Nederlanders door Nederlanders geschetst ans op ero an Hartreani cursus tab voor rijks} boeken-boeken-boeken-boeken-boeken-boeken Film Filippijnen Krachten Stemmingen Dromen Las Vegas TRIDOSHA etsontwe Boeken-boeken-boeken-boeken-boeken-boeken Merijntje Brom)fïetsers «nel „rechtsaf- loor-rood" RICHTLIJN DEN HA U A Itll o In 1842, om wat nauwkeuriger te zijn in maart van dat jaar, maakte H.H. Hageman jr. zich bijzonder kwaad op de mentaliteit van zijn landgenoten, de Nederlanders. Hij schreef zijn woede uit in een artikel waarin hij met grote droefheid vaststelde, dat de Nederlander danst „naar de Fransche of Engelsche of nog andere pijpen", dat de industrie zich beweegt „op het voetspoor van Engeland en Frankrijk" en, zo noteert hij „de Nederlan der, die vroeger meester was, wordt nu leerling, of zoo men harde woorden vergeven wil, de aap van vreem den". Daar houdt het nog niet mee op. Hij signaleert iets eigen aardigs in „den geest van der Nederlander": „eene onbe schrijfelijke koelzinnigheid ten opzigte van de algemenen belangen der natie, eene flaauwe berusting in alles, wat het hooger bestuur hem op de schouders legt..." Geluk kig is niet alles negatief in de ogen van H.H. Hageman, want de Nederlander geeft „geen" anderen toe in eerlijk heid regtschapenheid, goede trouw, menschlievendheid en Johan Daisne: over oude en nieuwe rolprenten: de dingen die niet voorbij gaan (uitg. Elsevier/Manteau - f 22,50. Deze Belgische auteur (dr. Herman Thiery) is tijdens zijn leven niet alleen bekend geworden door zijn magisch-realistische boeken, maar ook door zijn bemoeie nissen met de filmwereld. Be halve het feit dat enkele van zijn boeken werden verfilmd, schreef hij filmkritieken en -beschouwingen. Zijn beken de filmografisch Lexicon der Wereldliteratuur brengt niet alleen in de titel zijn dubbele activiteit bijeen. Het woord „filmatiek" is karakteristiek voor Daisne. In deze bundel zijn - een aantal bijdragen bijeenge bracht onder een titel die her innert aan Couperus. Vijfen vijftig korte- en lange bijdra gen over films uit het verle den, maken van dit boek min of meer een historisch docu ment. Films met Greta Garbo, Fred Astaire, Tino Rossi, Henry Fonda, Maria Schell, John Wayne en vele anderen roepen herinneringen op. Vaak gaat Daisne er ook zeer interessant op in, maar er staan ook nogal wat gelegen heidsstukjes in (de recensie als een stuk broodschrijverij), die verzanden in broddelach- tig gepraat. Maar wie wel weer eens herinnerd wil wor den aan oudere films als Anna Karenina, Gone with the wind, The Fugitive, Hamn- stad, High noon, From here to eternity etc. en een persoon lijke - soms wat tijdgebonden reactie van 25 jaar geleden - zal wat nostalgisch lezen in dit boek. Geen tijd voor tranen, door Alison Wynne. BIJeenpubllkatle nr. 5 In sa menwerking met Flllppljnengroep, Nederland 16S bladz. f 15.-. In 1972 werd in de Filippij nen de staat van beleg afge kondigd om „de democratie veilig te stellen." Hoe dat in de praktijk uitpakt, hoe mensen ploeteren en lijden onder een ondemocratisch bewind en hoe zij elkaar vinden om zich staande te houden en liefst er bovenuit te komen, daarover vertellen Filippijnse vrou wen. Korte, sobere, indrin gende verhalen over bewust wording, solidariteit, vak bondswerk, protesten tegen uitbuiting van cultuur, on derbetaling. Alle 35 vrouwen die aan 't woord zijn, nemen het op voor het volk, waaruit zij zelf zijn voortgekomen. Ook de Kerk komt ter sprake, de problemen van moslims in een christen-gemeenschap, de afzijdigheid van kerkelijke leiders, het preken van geestelijke waarden terwijl evangelie-in-de-praktijk links blijft liggen. Gunstige uitzonderingen zijn er na tuurlijk ook, maar vóór alles wordt uit deze schrijnende bundel levenservaringen dui delijk, dat christenen aan de basis - protestant en katho liek samen - mooie kreten als oecumene, evangelisch ideaal, sociale rechtvaardigheid, verlossing, beter naar waarde schatten en beleven dan inge kapselde kerkelijke functio narissen. Maak alles nieuw begint onderaan. C. VAN E.. dus over eigentijdse verschij ningen als - om een greep te doen - de aanspreker, de vischvrouw, de koopman, de kleedjesmaakster, de koffij- huisjongen, de bureaukraat enzovoort. Wie de moeite wil nemen en de rust kan vinden gehechtheid aan zijn land, deugden, die het sieraad zij ner vaderen waren, en die, in weerwil van andere wijzigin gen van zijn karakter, niets geleden hebben". Geestkracht Wat is er dan toch gaande met „den Nederlander?" Ha geman weet het en hij kent ook de oplossing om alles weer ten goede te doen keren. „Mijn inziens ligt het daaraan, dat hij den steun mist, dien zijne vaderen hadden, dat hij de bron van hunne geestkracht, het gevoel van godsdienst verwaarloosd heeft, en nu de geestkracht, die zijne vaderen daaruit geput hebben, mist". En hoe keer je dat alles ten goede? Door in het onderwijs, zeker aan de hogescholen, het godsdienstig gevoel weer aan te kweken, want beschaving alleen, zonder dat het gods dienstig gevoel aangekweekt wordt, zal tot bedorvenheid, tot misdaad aanleiding geven. Enfin, zo zag H.H. Hageman een kleine anderhalve eeuw geleden zijn landgenoten en zijn artikel was goed genoeg om een bundel te openen die in datzelfde jaar werd uitgege ven door J.H. Laarman in Amsterdam en die de titel meekreeg „Nederlanders door Nederlanders geschetst". Nu is daarvan bij Van Hoeve in Amsterdam een fotomechani sche herdruk gemaakt, die ge heel gelijk is aan de oorspron kelijke uitgave. Amusant Na het inleidend artikel van Hageman volgen 22 beschrij vingen van bepaalde typen Nederlanders of van ver schijnselen als een departe ment der Maatschappij tot nut van 't algemeen en de Am- sterdamsche kermis. Zeer eigentijdse reportages Peter Andreas den andere kant van de reali tijd (uitg. Ankh- Hermes B.V. f 39.-) Deze auteur zag al eerder boeken van zijn hand in het Nederlands vertaald (PSI en Buitenzintuiglijk). De oor spronkelijke titel van dit boek luidt: Jenseits von Einstein ('78); de ondertitel van de ver taling: Op weg naar de vierde dimensie. „Bovenzinnelijke beleve nissen hebben iets irritants. De materialistische visie op de wereld is er gewoon niet op berekend", zegt Andreas. Het onderkennen van - en zoeken naar verklaringen omtrent ongrijpbare krachten die het leven van een mens vaak schijnen te bepalen, stuiten op weerstanden. Anderen kun nen er niet genoeg van krij gen. Over de verschillende as pecten daarvan is al wel de nodige algemeen oriënteren de lectuur verschenen. Ook dit boek kun je zien als een wegwijzer op dit gebied. Het graaft niet al te diep, maar blijft ook niet steken in opper vlakkigheid. Het is een goed boek voor degenen die wel eens wat meer willen weten op het gebied dat omhangen is met etiketten als paranor maal, parapsychologische e.d. Er wordt aandacht besteed aan de tij d en ruimte doorbre kende inbreng van Einstein, aan helderzienden, het multi- versum (Bermuda-driehoek e.d.), de multipsyche (niveaus van bewustzijn), I Tsing en Tarot, Astrologie, reïncarna tie, holonomisch bewustzijn, mystiek en onderwerpen, die uiteindelijk onder dezelfde noemer van het grensdoor- brekende ruimtelijk denken en voelen vallen. Literatuur verwijzingen en soms adres sen bieden de mogelijkheid op de diverse onderwerpen zelf verder te gaan. Een informa tief boek als eerste kennisma king. H.E. Dolf de Vries: Boos door een ruitje (uitg. Nijgh Van Ditmar- f 26,50). De van origine cabaretier Dolf de Vries heeft zich gelei delijk aan ontwikkeld tot een schrijver van inmiddels acht boeken. Daarnaast versche nen er nog talrijke artikelen van zijn hand. Deze bundel korte verhalen laat een ander facet van zijn kunnen zien. Toch sluit dit soort werk eigenlijk asn bij zijn oor spronkelijke optreden op de planken: mensentypen neer zetten; lief en leed aan de zelf kant of in de marge van de samenleving; meewarig, ver rassend, triest of glimlachend. Dat kan Dolf de Vries. Het zijn verhalen waarin deze stemmingen goed worden ge karakteriseerd, beschreven. Maar dat er nu echt iets ge beurt, dat de beschrijvingen boven zichzelf worden uitge tild, kun je niet zeggen. De kwaliteit is ook nogal wissel vallig: van tamelijk goedkope effecten tot roerende momen ten. Een burgerlijk kantoor mannetje en een hoer; een musicus en een jeugdvrien din, getrouwd met een te drukke wethouder; een hu welijk van een burgerman netje met een patserig vrouwtj e dat kopje onder gaat in de drank...etcetera..het zijn uit te buiten tegenstellingen. Dat lukt de Vries meestal. Maar in „Zwemdiploma" treft hij opeens echt door het goed observeren van kinderen. In „Als gij lijkt op uzelf" projec teert hij oude frustraties met de toneelwereld en in „Eerste liefde" wordt heel simpel de goedgelovigheid van een jong meisje getekend. Van alles wat; wisselend raak en slap, boeiend en vervelend. H.E. Günter Kunert: Dagdromen in Ber lijn, Amsterdam en elders (uitg. Meu- lenboff - f 29,50). Wat kan die man schrijven! Deze Duitse auteur die in 1979 de DDR de rug toekeerde is een gekweld mens, die in een fraaie, vaak poëtische taal stilstaat bij de dingen die het leven ons aandoet of de be nauwenis ervan transponeert naar surrealistisch aandoen de verten. Hij heeft het bij voorbeeld over „de strenge reglementering van het leven, de voortdurende dreiging om zelf tot mensenoffer te wor den uitverkoren", in de korte schetsen, die onder titel „Dag dromen" hier gebundeld zijn. Meesterlijk stukje, die vaak vertrekkend uit een Brech- tiaanse wereld, verwarring stichten, ontroering schenken of tot nadenken aanzetten. „Hij die door de kogel van de vijand werd gespaard werd door de kleinheid van het da gelijkse leven dodelijk getrof fen" of: „Ook God werd in stukken verdeeld en ieder be zat het zijne dat hem het beste uitkwam", zijn bijvoorbeeld wat willekeurig geplukte uit spraken in deze schetsen. Kunert kwam in '71 en '79 naar Nederland (Poetry In ternational Rotterdam). „Een reis door Nederland" is daar van de weerslag. Het „Am sterdam" in de titel is daaraan ontleend, hoewel ook Rotter dam, Heusden, Westerbork e.a. aan de orde komen. Hij heeft de neiging vooral stil te staan bij oude gebouwen en hun geschiedenis om vandaar uit te mijmeren over land en volk. Zeer sterk (sterker) komt dat tot uitdrukking in zijn stukken over Berlijn, waarin hij vooral oorlogsleed verwerkt binnen het bestek van het overzienbare; aan de hand van bekende - en min der bekende personen. Zes stukken, onder het kopje „El ders", behandelen op dezelfde melancholiek-kritische ma nier thema's als het concen tratiekamp Dachau. Kunert vertaald het leed in beleef- baar proza van hoog gehalte, zodat het nier meer onoverko melijk is. H.E. om zich door de gedragen vol zinnen van de toenmalige scribenten te worstelen zal er amusante lectuur in vinden. Hij zal bijvoorbeeld in het ar tikel „De gevangenen" kun nen lezen, dat „eenzame op sluiting" halverwege de vori ge eeuw - naar Amerikaans voorbeeld overigens - werd aanbevolen omdat het „op ziel en ligchaam den weldadig- sten invloed heeft". Sinds H.H. Hageman hebben onze hogescholen blijkbaar toch nog wel wat goeds opgeleverd. Wie van deze nostalgische te rugblik in de mentaliteit van „den Nederlander" wil genie ten dient er overigens wel bij - na zeventig gulden voor op tafel te leggen. T.K. Nederlanders door Nederlanders geschetst, herdruk van uitgave uit 1842, uitgeverij Van Hoeve Amster dam, prijs 69,50. Hunters. Thompsdlr Angst en wal ging in Las Vegas (uitg. De Bezige Bij - f 25,-. Een herdruk, nadat zes jaar geleden Fear and Loathing in Las Vegas in de Nederlandse vertaling van Guido Golüke was verschenen. Thompson is schrijver/journalist, die mee werkt aan onder meer The New York Times Magazine en Ramparts en het boek Heli's Angels schreef. Dit boek be staat uit bijdragen die eerder voor een deel verschenen in het tijdschrift Rolling Stone. Deze „Wild-West"-verhalen zijn geschreven vanuit de op geblazen persiflage-stijl, die in de j aren zestig kenmerkend was om maatschappelijke ta boes te doorbreken (vergelijk Jan Cremer c.s.) Als tijd schrift-afleveringen zijn ze, dunkt me, wat gemakkelijker verteerbaar dan als een min of meer doorlopend verhaal van bijna 200 pagina's, waarin voortdurend allerlei dolle hoogstandjes worden opge- v°»*RE. DR BENOYTOSH BHATTACHAYA: TRIDOSHA - Homeopathie en Hindoe- geneeskunde (uitg. Ankh.-Hermes B.V. f 19,50. Steeds meer wordt het - aanvullende - belang onder kend van een aantal „alterna tieve" geneesmethoden. De homeopathie moet daartoe zeker gerekend worden. Bo vendien wordt onderkend dat in Azië ook het een en ander over de geneeskunst is te le ren. Het positieve van dit ge schrift is, dat geprobeerd wordt geen enkele opvatting te verketteren, gewezen wordt op bepaalde eenzijdig heden. De manier waarop deze In diase homeopathische arts probeert ruggen te slaan tus sen talrijke ervaringen en praktijken komt als zinvol over. De Tridosha-leer wordt gezien als een belangrij ke bij - drage van India aan de we reldcultuur. Ze houdt zich be zig met het regelen van het evenwicht van de drie ele menten (driegeleding) in het lichaam (vata: zenuwstelsel en levenskracht, pitta: bloed somloop en Kapha: slijmvlie zen). Het zijn elementen die in relatie staan met de macro-cosmos, waarin we die driegeleding ook terugvin den. Door de Tridosha-leer op de homeopathie toe te passen meent Bhattacharya tot een effectievere verfijning van de Westerse homeopathie te ko men. Met voorbeelden uit de praktijk maakt hij dit duide lijk. Een van die opvallende verfijningen is het veel inten siever hanteren van de pols slag. De chemische en diag nostische ingrepen van de Westerse homeopathie lijkt daarnaast nogal wreed. De le zing van dit boekje veronder stelt dat men enigszins op de hoogte is van de homeopathie, anders is het te verwarrend, want erg helder geschreven is het niet. Ook de aanhangels met de tridosha van ziekten, geneesmiddelen en polsslag zijn niet erg hanteerbaar. Het belangrijkste blijft echter de mentaliteit, die uit zo'n ge schrift spreekt; een geest die nogal afsteekt tegen de me chanische geneeskunde, die in het Westen van de mensen zo vaak dingen maakt. H.E. lUCil TIJD te LEZEN? /ergeei dan nie' d° Kieinties" door ,e 'M„en Er staat vast «tsi ,an uw gading t>'i ,0K vandaag t „„toren te Breda Bergen oj (Van onze sportredactie) «HUSSEL/HILVERSUM - De lederland - Frankrijk rechtstreek „rdt uitgezonden, lijkt nageno« Weduceerd. Gisteren waren er vc an België tegen Noord-Ierland t. iflOOO kaarten verkocht. Zoals bek tpleische voetbalbond pas toestenl «n voor de uitzending van Ne frankrijk wanneer de Heizei in litverkocht. DEN HAAG - Minister ruijnman (Verkeer en Waterstaat) vindt dat ,rechtsafslaan-door-roo l-licht" door (brom)fiet- lers binnenkort mogelijk lemaakt moet worden, laar dan wel alleen in gevallen waarin „de rerkeersveiligheid voor ille weggebruikers vol- loende is gewaarborgd". In een brief aan pro- incies en gemeenten leeft Tuijnman een aan- al praktische oplossin- en gegeven, die het echtsafslaan in goede lanen kan leiden. Ii belt ruil gan roei E het ink( spec aan> stra' uits reel, kor Lan nigi (Van een onzer vers den HAAG/BREDA - De korps "®d mogen niet langer deelnen 'ussen. Het ministerie van Justi |n een richtlijn met die inhoud ui «hartmassage door politieambtei rijven „niet wenselijk" genoem !De richtlijn van het minis- e kwam tot stand na ne- leYe adviezen over har- animatie van de algemene !v H6 van de rijkspolitie v°°yburg en van de Rijks- i^kundige Dienst. Het ««Breda van de rijks- e rkhtr?ft als gevolg van »n v inmiddels moe- ïati den met de reani- S?Ursus' (duur: zes uur) U, aan Jij al enkele jaren hJÏÏ-B* Bredase korps "Wij vonden het -I akelijk dat het perso- I 0 goed mogelijk is op- voor hartreanimatie aldus Md voor narir noodgevallen' oordvoerder. 'v°lgens in hX"° -de richtlijn uit lrtm aag Is toepassing van Pliw\ge door de rijks- Pwiekdlzlnvol> omdat de ()U r daarvan te moeilijk htstjL'en, de verplichting Men dLk%nms op P^1 te hassal erder zou hart- lulpvS m- tehoren tot de J3 erJeningstaken van de Den Haag: Hard tegen hart poli van niet ting kori vraa hulp verli relet Di van zond vind mini oude nooc litie treai verp en d: over Bake Oc de ting van betn varii ken goed llllllllll r Dl meei Kam steui die houd ven CE Dijk daga over llllllllll

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 20