IAATSTE BOEK IS GAVE TRAGEDIE inkrimpei oseph Roth en de legende an de heilige drinker Woodstock-film Bhhbih oeeft echter toeEti eveh PAGINA GIDS 2 LNSDAG 11 FEBRUARI 1981 PAGINA GIDS 3 STRIPS Moeite Miskend Kraai Suske en Wiske: De Perenprins V oorwaarde MP Ben je nu helemaal $ekjevor den Hot vjn doet $een pijn s maar 't m óe kuren I V rWil noi drie reuzen l.ótderal met ongeduld op te vachten 1 Lucky Luke m. ^LA 1 M 1 1 II- rrr Tijger t Dierenleed \in het atelier van Van der Heyden inl elf s zij n hele schilderkundig oeu- ijkt vre. van Schilderijen van J. C. J. iten van der Heyden, Kunsthan- idi- del Lambert Tegenbosch, hil- Putterstraat 48 in Heusden. [•om Geopend: dagelijks 14-18 ltse uur, behalve maandag (tot 28 'oor maart). at Ook de discussie over s- drugs, die na afloop van i- de film werd gevoerd, et wordt op die datum her ig haald. te Het ZDF besloot ■i) op het verzoek om her- n, haling in te gaan, omdat le bleek dat vele kijkers de jn eerste: uitzending had- te den gemist wegens het 25 vroege tijdstip (in de na middag). Pail Boon „pornograaf" (door Alfred Kossman) vingen. In bloemrijke taal vertelt hij scène na scène. OP 15 maart 1979 voltooide Louis Paul Boon de roman „Er os en de eenzame man". Twee maan den later stierf hij, volkomen onver wacht. Er zullen uit Boons na latenschap van onge bundelde stukjes zeker nog wel boeken worden samengesteld, maar dit „droefgeestig en schan delijk pronoverhaal" (zo luidt de ondertitel) be sluit dan toch zijn lange es intense publicistische De platenmaatschappij EMI gaat inl Le kosten meer in overeenstemming tel Llonken omzet. i, werkzaam in de adminsitratie, het itudio, ontslag worden aangevraagd, [ad is hierover advies gevraagd. EMI e verliezen, volgens algemeen direc- i drie j aar ongeveer 25 min. Hoewel anmerkelijke verbetering is ingetre- er met verlies worden afgesloten, et lopende boekjaar een verlies van or het verlies van drie belangrijke e terugval in de markt, die gezien de oorlopig nog zal voortduren, zijn de tomende jaren uitermate somber. Je bent allicht geneigd je af te vragen: is het een goed slot? Is het te beschouwen als een soort testament, een laatste woord? Naar mijn smaak moetje op de eerste vraag met Ja", op de tweede met „nee" ant woorden. Van Boons pseu- do-pornografische verha len lijkt „Eros en de eenza me man" mij het beste. Maarhetisnietmoeilijk om je in te denken dat de auteur net zevenenzestig, tonder tussenkomst van de dood, nog heel wat had ge schreven. Hij was, geeste lijk, nog helemaal niet toe aan doodgaan. Zijn avonturen zijn een zaam en vernederend. Er felijk belast, harteloos op gevoed, ontwikkelt hij zich tot een gluurder en exhibi tionist, nooit in staat om met een vrouw een seksuele relatie te hebben, hoezeer hij daar ook naar verlangt. Wat hij in zijn jeugd ver zuimt, kan hij niet meer in halen en hij bevredigt zich zelf, thuis voor de spiegel of met ontbloot geslacht jonge meisjes schrik aanjagend. Gedoemd tot eenzaamheid walgt hij van zichzelf en op den duur van de hele we reld. Pas als hij in de vijftig is, komt hij tot een poging tot verkrachting. Hij vlucht dan naar een nicht, die iets ouder is dan hij en met haar gaat hij naar bed, voor het eerst, een teleurstellende ervaring kende een meer t van -figu- ds ge- fond, r van bena- 1 MES i Tex- jng 23, tindag 1-17.00 van |>ndag brua- is een interessante tentoonstelling.1 Het is daarom jammer dat df> titel de lading niet dekt; stro mingen in de textiel zijn ei vele, zoekenden naar eei stroming zijn er nog meer, zoals Annie Ceelen en Liede- ke Kruk, die zich beiden oj een elementaire manier u" zighouden met textiel. Marja Reniers, de derde e laatste van de drie exposan ten, heeft de hele textie vaarwel gezegd, en is nu me lichtprojecties aan het expe rimenteren. Wat ze doet is on' zich interessant genoeg om worden waargenomen. Waarom echter werk da' zich op generlei wijze mei textiel bezighoudt, binner een tentoonstelling van tex tiele kunst wordt opgeno men, vind ik niet correct te: aanzien van kunstenaars, dis) wel met textiel experiment-/ ren. I Dat ze alle drie dezeltdj opleiding hebben, namelijl de Tehatex, mag nog niet be tekenen dat ze daarom ooi onder één noemer zouden ex poseren. Wat Annie Ceelen aan bel onderzoeken is, komt eti subtiel over. Zij werkt met papierlagen, waartussen A draden plakt. Nadien scha3 ze het papier en houdt heI ruimtelijke object, dat daij ontstaan is, over. Het is fascinerend dit pr£> ces van constructie en oeS' tructie te volgen aan de han van de fragiele dradenconi structies, die wel ruimteW"! werken. i Liedeke Kruk werkt op grafische manier met b J den: textiel aan elkaar 8*7 lijmd, of genaaid, en hangend. lia roost Mislukt Pornografie wil de zin- ten van de lezers prikkelen en ik denk niet dat veel le ws erg geprikkeld zullen worden door Boons roman over een man van een eind inde vijftig die tergkij kt op een totaal mislukt leven. De man is van kindsafaan geobsedeerd door seksuali- teitenhij brengt verslag uit van alles wat hij gezien en "J an heeft. Vooral hele meisjes, zo'n jaar of iertien, winden hem op, en in het bij zonder wanneer ze Plassen. Op lange wande len bespiedt hij die jonge tónderen en ook vrijende tjes, jonge vrouwen; 1 rijn relaas is een aaneen- schakeling van beschrij ft) 3 ■2 -) Ik had eerst nogal moeite met de lektuur, maar toen ik me eenmaal vertrouwd had gemaakt met die obses sie voor slipjes, kutjes, schaamharen, rokjes, kontjes en al dat geplas, volgde ik de verteller ge boeid om zijn meelijwek kend opwindende stroop tochten en het slot is zo triest en geloofwaardig dat de roman in de herinnering blijft als een gave tragedie. In Louis Paul Boons werk komen veel van de meisjes voor waarnaar de „ik" van de roman zo smacht. Boon heeft hen niet enkel vaak beschreven, hij heeft hen ook opgetekend, op nogal amateuristische wijze en in een Maatstaf-nummer over Boon ziet men bijvoorbeeld een plassend schoolmeisje afgebeeld. Aan de verteller van „Er os en de eenzame man" heeft hij behalve zijn eigen obsessie ook zijn tekenta lent ontleend. De man leeft van het opruimen van zol ders en kelders en de ver koop van oude spullen die hij daar vindt. Maar hij is van roeping schilder en als schilder miskend. Zijn werk wordt afgewezen, vies gevonden. Hij legt zich erbij neer dat hij ook in zij n werk geen enkel succes heeft. In de roman komt een schrijver voor, Paul Boo- nen geheten, die aan het verhaal weinig of niets bij draagt, die eigenlijk gemist had kunnen worden. Maar Paul Boonen bereikt wat de eenzame verteller niet be reikt: hij heeft succes als schrijver en trouwt. De „ik" leest in zij n boeken dat Paul Boonen met hetzelfde bezig is als hijzelf en hij voelt zich daardoor verongelijkt. Zo neemt de, naar eigen oor deel blijkbaar miskende, schilder Boon wraak op zij n schrijvende alter ego. Zo dra de lezer deze relaties tussen de personen ontdekt, wordt de lektuur vanzelf sprekend nog interessan ter. louis Paul Boon: „Eros en de eenzame man", Arbei- derspers-Querido, 25,50. inlinnminiminiliumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwE DE EERSTE DEMONSTRATIE TE,G,EN KERNENE.RG.lE E.N VOOR ZONNE-ENERGIE WERD UITGESTELD OMDAT ER NOGAL WAT BEWOLKING WAS. 'r Gerard van Herpen) -iger jaren leef eer rooms-katholieken 'krk het gevoel, dat er '■katholieke schrijvers en andere. In dat eigen tuintje werden soms bekeerlingen toege- Nerk leefde die literaire ptsdrift, dat de eigenaar- kn, zo eigen aan be- n, op de koop toe n genomen. Leon Bloy, Mendels, Graham I, r in onze Nederlandse rJmiFrederik van Eeden, ®nrijkse bekeer- <"1 Roth werden op '"gekaderd en tot auteurs gebom- ™V3n Duinkerken in- tkiin JS hem al in 1939 i am t: "Im merno- -W u JosePh Roth". R°th was een m il? hü was groot. Weenen. Zijn faltiiH meecil'oeg naar k M veranderlijk Er- ^'angsteliing voor de in de dertiger jaren uit Oos tenrijk gevluchte schr ij ver-dichter-j ournalist Joseph Roth leefde op, toen omstreeks 1953 het Spectrum twee boeken van hem in de pocket-serie uitgaf: „Job" en „Tarabas" en nadat Allert de Lange inmiddels een uitgave van zijn volledig werk in het Duits had verzorgd. Diezelfde uitgeverij heeft nu, kort na de verschijning van Roth's Verzameld Werk in Nederland de novelle „De legende van de heilige drin ker" op de boekenmarkt ge bracht. Die legende schreef Joseph Roth in Parijs, de stad waar hij na een lange omzwerving door Europa, in mei 1939 aan de drank ten onder ging. Het is het onwaarschijnlij ke verhaal van een dronk aard, die onder de bruggen van Parijs slaapt en niets meer bezit, maar die op een dag door een onbekende man wordt bedacht met tweehon derd frank, op voorwaarde dat hij deze schuld aflost bij het beeld van de heilige The- resia van Lisieux in de Sainte Marie des Batignolles. Aller lei ontmoetingen, met zijn vorige vriendin, met een Poolse beroepsvoetballer en met andere naar de Franse hoofdstad getrokken emi granten, beletten de hoofd persoon Andreas zijn belofte te houden. Hij komt steeds weer op een wonderbare manier aan nieuw geld, maar verspeelt het ook weer bij al die ont moetingen, tot hij op weg naar Theresia in een café door een meisje Therese wordt aangesproken. Hij meent er de heilige in te her kennen, maar zij is een gewo ne Parissienne. Die ontgoo cheling wordt zijn dood. „Ge ve God ons allen, ons drin kers een zo lichte en zo mooie dood" zijn Andreas" laatste woorden. „De legende van de heilige drinker" was Roth's laatste boek, zijn afscheid van het leven. Toen Mies Blomsma hem in november 1938 in Pa rijs uittekende, schreef hij daar zelf als kanttekening bij: „Dat ben ik werkelijk, boos, bezopen, maar bij mijn volle verstand". Het kleine boekje van Roth „De legende van de heilige drinker" is meer dan een le gende alleen: de drinker is een begenadigd man, die zo als Nico Verhoeven eens schreef „zich de hemel in dronk". Alle zo wezenlijke elementen in het werk van Joseph Roth, heimwee, on vrede, drankzucht en vanuit die drankzucht het verlan gen naar de eeuwigheid, zijn in dit boekje tot een gave vertelling verwerkt In dit boekje is ook bij wijze van voorwoord de Kronkel opgenomen die Simon Car- miggelt op 9 juni 1965 wijdde aan Joseph Roth. Jammer dat Allert de Lan ge er toch weer zo'n rooms rotkaftje omheen heeft ge daan. De legende van de heilige drinker, Uitgeverij Allert de Lange, Amsterdam, prijs f 18,90. LRTER HOUT 0E OUDE Ozititi tlOOIIRRLS UITOELRHP TE Y00R5CHIJH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1981 | | pagina 21