THE BIG RED ONE" EINDELIJK VERFILMD Filmveteraan op de tv. en ie de bioscoop LOSSE FLOPPERS a AVRO verkoopt voortaan zelf Telebingokaarten a Israël Close -ups Veldslag Hitte h a a Oplossing Zweeds Kruiswoordraadsel ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1980 éHOW9 «n zo Samenstelling: Dirk Vellenga en Wim van Leest Zondagavond zendt de VPRO op Nederland 2 om 22.10 u. de film „Sam Fuller and The Big Red One" uit, een docu mentaire van de Nederlandse filmer (en filmcriticus) Thijs Oc- kersen over het tot stand komen van de film „The Big Red One". De bioscoopfilm zelf gaat in Ne derland over twee weken (18 september) in première. Sa muel Fuller is bij veel fervente filmliefhebbers bekend, vooral sinds de Franse filmelite hem in het midden van de jaren zestig ontdekte en eerde als een van de grootste Amerikaanse film makers. Hij maakte films waarin het geweld een grote rol speelt. Zijn eerste was ,,l shot Jesse James" (1948) en later volgden onder meer „Piek up on south street", „Run of the arrow", „Underworld USA", „Shock corridor" en „Dead pigeon on Beethoven street". Voor de oorlog was Sam Ful ler misdaadjournalist en schreef hij een paar populaire boeken. Hij weerde zich op diverse slag velden in de tweede wereldoor log, kreeg op Sicilië de bronzen ster van het Amerikaanse leger, en in Normandië de zilveren ster. Ook was hij actief als oor logsverslaggever. Fuller zorgde altijd voor zijn eigen script en deed dan de regie en de pro- duktie. Als hij in Hollywood niet voor honderd procent zijn zin door kon drijven kapte hij er mee. Dat leverde een aardige reeks afgewezen scenario's en onafgemaakte filmprojecten op. In 1965 werd hij uitgenodigd naar Parijs te komen om het boek „Les fleurs du mal" van Baudeleire te verfilmen. De film moet nog steeds gemaakt wor den, maar het leidde er wel toe dat Fuller in Frankrijk belandde, waar een groep jonge filmregis seurs, Godard, Truffaut, Rho- mer en Chabrol, hem behoorlijk in de bloemetjes zette. „Ach, ze hebben in Frankrijk gevoel voor humor", zegt Fuller over de Franse verering. „Die jongens namen me mee naar een persconferentie. Daar zat ik goed, want er was wodka ge noeg en er waren veel sigaren". In de oorlog behoorde Sam Fuller tot de eerste divisie van de Amerikaanse infanterie. Een grote rode 1 sierde zijn uniform en hij maakte over de oorlog een film die dan ook de titel „The Big Red One" kreeg. In het bijgaan de interview vertelt Fuller hoe die film tot stand kwam. Scene uit „The Big Red One" met Mark Hamill Sam Fuller: een leven lang op 't oorlogspad „Voor de oorlog was ik ghost-writer in Hollywood. Ik schreef teksten, verdiende goed, kon reizen, ik voelde me gelukkig. Toen wilden ze me speeches laten schrijven voor generaal Edwin Parker. Dat weigerde ik, ik wou iets an ders doen in het leger. Op een gegeven moment zat ik in Fort McArthur in Cali- fornië en zag ik een trein vol militairen. Ik zei tegen de commandant: ik wil mee. Hij schreef een briefje en daarmee stak ik de spoorbaan over. Zo gemakkelijk was het om bij de infanterie te komen. Eruit ko men is een stuk moeilijker. We werden naar New York ge bracht en per schip gingen we naar Schotland voor de eerste training. Later belandde we in een klein plaatsje bij Oran in Algerije. Een wijze les: steek nooit een spoorbaan over...." Aan het woord is de 68-jari- ge filmregisseur Sam Fuller. Dit verhaal uit de Tweede Wereldoorlog vertelt hij graag, lurkend aan zijn sigaar, een cynische trek om de mond, een spottende blik in zijn ogen. Het voorval bleek de inleiding tot een reeks uitputtende oorlog- savonturen. En die avonturen werden weer gevolgd door 35 jaren lang proberen dit alles in een speelfilm vast te leggen. Als Fuller de kans krijgt zijn ervaringen in de filmwereld te schêtsen, is hij niet te stuiten. Vragen hoeft eigenlijk niet, Fuller bouwt zelf het interview op en werkt langzaam naar een climax alsof hij met een film script bezig is. Hij deed dat ook uitgebreid op het filmfestival in Cannes in mei, waar zijn oorlogsfilm „The Big Red One" voor het eerst werd vertoond. Hollywood heeft nooit raad geweten met deze luiddruchti- ge individualist. „Ze hielden niet van mijn verhalen en ze hielden niet van mijn karak ter", roept hij niet zonder trots. „Maar Iaat ik eerlijk zijn. Dat mijn film 35 jaar op zich liet wachten, ligt niet aan de film maatschappijen of aan de sterren. Ik begon met een loca tie-trip, ik ging naar elk land waar ik in de oorlog had ge vochten. Ik legde de gebieden op papier vast, zodat ik wist waar gefilmd zou moeten wor den. Men raadde mij aan eerst een boek te schrijven over al mijn ervaringen. Maar ik kwam maar niet aan de slag, het was nog te vaag. En on- BP' I 0 dertussen maakte ik films om geld te hebben voor wodka, si garen en voor de huur". „De jaren verstreken. Ik ver zamelde anekdotes die de oor log kernachtig typeren en sprak zo nu en dan met hoge filmbazen, zoals Jack Warner en Daryl Zanuck. Ondertussen bleef ik het project maar uit stellen en begon ik te denken: het zal er wel nooit van komen. Totdat ik in contact kwam met Peter Bogdanovich, die zei: ik produceer de film, maak jij het script. Dat deed ik en ik stuur de het naar Lee Marvin. Die belde onmiddellijk terug en zei: „This is your sergeant speaking". Hij was wild-en- thousiast voor de rol van ser geant. Ondertussen ging Peter Bogdanovich via zijn advocaat de geld-sector binnen. De maatschappij die het wilde doen was Lorimar" „Ik reisde naar Europa en Afrika, maar vond niet wat ik zocht. In Tunesië waren mooie tenten, kamelen en ...tv-an- tennes. Sicilië was gemoder niseerd, ongeschikt voor op namen. De redder kwam ten slotte uit Californië in de per soon van Gene Corman, my long lost son. Gene zette er vaart achter, zoals producers dat horen te doen. We gingen eerst naar Joegoslavië voor de Noordafrikaanse scenes, maar we konden niet werken omdat we geen vergunning hadden. Gene stelde toen voor naar Is raël te gaan en het kwam erop neer dat we bijna alles filmden in Israel, Afrika, Sicilië, Frankrijk, België, Duitsland, Tsjecho-Slowakije, alles von den we in Israël. Het is net als Californië 50 jaar geleden. Er zijn bossen als m Duitsland en dorpjes als op Sicilië. Door al deze verwikkelingen moest The Big Réd One wel 150 jaar duren". Sam Fuller heeft geen oor logsfilm met een boodschap willen maken en voelde zich niet geroepen het Vietnam- Sam Fuller drama erbij te betrekken. „De film heeft niets met Vietnam te maken. Het verhaal gaat heel ergens anders over, het gaat over landen die elkaar niet kennen en door de oorlog op eens in hetzelfde bed liggen. Ik heb niet gefilmd om partij te kiezen en dat over te brengen naar het publiek. Ik was geïn teresseerd in duidelijke ka rakters, in knapen die de oor log ingestuurd worden". De vier jongens worden ge speeld door Mark Hamill, Ro bert Caradine, Bobby Di Cicco en Kelly Ward en hun sergeant door de gelouterde Lee Mar vin. Hunreacties op het oor logsgeweld vertellen het ver haal van „The Big Red One". Sam Fuller: „Er zitten meer close-ups in dan gewoonlijk in dit soort films. De menselijke reacties zijn eigenlijk belang rijker dan het script. Ik had oude films voor ogen waarin een minuut of twintig wordt uitgetrokken voor een scene waarin een man op de dansvloer een sigaret geeft aan een dame en daarna een vuur tje. Je ziet de hand heel lang in beeld, dan het gezicht van de dame, enz. Op die manier heb ik een oorlogsfilm gemaakt, niet met een man en vrouw, maar met een man en een man. En het wordt nog boeiender omdat ze elk moment voor hun kloten geschoten kunnen wor den". „Het geluld is belangrijk. Oorlog is geluld. Het is eigen lijk onmogelijk het oorlogsge luid voor honderd procent vast te leggen. We schieten te kort als mensen hun adem inhou den. Hoe moet je die innerlijke angst signaleren? Als je Sam Fuller vraagt of hij na een pro-oorlogsfilm heeft afgeleverd zegt hij met een grijns: „Het antwoord zou ja kunnen zijn. Ik zal je vertel len wat er gebeurde toen ik de film op het Pentagon vertoon de voor 450 officieren en 7 ge neraals. Na de voorstelling kwam een van de generaals op me af en hij zei: Kus me! Maar een andere generaal, dat was Patton junior, zei: Niemand gaat meer vrijwillig in het le ger als hij deze film heeft ge zien." De manier zijn film „The Big Red One" tot stand kwam, zou volgens Fuller, kunnen dienen als eerste les voor een ieder die iets wil bereiken in de filmbu- siness. De jarenlange strijd heeft hem cynisch gemaakt, maar niet geknakt. Integen deel, Fuller zou waarschijnlijk niet anders gewild hebben. Een van zijn meest geciteerde uitspraken is immers: „Film is een veldslag, liefde, haat, actie, geweld, dood....in één woord: emotie" Sam Fuller werd in Cannes geëscorteerd door drie van de acteurs van „The Big Red One". Robert Carradine, de jongere broer van David „Kung Fu", speelt de jonge soldaat in wie Fuller het meest van zichzelf-gelegd heeft. „Ik voelde me gevleid", zegt Ro bert daarover, sigaar-kau wend als de Grote Meester. Over de opnamen vertelt hij: „Het gmg zo: Fuller zei tegen ons: Ga zitten en ik beschrijf jullie wat er gaat gebeuren. Na vijf minuten wisten we nog niks. Dan zei-die: Begrepen? Wij zeiden: Nee. Hij: goed, schieten maar'" De vier jongens en de oudere sergeant groeiden tijdens de opnamen naar een eenheid, maar het begon wat minder harmonieus. Bobby Di Cicco, de donkere jongen van het stel daarover: „We zaten in een hotel met z'n vieren en toen kwam Lee Marvin binnen. Hij was dronken. We gingen naar een schietbaan en ondertussen vertelde Marvin allemaal ster ke verhalen uit de oorlog. Dit is mijn film, riep hij steeds. Later liet hij die houding vallen en na een paar dagen waren we vrienden". David Carradine herinnert zich die eerste ontmoeting met Lee Marvin ook nog: „Wij za ten in de auto achterin en hij voorin. Zonder zich om te draaien, vroeg hij: Wie is Car radine? Ik zei: ik. Hij zei: Hi Carradine, ik ben Lee Marvin. Dat was de hele begroeting". Kelly Ward, de derde soldaat: „Marvin werd ook in werke lijkheid onze sergeant. Hij hield onze hand vast als het moeilijk werd". Het was soms erg moeilijk. Tijdens de opnamen in Israel werden de vier jongens echt vrienden, terwijl Marvm en Fuller elkaar vermaakten met oorlogsavonturen. Er werd hard gewerkt, zeven dagen per week. De hitte was ondraag lijk, vooral omdat de acteurs de wollen kostuums moesten dragen die de Amerikaanse soldaten in Afrika aan hadden. David Carradine, die het werken in Israël moest onder breken toen hij met een voed selvergiftiging in het zieken huis belandde, vat alle film ontberingen samen in één zin: „Het was net als in een echte oorlog". Sam Fuller grijnst breed, als hij dat hoort. Hij voelt zich weer eens gesteund in een overtuiging die hij zijn leven lang beleden heeft: film is oorlog. Hij, Fuller, houdt de strijd verbeten vol. Tot het laatste schot van de camera. DIRK VELLENGA Dierenartsen en dierenpsychologen kent de wereld al bijna een eeuwdierentheologen nog niet. Het ligt echter in de lijn der logische verwachtingen dat de dieren binnen afzienbare tijd hun eigen theologen zullen hebben. Zodra ze er zijn, deze theologisch geschoolde dieren, zullen ze trachten een overzicht en een rangorde op te stellen van alle boze en goede machten die het dier hebben bedreigd en beschermd sedert de slang in het paradijs. Boven aan de lijst der demonen, als Vorst van alle Kwaad, zullen ze niet Be-el-sje-bab stellen, de Heer der Vliegen, maar Homo Quasi Sapiens, de Uitroeier van alle Dieren. De vrees voor dit tweepotige breinmonster onder de zoogdieren is uni verseel omdat het alle dieren belaagt - wilde zowel als getemde. Onder de laatsten, de zogenaamde huisdieren, zullen de theologen tot hun verbijstering een sekte aan treffen die dit monster niet vreest maar integendeel lief heeft, vereert en aanbidt als hun god. Mensaanbidding, zo zullen ze ontdekken, is bij deze dieren zo oud als de eerste getemde wolf en komt ook alleen voor bij diens afstamme lingen: de honden. Andere huisdieren profiteren alleen van het huis dat hun opgedrongen wordt maar vervallen nooit tot aanbidding van de heer des huizes. Katten bijv., alsook vogels en apen vallen ook ten prooi aan de zucht van men sen om dieren te dwingen onder één dak met hen te leven als „huisgenoten"Anders dan de honden verkiezen deze dieren echter onmiddellijk de vrijheid zodra hun „verzor ger" vergeet hun kooien te sluiten. Onder de honden is echter, vreemd genoeg na het verdwijnen van de trekhond de dwaalleer ontstaan dat de mens hen verzorgt uit liefde tot hen. Dit geloof houden ze stug staande in het aangezicht van de dagelijkse confrontatie met bloed-, waak-, jacht-, race-, vecht- en laboratorium- honden. Blind blijven ze ook voor het jaarlijks groeiend aantal wegwerphondenDe ze ongelukkigen vallen de schellen pas van de ogen wan neer ze - al dan niet vastgebonden aan een boom - hun god horen en zien gasgeven op weg naar zijn vakantieoord. Vergeefs ook wijzen de hoefdieren hen op het feit dat al die voedsel en kraamhulpverstrekking die zij genieten slechts is gericht op één sinister doel: het maximum aantal kilo's slachtvlees voor het abattoir. De runderen zelf - met uit zondering van de fokstieren - vallen de laatste tijd ten prooi aan de valse schijnbekoring van een exotisch ver schijnsel: de Heilige Koe van India, die zij zien als recht streekse afstammeling van Het Gouden Kalf. Nog heeft de dierentheoloog zijn entree niet gemaakt en ik bid u lezers met mij te bidden dat hij nog lang wegblijft. De arme dieren kunnen dan nog lang in zalige onwetendheid van de Vlees- Leer- en Bontverwerkende Industrie kwispelstaartend, blij loeiend, blatend, knorrend, kakelend, kwekkend en gakkend komen toelopen op het monster, welks uiteinde lijke bedoeling het is eerst alle plantten- en dierenleven te vernietigen en daarna zichzelf en de planeet. John O'Mill P.S. In The London Zoo staat een vierwandige kooi met boven de deur het opschrift: „Gevaarlijkste Diersoort van deze Planeet". De kooi is leeg op een grote staande spiegel na. 1KB S3 HBS 39 HEG Om het gedrang van afge lopen seizoen te voorkomen, gaat de AVRO voor de nieu we Telebingo-serie zelf de kaartverkoop verzorgen. Lange wachttijden, drang hekken en extra politiebe waking behoren nu dus tot het verleden. Om in het bezit te komen van een toegangskaart voor een van de uitzendingen, kan men nu al een briefkaart sturen naar de desbetreffen de zalen. Op 15 oktober gaat de AVRO loten. De gelukki gen krijgen dan bericht, de genen die niets meer horen kunnen thuis van Telebingo genieten. De eerste voorstelling is op 21 november in Zuidlaren in de Bernhardhal. Daarna vol gen Bussum (28 november - 't Spant), Utrecht (5 december - Jaarbeurscongrescentrum), Leiden (12 december Groenoordhallen), Den Hel der (19 december - De Kam panje) Bussum (26 december - 't Spant), Dronten (2 ja nuari - Meerpaal), Almelo (9 januari - DeHagen), Dronten (16 januari - Meerpaal), Dor drecht (23 januari - Merwe- dehal), Maastricht (30 ja nuari - Eurohal), Roosendaal (6 februari - De Leysdream) en tenslotte Utrecht (13 fe bruari - Jaarbeurscongres centrum). Het postbusnummer voor alle plaatsen is 95.000 Voor de kleine theaters ('t Spant, De Kampanje, De Hagen) kan men niet meer dan vier kaarten bestellen. In de an dere theaters kunnen ook groepen tot maximaal vijftig mensen worden geplaatst. Motto van de nieuwe Tele- bingo-serie is „spelen helpt velen". De opbrengst gaat naar tien organisaties op het gebied van maatschappelijk werk, sport, culttur, jeugd welzijn en volksgezondheid '1 a a a i i i I - - b - - - - - n - - s k - s - 1 - n e e u w w t j e - e t a n g - e 0 e e d s - i d i O O t - r a - d O m s n - - e e - e n - - m a s k e r - a t - V e r g a n k e 1 ij k - a V a 1 - - s I a k - n - e t - 1 s - t a f e 1 1 e i - e n k - r e k - - U - - - n 0 i n n - r e m - r a d - s c h a a r - - d e - e r - r - t a m b O e r - b O e z e m - r a g e n - a n k - P c m e r e - a c h t e r k a n t - P O e - r - 1 O n t - i I - - - k a m e e 1 a - e n d - k n P e r - n e t e l k 1 a n t - s t e k k e r - t e - m 0 Bernard, Hinault: tie, meer niet". Begin dit jaar h dig) uit, dat de gr Pierre Vermeulen tracteerd. Vermei aan de slag te gaa testen en een lav wilde hem houdei pees voetbal en Fe alsnog een gooi na doen. Vermeulen vertrekken en die waren, bereikten delijk na de comp m de omgeving i velen sceptisch te Na bijna vijf maa lans op. OUD-BEYERLAN geworden", vertelde ductie. „Ja", beaamt s'ige invloed op mij standig". Het gaat dus goed omgeving is voor een v'an diens prestaties (•aam en verlangt naa oal tussen de rijen j doelpunt erin schopt «Als ik door de stad lc Pierre ga je mee eer koffiebuik van gekre Hij heeft zich in na' Vai1 andere voetballer: naam een enigszins t ^ank heeft gekregen, dels verscholen achter oeim telefoonnummer, J de ontmoetingen m Porters een beetje zei: and kan houden en pl dij woont in Oud-Beyi Zo n twintig km van am, in een mooi hi oor- en achtertuin en c ere sloot voor de de oot neemt inmiddels |d,belangrijke plaats L 'en van de profvoe te lev: Tl vc*ii AtC piU-LVl k zit daar urenlang tt ,„r Zlt paling en karpe ater. ik woon naas felsen, de Deense vo jkr van Feyenoord. °uw kan erg goed kc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 10