El WB EFT: OLITIEMACHT OOR OLYMPIA [Leerkrachten op de bres voor werk en beter onderwijs sbaar VASTGELOPEN KERK in beweging ihoog itsland Met Ljoedmilla tussen de Russen VIJF BRABANDERS M OP „CONFRONTATIEBEZOEK Spaarpandbiljetten (Sjaar) \loskou gelooft niet in tranen I HOTEL ROSSIJA is met achtduizend bedden, lintig restaurants en dertig portiers die in lisseldienst niemand toelaten die geen hotel- jsje heeft het grootste hotel van Europa. Veertien dagen leven als verschoppeling door M. Meeldijk binnenland buitenland 1DB2UBH soede ring. eis- en Krediet- pp het moment >etaalt niet alle jü[ ;de reisverze- r't itoor. Olympisch dorp Wandaag demonstratie in Den Haag Verdeeld Enthousiasme ^Westland Utrecht Hypotheekbank mm If STEM VAN DONDERDAG 19 JUNI 1980 1 juli met twee procent systeem zou zijn doorge- bnd van de loonmaatregel Ing van het minimumloon ging regelt, goedgekeurd, [geeft, zullen de bedragen bruto per week 429,90 (was 421,50) 397,70 (389,90) 365,40 (358,30) 333,20 326,70) 300,90 (295,10) 300,90 (295,10) 236,40 (231,80) 204,20 122,52 (200,20) (120,12) TIES) [aangenomen en dat voor een verkorting en ver- oudiging van de gerechte- I procedure t.a.v. asielzoe- |en, zonder dat het grond- elijk principe van het op politieke asiel erdoor 8t aangetast. Andere Jtregelen tegen onechte ligratie staan op stapel, zo len visumplicht voor men- luit Turkije (het grootste [ingent asielzoekenden), en Bangladesh alsmede uitkering in natura in |ts van de gebruikelijke fi- ciële bijstand. Dit jaar zouden fctens 150.000 mensen naar bondsrepubliek zijn geko- als er geen maatregelen affen zouden zijn gewor- gs persoon. Nee, een echt d signalement hebben we t. Hij hing wat om ons heen, elde af en toe aan de gok- omaten. Hij heeft aan de [r een colaatje gedronken en koffie". istermiddag laat had de itterdamse poütie nog geen el houvast. Politiewoord- ■rder Bouman: „Eerst moe- we met de twee serveer- Irs praten, die net uit het zie- huis ontslagen zijn. Pas als een bruikbaar signalement ben, kunnen we een foto- ntage maken". Wat voor dje in de koffie gezeten kan ben, ook daarvan was in tterdam nog niets bekend, nuit de Rotterdamse politie ram gistermiddag het be- ht dat het om een 30- 35- ige Duits sprekende man a kunnen gaan. De Amsterdamse politie- mmissaris G. Toorenaar rmoedt dat de dader poeder druppels gebruikt die hij in koffie of in de suiker doet. n Amsterdamse hoofdin- ecteur en twee rechercheurs n intussen naar Düsseldorf rtrokken. Daar willen ze de rgiftigingszaken doornemen et hun Duitse collega's. Vori- week werden daar identieke vallen van vergiftiging ge- eld. (Door Leo van Vlijmen) jekunt er flink verdwalen, maar bereidwillige, dezjoer- i (etagedames die je kamersleutel bewaren, op ver- ook 's nachts - thee serveren en mineraalwater ükopen) zetten je weer op het juiste pad. Hotel Rossija tefteen overdekt zwembad, je kunt er ook niet-commu- jische buitenlandse kranten kopen en bij het ontbijt ,et je margarine op je brood smeren, roomboter is er niet is bijzonder gunstig tegen, want vanaf het balkon lijk een prachtig uitzicht op Kremlin en recht tegenover js kamer, aan de andere ut van de rivier de Moskva iat een fabriek met een leus metershoge letters die er (en twijfel over laat bestaan je in de Sovjet-Unie ben: foinmunisme wil zeggen:alle Jicht aan de Sovjets en de lëktrificatie van het hele Lenin heeft dat al in ["gezegd. Hoezeer hij gelijk blijkt, wanneer je Iavonds over het Rode Plein jopt en onwillekeurig toch fc-.poneerd wordt door de Miimineerde torens met (•/-'.-sterren van het Krem- Mdenten Ljoedmilla ga ik Ir het Tretjakov-museum. [hebeerlijk opgebiecht dat ik al eens geweest ben, maar de [waarschijnlijk mooie ico- przameling rechtvaardigt i in haar ogen een tweede pek. Ik kom terecht bij Lonja, een joodse wiskundige die al an derhalf jaar wacht op een uit reisvisum. Hij is geen dissi dent, maar kent er wel een aantal en binnen het halfuur heeft hij er twee in huis, terwijl zijn vrouw een koosjer ontbijt aanricht, waarvan ik niets ge bruik omdat de ham en de worstjes met erwtjes plus met zoete koekje na in hotel Rossija me voor de hele dag verzadigd hebben. Joerij Aleksandrovitsj Si- chanovitsj is een boezem vriend van Sacharov. Ook hij is jood en wiskundige. Ira Jakir is de dochter van Pjotr Kajir, de „Vader van alle dissidenten", zelf ook dissidente. Het twee tal beseft dat de dissidenten in de Sovjet-Unie nauwelijks iets kunnen uitrichten; de stem ming is in mineur. Joerij schat het aantal dissidenten op drie honderd. Ira vindt dat aan de hoge kant en Lorya is van me ning dat die dissidenten bij niemand van de Sovjetbevol king op echt sympathie kun nen rekenen. Van links naar rechts: Joerij SichanovitsjIra Jakir en gastheer Lonja. Joerij, die redacteur is van een wiskundig tijdschrift voor middelbare scholieren, geeft ook toe, dat dissidenten zich tot een minimumprogram be perkt hebben: ze eisen dat de Sovjet-Unie zich aan haar ei gen wetten houdt. De „drie honderd" hebben echter niets te eisen. Zodra ik het thema Olym pische Spelen en boycot aan snijd vliegen Ira, Joerij en Lonja elkaar in de haren. Lonja voelt niet voor een boy cot, Joerij denkt dat de boycot het Kremlin erg zal irriteren en Ira twijfelt. Lonja zal de volgende dag naar de Kaukasus vertrekken. Joerij en Ira verdwijnen ook. Behalve Sacharov zijn er al een aantal dissidenten of halve dissidenten uit Moskou ver wijderd. Ira, Joerij en Lonja gaan liever zelf op pad voordat ze gedwongen worden. Overi gens, Ira en Joerij zouden voor geen vtrijheid ter wereld de Sovjet-Unie willen verlaten. Viktor staat officieel niet als dissident te boek. Behalve een vrouw, een dochtertje van de dertien en een goede baan, heeft hij ook zwaar de pest aan het regime. Hij heeft slechts één wens: weg uit de Sovjet- Unie. Zijn adres heb ik van een bevriende relatie gekregen die me ook tweehonderd postze gels voor zijn dochtertje heeft meegegeven. Het kind is er enorm blij mee en begint de postzegels te sorteren: zegels uit de communistsiche landen en zegels uit de niet-commu- nistische landen. De laatste zijn bij haar favoriet. Haar ou ders - die naar Duitsland of Oostenrijk willen emigreren - hebben haar ook behoorlijk Duits leren spreken. Viktor is erg pessimistisch. Hij wacht al twee jaar op een uitreisvisum. Hij heeft de stel lige indruk dat naarmate de Olympische Spelen naderen de sluis steeds meer dichtgaat. Viktor vertelt me ook, dat de politiemacht in de acht miljoen mensen tellende Sovjetrussi- sche hoofdstad momenteel het drievoudige van normaal telt. Uit de hele Sovjetfederatie zijn er politiemensen aangetrok ken die straks tijdens de Olympische Spelen het verkeer en andere zaken in Moskou moeten regelen. Inderdaad blijkt me, dat op het ogenblik het merendeel van de agenten in Moskou de weg niet weet in de hoofdstad. Velen hebben een plattegrond van Moskou op zak die ze de hele dag bestuderen. Over ruim een maand moeten ze echt paraat zijn. Ook Viktor gelooft overigens niet dat er de eerstkomende jaren iets zal kunnen veranderen in de Sov jet-Unie. „Als dissidenten be tekenen we niets, de bevolking gelooft het wel en de partijlei ding zit vast in het zadel. De Sovjet-Unie zal 1984 echt wel halen en waarschijnlijk zelfs het jaar 2000. Na Breznjev ko men er andere bonzen die de zelfde politiek zullen voort zetten en ons op dezelfde ma nier zullen onderdrukken. Dat is natuurlijk om te huilen, maar ik geloof niet meer in tranen". Het meest droevige kantoor in Moskou is het consulaat van de Nederlandse ambassade. Ik Hotel Rossija, het grootste hotel van Europa, en, in de schaduw daarvan, een van de naarstig gerestaureerde Russisch-orthodoxe kerkjes. ga er met voorkennis van Ljoedmilla naar toe, want ik heb haar uitgelegd, dat een journalist, ook als hij vakantie voert, altijd de plaatselijke ambassade van zijn land be zoekt. Het Nederlandse consulaat in Moskou behartigt, bij ont stentenis van een Israëlische vertegenwoordiging, de belan gen van de joodse Sovjetbur gers, die het socialistische va derland willen verlaten. De dienstdoende consul vertelt, dat hij op deze manier een in kijk krijgt in het goelag-aspect van de Sovjet-Unie. De proce dure is moeilijk, zegt hij, ter wijl Viktor, die over een raar soort motorfiets beschikt en me hier naar toe heeft ge bracht, drie straten verder op me wacht. Eerst moeten de joodse Sovjetburgers proberen een officiële uitnodiging uit Israël te krijgen. Het Neder landse consulaat bemiddelt wel, maar Russische joden worden niet tot het Neder landse consulaat toegelaten. Vier manshoge Russische po litiemannen willen zelfs mij tegenhouden voor de ingang van het consulaat. Slechts een visitekaartje in combinatie met het hotelpasje van Rossija kan de heren vermurwen. In mijn binnenzak heb ik tien aanvragen van joodse fa milies, in totaal voor negenen dertig personen. De Russische joden zelf worden door de po litie slechts tot de ambassade toegelaten wanneer ze van het Sovjetrussische ministerie van binnenlandse zaken een uit reisvisum hebben gekregen. Momenteel krijgt niemand een uitreisvisum. Omdat ik eigenlijk naar de Sovjet-Unie gestuurd ben om over de voorbereiding voor de Olympische Spelen te berich ten ga ik - met volstrekte in stemming van Ljoedmilla - het Olympisch dorp verkennen. Dat betekent twee keer over stappen in de metro en dan uit zien naar een taxi, want het Olympisch dorp ligt ver buiten het centrum van Moskou. Ik tref het met de taxichauffeur. Hij is bijzonder geïnteresseerd in mijn in Düsseldorf gekochte plattegrond van Moskou en is in ruil tegen inzage daarvan bereid mij te vertellen, dat sport niets met politiek te ma ken heeft, dat hij zich princi pieel niet met politiek bezig houdt (ze zoeken het maar uit daarboven) en dat hij in plaats van in roebel liever in Duitse mark of Amerikaanse dollar betaald wil worden. Met gul dens neemt hij ook genoegen, ook al gelooft hij eerst nauwe lijks dat de Nederlandse pas munt wel degelijk telt. Dat het Olympische dorp geen dorp is had ik kunnen weten. De Russen hebben een super-Bijlmer gebouwd met torenflats van zeventien ver diepingen. Het „groen" moet nog worden geplant, maar een land dat kosmonauten naar de maan en verder kan sturen zal er zeker in slagen ook op tijd wat grassprieten te kweken. Terug in hotel Rossija in formeert Ljoedmilla hoe ik het Olympisch dorp vind. Mijn antwoord luidt: „Indrukwek kend". Ik vertel haar echter ook, dat ik gehoord heb, dat er grote twijfels bestaan over de voedselvoorziening voor al die buitenlandse gasten. (Dat vertelde men mij op de Neder landse ambassade). Ljoedmilla ziet het niet zo somber in. Per slot van rekening heeft ze ons ook al dertien dagen lang ge voed, en dat tot onze tevreden heid. sa AMSTERDAM (ANP) - In talrijke openbare basis- en kleuterscholen zal vandaag de juf of de meester voor de klas ontbreken. In plaats van les te geven zullen de leerkrachten die dag I naar Den Haag trekken om daar te demonstreren voor werkgelegenheid in het onderwijs en I 'erbetering van de kwaliteit daarvan. Dit is, meldt de bond, een historische gebeurtenis: voor I het eerst in de geschiedenis van de onderwijsvakbeweging wordt er een landelijke schoolsta- 5 van deze aard gehouden. an het hefboomeffect noemt- In 1974 bijvoorbeeld, was de entabiliteit van het t°ta^ geïnvesteerde vermogen bij d onderzochte bedrijven posit'e gemiddeld 3,1 procent). Des ondanks werd als gevolg vad le financieringsstructuur en - laarmee samenhangend - d omvang van de rentelasten °P iet eigen vermogen een verll.eit geleden van 2,5 procent, U iet onderzoek is gebleken, /ooral de kleinste bedrijve hier gevoelig voor zijn. J Daar is volgens de ABOP Pin ook alle reden toe omdat P't met de werkgelegenheid l-hetonderwijs zeer slecht is JWeld, terwijl er op hetzelf- moment dringend be- leite bestaat aan verbete- Ihngvan de kwaliteit van het Pderwijs. J Momenteel zijn ongeveer l'5 000 leerkrachten in het jfehele onderwijs zonder Perk. Per l augustus zullen faarnog eens 2.000 bijkomen Ijs er niet snel wat gebeurt. volgend jaar lopen 3.000 |®sen in het onderwijs de ?J® hun baan te verliezen. I eze werkloosheid zou naar ptoordeel van de ABOP niet J'wigzijn als er voortvaren- I fr zou worden gewerkt aan 1 Noodzakelijke verbetering 1® de kwaliteit van het on- I erwijs. Nog steeds zijn de |™ssen bijvoorbeeld te 1F°°t- Klassen met 30 of meer peren zijn geen zeld- pwiheid. De kinderen uit de buurten dreigen daar lt uPe van te worden omdat taak onder meer op het 'edvan taalonderwijs een IDat ac'lterstan(d bestaat. L Probleem wordt nog ver- luifi x t'oor het êrote aantal (Nederlandstalige kin- L®. juist op die volks- lair BW '10nc^en van onderwij- personeel vinden dat ,.J'es aan twee kanten kan [Wen: Kleinere klassen en JLroodnodige onderwijs- Cleuwing kunnen de L "alt van het onderwijs L?ren en bovendien I® 'eerkrachten werk ge- iw? plaatsen hebben jraden en oudercom- >s'esvan scholen zich soli dair verklaard met de sta king van leerkrachten. Leden van oudercommissies zullen op de actiedag de kinderen op de scholen opvangen en bezighouden zodat deze hun heil niet op straat behoeven te zoeken. De schoolstaking van de ABOP, vindt plaats in het kader van de actie voor een arbeidsplaatsenplan van de Nederlandse Federatie van Onderwijsorganisaties (NFO). De afgelopen weken hebben al verschillende acti viteiten plaats gevonden in het gehele land: debatavon den, het uitgeven van les brieven, waarin leerlingen en ouders wordt verteld waar om de actie gehouden wordt, kraampjes op markten, fo rumdiscussiebijeenkomsten, het versieren van scholen met spandoeken en leuzen, een protestwacht bij het minis terie van onderwijs in Den Haag en een schoolstaking op ongeveer 100 scholen in Am sterdam. Overigens wordt er in de onderwijswereld niet gelijk gedacht over de schoolsta king. De NFO, confessionele organisaties van onderwij zend personeel en het hoofd bestuur van de Vereniging van Openbaar Onderwijs (VOO) hebben zich tegen de schoolstaking uitgesproken. Zij zijn van oordeel dat de kinderen daarvan de dupe zullen worden. De ABOP stelt daar tegenover dat het juist de bezuinigingen en het achterwege blijven van ver kleining van klassen en on derwijsvernieuwing zijn waarvan het kind het slacht offer wordt. Wel hebben en kele organisaties, zoals de Katholieke Onderwijs Ver eniging (KOV), actiebijeen komsten gehouden, maar dan in de avonduren buiten schooltijd. Het ABOP-hoofdbestuur verwacht op grond van het enthousiasme in de voorbe reidingen een grote belang stelling vandaag in Den Haag. Amsterdam heeft laten weten zeker met 1500 on derwijsmensen te zullen ko men, 350 leerkrachten in Zaanstad hebben zich al ge meld en uit Enschede gaan in elk geval 15 bussen naar de residentie, aldus een ABOP- woordvoerder. Om 11 uur begint daar in een grote tent om het Malie veld een demonstratieve bij eenkomst waar ABOP- hoofdbestuurder Johan Terpstra en FNV-voorzitter Wim Kok het woord zullen voeren. Vervolgens gaan de deelnemers in betoging naar het ministerie van onderwijs waar men minister Pais een oude schoolbank wil over handigen. Op het Binnenhof krijgt tweede-kamervoorzitter Dolman een schoolbord met daarop de eisen van de leer krachten uitgetekend aange boden. Daarna gaan de beto gers terug naar het Malieveld waar de demonstratie wordt ontbonden. In de voorbereidingen van de actie is op alle openbare Nederlandse scholen een ex tra nummer verspreid van het ABOP-orgaan. De schoolkrant, terwijl een „on derwijs alarmkrant" in een oplage vaneenhalfmiljoenis verspreid onder ouders. (Door Jan Bouwmans) De kloof die ons, westerse mensen, scheidt van de mensen in de derde wereld, lijkt met de jaren alleen maar breder en dieper te worden. Ondanks alle ontwikkelingshulp en an dere welgemeende activiteiten zijn de feiten keihard deze: de rijken worden alleen maar rij ker en de armen steeds armer. De materiële kloof is echter misschien nog maar een geultje vergeleken bij de mentale kloof die absoluut onoverbrugbaar lijkt. De laatste jaren is het tot ons doorgedrongen dat de commu nicatie met de derde wereld gekenmerkt wordt door spraakverwarring. Aan dit be sef ging de „ontdekking" voor af dat de mensen in de derde wereld het heft in eigen hand moeten nemen; zij moeten hun eigen ontwikkeling maken naar eigen inzicht en behoefte, in hun eigen tempo en volgens hun eigen idealen. Met deze „ontdekking" zaten en zitten hulpgevers en geholpenen nog niet op dezelfde mentale golf lengte, want zien wij wel wat de mensen ginds zien en erva ren en omgekeerd; spreken wij wel over dezelfde zaken en problemen De vastenactie in Nederland beantwoordt deze vraag beslist ontkennend. In het recente verleden heeft men dit golf lengteprobleem bestreden door het verstrekken van overvloe dige informatie, dooreen diep gaand bewustwordingsproces op gang te brengen in eigen land. Toch is het daarmee al leen niet te redden. Met lezen en studeren over de situatie-, ginds blijft de bewustwording steken in theorie en abstractie. Het wordt geen vlees en bloed. Maar het is ondoenlijk om grote groepen mensen uit het westen aan den lijve het leven, werken, voelen en denken in derde wereldlanden te laten ondervinden. Welnu, laat enkelen dit dan ondervinden, een paar mensen die door hun positie of vanwe ge andere omstandigheden in staat zijn hun ervaringen door te geven in eigen omgeving. Tot die enkelen die dit gaan onder nemen, behoren 5 mensen uit het bisdom Breda. Het zijn de districtskatechete Joke Litjens uit Oosterhout, het echtpaar Jac. enAdri Doggen uitZeven- bergschenhoek en het echtpaar Henk en Marianne Egbers- Kluwer uit Chaam. Op 19 juli vertrekken zij sa men met nog 55 andere perso nen uit Nederland en België voor twee weken naar de Fi lippijnen, Hongkong, Indone sië, India en Sri Lanka. In een van deze landen zullen zij in groepjes van vier gedurende twee weken leven en werken in bijvoorbeeld de achterbuurten van Manilla, te midden van de ontheemden op Sumatra of in de ellende van een vluchtelin genkamp waar je in Azië niet lang naar hoeft te zoeken. De deelnemers moeten zelfde reis betalen. Ze hebben hier een intensie ve voorbereiding gekregen, want het is helemaal niet denkbeeldig dat er onder hen zijn die toch met een psychi sche knauw terugkomen. Veertien dagen is niet lang,) maar in dezelfde omstandig heden leven en werken als de verschoppelingen van deze aarde kan voor een gegoede westerling al in een week niet meer te dragen zijn. Westerse mensen concreet confronteren met de werkelij ke situatie door hen het leven van de verschoppeling te laten leiden: het idee komt uit Azië zelf. Pater Roetenberg, mo menteel verbonden aan het se cretariaat van religieuzen voor missiezaken, heeft het in Ma nilla geboren zien worden toen hij daar verbonden was aan het Bureau van de Aziatische bis schoppen voor Ontwikkelings samenwerking. Dat was in het begin van de jaren zeventig. Gisteren vertelde hij daarover een en ander op een bijeen komst op het bisdom in Breda waar ook enkele Confrontatie bezoekers aanwezig waren. 'Het is begonnen met Aziati sche bisschoppen zelf die meenden dat ze wel wisten hoe „hun" mensen leefden en werkten. Bisschopen werden in het kader van werkcongres sen een paar dagen blootge steld aan de werkelijke situa tie, „tot woede van de een en tot zeer grote schrik van de an der", aldus pater Roetenberg. Maar de ervaring was een don derslag bij heldere hemel. „In zicht door inleven" werd. de nieuwe benadering van het National Secretariate for So cial Action in Manilla, de hoofdstad van de Filippijnen, Broederlijk Delen, zoals de vastenactie in België heet, heeft de Aziatische hand schoen het eerst opgenomen en dit jaar voor het eerst ook de vastenactie in Nederland die twintig jaar bestaat. Uit elk Nederlands bisdom, behalve Groningen, gaan mensen. Ze gaan namens werkgroepen kerk en samenleving of kate- chesegroepen of vormings werkgroepen. Aan die achter bannen zullen zij hun ervarin gen, hun verworven inzicht doorgeven, maar ook in brede re kring. Voor de Nederlandse vas tenactie gaat het nog duidelijk om een experiment. Nog voor de terugreis zullen alle 60 deelnemers hun ervaringen in Maleisië onderling uitwisse len. Het staat de vastenactie ook nog niet helder voor de geest hoe het verspreiden van die ervaringen in Nederland georganiseerd moet worden. Een experiment dat volgend jaar niet meteen zal worden herhaald, maar waarvan wel de bedoeling is het later regel matig te doen. Veertien dagen leven, wonen en werken als de verschoppe lingen van deze aarde te mid den van die verschoppelingen ergens in Azië: vijf mensen uit het bisdom Breda gaan het 19 juli proberen met alle even tuele gevolgen voor hun per soonlijk leven van dien. Voor deze vijf is er echter hei (ver lossende) uitzicht dat hun el lende slechts zeer tijdelijk zal zijn. De hoop van hen op wier verzoek ze gaan, is dat de vijf zich in mentaal opzicht hun le ven als verschoppeling zeer lang zullen heugen en het over het voetlicht zullen weten te krijgen thuis. De mentale kloof tussen arm en rijk overbrug gen, het begint als het mos terdzaadje. PREDIKHEREN, van „ka- tholiserend" tot laagkerkelijk, hebben ons enkele leerzame reacties gezonden op „Pink steren, symbool van eenheid" (Stem 22/5). Dat ging over be paalde facetten van Küngs theologie, protestants beke ken. Wat we in de pastorale reacties misten, was een ver melding van Küngs bijdrage in de oecumene. En daar ging het toch eigenlijk om. Eerder dit jaar (13/1) schreven we over het 450-jarig jubileum van de Augsburgse Geloofsbelijdenis. Daarin wordt met zoveel woorden de onfeilbaarheid van „het kerkelijk leergezag inzake geloof en zeden" afge wezen. Maar vanuit het refor matorische standpunt is het wel duidelijk, dat door de ge beurtenissen rondom Küng stellig niet in de laatste plaats die onfeilbaarheid in het ge ding is. We zouden daar niet over schrijven, ware het niet, dat we graag deze gelegenheid aangrijpen, om ontwikkelin gen te signaleren, die zo al niet beslissend dan toch wel van groot belang zijn bij de pogin gen elkaar als zusters en broe ders in Christus te herkennen. Ons werd op school en cate chisatie al geleerd: „Als het oe cumenisch concilie van bis schoppen en de paus in een be paald onderdeel van geloof of zeden een uitspraak doen, is ze bindend voor alle (katholieke) gelovigen". Er is zeker aanlei ding voor protestanten om te geloven, dat de Heilige Geest de Katholieke Kerk als geheel èn haar leden afzonderlijk in de waarheid leidt. Maar het juiste verstaan van de Goede Boodschap is in de katholieke geloofspraktijk als genadega ve voor de paus en zijn concilie gereserveerd. Protestanten daarentegen hebben vooral se dert Luther met klem betoogd, dat alleen God en het door zijn Heilige Geest geïnspireerde ADVERTENTIE WSpaarpandbiljetten, looptijd 5 jaar. Het huidige rentepercentage is 10.2%, Groeit Of 0/ in een vaste looptijd van 5 jaar naar f" 1.000,-, «™A/0 resp. f5.0CX),-. Aan toonder. Het huidige aankoopbedrag is f 615,- resp. f3.075,- (door afronding op f 5,- resp. f 25,- naar beneden wordt het effectief rendement 10.21%). Dagelijks ingaande rente. Middelburg, Markt 65,01180-3 80 00 Breda, Nieuwe Ginnekenstraat 40,076-22 36 55 Tilburg, Heuvelring 57,013-32 10 86 Woord (de bijbel) onfeilbaar zijn. De katholieke opvatting is gebleven, ook na de ont spanning onder Johannes XXIII, bij protestanten ge waardeerd om zijn streven naar contact met wat hij zag als zijn „gescheiden broeders". Ook hadden we de indruk, dat iiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiitiiiiiiimiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii deze paus open stond voor de ideeën van de meer progressie ve katholieke theologen en dat hij de lang gezochte oecumene tot leven wilde brengen. Wat de maatregelen tegen Küng betreft, menen we, dat ze onder de protestanten slechts door een minderheid juist worden geacht. Velen ervaren dit als een ontgoocheling in de oecumene. Tot hen behoort de Deense prof Peder Hojen. Hij is o.a. in Kopenhagen werk zaam geweest als secretaris voor interconfessionele studies bij de Lutherse Wereld Fede ratie. Zijn visie op de zaak- Küng staat in Lutherische Mo- natshefte. Hij vindt, dat de maatregelen tegen Künt terza ke van de leer over de onfeil baarheid duidelijk hebben gemaakt, dat deze kwestie toch weer een centrale plaats in neemt bij de katholieke hiërar chie. Door maatregelen af te kondigen tegen Küng heeft Rome ondubbelzinnig vastge steld, dat de Katholieke Kerk zich niet zal begeven in enige discussie, die met dit punt te maken heeft. En daarmee is - aldus prof Hojen - de ver wachting van vele oecumenis- ten ten aanzien van de dialoog over het leerstuk van de on feilbaarheid de bodem inge slagen. De consequenties zijn ernstig. Maar dat behoeft niet het einde te zijn van de oecu mene. Prof. Hojen gelooft, dat Küngs mening een rol blijft spelen. Zijn stem kan niet tot zwijgen gebracht wordei). Maar de kans van een katho lieke aanvaarding van de Augsburgse Geloofsbelijdenis na het veel belovend begin in dit jubileumjaar, schijnt ver der weg dan ooit. it*

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 5