Je moet 't probleer DE THERMOMETER VAN DRIE METER De sneeuwkoningin Rekal de jachthond O O a5 O s O O i: CL Pim en de haas N N 0 N N 3 ZATERDAG 27 DECEMBER 1980 m ■VRIJE TIJD- MIRDAG 27 DECEMB Mevrouw de sneeuwkoningin Bedankt voor alle sneeuw Ik vind het leuk Al duurt het een eeuw Ik heb al een wollen pet Voor alle sneeuwpret Mijn schaatsen kan ik niet vergeten Ze zijn nog lang niet vergeten We eten lekker erwtensoep Daarna glijden we over de stoep Het is erg glad En Pietje viel op zijn gat o o r 94 ro fiet Buddingl Deze kerstkaart met een vrolijk sneeuwmannetje naast de kerstboom werd gestuurd door Vincent Vergouwen (zes jaar) uit Etten-Leur. Pim, is een leuke jongen. Hij woont in het bos. Op een dag ging Pim het bos eens goed bekijken. Maar wat zag hij daar? Een haas. De haas had een kapot pootje. Hij nam hem mee en lapte zijn poot. De haas kon weer lopen. De zevenjarige Sascha Smulders uit Dóngen schreef dit verhaaltje over Pim en een ziek haasje. Eindredactie: Maria van Mourik. Er was eens een thermometer Hij was veertig jaar en drie meter Hij besloot de stad in te gaan Hij vond het niet leuk En hij vloog naar de maan Op de maan was niet veel te zien Hij bleet er wonen op nummer tien Hij at altijd stenen en stof Maar dat was er nu niet Dus kreeg hij de bof Hij werd opeens erg ziek Dus ging hij naar Tante Miek Hij bleef maar zuchten en steunen En begon ook nog te kreunen De dokter maakte hem weer beter Nu is hij weer een thermometer Van drie meter!!!! Dit lekkere onzin-gedlcht werd geschreven door Monique Richards (tien jaar) uit Hoeven. Merljn van Mourik (negen Jaar) uit Etten-Leur maakte dit gedicht over de sneeuwkoningin, die hopelijk nog voor veel sneeuwpret zal zorgen deze winter. Zo'n mooie kerstboom staat thuis bij Petra Waas (acht jaar) uit Oosterhout. i M Dit meisje is erg blij dat er sneeuw valt, zoals de meeste kinderen. Laura Jonkers (zes jaar) uit Oosterhout maakte deze tekening. Deze kerstman is wel wat laat maar nog net op tijd voor een portretje in de Kleine Stem. Hij werd getekend door Jannigje Gerritzen (acht jaar). Er was eens een hond en d<e heette Rekal. Rekal was een jachthond. Hij woonde met zijn baas In een klein huisje. Rekal ging 's avonds met zijn baasje wandelen en soms jagen. Als ze gingen Jagen ving hij meestal konijnen. Als ze een hoop hadden gevangen dan gingen ze naar huis. Meestal gaf zijn baasje hem wat van de vangst. Op zekere dag gingen ze weer jagen. Toen ving Rekal een hert en een konijn. Dat was een geluksdag voor Rekal en zl|n baasje. Want Rekal kreeg het konijn en zijn baasje had voor een hele tijd te eten. Els van Meel (elf jaar) uit Made heeft dit verhaaltje verzonnen voor de Kleine Stem. Werner Versijp uit Terneuzen maakte deze mooie tekening met van alles erop wat met Kerstmis en winter te maken heeft. c CS cg t/5 c (O o Q_ 0)C ■i co CD ■O "O Q. >- O <D berg in GriekenL napijn F~ omslag van een geheel tellen glaasje steilte drank voel baar vrucht bare plek i. e. woestijn namelijk ratione officii ont nemen Jij (Frans) een zekere scherp kijken elektr. gekdeel ad acta T volge ling rlvlerln Italië soorte lijk gewicht tegen overge stelde ver lichting put emmer be dreigen Oost- Dultsl. persoonl. vnw. soort T~ rivier in Frankr. petrole- umbron geld be waren si placet eenling ooster lengte T~ rond hout van de Inhoud ontdoen tijdperk livrei- knecht familie lid bijl autoken teken van Turkije bloed vat rivier in Duitsl. rlvlerln België onver bloemd Engelse ont kenning invor deren rinfor- zando Noorse fjord c CB U) c co CD OL C ■*-' O "O Q. k- o Q O KRUISWOORDRAADSEL. HORIZONTAAL: 4 ten aan zien van (afk.), 6 speelgoed, 7 muzieknoot (ook; schuifbak), 8 bijwoord, 9 plaats in Utrecht, 10 uitroep, 11 drie min twee, 12 van een ent voorzien, 13 laatstleden (afk.), 14 oude lengtemaat, 16 plakmiddel, 17 tegenoverge stelde van ja. VERTICAAL: 1 vis, 2 zieken huis, 3 gevangenis, 5 hoofd deksel, 6 een handtekening zetten, 13 plezier, 15 water- doorlatend. 10 16 13 12 14 17 15 LUCIFERPROBLEEM Als je drie lucifers verwij. dert, kun je zes gelijke vier kanten overhouden. Lgt stripboek „Kuifje in Amerika" Lzoek naar zijn hond Bobby. Opee [afgrijselijk gejank. Dat moet Bob j mishandeld wordt, zo denkt Kui middellijk gaat hij op onderzoek Tit tenslotte woedend een huis mi vindt hij een negermoeder die blende kindje wiegt. Een heel ver\ k ronduit discriminerende situatie. iepper van Kuifje, de Belg Hergé ggereert daarmee dat negerkinde gfan als honden. Ook zou je uit de linnen leiden dat de negermoed "dpijn doet. „Kinderen er uit zich wust van maken dat dergelijke ^Hllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllll |hET PROOvleem van he hoolboeken heeft pas enkele nd. „Dat komt omdat het pre I gekomen. De laatste tien jat komstig uit andere cultui genomen", verklaart Piet F Doordat er veel buitenlan- s naar ons land zijn geko- n worden de Nederlanders het dagelijks leven vaker lonfronteerd met leefwij- i en cultuurpatronen die jniet kennen. En juist om- Et die leef wij zen en cultuur- |tronen onbekend zijn, roe- i ze irritaties op. Boven- (i is het ook nog eens zo dat t er al enige kennis over de er bestaat, deze vaak niet jlemaal juist is. Een rol bij t alles speelt het gegeven |t in kinder- en schoolboe- i mensen uit andere we lden, zeker tot voor kort, (uwelijks een rol spelen, s ze wel ten tonele gevoerd irden, zijn ze vaak verte- lid weergegeven. Zo heb- negers in strips veelal ke lippen en spreken een |abbeltaalfje. De hoofdrol- i in kinder- en schoolboe- zijn altijd weggelegd lor blanken, die erg slim en alle problemen spe- derwijs oplossen. ormen Bet verkeerd weergeven s< i mensen uit andere lan- n i of werelddelen is slechts a van de in kinder- en jioolboeken voorkomende tien van racisme. - ten andere vorm is bij- |orbeeld het gebruik van nen als zwartem, onbe- aafd, roodhuiden, primi- en spleetogen. Het zijn lorden die bij de betrokke- slecht vallen en soms i ronduit kwetsend zijn. andere, subtielere, vorm i racisme in boeken is het glaten van, bijvoorbeeld geschiedenisboeken, be- rijke historische feiten, s een gunstig beeld van de (schreven volken zouden nen oproepen. „Dat ra- ne is ontstaan doordat de aterlingen bij de benade- 5 van andere volkeren al ii van zichzelf uitgingen en uitgaan. We hanteren jszelf steeds als norm. Chi- an hebben spleetogen zeg- iwij altijd. Als we de vorm onze ogen als maatstaf nen, hebben ze inderdaad feetorren. Maar wie zegt 7 dat wij onszelf als norm Pgen nemen?", aldus Bud- gh. onomisch Dat redeneren vanuit ons- vanuit de Europeaan en tke dus, heeft al eeuwen den de basis gelegd van racisme. 3 de Europeanen ergens Jeen land binnendrongen [de mensen die er woonden dedigden zich daartegen, 1 werden ze onmiddellijk J agressief of als „wilden" ptempeld. Dat binnendrin- J1 in andere landen gebeur- 1 overigens altijd uit econo- ^ohe motieven. Als wij be ulde stoffen nodig haden. j) haalden wij die ergens l»t k8 varu*aan als we ze zelf F hadden. Andere mensen pden uitgeroeid of ge- r°ngen werk te verrichten oepaalde gewassen te ver- £nven. De ontwikkeling die P er zogenaamd voor in de tfë, brachten, door bij- fkbceld het aanleggen van pgen en het bouwen van Toeken, was uitsluitend ^icht op onze behoefte. We- en spoorlijnen in landen vroeger gekolonialiseerd pen, lopen vaak alleen Par van de kust naar het Paenland. Zuiver eigenbe- Pe dus", stelt Buddingh. r.le economische motieven Pen ook nu nog vaak een „1 het verkeerd weerge- van feiten in schoolboe- rrf ^nderlectuur. „In veel brat' 'Cskundeboeken p at gesproken over be- Ib i'Ce lanclen. De belang- Igk, en ziJn echter uit- ,/fr'a landen waar we "Iels betrekkingen mee

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 26