I Leiber en Stoller: I dé hitleveranciers van de jaren vijftig Met Ry Cooder honderd jaar teriij IEUWB ENOVA' {EIMERS popubiraer utobestuurder waargewond ia aanrijding Hengstdijk SPRAAK TV steeds Stü ucces ]lingse 'anfare Vakantiegangers zendtijd Jazzclubs Elvis Film over Luther Ben E. King hoogwater DE STEM VAN MAANDAG 16 JUNI 1980 a a Samenstelling: Eagène Leemans en Dirk Veile Jerry Leiber (links) en Mike Stoller, hier op een foto uit 1959, componeerden voor o.a. de Coasters, de Drifters en Elvis IsmI In 1970, toen de radi calen onder de Chinese communisten tv-uitzen- dingen beperkten tot de zelfde „modelprogram ma's", werden er in Pe king maar 371 toestellen verkocht, aldus meldde het Pekingse dagblad. Nadat de radicalen in oktober 1976 aan de kant waren gezet, werden er 393.000 toestellen ver kocht in de hoofdstad. De vraag is thans veel groter dan het aanbod, en de toestellen zijn „op de bon". In Peking zijn thans 420.000 gezinnen, of 21 percent van het totaal, die over een tv beschikken. De uitzendingen van nu variëren van onderwijs tot en met komedie. Er worden ook buitenlandse speelfilms en documen taires vertoond. Het is allemaal nog maar zwart-wit. Een klein toestel komt op on geveer (omgerekend) 270 gulden. In China worden steeds meer tv-toestellen gemaakt. In 1979 waren dat er 1,3 miljoen, of 50 percent meer dan in 1978. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog en vooral in de jaren vijftig dook opeens de „teenager" op, een nieuw wezen met nieuwe manieren om zich uit te drukken. De tiener kreeg zijn eigen muziek. Daarvoor werden kersverse idolen naar voren geschoven, terwijl achter de schermen jonge compo nisten en tekstschrijvers aan het werk gingen om „hits" te maken. -rry 1 groeiden in de jaren vijftig uit tot een zeer invloedrijk duo op het gebied van liedjes-schrij ven en produceren. Ze werkten voor de Coasters, de Drifters en veel andere zwarte groepen en hielpen Elvis Presley aan onder meer „Hound dog" en „Jailhouse rock". Het is een aardig idee ge weest uit het omvangrijke oeu vre van Leiber en Stoller een dubbelalbum samen te stellen. Deze platen .getiteld „Only in America," zullen de teenagers van 25 jaar geleden en de ver zamelaars van nu zeker aan spreken. Leiber en Stoller maakten hun songs in ver schillende stijlen, tussen ruwe blues en vioolzoete romantiek, maar het bijzondere aan het schrijversduo is dat ze puntig en doeltreffend de wereld van de teenager weergaven. Ze schreven in de taal die je op straat en in de dancings hoorde en schilderden in een paar mi nuten tafereeltjes die het jonge volk onmiddellijk herkende. Toen ze samen begonnen te schrijven, bestond de term rock and roll nog niet. Dat was in 1951 in Los Angeles. Stoller en Leiber werden beide gebo ren aan de oostkust, maar be landden in hun tienerjaren in Californië. Ze zijn beiden af komstig uit de blanke mid denklasse, maar al jong wer den ze geïmponeerd door de zwarte rythm and blues-mu- ziek. Jerry Leiber is de uitbundige van de twee. Zijn vader die les gaf op de Hebreeuwse school, stierf toen hij vijf was en zijn moeder dreef een kruideniers zaakje vlakbij het negergetto van Baltimore. Leiber vertoef de in Los Angeles in dancings en bars in de negerwijk Watts, werkte in een platenzaak waar veel zwarte muziek over de toonbank ging en langzamer hand waagde hij zich aan het schrijven van teksten. Zijn belangstelling voor toneel sti muleerde hem daarbij. Toen hij bij zijn teksten passende muziek zocht, liep hij de rustige, binnenvetter Mike Stoller tegen het lijf. Stoller studeerde in Los Angeles piano en compositie en vertoefde veel in jazzclubs. Samen besloten ze liedjes te schrijven en ze aan te bieden aan zwarte artiesten. In 1952 hadden ze hun eerste hit, „Hound dog", dat werd ge zongen door Big Mama Thornton en een paar jaar later ook op het repertoire zou ko men van Elvis Presley. Er volgden nog een paar success- sen voor de twee knapen, die toen nog maar net negentien jaar waren. In 1954 waren ze zover dat ze hun eigen platen label konden oprichten en de groep The Robins helemaal in eigen hand konden houden. Er kwamen echter distribu tieproblemen en Leiber en Stoller sloten een contract met Atlantic Records in New York. De Robins werden omgevormd tot de Coasters en plots ging ook de „blanke" markt hele maal open voor Leiber en Stoller. In hun nummers behandel den zij tussen de regels door op satirische wijze sociale mis standen, vooral de scheve ver houdingen tussen blank en zwart en tussen de ouderen en de jonge generatie. Hun com posities voor de Coasters zijn wel het meest karakteristiek voor de manier waarop ze aan het eind van de jaren vijftig werkten. De groep de Coasters be schikte over een zanger met een tenorstem en een komiek en was het geschikte gezel schap voor de „audio-dra- ma's", de muziek-sketches van Leiber en Stoller. De Coasters scoorden hits met o.a. „Along cam Jones" (waarin een zwarte zanger met een knipoog een western-held neerzet), „Char lie Brown" (over een jongen die overhoop ligt met zijn schopl), „Little Egypt" (over een buik danseres). Het vrolijke rythm and blues-werk van de Coas ters is op de Leiber en Stoller - elpee goed vertegenwoordigd, er staan maar liefst 11 songs op. Daarbij is ook „Yakety- yak", waarin de uitbuiting van de tiener aangeroerd wordt: „If you ain't scrub the kitchen floor, you ain't gonna rock and roll no more, yakety-yak don't talk back." Na „Hound dog" mochten Leiber en Stoller verder aan het componeren slaan voor El- vis Presley. Ze leverden een aantal rockers, waaronder „Jailhouse rock" en een hand vol smartlappen, zoals „Love me". In 1957 en '58 waren ze actief voor Elvis toen er mate riaal moest komen voor de films „Jailhouse rock" en „King Creole", maar op een of andere manier klikte het niet helemaal tussen het duo en El- vis. „Onze songs voor Elvis horen niet bij het beste wat we gemaakt hebben," aldus Stol ler. Een van de oorzaken zou zijn dat de schrijvers teveel beper kingen opgelegd kregen. Sati rische teksten zouden voor El- vis niet geschikt zijn. Boven dien steunde Presley meer op de landelijke blues en compo neerden Leiber en Stoller in de stijl van de grotestads-blues. De manager van Elvis, Colo nel Tom Parker, schijnt zijn uiterste best gedaan te hebben de „gevaarlijke" Leiber en Stoller uit de buurt van zijn ster te houden. Toen de twee met Elvis op diens hotelkamer kwamen praten, maakte de zanger duidelijk dat zo'n ge sprek eingelijk verboden was. Maar Jerry Leiber en Mike Stoller hadden genoeg noten op hun zang. Ze werkten met de Drifters, voor wie ze in 1959 de baanbrekende r.- en b.-hit „There goes my baby" maak ten. In dit nummer werden voor het eerst overvloedig strijkers gebruikt en het duo opende daarmee een zee van mogelijk heden voor de in principe sim pele rythm and blues-muziek. De legendarische producer Phil Spector ging op dezelfde manier werken: veel strijkers, veel extra instrumenten en een brede ritmische „muur". Lei ber en Stoller plaatsten achter de vertrouwde zwarte vocalen Latijns-Amerikaanse ritmen en veel slagwerk. Zo werkten ze met de Drifters, maar vooral met de vroegere voorzangers van deze groep, Ben E. King. Voor deze Ben E. King maak ten ze drie prachtige werkjes, „Spanish Harlem", „Stand bij me" en „I (who have nothing)". Bij het schrijven van „Spa nish Harlem" werd Jerry Lei ber geassisteerd door collega Phil Spector. In die jaren bun delden de hitschrijvers trou wens regelmatig hun krachten. Leiber en Stoller trokken voor de Drifters een stel bekwame figuren aan, zoals Burt Ba- charach, Mort Shuman, Doe Pomus', Gerry Goffin, Carole King, Barry Mann en Cynthia Weil. Tegen de tijd dat de Beatles de popmuziek opnieuw dras tisch veranderden, taande de invloed van Leiber en Stoller. Het wordt langzamerhand stil rond de twee, totdat ze in 1973 gevraagd worden de eerste el pee van de Britse groep „Stea ler's Wheel" te produceren. Dat deden ze graag, alleen al om weer eens iets om handen te hebben. De plaat leverde voor „Stealer's Wheel" twee hits op, „Late again" en „Stuck in the middle". Gerry Rafferty herinnert zich dat Leiber en Stoller zeer stipt hun werk deden in de stu dio. De werkuren werden let terlijk aangehouden. Verder deed Stoller zijn best overal jazz-riederltjes tussen te frommelen, wat hem maar ten dele lukte. Op die manier had den de hitleveranciers altijd gewerkt. Discipline was het belangrijkst. Mike Stoller te kende alle harmonieën voor de Coasters helemaal uit op pa pier en ook de sax-solootjes van King Curtis stonden voor de opname helemaal vast. Het tijdperk Leiber en Stol ler, de jaren vijftig dus, is al lang afgesloten, ook al deden de twee nog wel eens wat voor Procol Harum en Elkie Brooks. De plaat „Only in America" toont aan dat de tientallen hits die ze schreven door de jaren heen hun waarde hebben be houden. DIRK VELLENGA (Van een onzer ve jjUININGEN - De woningbij lëft plannen ingediend voor de bo vijftien kleine bovenwoningen ii e en voor de renovatie van veer ,e rolstoel- en bovenwoningen zi mplexen van respectievelijk twej ,gop de reeds in uitvoering zijndt ld in Krabbendijke en Kruining< gij de renovatie van de veertig w aan de Braakmanstraat, Eurl In juli en augustus kis ielingenstraat, gaat het onder me vakantiegangers zendtijd, ik, verbetering van voor- en acf gen van Radio Nederland! 'let' Voor be p,-a?nen kunnen reldomroep om tips aana: ren door te geven. Deze unieke regeling dergebracht in „de V,'( omroep retourlijn", waan dagelijks in de program afhankelijk van het ai aan ANWB-oproepberic! maximaal vijf minuten tijd beschikbaar zal zijn. Naar schatting van de reldomroep zullen in die ongeveer tien reacties w« opgenomen. Het is in dees plaats de bedoeling vakantiegangers in het tenland naar aanleiding situaties die zij meemake telefoon pakken en gedun een minuut een relaas op dag en nacht aanstaande!; bij de Wereldomroep ii» ken, maar wie dat te kostk vindt en bovendien geeni orden aangevraagd bij het minist limtelijke ordening. De gemeent ch dinsdag 24 juni over een dergel| ladsvergadering vindt plaats in 1 n en begint, zoals gebruikelijk, i ook wachten tot na tht komst. Via de „retourlijn" km de luisteraars ook dagci voorspellen welke Neder; der de volgende dag het hoi in de dan te rijden étappe; de Ronde van Frankrijk eindigen. De Franse regisseur Jear lannoy gaat een film im over het leven van de geest ke Maarten Luther, die worden opgenomen in Hot rije. Met de eerste opnamer spoedig worden begonner. wel in het oude koninkt zomerverblijf Visegrad noorden van Boedapest centrum der RK-kerk te! tergrom, in het dorp Para halma dat vermaard is om Benedictijner Abdij uit do eeuw en in het historische Lebenymiklos, in West-Hi garije. Delannoy heeft de jaren veel gewerkt in Hoi rije. Dit wordt de derde die hij er maakt HENGSTDIJK - Zaterdag- orgen om ongeveer 6 uur itsten op de St-Josephstraat Hengstdijk twee personen- heeft met zijn boodschapi ,to s frontaa' °P e'^aar- ®en J klcf.l.lvHoi-C KI. Ilit M de bestuurders, K.L. uit Dgelwaarde, die in zijn auto ikneld zat, moest door de ijwillige brandweer van ontenisse uit zijn benarde jsitie worden bevrijd. L. erd vervolgens zwaargewond het St.-Liduinazieken- iis in Hulst overgebracht. Drie medeinzittenden, J.D. H. de W. uit Vogelwaarde en de M. uit Hengstdijk liepen len lichte verwondingen op. e bestuurder van de andere ito, R.K. uit Koewacht kwam met de schrik vanaf. Beide ito's waren total loss. De ree bestuurders kwamen el- lar tegemoet gereden en bot en door nog onbekende oor- ak frontaal op elkaar. Y CLIFF Als er iemand is, die de Jamaicaamse muziek we reldwijd bekend heeft gemaakt, dan is dat Jim my Cliff. Hits als „You can get it if you really want" en Wonderful world, beautiful people" zijn daar de meest sprekende voorbeelden van. Jimmy Cliff heeft onlangs zijn zesde elpee „I am the li ving" het licht doen zien en daar wou ik het dus even over hebben, want die plaat heeft behoorlijk wat indruk op mij ge maakt. „I am the living" werd ge deeltelijk opgenomen in Santa Monica, Californië. Dat zou een reden kunnen zijn waarom de plaat veel „westerser" klinkt dan wat we gewwonlijk van Jamai- caanse artiesten gewend zijn. Voor sommige reggae-pu- risten zal dat wel een on overkomelijk bezwaar zijn, maar ik vind de vermenging van stijlen, die op „I am the living" te horen is best ge slaagd. Jimmy Cliff blijft namelijk overal geloofwaardig klin ken en of het nu het funky „Gone clear"het schitteren de reggae-nummer „All the strength we got" of de soft- soulballade „It's the begin ning of an end" is, Jimmy Cliff weet de nummers zoveel diepgang mee te geven dat er van pretentieloos stijltjes uitproberen geen sprake is. „1 am the living" is daar door, maar ook door Cliff's uitstekende compositorische en vocale kwaliteiten, zo'n beetje de eerste plaat gewor den, waarop reggae met an dere eigentijdse zwarte mu zieksoorten in een harmo- Jimmy Cliff nieus geheel is geïntegreerd. „I am the living" zou daar door zeker in Amerika baan brekend kunnen werken voor andere reggae-artiesten. Voor niij is het ieder geval een plaat die nog veel op mijn draaitafel zal vertoeven. Al was het alleen maar om het ontroerende „Love again" en het ongelofelijk fraaie „Mor ning train". Rufus-zangeres Chaka Khan zorgde in 1978 met de elpee „Chaka" voor een op merkelijke eerste solo-elpee, die in Amerika met platina bekroond werd en waarvan hier de single „I'm every wo man" ver in de hitlijsten wist door te dringen. „Chaka" heeft een opvolger gekregen, die „Naughty" heet en die in Amerika wel hetzelfde lot zal ondergaan als zijn voorgan ger. „Naughty" verschilt nau welijks van „Chaka"; ei- staan weer twee nummers op van Ashford en Simpson (de Amerikaanse single „Clouds" en „Our love's in danger"), de begeleiding is weer in handen van een fors aantal sessiemuzikanten (Brecker-broertjes, Phil Up- church, Leon Pendarvis, Ri chard Tee en zo waar Nana Vasconcelos) en de muziek is net als op „Chaka" afwisse lend onderkoelde funk en zwoele ballads. Alles bij elkaar genomen is „Naughty" een degelijke plaat, waarop weinig meer af te dingen valt dan het een wat risicoloze doublure is van zijn voorganger. Het blijft mooi, maar ik draai lie ver „Now we may begin" van Randy Crawford. De solo-carrière van Ben E. King is ooit nog eens bij toeval begonnen toen hij dank zij een sneeuwstorm zonder de andere leden van The Drifters in de studio be landde. In die studio werd namelijk besloten dat Ben in zijn eentje de Leiber/Stoller- compositie „Spanish Har lem" onder leiding van, toen nog ene, Phil Spector moest opnemen. „Spanisch Har lem" werd een hit, de opvol ger „Stand bij me" ook en daarna volgde er nog een stel. Met de Drifters had Ben E. King als allergrootste succes „Save the last dance for me" op zijn naam staan. Dit alles speelde zich zo'n kleine twintig jagr geleden af, maar anno 1980 is Ben E. King nog steeds actief. „Mu sic trance" is zijn nieuwste plaat, die gevuld is met voor de hand liggend discomate riaal en al even oninteressant balladwerk. Ben E. King is inmiddels zover dat hij Ben E. King jr. kan laten tekenen voor een enkele compositie en kan la ten meespelen op basgitaar, maar ook dat verandert wei nig aan het feit, dat deze plaat eigenlijk volslagen overbodig is. Ben E. King kan waarschijnlijk nog wel zin gen, maar behalve „And this is love" is er op deze plaat geen enkel nummer dat hem daartoe de kans biedt. Wim van Leest CLINGE - De Clingse fan- e Weldoen door Vermaak is teren tijdens een concours Ruchpen van de ere-afde- ig gepromoveerd naar de su- irieure afdeling. De fanfare ihaalde tijdens een concours eerste prijs met 300 punten |58 voor het verplichte num- en 142 voor het keuze rk). Ry Cooder Op de film „The long riders" van Walter Hill zullen we nog wel even moeten wachten, maar de begeleidende muziek ligt al in de winkel. Niemand minder dan Ry Cooder, de begena digde gitarist en graver in het Amerikaanse muziekverleden, tekent voor de elpee, die ook los van de film zeer de moeite waard is. Cooder verzamelde een aantal traditionele nummers, die hij zelf vangt onder de noemer „Missouri style old time music". Die nummers stammen zo'n beetje uit de periode van de burgeroorlog (1861-1865) en daarna, de tijd dus waarin de hoofdfi guren in de film, Jesse James en Cole Younger en hun broers, van zich deden spre ken. De nummers klinken strijdliedachtig, alsof ze aanvankelijk gespeeld wer den door een soldatenbandje. „Rally round the flag" zit ook helemaal in die sfeer, maar ontwikkelt zich dan tot een swingende gospelsong. Ken ners weten dat dit helemaal in de stijl van Ry Cooder ii Verder blij ft de meerstem» ge negroide samenzang i| „The long riders" achter» ge. Het is zelfs zo dat 4 meeste nummers instrs mentaal zijn. Er staan kalot mijmerende tussenstukjes!; en twee aardige, zeer aandoende dansmuziek]:! die j e honderd j aar geleden«| de honkytonk-bars kon 1 ren. Cooder speelt naast dei taar, de Mexicaanse bafl sexto, David Lindley steunpilaar van Jacks# Browne) speelt fiddle, banji mandoline en gitaar en levert een heel belangrijk aandet Verder is Curt Bouterse' horen op dulcimer en Dickinson op piano en haf monium. Met z'n allen her ben ze een gaaf tij dsbeeldat geleverd. Dolly Parton is zo'n druk' bezette artieste gewordt- sinds ze uit de begrensd# van Nashville stapte dat ba: platen steeds minder aas- dacht hebben gekregen. - maakt films en tv-shows kot nauwelijks aan con# neren toe. Haar nieuws» plaat heet „Dolly, Dollf Dolly" en je merkt aan a dat het motto erachter v „We moeten snel even e® plaatje maken". De titel, hoes endesongs getuigen vat een minimum aan fantas* Op de plaat staat geen enk» nieuwe Parton-compos'b' Het is vrij onopvall middle-of-the-road-werk we wachten maar weer nieuwe creatieve tijden vf| Dolly Parton. el bewolking en nu en dan regen. Middagtempera- lur ongeveer negentien gra- en. Tot vrij krachtig toene- fende wind uit Zuid tot uidwest. Af en toe buien, maar ook pnnige perioden. Middag- Pmperaturen 16 tot 20 graden. Porgen, dinsdag 17 juni; °P Zoom 7.30 en 19.54 Pnsweert 7.06 en 19.19 pneuzen 6.21 en 18.44 psingen 5.49 en 18.13 emeldinge 7.37 en 19.59 Dagblad voor zuidwest «^j^^ENiTerneuzen, Nieuwstraat9,45 45fil «O Terneuzen, 01150-17920 (4 lij- 0lin#r„Hul3t' 01140-13751 (3 lijnen); Got 91100-2803 0 (3 lijnen). BUnïuv?VSN: Maandag Vm vrijdag Of vr# lAMTOÖBUREN: Advertentie-ei 076-222555 19 00-20 00 uur 076-222555. kanw. KB^nt ONTVANGEN? Belt u dai 0114A i'mm Uitsluitend buiten kantoor 40-14498. Midden Zeeland Axel, Boekh. Passaj' 13, 0117Duyserinck, Schoollaan 9; Bres Ol'uo Kloosterzande; mevr. T burt?- ii ?i I^oewacht: Bakkerij Otto, Nie VerSLvL.8' Dhr,enens, Burchtstraat 11, kelr^611' Poeldiik 18, 01158-1300; Temet struin Zuidpolder 01150-13950. "V?i^®.L.yrrrNGEN Redactie: Chef Z, Wh40' Oostburg, 01170-33 alaem^, anderen J. Jansen, De Kwal I "1102 a?nredacteur z®«land: G. van Ber "2-40 "rd. Redacteur Midden-Zeeland: TemJr^s' °0-23700; redacteur Kanaa ®a Waf1' ?1150-17»20; redacteur Oost-Z «h'ariK,- °!e?5traat 12, Hulst, 01140-141 Mlddm 7 28' Hulst, 01140-16755; rep deBo» 7 ,^and: p- de Schipper, 01154-15! I A- Kcwn nruatlaan8<Temeuzen>01150 Ploitaii» f'T ^Wenrustlaan 1, Terneuzen, "e: Inspecteur Zeeland: C. Menu, 01

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 4