Sportclubs voelen zich niet geïsoleerd
Bteeds dichter
ii| Nederlandse
Opwerkingsfabriek
In Zeeuwsch-Vlaanderen
L £eBing vai» het
Vissen op Veerse- en Grevelingenmeer
Tarieven gymlokalen
in twee fasen omhoog
Vlissings paar wint
Maoneblussersrit
INA Zl
LSDAG 24 MAART 1981
PAGINA ZEELAND 6
VAN ZEELAND
Oplossing
Rustpunt
Kosten
IIdLansink: CDA heeft scenario's klaar
el: J. Weyzeveld, Steke.
veede zijvogel: L. Rjn~
St. Pouwels; grootste
l (3): Th. van Vlierberghe
ie. 1
EWACHT - Zaal G. Van
.e, 12,5-jarig huwelijk
van de Starre, Hulst 7o
ers: hoge vogel en beide
els: J. van de Starre. Het
en paar werd in de bloe-
gezet.
OOSTERZANDE - Zaal
zende Man, 11 schutters-
nschieting: R. Asselman
i. Durinck 11, R. ver-
m 6, J. Verschoten 5, l
5 punten, allen Klcios-
ide.
DFDPLAAT - Zaal De
ischap, 41 schutters: hog
J. van de Ameele
Iplaat; eerste zijvogel: M
lan, IJzendijke; tweede
el: J. Martens, Hoofd-
grootste aantal (3): M
ost, Hoofdplaat, C. Bou-
Waarschoot en A. van
nt, Bassevelde.
>CHKAPELLE Zaal J
:haick, 41 schutters: Wip
ste hoge vogel: A. Ver-
?n, Graauw; tweede hoge
P. Beulaert, Hulst; eer
vogel: J. Dobbelaar, Vo-
arde; tweede zijvogeV.
iuw Hermans, Ossenisse;
-te aantal (8): J. van Leu-
'ogelwaarde. Wip 2: eer-
ge vogel: A. Verdurmen,
iw; tweede hoge vogel: R.
ijk, Vogelwaarde; eerste
el: C. Visser, Klooster-
tweede zijvogel: M. van
ck, Boschkapelle; groot-
ntal (5): H. Gelderland,
waarde.
OOSTERZANDE - Zaal
•izende Man, St. Huber-
schutters: hoge vogel: P.
Goethem, Noordstraat;
zijvogel: mevrouw Van
akker; tweede zijvogel:
Kort, beiden Ossenisse;
en vierde zij vogel: P. van
em, Noordstraat; groot-
ntal (5): L. Baart, Kloos-
ide.
AXEL - Het grootste deel
van de sportverenigingen
jD Zeeuwsch-Vlaanderen
ziet niet veel heil in de Vas
te oeververbinding Wes-
terschelde. De meest ge
hoorde opmerking is: „Het
tan een verbetering ge
ven". Deze verbetering ligt
dan enkel maar in het vlak
van een snellere verbinding
met de andere kant van de
Schelde en gaat daarbij
slechts op voor sporters uit
en naar de regio
Oost-Zeeuwsch-Vlaandere
n. Werkelijk juichen om
van de bootdiensten af te
komen doet niemand. Op
merkelijk is zelfs dat nie
mand het woord „isole
ment" in de zin van versto
ken van verbinding met de
rest van de provincie of Ne
derland, in de mond neemt.
Als meest negatieve punt
noemen alle verenigingen
of overkoepelende organen
het wachten op de boot en
het oponthoud in het alge
meen. De grootste vereni
ging in Zeeland, de KNVB,
is de mening toegedaan dat
de VOW de sport ten goede
komt. Waarnemend voor-
zitter Jan Schaalje: „Wij
ondervinden nogal last van
de bootverbindingen, onder
andere bij mist. Hierdoor
komt het competitieverloop
geregeld in de knoop. Wat
ook lastig is, is het feit dat
de centrale training voor
jeugdspelers van het jeugd-
plan-Nederland voor
Zeeuwsch-Vlamingen, erg
lastig is. Zij moeten erg
vroeg weg en komen laat
thuis. Dg rejs kost toch al
gauw een uur extra. En dan
hebben wij ook nog te ma
ken met sommige elftallen,
met name uit de onderste
regionen die niet ingedeeld
willen worden bij clubs
waarbij, als ze daar op be
zoek moeten, de Schelde
moet genomen worden. Een
provinciale competitie voor
zaalvoetbalteams is hier
door eveneens niet te ver
wezenlijken". Met deze pro
blemen worstelen vele ver
enigingen. De voorstem
mers van de VOW komen
dan ook allen bijna uit de
groep zaalsporters, die ge
durende de werkdagen een
competitie af willen wer
ken. Vanuit dit oogpunt be
zien is tafeltennis-coach
Frans van Waterschoot uit
Graauw ook voor de VOW.
Van Waterschoot: „Voor de
tafeltennis afdeling Zee
land is de VOW een groot
voordeel. Als er nu gespeeld
moet worden tegen teams
uit Goes of Middelburg, is
het altijd haasten geblazen.
Dit geldt voor beide zijden
van de rivier. Omdat velen
nog tot zes uur werken,
moet er gehaast vertrokken
worden en moeten de par
tijen snel afgewerkt wor
den omdat anders de laatste
boot gemist wordt.
Hierdoor gaat een stuk
gezelligheid verloren, want
even blijven napraten bij
een vereniging is er niet bij
Voor de clubs uit
Oost-Zeeuwsch-Vlaandere
n gaat dit in ieder geval op,
voor Oostburg verandert er
weinig. Dat laatste gaat ook
op voor mijn eigen vereni
ging St. Aloysius. Omdat
wij landelijk spelen, reizen
wij altijd via Antwerpen en
langs die weg komen ook
onze tegenstanders naar
Graauw".
Een andere oplossing
voor deze problemen heeft
de Schaakbond gevonden.
Secretaris Izaak Luteyn uit
Philippine: „Wij spelen al
tijd op zaterdag, door de
week spelen kan eenvoudig
niet gezien de reisduur. De
bootverbinding speelt een
erg grote rol in onze organi
satie".
Minder enthousiast is Ad
Guerand uit Terneuzen, se
cretaris van de Koninklijke
Nederlandse Zwembond
afdeling Zeeland. Hij stelt:
„De VOW zal de verbindin
gen met en van
Oost-Zeeuwsch-Vlaandere
n wel iets vergemakkelij
ken. Het haasten om de boot
te halen, daar je anders een
uur te laat thuis komt, kan
daardoor tot het verleden
gaan behoren". Uit de vol
leybalwereld komen verge-
lijkbare geluiden. Nestor
Louis Provoost: „De VOW
kan een verbetering geven,
tenminste als de reis in de
Niet geïsoleerd..
„lijn" ligt. Eén minuut te
laat is een uur wachten, is
dan voorbij. Nu hebben we
nog te maken met arbiters
die niet willen optreden bij
een wedstrijd aan de over
kant. Misschien gaat dat
dan ook tot het verleden
behoren". Rinus van
Reemst, secretaris van het
rayon Zuid staat op het
standpunt dat voor de bas
ketbalteams uit de regio
Oost-Zeeuwsch-Vlaandere
n de VOW voordeel op kan
leveren.
Door de lange reis
duur is in het verleden al
eens een wilde competitie
van start gegaan. Ook hij
schaart zich achter de op
merking dat er tijdens de
weekdagen geen competitie
te verwerken is. Voor Jos de
Caluwé, jeugdleider bij de
jeugdwielrennerij, zou het
al veel verbeteren als de
boten gedurende het week
end om het half uur gingen
varen in plaats van om het
uur. Tevens zou het langer
doorvaren tot één uur 's
nachts gunstig zijn. „Mis
schien komen er met de
VOW meer amateurwiel
renners naar
Zeeuwsch-Vlaanderen",
stelt Piet Boeye van de wie
lervereniging
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Een man die de VOW niet zo
ziet zitten is Willem Roth
van de scheidsrechtersver-
eniging. Roth: „De Schelde
blijft een obstakel, rondrij
den moet je toch.
Extra tijd blijf je er in
steken. Het is voor ons
Zeeuwsch-Vlamingen een
vergroeiing geworden
waar je mee hebt leren le
ven".
Helemaal tegen is Elly
Wa rmenhoven van de po
nyclub Hulst. Zij zegt: „De
VOW, daar ben ik tegen.
Het ongerief van de boot,
weegt niet op tegen het ple
zier dat je er door onder
vindt. Het is altijd prettig
elkaar daar te ontmoeten.
Moet je zomers eens even
wachten, dan ga je maar
uitblazen op de dijk. Voor
mij is het een rustpunt. Zo
denken velen bij ons er
over".
Het plezier op de boot en
andere verenigingen daar
ontmoeten, is voor Jan
Meyer, secretaris van de
voetbalvereniging Terneu
zen ook één van de redenen
waarom hij voor de boot
kiest. Meyer: „Als ik aan de
combinatie brug-tunnel
denk, dan zie ik steeds een
file voor me. Wat denk je er
van dat je achter een
vrachtwagen van veertig
ton zit en die moet van der
tig meter diep naar dertig
meter hoog. Die komt nau
welijks vooruit en dan
vraag ik me af of er nog wel
tijdwinst overblijft". Over
eventuele kostenbesparin
gen zijn alle verenigingen
het eens. De verwachting is
dat de kosten zullen stijgen
omdat de boot goedkoper
zal blijken te zijn dan de
tolgelden voor de tunnel.
Slechts de verenigingen die
per groep per bus reizen,
kunnen er, bij gelijkblij
vende tolgelden, iets beter
van worden. Een besparing
vanwege de tijdwinst kan
volgens een woordvoerder
van de ZWN oplopen tot
maximaal dertig gulden
per reis.
Nu zou, als de
Schelde een hindernis is die
voor de sport een bijna on
overkomelijke barrière
blijkt te zijn, je de moge
lijkheid kunt opperen meer
met grensverenigingen sa
men te werken. Dus gedeel
telij k uitwijken naar Bel
gië. Van deze mogelijkheid
maken eigenlijk maar twee
verenigingen gebruik. Door
tegenwerking van de eigen
en overkoepelende Belgi
sche bonden, lijkt dit niet te
verwezenlijken. Of zoals
enkelen er opmerken: „Aan
die mogelijkheid hebben
wij nog nooit gedacht".
Uniek is op dit gebied de
honkbalvereniging Het
Zeeuwsche Honk uit Ter-
neuzen. Zij zijn namelijk de
enige die als Nederlandse
club in competitieverband
in België uitkomen. Pen
ningmeester Bram Werner:
„In Nederland spelen was
voor ons niet haalbaar. De
afstanden die wij af moeten
leggen zijn te groot. Bij
jeugdwedstrijden is het
verplicht al om negen uur
op het veld te zijn in volle
dig tenue.
Hierdoor zouden wij tel
kens twee dagen weg zijn.
Door in België te spelen,
komen wij bijna niet verder
meer dan Antwerpen. Des
ondanks zijn we een Neder
landse club gebleven die
zijn contributie afdraagt
aan de Nederlandse bond,
die op zijn beurt weer alles
verrekent met de Belgische
bond. Als honkbalploeg zit
ten we hier nu eenmaal ge
ïsoleerd, boot of geen boot,
de afstand blijft gelijk. Al
valt het wel op dat mensen
van boven de rivieren de
afstand van bijvoorbeeld
Zandvoort-Terneuzen
tweemaal zo lang vinden
dan wij Terneuzen-Zand-
voort".
Een andere oplossing om
toch in België te sporten is
gevonden door de MC Axel.
Voorzitter Sam Hamelink:
„We bestaan van jongens
uit Zeeuwsch-Vlaanderen
en België. Voor de crossers
uit Nederland, dus van bo
ven de Schelde, ligt ons ter
rein te ver weg.
De kosten om te komen
zijn te hoog. Nu zouden ze
via België kunnen komen,
maar dan krijgen ze met
hun motoren weer last bij
de grensovergangen. Daar
om zijn wij een niet gebon
den vereniging geworden
met een eigen verzekering.
Op ons terrein is elke bond
welkom. Renners die bij ons
lid zijn, kunnen zich aan
sluiten bij diegene van de
vijf bonden die zij de voor
keur geven. De meesten rij
den bij de BLB omdat er
dan veel en dicht bij huis
gereden kan worden. Ben je
eenmaal aangesloten bij
een bond, dan mag je niet
meer bij een andere bond
rijden. Dus van samenwer
king is geen sprake". Een
groep waarvoor geen gren
zen bestaan, zijn de bezoe
kers van topsport. Van het
woord isolement wil Johan
Verstiggel uit Hulst in ieder
geval niets weten. Verstig
gel: „Daar is geen sprake
van. Ik kan toch naar top
sport gaan kijken. Boot of
VOW heb ik daarvoor niet
nodig. Ben je een echte
Ajax-aanhanger dan ga je
die club toch ook altijd op
zoeken. Ik ga altijd naar
Beveren, maar ik ken ook
mensen die naar Lokeren
gaan of vanuit Sas van
Gent naar Gantoise en van
Aardenburg naar Club
Brugge. Dat zijn toch geen
afstanden, de grens is daar
voor geen enkele belemme
ring. Trouwens wil ik dan
per se naar een Hollandse
club, dan ga ik wel over
Antwerpen of straks via de
nieuwe tunnel bij Doel".
■lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIim^
(Van onze Haagse
redactie)
I® Haag-Hoe langer de
re8er'ng en de
Kamer erover doen
I «nafvalcontracten te be-
en die de exploitanten
u j cen'ra'es in Dode-
Wen Borsseie hebben af-
met buitenlandse op-
"jpfabrieken in respec
ts Engeland en Frank-
idw eerder is Neder"
i aaa het bouwen van
oiet te grootschali-
Iwkrogsfabriek. Dat js
lijfde-Kamerlid Ad
R-Nijmegen, die vo-
»L! 'Jldens de begrotings-
■oaeimg van Volksge-
H en Milieu voor het
«gedachte aan een Ne-
fcrjeSe opwerhhigsfabriek
Van Aardenne
|»omische Zaken) kwam
l': rl? m,et met mededelin-
Ér ?i?„rTweede Kamer
mJ laatste missie naar
Parijs die diende
|;i. 'Jlten'andse contract-
ii Km»ertoe te bewegen
te;racten ter vertrou-
'ler k128®6 aan de Tweede
I result te 8even. Maar
Pch at Van die missies
tike i d; geen vertrou-
k tl a,ge' omdat zowel
rifte and) als Cogéma
iiJ niet bet minste
en hebben in de
feamü IieDDen in dl
Llmheid van het Ne-
En
Aar-
liromParlement.
fon0beert Van
^.Uanders: eenflin-
Z blJ de CDA-fractie,
^Vvn6Steund door zijn
W.,aan een Kamerm-
Weid moet helpen. Een
fisH ^erheid die be-
fcrtj/ bij de contracten
e wetsontwerpen,
Ad Lansink
die de terugzending van het
hoog radio-actief afval rege
len, goed te keuren zonder de
contracten zelfs te hebben in
gezien. En voor het CDA, zo
geeft Lansink toe, is goedkeu
ring van de wetsontwerpen
zonder inzage in de contrac
ten nu inderdaad weer een
bespreekbare mogelijkheid.
Opslag in Nederland
Lansink: „Het wachten is
voor ons natuurlijk ook op
minister Van Aardenne, want
die zal echt geen brief met
alleen maar „nee" naar de
Kamer sturen. Wij verwach
ten dat hij in zijn brief ook
aanbevelingen doet hoe we nu
verder moeten. Maar intern is
daar binnen het CDA ook al
aan gedacht. We hebben als
het ware verschillende scena
rio's klaar liggen. En direct
nadat wij de brief van de min
ster ontvangen hebben, kan ik
je ook al zeggen welk scenario
het wordt".
Het CDA, zo blijkt uit het
betoog van Lansink, heeft in
derdaad nogal wat mogelijk
heden op een rijtje gezet: be
halve goedkeuring van de
contracten onder druk van de
regering, politiek of door een
rechtstreeks beroep op het be
lang van de staat, waarmee
Van Agt de Eerste Kamer al
dreigde, wil het CDA ook niet
onmiddellijk opzij gaan voor
tij delij ke of semi-permanente
opslag in Nederland. Lansink
daarover: „Ik vind dat zelf
een uiterst moeilij ke weg, om
dat we er niet op ingericht
zij n, maar zeker voor Borsseie
moeten we deze mogelijkheid
niet uitsluiten. Binnen het se
cundaire containment daar
(de betonnen „koepel" van de
kerncentrale) is er best nog
ruimte voor compactopslag:
ruimte voor splijtstof wisse
ling en voorraadvorming. Je
moet zo iets natuurlijk als een
tij delij ke oplossing zien, maar
je kunt het operationele ka
rakter van je centrale er voor
enkele jaren mee veilig stel
len. Alleen voor Dodewaard is
het geen oplossing; in die cen
trale is geen ruimte voor com-
pactrekken. Je zou dan kun
nen denken aan semi-perma-
nente bovengrondse opslag,
en met semi-permanent be
doel ik dan langer dan twee
jaar, maar zo iets dient weer
planologisch ingepast te wor
den. En zie dan maar eens een
gemeente die bereid is daar
aan mee te werken. Dat zal
niet meevallen, al zou ik er
persoonlijk best voor willen
pleiten".
Opwerkingsfabriek
Een en ander is voor Lan
sink, ook al biedt dat de acute
problemen geen soelaas, lang
zamerhand aanleiding ge
worden om éen stokpaardje
van stal te halen, en dat is de
gedachte aan een eigen op
werkingsfabriek, liefst in de
buurt van een van de bestaan
de kerncentrales en met vol
doende capaciteit om de afge
werkte splijtstofstaven van
beide centrales te kunnen
verwerken.
„Tegenstanders van kern
energie zal het een gruwel zij n
om hierover hardop te praten,
maar voor iemand als ik, die
ervan overtuigd is dat we
vroeg of laat niet onder de
kernenergie uit kunnen, moet
het een reële gedachte zijn.
Voor de werkgelegenheid is
het goed, we houden belang
rijke kennis binnensland, een
een dergelijke fabriek kan
voor ons land ook rendabeler
worden dan bijvoorbeeld de
scheepsbouw. Maar ik reali
seer me best dat ik met dit idee
voor veel mensen te vroeg
kom. Als ik dit hard ga ma
ken, zal er ook wel meer te
genwind komen dan tot nu toe
het geval is geweest".
Klein klantje
Verschillende parlementa
riërs zijn deze week nogal ge
schokt door de onverholen
manier waarop de directie
van met name de Engelse op
werkingsfabriek British Nu
clear Fuel Limited haar min
achting voor het Nederlandse
patlement liet blijken (Van
Aardenne stuurde de Kamer
een afschrift van een brief
van BNFL aan de GKN),
maar onder hen bevindt zich
niet Lansink, die de houding
van de Britten tot op zekere
hoogte goed kan billijken.
„Wij zijn maar een klein
klantje, en zij doen zaken met
meer dan dertig ondernemin
gen uit vijf of zes landen. Al
die landen houden zich aan de
standaardafspraken, en dus is
het logisch dat zij voor een
onbelangrij k land als het onze
geen uitzondering gaan ma
ken. Ik heb het zelf absoluut
niet als een vernedering erva
ren dat ik als Kamerlid moest
tekenen voor geheimhouding,
en dat ik onder toezicht de
stukken moest inzien. Ik weet
nu tenminste wat erin staat,
en wat de relevante informa
tie betreft, is dat niet eens
zoveel meer als er intussen in
de kranten heeft gestaan. De
wijze waarop de kosten en
vergoedingen samengesteld
zijn zijn nog niet gepubli
ceerd, maar dat noem ik niet
relevant voor datgene waar
mee de Kamer te maken
heeft: simpele overeenkom
sten over de terugzending van
afval".
(Van onze correspondent)
VEERE - Ongeveer 14 dagen
voor Pasen begint het water
sportseizoen en het hengelsei-
zoen met hemelvaartsdag. In
verband hiermee geeft de
rijkspolitie te water een folder
uit, nuttig voor alle henge
laars, die daarin kunnen lezen
waaraan zij zich te houden
hebben.
Daar zowel het Veerse meer
als het Grevelingenmeer cul
tuurwaters zijn, dient men,
ook wanneer men slechts met
één hengel vist, in het bezit te
zijn van een visvergunning.
Voor geen van de beide meren
geldt een gsloten tijd. Men mag
er dus altijd vissen, maar men
dient wel in het bezit te zijnvan
zowel een viskaart als een ver
gunning.
Een viskaart is verkrijgbaar
op het postkantoor en is geldig
van 1 juni tot 31 mei. Er is on
derscheid tussen een bewijs
van bijdrage en een kleine vis-
akte. Met een bewijs van bij
drage (rode zegel) mag er met
één gewone hengel gevist wor
den. Een kleine visakte (blau
we zegel) geeft recht op het
vissen met twee gewone of één
speciale hengel. Kinderen jon
ger dan 15 jaar hebben voor
één gewone hengel een visver
gunning nodig. Een gewone
hengel is voorzien van onder
andere aassoorten als aardap
pel, brood, deeg, kaas, zeepier,
zager, mossel, peulvruchten,
fruit, worm of steurkrap, na
bootsing van die produkten of
méecten en en insectenlarven.
Wordt er ander aas gebruikt,
dan vist men met een speciale
hengel.
Visvergunningen
Voor het verkrijgen van een
grote vergunning, uitgegeven
door de Deltafederatie, moet
men lid zijn van eenngelsport
vereniging, die bij een federatie
is aangesloten.
De vergunning kan bij de
hengelsportvereniging verkre
gen worden. Als men geen lid is
kan een dergelijke vergunning
worden gekocht bij een VW-
kantoor. De vergunning is gel
dig voor één (gewone of spe
ciale) hengel in het Veerse
meer alleen ten westen van de
lijn Veere-Kamperland. Een
jaarvergunning voor de beide
meren is geldig voor twee ge
wone of één speciale hengel in
het Grevelingenmeer en voor
het gedeelte ten oosten van de
lijn Veere/Kamperland voor
wat betreft het Veerse meer.
Er zijn ook maandvergun-
ningen beschikbaar voor het
Grevelingenmeer en het ge
deelte van het Veere meer ten
oosten van Veere/Kamper
land. Van 1 oktober tot 1 juni
mag gevist worden in het ge
bied ten westen van de lijn
Veere/Kamperland, met één
gewone of één speciale hengel.
Met een grote vergunning
mag men in dat gebied vissen
met tw^e gewone hengels,
voorzien van één ééntandige
haak. Het enige aas dat in die
periode daar gebruikt mag
worden is kunstaas of kunst
vlieg. Men mag niet meer dan
vier forellen in zijn bezit heb
ben en nachtvissen is verbo
den.
Ook ten oosten van de lijn
Veere/Kamperland mag in de
periode van 1 oktober tot 1 juni
worden gevist met één gewone
hengel, voorzien van één één-
tandiie haak. Er mag in die
periode niet worden gevist of
gevoerd met maden. Ook daar
geldt dat het vangen van meer
vier forellen en nachtvissen
niet is toegestaan.
Op het Grevelingenmeer
mag altijd maar met één gewo
ne hengel, voorzien van maxi
maal drie ééntandige haken, of
met één speciale hengel wor
den gevist. Ook daar mag men
niet meer dan vier forellen in
zijn bezit hebben en nachtvis
sen is ook op het Grevelingen
meer verboden.
(Van een onzer verslaggevers)
SLUIS - De gemeenteraad
van Sluis krijgt donderdag 26
maart een voorstel te behan
delen om de tarieven van de
gymlokalen in Sluis en Retran-
chement in twee fasen te ver
hogen van respectievelijk ƒ6,-
en ƒ3,- per uur naar ƒ10,- en
ƒ5,- per uur.
De eerste tariefsverhoging
wil men doen ingaan 1 juli (ƒ8,-
en ƒ4,-) en op 1 januari 1982
(ƒ10,- en ƒ5,-). Met terugwer
kende kracht invoeren van de
verhoging acht het college on
juist omdatde gebruikers dan
mogelijk ook achteraf de con
tributies en dergelijke moeten
aanpassen.
B en w voelen er weinig voor
te stappen in een financieel
avontuur, dat zou moeten lei
den tot het maken van plaat
opnamen van het koor Sluisse
Rakkers. „Op 3 februari dient
de stichting het verzoek om
subsidie in en op 7 februari
wordt de plaat al opgenomen.
De gemeente wordt zonder
meer voor een fait a compli
gesteld", aldus het college, dat
vindt dat uit de overlegde be
groting op geen enkele wijze
blijkt welk aandeel de stich
ting levert in de ruim 10 mille
kostende plaatopname. „Dui
zend gulden waarschijnlijk
beschikbaar gesteld door een
sponsor", zo meent het college.
„Verondersteld mag toch niet
worden dat de stichting zo on
verantwoord handelt dat bij
een uitgave van ƒ10.054,- niet
vooraf gezorgd wordt voor
voldoende dekking van de uit
gaven", zo staat in het voorstel
te lezen.
Het college vindt dat hetom
een commerciële zaak gaat die
voor de stichting financieel
prettig of ongunstig kan uit
vallen. „Het aanvaarden van
de consequenties is voor de
stichting en behoort niet op de
gemeente afgewenteld te wor
den", aldus het college, dat
hierbij voorbijgaat aan een (bij
meerderheid uitgebracht) ad
vies van de commissie onder
wijs, cultuur en recreatie die
vond dat maximaal 3.000 gul
den garantiesubsidie gegeven
kon worden.
Er is ook een nieuwe raads
commissie in de maak. Als de
gemeenteraad hiermee instemt
komt er een commissie Mede
delingenblad, bemand voor de
heren Oosterling, Kopmels en
Van de Plasse.
(Van onze correspondent)
SCHOONDIJKE - De
West-Zeeuwsch-Vlaamse
Autoclub (WZA) hield haar
jaarlijkse Maoneblussersrit
met als start en finish
Schoondijke. Aan deze orien-
tatierit namen 36 equipes deel.
De rit was 36 kilometer lang
en de prijsuitreiking was in
zaal Wijffels te Schoondijke.
Winnaar in de A-klas werd
het echtpaar Van de Hagen
uit Vlissingen met 129 straf-
punten, 2. echtpaar Wakker
uit Biervliet 184, 3. echtpaar
Vonck uit Gilles Waas 189, 4.
echtpaar Alefs uit St. Jan
steen 220,5. J. Kolijn (solo) uit
Terneuzen 235, 6. echtpaar
Meijers uit IJzendijke 257, 7.
echtpaar Huigh uit Schoon
dijke 265, 8. R. den Hollan
der/J. de Jonge uit Schoondij -
ke 280,9. F. Resonie/P. van de
Linde uit Aardenburg 303,10.
L. Basting/mevrouw Leroy
uit Zuidzande 329 strafpun-
ten.
B-klas: 1. H. Brand uit
Breskens 202,2. echtpaar Ver-
beke uit IJzendijke 273, 3. B.
Bonte uit Koewacht 303, 4.
Echtpaar Ottjes uit Hulst 315,
5. E. W ille uit Westdorpe 316,6.
achtpaar Tilroe uit Goes 333,
O. van de Hooft uit Schoon
dijke 335, 8. C. van de Gouwe
uit Sluiskil 338,9. L. Baert uit
St. Jansteen 341 10. J. Muller
uit Axel 352 strafpunten.