yceum Strafrecht steeds milder HONDERD JAAR WETBOEK VAN STRAFRECHT: Bezwaren legden bouw Python stil VRIJUIT kaap e verhuren che sector ryDE VERENIGDE STATEN he lstaat een bijna ziekelijken- isiasme voor super-achtbanen, ije daar Roller Coasters worden Ijij oemd. Soms worden daar al de bnen „Coastermania" en „Coas- Erites" in de mond genomen. De [wenkanen staan te trappelen om tde meest ijzingwekkende super- [htbaan te stappen en het is op- jllend hoe anders dan Europea- enze de razendsnelle ritten on- jirgaan. Lachend en gierend van pret laten ze zich door opeen- llgende loopings en duize- igwekkende kurketrekkerboch- tfl slingeren. Vrije val lrlTF.PAQ 11 APRIL 1981 W-1 ING OP 4 LANDEN komfort- o.a. (fris-bier-koffio- :iek, meestal met video, slaap- ers., bekwame chauffeurs en EILIG-BETER en GOEKOPER. EN /IEER - LEVICO - RIMINI ICA 339,. met overnachting de MAR - BLANES v a 279,- HAEL - CANNES - 265,- AN - WAIDRING - EBBS - IM THALE 179,- nten. Vraag grails prospectus lermond 04750-10004/13556 UUS BAGGEN B.V. ?4 c p km. V.W. Busjes 9 pers. jtobusjes 20 - 30 - 35 pers. v a ring min 100 km Ook voor et aangewezen adres EDERENVERVOER) kg reeds v a. 23,- p. dag en d 04750-13556 ELEEN B.V. TE automobielen allerlei mer- 04494-44944. een bedrijf met meer dan 250 II. nr. 3837. Schitterend gelegen, met W, 5 sl.k., barbecue, open ir. Max. 16 pers. 2 a 3 gezin- p.week. Alles inbegrepen, ïidweek apr. 200,-. Tel. UR EEN FAMILY-HOME in nd, Frankrijk, Zwitserland! 1000 leden. A.P. Hinloopen, 1 35, 1901 JC Castricum. Te-1 :rtrektocht: arvik- Hammerfest piemie Helsinki Helsinki-Amsterdam 9, Eindhoven, I 1.444 >f vakantieweekends klanten te werven wordt i AUDET-Dagbladen rlander, e Krant, urger, em, Noord-Limburg ilage hebben van maar ,t emplaren Nederlanders bereiken r antrekkelijk tarief in de sk rekreatie" anaf medio december - rdag i folder 'ér de tarieven bij: IDET 'ostbus 65. Venlo toestel 221 e scholengemeenschap im atheneum havo Bloedstollend maar verslavend DE bouw van de Python heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Tegen de bouw werd door twee Brabantse organisties bezwaar gemaakt. Zi) vreesden dat het sprookjespark zou uitgroeien tot een rustverstorend pretpark. De Brabantse Milieufederatie en de milieugroep De Twee Kwartleren vochten dat tot bij de Kroon uit. Ze werden echter In het ongelijk gesteld. De milieu-organisaties kregen de eerste maal gedaan dat de bouw stopgezet werd, omdat die in strijd was met het geldende bestemmingsplan. Het gemeentebestuur nam daarop het besluit het bestemmingsplan te wijzigen en verleende de Ef- teling op voorhand een bouwvergunning. De mi lieu-organisaties maakten tot bij de Kroon be zwaar tegen het verlenen van die bouwvergun ning maar werden toen in het ongelijk gesteld. De organisaties vreesden tevens dat de achtbaan zoveel publiek zou trekken dat daardoor de rust in het aangrenzende natuurgebied verstoord zou worden. De bouw van de Python heeft door dat alles nogal wat vertraging opgelopen. Door een extra ploeg arbeiders in te zetten was het gevaarte toch nog op tijd klaar. «ons werelddeel gaat dat iers. Slechts enkelen luruen in een achtbaan en nen er verstard en (eitjes uit Misschien komt doordat de Amerika nen nature een sneller flikje 2tjn. j in Europa hadden al in de l'eeeuw achtbaantjes maar die jen in een sukkelgangetje en |e karretjes moesten door de s een heuvel op wor- i geduwd. Rond 1870 kregen in de Nieuwe Wereld lucht «de achtbanen en daar pak- (i ze het meteen veel beter en iller aan. Rond 1900 hadden Jin de VS al 900 achtbanen en delde treintjes. Wij Euro- tanen hebben dat gewoon niet gehouden. Interessant is nog a te weten dat de eerste Ame- aanse achtbaan werd opge- |t!door de onderwijzer van een :hool die zijn leerlin- |tn van het overmatig bierge- uik wilde afhouden, iropa kan nu een aanzienlijke tiiterstand inhalen. Zondag jordt in de Efteling in Kaats- (tuvel de Python voor het pu- p opengesteld, de grootste per-achtbaan in West-Euro- Dinsdag mocht de Neder- pers er een proefritje in 'ken, nadat het apparaat rat veel malen met zakken passagiers was getest, mge collega's verbonden f® conclusies aan over de 'i® waarop bij de heren tech- fóover de pers gedacht wordt, [ie een rondje in de achtbaan 'Kaatsheuvel heeft gereden i voortaan overal tegen. Het Nembenemend. De Amerika- p hebben er een betere kreet Nf: mind-blazing of mind- ping, Dat betekent zo'n dat je hersens er hele- W bovenuit raken. In de eer- ïrit weet je niet wat je over at. Je wordt met een nood- iB8 door loopings, steile boch- w „corkscrews" (kurke- perbochten) geslingerd far als je het lef hebt er voor [5 tweede keer in te gaan be- 1 Je iets te proeven van de 'slavende werking van de fier Coasters. F achtbaan in de Efteling is r alleen de grootste van rwopa. Samen met een CL 'd 'n de VS is de Python afootste baan van de wereld 1 twee loopings en twee ""screws. geinen tails zijn 750 meter lang en jannen twee „treinen" op rij- e'k plaats biedend aan 28 passagiers. Het wordt aan per sonen met een zwak hart of een hoge bloeddruk afgeraden in de Python plaats te nemen. Zwan gere vrouwen kunnen ook beter blijven kijken. Ze kunnen trou wens toch nauwelijks in de trein en hetzelfde geldt voor dikbuikige heren, een rit in de superachtbaan van de Efteling - het ding kost 6,7 miljoen gulden - begint met een langzame klim naar 29 meter hoogte. De helling heeft een hoek van 25 graden. Eenmaal boven vervolgt de trein de rit op eigen kracht. Eerst volgt een klein dal, de trein gaat nog nau welijks harder, dan een bocht van 90 graden en dan weer een dal. „Dal" is overigens zeer eufemistisch uitgedrukt. De trein rijdt niet naar beneden maar wordt gewoon naar bene den gestort. De passagier voelt zich in een compleet vrije val. De trein haalt binnen enkele tellen 75 kilometer per uur, je maag schiet omhoog en je hebt meteen verschikkelijke spijt dat je in het ding bent gaan zitten. En helemaal niets kan je nog wat schelen als je met dezelfde verschrikkelijke vaart een loo ping in raast, waarbij er nau welijks de tijd is om je te reali seren dat je met het hoofd naar beneden in het karretje zit. De volgende looping brengt dat meteen daaropvolgend nog eens uiterst nadrukkelijk in herinne ring. Bijkomende van de schrik schiet de trein verder richting corkscrews. In een schroefvor mige beweging raast de trein door het luchtruim en gaat weer twee keer „over de kop". Vanaf de corkscrew daalt de trein af, de Bayernkurve in .De onthut ste passagier verwacht een rus tige uitloop maar niets daarvan. Met 55 kilometer per uur raast de trein door de bocht om rem mend het station binnen te schieten. t Het meest opwindend zijn de „vrije val" van bijna 29 meter hoogte en de kurketrekkerboch- ten. In tegenstelling tot bij de loopings heeft de passagier daar echt het gevoel dat hij uit de trein geslingerd wordt. Dat ge beurt niet dankzij het feit dat hij stevig verankerd zit met een beugel die over de schouders op de borst rust. De beugel kan naar gelang van het postuur van de inzittende geblokkeerd worden en je zit dan ook muur vast. Kinderen kleiner dan 1,20 meter mogen niet in de Python in verband met de maten van de schouderbeugels. Het is raadzaam om petjes en hoeden af te zetten, brillen ste vig op de neus te drukken en geen „losse" voorwerpen als fo totoestellen mee te nemen. Die worden tijdens de rit wegge slingerd. De trein wordt tijdens de rit door 16 electronische ogen „be waakt" en heeft op twaalf plaatsen remsystemen die pneumatisch werken en onmid dellijk in werking treden als de stroom uitvalt. In Amerika heb ben ze al vijf jaar ervaring met banen identiek aan die van de Efteling. De Python loopt op kunststof wielen en is daardoor vrij stil. Hij is minder angstaanjagend als de achtbanen die op kermis sen in gebruik zijn. Die lopen op stalen wielen, maken een hels kabaal en ondanks het feit dat ze niet zulke halsbrekende toe ren uithalen als de Rollercoas ters wekken ze toch de indruk dat ze veel „gevaarlijker" zijn. Dat komt alleen maar door dat lawaai. Voor de technici: de totale in stallatie weegt 400 ton, een rit duurt 138 seconden en de maxi male versnelling die bereikt wordt ten opzichte van de zwaartekracht is 3 G. Om de in vestering er enigszins uit te kunnen halen heeft de Efteling bedongen dat binnen drie jaar geen superachtbaan gebouwd mag worden binnen een straal van 300 kilometer. De bouwer, de Nederlandse Machinefabriek Vekoma International uit Vlo drop heeft daarmee ingestemd. Na die drie jaar kan eventueel een andere bouwer opstaan om een andere produkt van de Amerikaanse coastermania te copiëren: een superachtbaan die volkomen in het donker door een grote loods raast. De passa gier ziet niets, weet al snel niet of hij omhoog of omlaag gaat en of hij wel of niet ondersteboven hangt. Met lasers worden ster ren en andere hemellichamen in het duister geprojecteerd en de passagier waant zich een pro jectiel dat stuurloos door de ruimte schiet. Maar daar zijn wij nog niet aan toe. Eerst maar een paar jaar wennen aan de Python. TON ROKS De Efteling wordt geopend zon dag, 12 april, om 10 uur. Voor tien gulden koopt men een kaartje dat toegang biedt tot alle attractie inclusief het zwembad en de Python. combinaties mogelijk "i onzer verslaggevers) Dhr. J.J.H. van Wijck- 1707 ZH Roosendaal 1700 GE Roosendaal ftfett-DemiMMdis ["•Kiosk lL. EÜKKoid )aar geleden del "knutselbeek" wen "W?** 'uriatori'm HitWordt herdacht en k, n tijdens een één- fjC'Wgres, dat de Nij- j). ."hminologische en lieflijke Vereniging fori0 Muller" op 24 april Ioniseert. Het centrale ma zal zijn: „De het strafrecht in ®§ingsstaat, met bij- aandacht voer het van strafrecht". Weinig boeken uit de vo rige eeuw zullen een zo con stante belangstelling geno ten hebben als het Wetboek van Strafrecht, waarin men kan lezen welke delicten er zijn en welke straffen daarop staan. Hoewel aan de essentie van dit wetboek weinig veranderd is, zal er ook aan weinig boeken zo veel geknutseld zijn als juist aan dit Wetboek van Straf recht. Want dit wetboek, dat ooit in het Nederlandse recht een monopoliepositie had, dient mee te groeien met maatsch appelijke entwikkelingen en volksopinies. Voordat het Wetboek van Strafrecht in 1881 klaar was - het trad pas in 1886 in wer king - was het Nederlandse rechtsbedrijf al steeds milder geworden. Radbraken deden we ai een kleine honderd jaar niet meer en in de pijnbank zat ook al houtworm. „We kregen met het Wet boek van Strafrecht een voor die tijd modern wetboek", zegt de Nijmeegse hoogle raar en strafrechtkenner mr. G.E. Mulder. Het wetboek was mild in vergelijking met de wetboeken in andere lan den. Men kende toen gevan genisstraf, hechtenis en geld boete. Rechters kregen een geweldige vrijheid in het op leggen van straffen. De maxi mum-straffen waren betrek kelijk laag en er werd geko zen voor de cullulaire straf. Die was geschikt om de men sen te verbeteren, meende men toen nog. Inmiddels weten we dat ge vangenisstraf geen mens ver der helpt. De mens heeft steeds meer afschuw van ge vangenisstraf gekregen. In dat kader is bijvoorbeeld in gevoerd de voorwaardelijke veroordeling (de waarschu wing) en de geldboete, die gevangenisstraf kan vervan gen. Momenteel wordt geëx perimenteerd met alterna tieve straffen: het in eigen vrije tijd laten werken van de linquenten als dienstverle ning aan de maatschappij. Mr. Mulder: „De alternatieve straf moet een van de hoofd straffen worden". De afschrikking en vergel ding, die het strafrecht vroe ger uitstraalde, zijn verdwe nen. De straffen werden lich ter, er kwam meer aandacht voor de psyche van de mens, zijn omstandigheden en ach tergronden. Gedragsdeskun digen en hulpverleners de den hun intrede. Het Wetboek van Strafrecht kreeg nieuwe wetten en an dere wetten werden tot een dode letter. Professor Mul der: bijvoorbeeld flessentrek kerij en oneerlijke concurren tie zijn strafbaar geworden. Het uniformverbod (verbod op de weerkorpsen) en de discriminatiewet zijn geko men. Ondanks de activiteiten van vrouwenbewegingen blijkt daarentegen dat porno grafie bijna niet meer ver volgd wordt. Ook de opvattin gen over schennis der eer baarheid zijn gewijzigd. Een opruiming in die wetten staat voor de deur. De steeds mildere uitwer king van het strafrecht heeft geleid tot soms extreme ideeën bij sommige juristen. Zij zouden het liefst alle ge vangenissen willen afbreken en alleen de heel zware crimi nelen willen afzonderen. Prof. Mulder: „Dat is mij te ra dicaal. Ik geloof niet dat je de maatschappij enigszins orde lijk kunt houden als je aan het strafrecht niet een zekere functie toekent. Maar het strafrecht moet wel het laat ste redmiddel zijn. Een maat schappij zonder strafsanc ties, ik zou niet weten hoe dat moet".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 23