School
voor top
modellen
.S KANTOOR
Isveer
BOERDERIJTJE
Conventioneel
Duurtwee weekendskosten: 1500 gulden
Tekort
Vermoeiend
Nozempje
Bewegen
Diplomatiek
John Huston verfilmt voetbal in oorlogstijd
D onder slag
42146.
-»ro.g.
dE STEM VAN ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1980
gelegen 2 onder 1 kap
lend vrij uitzicht en grote
Igasboiler en garage. Om-
1 met toilet; woonk. in Z-
jen; aangebouwde garage/
bop met vaste kast en 3
lligb. v.w. toilet en douche-
l/erloop waarop c.v.-ketel-'
pre. gr. 388 m2. Aanv.; uj
prijs 192.000.-k.k.
Ijst. WONING met gar. en
p.v. Omv. parterre: entree;
bk. met open haard en open
I jalkjesplafond; kelderkast;
I w; 4 slaapk. waarvan 2 met
I ;iken met vliezotrap, waar-
I njn gesitueerd. Perc. gr. 387
aagprijs 145.000.-k.k.
btaand WOONHUIS voorz.
en berging. Perc.gr. 225 m2.
i toilet; keuken 2.10x5.00 m
Ink. 7.80x3.50 m; le verd.:
1 overloop met vaste kast;
pk. 3.40 x 3.50 m; vaste trap
grote zolderkamer. Gara-
Mnv.: direkt. Vraagprijs
JtOEKWONING, voorz. van
loi gesitueerd te midden van
r. 1977. Grondopp. 151 m2.
It; woonk. van 35 m2 met
ten met eetbar; berging; le
lht douche en 3 flinke slaapk.;
lv.: in overleg. Vraagprijs
pgen zeer ruime luxe WO-
brging. Ind. parterre: entree;
|grote woonk.; keuken met
r.v.s. aanrecht; le etage:
oilet en v.w. in meubel; ou-
fen v.w.; 2 slaapk.; 2e etage:
uimte en grote bergkast; 4e
Te woning verkeert in een
Inderhoud. Heeft veel kast-
1 indeling. Perc.gr. 198 m2.
prijs 195.000.-k.k.
plegen goed onderhouden
11 KAP met gar. en c.v. Ind.
I; keuken; le etage: 3 slaapk.;
I v.w.2e etage: via vaste trap,
V en kleine hobbyk. Perc.gr.
Vraagprijs 169.000.-k.k.
PSRUIMTE (verwarmd) met
E5 m2 en royale semi-bunga-
gasboiler, spouwisolatie en
Bouwjr. 1972. Opp. 1053
aangelegde tuin. Ind. beg.gr.:
42 m2 met o.a. open haard;
bapk.; badk. met o.a. ligb. en
lp; c.v.-ruimte en 3 slaapk.
1 op aanvraag.
Zeer mooi gelegen SEMI-
age, aan de rand van Roosen-
mse Hei, voorz. van c.v./olie.
p. 1.240 m2. Ind. beg.gr.: hal,
gang; toilet; doucheruimte; 3
met mogelijkheid voor meer
Vraagprijs 275.000.-k.k.
Aantrekkelijk gelegen VRIJ-
met berging voorz. van gas-
■ee; toilet; meterkast; kelder;
.-vorm; etage: 3 slaapk. waar-
voorz. van vaste kast; c.v.-
douchecel; boven de etage is
'erc.gr. 360 m2. Aanv.: in
Vraagprijs 165.000.-k.k.
'INGSBL-GRONDEN
de provincie
RD-BRABANT
uitgifte 1980/1981
stelling hebben om grond van d*
idbouwgronden voor één jaar j»
ledrijf hebben gelegen in de ruo-
e Nassau, Etten-Leur-Rucplien'
van Cuyk. Nispen-Schijf, Alpnfll
leemden-Oost, danwel nabij ne
iel-Vessem, kunnen zich vóór
lijk aanmelden
(seizoen 1979/1980) reeds gf°
chten, dienen zich schriftelijk
inieuw in aanmerking wensen
nden te worden aan
Jirecteur voor de Landinrichting
:er, afdeling Beheer Landbou
80, 5004 BD Tilburg
Te koop wegens emigra
tie geheel verbouwd
met c.v. Gelegen in bui
tengebied van Baarle-
Nassau. Grondopp.: 8000
m2 met fruitbomen,
moestuin en veel beplan
ting.
Prijs: 275.000,-
cape to victory" werd door de
Duitsers opgezet als een pro
pagandastunt. De krijgsge
vangenen hebben echter een
geheim plan gemaakt om tij
dens de rust langs de riolering
van de kleedkamers te ont
snappen.
Ongelukkigerwijs is de
ruststand van dien aard dat
sommige gevangenen verder
willen spelen. Vooral speler-
coach Michael Caine, die met
zijn rol in deze film veel lijkt op
Alec Guinness in „Bridge over
the river Kwai". Stallone, de
doelman, wil ontsnappen op
een manier zoals Steve
McQueen deed in „The great
escape". Het gegeven in deze
film lijkt eigenlijk heel veel op
het dilemma waar Burt Rey
nolds mee zat als veroordeelde
football-speler in „The longest
yard".
Producer Freddie Fields
noemt de film „een verhaal
over overleving en uitdaging,
waarin sport het middel voor
de betrokkenen is om te bewij
zen dat ze grote kerels zijn".
Huston citeert uit het script:
„Het is jammer, dat oorlogen
niet op sportvelden geregeld
kunnen worden".
De hele film door wordt toe
gewerkt naar het moment
waarop gekozen moet worden
tussen doorspelen en ontsnap
pen.
Hustons grootste kwaliteit is
altijd geweest het laten zien
van zwakke plekken in sterke
mensen (Asphalt jungle en The
man who would be king) en de
kracht in zwakke mensen (The
African Queen en Wise Blood).
fJllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllilllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIUIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli
Sylvester Stallone ver
woordt het als volgt: „Soms
besef je niet eens dat Huston in
de buurt is. Dan als een don
derslag bij heldere hemel hoor
je hem roepen „God zo niet".
Dan realiseer je je dat hij alles
tot in de finesses volgt."
Hustons gedrag is hoffelijk
maar vastberaden. Op de een
of andere manier lijkt alles wat
hij zegt een weloverwogen mo
noloog. Zijn gentleman-achti-
ge benadering zet anderen aan
tot soortgelijk gedrag, zelfs
Stallone, die toch, met zijn vo
rige film „Nighthawks" erva
ring met regisseren had opge
daan.
Huston speelt daar op in
door Stallone wat scènes te
laten schrijven, die al dan niet
in de film voorkomen.
John Huston: „Er gaan ver
halen dat tijdens de Eerste
Wereldoorlog de soldaten hun
loopgraven verlieten om in het
niemandsland te voetballen.
En een wedstrijd zoals wij die
tonen, speelde zich af tijdens
de Tweede Wereldoorlog in
Nederland. Het was niet op de
zelfde schaal zoals hier en er
ontsnapte natuurlijk nie
mand".
„Escape to victory" is be
hoorlijk conventioneel, bijna
een gegarandeerd kassucces.
Freddie Fields heeft het goed
voor elkaar. Het script en de
acteurskeuze is heel bere
kend", aldus Huston.
Huston is de oudste nog ac
tieve Hollywood-regisseur. Hij
was uit de gunst en werkloos in
de zestiger jaren toen hij in
Ierland woonde. Nu woont hij
in Mexico en hij heeft meer
werk dan ooit tevoren.
In Budapest legt John Hus
ton de laatste hand aan zijn
memoires, die als titel „Een
open boek" meekrijgen. Als
alles goed gaat verschijnt „Een
open boek" dit najaar.
Als zoon van de acteur Wal
ter Huston had John de ge
bruikelijke twaalf ambachten
en dertien ongelukken eer hij
de deur in ging, die zijn vader
voor hem kon openen.
Hij bewees al snel, door slok
voor slok met Humphrey Bo-
gart en klap naklap met Erroll
Flynn op gelijke hoogte te blij
ven, dat „de film" de plaats
was waar hij thuis hoorde.
BART MILLS
(Copyright The Guardian/De
Stem)
vergelijkbare opleiding in
Nederland. Er zijn weliswaar
zogeheten „casting-bu
reaus", maar die tonen de
klant enkel foto's, waar Fo
cus International ook de rest
van de kwaliteiten zichtbaar
en hoorbaar presenteert.
Focus International is op
gericht begin dit jaar door de
antiquair, binnenhuisarchi
tect en filmproducer Hüsste-
ge samen met zijn vriendin
Jane Kirkman.
„Ik zat in re-styling van
interieurs en mensen, waar ik
de filmwereld heb leren ken
nen. Er is een enorm tekort
aan topmodellen. We moeten
vaak naar Engeland, en een
spotje van enkele seconden
kan zo wel honderdduizend
gulden of meer kosten. Toen
ben ik zelf met een opleiding
begonnen.
Ben Hüsstege pakte het
fors aan. Hij charterde
twaalf docenten, zoals Ton
van den Heuvel (visage), Bals
Line (filmkleding en styling),
Joop Oonk (gezondheids
leer), de actrice en cabare
tière Ansje van Brandenberg
(bewegingsleer) en de psy
choloog/socioloog drs. Karei
Leemreize. De lessen vinden
plaats in zijn riant landgoed
aan de Pettelaar in Den
Bosch, en het aanbod van
leerlingen is overweldigend.
Voor het genoemde bedrag
van 1500 worden de pu
pillen twee weekenden van 8
uur 's morgens tot halftwee
in de nacht onderwezen in de
hogere school van model zijn.
Ze eten en slapen op het
landgoed, en krijgen een in
drukwekkende set van foto's
mee. Ook wordt van hen een
videofilmpje gemaakt waar
klanten hun keuze mee kun
nen maken.
Hüsstege: „Het is best
vermoeiend. Ze hebben ner
gens tijd voor. En als ze
thuiskomen, moeten ze een
verslag maken, dat door de
docenten wordt bekeken.
Wat wij geven moet je zien
als basis. We streven er niet
naar perfect afgeronde
mensen af te leveren. Een
certificaat na afloop Nee,
dat is vreselijk onbelangrijk,
stelt niets voor. Wel krijgen
ze een speldje met „Focus-
model".
Hüssteges school wil een
team van 30 tot 35 topmo
dellen creëren en daarmee
worden niet meisjes bedoeld
die voor Maison X paraderen
met lingerie en creaties in
herfstkleuren.
De director; „We kregen
een meisje uit Arnhem, een
soortement nozempje, een
aardig meisje hoor, maar
verder niks. Toch had ze uit
straling. We zijn er drie
maanden mee bezig geweest.
Toen werd ze op straat zo
maar aangesproken door een
Viva-fotograaf. Dat is toch
leuk, hè?".
Een topmodel, Joan gehe
ten, komt binnen. Een stijl
volle, blonde vrouw met al
lure en zelfverzekerdheid.
„Een model", zegt Joan,
„moet aanvoelen wat de fo
tograaf wil. Ze is iemand
waar de opdrachtgever zich
nergens over hoeft te ergeren.
Een goed model is bijvoor
beeld van tevoren al voor een
deel met haar make-up klaar
en heeft alles wat ze nodig
heeft, bij zich. Zelf reis ik al
tijd met drie koffers".
Ben: „Stel dat een model
zwarte schoenen nodig heeft,
en die zijn er niet. Moet er
iemand naar de stad, en staat
de filmproduktie die twee
tot vierduizend gulden per
dag kost, een uur stil. Ieder
een kwaad. Dat werkt niet
lekker meer".
Joan: „Met wat wij verdie
nen (blijkt 750.- per dag te
zijn en nog eens 750.- als
het filmpje wordt uitgezon
den) mag je niet meer dan een
kwartier met jezelf bezig
zijn. Ook voor fotowerk krij
gen we 750.- per dag, en
dan moet je gewoon heel hard
werken".
Wat is het grootste strui
kelblok voor modellen. „Be
wegen" zegt Hüsstege gede
cideerd. „De meesten lopen
allemaal als een mannequin,
schuin naar achteren. En dat
moet niet. Ze moeten eerst
leren natuurlijk te lopen".
Focus International mikt
op opdrachten als straks de
commerciële satelliet-tv een
feit is en ook het midden- en
kleinbedrijf gaat adverteren
op het scherm. „Dan is de be
hoefte aan snel werkende
modellen onvermijdelijk".
Tot slot vertelt Ben Hüs
stege een kleine, triomfante
lijke anekdote. Komt een
journaliste bij hem van een
progressief ochtendblad. „Ze
had een spijkerbroek en losse
blouse zonder b.h. en ze was
zo zwaarhet was geen ge
zicht. Maar ze mocht niet an
ders van de feministen uit
haar kennissenkring dragen.
We hebben ze opgemaakt. Je
zag dat ze het toch best fijn
vond, maar toch durfde ze
niet meer de trein in. Maar de
volgende keer dat ze kwam,
had ze toch een b.h.. Dat
hadden we ze toch snel bijge
bracht.
JAN KOESEN I
i John Huston met links vna hem producent Freddie Fields en rechts van hem Sylvester Stallone en Pele
VOOR KRAP 3,5 miljoen bouwt de Hongaarse regering een
enorm en volledig uitgerust gevangenenkamp voor je. Niet
alleen krijg je dozijnen, ongeverfde houten barakken op
zeer acceptabele afstand van Boedapest, je ontvangt ook
een onverwoestbare prikkeldraadomheining en volledig
uitgeruste wachttorens om de zoveel meter. Evenmin zal
het je ontbreken aan gevangenen; je kunt er zo 500 krijgen
zonder dat daarvoor extra-kosten in rekening gebracht
worden.
Deze voorwaarden leken
zeer aantrekkelijk voor de
Amerikaanse filmproducent
Freddie Fields. Hij had een
script dat „Escape to victory"
heette. Het ging over een voet
balwedstrijd tussen krijgsge
vangenen uit de tweede we
reldoorlog en hun Duitse be
wakers. Hij had Sylvester
Stallone en Michael Caine. Hij
had Pele en Bobby Moore. Hij
had zelfs John Huston als re
gisseur.
Met Hungarofilm, de natio
nale filmonderneming van
Hongarije werd daarom een
overeenkomst gesloten. Het
enige waarover Hungarofilm
diende te waken was dat het
kamp niet na afloop van het
filmen „gebruikt" mocht wor
den tot op het moment dat „Es
cape to victory" was uitge
bracht.
John Huston lijkt me nou
niet direct de de man om een
film over voetbal te regisseren.
Dat is hem ook aan te zien:
terwijl Pele en andere voetbal
helden van vroeger en nu op
het grasloze voetbalveld van
Stalag XII bewegen zit hij af
zijdig langs de kant. Terwijl
een Amerikaanse sporttelevi-
sie-deskundige Pele en Co.
aanwijzingen geeft, neemt
Huston zwijgzaam, maar snel
Pele's autobiografie door.
„Actie is niet mijn sterkste
kant", geeft de oude vakman
toe. Hij is meer een man van
karakters. Hij voelt zich in zijn
element als hij de sterren voor
zich heeft en hen „de show kan
laten maken".
"„Als je eenmaal geregisseerd
hebt dan wil je steeds allerlei
suggesties aandragen", zegt
Stallone. „Zo nu en dan heeft
Sly een idee", zegt Huston di
plomatiek.
In de visie van Huston is
„Escape to victory" net zo min
een film over voetballen als
zijn meesterwerk „Fat city"
een filpi over boksen was.
Sprekend als ex-bokser, die
net zoveel films over boksen
heeft gemaakt als Stallone zegt
Huston: „Een wedstrijdfilm
moet niet afhangen van de uit
slag van die wedstrijd".
De voetbalwedstrijd in „Es-
Een fragment uit „Escape to victory". Een vrije trap van
Duitse bewakers op het doel van de gevangenen, dat verdedigd
wordt door Sylvester Stallone
CORRESPONDENTIE
De heer B.S. te Gulpen (L)
Geachte Heer Spaanderbroek,
De aphrodisiac oftewel liefdesdrank, de toverdrank die
de liefdesvlam ontsteekt of doet oplaaien waar die is ge
doofd, bestaat inderdaad alleen in de fantasie van verhaal-
tjesschrijvers en vertellers. Dat geloof ik met u mee; nog
steeds, ondanks de merkwaardige ervaring opgedaan tij
dens een reis door Zuid- Amerika. Zoals u weet is de ezel
voor de arme bewoners van dit werelddeel Rolls Royce en
Landrover „rolled into one" en meestal hun hoogste en
enige roerend goed. De oude Indiaan was dan ook ten prooi
aan de hevigste dankbaarheid toen ik daar toevallig in
staat bleek met mijn V. W. en sleepkabel de ezel te bevrijden
uit de rotsspleet naast de weg waarin het dier terechtge
komen was en steeds verder klemgeraakt door alle pogin
gen van hemzelf en zijn meester om eruit los te komen. De
oude man die Spaans noch Engels verstond haalde uit de
zadeltas van het ezeltje een klein puntzakje van gevlochten
boomschors en toonde mij de inhoud: een grijsgroen poe
der. Een aphrodisiac was het van grote kracht en waarde
zoals hij mij duidelijk maakte in niet mis te verstane geba
rentaal waarin de penis van de ezel, de zijne en de mijne
hoofdrollen speelde. Een snuifje tussen vinger en duim
volstond voor het verkrijgen van indrukwekkende afme
tingen en prestaties van het mannelijk reproduktieorgaan.
Hij stak negen vinger omhoog en spreidde de armen uit als
een snoekvisser aan de Langweerderwielen. Zoals gezegd
geloof ik niet in aphrodisiacs maar weigeren zou beledi
gend geweest zijn. Hij was arm maar had zijn trots. Met
passende ernst borg ik het puntzakje weg, eerst in de bin
nenste van mijn binnenzakken en daarna - bij wijze van
nader inzien - op een betere plaats: mijn broekzak. De
Indiaan knikte goedkeurend. Ik wrong hem de hand en
claxonneerde onder het wegrijden precies negenmaal.
Heel in de verte zwaaide hij zijn laatste groet en heilwens.
Het grijsgroene spul uit het zakje goot ik de volgende
ochtend in de voerbak van de kipperen in de herberg waar
de waard een kemphaan fokte voor het jaarlijkse grote
hanengevecht te Quertopukl. Hij (de haan) kon er alleen
maar beter van worden meende ik. De vogel at het poeder
met graagte tot de laatste stofkorrel op, maakte toen geheel
onverwacht een sprong recht omhoog en ontplofte vóór
mijn ogen in een stofwolk van veren en botjes, een meter
boven de grond. Of dit poeder in de juiste dosering - een
snuifje tussen vinger en duim - misschien toch een aphro
disiac is geweest is helaas niet meer te achterhalen, maar ik
herhaal wat ik in het begin al schreef: volgens mij is het een
poedertje uit het rijk der bijgelovigen (te mooi, helaas, om
waar te zijn). Met vriendelijke groeten,
JOHN O'MILL
Oplossing Zweeds kruiswoordraadsel:
De droom van veel modellen: creaties tonen van een van de
bekende Parijse couturiers. In dit geval een model dat een
ontwerp van de herfst-wintercollectie van Yves Saint-Lau
rent toont
DE VIDEORECORDER
loopt, en op het scherm
verschijnt een vrouwen
hoofd van het type dat
chique modebladen vult.
„Ik heet Marlène", zegt
het hoofd, „en spreek
Frans, Duits en Engels".
Vervolgens wordt het
hoofd een lijf, dat allerlei
standen aanneemt in
steeds wisselende kle
ding; van ruisend avond
werk tot tennispak com
pleet met Borg-band.
„We hebben er weer een
verkocht", zegt Ben Hüsste
ge, oprichter en grote baas
van Focus International: een
pas opgerichte prijzige
stoomcursus voor naar hoger
strevende modellen.
Wie 1500 betaalt wordt
in twee weekenden volge-
stampt met filosofieën en
praktijk over beweging,
spraak, houding, cosmetica
en hoe-ga-ik-met-de-foto-
graaf-om.
Het in de inleiding be
schreven Marlène-hoofd
gaat naar Veronica, de om
roep die zoveel Starsky en
Hutch doet. Marlène moet
straks, gekozen uit 30 kandi
daten, een actualiteitenpro-
grammatje presenteren
waarin kopstukken char
mant en modieus, zacht aan
de tand worden gevoeld.
Volgens Hüsstege is er geen
Ben Hüsstege en model Joan