ÏTMÈK vrii "»t reedst 39STE CORSO TREKT NOG 50.000 MENSEN Harde kern blijft komen ,/t Moet niet te hard waaien DE NACHT VAN HET CORSO Je mist 's avonds de Belgen leuren Programma bloemencorso Buurtschap Stuivesant: Piet Jacobs: ntweet muziek rgens kijken f Jongeren VAN ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1980 V'/'VJ MmBmé pi 8»! JVC versterkers vanaf 399,- itels en jasjes, gen ateliers, jcted minks, pastel, zilverblue, ier, snowdrift, irish blue. tekkleuren: ross, pearl cross. DEN HAAG (Van een onzer verslaggevers) ZUNDERT - De stoet die morgen om 14.00 uur vertrekt voor het corso telt 29 onderdelen: een tiental muziekgezelschappen en negentien praalwagens. De optocht kent de volgende volgorde: 1, Showband Axel; 1 Herinnering aan mijn studententijd, buurtschap De Berk, ontwerp Johan Maas; 3, Levensschakel, buurtschap Poteind, ontwerp ffvan Gaal, de wagen geeft het leven de mens met de schakels van liefde, waarheid en vriendschap weer. Bij deze schakels lopen onbekende trappen en wateren voor de mens, waarboven zich het onbekende en eindeloze sterrenparadijs bevindt; 4. Pierrot, buurtschap 't Kapelleke, ontwerp Lesley Nelemans, Gerard van Erk en Ivo van Hassel; 5. Muziekvereniging „Soli" uit Velsen; 6, Lapland, buurtschap Achtmaal, ontwerp joke Kouwenberg en Maurice Arnouts, het hoge noorden uitgebeeld in al zijn ongereptheid. I Koninginnedag, buurtschap Klein-Zundert, ontwerp Ellie Snepvangers, een wagen ter gelegenheid van de troonwisseling; 8. Voorkorps Oudenbossche Harmonie; 9. Ter ere van Zeus, buurtschap Helpt Elkander, ontwerpen Johan Verheijen, bij de eerste Olympische Spelen was niet het deelnemen maar alleen het winnen van belang, de enige prijs was een lauwerkrans gevlochten van takken van de heilige olijfboom, gewijd aan Zeus; 10. Flierefluiter, buurtschap Helpt Elkander, ontwerp Ron Schijfs en John Havermans, een nietsnut één met de natuur, de natuur die, door vogels, als muziek in de oren klinkt; 11. Haarlemse Harmonie Kapel; 12. De gouden eeuw, buurtschap 't Stuk, ontwerp Ad Vroomans, een stap terug in de tijd; 13. Fiets! Buurtschap Veldstraat, ontwerp Pieter Meeuwissen; 14. Drum-, fanfare- en showorkest Deltaband Vlissingen; 15. Boerenbrueghel, buurtschap Tiggelaar, ontwerp Tjeu van Mierlo, de schilder Brueghel was een meester in het uitbeelden van het boerenleven, getracht wordt de vrolijkheid van zijn werken in de wagen tot uitdrukking te brengen; 16. Intocht in Troje, buurtschap De Lent, ontwerp Johan Maas; 17. Jachthoorn-, Tamboer- en Majorettenkorps Bronswerk uit Amersfoort; 18. De rattenvanger van Hameln, buurtschap Markt, ontwerp Johan Maas. 19. Zeilbotenrace, buurtschap Stuivesant, ontwerp Johan Maas; 20. Vereniging der Vrijwillige Brandweerharmonie Bilthoven; 21. Old England, buurtschap Klein-Zundertse Heikant, ontwerp Ad Vromans, voorstelling van de Tower, een oude legende zegt dat wanneer de raven de Tower verlaten het Britse rijk ineen zal storten; Engelse drop, buurtschap Molenstraat, ontwerp Harry van den Broek; i. Tamboer-, jachthoorn- en trompetterkorps I MCC-Laren; 24. Het zandmannetje, buurtschap laer-Akkermolen, ontwerp Harry van den Broek; 25. De Muppet Show, buurtschap Wernhout, ontwerp Robert Ruijzenaars en Jan Zagers; 26. Showdrumband „Willen is kunnen", I Oostende; 27. Het oog, de spiegel en de ziel, buurtschap Baamberg, ontwerp Harry van den Broek; 78. De grote trek, buurtschap Klein-Zundert, ontwerp Ellie Snepvangers; 129. Amicitia Elvi-band, Steenbergen. j Zowel op zondag als op maandag zal er in de I feesttent op het Oranjeplein een uitgebreid I Programma met Nederlandstalige muziek porden uitgevoerd. Het zijn de volgende Wiesten die het publiek met hun populaire j Weren zullen trachten te vermaken: zondag 110.30 uur: Wil de Bras, 17.30 uur: Corry ponings, 18.00 uur: Frank en Mirella, 19.30 I'M: Jacques Herb, 21.00 uur: Anneke Iwöhnlow en 22.00 uur: De Migra's; maandag: J 14.00 uur Wil de Bras, 14.30 uur: Sandy, 16.00 Ijor: Henny van Duinkerken, 19.00 uur: De piraten, Gebroeders Grimm: en ter afsluiting: I'M Boezeroen (aanvangstijden niet bekend). I'Urmarkt l"e Jaarmarkt wordt zondag van 9.30 uur tot 90 uur in de Eikenlaan gehouden. Meer dan l'.cnderd kramen uit zeer verschillende branches IP'aberen hun waren aan de man te brengen. I Ook zal een groot aantal standwerkers pnwezig zijn. Maandag start de jaarmarkt om Ij 0 uur. De World Press Photo l'Wtoonstelling is, misschien wel voor de ratste keer, te bezichtigen in sporthal „Onder emast". Ruim driehonderd foto's, die door een Internationale jury tot de besten van 1979 zijn Ingeroepen, vallen vanaf 10.00 uur te tichtigen. (zondag en maandag). Poneel Ij -'Taf 11.00 uur, als burgemeester Kievits in I omeenschapshuis De Schroef de opening errieht van de vierde staattoneelmanifestatie, r°rden overal op het corsoterrein p°rstellingen van ongeveer een kwartier llpven. Zeventien groepen uit Nederland en S1® werken mee. 1,5 "Wagentjes kijken" op maandag is mogelijk waf 9.00 uur tot 22.00 uur. épHt w (Van een onzer verslaggevers) ZUNDERT - „Het corso trekt nu jaarlijks ongeveer honderd duizend bezoekers", vermeldt de informatiefolder over het bloe mencorso dat dit jaar voor de 39ste keer in Zundert plaatsvindt. De samenstellers moeten bij het noteren van die zin enigszins in nostalgische gedachten verzon ken zijn geweest, want sinds eni ge jaren trekt het kleurige nazo- merfeest gewoonlijk nog een harde kern van vijftigduizend be zoekers. De grote dagen van het corso zijn qua bezoekersaantallen verleden tijd en, dat zit ook niet alle Zundertenaren erg lekker, de aard van de belangstelling is veran derd. De voorzitter van het Oranjecomité, burgemeester Kievits over dit verschijn sel: „Vroeger kwamen de mensen hier al om negen uur 's ochtends. Nu verschij nen er rond die tijd wei enkelen, maar de grote massa komt het liefste om tien voor twee en wil tien minuten na het corso weer naar huis". Zit het Zundertse bloemencorso daarom in het slop? Zeker niet. Ten eerste is daar de unieke samenwer king binnen de buurtschappen. Mensen die in sociaal verband zonder enige verplich- ting.bereid zijn vele uren te besteden aan een gemeenschappelijk doel: als buurt schap zo goed mogelijk voor de dag komen. „Het meedoen is belangrijker dan het win nen", meent Kievits. Ten tweede wordt het corso voor wat be treft de creativiteit toch niet minder. Welis waar zijn er natuurlijk ook dit jaar onderwer pen die wel erg voor de hand liggen (de Muppets bijvoorbeeld) maar er zijn nog tal van staaltjes van orginalitéit die het corso wel degelijk tot een culturele manifestatie maken. Geen cultuur van binnen het mu seum, maar wel van de hele bevolking. Ten derde blijkt de belangstelling sinds enige jaren gestabiliseerd. En dat is een hele geruststelling na de lange periode van ach teruitgang. In 1958 werd melding gemaakt van 150.000 bezoekers, in 1969 werd in het zelfde bericht de getallen 120.000 en 90.000 genoemd, maar tien jaar later-wordt nog maar gewag gemaakt van 50.000 croslief hebbers. De Zundertenaren geloven dat het nog de harde kern is die overgebleven is. Het zal er nog slechts om hangen wat voor weer het is morgen. Bij slecht weer worden veertigdui zend mensen verwacht, bij goed weer zes tigduizend. Wat hen wel aan het hart gaat is de menta liteit van de bezoekers. Na het corsos spoedt het publiek zich naar huis om nog juist op tijd voor de buis voor Studio Sport te liggen. „Terwijl het vroeger zoveel gezelliger was als iedereen na afloop nog wat bleef drin ken", verzucht menigeen. Die taak is nu volledig voor rekening van de Zundertenaar zelf. En die kwijt zich daar uitstekend van, want een lekkere hapeneen koude pint zijn voor hem onafscheidelijk van zijn bloemencorso-activiteiten. (Van een onzer verslagge vers) ZUNDERT-Zezijnalzes weken bezig met hun zeil botenrace, de zeven hard werkende bouwers van het buurtschap Stuivesant. Als alles goed gaat en het niet te hard waait verschijnen zij zondag als negentiende in de bloemenstoet in Zundert. „Nee, het moet niet te hard waaien", vertellen Cees Goos- ens en Frans Balemans, „één paal moet alles dragen en als het erg hard waait vragen wij ons af oftie het zal houden". Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Stuivesanters een wa gen bouwen die maar een beetje aan elkaar hangt. Frans Balemans: ,We zullen niet eerste rijden, maar ergens in de middenmoot zullen we toch wel eindigen, denk ik". De „Zeilbotenrace", een ontwerp van Johan Maas, bleek niet zo'n eenvoudige opdracht. Ook al omdat de vaste timmerman van Stuivesant, Cees van Steenhoven uit Rijsbergen, een arrnkwetsuur opliep die hem een aantal weken verhin derde zijn bijdrage te leveren. Bovendien is het ontwerp ge baseerd op een staalconstruc tie, „en wij zijn geen metaal werkers" zegt Frans Bale mans, „we vinden het onder werp zo dan ook erg gewaagd". Die staalconstructie maakt de wagen niet extra zwaar, den kendemannen. Een ton of zes, „maar als ie eenmaal rijdt kan één man hem duwen". Voor alle zekerheid lopen er toch tien man onder, voor een worste broodje en een paar flessen bier. „En voor de tegenwind", bedenkt Cees Goosens. Van avond werkt het „crisiscen trum" op volte toeren. Gister morgen zijn de dahlia's al ge plukt, die de dames 's middags hebben klaargemaakt om op de wagen te laten tikken. Hoe laat vannacht het karwei ge klaard is, blijft tot op het laatste moment een vraag. „We heb ben wel eens een keer gehad dat we pas om negen uur klaar waren", zegt Frans Balemans, „maar dan zie je ook niet meer wat je doet". De ménnen van Stuivesant tip pen de Rattenvanger van Ha- melen voor de eerste plaats. Dit ontwerp van Johan Maas wordt gebouwd door het buurtschap Markt. Cees Goosens: „Wij hadden dat eigenlijk zelf willen maken, maar wij zijn één van de kleinere buurtschappen, we hebben een vijftig huizen. We hadden daar dertig kinderen voor nodig, terwijl we er maar vijftien hebben". Niet dat de Stuivesanters daar een traan om zullen laten. Het gaat om de gezelligheid en om samen iets moois te maken, of dat nu een prijs oplevert of niet. „We hebben een geweldi ge kastelein achter ons staan", zegt Frans Balemans, die hij de grote kracht van Stuivesant noemt. Vannacht, de laatste nacht voor het bloemencor so, zien een paar duizend Zundertenaren niet of nau welijks hun» bed. De bloe- mentikkers, de meesten zijn vanmorgen al begonnen, werken door tot va nacht of morgenochtend hun wagen gereed is voor de stoet. Zij hebben dan - gezamenlijk - een drie miljoen bloemen met spij kers of kram op de wagens vastgezet De praalwagens zijn zondag in de vroege ochtend klaar en dan kunnen de deel nemers al hun produkten gaan vergelijken. Rond die vroege uren rijden al de eerste bussen met corsobezoekers Zundert binnen. Wie „de nacht van het corso" eenmaal heeft meegemaakt, is ook een volgende maal pre sent. Er hangt een unieke sfeer; werken voor een produkt waar een paar uurlater tiendui zenden handen voor op elkaar gaan doet de deelnemers wel iets. Gedurende de nacht houdt men af en toe een korte pauze, waarin koffie of een pilsje wordt gedronken. Ook een warme hap, zoals soep en een worste- broodje, is bij menigeen wel kom. Even met zijn allen op kratjes rond een geïmprovi- ceerde tafel en daarnaa weer verder. Een elk jaar weer terugke rend probleem is het op het laatste moment nog verkrijgen van goede bloemen. Vaak lukt het ze nog te ruilen bij andere buurtschappen maar soms moet men 's nachts nog vele kilometers rijden voor een paar kistjes. In het bouwen en con strueren zelf is de Zundertse bevolking al wel zo ervaren dat daar hij gewoonlijk geen moei lijkheden meer voorkomen. Een groep die extra geniet van de nacht van het corso is de jeugd. Brakken die normaal om negen uur op bed liggen, krijgen van hun ouders dispen satie om op te blijven. Kunnen ze er even echt niet meer te gen, dan doen ze een dutje tus sen de tempex- en cartonres- ten. Als Zundert al vol loopt met bezoekers gaan de werkers van de nacht niet in bed maar in bad. Want zelf willen ze uiter aard ook niets van „het Sprookje" missen. Het straat toneel en de jaarmarkt laten ze die zondag voor wat het is. Maar als de eerste begeleiden de muziekkianken van de op tocht te horen zijn staan ze vooraan. De jongelui onder de wa gens, die 's nachts ook niet naar bed zijn geweest, persen de laatste krachten uit hun li chaam. Vol spanning kijkt men uit naar de tweede doortocht, want dan worden bij het ge meentehuis de prijzen bekend gemaakt. Is men zondagavond uit geblust dan maakt men na een verdiende nachtrust met een aantal mensen op corsomaan dag toch weer een vroege start. Maandagmorgen worden de tenten afgebroken en de bouwplaatsen opgeruimd. Omstreeks elf uur moet men daarmee klaar zijn want dan 'gaat men in het buurtcafé een pilsje drinken. Ontmoetingen met werk groepen van de andere buurten worden gezellige bijeenkom sten waarbij het voor en tegen van de dag tevoren ter sprake komt. Als de bezoekers voor de tentoonstelling al weer in de rij staan gaat men zich omkleden om de rest van de dag het corso te gaan vieren. Corsomaandag is voor de Zundertenaren een soort van nationale feestdag die temidden van de vijftiendui zend bezoekers, die ook dez-e dag weer naar Zundert komen; op gepaste wijze wordt door gebracht. Kees Schrauwen. (Van een onzer verslaggevers) ZUNDERT - „Ja, vroeger was het eigenlijk wel veel gezelliger. Vooral die grote groepen Belgen, daar kon je mee lachen. Die stonden eerst goed in de krullen, maar 's avonds zagen ze eruit als verzopen katten. Dat is niet meer, da's jammer". Piet Jacobs (80) maakt het corso al voorde 39 ste keer mee. De laatste veertien jaar verzorgt hij de bloemen van het buurt schap Klein-Zundert. „Sinds een paar jaar met zijn drieen, dat werkt toch wel plezieriger. We hebben het erg gezellig samen, we komen vaak bij elkaar en bellen elkaar vaak op. Hetwaswel nodig hoor, dat we het met zijn drieën gingen doen, want ik heb in '76 nog eens alleen 25.000 bossen staan kappen en klie ven". Hij venvacht dat Klein-Zundert dit jaar weer goed voor de dag zal komen. „Wij eindigen elk jaar erg hoog, ook vorig jaar zijn we eerste geëindigd. Maar je kan in feite beter derde rijden dan eerste, want dan hou je meer over".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 33