Na pechvol seizoen over naar ander merk
Directie en medewerkers bieden u
ook in 1981 de sleutel tot
een verrassend gezand nieuwjaar
met kwaliteitsprodukten van
MENKEN-LANDBOUW HOLDING
B.V.
cké ter
TW, STF.M ^DOXC
DINSDAG 30 DECEMBER 1980
PAGINA SPORT H DINSDAG 30 DECEM
INGEN - „Weet je hoe een jongen tegen
woordig met motorcrossen begint? Hij stapt
een motorzaak binnen, laat zes briefjes van
1000 op de toonbank fladderen en zegt: Die
motor wil ik hebben want dat kleurtje staat
mij aan.
Sukkelen
Gok
0p Oudejaar
Overmoedig
(Lekkere melk en melkprodukten, verse kaas, frisse vruclitesappen en frisdranken)
Gerard Rond gokt op wereldtitel
(Door Bert Willemsen)
Met dat geld koopt hij dan zo'n 50 pk, want de tegenwoordi
ge produktiecrossers zijn echt niet zoveel minder snel dan een
fabrieksmachine.
Zo'n knaap heeft helemaal
niet in de gaten hoe hard die
crossmotor wel loopt. Hij is er
totaal niet op voorbereid en
dan krijg je natuurlijk onge
lukken". Gerard Rond zit op
de praatstoel. In het landelij
ke Ingen, een vriendelijk
dorpje in de door boomgaar
den en weilanden beheerste
Betuwe, is hij aan het over
winteren. „Je rijdt in de rich
ting van het veer over de Rij n
dan is het een klein wit huisj e
aan de rechterkant", had Ge
rard 's avonds tevoren aan de
telefoon gezegd. Daar, ver
van het het lawaaierige
stadsgewoel, kijkt hij in alle
rust terug op het begin van
zijn eigen motorcrossloop
baan, die heel wat anders
verliep dan de huidige ont
wikkeling. „Mijn vader had
een crossteam, dus daar
kwam ik vanzelf in terecht.
Dat is tien jaar geleden, ik
was net 14. Maar m'n „ouwe"
zorgde er toch wel voor dat ik
niet in een gespreid bedje te
recht kwam. „Jij hebt de
snelste machine en moet dus
eerste worden", kreeg ik
steeds van hem te horen. Had
ik in de gaten dat hij mij juist
een langzaam motortje gaf?
Ik snapte er niets van. Bij het
uitkomen van een bocht ac
celereerden de anderen zo
van me weg. Ik zal het wel
helemaal fout doen, dacht ik
bij mezelf. Dus probeerde ik
de andere rje rijders toch bij
te blijven en prompt lag ik op
mijn neus. Ik ben in de eerste
jaren heel wat keren onder
uit gegaan. Ach, ik had een 50
cc-motortje, daarmee begon
iedereen destijds. Hard ging
het niet. Veel gevaar was er
niet bijNa anderhalf j aar zei
mijn vader tegen me: „Zo, nu
zal ik je eens een echte motor
geven". Prompt werd ik dat
jaar Nederlands kampioen in
de 50 cc- en de 125 cc-klasse".
Verpest
Het waren de eerste twee
van in totaal 7 nationale ti
tels, die de zorgvuldig opge
bouwde carrière van Gerard
Rond markeren. Vader zorg
de er wel voor dat zoonlief
niet te veel hooi op zijn vork
nam. De grote sprong kwam
pas twee jaar geleden, toen
Gerard een fabriekscontract
tekende bij Suzuki. Prompt
ging het mis. Zijn eerste Su
zuki-jaar werd verpest door
blessures. Gerard: „Ik kwam
uit de top van de 125 cc-klas
se, waarin ik de Grand
Prix-wedstrijden reed. De
overschakeling naar de 500
cc-top was erg groot. Van 27
naar 60 pk, dat is een heel
verschil. Nu had ik natuur
lijk al heel wat keren op een
500 cc-motor gecrosst, maar
ik moest toch aan de Suzuki
wennen. Het is een hele wilde
motor. Hij heeft verschrikke-
lijk veel vermogen en dat
komt ineens vrij. Ik moest
mijn rijstijl aanpassen en dat
gaat niet van de ene dag op de
andere. Zodoende moest ik
veel corrigeren. Als de motor
weer eens wegbrak, ging het
voetj e naar de grond en kreeg
mijn been een enorme klap.
Daardoor ontstonden blessu
res". Ook het voorbije seizoen
stond voor Gerard Rond in
het teken van het pijn lijden
en afzien. „Ik had me uitste
kend voorbereid. Je voelt
toch de druk van zo'n fa
briekscontract op je schou
ders. Je wilt je per se waar
maken. Te meer omdat ik in
mijn eerste Suzuki-jaar te
De motorsport heeft een rampzalig jaar achter de rug. De
ongelukken in Ammerzoden en Joris ten Distel alsmede proble
men binnen de NMB waren dieptepunten in een door incidenten
en ruzies getekende periode. Zelfs op de motorcrosscircuits
vielen harde klappen. Het wedstrijdseizoen in Nederland eiste
een drietal slachtoffers. Onze verslaggever Bert Willemsen
sneed het onderwerp aan in een gesprek met Gerard Rond,
Nederlands motorcrosser nummer 1die zelf ook een weinig
gelukkig jaar heeft doorgemaakt.
weinig kon laten zien. Het
begon allemaal prima. Kam
pen als Lackey en Noyce kon
ik zonder veel moeite bijbe
nen. Toen ging het met Pasen
fout. In Leuven moest ik uit
wijken voor een andere rij
der, kwam in een greppel en
hoorde mijn knie knakken.
Het zat op slot, de meniscus
was beschadigd, puur pech,
maar ik voelde me toch knap
beroerd. Dokter Derwedu
wen uit Mol, de befaamde
Belgische sportarts heeft me
behandeld. „Je mag het pro
beren", zei ij. „De knie kan
morgen opnieuw op slot
springen maar het kan ook
nog een hele poos goed gaan".
Dus oen ut ue rest van het
seizoen doorgegaan met cros
sen. Of het verstandig was?
Ach, elke sportman heeft er
veel moeite mee om op
non-actief te staan. Het bloed
kruipt waar het niet gaan
kan. Dan wil je nog wel eens
te vroeg beginnen na een
blessure. Je denkt: Het gaat
wel. En soms is dat ook zo. Na
een fractuur ben ik met de
schouder nog in het verband
naar de Verenigde Staten ge
vlogen om deel te nemen aan
de Grand Prix. Ondanks de
blessure reed ik daar met de
top mee over. Vaak is het
natuurlijk niet verstandig,
maar wat wil je? Het sei
zoen is in volle gang. Je bent
professional en wilt preste
ren. Vergeet niet, in de mo
torcross kost elke gemiste
Grand Prix punten voor het
wereldkampioenschap. Zo
doende stap je nog wel eens
op de motor als je niet fit
bent. Bij een training gaat
dat nog wel, maar in een
wedstrijd rij je dan gefor
ceerd. Je wilt zo min mogelijk
risico nemen en daardoor
loop je vaak nieuwe blessu
res op".
Zo sukkelde Gerard Rond
het seizoen uit. Voor de twee
de keer toonde hij zich in het
Nederlands kampioenschap
sterker dan Gerrit Wolsink
en bovendien eindigde hij
zesde in het Wereldkam
pioenschap. Toch werd zijn
contract bij Suzuki niet ver
lengd. Gerard;Al lang voor
dat Suzuki en ik om de tafel
gingen zitten, om te onder
handelen over een nieuw
contract was ik bij KTM op
bezoek geweest. Daar raakte
ik geïmponeerd door de enor
me moderne fabriek in Mat-
tighofen, zoiets staat zelfs in
Japan niet, en het enthou
siasme waarmee de Oosten
rijkers hun motorcross-acti
viteiten ontplooien. Vergeet
niet dat er bij Suzuki vaak
problemen waren, vooral
door de gebrekkige commu
nicatie tussen Europa en Ja
pan. Het duurde veel te lang
eer nieuwe motoren hun kin
derziekten kwijtraakten. En
als je om nieuwe onderdelen
vroeg kwam er vaak niets.
Informeerde je een paar we
ken later in Japan waar ze
bleven, dan kreeg je te horen:
Welke onderdelen? Nou, ik
begrijp het niet. Zo'n fabriek
stopt miljoenen in een motor
crossteam en dan zijn derge
lijke zaken niet eens geod ge
regeld, waardoor het rende
ment uitblijft. Vergeet niet
dat een fabriekscrosser van
mij aan ontwikkelings- en
produktiekosten zo'n 100.000
gulden kosten. Na twee
maanden was dat ding ver
rot".
Al met al was het voor mij
geen probleem toen ik te ho
ren kreeg dat er bij Suzuki
geen plaats meer was. De fa
briek wilde met nog maar een
coureur in de 500 cc-klasse
doorgaan. Er moest gekozen
worden tussen Bruno en mij.
Bruno heeft heel wat in zijn
mars, maar sinds hij op de
Suzuki zit maakt hij er wei
nig meer van. Toevallig is
Frankrijk wel het belang
rijkste Europese afzetland
voor Suzuki, dus het was wel
duidelijk dat Bruno zou blij
ven. Ik denk zelfs dan dat de
importeur zijn salaris be
taalt".
Daarop heb ik voor KTM
gekozen. Na wat ik in Oos
tenrijk heb gezien, denk ik
dat die firma met de Japanse
topmerken kan concurreren.
Natuurlijk was het aanbod
van KTM financieel aan
trekkelijk en kreeg ik een
contract voor driejaar, maar
dat is niet het belangrijkste.
Ook al ben ik prof, toch kijk
ik alleen naar het wereld
kampioenschap. Pak je dat,
dan komt het geld vanzelf.
Het is een beetje een gok. Ik
loop het risico dat de hele
zaak verkeerd afloopt. Veel
mensen zeggen, je bent gek
dat je voor KTM hebt geko
zen. Sommigen hopen zelfs
dat het voor mij een afgang
wordt Zo gaat dan nu een
maal in Nederland, maai1 als
het lukt, wordt het een ge
weldige knaller. Reken maar
Johnny de Leeuw: wint
dat ze dan in Japan op hun
neus kijken".
Een maand geleden heeft
Gerard Rond de onvermijde
lijke meniscusoperatie on
dergaan.
De ingreep slaagde
voortreffelijk, zodat hij al
weer geruime tijd met de re
validatie bezig is. Gerard
spant zijn handen beurte
lings om de bovenbenen en
zegt: Moet je kijken hoeveel
dat nog scheelt. De spieren
verslappen direct. Nu in de
winterpauze heb ik alle tijd
om weer volledig op krachten
te komen. Elke dag ga ik naar
Papendal voor een behande
ling van twee uur. Bij de ope
ning van het seizoen ben ik
weer present".
weer de oorzaak van veeion
gelukken. De rijders moetei
terdege beseffen waar ze me
bezig zijn. Ze moeten er het
(Van onze sp<
K WADEND AMME - He
nooi" dat zaterdag in Kw;
De eerste internationale
motorcross van volgend jaar
vindt wat Nederland betreft
in Venray plaats. Ook daar is
gewerkt aan de veiligheids
voorzieningen rond het cir
cuit. Rond: „Venray is rede
lijk veilig, maar je moet niet
vergeten dat het motorcros
sen de laatste vijf jaar een
geweldige ontwikkeling
heeft doorgemaakt. De ver
ing is steeds beter geworden,
het vermogen kwam steeds
hoger te liggen. Het gaat har
der en harder. Daar heb je
nodige voor over hebben. Bei kreeg opnieuw een sterke b
je conditioneel niet sterk dai
raak je te snel vermoeid e
lopen de reflexen terug. 1
grotere kans op ongeluktal
tien groepen van vier. De sj
uur. Drie spelers incasseei
uit de drie gespeelde parti|
Goesenaar Johnny de Leeu
is daarvan het gevolg. En ho diens stadgenoten Woutei
gaat het, een beginneling zie David van Dalen (groep ti
mij hoog over een sprinj
schans vliegen en denkt,
doe ik ook. Hij vergeet
Voor alle veertig deeln<
werd uitgereikt door orgai|
hoeveel jaar ik al heb gerei dien werden onder de g
den voordat ik zover ben ge verloot. De Brabantse en t
komen. Veel jongens zijn! Toine Brouwers uit Roos
overmoedig, willen stoe 'groep één, konder onder H
doen voor de vrienden 4 met een levende big huisvl
erbij zijn. En dan gaat ht
vaak fout".
De sleutel tot een goede voeding
fYL-,
Eindstanden: groep 1:1.
punten, 2. C. Rijk (Lewedoi
4. J. Veerhoek ('s-Graven]
Rijswijk (Vlissingen) 5, 2-
IJssel) 4,3. B. den Hartog
(Kruiningen) 0; groep 3: 1
loting), 2. D. v.d. Velde (I
Schuitema (Vlissingen) 1,4
der) l; groep 4:1. J. de L»
('s-Gravenpolder) 3, 3. W.
Allaart (Ritthem) 1; groep
H. de Vlieger (Vlissingen)
4. L. van Hekke (Gent) 1; gij
5,2. C. Hollestelle (Goes) 3,3
Filius (Souburg) 2; groep 7:
de Wild (Zierikzee) 3, 3.
Geelhoed (Kortgene) 2; gro
2. M. Quakkelaar (Goes) 3,3
Janmaat (Gent) 1; groep
Houmes (Westkapelle) 4,3J
van Hulle (Gent) 0; groep 1>
A. Francke (Vlissingen) 4,5
Janse (Goes) 0.
MENKEN LANDBOUW B.V. - WASSENAAR
MENKEN LANDBOUW B.V. - OUD GASTEL
:C-
MENKEN DAIRY POOD B.V. OUD GASTEL
ZUIVELFABRIEK V/H P. STAM - VIANEN LEKO FRISDRANKEN B.V. - BODEGRAVEN
BOTTELMAATSCHAPPIJ "HET GOOT'
(Van onze sportmedew
SCHGONDIJKE - Roger O
ots terug op zijn eerste det
>ur door Israël. „In het b
Ij zonder zwaar. De eerste tw
®r8 »eel wind en was de tei
*>g. Daarna ben ik er doorl
et was overigens af en toe
"Mnige beklimmingen leek
®»en", vertelt de Schoondij!
John Gillissen uit Sas
o aantal Nederlanders pal
Kwamen via Schiphol in
jiacekarretjes werden gi
rate spel kon beginnen.
waren overigens niet
sten die aan deze meerdaa
narrien. Namen als Piet
*s S winkels, Bennie Ceulen
*r J-ut van de ploeg van
*0"rde France-overwinr
n fietsten in hetzelfde pe|
jaal moesten er zo'n dertiei
*are kilometers afgelegd
»ren de wegen amper te bei
de dunne tubes achter ell
,®°°r de Negevwoestijn k<
s vocht. „Daar ben ik
'oren. Stampen tot je nic
se Ocké. Het evenement w<
016d door de Israëlische t<
er J°hn Gillissen heeft er
w voor de camera weggegt
KL' ar met z'n gesprek
nam".
r?<- van de Dode Zee na
onaer lastig. Er moest eer
-5* ter beklommen worde
>rri man in de strijd tijc
e i f de. De rit werd gewon:
ter en Swinkels. Gillissen
'war om met de eerste
r Kreeg op een bijzonder i
tekke band".