Na pechvol seizoen over naar ander merk Directie en medewerkers bieden u ook in 1981 de sleutel tot een verrassend gezand nieuwjaar met kwaliteitsprodukten van MENKEN-LANDBOUW HOLDING B.V. cké ter TW, STF.M ^DOXC DINSDAG 30 DECEMBER 1980 PAGINA SPORT H DINSDAG 30 DECEM INGEN - „Weet je hoe een jongen tegen woordig met motorcrossen begint? Hij stapt een motorzaak binnen, laat zes briefjes van 1000 op de toonbank fladderen en zegt: Die motor wil ik hebben want dat kleurtje staat mij aan. Sukkelen Gok 0p Oudejaar Overmoedig (Lekkere melk en melkprodukten, verse kaas, frisse vruclitesappen en frisdranken) Gerard Rond gokt op wereldtitel (Door Bert Willemsen) Met dat geld koopt hij dan zo'n 50 pk, want de tegenwoordi ge produktiecrossers zijn echt niet zoveel minder snel dan een fabrieksmachine. Zo'n knaap heeft helemaal niet in de gaten hoe hard die crossmotor wel loopt. Hij is er totaal niet op voorbereid en dan krijg je natuurlijk onge lukken". Gerard Rond zit op de praatstoel. In het landelij ke Ingen, een vriendelijk dorpje in de door boomgaar den en weilanden beheerste Betuwe, is hij aan het over winteren. „Je rijdt in de rich ting van het veer over de Rij n dan is het een klein wit huisj e aan de rechterkant", had Ge rard 's avonds tevoren aan de telefoon gezegd. Daar, ver van het het lawaaierige stadsgewoel, kijkt hij in alle rust terug op het begin van zijn eigen motorcrossloop baan, die heel wat anders verliep dan de huidige ont wikkeling. „Mijn vader had een crossteam, dus daar kwam ik vanzelf in terecht. Dat is tien jaar geleden, ik was net 14. Maar m'n „ouwe" zorgde er toch wel voor dat ik niet in een gespreid bedje te recht kwam. „Jij hebt de snelste machine en moet dus eerste worden", kreeg ik steeds van hem te horen. Had ik in de gaten dat hij mij juist een langzaam motortje gaf? Ik snapte er niets van. Bij het uitkomen van een bocht ac celereerden de anderen zo van me weg. Ik zal het wel helemaal fout doen, dacht ik bij mezelf. Dus probeerde ik de andere rje rijders toch bij te blijven en prompt lag ik op mijn neus. Ik ben in de eerste jaren heel wat keren onder uit gegaan. Ach, ik had een 50 cc-motortje, daarmee begon iedereen destijds. Hard ging het niet. Veel gevaar was er niet bijNa anderhalf j aar zei mijn vader tegen me: „Zo, nu zal ik je eens een echte motor geven". Prompt werd ik dat jaar Nederlands kampioen in de 50 cc- en de 125 cc-klasse". Verpest Het waren de eerste twee van in totaal 7 nationale ti tels, die de zorgvuldig opge bouwde carrière van Gerard Rond markeren. Vader zorg de er wel voor dat zoonlief niet te veel hooi op zijn vork nam. De grote sprong kwam pas twee jaar geleden, toen Gerard een fabriekscontract tekende bij Suzuki. Prompt ging het mis. Zijn eerste Su zuki-jaar werd verpest door blessures. Gerard: „Ik kwam uit de top van de 125 cc-klas se, waarin ik de Grand Prix-wedstrijden reed. De overschakeling naar de 500 cc-top was erg groot. Van 27 naar 60 pk, dat is een heel verschil. Nu had ik natuur lijk al heel wat keren op een 500 cc-motor gecrosst, maar ik moest toch aan de Suzuki wennen. Het is een hele wilde motor. Hij heeft verschrikke- lijk veel vermogen en dat komt ineens vrij. Ik moest mijn rijstijl aanpassen en dat gaat niet van de ene dag op de andere. Zodoende moest ik veel corrigeren. Als de motor weer eens wegbrak, ging het voetj e naar de grond en kreeg mijn been een enorme klap. Daardoor ontstonden blessu res". Ook het voorbije seizoen stond voor Gerard Rond in het teken van het pijn lijden en afzien. „Ik had me uitste kend voorbereid. Je voelt toch de druk van zo'n fa briekscontract op je schou ders. Je wilt je per se waar maken. Te meer omdat ik in mijn eerste Suzuki-jaar te De motorsport heeft een rampzalig jaar achter de rug. De ongelukken in Ammerzoden en Joris ten Distel alsmede proble men binnen de NMB waren dieptepunten in een door incidenten en ruzies getekende periode. Zelfs op de motorcrosscircuits vielen harde klappen. Het wedstrijdseizoen in Nederland eiste een drietal slachtoffers. Onze verslaggever Bert Willemsen sneed het onderwerp aan in een gesprek met Gerard Rond, Nederlands motorcrosser nummer 1die zelf ook een weinig gelukkig jaar heeft doorgemaakt. weinig kon laten zien. Het begon allemaal prima. Kam pen als Lackey en Noyce kon ik zonder veel moeite bijbe nen. Toen ging het met Pasen fout. In Leuven moest ik uit wijken voor een andere rij der, kwam in een greppel en hoorde mijn knie knakken. Het zat op slot, de meniscus was beschadigd, puur pech, maar ik voelde me toch knap beroerd. Dokter Derwedu wen uit Mol, de befaamde Belgische sportarts heeft me behandeld. „Je mag het pro beren", zei ij. „De knie kan morgen opnieuw op slot springen maar het kan ook nog een hele poos goed gaan". Dus oen ut ue rest van het seizoen doorgegaan met cros sen. Of het verstandig was? Ach, elke sportman heeft er veel moeite mee om op non-actief te staan. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dan wil je nog wel eens te vroeg beginnen na een blessure. Je denkt: Het gaat wel. En soms is dat ook zo. Na een fractuur ben ik met de schouder nog in het verband naar de Verenigde Staten ge vlogen om deel te nemen aan de Grand Prix. Ondanks de blessure reed ik daar met de top mee over. Vaak is het natuurlijk niet verstandig, maar wat wil je? Het sei zoen is in volle gang. Je bent professional en wilt preste ren. Vergeet niet, in de mo torcross kost elke gemiste Grand Prix punten voor het wereldkampioenschap. Zo doende stap je nog wel eens op de motor als je niet fit bent. Bij een training gaat dat nog wel, maar in een wedstrijd rij je dan gefor ceerd. Je wilt zo min mogelijk risico nemen en daardoor loop je vaak nieuwe blessu res op". Zo sukkelde Gerard Rond het seizoen uit. Voor de twee de keer toonde hij zich in het Nederlands kampioenschap sterker dan Gerrit Wolsink en bovendien eindigde hij zesde in het Wereldkam pioenschap. Toch werd zijn contract bij Suzuki niet ver lengd. Gerard;Al lang voor dat Suzuki en ik om de tafel gingen zitten, om te onder handelen over een nieuw contract was ik bij KTM op bezoek geweest. Daar raakte ik geïmponeerd door de enor me moderne fabriek in Mat- tighofen, zoiets staat zelfs in Japan niet, en het enthou siasme waarmee de Oosten rijkers hun motorcross-acti viteiten ontplooien. Vergeet niet dat er bij Suzuki vaak problemen waren, vooral door de gebrekkige commu nicatie tussen Europa en Ja pan. Het duurde veel te lang eer nieuwe motoren hun kin derziekten kwijtraakten. En als je om nieuwe onderdelen vroeg kwam er vaak niets. Informeerde je een paar we ken later in Japan waar ze bleven, dan kreeg je te horen: Welke onderdelen? Nou, ik begrijp het niet. Zo'n fabriek stopt miljoenen in een motor crossteam en dan zijn derge lijke zaken niet eens geod ge regeld, waardoor het rende ment uitblijft. Vergeet niet dat een fabriekscrosser van mij aan ontwikkelings- en produktiekosten zo'n 100.000 gulden kosten. Na twee maanden was dat ding ver rot". Al met al was het voor mij geen probleem toen ik te ho ren kreeg dat er bij Suzuki geen plaats meer was. De fa briek wilde met nog maar een coureur in de 500 cc-klasse doorgaan. Er moest gekozen worden tussen Bruno en mij. Bruno heeft heel wat in zijn mars, maar sinds hij op de Suzuki zit maakt hij er wei nig meer van. Toevallig is Frankrijk wel het belang rijkste Europese afzetland voor Suzuki, dus het was wel duidelijk dat Bruno zou blij ven. Ik denk zelfs dan dat de importeur zijn salaris be taalt". Daarop heb ik voor KTM gekozen. Na wat ik in Oos tenrijk heb gezien, denk ik dat die firma met de Japanse topmerken kan concurreren. Natuurlijk was het aanbod van KTM financieel aan trekkelijk en kreeg ik een contract voor driejaar, maar dat is niet het belangrijkste. Ook al ben ik prof, toch kijk ik alleen naar het wereld kampioenschap. Pak je dat, dan komt het geld vanzelf. Het is een beetje een gok. Ik loop het risico dat de hele zaak verkeerd afloopt. Veel mensen zeggen, je bent gek dat je voor KTM hebt geko zen. Sommigen hopen zelfs dat het voor mij een afgang wordt Zo gaat dan nu een maal in Nederland, maai1 als het lukt, wordt het een ge weldige knaller. Reken maar Johnny de Leeuw: wint dat ze dan in Japan op hun neus kijken". Een maand geleden heeft Gerard Rond de onvermijde lijke meniscusoperatie on dergaan. De ingreep slaagde voortreffelijk, zodat hij al weer geruime tijd met de re validatie bezig is. Gerard spant zijn handen beurte lings om de bovenbenen en zegt: Moet je kijken hoeveel dat nog scheelt. De spieren verslappen direct. Nu in de winterpauze heb ik alle tijd om weer volledig op krachten te komen. Elke dag ga ik naar Papendal voor een behande ling van twee uur. Bij de ope ning van het seizoen ben ik weer present". weer de oorzaak van veeion gelukken. De rijders moetei terdege beseffen waar ze me bezig zijn. Ze moeten er het (Van onze sp< K WADEND AMME - He nooi" dat zaterdag in Kw; De eerste internationale motorcross van volgend jaar vindt wat Nederland betreft in Venray plaats. Ook daar is gewerkt aan de veiligheids voorzieningen rond het cir cuit. Rond: „Venray is rede lijk veilig, maar je moet niet vergeten dat het motorcros sen de laatste vijf jaar een geweldige ontwikkeling heeft doorgemaakt. De ver ing is steeds beter geworden, het vermogen kwam steeds hoger te liggen. Het gaat har der en harder. Daar heb je nodige voor over hebben. Bei kreeg opnieuw een sterke b je conditioneel niet sterk dai raak je te snel vermoeid e lopen de reflexen terug. 1 grotere kans op ongeluktal tien groepen van vier. De sj uur. Drie spelers incasseei uit de drie gespeelde parti| Goesenaar Johnny de Leeu is daarvan het gevolg. En ho diens stadgenoten Woutei gaat het, een beginneling zie David van Dalen (groep ti mij hoog over een sprinj schans vliegen en denkt, doe ik ook. Hij vergeet Voor alle veertig deeln< werd uitgereikt door orgai| hoeveel jaar ik al heb gerei dien werden onder de g den voordat ik zover ben ge verloot. De Brabantse en t komen. Veel jongens zijn! Toine Brouwers uit Roos overmoedig, willen stoe 'groep één, konder onder H doen voor de vrienden 4 met een levende big huisvl erbij zijn. En dan gaat ht vaak fout". De sleutel tot een goede voeding fYL-, Eindstanden: groep 1:1. punten, 2. C. Rijk (Lewedoi 4. J. Veerhoek ('s-Graven] Rijswijk (Vlissingen) 5, 2- IJssel) 4,3. B. den Hartog (Kruiningen) 0; groep 3: 1 loting), 2. D. v.d. Velde (I Schuitema (Vlissingen) 1,4 der) l; groep 4:1. J. de L» ('s-Gravenpolder) 3, 3. W. Allaart (Ritthem) 1; groep H. de Vlieger (Vlissingen) 4. L. van Hekke (Gent) 1; gij 5,2. C. Hollestelle (Goes) 3,3 Filius (Souburg) 2; groep 7: de Wild (Zierikzee) 3, 3. Geelhoed (Kortgene) 2; gro 2. M. Quakkelaar (Goes) 3,3 Janmaat (Gent) 1; groep Houmes (Westkapelle) 4,3J van Hulle (Gent) 0; groep 1> A. Francke (Vlissingen) 4,5 Janse (Goes) 0. MENKEN LANDBOUW B.V. - WASSENAAR MENKEN LANDBOUW B.V. - OUD GASTEL :C- MENKEN DAIRY POOD B.V. OUD GASTEL ZUIVELFABRIEK V/H P. STAM - VIANEN LEKO FRISDRANKEN B.V. - BODEGRAVEN BOTTELMAATSCHAPPIJ "HET GOOT' (Van onze sportmedew SCHGONDIJKE - Roger O ots terug op zijn eerste det >ur door Israël. „In het b Ij zonder zwaar. De eerste tw ®r8 »eel wind en was de tei *>g. Daarna ben ik er doorl et was overigens af en toe "Mnige beklimmingen leek ®»en", vertelt de Schoondij! John Gillissen uit Sas o aantal Nederlanders pal Kwamen via Schiphol in jiacekarretjes werden gi rate spel kon beginnen. waren overigens niet sten die aan deze meerdaa narrien. Namen als Piet *s S winkels, Bennie Ceulen *r J-ut van de ploeg van *0"rde France-overwinr n fietsten in hetzelfde pe| jaal moesten er zo'n dertiei *are kilometers afgelegd »ren de wegen amper te bei de dunne tubes achter ell ,®°°r de Negevwoestijn k< s vocht. „Daar ben ik 'oren. Stampen tot je nic se Ocké. Het evenement w< 016d door de Israëlische t< er J°hn Gillissen heeft er w voor de camera weggegt KL' ar met z'n gesprek nam". r?<- van de Dode Zee na onaer lastig. Er moest eer -5* ter beklommen worde >rri man in de strijd tijc e i f de. De rit werd gewon: ter en Swinkels. Gillissen 'war om met de eerste r Kreeg op een bijzonder i tekke band".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 8