vrii uit )T igen. EGJES LAARS Permanente bisschoppensynode over huwelijk en gezin I Slnehetkerkelijkestand- £«ss,'rsprete" ÏS!ft^Universe"eebon e iGKUNDIGEN (ZORGENDEN EN- ENDEN Vakantie iERING INC. [•gangen B.V. ïpQ-team Pil Ballast Diepte Uitdaging Homofilie Wm DOOR CORN. VERHOEVEN A 65 ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1980 Jen zelf piloot bent? ig is een instituut I dogen. Imaterialen, Irsus in |a.s.ïUn.Pog latsenj^lL- in vliegtuigen opleiding voor lar en hoger Jnwege ziekte it 15 november ar praktijkervaring, Idinsdag en |itae binnen dienst personeels- Istbus 283, Ivakaturenummer Overheidsweg 5, industrie- sn. De produkten worden lemetel. eden in nieuwe produktie- ak mevrouw Koot 01856- pdaol verzekerd. s porgon/sot/e Breda, 076-145278 lirekt gevraagd zat. van 10.00 tot 12.00 uur. 560/01620-56107 CABARETIER Fons Jansen had jaren geleden niet alleen de vlotte lachers op zijn hand toen hij over het concilie opmerkte:,2500 Vrijgezellen die over het huwe lijk praten; om na maanden van discussie tot dit ene besluit te komen; ongeoorloofde middelen zijn verbo den"- De grap gaf uiting aan het toen al vrij algemene gevoel dat de intense aandacht van de kerkelijke hiërar chie voor huwelijk en sexualiteit eigenlijk toch merk waardig was. Sommigen waren krasser en aarzelden niet te spreken van een ongezonde aandacht. Om de typering van Fons lansen kon toen echter al har- ,wic worden gelachen het- jeén duidde op een stuk be- •ijding van een kerkelijke be- logding op dit gebied. Een ■voogding die tot in de jaren ijftig van deze eeuw zeer sterk geweest. Op de theologische jekenplanken namen in de «te helft van deze eeuw de Moraalhandboeken over hu- telijk en sexualiteit tot in de emste details besproken en jorgeschreven. De gewone lelovigen maakten met dit ietaillisme kennis in de jiechtstoel. En lange tijd leken er geen grotere zonden moge- lijkdan juist tegen het zesde en iet negende gebod. Een reactie op dit detaillis- van „vrijgezellen uit over- ;igmg" in zaken die zij juist idden afgezworen, kon niet fitblijven. Die reactie heeft ach het scherpst gemanifes- ird door de brede afwijzing [an de encycliek Humanae Jtae van paus Paulus VI over iboorte'oeperking. De vruchten die Humanae [ïitae heeft afgeworpen in de erkelijke gemeenschap, of eter nog, de vruchten die de icycliek helemaal niet heeft fgeworpen, zullen ongetwij- eld veel stof tot discussie ge en op de permanente bis- ihoppensynode die eind sep- imber in Rome begint over uweüjk en gezin. Bisschop rnst van Breda zal namens de federlandse bisschoppen aan ie synode deelnemen. Hoe he en ten dage in de kerkelijke imeenschap gedacht en ge- mdeld wordt inzake huwe- jk, sexualiteit en geboortere- ding, laat zich goed afmeten an een recent onderzoek in elgië en een minder weten- :happelijk onderzoek in root-Brittannië. De katho lieke kerk van België staat be- paldniet te boek als een pro gressieve kerk of een opstandi ge kerk. Het onderzoek in Bel gië werd begin dit jaar gehou den juist met het oog op de sy node over huwelijk en gezin om de bisschoppen een realis tisch beeld te verschaffen van de alledaagse werkelijkheid. (België is nog altijd een vrij O t Vl r\ 1 i nl- 1 J Orvfl/ -1- Katholiek land: 39% van de gelovigen onderhoudt een re gelmatige zondagspraktijk en 28°,, een gelegenheidspraktijd; 32% noemt zich niet meer praktiserend. In dit katholiek jelgie zegt 94% zijn of haar Jezinsleven gelukkig tot zeer gelukkig te vinden en voor 8% betekenen kinderen voor ^iders meer vreugde dan zorg en verdriet. Welnu, 59% van de elgische katholiek blijkt de erklaringen van paus en bis schoppen over huwelijks- en gezinsleven eenvoudigweg niet I te kennen. Slechts 4% zegt in 1 fe, "ttspraken van het kerke- I kjke leergezag hulp te hebben gevonden, j De pil is in katholiek België jet meest gebruikte voorbe hoedmiddel en slechts 1% be kent enig schuldgevoel te heb- tei over het gebruik van de pil. Humanae Vitae met zijn perti nent verbod van alle voorbe hoedmiddelen Is aan katholiek [elgië blijkbaar voorbijge- i(ion'5n dan rdet onbewust: o staat onverschillig tegen- ov<-, de kerkelijke veroorde- g van kunstmatige geboor- Fegelmg en 45% wijst die Noordeling af. Slechts 19% ■urt die veroordeling wel ->ea, maar dan nog wijst ifeo i?°/° af dat een echtpaar "iet zelf de middelen mag kie- «n om zijn kindertal te rege- i!an de Belgische katholie- I» vindt 76% het positief als en bisschoppen het andpunt over geboorterege- cemf herzien en dat per- frtage loopt op tot 80 onder jLl. ,ep.dle in de vruchtbare kindi Z'u van ou<fers met beneden de 15 jaar enst maar liefst 8.7% herzie- len n voorbehoedmidde- WiEn§e}and heeft bet als be- tiM t bekend staande r k Pen De hel ft v* "T® ge' K_e helft van die con- ÜmTI nel Vaticaan her- dat de helft ook vindt dat de bisschoppen mededogen moe ten hebben met gescheiden en hertrouwde katholieken die volledig willen deelnemen aan het kerkelijk leven. Men kan gevoeglijk aannemen dat de situatie in geheel West-Europa en de Verenigde Staten van Amerika niet afwijkt van Bel gië en GrootBritannië. Maar ook in de rest van de wereld heeft de encycliek Humanae Vitae niet dat effect gehad dat beoogd werd. Men kan gerust stellen dat de synode over hu welijk en gezin dit najaar een groteske aangelegenheid wordt indien de bisschoppen Humamae Vitae zonder meer bevestigen. De bisschoppen zullen zich veeleer ware brug genbouwers moeten tonen. „2500 Vrijgezellen die over het huwelijk praten". Het zul len er dit najaar geen 2 500 zijn, maar toch wel vrijgezellen. De grap heeft nog altijd de zeer duidelijke en ernstige onder toon dat vrijgezellen, ook bis schoppen, er beter aan doen terughoudend te zijn als het gaat over huwelijk en gezin. Het verleden zal zeker nog als een ballast boven die synode hangen. Het verleden waarin aan gehuwden door niet-ge- huwden werd voorgeschreven wat ze te doen en te laten had den. Daarop heeft de reactie zich in onze tijd nog het scherpst toegespitst. De syno de kan alleen rekenen op vruchtbaarheid indien haar spreken en denken getuigt van een warm meedenken met de nodige terughoudendheid. Is er reden hoog gespannen verwachtingen te koesteren van de synode over huwelijk en gezin? Mij dunkt van niet. Daarvoor zijn de omstandig heden niet rijp. We hoeven al leen maar te herinneren aan de uitspraken van paus Johannes Paulus II over huwelijk en ge zin op zijn wereldreizen. De synode zal het instituut huwe lijk en gezin ongetwijfeld be vestigen als de pijler van elke maatschappij, als de ziel van elke samenleving. De onont bindbaarheid van het huwelijk zal bevestigd worden. Het fe nomeen „samenleven" zal, zo het al ter sprake komt, worden afgewezen. En in de kerkge schiedenis is het nog nooit vertoond dat een encycliek in een tijdsbestek van nog geen twintig jaar wordt herroepen. Wat ten hoogste mogelijk lijkt, is dat de synode zal wijzen op de noodzaak van een pastorale houding en beandering die an dere eisen kan stellen dan on verkorte toepassing van de leer. Hiermee zou de synode dan nog alleen maar bevesti gen wat al praktijk is, want ook de Nederlandse reactie op het ontwerp-synodedocument (Lineamenta) stelt on verbloemd dat er in theologie en pastoraat vaak andere op vattingen en praktijken be staan, nu al, dan de officiële kerkelijke leer aangeeft. De Nederlandse reactie, door de bisschoppenconferen tie zonder commentaar naar het Vaticaan gestuurd, maar waarvan de bisschoppen Si- monis en Gijsen inmiddels al afstand hebben genomen, laat trouwens van het ontwerp-sy nodedocument weinig heel. De kritiek komt er in feite op neer dat de Lineamenta voorbijgaat aan alle echte problemen. Het stuk getuigt niet van een mee denken, maar ademt volledig de sfeer van de wet voorschrij ven aan gehuwden door niet- gehuwden. In onze dagen is dat de best denkbare onvrucht bare basis. Maar onze tijd vergeet wel licht ook te gemakkelijk waar het kerkelijk denken over hu welijk, sexualiteit en gezin vandaan komt en onderschat daardoor de diepte van de ommekeer die men in zijn hart graag ziet. Huwelijk en sexua liteit zijn de hele kerkgeschie denis door altijd ook be schouwd als een noodzakelijk kwaad. Vooral met de sexua liteit heeft de kerk het altijd moeilijk gehad. Een echt posi tief denken over sexualiteit is van vrij recente datum, en ze ker nog niet algemeen. Al voor de Joden in het Oude Testa ment maakte sexualiteit on rein voor de tempel. Sexuali- De uitdagingen zijn groot, te groot wellicht teit was in wezen verderfelijk, een toegeven aan vleselijke lusten die de opgang van de ziel naar God in de weg ston den. Wat de kerk dan ook toe stond op dit terrein, had bijna altijd als motto: het minst kwade. Bijvoorbeeld, het is beter te trouwen dan te bran den. Vandaar ook die detail listische aandacht in de mo raalhandboeken, op het kari katurale af. Vandaar ook die strikte koppeling van sexuali teit en voortplanting, want dit laatste rechtvaardigde de sexualiteit tenminste, zij het niet van harte: een noodzake lijk kwaad. Als zo over sexua liteit wordt gedacht, dan is homosexualiteit vanzelfspre kend de verdorvenheid zelf, waardoor men zich niet eens hoeft af te vragen of homofilie toch niet aangeboren kan zijn en dus authentiek menselijk kan zijn. Het denken in de kerk over sexualiteit heeft uiteraard het denken over huwelijk en gezin geheel doortrokken. Noch- thans is dit een aspect. Histo risch gezien zijn er ook andere factoren aan te wijzen waarom de kerk het huwelijks- en ge zinsinstituut zo warm koes tert. Er zijn tijden geweest dat huwelijken alleen werden ge sloten in de hoogste kringen en dan niet uit liefde, maar om meestal zeer materiële of poli tieke redenen. In de Midde leeuwen werd onder het gewo ne volk niet getrouwd; daar werd gewoon samengeleefd. Daaraan heeft de kerkge schiedenis zeer slechte herin neringen. Bekend is dat ge slachtsziekten in de Midde leeuwen, maar ook daarna, een van de meest voorkomende ziekten was. De opvoeding van kinderen liet nogal eens te wensen over bij gebrek aan een werkelijk gezinsverband. Het is juist de kerk geweest die te gen de wantoestanden op dit terrein ten strijde is getrokken en als probate oplossing het instituut huwelijk heeft inge voerd voor alle lagen van de bevolking. Daarmee is uiter aard gepaard gegaan een ver dere uitbouw van de huwe- lijkstheologie. De waarde die de kerk hecht in alle opzichten aan het huwelijk, ligt veran kerd in het huwelijk als een van de zeven sacramenten. De huidige tijd, het moderne levensgevoel daagt de kerk wezenlijk uit tot het blootleg gen van de diepste waarden van huwelijk, sexualiteit en gezin, waarden die, eenmaal weer in het licht gesteld, her kend worden. Die uitdaging zou de synode dit najaar moe ten aanvaarden. Want het is duidelijk d at er in onze tijd ook sprake is van crisis. Een crisis die noodzaakt tot een door dringen tot de kern van de za ken, want aan de verschillende uitingen en vormen van sa menleven in onze tijd kleven facetten die voor het levensge voel van menigeen niet ver werpelijk zijn en andere fa cetten waarvan ht nauwelijks moeite kost ze af te wijzen. Zonder te willen bogen op volledigheid of een belichten van alle kanten van de zaak, zou ik een paar zaken willen aanstippen ter verheldering van de uitdaging die onze tijd stelt aan het kerkelijke den ken. Het huwelijk is onontbind baar. De kerk heeft nog nooit de algemeen menselijke on feilbaarheid verkondigd. Inte gendeel, de kerk is de kam pioen in de verkondiging dat mensen niet slechts kunnen falen, maar dat ook daadwer kelijk doen. De mens is zondig. De kerk is ook de kampioen in de verkondiging van de verge ving. Mensen falen en ook hu welijkspartners falen in hun huwelijk: het is een ervarings gegeven. Alleen wanneer hu welijkspartners falen, kent de kerk eigenlijk geen vergeving, alleen boete. Want een tweede kans wordt een falende huwe lijkspartner niet toegestaan in de kerk. Scheiden en hertrou wen, het mag niet, zelfs niet als duidelijk is dat in een huwelijk oprecht is gefaald. Dat ontzeg gen van een tweede kans ter wijl de kerk zich zo diep be wust is van het menselijk falen, botst in onze tijd in alle open heid met het rechtsgevoel, dat zegt: dit kan niet juist zijn. Heeft de kerk daarom niet zelf het fenomeen van het samen wonen en de tegenzin in het huwelijk in de hand gewerkt? Waar de jongere, gelovige ge neratie huwelijken van ouders heeft zien mislukken en de el lende aan de lijve heeft onder vonden van het gedwongen samenblijven, is de reactie voorspelbaar: dit zal ons niet gebeuren, het huwelijk kan ons gestolen worden. Is het feno meen van het samenleven niet ook van de kant van de jongere generatie een bij voorbaar vei lig stellen van een tweede kans die de kerk haar bij een huwe lijk onthoudt? Dat is de uitdaging van de onontbindbaarheid van het huwelijk aan de synode, een uitdaging die niet beantwoord kan worden door een loutere herhaling van traditionele standpunten. De kerk wil niet weten van geboortebeperking anders dan periodieke ont houding. De uitdaging aan de synode is af te rekenen met de in wezen negatieve kijk op de menselijke sexualiteit die al leen als noodzakelijk kwaad te dulden is in functie van de menselijke voortplanting. De uitdaging gaat echter nog veel verder, namelijk of de kerk werkelijk denkt dat de aarde onuitputtelijk rijk is aan voedsel. De paus heeft op zijn wereldreizen regelmatig het argument van voedselvoorzie ning als noodzaak tot geboor tebeperking verworpen. De aarde, aldus de paus, kan ie dereen voeden en in plaats van geboortebeperking behoort de mensheid al haar vermogens aan te wenden om elk individu te voeden. Het lijdt geen twijfel dat in onze dagen veel minder mensen dan tweederde deel van de wereldbevolking hon ger zou hoeven te lijden als al het geproduceerde voedsel eerlijk zou worden verdeeld. Daar valt dus veel aan te ver beteren, hoewel de recente droogte in een dertiental sta ten van Amerika die normaal een zeer groot aandeel hebben in de graanvoorzienmg van de wereld; hoewel de mislukking van de oogsten in Rusland, de droogte in grote delen van Afrika weinig goeds voorspel len voor de wereldvoedsel voorziening in de nabije toe komst. De uitdaging van de sy node is echter of welhaast principieel gestelde onuitput telijkheid van de aarde houd baar is en zo niet, of dan niet vroeger of later in de geschie denis geboortebeperking bit tere noodzaak zal zijn, een ge boortebeperking op een schaal die door middel van periodieke onthouding een illussie zal blijken te zijn. Homosexualiteit. Heel voor zichtig wordt hier en daar in de kerkelijke hiërarchie op dit punt meer mildheid tentoon gespreid. Op zeer beperkte schaal nog, want in feit weet men geen raad met de weten schappelijke vaststelling dat homofilie geen ziekte is of af wijking, maar een natuurlijke, aangeboren aanleg van welis waar een relatief zeer kleine minderheid van de mensheid. Juist daarom zit de kerk met homofilie met de handen in het haar, omdat hier het noodza kelijke kwaad met het oog op de voortplanting als te tolere ren volstrekt niet opgaat. Bij de homofilie gaat het puur en alleen om sexualiteit als vorm geving aan een menselijke lief desrelatie. Die uitdaging aan de synode lijkt vooralsnog te groot te zijn. „2500 Vrijgezellen die over het huwelijk praten". Toen Fons Jansen de grap debiteer de, was de ondertoon al niet meer kritiek, maar veeleer mildheid. De komende synode verdient het wellicht nog het meest mild bejegend te wor den, want de bisschoppen kunnen niet bogen op rijke er varing op het onderhavige terrein. JAN BOÜWMANS Een dagje dierentuin is leerzaam voor ouders en kinderen. Ik althans heb er heel wat van opgestoken. Vooreerst het inzicht dat de hedendaagse dierentuin- vaders de echte verworpe nen der aarde zijn, de enige klasse die nog schaamteloos wordt uitgebuit. Ze liepen er in drommen rond te drentelen, worstelend met hun ergernis en de verve ling van hun kinderen. In zo'n oord van vermaak zie je trouwens opvallend wei nig geluk, en het gezeur overstemt royaal de kreten van vreugde of verrassing. Alleen de dieren tonen een grote berusting, grenzend aan een soort van cynisme. De apen laten geroutineerd hun rooie kont zien en de nijlpaarden trekken op ge zette tijden hun vervaarlij ke muil open. Verder heb ik ook weer eens genoten van dat geleerde gidsenproza in de trant van: „Wij naderen thans langzaam maar zeker het savanna-gedeelte, waar u aan uw linkerkant de an tilopen zult waarnemen" En jawel hoor, wij namen ze waar. Waarom, dacht ik, praten gidsen zo geleerd? En om dat ik een zee van tijd had, verzon ik meteen maar twee antwoorden. Ten eerste: zij praten tegen gewaardeerde bezoekers, klanten die ko ning zijn, hooggeplaatste personen, zoals mijn zoon tje, en dan kun je niet met „nu" en „zien" aankomen, derhalve namen wij thans waar. Ten tweede: wat zij zeggen, komt uit echt ge leerde boeken over echt wetenschappelijke waar nemingen; en als je ge leerdheid napraat, moet je er een deftig schepje boven op doen. Hetzelfde maak je in alle vakantie-oorden mee: ver veling en geleerdheid op plaatsen die zijn ingericht voor verwondering. In de sluis die ons langzaam maar zeker voerde naar het ter rein van de wilde dieren al waar wij aan onze rechter hand leeuwen zouden kun nen waarnemen, bedacht ik, terwijl ik mijn ventje stevig vasthield om te sug gereren, dat het nu echt spannend werd, maar dat ik Daniël uit deze leeuwenkuil zou redden: vakantie is overal de georganiseerde en daardoor mislukte terug keer naar een beschouwe lijk leven. Zeeën, bergen, oude steden en wilde dieren roepen m ons verwondering op en nodigen uit tot stil staan. „De zee maakt ge dwee", zei Cats. Er is niet tegen te vechten en het is heerlijk ervan te verliezen. Boven op een berg is het uitzicht zo wijds, dat de blik bijna vanzelf naar binnen slaat. „De panoramische blik werkt introspectief", schrijft Jacques Claes in zijn boek over de dubbele geboorte van de psycholo gie. Zo zal dat wel zijn. Ik krijg een brok in de keel als ik zo iets lees. Maar dan komt Marie die wijzer is geworden en wel eens van die zeurende snot neuzen afwil. Zij heeft ten slotte ook recht op vakan tie. Dan komt de reisorga nisatie die drommen van mensen dirigeert naar zo'n wijds panorama, en dan komen de gidsen die alles plat praten. Het oord van rust en beschouwelijkheid verandert op slag in een hel van verveling en de blik krijgt niet eens de kans om panoramisch te worden al vorens introspectief te wer ken. Hij valt meteen op het ijstentje, op een mogelijk gevaar, op de scheur in de bloes van de kleine lieve ling, of, als alles meezit, op een heel ander panorama dat u thans aan uw rechter hand kunt waarnemen. Ik vrees dat menigeen zo zijn vakantie doorbrengt en dan maar denkt: volgend jaar beter.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 27