School voor top modellen .S KANTOOR Isveer BOERDERIJTJE Conventioneel Duurtwee weekendskosten: 1500 gulden Tekort Vermoeiend Nozempje Bewegen Diplomatiek John Huston verfilmt voetbal in oorlogstijd D onder slag 42146. -»ro.g. dE STEM VAN ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1980 gelegen 2 onder 1 kap lend vrij uitzicht en grote Igasboiler en garage. Om- 1 met toilet; woonk. in Z- jen; aangebouwde garage/ bop met vaste kast en 3 lligb. v.w. toilet en douche- l/erloop waarop c.v.-ketel-' pre. gr. 388 m2. Aanv.; uj prijs 192.000.-k.k. Ijst. WONING met gar. en p.v. Omv. parterre: entree; bk. met open haard en open I jalkjesplafond; kelderkast; I w; 4 slaapk. waarvan 2 met I ;iken met vliezotrap, waar- I njn gesitueerd. Perc. gr. 387 aagprijs 145.000.-k.k. btaand WOONHUIS voorz. en berging. Perc.gr. 225 m2. i toilet; keuken 2.10x5.00 m Ink. 7.80x3.50 m; le verd.: 1 overloop met vaste kast; pk. 3.40 x 3.50 m; vaste trap grote zolderkamer. Gara- Mnv.: direkt. Vraagprijs JtOEKWONING, voorz. van loi gesitueerd te midden van r. 1977. Grondopp. 151 m2. It; woonk. van 35 m2 met ten met eetbar; berging; le lht douche en 3 flinke slaapk.; lv.: in overleg. Vraagprijs pgen zeer ruime luxe WO- brging. Ind. parterre: entree; |grote woonk.; keuken met r.v.s. aanrecht; le etage: oilet en v.w. in meubel; ou- fen v.w.; 2 slaapk.; 2e etage: uimte en grote bergkast; 4e Te woning verkeert in een Inderhoud. Heeft veel kast- 1 indeling. Perc.gr. 198 m2. prijs 195.000.-k.k. plegen goed onderhouden 11 KAP met gar. en c.v. Ind. I; keuken; le etage: 3 slaapk.; I v.w.2e etage: via vaste trap, V en kleine hobbyk. Perc.gr. Vraagprijs 169.000.-k.k. PSRUIMTE (verwarmd) met E5 m2 en royale semi-bunga- gasboiler, spouwisolatie en Bouwjr. 1972. Opp. 1053 aangelegde tuin. Ind. beg.gr.: 42 m2 met o.a. open haard; bapk.; badk. met o.a. ligb. en lp; c.v.-ruimte en 3 slaapk. 1 op aanvraag. Zeer mooi gelegen SEMI- age, aan de rand van Roosen- mse Hei, voorz. van c.v./olie. p. 1.240 m2. Ind. beg.gr.: hal, gang; toilet; doucheruimte; 3 met mogelijkheid voor meer Vraagprijs 275.000.-k.k. Aantrekkelijk gelegen VRIJ- met berging voorz. van gas- ■ee; toilet; meterkast; kelder; .-vorm; etage: 3 slaapk. waar- voorz. van vaste kast; c.v.- douchecel; boven de etage is 'erc.gr. 360 m2. Aanv.: in Vraagprijs 165.000.-k.k. 'INGSBL-GRONDEN de provincie RD-BRABANT uitgifte 1980/1981 stelling hebben om grond van d* idbouwgronden voor één jaar j» ledrijf hebben gelegen in de ruo- e Nassau, Etten-Leur-Rucplien' van Cuyk. Nispen-Schijf, Alpnfll leemden-Oost, danwel nabij ne iel-Vessem, kunnen zich vóór lijk aanmelden (seizoen 1979/1980) reeds gf° chten, dienen zich schriftelijk inieuw in aanmerking wensen nden te worden aan Jirecteur voor de Landinrichting :er, afdeling Beheer Landbou 80, 5004 BD Tilburg Te koop wegens emigra tie geheel verbouwd met c.v. Gelegen in bui tengebied van Baarle- Nassau. Grondopp.: 8000 m2 met fruitbomen, moestuin en veel beplan ting. Prijs: 275.000,- cape to victory" werd door de Duitsers opgezet als een pro pagandastunt. De krijgsge vangenen hebben echter een geheim plan gemaakt om tij dens de rust langs de riolering van de kleedkamers te ont snappen. Ongelukkigerwijs is de ruststand van dien aard dat sommige gevangenen verder willen spelen. Vooral speler- coach Michael Caine, die met zijn rol in deze film veel lijkt op Alec Guinness in „Bridge over the river Kwai". Stallone, de doelman, wil ontsnappen op een manier zoals Steve McQueen deed in „The great escape". Het gegeven in deze film lijkt eigenlijk heel veel op het dilemma waar Burt Rey nolds mee zat als veroordeelde football-speler in „The longest yard". Producer Freddie Fields noemt de film „een verhaal over overleving en uitdaging, waarin sport het middel voor de betrokkenen is om te bewij zen dat ze grote kerels zijn". Huston citeert uit het script: „Het is jammer, dat oorlogen niet op sportvelden geregeld kunnen worden". De hele film door wordt toe gewerkt naar het moment waarop gekozen moet worden tussen doorspelen en ontsnap pen. Hustons grootste kwaliteit is altijd geweest het laten zien van zwakke plekken in sterke mensen (Asphalt jungle en The man who would be king) en de kracht in zwakke mensen (The African Queen en Wise Blood). fJllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllilllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIUIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli Sylvester Stallone ver woordt het als volgt: „Soms besef je niet eens dat Huston in de buurt is. Dan als een don derslag bij heldere hemel hoor je hem roepen „God zo niet". Dan realiseer je je dat hij alles tot in de finesses volgt." Hustons gedrag is hoffelijk maar vastberaden. Op de een of andere manier lijkt alles wat hij zegt een weloverwogen mo noloog. Zijn gentleman-achti- ge benadering zet anderen aan tot soortgelijk gedrag, zelfs Stallone, die toch, met zijn vo rige film „Nighthawks" erva ring met regisseren had opge daan. Huston speelt daar op in door Stallone wat scènes te laten schrijven, die al dan niet in de film voorkomen. John Huston: „Er gaan ver halen dat tijdens de Eerste Wereldoorlog de soldaten hun loopgraven verlieten om in het niemandsland te voetballen. En een wedstrijd zoals wij die tonen, speelde zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Het was niet op de zelfde schaal zoals hier en er ontsnapte natuurlijk nie mand". „Escape to victory" is be hoorlijk conventioneel, bijna een gegarandeerd kassucces. Freddie Fields heeft het goed voor elkaar. Het script en de acteurskeuze is heel bere kend", aldus Huston. Huston is de oudste nog ac tieve Hollywood-regisseur. Hij was uit de gunst en werkloos in de zestiger jaren toen hij in Ierland woonde. Nu woont hij in Mexico en hij heeft meer werk dan ooit tevoren. In Budapest legt John Hus ton de laatste hand aan zijn memoires, die als titel „Een open boek" meekrijgen. Als alles goed gaat verschijnt „Een open boek" dit najaar. Als zoon van de acteur Wal ter Huston had John de ge bruikelijke twaalf ambachten en dertien ongelukken eer hij de deur in ging, die zijn vader voor hem kon openen. Hij bewees al snel, door slok voor slok met Humphrey Bo- gart en klap naklap met Erroll Flynn op gelijke hoogte te blij ven, dat „de film" de plaats was waar hij thuis hoorde. BART MILLS (Copyright The Guardian/De Stem) vergelijkbare opleiding in Nederland. Er zijn weliswaar zogeheten „casting-bu reaus", maar die tonen de klant enkel foto's, waar Fo cus International ook de rest van de kwaliteiten zichtbaar en hoorbaar presenteert. Focus International is op gericht begin dit jaar door de antiquair, binnenhuisarchi tect en filmproducer Hüsste- ge samen met zijn vriendin Jane Kirkman. „Ik zat in re-styling van interieurs en mensen, waar ik de filmwereld heb leren ken nen. Er is een enorm tekort aan topmodellen. We moeten vaak naar Engeland, en een spotje van enkele seconden kan zo wel honderdduizend gulden of meer kosten. Toen ben ik zelf met een opleiding begonnen. Ben Hüsstege pakte het fors aan. Hij charterde twaalf docenten, zoals Ton van den Heuvel (visage), Bals Line (filmkleding en styling), Joop Oonk (gezondheids leer), de actrice en cabare tière Ansje van Brandenberg (bewegingsleer) en de psy choloog/socioloog drs. Karei Leemreize. De lessen vinden plaats in zijn riant landgoed aan de Pettelaar in Den Bosch, en het aanbod van leerlingen is overweldigend. Voor het genoemde bedrag van 1500 worden de pu pillen twee weekenden van 8 uur 's morgens tot halftwee in de nacht onderwezen in de hogere school van model zijn. Ze eten en slapen op het landgoed, en krijgen een in drukwekkende set van foto's mee. Ook wordt van hen een videofilmpje gemaakt waar klanten hun keuze mee kun nen maken. Hüsstege: „Het is best vermoeiend. Ze hebben ner gens tijd voor. En als ze thuiskomen, moeten ze een verslag maken, dat door de docenten wordt bekeken. Wat wij geven moet je zien als basis. We streven er niet naar perfect afgeronde mensen af te leveren. Een certificaat na afloop Nee, dat is vreselijk onbelangrijk, stelt niets voor. Wel krijgen ze een speldje met „Focus- model". Hüssteges school wil een team van 30 tot 35 topmo dellen creëren en daarmee worden niet meisjes bedoeld die voor Maison X paraderen met lingerie en creaties in herfstkleuren. De director; „We kregen een meisje uit Arnhem, een soortement nozempje, een aardig meisje hoor, maar verder niks. Toch had ze uit straling. We zijn er drie maanden mee bezig geweest. Toen werd ze op straat zo maar aangesproken door een Viva-fotograaf. Dat is toch leuk, hè?". Een topmodel, Joan gehe ten, komt binnen. Een stijl volle, blonde vrouw met al lure en zelfverzekerdheid. „Een model", zegt Joan, „moet aanvoelen wat de fo tograaf wil. Ze is iemand waar de opdrachtgever zich nergens over hoeft te ergeren. Een goed model is bijvoor beeld van tevoren al voor een deel met haar make-up klaar en heeft alles wat ze nodig heeft, bij zich. Zelf reis ik al tijd met drie koffers". Ben: „Stel dat een model zwarte schoenen nodig heeft, en die zijn er niet. Moet er iemand naar de stad, en staat de filmproduktie die twee tot vierduizend gulden per dag kost, een uur stil. Ieder een kwaad. Dat werkt niet lekker meer". Joan: „Met wat wij verdie nen (blijkt 750.- per dag te zijn en nog eens 750.- als het filmpje wordt uitgezon den) mag je niet meer dan een kwartier met jezelf bezig zijn. Ook voor fotowerk krij gen we 750.- per dag, en dan moet je gewoon heel hard werken". Wat is het grootste strui kelblok voor modellen. „Be wegen" zegt Hüsstege gede cideerd. „De meesten lopen allemaal als een mannequin, schuin naar achteren. En dat moet niet. Ze moeten eerst leren natuurlijk te lopen". Focus International mikt op opdrachten als straks de commerciële satelliet-tv een feit is en ook het midden- en kleinbedrijf gaat adverteren op het scherm. „Dan is de be hoefte aan snel werkende modellen onvermijdelijk". Tot slot vertelt Ben Hüs stege een kleine, triomfante lijke anekdote. Komt een journaliste bij hem van een progressief ochtendblad. „Ze had een spijkerbroek en losse blouse zonder b.h. en ze was zo zwaarhet was geen ge zicht. Maar ze mocht niet an ders van de feministen uit haar kennissenkring dragen. We hebben ze opgemaakt. Je zag dat ze het toch best fijn vond, maar toch durfde ze niet meer de trein in. Maar de volgende keer dat ze kwam, had ze toch een b.h.. Dat hadden we ze toch snel bijge bracht. JAN KOESEN I i John Huston met links vna hem producent Freddie Fields en rechts van hem Sylvester Stallone en Pele VOOR KRAP 3,5 miljoen bouwt de Hongaarse regering een enorm en volledig uitgerust gevangenenkamp voor je. Niet alleen krijg je dozijnen, ongeverfde houten barakken op zeer acceptabele afstand van Boedapest, je ontvangt ook een onverwoestbare prikkeldraadomheining en volledig uitgeruste wachttorens om de zoveel meter. Evenmin zal het je ontbreken aan gevangenen; je kunt er zo 500 krijgen zonder dat daarvoor extra-kosten in rekening gebracht worden. Deze voorwaarden leken zeer aantrekkelijk voor de Amerikaanse filmproducent Freddie Fields. Hij had een script dat „Escape to victory" heette. Het ging over een voet balwedstrijd tussen krijgsge vangenen uit de tweede we reldoorlog en hun Duitse be wakers. Hij had Sylvester Stallone en Michael Caine. Hij had Pele en Bobby Moore. Hij had zelfs John Huston als re gisseur. Met Hungarofilm, de natio nale filmonderneming van Hongarije werd daarom een overeenkomst gesloten. Het enige waarover Hungarofilm diende te waken was dat het kamp niet na afloop van het filmen „gebruikt" mocht wor den tot op het moment dat „Es cape to victory" was uitge bracht. John Huston lijkt me nou niet direct de de man om een film over voetbal te regisseren. Dat is hem ook aan te zien: terwijl Pele en andere voetbal helden van vroeger en nu op het grasloze voetbalveld van Stalag XII bewegen zit hij af zijdig langs de kant. Terwijl een Amerikaanse sporttelevi- sie-deskundige Pele en Co. aanwijzingen geeft, neemt Huston zwijgzaam, maar snel Pele's autobiografie door. „Actie is niet mijn sterkste kant", geeft de oude vakman toe. Hij is meer een man van karakters. Hij voelt zich in zijn element als hij de sterren voor zich heeft en hen „de show kan laten maken". "„Als je eenmaal geregisseerd hebt dan wil je steeds allerlei suggesties aandragen", zegt Stallone. „Zo nu en dan heeft Sly een idee", zegt Huston di plomatiek. In de visie van Huston is „Escape to victory" net zo min een film over voetballen als zijn meesterwerk „Fat city" een filpi over boksen was. Sprekend als ex-bokser, die net zoveel films over boksen heeft gemaakt als Stallone zegt Huston: „Een wedstrijdfilm moet niet afhangen van de uit slag van die wedstrijd". De voetbalwedstrijd in „Es- Een fragment uit „Escape to victory". Een vrije trap van Duitse bewakers op het doel van de gevangenen, dat verdedigd wordt door Sylvester Stallone CORRESPONDENTIE De heer B.S. te Gulpen (L) Geachte Heer Spaanderbroek, De aphrodisiac oftewel liefdesdrank, de toverdrank die de liefdesvlam ontsteekt of doet oplaaien waar die is ge doofd, bestaat inderdaad alleen in de fantasie van verhaal- tjesschrijvers en vertellers. Dat geloof ik met u mee; nog steeds, ondanks de merkwaardige ervaring opgedaan tij dens een reis door Zuid- Amerika. Zoals u weet is de ezel voor de arme bewoners van dit werelddeel Rolls Royce en Landrover „rolled into one" en meestal hun hoogste en enige roerend goed. De oude Indiaan was dan ook ten prooi aan de hevigste dankbaarheid toen ik daar toevallig in staat bleek met mijn V. W. en sleepkabel de ezel te bevrijden uit de rotsspleet naast de weg waarin het dier terechtge komen was en steeds verder klemgeraakt door alle pogin gen van hemzelf en zijn meester om eruit los te komen. De oude man die Spaans noch Engels verstond haalde uit de zadeltas van het ezeltje een klein puntzakje van gevlochten boomschors en toonde mij de inhoud: een grijsgroen poe der. Een aphrodisiac was het van grote kracht en waarde zoals hij mij duidelijk maakte in niet mis te verstane geba rentaal waarin de penis van de ezel, de zijne en de mijne hoofdrollen speelde. Een snuifje tussen vinger en duim volstond voor het verkrijgen van indrukwekkende afme tingen en prestaties van het mannelijk reproduktieorgaan. Hij stak negen vinger omhoog en spreidde de armen uit als een snoekvisser aan de Langweerderwielen. Zoals gezegd geloof ik niet in aphrodisiacs maar weigeren zou beledi gend geweest zijn. Hij was arm maar had zijn trots. Met passende ernst borg ik het puntzakje weg, eerst in de bin nenste van mijn binnenzakken en daarna - bij wijze van nader inzien - op een betere plaats: mijn broekzak. De Indiaan knikte goedkeurend. Ik wrong hem de hand en claxonneerde onder het wegrijden precies negenmaal. Heel in de verte zwaaide hij zijn laatste groet en heilwens. Het grijsgroene spul uit het zakje goot ik de volgende ochtend in de voerbak van de kipperen in de herberg waar de waard een kemphaan fokte voor het jaarlijkse grote hanengevecht te Quertopukl. Hij (de haan) kon er alleen maar beter van worden meende ik. De vogel at het poeder met graagte tot de laatste stofkorrel op, maakte toen geheel onverwacht een sprong recht omhoog en ontplofte vóór mijn ogen in een stofwolk van veren en botjes, een meter boven de grond. Of dit poeder in de juiste dosering - een snuifje tussen vinger en duim - misschien toch een aphro disiac is geweest is helaas niet meer te achterhalen, maar ik herhaal wat ik in het begin al schreef: volgens mij is het een poedertje uit het rijk der bijgelovigen (te mooi, helaas, om waar te zijn). Met vriendelijke groeten, JOHN O'MILL Oplossing Zweeds kruiswoordraadsel: De droom van veel modellen: creaties tonen van een van de bekende Parijse couturiers. In dit geval een model dat een ontwerp van de herfst-wintercollectie van Yves Saint-Lau rent toont DE VIDEORECORDER loopt, en op het scherm verschijnt een vrouwen hoofd van het type dat chique modebladen vult. „Ik heet Marlène", zegt het hoofd, „en spreek Frans, Duits en Engels". Vervolgens wordt het hoofd een lijf, dat allerlei standen aanneemt in steeds wisselende kle ding; van ruisend avond werk tot tennispak com pleet met Borg-band. „We hebben er weer een verkocht", zegt Ben Hüsste ge, oprichter en grote baas van Focus International: een pas opgerichte prijzige stoomcursus voor naar hoger strevende modellen. Wie 1500 betaalt wordt in twee weekenden volge- stampt met filosofieën en praktijk over beweging, spraak, houding, cosmetica en hoe-ga-ik-met-de-foto- graaf-om. Het in de inleiding be schreven Marlène-hoofd gaat naar Veronica, de om roep die zoveel Starsky en Hutch doet. Marlène moet straks, gekozen uit 30 kandi daten, een actualiteitenpro- grammatje presenteren waarin kopstukken char mant en modieus, zacht aan de tand worden gevoeld. Volgens Hüsstege is er geen Ben Hüsstege en model Joan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 7