STOK-DOCHTER GAAT SLUITEN
og geen akkoord
•ver cao in bouw
FIJNE REIZEN,LAGE PRfJZEN
Ogem glijdt
verder terug
—BI
jouwmarkt
sleeht
èning
Controle op Nederlands
varkensvlees te streng
Re izige r s ve r vo e r
met 4,5 procent
NS nam
toe
REISDURCyaiRKE
e drug-
Londen
Russische fabriek
gaf toe aan stakers
lomaai
en
hreiding vakantie levert problemen op
;st
f van
onderden
anen weg
ith
pndhoven
overleg hoogovens
binnenschippers
loopt op niets itt
Wat is nw
gulden waard!
personeel philips
glas: geen
medewerking
aan reorganisatie
tsterdamse Effectenbeurs
binnenland
buitenland
Italië eist het onmogelijke
Politiek
gaat door
scheepsberichten
Bevolking
T5
opjacht van Amsterdam
edden door nog voor di
e instantie geprofiteen
(Vaneen onzer verslaggevers)
MAATRICHT/TILBURG -
De dochter van de Stokgroep
Nederland BV te Tilburg, het
Limburgse makelaars- en as-
surantekantoor Stienstra BV
sluit haar vestiging in Maas
tricht. Dit gebeurt naar de di
rectie ons bevestigde uit kos
tenoverwegingen en in ver
band met de slechte situatie op
de bouwmarkt.
Naar verluidt zou Stok een
verdere inkrimping van zijn
vestigingen (totaal 26) in Ne
derland overwegen. Van de
zijde van Stok wilde men geen
nadere toelichting geven.
Inmiddels heeft BV reclame-
en advertentiebureau De Atlas
in Den Bosch de relatie met
Stok BV verbroken. „De kre
dietverzekeringsmaatschappij
verbiedt mij nog verder zaken
te doen", aldus een woord
voerder van De Atlas. Voor na
dere informatie verwees hij
naar Heller Factoring BV in
Utrecht, onderdeel van een
grote Amerikaanse organisatie
op het gebied van ondermeer
financiering en kredietverze
kering. De woordvoerder van
deze organisatie weigerde
echter elke inliching.
Over het advies van Heller
Factoring de relatie met een
bedrijf te verbreken, verklaar
de een financieringsdeskundi-
ge desgevraagd: „Dan heeft
zo'n bedrijf 't moeilijk".
rs is een voorraad van te-
g genomen die als „diplo. I
geadresseerd was aan de I
a, aldus is donderdag be-1
>p straat" naar schatting I
verpakt in een kist waar I
d.
onden meegedeeld dat de l
den-oosten landen via de I
af moet blijven - wapens I
ihuana-vondst is door del
vijs was dat bij de zaak op
raanse ambassade betrok-1
ien de smokkelaars de kist
e van de komst ervan niets I
ling in handen te krijgen)
worden afgeleverd. Een
Et er op aangedrongen dat
post beperkende maatre-
rmoed wordt bijvoorbeeld
ïezen gebruikt bij de inval
a de diplomatieke post het
LONDEN (AFP) - De produktie van de grootste autofabriek in
de Sovjet-Unie heeft vorige maand enige dagen stilgelegen als
gevolg van een staking uit protest tegen een schaarste aan melk
en vlees, zo heeft de „Financial Times" gisteren gemeld uit „be
trouwbare bronnen".
Doordat enige duizenden arbeiders in staking gingen kwamen
volgens het blad 170.000 mensen zonder werk. De reusachtige
fabriek in Togliatti, die in samenwerking met Fiat werd ge
bouwd, produceert 700.000 personenauto's (Jigouli en Lada) per
jaar, ofwel ruim de helft van de auto's die in de Sovjet-Unie
worden gemaakt.
Volgens het bericht in het Britse blad kwam er direct een einde
aan de actie bij het bedrijf, toen er uit de reservevoorraden van de
staat grote hoeveelheden melk en vlees werd geleverd.
live
rd. Een lid van het diplomaj
ke personeel kan wegen
n onschendbaarheid nie
naar gearresteerd worden
ar een fatsoenlijke regerinj
i hiertoe zonder dit gebrulj
n opdracht geven allee
nar om een geheim aan
et te komen.
Daartegenoverstaat, dat eed
gering met niet al te ve
rupules toch wel middele
iet te vinden om een gewenj
diplomaat in haar hande:
krijgen. Het meest drama
che voorbeeld uit het ré
inte verleden is wel de over!
d op de Amerikaanse am|
ssade in
[.eeuwarden zal van 23 jumtd
:n met 7 augustus de tijdelijW
huisbasis zijn voor een inte
rationale groep F-16 vliegtu
;en met piloten uit Amenk
Nederland, België, Denemaj
ren en Noorwegen. Dit te
earn, dat al vanaf januari vc
•ig jaar in Amerika heeft;
apereerd, zal na de testvluc
;en boven ons land gestatid
reerd worden in Denemarkej
3elgië en Noorwegen. De tea
/liegers moeten in een tweejs
"ig programma de operation»
en technische mogelijkhecej
/an de F-16 vaststellen en na
Ier onderzoeken.
Het Europese verblijf vanfl
internationale testteam J
noodzakelijk om de mogehjl
heden van de nieuwe straialjj
ger te kunnen toetsen onder q
specifiek Europese or"staj
digheden die aanzienlijk vei
schillen van de Amerikaans
zoals weer, terrein en
[OERDEN (ANP) - De on-
«ndelingcn over een
CAO voor de circa
,000 werknemers in de
hebben gisteren nog niet
en akkoord geleid. Vol-
vice-voorzitter L. Brou
wde federatie bouw- en
lbonden FNV hebben de
erkgevers wel na enig
istribbelen ingestemd met
■afspraken voor meer dan
jaar, waardoor ook de
•CAO over de afloop van
imaatregel, 31 december
.nardt heengetild.
eerder hadden de werk-
ingestemd met het uit-
len van volledige prijs-
nsatie.
jdens de onderhandelings-
igvan vrijdag is duidelijk
nden dat er volgend jaar
[collectieve bouwvakantie
Ikomen.
woordvoerder van de
[gevers zei gisteren, dat de
gevers een concreet
tel hebben gedaan om
wat de zomervakantie
jl betreft te komen tot een
grotere vrijheid en sprei-
Dat voorstel was volgens
liet bespreekbaar omdat
«den alleen wilden pra-
[over volledige individuele
iding (waarbij elke werk-
zelf kan uitmaken wan
tij met vakantie gaat),
dis gebruikelijk, dat ie-
tn voordat hij in het ene
net vakantie gaat, weet
KDHOVEN (ANP)-Door
bezuinigingsmaatregelen
fit regering moeten de ko-
■devijf jaar enkele honder
1 arbeidsplaatsen op de
iiische Hogeschool in
loven verdwijnen. Dat
uit het hogeschoolblad
l'berichten dat gisteren
scheen.
waar hi] het volgend jaar aan
toe is. Die „duidelijkheid"
vinden de werkgevers ook nu
erg belangrijk. Daarom zullen
ze volgens de woordvoerder de
afzonderlijke bouwbedrijven
adviseren, te handelen volgens
de üjn van het voorstel dat zij
bij het CAO-overleg hebben
ingediend.
Dit betekent, dat de onder
nemingen zo mogelijk nog voor
de komende zomervakantie
moeten proberen om, hetzij
met de ondernemingsraad,
hetzij - als er geen OR is -
rechtstreeks met de werkne
mers, afspraken te maken voor
volgend jaar.
Daarbij zal dan ook reke
ning worden gehouden met de
vakanties van schoolgaande
kinderen. In de bouw levert dat
een extra probleem op, omdat
bouwvakkers doorgaans niet
werken waar ze wonen, maar
„pendelen". Een Brabantse
metselaar kan jn Rotterdam
werken, maar de school
vakanties in Rotterdam en
Brabant lopen niet parallel.
Als dat overleg per onder
neming niet tot overeenstem
ming leidt, kan volgens de
werkgevers worden terugge
vallen op een, per regio ver
springende, drieweekse perio
de. Dit dan conform de inde
ling van Nederland in drie re
gio's waarin begin en eind van
de schoolvakantie eveneens
verspringen.
(Door onze verslaggever)
DEN HAAG -r Zijn de Italia
nen werkelijk vies van ons
varkensvlees? De export naar
Italië is in enkele maanden tijd
tot de helft teruggebracht na
dat Nederlands varkensvlees
aan de grens plotseling uiterst
streng werd gekeurd.
De Italiaanse keurmeesters
zijn volgens de wet persoonlijk
aansprakelijk als ze een „be
smet" produkt doorlaten.
Vandaar dat er scherp werd
gelet of er salmonellen (bacte-
rieën die diarree kunnen ver
oorzaken) op de oppervlakte
van het ingevroren varkens
vlees voorkwamen. Waarna
allerlei koelwagens aan de
grens rechtsomkeerd moesten
maken.
Veel Nederlandse expor
teurs wilden daarom niet lan
ger het risico lopen dat hun
zending werd teruggestuurd.
De export werd zo tot de helft
teruggebracht.
In eigen land vergrootte dat
het aanbod van varkensvlées.
Daarom werden de boeren de
dupe - ze kregen en krijgen een
prijs die veel lager ligt dan
vroeger.
„Het is bijna niet te voorko
men, dat er op vlees salmonel
len voorkomen. Je kunt alleen
voorzorgsmaatregelen nemen:
koelen, braden voor consump
tie en in het algemeen overal
waar maar met vlees wordt
gewerkt een goede hygiëne in
acht nemen", aldus een
woordvoerder van het minis
terie van Landbouw.
„Aan de eisen die Italië stelt
is niet te voldoen. Onze con
trole-methode is geaccepteerd
door de Verenigde Staten. Ze
voldoet daarom zeker aan zeer
strenge eisen".
Volgens het Produktschap
voor Vee en Vlees kan er naast
de „salmonellen-gevoelig-
heid" nog een argument zijn
waardoor Italië grote zendin
gen varkensvlees terugstuurt.
„Op zekere tijden maken ze
door bepaalde maatregelen de
import gewoon moeilijker. Zo
dat er minder lires het land
uitgaan. Het gaat daar niet
best met de betalingsbalans.
En die import-belemmeringen
gelden dan niet alleen voor
varkensvlees, maar ook voor
andere produkten, dat is in de
afgelopen tien jaar al twee
maal voorgekomen.
Behalve Nederland worden
ook Duitsland, België en
Frankrijk gehinderd door de
Italiaanse maatregelen bij de
invoer van ingevroren var
kensvlees.
Intussen blijven én Pro
duktschap voor Vee en Vlees en
het departement van Land
bouw volhouden dat Italië on
mogelijke eisen stelt. En ook
dat er geen uitzicht is op ver
betering van de situatie op de
varkensmarkt. Jenneskens:
„Dagelijks worden zeer grote
hoeveelheden aangevoerd.
Naar ik vrees ook in de toe
komst".
De onderhandelingen met
Italië zijn eveneens uitzicht
loos. L. Flink van het Pro
duktschap: „Als ik u een hand
geef, dan kunt u er bij wijze
van spreken best wat van me
cadeau krijgen..."
Politici sterven, maar de
politiek gaat gewoon
door. Dat geldt ook in Ja
pan, waar de plotselinge
dood van Ohira voor even
de diverse verkiezings
campagnes onderbrak.
Voor even, want gisteren
draaide het verkiezings
circus in Japan weer op
volle toeren met het oog
op de verkiezingen van 22
juni. Op de foto de Yasu-
hiro Nakasone van de li
beraal-democratische
partij in een pose, die hij
lijkt te hebben afgekeken
van zijn Amerikaanse
collega's.
DEN HAAG (ANP) - Het
overleg gistermiddag tussen
Hoogovens en de binnenschip
pers heeft niet tot resultaat
geleid. De binnenschippers
vonden de toezeggingen die
Hoogovens deed niet voldoen
de en braken het overleg af. Dit
heeft Hoogovens aan het eind
van vrijdagmiddag bekend
gemaakt.
Een woordvoerder van de
Onafhankelijke Schippers-
bond (ONS) had al eerder op de
middag verklaard, dat de ac
ties zouden worden voortgezet,
als de beide partijen niet tot
overeenstemming zouden ko
men.
Hoogovens zegt in de ver
klaring dat het de toezegging
heeft gedaan het systeem van
het varen met relatieschepen
uiterlijk 1 ma'art volgend jaar
te beëindigen. Het bedrijf wil
geen contractbreuk plegen te
genover de schippers die nu
voor Hoogovens varen en ook
in de toekomst zekerheid heb
ben over het nakomen van ge
maakte afspraken over het
vervoer. Een commissie
waarin beide partijen zitting
hebben zou het geheel nog eens
op een rijtje moeten zetten.
Maar, zoals gezegd, deze toe
zeggingen van het bedrijf wa
ren voor de schippers niet vol
doende.
Acteon, 12 vn. Chittagong nr.
Singapore, Amersfoort, 13 te
Laguaira, Amsteldreef, 12 95
o. Kaap Agulhas nr. Rio Gran
de, Amstelstad, 13 te Tobe,
Anna Broere, 13 50 w. Oues-
sant nr. Avonmouth. Dione, 13
vn. Sulemude nr. Shellhaven,
Docklift-2, 12 500 zzw Azoren
nr. Porto Marghere, Dosina, 12
vn. Halul nr. Fahal, Esso Eu
ropoort, 12 400 nw. Lissabon
nr. Siki Keris, Flevoland, 12
vn. Kaap Verdische Archipel,
nr. San Nicolas, Getafix, 12 vn.
Waterford nr. Benghazi, Kylix,
12 te Dublin, Lindengracht, 13
vn. Helsinki nr Inkod, Maas-
rix, 12 110 no. Socotra nr.
Rotterdam, Mare Magnum, 12
te «Rotterdam, Nedlloyd Fra-
zer, 13 335- zw. Adelaide nr.
Portland.
Am. dollar1.88-1.98
Eng. pond4.40-4.70
Belg. frank6.63-6.93
Duitse mark 108.25-111.25
Ital. lire 22.00-25.00
Port. escudo4.05-4.65
Can. dollar1.64-1.74
Franse frank 45.00-49.00
Zwits. frank 118.25-121.25
Noorse kroon 38.50-41.50
Deense kroon 34.00-37.00
Oostenr. schilling 15.31-15.61
Spaanse peseta 2.63-2.65
Griekse drachme 4.35-5.15
Finse mark 51.50-54.50
Joeg. dinar6.75-8.15
Ierse pond 3.97-4.27
Goudinkoop: 37.270,- per
kg„
Verkoop 37.970,- per kg.
Zilverinkoop 940,- per kg.
Verkoop 1043,- per kg.
UTRECHT (ANP) - Het rei-
zigersvervoer bij NS nam vorig
jaar met 4,5 procent toe tot
meer dan 8,5 miljard reizigers
kilometers. De opbrengsten uit
het reizigersvervoer stegen
met 8,5 procent 767 miljoen
gulden. Het goederenvervoer
nam in 1979 met bijna 20 pro
cent toe tot 21,8 miljoen ton.
De goederenopbrengsten ste
gen met 16 procent tot 293
miljoen gulden. Inclusief een
rijksbijdrage van in totaal 893
miljoen gulden kreeg NS in
totaal 2.072 miljoen gulden in
het laatje. De kosten vielen 39
miljoen gulden lager uit dan de
opbrengsten, zo blijkt uit het
jaarverslag van NS over 1979.
Dankzij de gunstige ontwik
kelingen in het vervoer houdt
NS op de rijksbijdrage overi
gens 70 miljoen gulden over,
een aardig meevallertje voor
de schatkist.
Na jaren van gestage daling
zat vorig jaar voor het eerst het
reizigersvervoer weer flmk in
de lift enNS verwacht dat dat
de komende jaren wel zo zal
blijven. NS herhaalt in zijn
jaarverslag de al eerder geuite
waarschuwing, dat die ver-
voersgroei alleen kan worden
bijgebeend als er snel extra
materieel wordt bijbesteld en
ADVERTENTIE
lucht!
Breda
Ginnekenstraat 120, tel. 076 -
224323/224310.
verkeersdichtheid. Gedu/tc/Jj
de zes weken dat dit F-l« 'eJ
team in Nederland is gesta
neerd worden dagelijks ar
verse opdrachten uitgeroep
Een daarvan is het aanva
van vliegbasis „De Peel
De Venrayse basis is a<
voor gekozen omdat daarg 'j
squadron meer is en het n
male oefenprogramma va
F-104 Starfighters vanai
operationele vliegvelden 1
maal door kan gaan. De i
gers van het testteam ne
speciale instructies ont'
om de bij hun oefening®
tredende geluidsoverlas
een uiterste minimum
perken. De gebruikelijke
vliegroute van De Peel z
bij de aanvallen worde
volgd.
Het is nog niet beken^
welke dagen „De Pee' ft
aangevallen. De chef sta
tische luchtstrijdkracht
de luchtmacht G. Bosch »-
tijdens een persconferen
vliegbasis Leeuwarden
week gezegd dat de bev
in de omgeving van „p®
tijdig op de hoogte zal
gebracht van de luchw
len. Er zullen tijdens
feningen geen striv,.,js.i
landen op de Venrayse
totaal zullen de
testtoestellen tijdens h
blijf in ons land 144 vl
ook de knelpunten in het
spoorwegnet uit de weg wor
den geruimd. NS verwacht dat
ondanks allerlei maatregelen
als extra bestellingen en ver
snelling in de aflevering van
nieuw materieel nog minstens
twee tot drie jaar nodig zijn om
het nu al bestaande tekort aan
materieel in te kunnen lopen.
NS bepleit ook het kweken
van een „strategische reserve"
van zeker twee procent om on
verwachte uitschieters in de
vervoersgroei - bijvoorbeeld
bij onverwachte storingen in
de voorziening van energie -
op te kunnen vangen. Dat zou
betekenen dat er een vloot van
minstens 40 reserverijtuigen
achter de hand gehouden zou
den moeten worden.
NS constateert dat de knel
punten in het spoorwegnet des
te ernstiger zijn omdat de groei
zich niet gelijkelijk over het
hele net voordoet.
In de eerste vijf maanden
van dit jaar zette de vervoers
groei van ruim vier procent
door en namen de inkomsten
uit het reizigersvervoer met
acht procent toe.
NS schrijft de groei van het
reizigersvervoer vooral toe aan
het feit dat een deel van het
publiek wat anders tegen de
auto aan is gaan kijken gezien
de verkeers- en parkeer
problemen en de sterke stij
ging van de benzineprijzen.
Met name het grote succes van
de NS- en openbaar-vervoer
kaarten, waarbij tegen beta
ling van een vast bedrag het
hele gezin tegen aanzienlijke
kortingen de trein kan pakken,
wijst in die richting. Uit en-
quetes is gebleken dat de ge
zinnen dit soort kaarten veelal
gebruiken voor reizen die
voorheen per auto plaatsvon
den. Ook het aantal jaarabon
nementen verdubbelde.
EINDHO.VEN (ANP) -
„Als Philips de reorganisatie
plannen toch doorzet zullen de
werknemers van de spe-
ciaalglasfabriek in Eindhoven
hun medewerking weigeren.
Daardoor is de reorganisatie
bij voorbaat tot mislukken ge
doemd'
Frans Bos, voorzitter van de
bedrijfsledengroep van de In
dustriebond FNV bij Philips
Glas, heeft dat vrijdag gezegd
in een gesjprek met de Eindho-
vense burgemeester G. Borrie
over de reorganisatieplannen.
Zoals bekend verdwijnen vol
gens de reorganisatieplannen
in totaal vijftienhonderd ar
beidsplaatsen, waarvan de
helft in Eindhoven. In het ka
der van de reorganisatie moet
de speciaalglasfabriek van
Eindhoven naar Winschoten
worden overgeplaats. Daar
voor is nodig dat de Eindho-
vense vakmensen de werkne
mers in Winschoten „inleren".
Volgens Bos zullen de vak
mensen in Eindhoven dat wei
geren. Hij erkent dat de situa
tie bij Philips Glas door het
mislukken van de reorganisa
tie nog zal verslechteren, maar
hij vindt dat de verantwoorde
lijkheid van Philips.
«vrijdag 13 juni 1980
irsen vorige beurs,
pnslotnoteringen van gisteren.
a laten
b bieden
c exclaim
d exdividend
e gedaan-bieden
f gedaan-laten
4.25 id 831
4.25 id 83D
4.00 id 61-88
4.00 id 62-92
3.75 id 53-93
3.50 id st.47
3.50 id 53-83
ive Aandelen
67,00f 67,00
2"*.00 23,80
287,00 286,50
86.50 86,10e
62,50 63,90
8°,50 88,80
•Wt. 208,30 207 20
'«■KDr ''*'205'50 203'50
u 234,50 233,50
'36,50 135,00e
yl(j. 86,50 66,00
28,40
33,60
°18to 52,60
7i,oo
16,00
64,00
28,10
59,10
53,00
70,20
17,00f
63,50
167'50 166,00
S*» "MO 112,20
■O 86,30 85,10
22000 221,50e
HHniJ. 10,00 9.50
"SS 42,00 42,30
4°.50 40,80
17-90 I7,90f
cm
,arond
.^'vna
drachten uitvoeren
de aanvallen op „De
171,50 171,00
*09,70 109,50
^57,20 157,00
Hl,20 111,30
H3.40 114,03
90.30 89,30
55,50 53,00
H8,00 243,00a
Staatsleningen
11.50 Ned. 80
106,80
106,80
10.50 Ned. 74
101,80
101,80
10.50 Ned. 80
102,60
102,70
9.75 id 74
99,40
99,40
9.50 id 76-1
99,60
99,50
9.50 id 76-2
98,30
98,50
9.50 id 80-95
97,40
97,60
9.25 id 79-89
97,00
97,10
*.00 id 75
94,80
94,80
9.00 id 79-94
94,60
94,60
8.75 id 75
95,30
95,50
8.75 id 75-2
95,90
96,00
8.75 id 76-96
94,10
94,20
8.75 id 79-94
94,60
94,60
8.75 id 79-89
94,30
94,50
8.50 id 75
94,70
94.70
8.50 id 75-2
92,20
92,10
8.50 id 78-93
95,60
95,60
8.50 id 78-89
95,70
95,70
8.50 id 79-89
91,30
91,30
8,25 id 70-96
92,90
92,90
8,25 id 77-92
92,70
92,70
8,25 id 77-93
92,60
92,60
8.25 id 79-89
90,90
91,00
8.00 id 69
90,80
90,80
8.00 id 70-95
89,40
89,50
8.00 id 71-96
96,50
96,50
8.00 id 701
96,00
96,00
8.00 id 70D
95,60
95,60
8.00 id 70m
92,30
92,40
8.00 id 76-91
89,70
90,00
8.00 id 77-97
95,20
95,20
1.00 id 77-87
92,00
91,80
8.00 id 78-88
7.75 id 71-96
7.75 id 73-98
7.75 id 77-97
7,75 id 77-92
7.50 id 69-94
7.50 id 71-96
7.50 id 72-97
7.50 id 78-93
7.50 id 78-88
7.50 id 78-88-2 97,30
7.50 id 71-81 84,60
7.20 id 72-97
7.00 id 661-91
7.00 id 66D
7.00 id 69-94
6.75 id 78-98
6.50 id 681-93
6.50 id 68B
6.50 id 68ID
6.50 id 68IV
6.25 id 66-91
6.25 id 67-92
6.00 id 67-92
5.75 id 651-90
5.75 id 650
5.25 id 641-89
5.25 id 640
5.00 id 64-94
4.50 id 58-83
4.50 id 59-89
4.50 id 601-85
4.50 id 60O
4.50 id 63-93
4.25 id 59-84
4.25 id 60-90
4.25 id 61-91
;88,30
86,80
89,20
90,80
89,10
87,10
85,70
89,40
89,90
89,20
88,60
87,90
.86,30
83,10
84,90
84,40
84,70
84,30
85,60
84,70
84,10
85,10
84,80
86,00
84,90
79,90
94,20
84,50
90,40
83,50
79,40
93,00
82,80
81,80
88,30
86,80
89,20
91,00
89,20
87,20
85,90
89,60
90,10
89,30
97,60
84,80
88,70
88,00
86,50
83,10
85,10
84,60
84,90
84,50
85,60
84,70
84,00
85,40
85,00
86,00
85,50
79,90
94,20
84,50
90,40
83,80
79,50
93,20
83,20
81,80
78,90
79,00
90,50
81,00
79,40
76,60
94,00
79,00
79,00
91,00
81,00
79,40
76,50f
93,50
Convert. Obligaties
4.75 Akzo
8,75 A.EN.
6.75 AmRo73
5.50 AmRo
8,50 Bos Kalis
6.25 Buhr.T
8.75 Elsev.-NDU 99,80
7.25 Furn. 73 85,20
5.75 Gist-Br
[5.25 Hoogov.
7.25 Kappa73
8,75 KNSM
8,75 KBB
7.75 K.N.Pap.
7.25 M'intosh
9.00 Meneba
7.00 NBM-B
7.25 Nederh.
6.50 NMB
7.75 Nutricia
8.00 Nijverd.
79,00
101,50
93,40
254,00
101,00
92,00
78,20
80,00e
85,10
89,00
86,80
77,80
88,00
85,50b
1,25
542,00
71,00
85,50
6.50 Oce v.cLGr. 97,00
4.75 Philips
10.00 Pont
7.50 ProoatB
6.50 Bolinco
6.50 id 1000
Sanders
8.75 Schuitema
7.00 Skol Br.
7.00 Slav.Bk
0.75 Stcvin Gr
9.00 VMF-Stork 67,00
8.25 Vib-But.
8.50 VolkerSte
7.00 Whave
7.00 Wsanen
8,75 W.U.Hyp
86,25
91,20
84,00
67,20
68,20
87,00
90,00
88,00
91,00
80,00
97,30
82,70
102,00
77,50
101,80
92,80
254,00
100,00
93,00b
99,50
85,30
78,00
85,10
89,00
87,00
77,80
88,00
86,00b
1,25
542,00
71,00
85,50
96,00
86,75
91,20
83,80
67,50
68,00
87,50
90,00
88,00
91,20
66,80
80,50
97,00
82,80
100,10
Aandelen
ACF
71,80
71,80
ADM Beheer 295,00
295,00e
AM AS
7,55
7,50
Amfas
103,20
102,50
Asd Rubber
3,80
3,80
Asd Rijtuig
1189,00
185,00a
AnLBrouw.
180,00b
180,00b
Ant. Verf
181,50
181,00
Asselberg
170,00e
175,00e
AssSt.R'dam
71,50
71,00
AUDET
110,00
111,00
Aut.lnd.Rt
1340,00
1270,00
Ball ast-N
81,00
81,00
BAM
63,20
64,00
Batenburg
396,00
398,00
Beek,van
56,00
56,00
Beers
115,20
115,50
Begemann
(70,50
278,40
70,00a
Belindo
278,00
Bergoss
41,50
42,00f
Berkel P
95,00
96,00
Blydenst C
325,00
325,00
Boer Druk
109,00
109,00
Bols
59,20
59,10
Borsumij W
195,50
195,90
Braat Bouw
145,00
145,00
Breder o VG
202,10
200,60
id cert
202,00
200,50
Bredero VB
187,00
184,80
id cert
187,50
185,00
Buhrm.Tett.c. 66,00
65,80
Cal and Hold. 21,80
21,40
Calve-Dcert 152,50
152,50e
id 6 pet eert
1285,00
1285,00
Centr^uik.
55,00
54,00
id cert
55,00
53,30
Ceteco
130,10
130,50
id cert
128,00
128,00
Chamotte
10,80
10,80
Cindu-Key
21,50
21,00
Claimindo
275,00
280,00
Crane Ned
1075,00
1075,00
Deli My
89,00
91,00
Desseaux
48,00
48,00
Dikkers
20,60e
20,90
Dorpen Co. 188,50
194,00
'Duiker App
127,00
128,00
Econosto
24,40
24,50
EMBA
151,50
154,00
Eriks
Fokker
Ford Auto
Por ness
Gamma H
id 5 pet PW
Gel. Delft c
Gelder cert
Geld.Tram
Gerofabr
Giessen
Goudsmit
Graaso
Hagemeijer
Hero Cons.
Hoek*s Mach
Holdoh
Holec
HALL Trust
HolL-Kloos
Hunter D.
73,20
26,10
315,00
36,60
26,70
14,80
430,00
13,50
1130,00
45,00
153,00
63,00
78,00
36,60
46,00
352,00
55,50
90,50
135,00
17,70
HVA-Myen cer39,io
80,50
315,00a
86,50
24,90
640,00
62,00e
254,00
98,50
62,00
62,00
11,10
29,80
73,00
72,00
10,80
137,00
151,00
36,00d
193,00
41,00
2040,00
31,00
333,50
4320,00
870,00
775,00
712,00
14,30
ICU
IndMaatsch.
IBB Kondor
InternatioM
Inventum
Kempen Beg
KleneS
Kluwer
KBB
id cert
id 6 cum
Kon.Ned.Pap
KNSM cert
Krasnap.sky
Kwatt a
Landre&Gl
Leids.Wol
Macintosh
Maxw. Petr
Meneba
Metaverpa
MHVA'dam
Moeara En.
id 1-10
id 1-4
Mulder
Mijnb.W.
Naarden
73,60
25,60
305,00
36,20
27,10
14,80
422,00
13,00
1150,00
46,00
150,00
62,00
78,00
37,30
95,00e
47,10
346,00
59,00
90,00
135,50
16,30d
38,10
80,50
310,00a
86,00
24,70
640,00
62,00
254,00
99,00
59,50
59,50
11,20
29,60
74,00
72,00
10,60
137,00
152,00
34,70
191,00
40,60
2040,00
31,00
332,00
4250,00
860,00
760,00
712,00
14,30
Naeff
Nagron
NBM-Bouw
Nedap
Ned.Crediet
NedJScheepsh
Ned.Springst
Nierstrasz
Norit
Nutricia GB
Nijverd al
Oce v.cLGr.
Ommeren cert
Orenstein
O tra
Palembang
Paltbe
Pont Hout
PorcelJies
Proost&Br
Rademakers
Ra vast
Reesink
Reeuwijk
RIVA
id cert
Rohte&Jisk
Rommenholl.
Rijn-Schelde
Sanders
Sarakreek
Schev.Expl.
Sc hi umber ger
Schokbeton
Schuitema
Schuppen
Schuttersv.
Slavenb.Bnk
Smit Intern.
Telegraaf
Textiel Tw.
Tilb.Hyp.bk
Tilb.Waterl.
Tw.Kabelf.
lb bink
Unikap
V.d.Vliet-W
Ver.Glasf
Vmf-Stork
Verto cert
93,00a
38,50
19,20
196, OOd
59,50
202,50
4450,00b
720,00a
60,80
27,10
34,50
118,00
233,00
161,00
76,20
125,00
51,50
107,00
250,00
89,00
325,00
18,90
197,50
270,00d
260,OOd
46,90
275,50
48,00
105,50
62,00
1,30
1155,00
270,00b
117,00
136,00
73,00a
207,20
40,00
69,20
52,00
115,00b
935,00
240,00
118,00
142,20
55,20
77,80
32,00
16,10
93,00a
39,60
19,00
190,00a
58,80
201,00
4600,00
61,50
26,80
34,80
118,30
231,50
161,00
76,00
128,00
50,50
105,50
255,00
88,50
325,00
18,10
197,50
280,00
255,00
46,90
276,00
49,00
106,00
62,00
1,36
1130,00
280,00
116,00
71,00a
207,20
39,50
69,20
50,60
119,50
935,00
240,00
116,00
141,50
55,20
78,50
33,00e
15,80
VihamijButt 41,60 40,50
VRG Gem.Bez. 35,00 34,30
Wegener C cert 6 6,40 66,40
Wessanen c 43,00 42,10
Wyers 36,50 36,20
Wijk en Her 127,00 127,00
Beleggings Inst.
Alg.Fondsenb 98,00 98,50
Alrenta 98,60 98,70
Alvamy 135,00 137,00
America Fnd 125,00 126.00
Asd Belegg.D 130,30 130,00
Binn.Belf.VG 175,00e 174,10
B.O.G. 159,50 159,00
Converto 491,00 491,00
Eur.Pr.lnv
Goldmines
Holland F
IKA Belegg
Interbonds
Leveraged
Obam
Sumabel
Tokyo PH(S)
Tokyo PH
Uni-lnvest
Viking
Wereldhave
Concentra
Unifonds
Chemical F
Col.Growth
Dreyfus F
Fidelity F
Investors M
Japan Fund
Lehman Corp 24,50
Madison F
Manhattan
Massachus 20,50
Oppenheimer
Technology F 19,10
Value Line
Vance ,S and 13,80
156,00b 156,10
920,00 -
112,50 113,00
121,00 121,00
478,00 480,00
145,00 145,00
76,90 76,70
38,00 38,00
117,00 -
162,00 161,00
137,00 137,00
95,00e 94,80
100,80 100,90
182,50 183,50
346,00 350,00
15,30 15,30
10,60 10,60
16,50
16,60
25,00
20,50
18,80
13,80
AMSTERDAM - Het Damrak gedroeg zich gisteren
in het algemeen weer vrij rustig. De meeste fondsen
bleven dicht bij huis, al kon wel worden gesproken van
een wat zwakkere ondertoon. KLM zakte in ae eerste
uren ongeveer een gulden weg, maar tegen twaalf uur
was het verlies van het luchtvaartfonds, dat een sterk
gedaalde winst bekend heeft gemaakt, gehalveerd op
63,80. --v
Ogem, aan het begin van de ochtend al weer iets
beneden de niminale waarde gezakt, gleed langzaam
terug in de non-valeur sfeer en kostte spoedig nog maar
9,40. Ook de bouwfondsen moesten terrein prijsge
ven.
Van de internationals was Koninklijke Olie zwak
gestemd met een snelle achteruitgang van 2,— op
165,50. Unilever was veertig cent beter op 113,60,
Akzo, Hoogovens en Philips bewogen zich dicht rond
het slot van donderdag. De meeste banken en hypo
theekbanken moesten eveneens terrein prijsgeven, met
aan kop WUH, die de daling voortzette met 3, op
ƒ241.
De verzekeringsaandelen waren licht verdeeld. VNU
kon zich niet handhaven, terwijl Elsevier-NDU rond
het middaguur twee gulden goedkoper was geworden
op 232,10. Nedlloyd had toen een gulden verloren op
85,30. De staatsfondsenmarkt gaf een zeer licht ver
deeld beeld te zien.
Op een dunne lokale markt moest Koninklijke Bijen
korf Beheer 2 terug naar 60. Vast gedroeg zich met
name Ogem-deelneming Schokbeton, die 3 duurder
werd op 33. Goed in de markt lagen ook Deli, met een
avance van ƒ2,80 op 93,80, en Holec met een winst
van 3,50 op 59. Vrij vast waren verder gestemd
fondsen als Cindu-Key en Kramer, Van Dorp, Van
Ommeren en RSV
Op de actieve markt konden de meeste fondsen zich
gedurende beurstijd vrij goed handhaven, waarbij de
NMB en Unielever nog langzaam opliepen.