i kan uw
ïr utizien
baan!
iseur
5lag-
•rken
lexicon
„Laat ze maar lachen,
ik pak de frankskes!"
i
i
i
I
:h of
KICON
„Charmezanger" Eddy Wally
de hartebreker van Vlaanderen
v The Wise Man" NOS-bijdrage aan Nordring
Sterre"
ileid(st)er
Sofia Loren en ha
ar zus
beroofd en misha
iideld
id en maakt
igenblik'467
ïoefte aan
ïn in het
wij hen een
de kanto
id of Zuid-
als
trochetwedstrijden
Onweerstaanbaar
Marktkramer
Droom
Vredestichter
Groot talent
Stunt
POGING TOT ONTVOERING
f
11
A 58
liensten. U wordt
|leid voor een eind-
aleiding bekijken we
richting uw carrière
[n. Uw eigen voor-
lten bepalen mede
en hoever u door
periode van hard
larin u onder deskun-
pasis legt voor een
jrière. Dat het een
[wordt staat bij voor-
«1MB groeit hard en
kheden aan mensen
I willen inzetten.
onderzoek kan deel
lectieprocedure.
bns opneemt mag u dit
Cteren noemen. Stuur i
[w gegevens op naar
liddenstandsbank
(-West-Nederland, post-
joes, t.a.v. de heer
Icts-Organisatie-
|wat meer weten dan
telefoon: 01100-21030.
2285
en doorzettingsvermogen
Bsten. Daar staat tegenover
In grote mate van zelfstandig
pen
I: een uitstekend Inkomen en
Érheden van een vast dienst-
phnjf naar.
l/eg9, 4191 NX Geldermalsen
pn 03455-3741
OESTEM VAN ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1980
:y?
£HOW° «n zo
r.1 Ü"Jf
EDDY WALLY speelt elke avond een bij voorbaat gewonnen
thuiswedstrijd. Bussen vol Vlamingen worden dagelijks aange
voerd naar het vredige plaatsje Ertvelde, vlakbij Gent. Zij komen
om „de Prins van het Vlaamse lied" in zijn eigen „Feestzaal
Chérie" in levenden lijve te bewonderen. Maar ook om een avond
bolle pret te beleven en even hun zorgen opzij te zetten. Al meer
dan tien jaar trekt Eddy Wally de mensen als een magneet naar
zich toe. Ook op een doodgewone dinsdagavond zit Feestzaal
Chérie rond halfacht bomvol Vlamingen, die er duidelijk zin in
hebben. Obers lopen af en aan met tableaus vol bier, terwijl een
tweemansorkestje de verplichte opwarmertjes speelt.
Wanneer Eddy Wally rond kwart over acht op het podium ver
schijnt, zit de stemming ai helemaal gebeiteld. „Belgiës charme-
zanger nummer één" (weer zo'n zelfbedacht koosnaampje) zingt
onafgebroken levensliederen met een aan duidelijkheid niets te
wensen overlatende moraal. Rode Rozen, Maantje boven Havan-
na, Rood is je mond, Klanken der bolero, Ik voelde dat jij niet kon
wachten op mij - en meer van dat werk. Het gaat erin als de
bekende koek. Met dank aan Johnny Floes overigens, die Eddy
Wally ontdekte en bijna al zijn liedjes schreef. Na enkele nummers
spelen zich Jeroen Bosch-achtige taferelen af op de propvolle
dansvloer. Gezette vrouwen van middelbare leeftijd krioelen door
elkaarheen. Een spichtig vrouwtje, die al aardig wat op heeft, stoot
onophoudelijk warnge kreten uit tijdens het dansen. Het toppunt
van dolle pret wordt bereikt tijdens een bonte polonaise, waarbij
mannen en vrouwen elkaar midden in de kring spontaan aflikken.
Eddy Wally bekijkt de taferelen minzaam en bespeelt zijn publiek
intelligent. Wanneer hij een vrouw in een invalidewagentje ont
dekt, overhandigt hij haar een fraai bloemstuk. De vrouw, die zich
slechts met veel moeite goed kan houden, zal de geste even later
beantwoorden met een even fraaie bos bloemen. Bijval vanuit de
zaal, waar de stemming nu niet meer kapot kan. Eddy Wally kent
het klappen van de zweep en je ziet hem denken: ..Laat de men
sen maar lachen, Eddy pakt wel de frankskes". Wie is die man,
voor die half Vlaanderen in devote aanbidding ligt? 'Niet geremd
door valse bescheidenheid („Mijn charmes zijn bekend") vertelde
hij uitgebreid zijn levensverhaal. Houdt u wel een kilo zout bij de
hand.
Je ziet hem zijn 48 jaren nauwelijks aan, ofschoon Ecldy Wally
ver zijn leeftijd liever zwijgt. IJdelheid is hem niet vreemd en
orgvuldig houdt hij het imago van de eeuwig jonge zanger in
tand. üjn achterkamer is gevuld met allerlei prullaria, die on-
ler de noemer „superkitsch" thuishoren. Na enig inleidend ge-
fenvel gaat hij ais een pauw rechtop zitten en zegt: „Awel, laten
re nu meneer de journalist de kans geven zijn vraagskens te
ellen".
Ihap waar ca. 250 zwakzinnigen
|io-therapeutische inzichten bege-
Ben.
gen in Clinge, Zeeland.
jaidsafdeling voor een 80-tal pupil-
Iele arbeid en ambachtelijke activi-
pdvaardigheidsvormen). Voor één
een
I in hun bezigzijn; binnen een lokaal
geleiden tot een zo zelfstandig mo-
ga's de doelstellingen van de ar-
re atieve kracht met belangstelling
:tuele vaardigheden zijn hierbij erg
it een afgeronde opleiding. Bezig-
Ervaring in de zwakzinnigenzorg
volgens de richtlijnen van de Natio-
irm de CAO-Ziekenhuiswezen.
>fd arbeidsafdeling, dhr. J.A. Doorn-
C. Vande Putte, psycholoog,
van Huize „de Sterre". Sterredreef
king verleend.
Wanneer ik opmerk dat ik
ot voor kort nauwelijks op de
loogte was van zijn bestaan,
legmt Eddy Wally een lange
eeks anekdotes op te dissen,
naaruit moet blijken hoe po-
'Ulair hij wel is. Een klein uit
reksel:
.Wanneer ik op de markt sta
let mijn kraam, komen meis-
es naar mij toe en vragen:
Alstublieft, meneer Wally,
rilt ge mijn plaatje draaien
oor de radio". Dan zeg ik:
Maar hoe kan ik dat nou
oen? 't Is zo vals als een pe
lt"
Ik heb eens een brief ontvan-
|en van een meneer, die me
weg zijn plaat te draaien. Hij
«ad al een brief naar de paus
'estuurd en aan hem gevraagd:
llaarom wordt mijn plaatje
iet gedraaid? Awel, ik vond
et zielig en toen heb ik hem
laar dat plezier gedaan" .Elke
rijdagavond heeft Eddy
'ally op BRT 2 zijn eigen
alfuurtje onder de titel „On-
prgetelijke smartlappen".
I „Dat doe ik nu al vier jaar en
Bt open altijd met de ijzerster-
Bfe zm: „Goedenavond, men
sen. Hier is jullie vriend Eddy
1 «rally In dat programma
aai ik van alles, maar vooral
ledjes van Vlaamse artiesten,
ie steun ik van ganser harte"
Over zijn verleden: „Ik ben
vroeg begonnen als zanger.
8ing altijd met mijn vader
j 8 zon®ln «*feetjes en ik
ng dan met de pet rond. Op
tAA ®oe!e daë zei mijn vader:
f Y' nu gaat gij een liedje
gen Vanaf die tijd ben ik
r et "?eer opgehouden met zin-
,en. Dat was vlak na de oorlog.
Van 's Middags één uur tot
's avonds laat ging ik van ca
feetje tot cafeetje met 'n trom
op de rug en 'n accordeon op de
buik. Crochetwedstrijden (ta
lentenjachten, red.), daar deed
ik ook veel aan mee. En daar
hebben ze mijn talent ontdekt.
Ik maakte op m'n 20ste al en
kele plaatjes, maar die zijn
niks geworden. Toen heb ik
jaren doorgeploeterd, maar ik
heb altijd geweten dat ik nog
eens zou doorbreken. Dan
kwam ik met jullie Johnny
Hoes in contact en die zei tegen
fa"1"..,, jl
„Goedenavond mensen.
Hier is jullie vriend Eddy
Wally".
mij: „Eddy, ik maak u de twee
de Tino Rossi, de grote Ita
liaanse charme-zanger. Wij
gaan goed samenwerken". En
vanaf dat ogenblik is het in de
hoogte gegaan met mij".
„Chérie" heette zijn eerste
door J. Hoes geschreven le
venslied en dat was meteen
raak: in 1965 maandenlang
hoog op de hitparade tussen
coryfeeën als de Beatles en
Frank Sinatra. En er zouden
vele recht uit het hart gegrepen
platen volgen, die voorname
lijk op het volkse deel van de
Vlamingen een onweerstaan
bare aantrekkingskracht uit
oefenden.
„Weet ge hoe dat komt? Ik
sta zo dicht bij de mensen. Als
het even kan, geef ik al mijn
fans een hand. Zal ik u eens
wat tofs vertellen? Toen Eddy
Merckx nog fietste, ben ik eens
naar een koers gegaan om hem
te ontmoeten. Eddy had geen
tijd om alle mensen de hand te
drukken en dan heb ik het
maar in zijn plaats gedaan.
Maar eerlijk: het succes is mij
niet naar het hoofd gestegen.
Ik ben een eenvoudige volks
jongen gebleven, maar altijd
even tijd voor mijn fans. Ik heb
het goed kunnen verwerken.
Of vindt ge mij soms ver
waand?".
„Nog elke dag sta ik op de
markt met mijn kraam. Ik zing
dan ook in een liedje: „Als
marktkramer ben ik geboren".
Dat kan ik niet missen, die spe
ciale sfeer op de markt.
Wat ik daar verkoop? Van
alles; lederwaren, maar ook
platen. Ja, ook van mij. Mensen
komen speciaal naar de markt
om een plaat bij Eddy Wally te
kopen. Ze willen een praatje
met mij maken en ondertussen
verkoop ik ze een plaat van
mij. Ik heb dat van mijn vrouw,
die is d'r leven lang markt
vrouw geweest. Een hard vak,
dat welMaar plezant".
Vol trots vertelt hij dat hij
zelfs wel eens spulletjes ver
koopt aan Hollanders: „Ik mag
ze graag, de Nederlanders,
't zijn bijna net zo'n goeie
mensen als Belgen. Gierig?
Valt best mee, nu bieden ze me
al een glaasje champagne aan,
wanneer ze in mijn zaal komen
luisteren. Ja, ja, helemaal uit
Holland om Eddy Wally te
horen. Ongelooflijk, niet?".
Zijn internationale aspira
ties heeft hij nooit onder stoe
len of banken gestoken. Zo
trad hij al vier keer op in Ame
rika en vorig jaar werd hij als
eerste Belgische artiest uitge
nodigd voor een tournee door
Rusland. „Van Amerika heb ik
als jongen vaak gedroomd. En
zie, die droom is feilloos uitge
komen. Maar ook Rusland was
fenomenaal. Elton John gooide
daar bloemen de zaal in. Ik
kreeg bloemen van het
publiek. Voelt ge het verschil?
Mijn hartewens is om nog eens
voor koning Boudewijn op te
mogen treden. Voor prins Al-
bert heb ik al eens gezongen.
Hij kwam na afloop naar me
toe en vroeg me of ik in Rus
land ook in het Vlaams had ge
zongen. Ik zei: „Jawel, hoog
heid en iedereen vond het
mooi". Koningin Beatrix, daar
heb ik ook veel bewondering
voor. Alleen jammer dat ze op
de kroning zo met die spul
letjes hebben gegooid. En ko
ningin Juliana heb ik eenmaal
ontmoet. In Sas van Gent, ik
was toen net veertien. Ik heb
haar van heel dichtbij gezien,
dat vond ik machtig".
Zijn Amerikaanse en Russi
sche avonturen hebben in Bel
gië zeer tot de verbeelding ge
sproken. „Ik trad onlangs op
voor gehandicapte kinderen.
Die hadden een schilderij ge
maakt, waarop ik als grote
vredestichter stond tussen
Carter en Breznjev. Ik was er
helemaal ontroerd door. Maar
ach, zo gaat het nou al jaren. Ik
maak soms de gekste dingen
mee".
Hij geeft hoog op van zijn
relaties: „Meneer, ik ken ie
dereen. Van fabrieksdirecteur
tot gastarbeider. Mijn Rus
landreis heb ik daar ook aan te
danken. Een fantastische er
varing was dat. Moskou, Le
ningrad en overal kwamen
de mensen onder de indruk van
mijn charmes. Toch ben ik het
liefst eenvoudig thuis in mijn
Ertvelde. Maar mijn avontu-
riersbloed brengt mij in verre
landen. Dat zijn toch schone
zaken, niet?".
„Ach ja, voorbeelden? Tino
Rossi heeft natuurlijk grote in
vloed op mij gehad. Maar ik
spiegel mij ook aan Elvis
Presley. Dat was een grote
schok voor mij, toen die stierf.
Toen Edith Piaf dood ging, heb
ik ook geweend. Maar allez, ik
leef gelukkig nog
Zijn gezicht gaat stralen
wanneer zijn dochter Marina
ter sprake komt. Ook zij wil in
het kielzog van haar beroemde
vader een carrière als zangeres
opbouwen. „Mijn Marina is
ook een groot talent. Daar
naast is zij mijn allergrootste
fan. Ik steun haar in haar
zangcarrière en zij staat elke
avond in mijn show. Zij is pas
laat tot bloei gekomen, maar
nu zi ze toch al aardig aan het
■■i 133 sta ES Hl 8K£i BH IS HH
VOS-radio neemt dit
Bi!!1?»' comP°sitie „The
Man" deel aan het jaar-
llk e internationaal Nordring
festival voor lichte muziek,
E j'M duwdag 19 tot en met
torrid 'augus,usinHelsinki
™1 gehouden.
WlTse Man" dat door
I oducer Jeny van Rooyen,
Jasper van 't Hof en Charlie
Mariano gezamenlijk werd
geschreven, is gebaseerd op
Zen-verhalen van Bhagwan
Shree Rajneesh.
De bijdrage zal onder leiding
van dirigent Dolf van der Lin
den ten gehore worden ge
bracht door Greetje Kauffeld
en Gé Titulaer (beiden zang)
Ronald Snijders (fluit en per
cussie), Jasper van 't Hof (key
boards), Ack van Rooyen
(trompet en bugel) en Charlie
Mariano (saxofoon en nagas-
waram).
Zij worden daarbij,
net als alle andere deelnemen
de landen, begeleid door het
amusementsorkest van de
Finse omroep.
Elk deelnemend land komt
op het festival met een eigen,
.originele muziekproduktie van
40 a 50 minuten. Naast Ne
derland en Finland doen ook
België, West-Duitsland, En
geland, Ierland, Noorwegen en
Zweden mee.
Per avond komen twee lan
den tegen elkaar uit. Donder
dag 21 augustus treedt Neder
land op na het Engelse team.
Door de jury, waarin voor Ne
derland Han Reiziger van de
VPRO zitting heeft, worden
drie prijzen toegekend. De
hoofdprijs, The Nordring Ra
dio Prize, is voor de producer
van het programma, dat naar
het oordeel van de jury het
meest originele is. Verder zijn
er prijzen voor de beste indivi
duele prestatie en voor het
beste arrangement.
De NOS-radio zendt vrijdag
22 augustus van 22.02 tot 24:00
uur via Hilversum I een spe
ciaal programma uit met de
uitslav van het festival, de
prijsuitreiking en de winnende
produktie.
doorbreken, 't Is zo'n lief
meiske".
Enigszins confuus door deze
onafzienbare woordenstroom,
besluiten we een plaatselijk
restaurant op te zoeken. Eddy
Wally biedt aan mee te gaan
(„Even de weg, wijzen") en
groet op straat opvallend
vriendelijk zijn buren. Zacht
jes zegt hij: „Ér moet maar niet
zoveel Hollands praten. Dan
denken de buren dat 't mij in
't hoofd is geslagen. Maar ik
moet u toch goed te woord
staan".
In het restaurant vertelt Ed
dy over zijn nieuwste stunt:
„Ik ga een ontmoeting arran
geren tussen Sophia Loren en
mij. Hoe vindt ge dat? Maar
ach, ik kan de roem goed ver
werken, ik ben toch eenvoudig
gebleven. Mijn enige wens is
om hier in Ertvelde nog eens
een mooi huis te bouwen voor
mijn familie. Dat is toch heel
menselijk, niet? Maar ja, daar
heb ik het voorlopig nog veel te
druk voor".
Na het optreden begrijp ik
de uitspraak van de Belgische
producer Sylvain van Holme,
die in een verloren ogenblik
opmerkte: „Als ik 't in de mu
ziek helemaal niet meer zie
zitten, dan ga ik een avond
naar Eddy Wally. Prachtig,
man. Daarna ga ik weer met
dubbele energie aan het werk'
Feestzaal Chérie dus ook als
opvangplaats voor geflipte
muzikanten. „Laat de mensen
maar lachen, Eddy pakt wel de
frankskes". Een waarheid als
een koe
NORBERT MEDS
Samenstelling: Dirk Vellenga en Wim kan Leest
r.-i.
Sofia Loren en haar zuster Maria Scicolone hier op een
archieffoto uit 1976.
DE ITALIAANSE film-
actrice Sofia Loren en haar
zuster, Maria Scicolone,
zijn in juli op een snelweg
beroofd en mishandeld. De
politie vermoedt, zo schre
ven de Italiaanse kraten
woensdag, dat een poging
tot ontvoering van de actri
ce werd gedaan.
De 45 jaar oude actrice
wasopl9juliklaar geweest
met de opnamen voor de
dag van een film die in Ro
me wordt opgenomen over
haar leven. Omdat ze moe
was besloot Loren de nacht
door te brengen in de villa
op het strand ten noorden
van Rome van haar zuster,
Maria Scicolne, even buiten
de stadsgrens. De oor
spronkelijke bedoeling was
geweest dat Sofia Loren
naar Parijs zou vliegen om
het weekeinde bij haar man
Carlo Ponti en twee zoons
door te brengen.
De twee vrouwen reden
op de snelweg vlak bij Ro
me, toen een auto het pad
van hun wagen afsneed. Er
kwam een man uit die Sofia
Loren en haar zuster naar
de weg vroeg, weer instapte
en wegreed. Maar 100 meter
verder kreeg de auto van de
zusters een lekke band en
Maria Scicolone stapte uit
om te kijken. De man die de
weg had gevraagd en voor
de auto van Sofia Loren en
Maria Scicolone was blij
ven rijden, stapte opnieuw
uit en begon laatstgenoem
de te slaan. Toen Sofia uit
stapte om haar zuster te
hulp te komen, werd ook zij
geslagen. De man pakte
haar handtas met ongeveer
300 gulden, Frans paspoort
en adresboekje af, rende
terug naar zijn auto en ver
dween.
De politie - die het inci
dent op verzoek van Sofia
Loren stilhield - vermoedt
dat de lekke band van de
auto van de gezusters door
de man veroorzaakt werd
en zijn aanvankelijke be
doeling was hen te ontvoe
ren
Mej. Veerle Grawètt
Terschrieck,
Hoeflakéii. v
Geachte Mej. Grawett,
Een Shaggy Dog story is geen verhaal over een ruigharig
hondje ook al heet dat zo in het Engels maar een als mop
bedoeld lang uitgesponnen verhaal dat eindigt met een
verklaring die niemand gevraagd heeft terwijl de gevraag
de met wordt gegeven. Het eerste verhaal van dit soort ging
toevallig over een ruigharig hondje (dat piano speelde) en
nu heten ze allemaal shaggy dog story ook als er geen hond
in voorkomt. Als voorbeeld geef ik u daarom maar het
verhaal van de ruigharige hond die piano speelde ter bege
leiding van een hazewind die de waanzinaria zong uit
Lucia di Lammermoor, naast de piano staande op de ach
terpoten, de voorpoten op het klavier (hoe meer bijzonder
heden, deste shaggier de dog-story). Een dresseur speelde
deze dierenact voor aan een impresario, die verbijsterd
maar meteen wild enthousiast de dresseur wilde contrac
teren voor zijn show. Hij drukt de dresseur al een contract
onder de neus, een pen in de hand maar dan barst deze in
tranen uit en biecht op dat hij de boel belazert met die
zingende hazewind. Die hazewind zingt niet echt, kan he
lemaal niet zingen trouwens; het is de ruigharige die buik-
spreekt.
De langste shaggy dog story uit de Angelsaksische let
terkunde is Tristam Shandy van Laurence Sterne
1713-1768. De 600 pagina's tellende roman heet voluit: The
Life and Opinions of Tristam Shandy. Gentleman. De vol
hardende lezer weet echter aan het eind gekomen hoege
naamd niets van Tristam Shandy en absoluut niets van
diens „opinions". De schrijver laat aan het slot een van de
figuren uit het boek uitroepen wat de lezer zich al uren
afvraagt: Waar gaat dit in hemelsnaam over? De aller
laatste regel bevat het antwoord: Het gaat over een Cock en
een Buil; het is een Cock and Buil Story. Zo heette in 1759
het soort Kamper Uit verhaal dat de Engelsen nu Shaggy
Dog Story noemen.
Shaggy dog verses zijn korte shaggy dog stories op rijm,
zoals dit:
De man had geen hoed en evenmin oren.
Waar had hij die - en hoe - verloren?
Hij had 'm niet vastgenoeg aangedrukt
en de wind op de brug had 'm afgerukt.
Die hoed, ja, zegt u, maar die oren, hoe was ie die kwijt
geraakt? Dat vertelt de shaggy dog story nou net niet. Die
geeft antwoord op een vraag die niet is gesteld. De vraag
steller bedoelde wat anders.
Nou weet ik toevallig hoe die man zijn oren kwijtraakte
en wil het u ook wel vertellen, maar dat is dan mijn shaggy-
dog-rijm omdat u niet vroeg om een „straight"-rijmpje
maar om een shaggy dog rhyme.
De man had geen hoed en evenmin oren.
Waar had hij die - en hoe - verloren.
Hij vertelde het mij, die 't wilde weten:
Die had 'm zijn kroost van de kop gevreten.
Met vriendelijke groeten,
John O'Mill
OPLOSSING ZWEEDSE
KRUISWOORDPUZZEL:
-
m
-
s
-
- e 1 -
-
- t -
-
r
V
m
a
s
k
e
r
- 1 e b
-
s t e
k
k
e
r
-
e
-
a
-
O
r
-
e i - e
b
- - -
a
e
-
O
O
r
O
1
i
f
a
n
t - f 1
e
s - s
P
1
e
9
e
1
-
-
e
f
f
e
n - i -
k
1 o m
P
-
-
r
a
c
a
P
e
-
-
a - e r
-
a - -
a
r
-
d
a
k
-
c
e
r
e
s
- s t -
b
aan
-
e
-
a
1
t
-
h
r
-
9
t
t - s t
O
f 2 u
i
9
e
r
-
-
-
t
-
m
e
r
el--
e
s - -
n
e
1
-
P
i
b
e
d
e
1
e
n - m a
k
- P O
O
1
b
e
e
r
-
r
O
e
-
n
-bal
-
k - -
-
J
e
-
m
-
-
1
V
-
i
9
1 0 - -
P
e r -
r
n
-
9
-
a
b
ij
e
e
n
-
a n d o
r
r a -
e
9
O
i
s
t
-
k
r
a
n
t
- s e 1
e
n i u
m
s
1
e
e
JC
1
i
i ii
11