ftlk blijf onuitroeibaar ongeduldig MM FIJNE [EESWAREN SLAGERS r verstopt verstopt aria Jatialjo uiszen's 258 455 7.98 IJ Voetbal op de radio Kijk mee NEDERLAND 1 BRANDPUNT bestaat twintig jaar. Deze veteraan onder de nt pijlen, knal- en kieurvuurwe, lualiteitenrubrieken zoekt zijn kracht niet in coratieve journalisten, die nekkramp Betrouwbaarheid en vakmanschap staan aantastbaar voorop. Uitgevlogen Brandpunters als Ed van Westerloo (NOS-journaal), Aad van den Heuvel (Alles is Anders-show), Charles Schwietert (NOS-Den Haag) en Willebrord Nieuwenhuis (NRC-Handelsblad) getuigen daarvan. In dit rijtje hoort ook Ad Langebent thuis. Hij zit echter nog op het KRO-nest, waar hij met ingang van 1 januari dubbel feestviert; vijftien jaar Brandpuntredacteur, waarvan de laatste vijf jaar als „bende-leider". Een interview met het Gezicht van Brandpunt. ilo OP DE MONTAGETAFEL ligt de ruwe versie van een reportage over een oor droogte geteisterd ontwikkelingsland. De laatste shots tonen een op terven na dood jongetje. Ad Langebent, balpen tegen de lippen geperst, kijkt wat aangebrand naar de macabere beelden. ;ilo ^95" am &wï25 ,^,1348 ram ®®axs iyfft 5»48 albert heijn Oplossing Kritiek Slaaf Ongeduldig Bezorgd NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 BELGIE NED. i Luister mee HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 146. Dag en nachtservice. Beta! een hak- of breekwerk, dus g. ils, Dijklaan 117, Breda, telef, 1 tijdig uw koude schotels alen 4-5 personen 4-5 personen 25", 4-5 personen 35' 10 personen es!. 99 >edgekeurd vuurwerk!!! iwinkei. Prins Hendrikstraat ijgen van het volgen van de studiocamera. eda, tel. 076-655132 Video Centre „MoSi verhuurt onverko speelfilms. Ned. onderti |||llllllillllllllllWlliillllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllimillllllllllllllllllllHHIMIIIIIimiWllllllllllltilWIIIIIMWMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimillllllllllMlllllllllllimillllllMIIIIIIIIIIIIIIII' tit!/ llllllllllllllilllllllllllllllllllllllllillllllllllllU: ling. Magelhaenstr 4, na Dr. Struyckenplein, Bre tel. 076-148852. :ass. RATIS »o, Box g.Onze 153, tel. 'n Plet Heyntje naast 'n kleintje in De Bredase Krant, Gazet en Het Kanton, g« extra reactie en daar n 't om. Langebent is wars van i Witte bloem, 'INT AH' voetzoekers afzwaaiers (Door Hans Toonen) „Dat slot moetje ioei wat decenter snijden hoor.... Zo kan het niet de huiskamer in", gebiedt hij zijn collega. WINKELTJE H Gekookte :rse worst, Ti verpakt, am :houderham, ia verpakt, 1 OQ Luv hma •ensalade, ekookte nachterham, l CQ j gram 9" JLD*/ INT AH? WINKELTJE i arkensfricandeau, dxaxgxD li/« tamlappen, am 2,48-6.48 1] Qg (2X3X3X5) l<^o rehakt h.o.h., ram3,993,49 -_6.48 &ms> artaar, luikenbout, ram 4^4.19 aj>£ inbieding: zolang de voorraad strekt lelden van maandag 29 december ecember 1980. Anderhalf uur voor dit onverwacht over de schouder meekijken, be gon ons vraaggesprek uist over de kijker anno 1980, zijn machteloos heid en de veranderde aanpak van KRO's twin tig jaar jonge actualitei tenrubriek. Ad Langebent" (47), ver kouden en vermoeid, peu tert een sigaret te voor schijn. En vertelt over de iaren zestig, de gouden pe riode van Brandpunt-lef gozers als Aad van den Heuvel, Ed van Westerloo en Frits van de Poel. Als wij van een reporta- e in Djakarta terugkeer den op Schiphol, stond de vaderlandse pers ons op te wachten. In die jaren was de kijker verrukt over elke reportage uit het buiten- tand. Ineens kon men van uit de huiskamer zien hoe een slagveld er bij ligt. Wat honger is, of wat een aard- heving aanricht. Ja, elke palmboom werd met open mond bekeken. Nu we twintig jaar ver der zijn is de kijker vooreen poot deel van dit soort heelden verzadigd. Sommi gen hebben door al die el lende zoveel eelt op hun ziel gekregen, dat het van hen pet meer hoeft. Anderen keren zich om uit machte loosheid. In beide gevallen "vaag ik me af; voor wie of Wat zend je dan nog uit? Brandpunt streeft er heel hewust naar al die gevoe- lens van machteloosheid pet te versterken. Integen deel. Wij zoeken voortdu rend naar een vorm, een aanpak, waardoor de huis kamer wel bereid is van al die ellende kennis te nemen. Als onze jongens naar ontwikkelingslanden gaan dui zeg ik altijd: joh, alleen Pjentjes van kinderen met djkke buiken, is het echt "iet meer. Zoek naar tekens, waar- "at Wijkt, dat er best nog ?en begin van een oplossing Ja, je merkt hoe voor- tjchtig ik het formuleer. p>ek naar tekens van... ja, doem het hoop, deze term ds bij de K van KRO. Ach, een aardbeving is pensen onder het puin. Dat alleen maar gruwelijk". Het brandpunt van KRO-actualiteitenrubriek ligt nog nauwelijks in het buitenland. Langebent wil zijn landgenoten alleen dan over de dijk laten kijken, als „ik daarmee in emotio nele lagen kan schieten", En verwijst naar recente reportages uit Nicaragua en de moord op bisschop Romero, en Suriname en zijn wet van de bullepees. „De Nederlandse samenle ving is zo bar ingewikkeld dat ons accent allereerst ligt op het pogen de huiska mergenoten te verduidelij ken, wat ze in hun directe omgeving meemaken". Wat doet de huiskamer met Brandpunt? Voor eindredacteur Lan gebent een even boeiende als open vraag. Op de eind november in Scheveningen gehouden bezinningsweek („zo'n jaarlijks terugkeren de bezinning werkt als een accu") heeft zijn team zich een dag lang gebogen over het effect van de media op de kijker. „Wat doet de kij ker met de media en niet omgekeerd, is nog braak liggend terrein. Wel weten we inmiddels, dat je de kij ker van actualiteitenru brieken hoog moet inschat ten, Want hij, of zij, neemt na een dag van hard wer ken toch de moeite om half- tien naar Brandpunt te kij ken. Dus ze hebben recht op een goed stuk informatie. Zo'n klant mag je niet laten zitten met onderwerpen, die meer vragen oproepen dan antwoorden geven". Brandpunt is wars van voetzoekers en afzwaaiers. Langebent: „En we staan ook niet met de vinger om hoog, als die club die maan dagavond uitzendt.... je weet wel, Aktua... Want de kijker is heus in staat het nieuws goed te beoordelen. Nee, wij laten ons niet remmen door ideologie. Het nieuws komt op ons af. En dan zeggen we wat we er van vinden. Zonder voor oordelen. Want journalistiek is bij voorbaat het vak, dat voor oordelen moet bestrijden. Natuurlijk zijn ook wij er mee behept. Maar als het effe kan, schuiven we onze vooroordelen opzij. Van daar dat wij in onze redac tievoering onvoorspelbaar- der zijn dan enkele andere rubrieken". Als de kritieken ter spra ke komen, veegt hij zijn grijze manen strijdlustig in het gareel. „Ik ken de kri tieken en lig er niet wakker van. Want hoe wij overko men maakt de huiskamer wel uit. Dat bewijst de sterk uiteenlopende waardering. Wel vind ik, dat het je jour nalistieke plicht is iedereen kritisch en met kennis van zaken te bevragen. Nee, daarin overschrijden wij nimmer de grenzen van fat soen. Wel blijven we vast houdend. Belangrijk vind ik de toon, die je als inter viewer aanslaat. Mijn over tuiging is, dat je alles kunt vragen, mits je de toon weet te treffen. Zoiets heet ge woon vakmanschap". Al Langebent leerde het vak in de rusteloze wereld van de dagbladjournalis tiek. Met de bagage van de jezuïeten-school in Den Haag, enkele leergangen Nederlands aan de univer siteit van Leiden, belandde de Haagse kruidenierszoon bij het naamloze, maar on misbare ANP. Van daar naar het Haagse dagblad Het Binnenhof om vervol gens acht jaar lang de par lementaire redactie van De Volkskrant te versterken. Vijftien jaar geleden wis selde hij dit allerminst volkse dagblad in voor het spraakmakende Brand punt, waarvoor hij parle mentaire verslaggeving ging doen. Vijf jaar geleden werd de Haagse patrijs van Brand punt naar Hilversum ge lokt om er voortaan het ge zicht te bepalen van KRO's roemrijke (twee Nipkow-schijven) nieuws rubriek. Vanachter zijn wat bekrast bureau: „De omschakeling van vrije vogel naar eind redacteur ging niet vlekke loos. Ineens werd ik de moe der van de compagnie. Se rieus, ik wist niet eens de weg in Hilversum". Elke ochtend om exact tien uur - ik kan niet tegen te laat komen - is er redac tievergadering. Dan gaat de vinger aan de pols van het nieuws. Wikken en we gen, sturen en stimuleren. En altijd aanwezig zijn. Waar de jongens ook zijn, ze weten dat ik altijd te bellen ben. Of hier op de redactie of op mijn flat in Soest. Dus een slaaf van zijn werk? Ad: „Ik heb het relatieve voor- of nadeel dat ik niet meer gehuwd ben. Geen kinderen. Ik woon alleen. En gelukkig kan ik een stuk van mezelf kwijt in Brand punt. Ik ben dus bijna voortdurend met het werk bezig. Dat moet wel, want als ik het als eindredacteur laat sloffen, waarom zou de redactie dan ook niet de kantjes eraf lopen...." Sinds hij de touwtjes in handen heeft bij Brand punt, kabbelt er een stroom van geruchten door de Ne derlandse pers over zijn vertrek. "Toen ik in 1975 eindre dacteur werd, wist ik niet of ik die taak wel aankon. Maar als het niet gaat, ben ik zo weg. Want anders help je zo'n rubriek helemaal naar de knoppen..." Da's heel nobel. Maar be gin dit jaar meldde het Vrije Volk, dat hij KRO-correspondent werd in Rome. Zijn opvolger heette Harry Roodenburg van KRO-radio... Ad striemt er overheen: „Ik ben niet verantwoorde- lijk voor de onjuistheden in het Vrije Volk". Eind september van dit j aar zei hij tegen Televizier „Het draait allemaal prima. Ik zit echt niet op de schop stoel. Maar ik zou best eens wat anders willen...". Een wens, die hij al vanaf het begin als eindredacteur voortdurend koesterend uit(speelt)... Verontwaardigd: „Mag een vent van zevenenveer tig asjeblieft zeggen, dat ie weieens wat anders wil". Verheft zich van zijn stoel en vervolgt: „Of moet ie met cement aan zijn broek in de stoel blijven zitten". Wat rustiger: „Het draait hier ook prima. Maar ik blijf onuitroeibaar onge duldig... De toekomst is ook nog aan mij. Daar blijf ik voor openstaan. En dat schijnt niet meer te mogen. Daarmee hou ik een ge ruchtenstroom op gang... Ik wil nog weieens wat an ders. Ja, wat weet ik nog niet. Dat zullen we wel zien. Ik ga er niet naar sollicite ren. Maar ik ga hier niet zitten indutten. Zo ben ik niet". Geruchten, die een be paald image opbouwen van Ad Langebent, storen u in niet geringe mate...? Op zijn hoede: „Nee... in de eerste plaats ben ik geïn- terresseerd in collega's van dagbladen, die met ver stand van zaken over ac tualiteitenrubrieken schrijven. Ik zie dat tot mijn spijt te weinig gebeuren. En wat ze verder over me schrijven... nou ja, voor mij is Brandpunt belangrijk. Hoe dat overkomt in de huiskamer...." Maar die huiskamer let hoe langer hoe meer op ge zichten. Jaap van Meekeren is AVRO, Wibo is TROS en Ad Langebent is KRO. Wat anderen dus schrijven treft wel degelijk zijn image, 's Avonds verschijnt zijn ge zicht op de buis om uiterst belangwekkende onder werpen te slijten. Er is wei nig fantasie voor nodig om enkele opmerkingen in die huiskamer voor de geest te halen Langbent zuchtend: „Klopt... vraag me niet of ik dat leuk vind... Maar uiteindelijk zal de huiskamer me in de eerste plaats beoordelen op mijn werk bij Brandpunt. Is dat betrouwbaar., kent die man zijn zaken of neemt ie een loopje met zijn vak... Kijk, een vent, die vijftien jaar op het scherm zit, hebben ze in de huiskamer intussen wel door. Nogmaals, ik vind die verhalen niet leuk. Maar je zit hier nu eenmaal in een aquarium. Dat heb je te ac cepteren. Ik wil daar dan ook niet zielig over doen". Ons gesprek staat nog even op scherp. Terugko mend op zijn verwijt, dat het hem ontbreekt aan dag bladen, die met kennis van zaken over televisie schrij ven, wil hij op schampere toon kwijt: „Er zijn geen vakbroeders, die ons op fouten wijzen. De kritieken hebben een zeker dédain, wat belletrie-achtig. En met het scherpe pennetje geschreven. Maar het beidt geen alternatief. Ik steek daar niets van op in mijn vak. Over de journalist anno 1980-1981, geplaatst tegen de terecht bejubelde perio de van globetrotters als Aad van den Heuvel c.s., zegt hij: „Ik heb de indruk dat bij nogal wat jonge journalisten toch te veel vanuit het vooroordeel wordt geschreven. Dat is niet alleen journalistiek, maar ook - schrik niet - commercieel een verkeerd uitgangspunt. Ik denk, dat als je een krant maakt, die vanuit vooroordelen is ge schreven, dat je dan een voorspelbare krant afle vert. Als lezer ken je de teneur van de hoofdartike len al. Maar commentaren wor den juist geschreven door colleg's van uw leeftijd. Hij trekt de wissel om en vervolgt: „Als je leest hoe in nieuwsberichten feiten en commentaren in elkaar overlopen. Te veel lees is de mening over een meneer met een uitspraak. Terwijl ik in diezelfde krant ner gens die gewraakte uit spraak tegenkom. Dat kan toch niet. Da's een ontwik keling in de journalistiek, die me bezorgd maakt. Ik ben opgevoed in de strikte scheiding van nieuws en commentaar". Feiten zijn u heilig? 13.00-: 14.00 14.23 14.55 15.50 „Jazeker.. Brandpunt men". 18.25 18.30 18.45 1 18.55 18.59 19.30 21.19 21.37 21.55 22.45 22.50 ook als ze niet uitko- NOS 13.05 Nieuws voor do ven en slechthoren den VPRO She's a good skate, Charlie Brown, te kenfilm Hoy Fok, een vissers jongen in de Zuid-Chinese Zee Simple gifts, teken films ■16.00 Popeye, teken filmserie NOS Nieuws voor doven en slechthorenden Sesamstraat Paspoort: informatie voor Joegoslaven en Italianen Journaal EO EO-Kinderkrant 3xM Oudejaars toespraak NOS Journaal Isaac Stern speelt Brahms Journaal -22A5 Nieuws voor do ven en slechthoren den. NOS 13.00-13.05 Nieuws voor do ven en slechthoren den TELEAC 18.40 Voorlichtingsprogra mma: Wiskundige modellen NOS 18.55 Journaal NCRV Brecht Duitsland 2 vertoont vanavond om 23.00 uur —Die sieben Todsünden der Kleinburger", de laatste produktie van het befaamde duo Kurt Weill en Bertold Brecht Zijzelf noemden het een ballet, anderen vinden het meer een korte epi sche opera. Het stuk be handelt de deformatie van de kapitalistische maatschappij door mid del van Anna die haar gezin in zeven jaar tot welstand wil brengen. Funny Girl Barbara Streisand en Omar Shariff spelen de belangrijkste rollen in de Amerikaanse film Funny Girl van William Wyler uit 1968. De film is te zien op België-Neder- land 2 en gaat over de liefde tussen een talent rijk en succesvol zange resje en een beroepsgok ker. 18.59 Het geheim van de Vuurberg, jeugdserie 19.25 Kerkbuurt NOS 20.00 Journaal NCRV 20.27 Zeskamp speciaal 21.25 Wat 'n kunst, spelpro- gramma 22.35 Hier en nu 23.15 Liturgie NOS 23.30 Journaal 23.35-23.40 Nieuws voor do ven en slechthoren den. 10.00 Journaal en actuali teiten, 10.25 Aufforderung zum Tanz, tv-film, 12.25 Aktueel magazine, 12.55 Persoverzicht, 13.00-13.10 Journaal, 14.10 Journaal, 14.15 Documentairefilm, 15.25 Journaal, 15.30 Docu mentaire film, 16.15 Kin derserie, 16.40 Kinderpro gramma, 17.05 Sport, 17.50-18.00 Journaal, 20.00 Journaal, 20.15 Spelpro- gramma, 21.00 Reportage, 21.45 Hagen, tv-serie, 22.30 Actualiteiten, 23.00-23.35 Die sieben Todsünden der Kleinbürger, tv-spel. 13.30 Documentaire, 15.00 Die unfreiwilligen Reisen des Moritz August Ben- jowski, tv-serie, 16.30 Pro gramma voorouderen, 17.00 Journaal, 17.10 Madita, tv-serie, 17.40 Gevarieerd programma, 18.20 Teken film, 19.00 Journaal, 19.30 Die Spanische Fliege, klucht, 21.00 Aktualiteiten, 21.20 Reportage, 22.00 Sport, 23.45 Journaal. 16.00 Kinderserie, 16.30 Sport, 18.00 Kleuterpro gramma, 18.30 Schaken, 19.00 Filmdocumentaire, 19.45 Klassieke pianomu ziek, 20.00 Journaal, 20.15 Filmreportage, 22.15 Film- documentaire," 23.00-23.45 J azzmagazine. Net 1 15.30 Jeugdserie, 16.20-17.10 Documentaire, 18.00 Poppenfilmserie, 18.05 Kleuterprogramma, 18.35 Documentaire serie, 18.50 Herdenkingsprogramma 19.05 Gastprogramma, 19.35 Lotto-uitslagen, Medede lingen en morgen, 19.45 Journaal, 20.10 Showpro gramma, 21.00 Wetensch appelijk programma, 21.50 Kwis, 22.15 Programmao- vezicht, 22.25-22.40 Jour naal Net 2 Van 15.30 tot 20.10: Zie Net 1 20.10 Funny Girl, speel film, 22.30-22.40 Program maoverzicht. De NOS-radio verzorgt rechtstreekse flitsen en versla gen van alle wedstrijden om het Mini-WK in Uruguay. Behalve de openingswedstrijd tussen Uruguay en Neder land beginnen zij om 22.00 uur Nederlandse tijd. Het programma luidt: dinsdag 30 december Uruguay-Neder- land (22.15 uur); 1 januari West-Duitsland-Argentinië; 3 januari Uruguay-Italië; 4 januari Argentinië-Brazilië; 6 januari Nederland-Italië; 7 januari West-Duitsland-Bra- zilië; zaterdag 10 januari finale. Ieder heel uur nieuws. AVRO: 09.03 Steunpunt, 09.08 (S-fM) Ar beidsvitaminen (10.02 De zandbak show), 11.02 Désirée, hoorspelserie, 11.30 (S) UIT is IN, 11.45 (S) Rondom twaalf, 13.03 AVRO's Radiojour naal, 13.20 (S) De AVRO Diligence, 13.55 Beursplein 5,14.02 (S) De ver gulde middenweg, 16.02 13-Spe- ciaal, 16.30 (S) Kom 'ns langs op Slot Zeist, 18.11 AVRO's Radiojournaal, 18.25 Toppers van toen, 19.02 (S) Natafelen, 19.30 (S) Operettefrag menten, 20.03 (S) Mon Vieux, ma vieille, 20.30 (S) Folk live, 21.02 Was de kat getuige?, hoorspelserie, 21.42 (S) Lichte grammofoonmuziek, NOS: 22.02-24.00 Mini W.K. Voetbal. KRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Ochtend gymnastiek, 7.20 Het levende Woord, 7.30 Nieuws, 7.36 Echo (8.00-8.10 Nieuws), 8.30 Nieuws, 8.36 Baja Marimba Band, 8.50 Postbus 900, 9.00 Gymnastiek voor de huis vrouw, 9.10 Waterstanden, 9.15 Scheepspraat, 9.20 De letter M, 10.30 Ouder worden we allemaal, 11.30 Ratel, Overheidsvoorlichting, 12.16 Uitzend, v.d. landbouw, 12.26 Mede delingen voor land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws, KRO: 12.36 Echo, 13.00 Nieuws, 13.11 Goal, 13.30 Teruggang van de verzorgingsstaat, discussie, 14.30 Documentaire (NOS), 15.15 ||f~ God, hoe heet je ook alweer?, 15.30 Geen verboden toegang, 16.30 Praatprogramma, 17.24 Mededelin gen, 17.30 Nieuws, 17.36 Echo, 18.10 Verkenning Hum. Verb., 18.20 Na vijven en zessen, P.P., 18.50 Uitzen ding van D'66, KRO: 19.00 Kruis punt, 20.00 (S) Musiceren als Brug man, 21.15 Spektakel, 22.20 Overwe ging, 22.30 Nieuws, 22.40 (S) Zin in muziek, 23.30 (S) Muziek op het spel (109), 23.55-24.00 Nieuws. Ieder heel uur nieuws. VARA: Van 7.00-18.00 Aktualiteiten via Dingen van de Dag, 7.02 (S) Gesode- meurders, een mieters programma, 8.30 (S) Holland ze zeggen, 10.30 (S) Typisch Jansen, 11.30 (S) VARA's zoekplaat} e, 13.30 (S) Spitsbeeld, 15.30 (S) Popkrant, 16.30 (S) Beton, NOS: 18.03 (S) De avondspits met de Nationale Hitparade, VARA: 19.02 (S) Popdonder 4-, 21.02 (S) Nashvil le, 22.02 (S).~..and all that jazz, 23.02-24.00 (S) Elpee tuin. TROS: 7.00 Nieuws, 7.02 (S) Ca priccio, 9.00 Nieuws, 9.02 (S) Er staat een orgel in Maassluis, 9.30 (S) Van heinde en verre, 10.00 (S) Opus tien tot twaalf, 12.00 Nieuws, 12.02 (S) Intermezzo, 13.00 (S) de meest ver kochte klassieke tien, 13.30 (S) Ko renkorpsen, 14.00 Nieuws, 14.02 (S) De hoge „C", 14.30 (S) Guitariteiten, 15.00-17.00 (S) Belcantorium.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 17