ÏTMÈK vrii "»t
reedst
39STE CORSO
TREKT NOG
50.000 MENSEN
Harde kern blijft komen
,/t Moet niet te hard waaien
DE NACHT
VAN HET CORSO
Je mist 's avonds
de Belgen
leuren
Programma
bloemencorso
Buurtschap Stuivesant:
Piet Jacobs:
ntweet
muziek
rgens kijken f
Jongeren
VAN ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1980
V'/'VJ
MmBmé pi 8»!
JVC versterkers vanaf 399,-
itels en jasjes,
gen ateliers,
jcted minks,
pastel, zilverblue,
ier,
snowdrift, irish blue.
tekkleuren:
ross, pearl cross.
DEN HAAG
(Van een onzer verslaggevers)
ZUNDERT - De stoet die morgen om 14.00 uur
vertrekt voor het corso telt 29 onderdelen: een
tiental muziekgezelschappen en negentien
praalwagens. De optocht kent de volgende
volgorde:
1, Showband Axel;
1 Herinnering aan mijn studententijd,
buurtschap De Berk, ontwerp Johan Maas;
3, Levensschakel, buurtschap Poteind, ontwerp
ffvan Gaal, de wagen geeft het leven de mens
met de schakels van liefde, waarheid en
vriendschap weer. Bij deze schakels lopen
onbekende trappen en wateren voor de mens,
waarboven zich het onbekende en eindeloze
sterrenparadijs bevindt;
4. Pierrot, buurtschap 't Kapelleke, ontwerp
Lesley Nelemans, Gerard van Erk en Ivo van
Hassel;
5. Muziekvereniging „Soli" uit Velsen;
6, Lapland, buurtschap Achtmaal, ontwerp
joke Kouwenberg en Maurice Arnouts, het hoge
noorden uitgebeeld in al zijn ongereptheid.
I Koninginnedag, buurtschap Klein-Zundert,
ontwerp Ellie Snepvangers, een wagen ter
gelegenheid van de troonwisseling;
8. Voorkorps Oudenbossche Harmonie;
9. Ter ere van Zeus, buurtschap Helpt
Elkander, ontwerpen Johan Verheijen, bij de
eerste Olympische Spelen was niet het
deelnemen maar alleen het winnen van belang,
de enige prijs was een lauwerkrans gevlochten
van takken van de heilige olijfboom, gewijd aan
Zeus;
10. Flierefluiter, buurtschap Helpt Elkander,
ontwerp Ron Schijfs en John Havermans, een
nietsnut één met de natuur, de natuur die, door
vogels, als muziek in de oren klinkt;
11. Haarlemse Harmonie Kapel;
12. De gouden eeuw, buurtschap 't Stuk,
ontwerp Ad Vroomans, een stap terug in de
tijd;
13. Fiets! Buurtschap Veldstraat, ontwerp
Pieter Meeuwissen;
14. Drum-, fanfare- en showorkest Deltaband
Vlissingen;
15. Boerenbrueghel, buurtschap Tiggelaar,
ontwerp Tjeu van Mierlo, de schilder Brueghel
was een meester in het uitbeelden van het
boerenleven, getracht wordt de vrolijkheid van
zijn werken in de wagen tot uitdrukking te
brengen;
16. Intocht in Troje, buurtschap De Lent,
ontwerp Johan Maas;
17. Jachthoorn-, Tamboer- en Majorettenkorps
Bronswerk uit Amersfoort;
18. De rattenvanger van Hameln, buurtschap
Markt, ontwerp Johan Maas.
19. Zeilbotenrace, buurtschap Stuivesant,
ontwerp Johan Maas;
20. Vereniging der Vrijwillige
Brandweerharmonie Bilthoven;
21. Old England, buurtschap Klein-Zundertse
Heikant, ontwerp Ad Vromans, voorstelling van
de Tower, een oude legende zegt dat wanneer
de raven de Tower verlaten het Britse rijk ineen
zal storten;
Engelse drop, buurtschap Molenstraat,
ontwerp Harry van den Broek;
i. Tamboer-, jachthoorn- en trompetterkorps
I MCC-Laren;
24. Het zandmannetje, buurtschap
laer-Akkermolen, ontwerp Harry van den
Broek;
25. De Muppet Show, buurtschap Wernhout,
ontwerp Robert Ruijzenaars en Jan Zagers;
26. Showdrumband „Willen is kunnen",
I Oostende;
27. Het oog, de spiegel en de ziel, buurtschap
Baamberg, ontwerp Harry van den Broek;
78. De grote trek, buurtschap Klein-Zundert,
ontwerp Ellie Snepvangers;
129. Amicitia Elvi-band, Steenbergen.
j Zowel op zondag als op maandag zal er in de
I feesttent op het Oranjeplein een uitgebreid
I Programma met Nederlandstalige muziek
porden uitgevoerd. Het zijn de volgende
Wiesten die het publiek met hun populaire
j Weren zullen trachten te vermaken: zondag
110.30 uur: Wil de Bras, 17.30 uur: Corry
ponings, 18.00 uur: Frank en Mirella, 19.30
I'M: Jacques Herb, 21.00 uur: Anneke
Iwöhnlow en 22.00 uur: De Migra's; maandag:
J 14.00 uur Wil de Bras, 14.30 uur: Sandy, 16.00
Ijor: Henny van Duinkerken, 19.00 uur: De
piraten, Gebroeders Grimm: en ter afsluiting:
I'M Boezeroen (aanvangstijden niet bekend).
I'Urmarkt
l"e Jaarmarkt wordt zondag van 9.30 uur tot
90 uur in de Eikenlaan gehouden. Meer dan
l'.cnderd kramen uit zeer verschillende branches
IP'aberen hun waren aan de man te brengen.
I Ook zal een groot aantal standwerkers
pnwezig zijn. Maandag start de jaarmarkt om
Ij 0 uur. De World Press Photo
l'Wtoonstelling is, misschien wel voor de
ratste keer, te bezichtigen in sporthal „Onder
emast". Ruim driehonderd foto's, die door een
Internationale jury tot de besten van 1979 zijn
Ingeroepen, vallen vanaf 10.00 uur te
tichtigen. (zondag en maandag).
Poneel
Ij
-'Taf 11.00 uur, als burgemeester Kievits in
I omeenschapshuis De Schroef de opening
errieht van de vierde staattoneelmanifestatie,
r°rden overal op het corsoterrein
p°rstellingen van ongeveer een kwartier
llpven. Zeventien groepen uit Nederland en
S1® werken mee.
1,5 "Wagentjes kijken" op maandag is mogelijk
waf 9.00 uur tot 22.00 uur.
épHt
w
(Van een onzer verslaggevers)
ZUNDERT - „Het corso trekt
nu jaarlijks ongeveer honderd
duizend bezoekers", vermeldt de
informatiefolder over het bloe
mencorso dat dit jaar voor de
39ste keer in Zundert plaatsvindt.
De samenstellers moeten bij het
noteren van die zin enigszins in
nostalgische gedachten verzon
ken zijn geweest, want sinds eni
ge jaren trekt het kleurige nazo-
merfeest gewoonlijk nog een
harde kern van vijftigduizend be
zoekers.
De grote dagen van het corso zijn qua
bezoekersaantallen verleden tijd en, dat
zit ook niet alle Zundertenaren erg lekker,
de aard van de belangstelling is veran
derd. De voorzitter van het Oranjecomité,
burgemeester Kievits over dit verschijn
sel: „Vroeger kwamen de mensen hier al
om negen uur 's ochtends. Nu verschij
nen er rond die tijd wei enkelen, maar de
grote massa komt het liefste om tien voor
twee en wil tien minuten na het corso
weer naar huis".
Zit het Zundertse bloemencorso daarom
in het slop? Zeker niet.
Ten eerste is daar de unieke samenwer
king binnen de buurtschappen. Mensen die
in sociaal verband zonder enige verplich-
ting.bereid zijn vele uren te besteden aan
een gemeenschappelijk doel: als buurt
schap zo goed mogelijk voor de dag komen.
„Het meedoen is belangrijker dan het win
nen", meent Kievits.
Ten tweede wordt het corso voor wat be
treft de creativiteit toch niet minder. Welis
waar zijn er natuurlijk ook dit jaar onderwer
pen die wel erg voor de hand liggen (de
Muppets bijvoorbeeld) maar er zijn nog tal
van staaltjes van orginalitéit die het corso
wel degelijk tot een culturele manifestatie
maken. Geen cultuur van binnen het mu
seum, maar wel van de hele bevolking.
Ten derde blijkt de belangstelling sinds
enige jaren gestabiliseerd. En dat is een hele
geruststelling na de lange periode van ach
teruitgang. In 1958 werd melding gemaakt
van 150.000 bezoekers, in 1969 werd in het
zelfde bericht de getallen 120.000 en 90.000
genoemd, maar tien jaar later-wordt nog
maar gewag gemaakt van 50.000 croslief
hebbers.
De Zundertenaren geloven dat het nog de
harde kern is die overgebleven is. Het zal er
nog slechts om hangen wat voor weer het is
morgen. Bij slecht weer worden veertigdui
zend mensen verwacht, bij goed weer zes
tigduizend.
Wat hen wel aan het hart gaat is de menta
liteit van de bezoekers. Na het corsos spoedt
het publiek zich naar huis om nog juist op tijd
voor de buis voor Studio Sport te liggen.
„Terwijl het vroeger zoveel gezelliger was
als iedereen na afloop nog wat bleef drin
ken", verzucht menigeen.
Die taak is nu volledig voor rekening van
de Zundertenaar zelf. En die kwijt zich daar
uitstekend van, want een lekkere hapeneen
koude pint zijn voor hem onafscheidelijk van
zijn bloemencorso-activiteiten.
(Van een onzer verslagge
vers)
ZUNDERT-Zezijnalzes
weken bezig met hun zeil
botenrace, de zeven hard
werkende bouwers van het
buurtschap Stuivesant. Als
alles goed gaat en het niet te
hard waait verschijnen zij
zondag als negentiende in
de bloemenstoet in Zundert.
„Nee, het moet niet te hard
waaien", vertellen Cees Goos-
ens en Frans Balemans, „één
paal moet alles dragen en als
het erg hard waait vragen wij
ons af oftie het zal houden".
Dat wil natuurlijk niet zeggen
dat de Stuivesanters een wa
gen bouwen die maar een
beetje aan elkaar hangt.
Frans Balemans: ,We zullen
niet eerste rijden, maar ergens
in de middenmoot zullen we
toch wel eindigen, denk ik". De
„Zeilbotenrace", een ontwerp
van Johan Maas, bleek niet
zo'n eenvoudige opdracht. Ook
al omdat de vaste timmerman
van Stuivesant, Cees van
Steenhoven uit Rijsbergen,
een arrnkwetsuur opliep die
hem een aantal weken verhin
derde zijn bijdrage te leveren.
Bovendien is het ontwerp ge
baseerd op een staalconstruc
tie, „en wij zijn geen metaal
werkers" zegt Frans Bale
mans, „we vinden het onder
werp zo dan ook erg gewaagd".
Die staalconstructie maakt de
wagen niet extra zwaar, den
kendemannen. Een ton of zes,
„maar als ie eenmaal rijdt kan
één man hem duwen". Voor
alle zekerheid lopen er toch tien
man onder, voor een worste
broodje en een paar flessen
bier.
„En voor de tegenwind",
bedenkt Cees Goosens. Van
avond werkt het „crisiscen
trum" op volte toeren. Gister
morgen zijn de dahlia's al ge
plukt, die de dames 's middags
hebben klaargemaakt om op
de wagen te laten tikken. Hoe
laat vannacht het karwei ge
klaard is, blijft tot op het laatste
moment een vraag. „We heb
ben wel eens een keer gehad
dat we pas om negen uur klaar
waren", zegt Frans Balemans,
„maar dan zie je ook niet meer
wat je doet".
De ménnen van Stuivesant tip
pen de Rattenvanger van Ha-
melen voor de eerste plaats. Dit
ontwerp van Johan Maas wordt
gebouwd door het buurtschap
Markt. Cees Goosens: „Wij
hadden dat eigenlijk zelf willen
maken, maar wij zijn één van
de kleinere buurtschappen, we
hebben een vijftig huizen. We
hadden daar dertig kinderen
voor nodig, terwijl we er maar
vijftien hebben".
Niet dat de Stuivesanters
daar een traan om zullen laten.
Het gaat om de gezelligheid en
om samen iets moois te maken,
of dat nu een prijs oplevert of
niet. „We hebben een geweldi
ge kastelein achter ons staan",
zegt Frans Balemans, die hij de
grote kracht van Stuivesant
noemt.
Vannacht, de laatste
nacht voor het bloemencor
so, zien een paar duizend
Zundertenaren niet of nau
welijks hun» bed. De bloe-
mentikkers, de meesten zijn
vanmorgen al begonnen,
werken door tot va nacht of
morgenochtend hun wagen
gereed is voor de stoet. Zij
hebben dan - gezamenlijk - een
drie miljoen bloemen met spij
kers of kram op de wagens
vastgezet De praalwagens zijn
zondag in de vroege ochtend
klaar en dan kunnen de deel
nemers al hun produkten gaan
vergelijken. Rond die vroege
uren rijden al de eerste bussen
met corsobezoekers Zundert
binnen.
Wie „de nacht van het corso"
eenmaal heeft meegemaakt, is
ook een volgende maal pre
sent. Er hangt een unieke
sfeer; werken voor een produkt
waar een paar uurlater tiendui
zenden handen voor op elkaar
gaan doet de deelnemers wel
iets.
Gedurende de nacht houdt
men af en toe een korte pauze,
waarin koffie of een pilsje wordt
gedronken. Ook een warme
hap, zoals soep en een worste-
broodje, is bij menigeen wel
kom. Even met zijn allen op
kratjes rond een geïmprovi-
ceerde tafel en daarnaa weer
verder.
Een elk jaar weer terugke
rend probleem is het op het
laatste moment nog verkrijgen
van goede bloemen. Vaak lukt
het ze nog te ruilen bij andere
buurtschappen maar soms
moet men 's nachts nog vele
kilometers rijden voor een paar
kistjes. In het bouwen en con
strueren zelf is de Zundertse
bevolking al wel zo ervaren dat
daar hij gewoonlijk geen moei
lijkheden meer voorkomen.
Een groep die extra geniet
van de nacht van het corso is
de jeugd. Brakken die normaal
om negen uur op bed liggen,
krijgen van hun ouders dispen
satie om op te blijven. Kunnen
ze er even echt niet meer te
gen, dan doen ze een dutje tus
sen de tempex- en cartonres-
ten.
Als Zundert al vol loopt met
bezoekers gaan de werkers
van de nacht niet in bed maar in
bad. Want zelf willen ze uiter
aard ook niets van „het
Sprookje" missen. Het straat
toneel en de jaarmarkt laten ze
die zondag voor wat het is.
Maar als de eerste begeleiden
de muziekkianken van de op
tocht te horen zijn staan ze
vooraan.
De jongelui onder de wa
gens, die 's nachts ook niet
naar bed zijn geweest, persen
de laatste krachten uit hun li
chaam. Vol spanning kijkt men
uit naar de tweede doortocht,
want dan worden bij het ge
meentehuis de prijzen bekend
gemaakt.
Is men zondagavond uit
geblust dan maakt men na een
verdiende nachtrust met een
aantal mensen op corsomaan
dag toch weer een vroege start.
Maandagmorgen worden de
tenten afgebroken en de
bouwplaatsen opgeruimd.
Omstreeks elf uur moet men
daarmee klaar zijn want dan
'gaat men in het buurtcafé een
pilsje drinken.
Ontmoetingen met werk
groepen van de andere buurten
worden gezellige bijeenkom
sten waarbij het voor en tegen
van de dag tevoren ter sprake
komt. Als de bezoekers voor de
tentoonstelling al weer in de rij
staan gaat men zich omkleden
om de rest van de dag het corso
te gaan vieren. Corsomaandag
is voor de Zundertenaren een
soort van nationale feestdag
die temidden van de vijftiendui
zend bezoekers, die ook dez-e
dag weer naar Zundert komen;
op gepaste wijze wordt door
gebracht.
Kees Schrauwen.
(Van een onzer verslaggevers)
ZUNDERT - „Ja, vroeger was het eigenlijk wel veel
gezelliger. Vooral die grote groepen Belgen, daar kon je
mee lachen. Die stonden eerst goed in de krullen, maar
's avonds zagen ze eruit als verzopen katten. Dat is niet
meer, da's jammer".
Piet Jacobs (80) maakt het corso al voorde 39 ste keer mee.
De laatste veertien jaar verzorgt hij de bloemen van het buurt
schap Klein-Zundert. „Sinds een paar jaar met zijn drieen, dat
werkt toch wel plezieriger. We hebben het erg gezellig samen,
we komen vaak bij elkaar en bellen elkaar vaak op. Hetwaswel
nodig hoor, dat we het met zijn drieën gingen doen, want ik heb
in '76 nog eens alleen 25.000 bossen staan kappen en klie
ven".
Hij venvacht dat Klein-Zundert dit jaar weer goed voor de dag
zal komen. „Wij eindigen elk jaar erg hoog, ook vorig jaar zijn
we eerste geëindigd. Maar je kan in feite beter derde rijden dan
eerste, want dan hou je meer over".