Geheim van het plein driftig beschermd P5 BELEVENISSEN VAN VAN KLEFFENS WIE SCHRIJI -weedse p| Snelheid Controle Cursus Geheim Jeugd plants in België gvttas rivier1 li Oosten rijk Hot fotograferen heeft In ons land een enorme vlucht genomen. Vorig jaar maakten, blijkens een NIPO- onderzoek. 3.801.000 amateurfo tografen 385.200.000 opnamen. Het leeuwendeel daarvan is kleur: 220.000.000 stuks. Ook de dia scoort hoog: 109.000.000. Het to tale aantal opnamen nam In twee jaar toe met 23 procent (in 1977 werden 270.000.000 foto's ge maakt). De prijs van een kleurenaf druk Is, volgens het NIPO-onder- zoek, ten opzichte van 1977 weinig veranderd. Werd toen gemiddeld 1,10 per afdruk betaald, vorig jaar was dat 1.08. Zestien pro cent van de afdrukken werden ge maakt in goedkope ontwikkelcen trales, die/ 0,55 tot 0,65 per af druk rekenen Controle of de kleuren goed zijn. BAC Color: elke dag één miljoen kleurenkiekjes In deze machine worden de fotorolletjes ontwikkeld. Het paradepaardje van BAC Color: het apparaat waar de afdrukken worden gemaakt Goed voor zevenduizend per uur. door Hans van Leusden Gerrit en neef Jaap op een bergtop - klik. Jantje donderde het kampeerta- feltje omver - klik. Corrie en Piet pakken elkaar eens flink - klik. Een kleurig ver gezicht - klik. Tante Sjaan in bikini: bleek: - klik; lichtelijk rood - klik; verbrand - klik. Dit zijn de weken van het kiekjes knippen. De onder werpen zijn beperkt: fami lieleden en vrienden in alle denkbare vakantiestandjes, afgewisseld met een grappig geveltje, een herder met schapen en de eeuwige sneeuw in hartje zomer. Voor de fotograaf en zijn naasten zijn het „gouden" beelden die straks de familie, onder de kerstboom, de vakantie doen herbeleven, en die later, na jaren, weemoedige herin neringen oproepen. „Gou den" beelden, maar dan om zakelijke redenen, zijn de ritsen vakantiefoto's ook voor de afwerkcentrales. Die draaien momenteel onder hoogspanning. Directeur J. Bezemer van BAC Color in het Westbrabantse Steen bergen: „We drukken in deze tijd dagelijks ruin één mil joen kleurenfoto's af". Bij dat proces zijn in deze af- werkcentrale zo'n zeshon derd mensen betrokken. BAC Color claimt een marktaandeel in Nederland van vijfendertig procent. Samen met het zusterbedrijf Lux Color wordt meer dan de helft van de markt beheerst. Nog een indrukwekkend cijfer: de afdrukcentrale in Steenbergen verbruikt jaar lijks twaalf miljoen meter fotopapier. Dat is genoeg om er de hele rijksweg van Am sterdam naar Breda mee te bedekken. Voor het hele af- drukproces wordt jaarlijks vijfenzeventig miljoen liter water verbruikt. BAC Color, dochter van het Amerikaanse Photofinis- hing Holding International, werkt voor een kleine dui zend fotohandelaren in Ne derland en tweehonderd in België. Dit gebeurt onder de handelsnaam Presto Print. De kracht van de centrale is de snelheid waarmee wordt gewerkt: vandaag gefoto grafeerd, overmorgen klaar. Of daarbij nogal eens wat fout gaat? Directeur Beze mer: „Dat valt mee. Met on geveer 0,2 promille van de produktie gaat echt iets ver keerd". Wat gebeurt er met het fo torolletje dat u na uw vakan-, tie bij de fotowinkel inlevert? In deze zaal worden de negatieven en de afdrukken bij elkaar gevoegd. Dat wordt 's nachts opge haald door de röutedienst van BAC Color. Er rijden en kele tientallen bestelauto's het land door. Jaarlijks leg gen ze zo'n drieënhalf mil joen kilometer af. Morgens om vier uur worden de tassen met filmrolletjes afgeleverd in Steenbergen. Daar staat dan een ploeg van zeventig man klaar om de films te sorteren naar merk en for maat. In een van de donkere ka mers wordt uw rolletje uit de cassette gehaald en genum merd. Het filmpje wordt ver volgens met tientallen an dere aan elkaar geplakt en op een haspel gewonden (totale lengte: één kilometer). De haspel gaat in een meterslan ge ontwikkelmachine. De nu ontwikkelde filmrol wordt vervolgens op de computer gestuurde afdrukmachine (printer) geplaatst, die met een snelheid van zevendui zend afdrukken per uur een lange strook kleurenfoto's uitspuwt. De volgende fase is de kleurencontrole. Enkele tientallen medewerk(st)ers bekijken de rol foto's of de kwaliteit van de afdrukken goed is. Mankeert daar wat aan, dan wordt op de foto aangetekend wat er aan ver beterd moet worden, waarna er een nieuwe afdruk wordt gemaakt. Op de volgende af deling worden de foto's van de rol geknipt en bij de film gevoegd, waarna het geheel voor verzending wordt klaargemaakt. In de late avond nemen de chauffeurs van de röutedienst hun tas sen met de produktie van die dag in ontvangst om ze in de loop van de nacht bij uw fo towinkelier af te leveren, en de nieuwe zending filmrol letjes mee te nemen. En wat kan de klant doen wanneer hij niet tevreden is over de kwaliteit van z'n kleurenfoto's? Directeur Be zemer: „Niet betalen, en la ten terugsturen. Daar is geen misverstand over mogelijk. En dat weten onze Presto Print-dealers ook. Maar voor de fotovakman ligt hier ook een taak. Het kan zijn, dat het negatief geen betere af druk mogelijk maakt. Dan zal de winkelier zijn klant moeten uitleggen, wat hij eventueel verkeerd heeft ge daan of wat er mis is gegaan. Maar dan nog geldt, dat hij de afdruk niet hoeft te beta len". De persoonlijke service verlening is iets waar Beze mer veel waarde aan hecht: „Ik geloof daar heilig in. Veel meer, dan in de anonieme werkwijze van bijvoorbeeld postorderbedrijven, die zich ook op dit terrein bezighou den. Maar daar hoef je niet aan te komen met bijzondere wensen. Bijvoorbeeld: Je hebt een leuke foto, waarvan je een vergroting wilt laten maken. Dan kan dat wel bij de vakman. Die zal je ook kunnen vertellen of het de moeite waard is die foto te latenavergroten. Of dat je misschien beter een andere daarvoor kunt nemen. Dat het laten afdrukken van kleurenfoto's via de fo tovakman duurder is dan bij de afwerkcentrales waar de klant z'n rolletje rechtstreeks naar stuurt, vindt Bezemer verklaarbaar. Hij „verde digt": „Bij de winkelier word je persoonlijk geholpen. Je krijgt er advies. Je kunt er met problemen terecht. Kortom je krijgt service. En daar mag je best wat voor betalen. Daar komt bij, dat de fotohandel tegenwoordig nauwelijks nog winst maakt op de verkoop van camera's vanwege de Japanse invoer. De winkelier moet zijn winst dus elders halen". Bezemer moet overigens wel erkennen dat niet elke winkelier voldoet aan zijn beeld van de hulpvaardige adviserende serviceverlener „Maar ook daar proberen wij, als BAC Color wat aan te doen Na deze vakantiepe riode bijvoorbeeld starten we met een cursus op verschil lende plaatsen in het land waar de winkelier, en vooral ook zijn personeel instructie krijgt over tal van zaken, zo als serviceverlening, maar ook over de nieuwste ont wikkelingen in de fotobran che. Want steeds meer ama teurfotografen komen met kritische vragen, waar de vakman op moet inspelen". De kwaliteit van de ama teurfotografie is, aldus Be zemer, toegenomen: door betere camera's, dank zij moderne afdruktechnieken. dank zij de vele voorlichting, met name ook door de Stich ting ter Bevordering van de Amateurfotografie. Ziet hij die kwaliteitsverbetering ook in het creatieve aspect van de amateurfotografie? Bezemer: „Dat weet ik niet Daar heb ik weinig zicht op. Het is ook moeilijk meetbaar Want wat is de persoonlijke waarde die je aan een foto hecht?" Waarschijnlijk zal hel ome Gerrit en neef Jaap een zorg zijn hóe ze op de foto staan: DEN HAAG - ln het Nederlandse politieke leven bestaat een aantal geïnstitutionaliseerde „geheimen": zo is er het geheim van het Cats- huis (waar het kabinet thans vergadert en het geheim van Soestdijk (net beraad tussen kabinet en staatshoofd). Nog ontstaan zal het geheim van Huis ten Bosch (waar koningin Beatrix haar domicilie gekozen heeft) en verleden tijd is al wat aangeduid zou kunnen worden als het Geheim van het Plein. Aan het Plein in Den Haag ligt het in neo-gothische stijl opgetrokken gebouw waar het Ministerie van Justitie in gehuisvest was. In een statige en geheel betimmerde, maar somber aandoende kamer vergaderde in dat gebouw de ministerraad 'in vroeger tijden. Daar ook nam het kabinet De Geer vanaf augustus 1939'zijn „intrek". Van dat laatste vooroorlogse kabinet maakte deel uit de in 1894 in Heerenveen geboren mr. E.N. van Kleffens als de niet aan een politieke partij gebonden minister van Bui tenlandse Zaken. Hij zou die post blijven bekleden tot maart 1946, toen hij perma nent vertegenwoordiger van Nederland in de pas opgerichte Veiligheidsraad van de VN werd. Daarmee was hij gedu rende een belangrijke periode in de Nederlandse geschiede nis bekleed met aanzienlijke verantwoordelijkheden. Met daadkracht, vaste tred en zon der een spoor van wankelmoe digheid te tonen heeft hij zich overigens van die taak gekwe ten, maar dat terzijde. Als vierde na-oorlogse mi nister van Buitenlandse Zaken heeft mr. Van Kleffens thans bijna 86 jaarenvoortdurendin de Portugese zon vertoevend - Nederland verrijkt met ge denkschriften. Hij spreekt niet over memoires maar (veelbe- tekend?) over „belevenissen". Hem gingen in die bijna-tra- ditie voor dr. J.W. Beyen, mr. D.U.Stikker en min of meer mr. J. Luns. Mr. Van Kleffens - de laatste der Mohikanen uit dat kabinet De Geer - bespreekt in dit eer ste deel de periode 1894-1940. In het volgend jaar te verschij nen tweede deel zullen waar schijnlijk de oorlogsperiode en zijn Amerikaanse tijd (Veilig heidsraad en ambassadeur in Washington) centraal staan. Het 340 pagina's omvattende eerste deel getuigt van een nog zeer heldere geest van de bijna 86-jarige minister van Staat en is zeer goed geschreven. Wie echter meer verlangt van her inneringen van publieke per soonlijkheden dan informatie over familie, vriendenkring, studietijd, werkkringen en vrijetijdsbesteding zal echter Van Kleffens boek na lezing teleurgesteld dichtslaan. Wie immers bijvoorbeeld aan me moires van oud-politici de rol van bron voor geschiedschrij ving toekent (zogenaamde ego documenten) hunkert naar de liefst gedetailleerde beschrij vingen van de „f aites et gestes" van de betrokken politicus en zijn omgeving, dat alles (en dat is nu eenmaal het nadeel van herinneringen als bron voor geschiedschrijving) wel vanuit de invalshoek van de in zijn herinnering teruggrijpende oud-politicus. Het eerste „deeltje" van het ministerschap van Van Klef fens (augustus 1939 - 10 mei 1940), dat in het boek onder de loep genomen wordt, kan (en waarschijnlijk wil) het Geheim van het Plein niet doorbreken. Er wordt nauwelijks iets ge zegd over de gang van zaken binnen het kabinet, over colle ga-ministers vernemen wij amper iets, om nog maar te zwijgen over de cruciale ge beurtenissen binnen het kabi net op 9 en 10 mei (de dag waarop Van Kleffens - zoals elders valt te lezen op grond van een eigen plan - met mi nister Welter van Koloniën als eerste „kwartiermakers" naar Londen vertrekken). Daar vindt de nieuwsgierige lezer meer over in het tweede en derde deel van het standaard werk van dr. L. de Jong over de Tweede Wereldoorlog, nota bene mede op grond van in formatie van Van Kleffens. Minister-president De Geer, die door de gebeurtenissen op 10 mei helemaal van zijn stuk raakte en zich ook niet meer hervond, is drie niet bepaald positieve regels waard in de ogen van Van Kleffens. De weinig standvastige houding van De Geer - die overigens zelf Van Kleffens tien minuten voor diens vertrek als nieuwe gezant in Zwitserland op de ministerszetel plantte - werd deze later in Londen wel noodlottig, toen koningin Wil- helmina hem noopte af te tre den als premier. Node wordt een uiteenzetting over de Ne derlandse neutraliteitspolitiek gemist. Ja, Van Kleffens citeert in extenso de handelingen van de begrotingsbehandeling van buitenlandse zaken in de Tweede (november 1939) en Eerste Kamer (januari 1940) over dat onderwerp. Maar hoe aardig zou het zijn geweest in 1980 nog eens van Van Klef fens te vernemen hoe hij die politiek van „onzijdigheid" toen zag en die mening af te zetten tegen zijn ervaringen van de veertig jaar die sedert dien verstreken zijn. Dit alles doet het ergste vrezen voor het tweede deel van zijn „beleve nissen", waarin toch de zeer Van Kleffens in de jaren zes tig- belangrijke Londense periode behandeld wordt; veertig jaar na die in vele opzichten nog steeds een omstreden periode in de Nederlandse politieke geschiedenis. Misschien dat enige „coaching" van de zijde van de uitgever op dit punt op zijn plaats zou zijn. Het grootste deel van het boek beslaat de periode van zijn jeugd, studietijd en zijn werkkringen, achtereenvol gens bij het secretariaat van de in 1919 opgerichte Volken bond, bij de Koninklijke Shell in Londen (Deterding) en het ministerie van Buitenlandse Zaken, waar hij opgeklommen was tot chef van de toen zeer belangrijke afdeling Diplo matieke Zaken van het minis terie toen hij tot het minister schap geroepen werd. Van Kleffens beschrijft deze rijke loopbaan met een grote dis tantie en plaatst alles in het kader van zijn „oriëntatie": de twintigste eeuw als stroom versnelling in de geschiedenis. Hij stamt uit een tot het be gin van de 18de eeuw gaande Friese familie. Zijn vader be hoorde als substituut-officier van justitie in elke woonplaats waar het gezin zich vestigde tot de notabelen en die kring beschrijft de auteur van het boek steeds fijntjes. Duidelijk wordt ook nog eens hoe stu dententijd en met name corps lidmaatschap in die tijd bepa lend konden zijn voor een loopbaan in het maatschappe lijk leven. Naast capaciteiten natuurlijk en die had Van Kleffens in grote mate. Door deze twee factoren werd Van Kleffens immer een sollicita tieprocedure bespaard. De distantie die Van Kleffens legt in de benadering van zijn stof geldt zeker voor het overgrote deel van de persoonsbeschrij vingen van vrienden, chefs en medewerkers. „Petite histoi- re" ter bevrediging van de wel zeer menselijke eigenschap nieuwsgierigheid ontbreekt hierin bijna helemaal. Aan bij voorbeeld de persoon van Co- lijn, die hij meemaakte in zijn Shell-tijd en als toponderhan delaar van de Nederlandse: gering in de troebelen metis gië aan het einde van de ja.1 twintig en het begin van dej ren dertig, wordt nauwelij een regel gewijd. Daarentejf de dichter Gossaert in dek' gerlijke stand opgenomen dr. F. Gerretson, medewei van de Koninklijke Shell, toricus, „militant Vlaams" en CH U-senator blijkbaar twee pagina's in boek waard. Alles bij elkaar: een boei goed geschreve. portretvaij handel en wandel van een venlaag in Nederland in eerste helft van deze ee Nieuwsgierige lezers met langstelling voor de Nedi landse politieke geschieden| voorzover Van Kleffens i een rol in heeft gespeeld -t leh het boek enigszins na zing teleurgesteld terzijde! gen. Lezers op zoek naar stroomversnellingen in dei schreven periode van de t«' tigste eeuw komen ook niet' hun trekken, want daan' wordt teveel wat in die da! gebeurde en waar Van fens in zijn functie met nü op het departement van tenlandse Zaken mee in raking kwam terzijde ge'1 als onbelangrijk (Kapp-Puti in 1923) of wordt helemaal' genoemd (Spaanse burg oorlog). FRITS THISS Mr. E.N. van Kleffens, belevenis"" 1894 - 1940. A.W. Sjflhoffs Uitgevti* schappij, Alphen aan de Bijn, l#80' 47.50. Vorige week is de laatste afk naar India" geplaatst. Viatrix Pc Oosterhout heeft dat vervolgve vroeg in een briefje om het aan Dat wil ik graag doen, Viatrix kwijtgeraakt. Wil je dat nog eve verhaal weer thuis? Intussen zitten we weer zone wil er nu eens proberen om ee gaan maken voor de Kleine St< genoeg jongens en meisjes die Leuke schoolopstellen die je hebt mag je ook sturen, natuur Kleinere verhaaltjes en gedic steeds even welkom! Het adrei Reigerstraat 16, Breda. k> J&HsC floodkapje is in het bos aan I wolf al staan loeren! Marie-José Deze leuke tekening van bal Erwm Terlinck (tien jaar) uit IVJ •n een •unoes T*gen OU vrn uit ZATERDAG 16 AUGUSTUS ji

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 28