren legden bouw Python stil
VRIJUIT
kaap
e verhuren
che sector
ryDE VERENIGDE STATEN he
lstaat een bijna ziekelijken-
isiasme voor super-achtbanen,
ije daar Roller Coasters worden
Ijij oemd.
Soms worden daar al de
bnen „Coastermania" en „Coas-
Erites" in de mond genomen. De
[wenkanen staan te trappelen om
tde meest ijzingwekkende super-
[htbaan te stappen en het is op-
jllend hoe anders dan Europea-
enze de razendsnelle ritten on-
jirgaan.
Lachend en gierend van
pret laten ze zich door opeen-
llgende loopings en duize-
igwekkende kurketrekkerboch-
tfl slingeren.
Vrije val
lrlTF.PAQ 11 APRIL 1981
W-1
ING OP 4 LANDEN
komfort- o.a. (fris-bier-koffio-
:iek, meestal met video, slaap-
ers., bekwame chauffeurs en
EILIG-BETER en GOEKOPER.
EN
/IEER - LEVICO - RIMINI
ICA
339,.
met overnachting
de MAR - BLANES
v a 279,-
HAEL - CANNES -
265,-
AN - WAIDRING - EBBS -
IM THALE
179,-
nten. Vraag grails prospectus
lermond 04750-10004/13556
UUS BAGGEN B.V.
?4 c p km. V.W. Busjes 9 pers.
jtobusjes 20 - 30 - 35 pers. v a
ring min 100 km Ook voor
et aangewezen adres
EDERENVERVOER)
kg reeds v a. 23,- p. dag en
d 04750-13556
ELEEN B.V.
TE automobielen allerlei mer-
04494-44944.
een bedrijf met meer dan 250
II. nr. 3837.
Schitterend gelegen, met
W, 5 sl.k., barbecue, open
ir. Max. 16 pers. 2 a 3 gezin-
p.week. Alles inbegrepen,
ïidweek apr. 200,-. Tel.
UR EEN FAMILY-HOME in
nd, Frankrijk, Zwitserland!
1000 leden. A.P. Hinloopen, 1
35, 1901 JC Castricum. Te-1
:rtrektocht:
arvik- Hammerfest
piemie Helsinki
Helsinki-Amsterdam
9, Eindhoven,
I 1.444
>f vakantieweekends
klanten te werven wordt
i AUDET-Dagbladen
rlander,
e Krant,
urger,
em,
Noord-Limburg
ilage hebben van maar
,t
emplaren
Nederlanders bereiken
r
antrekkelijk tarief in de
sk
rekreatie"
anaf medio december -
rdag
i folder
'ér de tarieven bij:
IDET
'ostbus 65. Venlo
toestel 221
e scholengemeenschap
im atheneum havo
Bloedstollend
maar
verslavend
DE bouw van de Python heeft heel wat voeten
in de aarde gehad. Tegen de bouw werd door
twee Brabantse organisties bezwaar gemaakt. Zi)
vreesden dat het sprookjespark zou uitgroeien
tot een rustverstorend pretpark. De Brabantse
Milieufederatie en de milieugroep De Twee
Kwartleren vochten dat tot bij de Kroon uit. Ze
werden echter In het ongelijk gesteld.
De milieu-organisaties kregen de eerste maal
gedaan dat de bouw stopgezet werd, omdat die
in strijd was met het geldende bestemmingsplan.
Het gemeentebestuur nam daarop het besluit het
bestemmingsplan te wijzigen en verleende de Ef-
teling op voorhand een bouwvergunning. De mi
lieu-organisaties maakten tot bij de Kroon be
zwaar tegen het verlenen van die bouwvergun
ning maar werden toen in het ongelijk gesteld.
De organisaties vreesden tevens dat de achtbaan
zoveel publiek zou trekken dat daardoor de rust
in het aangrenzende natuurgebied verstoord zou
worden.
De bouw van de Python heeft door dat alles
nogal wat vertraging opgelopen. Door een extra
ploeg arbeiders in te zetten was het gevaarte
toch nog op tijd klaar.
«ons werelddeel gaat dat
iers. Slechts enkelen
luruen in een achtbaan en
nen er verstard en
(eitjes uit Misschien komt
doordat de Amerika
nen nature een sneller
flikje 2tjn.
j in Europa hadden al in de
l'eeeuw achtbaantjes maar die
jen in een sukkelgangetje en
|e karretjes moesten door de
s een heuvel op wor-
i geduwd. Rond 1870 kregen
in de Nieuwe Wereld lucht
«de achtbanen en daar pak-
(i ze het meteen veel beter en
iller aan. Rond 1900 hadden
Jin de VS al 900 achtbanen en
delde treintjes. Wij Euro-
tanen hebben dat gewoon niet
gehouden. Interessant is nog
a te weten dat de eerste Ame-
aanse achtbaan werd opge-
|t!door de onderwijzer van een
:hool die zijn leerlin-
|tn van het overmatig bierge-
uik wilde afhouden,
iropa kan nu een aanzienlijke
tiiterstand inhalen. Zondag
jordt in de Efteling in Kaats-
(tuvel de Python voor het pu-
p opengesteld, de grootste
per-achtbaan in West-Euro-
Dinsdag mocht de Neder-
pers er een proefritje in
'ken, nadat het apparaat
rat veel malen met zakken
passagiers was getest,
mge collega's verbonden
f® conclusies aan over de
'i® waarop bij de heren tech-
fóover de pers gedacht wordt,
[ie een rondje in de achtbaan
'Kaatsheuvel heeft gereden
i voortaan overal tegen. Het
Nembenemend. De Amerika-
p hebben er een betere kreet
Nf: mind-blazing of mind-
ping, Dat betekent zo'n
dat je hersens er hele-
W bovenuit raken. In de eer-
ïrit weet je niet wat je over
at. Je wordt met een nood-
iB8 door loopings, steile boch-
w „corkscrews" (kurke-
perbochten) geslingerd
far als je het lef hebt er voor
[5 tweede keer in te gaan be-
1 Je iets te proeven van de
'slavende werking van de
fier Coasters.
F achtbaan in de Efteling is
r alleen de grootste van
rwopa. Samen met een
CL 'd 'n de VS is de Python
afootste baan van de wereld
1 twee loopings en twee
""screws.
geinen
tails zijn 750 meter lang en
jannen twee „treinen" op rij-
e'k plaats biedend aan 28
passagiers. Het wordt aan per
sonen met een zwak hart of een
hoge bloeddruk afgeraden in de
Python plaats te nemen. Zwan
gere vrouwen kunnen ook beter
blijven kijken. Ze kunnen trou
wens toch nauwelijks in de
trein en hetzelfde geldt voor
dikbuikige heren,
een rit in de superachtbaan van
de Efteling - het ding kost 6,7
miljoen gulden - begint met een
langzame klim naar 29 meter
hoogte. De helling heeft een
hoek van 25 graden. Eenmaal
boven vervolgt de trein de rit op
eigen kracht. Eerst volgt een
klein dal, de trein gaat nog nau
welijks harder, dan een bocht
van 90 graden en dan weer een
dal. „Dal" is overigens zeer
eufemistisch uitgedrukt. De
trein rijdt niet naar beneden
maar wordt gewoon naar bene
den gestort. De passagier voelt
zich in een compleet vrije val.
De trein haalt binnen enkele
tellen 75 kilometer per uur, je
maag schiet omhoog en je hebt
meteen verschikkelijke spijt dat
je in het ding bent gaan zitten.
En helemaal niets kan je nog
wat schelen als je met dezelfde
verschrikkelijke vaart een loo
ping in raast, waarbij er nau
welijks de tijd is om je te reali
seren dat je met het hoofd naar
beneden in het karretje zit. De
volgende looping brengt dat
meteen daaropvolgend nog eens
uiterst nadrukkelijk in herinne
ring. Bijkomende van de schrik
schiet de trein verder richting
corkscrews. In een schroefvor
mige beweging raast de trein
door het luchtruim en gaat weer
twee keer „over de kop". Vanaf
de corkscrew daalt de trein af,
de Bayernkurve in .De onthut
ste passagier verwacht een rus
tige uitloop maar niets daarvan.
Met 55 kilometer per uur raast
de trein door de bocht om rem
mend het station binnen te
schieten.
t
Het meest opwindend zijn de
„vrije val" van bijna 29 meter
hoogte en de kurketrekkerboch-
ten. In tegenstelling tot bij de
loopings heeft de passagier daar
echt het gevoel dat hij uit de
trein geslingerd wordt. Dat ge
beurt niet dankzij het feit dat
hij stevig verankerd zit met een
beugel die over de schouders op
de borst rust. De beugel kan
naar gelang van het postuur
van de inzittende geblokkeerd
worden en je zit dan ook muur
vast. Kinderen kleiner dan 1,20
meter mogen niet in de Python
in verband met de maten van de
schouderbeugels.
Het is raadzaam om petjes en
hoeden af te zetten, brillen ste
vig op de neus te drukken en
geen „losse" voorwerpen als fo
totoestellen mee te nemen. Die
worden tijdens de rit wegge
slingerd.
De trein wordt tijdens de rit
door 16 electronische ogen „be
waakt" en heeft op twaalf
plaatsen remsystemen die
pneumatisch werken en onmid
dellijk in werking treden als de
stroom uitvalt. In Amerika heb
ben ze al vijf jaar ervaring met
banen identiek aan die van de
Efteling.
De Python loopt op kunststof
wielen en is daardoor vrij stil.
Hij is minder angstaanjagend
als de achtbanen die op kermis
sen in gebruik zijn. Die lopen op
stalen wielen, maken een hels
kabaal en ondanks het feit dat
ze niet zulke halsbrekende toe
ren uithalen als de Rollercoas
ters wekken ze toch de indruk
dat ze veel „gevaarlijker" zijn.
Dat komt alleen maar door dat
lawaai.
Voor de technici: de totale in
stallatie weegt 400 ton, een rit
duurt 138 seconden en de maxi
male versnelling die bereikt
wordt ten opzichte van de
zwaartekracht is 3 G. Om de in
vestering er enigszins uit te
kunnen halen heeft de Efteling
bedongen dat binnen drie jaar
geen superachtbaan gebouwd
mag worden binnen een straal
van 300 kilometer. De bouwer,
de Nederlandse Machinefabriek
Vekoma International uit Vlo
drop heeft daarmee ingestemd.
Na die drie jaar kan eventueel
een andere bouwer opstaan om
een andere produkt van de
Amerikaanse coastermania te
copiëren: een superachtbaan die
volkomen in het donker door
een grote loods raast. De passa
gier ziet niets, weet al snel niet
of hij omhoog of omlaag gaat en
of hij wel of niet ondersteboven
hangt. Met lasers worden ster
ren en andere hemellichamen in
het duister geprojecteerd en de
passagier waant zich een pro
jectiel dat stuurloos door de
ruimte schiet. Maar daar zijn
wij nog niet aan toe. Eerst maar
een paar jaar wennen aan de
Python.
TON ROKS
De Efteling wordt geopend zon
dag, 12 april, om 10 uur. Voor
tien gulden koopt men een
kaartje dat toegang biedt tot
alle attractie inclusief het
zwembad en de Python.
combinaties
mogelijk
"i onzer verslaggevers)
Dhr. J.J.H. van Wijck-
1707 ZH Roosendaal
1700 GE Roosendaal
ftfett-DemiMMdis
["•Kiosk
lL.
EÜKKoid )aar geleden del
"knutselbeek" wen
"W?** 'uriatori'm
HitWordt herdacht en
k, n tijdens een één-
fjC'Wgres, dat de Nij-
j). ."hminologische en
lieflijke Vereniging
fori0 Muller" op 24 april
Ioniseert. Het centrale
ma zal zijn: „De
het strafrecht in
®§ingsstaat, met bij-
aandacht voer het
van strafrecht".
Weinig boeken uit de vo
rige eeuw zullen een zo con
stante belangstelling geno
ten hebben als het Wetboek
van Strafrecht, waarin men
kan lezen welke delicten er
zijn en welke straffen
daarop staan. Hoewel aan de
essentie van dit wetboek
weinig veranderd is, zal er
ook aan weinig boeken zo
veel geknutseld zijn als juist
aan dit Wetboek van Straf
recht.
Want dit wetboek, dat ooit
in het Nederlandse recht een
monopoliepositie had, dient
mee te groeien met maatsch
appelijke entwikkelingen en
volksopinies.
Voordat het Wetboek van
Strafrecht in 1881 klaar was -
het trad pas in 1886 in wer
king - was het Nederlandse
rechtsbedrijf al steeds milder
geworden. Radbraken deden
we ai een kleine honderd jaar
niet meer en in de pijnbank
zat ook al houtworm.
„We kregen met het Wet
boek van Strafrecht een voor
die tijd modern wetboek",
zegt de Nijmeegse hoogle
raar en strafrechtkenner mr.
G.E. Mulder. Het wetboek
was mild in vergelijking met
de wetboeken in andere lan
den. Men kende toen gevan
genisstraf, hechtenis en geld
boete. Rechters kregen een
geweldige vrijheid in het op
leggen van straffen. De maxi
mum-straffen waren betrek
kelijk laag en er werd geko
zen voor de cullulaire straf.
Die was geschikt om de men
sen te verbeteren, meende
men toen nog.
Inmiddels weten we dat ge
vangenisstraf geen mens ver
der helpt. De mens heeft
steeds meer afschuw van ge
vangenisstraf gekregen. In
dat kader is bijvoorbeeld in
gevoerd de voorwaardelijke
veroordeling (de waarschu
wing) en de geldboete, die
gevangenisstraf kan vervan
gen. Momenteel wordt geëx
perimenteerd met alterna
tieve straffen: het in eigen
vrije tijd laten werken van de
linquenten als dienstverle
ning aan de maatschappij.
Mr. Mulder: „De alternatieve
straf moet een van de hoofd
straffen worden".
De afschrikking en vergel
ding, die het strafrecht vroe
ger uitstraalde, zijn verdwe
nen. De straffen werden lich
ter, er kwam meer aandacht
voor de psyche van de mens,
zijn omstandigheden en ach
tergronden. Gedragsdeskun
digen en hulpverleners de
den hun intrede.
Het Wetboek van Strafrecht
kreeg nieuwe wetten en an
dere wetten werden tot een
dode letter. Professor Mul
der: bijvoorbeeld flessentrek
kerij en oneerlijke concurren
tie zijn strafbaar geworden.
Het uniformverbod (verbod
op de weerkorpsen) en de
discriminatiewet zijn geko
men. Ondanks de activiteiten
van vrouwenbewegingen
blijkt daarentegen dat porno
grafie bijna niet meer ver
volgd wordt. Ook de opvattin
gen over schennis der eer
baarheid zijn gewijzigd. Een
opruiming in die wetten staat
voor de deur.
De steeds mildere uitwer
king van het strafrecht heeft
geleid tot soms extreme
ideeën bij sommige juristen.
Zij zouden het liefst alle ge
vangenissen willen afbreken
en alleen de heel zware crimi
nelen willen afzonderen.
Prof. Mulder: „Dat is mij te ra
dicaal. Ik geloof niet dat je de
maatschappij enigszins orde
lijk kunt houden als je aan het
strafrecht niet een zekere
functie toekent. Maar het
strafrecht moet wel het laat
ste redmiddel zijn. Een maat
schappij zonder strafsanc
ties, ik zou niet weten hoe dat
moet".