STOK-DOCHTER GAAT SLUITEN og geen akkoord •ver cao in bouw FIJNE REIZEN,LAGE PRfJZEN Ogem glijdt verder terug —BI jouwmarkt sleeht èning Controle op Nederlands varkensvlees te streng Re izige r s ve r vo e r met 4,5 procent NS nam toe REISDURCyaiRKE e drug- Londen Russische fabriek gaf toe aan stakers lomaai en hreiding vakantie levert problemen op ;st f van onderden anen weg ith pndhoven overleg hoogovens binnenschippers loopt op niets itt Wat is nw gulden waard! personeel philips glas: geen medewerking aan reorganisatie tsterdamse Effectenbeurs binnenland buitenland Italië eist het onmogelijke Politiek gaat door scheepsberichten Bevolking T5 opjacht van Amsterdam edden door nog voor di e instantie geprofiteen (Vaneen onzer verslaggevers) MAATRICHT/TILBURG - De dochter van de Stokgroep Nederland BV te Tilburg, het Limburgse makelaars- en as- surantekantoor Stienstra BV sluit haar vestiging in Maas tricht. Dit gebeurt naar de di rectie ons bevestigde uit kos tenoverwegingen en in ver band met de slechte situatie op de bouwmarkt. Naar verluidt zou Stok een verdere inkrimping van zijn vestigingen (totaal 26) in Ne derland overwegen. Van de zijde van Stok wilde men geen nadere toelichting geven. Inmiddels heeft BV reclame- en advertentiebureau De Atlas in Den Bosch de relatie met Stok BV verbroken. „De kre dietverzekeringsmaatschappij verbiedt mij nog verder zaken te doen", aldus een woord voerder van De Atlas. Voor na dere informatie verwees hij naar Heller Factoring BV in Utrecht, onderdeel van een grote Amerikaanse organisatie op het gebied van ondermeer financiering en kredietverze kering. De woordvoerder van deze organisatie weigerde echter elke inliching. Over het advies van Heller Factoring de relatie met een bedrijf te verbreken, verklaar de een financieringsdeskundi- ge desgevraagd: „Dan heeft zo'n bedrijf 't moeilijk". rs is een voorraad van te- g genomen die als „diplo. I geadresseerd was aan de I a, aldus is donderdag be-1 >p straat" naar schatting I verpakt in een kist waar I d. onden meegedeeld dat de l den-oosten landen via de I af moet blijven - wapens I ihuana-vondst is door del vijs was dat bij de zaak op raanse ambassade betrok-1 ien de smokkelaars de kist e van de komst ervan niets I ling in handen te krijgen) worden afgeleverd. Een Et er op aangedrongen dat post beperkende maatre- rmoed wordt bijvoorbeeld ïezen gebruikt bij de inval a de diplomatieke post het LONDEN (AFP) - De produktie van de grootste autofabriek in de Sovjet-Unie heeft vorige maand enige dagen stilgelegen als gevolg van een staking uit protest tegen een schaarste aan melk en vlees, zo heeft de „Financial Times" gisteren gemeld uit „be trouwbare bronnen". Doordat enige duizenden arbeiders in staking gingen kwamen volgens het blad 170.000 mensen zonder werk. De reusachtige fabriek in Togliatti, die in samenwerking met Fiat werd ge bouwd, produceert 700.000 personenauto's (Jigouli en Lada) per jaar, ofwel ruim de helft van de auto's die in de Sovjet-Unie worden gemaakt. Volgens het bericht in het Britse blad kwam er direct een einde aan de actie bij het bedrijf, toen er uit de reservevoorraden van de staat grote hoeveelheden melk en vlees werd geleverd. live rd. Een lid van het diplomaj ke personeel kan wegen n onschendbaarheid nie naar gearresteerd worden ar een fatsoenlijke regerinj i hiertoe zonder dit gebrulj n opdracht geven allee nar om een geheim aan et te komen. Daartegenoverstaat, dat eed gering met niet al te ve rupules toch wel middele iet te vinden om een gewenj diplomaat in haar hande: krijgen. Het meest drama che voorbeeld uit het ré inte verleden is wel de over! d op de Amerikaanse am| ssade in [.eeuwarden zal van 23 jumtd :n met 7 augustus de tijdelijW huisbasis zijn voor een inte rationale groep F-16 vliegtu ;en met piloten uit Amenk Nederland, België, Denemaj ren en Noorwegen. Dit te earn, dat al vanaf januari vc •ig jaar in Amerika heeft; apereerd, zal na de testvluc ;en boven ons land gestatid reerd worden in Denemarkej 3elgië en Noorwegen. De tea /liegers moeten in een tweejs "ig programma de operation» en technische mogelijkhecej /an de F-16 vaststellen en na Ier onderzoeken. Het Europese verblijf vanfl internationale testteam J noodzakelijk om de mogehjl heden van de nieuwe straialjj ger te kunnen toetsen onder q specifiek Europese or"staj digheden die aanzienlijk vei schillen van de Amerikaans zoals weer, terrein en [OERDEN (ANP) - De on- «ndelingcn over een CAO voor de circa ,000 werknemers in de hebben gisteren nog niet en akkoord geleid. Vol- vice-voorzitter L. Brou wde federatie bouw- en lbonden FNV hebben de erkgevers wel na enig istribbelen ingestemd met ■afspraken voor meer dan jaar, waardoor ook de •CAO over de afloop van imaatregel, 31 december .nardt heengetild. eerder hadden de werk- ingestemd met het uit- len van volledige prijs- nsatie. jdens de onderhandelings- igvan vrijdag is duidelijk nden dat er volgend jaar [collectieve bouwvakantie Ikomen. woordvoerder van de [gevers zei gisteren, dat de gevers een concreet tel hebben gedaan om wat de zomervakantie jl betreft te komen tot een grotere vrijheid en sprei- Dat voorstel was volgens liet bespreekbaar omdat «den alleen wilden pra- [over volledige individuele iding (waarbij elke werk- zelf kan uitmaken wan tij met vakantie gaat), dis gebruikelijk, dat ie- tn voordat hij in het ene net vakantie gaat, weet KDHOVEN (ANP)-Door bezuinigingsmaatregelen fit regering moeten de ko- ■devijf jaar enkele honder 1 arbeidsplaatsen op de iiische Hogeschool in loven verdwijnen. Dat uit het hogeschoolblad l'berichten dat gisteren scheen. waar hi] het volgend jaar aan toe is. Die „duidelijkheid" vinden de werkgevers ook nu erg belangrijk. Daarom zullen ze volgens de woordvoerder de afzonderlijke bouwbedrijven adviseren, te handelen volgens de üjn van het voorstel dat zij bij het CAO-overleg hebben ingediend. Dit betekent, dat de onder nemingen zo mogelijk nog voor de komende zomervakantie moeten proberen om, hetzij met de ondernemingsraad, hetzij - als er geen OR is - rechtstreeks met de werkne mers, afspraken te maken voor volgend jaar. Daarbij zal dan ook reke ning worden gehouden met de vakanties van schoolgaande kinderen. In de bouw levert dat een extra probleem op, omdat bouwvakkers doorgaans niet werken waar ze wonen, maar „pendelen". Een Brabantse metselaar kan jn Rotterdam werken, maar de school vakanties in Rotterdam en Brabant lopen niet parallel. Als dat overleg per onder neming niet tot overeenstem ming leidt, kan volgens de werkgevers worden terugge vallen op een, per regio ver springende, drieweekse perio de. Dit dan conform de inde ling van Nederland in drie re gio's waarin begin en eind van de schoolvakantie eveneens verspringen. (Door onze verslaggever) DEN HAAG -r Zijn de Italia nen werkelijk vies van ons varkensvlees? De export naar Italië is in enkele maanden tijd tot de helft teruggebracht na dat Nederlands varkensvlees aan de grens plotseling uiterst streng werd gekeurd. De Italiaanse keurmeesters zijn volgens de wet persoonlijk aansprakelijk als ze een „be smet" produkt doorlaten. Vandaar dat er scherp werd gelet of er salmonellen (bacte- rieën die diarree kunnen ver oorzaken) op de oppervlakte van het ingevroren varkens vlees voorkwamen. Waarna allerlei koelwagens aan de grens rechtsomkeerd moesten maken. Veel Nederlandse expor teurs wilden daarom niet lan ger het risico lopen dat hun zending werd teruggestuurd. De export werd zo tot de helft teruggebracht. In eigen land vergrootte dat het aanbod van varkensvlées. Daarom werden de boeren de dupe - ze kregen en krijgen een prijs die veel lager ligt dan vroeger. „Het is bijna niet te voorko men, dat er op vlees salmonel len voorkomen. Je kunt alleen voorzorgsmaatregelen nemen: koelen, braden voor consump tie en in het algemeen overal waar maar met vlees wordt gewerkt een goede hygiëne in acht nemen", aldus een woordvoerder van het minis terie van Landbouw. „Aan de eisen die Italië stelt is niet te voldoen. Onze con trole-methode is geaccepteerd door de Verenigde Staten. Ze voldoet daarom zeker aan zeer strenge eisen". Volgens het Produktschap voor Vee en Vlees kan er naast de „salmonellen-gevoelig- heid" nog een argument zijn waardoor Italië grote zendin gen varkensvlees terugstuurt. „Op zekere tijden maken ze door bepaalde maatregelen de import gewoon moeilijker. Zo dat er minder lires het land uitgaan. Het gaat daar niet best met de betalingsbalans. En die import-belemmeringen gelden dan niet alleen voor varkensvlees, maar ook voor andere produkten, dat is in de afgelopen tien jaar al twee maal voorgekomen. Behalve Nederland worden ook Duitsland, België en Frankrijk gehinderd door de Italiaanse maatregelen bij de invoer van ingevroren var kensvlees. Intussen blijven én Pro duktschap voor Vee en Vlees en het departement van Land bouw volhouden dat Italië on mogelijke eisen stelt. En ook dat er geen uitzicht is op ver betering van de situatie op de varkensmarkt. Jenneskens: „Dagelijks worden zeer grote hoeveelheden aangevoerd. Naar ik vrees ook in de toe komst". De onderhandelingen met Italië zijn eveneens uitzicht loos. L. Flink van het Pro duktschap: „Als ik u een hand geef, dan kunt u er bij wijze van spreken best wat van me cadeau krijgen..." Politici sterven, maar de politiek gaat gewoon door. Dat geldt ook in Ja pan, waar de plotselinge dood van Ohira voor even de diverse verkiezings campagnes onderbrak. Voor even, want gisteren draaide het verkiezings circus in Japan weer op volle toeren met het oog op de verkiezingen van 22 juni. Op de foto de Yasu- hiro Nakasone van de li beraal-democratische partij in een pose, die hij lijkt te hebben afgekeken van zijn Amerikaanse collega's. DEN HAAG (ANP) - Het overleg gistermiddag tussen Hoogovens en de binnenschip pers heeft niet tot resultaat geleid. De binnenschippers vonden de toezeggingen die Hoogovens deed niet voldoen de en braken het overleg af. Dit heeft Hoogovens aan het eind van vrijdagmiddag bekend gemaakt. Een woordvoerder van de Onafhankelijke Schippers- bond (ONS) had al eerder op de middag verklaard, dat de ac ties zouden worden voortgezet, als de beide partijen niet tot overeenstemming zouden ko men. Hoogovens zegt in de ver klaring dat het de toezegging heeft gedaan het systeem van het varen met relatieschepen uiterlijk 1 ma'art volgend jaar te beëindigen. Het bedrijf wil geen contractbreuk plegen te genover de schippers die nu voor Hoogovens varen en ook in de toekomst zekerheid heb ben over het nakomen van ge maakte afspraken over het vervoer. Een commissie waarin beide partijen zitting hebben zou het geheel nog eens op een rijtje moeten zetten. Maar, zoals gezegd, deze toe zeggingen van het bedrijf wa ren voor de schippers niet vol doende. Acteon, 12 vn. Chittagong nr. Singapore, Amersfoort, 13 te Laguaira, Amsteldreef, 12 95 o. Kaap Agulhas nr. Rio Gran de, Amstelstad, 13 te Tobe, Anna Broere, 13 50 w. Oues- sant nr. Avonmouth. Dione, 13 vn. Sulemude nr. Shellhaven, Docklift-2, 12 500 zzw Azoren nr. Porto Marghere, Dosina, 12 vn. Halul nr. Fahal, Esso Eu ropoort, 12 400 nw. Lissabon nr. Siki Keris, Flevoland, 12 vn. Kaap Verdische Archipel, nr. San Nicolas, Getafix, 12 vn. Waterford nr. Benghazi, Kylix, 12 te Dublin, Lindengracht, 13 vn. Helsinki nr Inkod, Maas- rix, 12 110 no. Socotra nr. Rotterdam, Mare Magnum, 12 te «Rotterdam, Nedlloyd Fra- zer, 13 335- zw. Adelaide nr. Portland. Am. dollar1.88-1.98 Eng. pond4.40-4.70 Belg. frank6.63-6.93 Duitse mark 108.25-111.25 Ital. lire 22.00-25.00 Port. escudo4.05-4.65 Can. dollar1.64-1.74 Franse frank 45.00-49.00 Zwits. frank 118.25-121.25 Noorse kroon 38.50-41.50 Deense kroon 34.00-37.00 Oostenr. schilling 15.31-15.61 Spaanse peseta 2.63-2.65 Griekse drachme 4.35-5.15 Finse mark 51.50-54.50 Joeg. dinar6.75-8.15 Ierse pond 3.97-4.27 Goudinkoop: 37.270,- per kg„ Verkoop 37.970,- per kg. Zilverinkoop 940,- per kg. Verkoop 1043,- per kg. UTRECHT (ANP) - Het rei- zigersvervoer bij NS nam vorig jaar met 4,5 procent toe tot meer dan 8,5 miljard reizigers kilometers. De opbrengsten uit het reizigersvervoer stegen met 8,5 procent 767 miljoen gulden. Het goederenvervoer nam in 1979 met bijna 20 pro cent toe tot 21,8 miljoen ton. De goederenopbrengsten ste gen met 16 procent tot 293 miljoen gulden. Inclusief een rijksbijdrage van in totaal 893 miljoen gulden kreeg NS in totaal 2.072 miljoen gulden in het laatje. De kosten vielen 39 miljoen gulden lager uit dan de opbrengsten, zo blijkt uit het jaarverslag van NS over 1979. Dankzij de gunstige ontwik kelingen in het vervoer houdt NS op de rijksbijdrage overi gens 70 miljoen gulden over, een aardig meevallertje voor de schatkist. Na jaren van gestage daling zat vorig jaar voor het eerst het reizigersvervoer weer flmk in de lift enNS verwacht dat dat de komende jaren wel zo zal blijven. NS herhaalt in zijn jaarverslag de al eerder geuite waarschuwing, dat die ver- voersgroei alleen kan worden bijgebeend als er snel extra materieel wordt bijbesteld en ADVERTENTIE lucht! Breda Ginnekenstraat 120, tel. 076 - 224323/224310. verkeersdichtheid. Gedu/tc/Jj de zes weken dat dit F-l« 'eJ team in Nederland is gesta neerd worden dagelijks ar verse opdrachten uitgeroep Een daarvan is het aanva van vliegbasis „De Peel De Venrayse basis is a< voor gekozen omdat daarg 'j squadron meer is en het n male oefenprogramma va F-104 Starfighters vanai operationele vliegvelden 1 maal door kan gaan. De i gers van het testteam ne speciale instructies ont' om de bij hun oefening® tredende geluidsoverlas een uiterste minimum perken. De gebruikelijke vliegroute van De Peel z bij de aanvallen worde volgd. Het is nog niet beken^ welke dagen „De Pee' ft aangevallen. De chef sta tische luchtstrijdkracht de luchtmacht G. Bosch »- tijdens een persconferen vliegbasis Leeuwarden week gezegd dat de bev in de omgeving van „p® tijdig op de hoogte zal gebracht van de luchw len. Er zullen tijdens feningen geen striv,.,js.i landen op de Venrayse totaal zullen de testtoestellen tijdens h blijf in ons land 144 vl ook de knelpunten in het spoorwegnet uit de weg wor den geruimd. NS verwacht dat ondanks allerlei maatregelen als extra bestellingen en ver snelling in de aflevering van nieuw materieel nog minstens twee tot drie jaar nodig zijn om het nu al bestaande tekort aan materieel in te kunnen lopen. NS bepleit ook het kweken van een „strategische reserve" van zeker twee procent om on verwachte uitschieters in de vervoersgroei - bijvoorbeeld bij onverwachte storingen in de voorziening van energie - op te kunnen vangen. Dat zou betekenen dat er een vloot van minstens 40 reserverijtuigen achter de hand gehouden zou den moeten worden. NS constateert dat de knel punten in het spoorwegnet des te ernstiger zijn omdat de groei zich niet gelijkelijk over het hele net voordoet. In de eerste vijf maanden van dit jaar zette de vervoers groei van ruim vier procent door en namen de inkomsten uit het reizigersvervoer met acht procent toe. NS schrijft de groei van het reizigersvervoer vooral toe aan het feit dat een deel van het publiek wat anders tegen de auto aan is gaan kijken gezien de verkeers- en parkeer problemen en de sterke stij ging van de benzineprijzen. Met name het grote succes van de NS- en openbaar-vervoer kaarten, waarbij tegen beta ling van een vast bedrag het hele gezin tegen aanzienlijke kortingen de trein kan pakken, wijst in die richting. Uit en- quetes is gebleken dat de ge zinnen dit soort kaarten veelal gebruiken voor reizen die voorheen per auto plaatsvon den. Ook het aantal jaarabon nementen verdubbelde. EINDHO.VEN (ANP) - „Als Philips de reorganisatie plannen toch doorzet zullen de werknemers van de spe- ciaalglasfabriek in Eindhoven hun medewerking weigeren. Daardoor is de reorganisatie bij voorbaat tot mislukken ge doemd' Frans Bos, voorzitter van de bedrijfsledengroep van de In dustriebond FNV bij Philips Glas, heeft dat vrijdag gezegd in een gesjprek met de Eindho- vense burgemeester G. Borrie over de reorganisatieplannen. Zoals bekend verdwijnen vol gens de reorganisatieplannen in totaal vijftienhonderd ar beidsplaatsen, waarvan de helft in Eindhoven. In het ka der van de reorganisatie moet de speciaalglasfabriek van Eindhoven naar Winschoten worden overgeplaats. Daar voor is nodig dat de Eindho- vense vakmensen de werkne mers in Winschoten „inleren". Volgens Bos zullen de vak mensen in Eindhoven dat wei geren. Hij erkent dat de situa tie bij Philips Glas door het mislukken van de reorganisa tie nog zal verslechteren, maar hij vindt dat de verantwoorde lijkheid van Philips. «vrijdag 13 juni 1980 irsen vorige beurs, pnslotnoteringen van gisteren. a laten b bieden c exclaim d exdividend e gedaan-bieden f gedaan-laten 4.25 id 831 4.25 id 83D 4.00 id 61-88 4.00 id 62-92 3.75 id 53-93 3.50 id st.47 3.50 id 53-83 ive Aandelen 67,00f 67,00 2"*.00 23,80 287,00 286,50 86.50 86,10e 62,50 63,90 8°,50 88,80 •Wt. 208,30 207 20 '«■KDr ''*'205'50 203'50 u 234,50 233,50 '36,50 135,00e yl(j. 86,50 66,00 28,40 33,60 °18to 52,60 7i,oo 16,00 64,00 28,10 59,10 53,00 70,20 17,00f 63,50 167'50 166,00 S*» "MO 112,20 ■O 86,30 85,10 22000 221,50e HHniJ. 10,00 9.50 "SS 42,00 42,30 4°.50 40,80 17-90 I7,90f cm ,arond .^'vna drachten uitvoeren de aanvallen op „De 171,50 171,00 *09,70 109,50 ^57,20 157,00 Hl,20 111,30 H3.40 114,03 90.30 89,30 55,50 53,00 H8,00 243,00a Staatsleningen 11.50 Ned. 80 106,80 106,80 10.50 Ned. 74 101,80 101,80 10.50 Ned. 80 102,60 102,70 9.75 id 74 99,40 99,40 9.50 id 76-1 99,60 99,50 9.50 id 76-2 98,30 98,50 9.50 id 80-95 97,40 97,60 9.25 id 79-89 97,00 97,10 *.00 id 75 94,80 94,80 9.00 id 79-94 94,60 94,60 8.75 id 75 95,30 95,50 8.75 id 75-2 95,90 96,00 8.75 id 76-96 94,10 94,20 8.75 id 79-94 94,60 94,60 8.75 id 79-89 94,30 94,50 8.50 id 75 94,70 94.70 8.50 id 75-2 92,20 92,10 8.50 id 78-93 95,60 95,60 8.50 id 78-89 95,70 95,70 8.50 id 79-89 91,30 91,30 8,25 id 70-96 92,90 92,90 8,25 id 77-92 92,70 92,70 8,25 id 77-93 92,60 92,60 8.25 id 79-89 90,90 91,00 8.00 id 69 90,80 90,80 8.00 id 70-95 89,40 89,50 8.00 id 71-96 96,50 96,50 8.00 id 701 96,00 96,00 8.00 id 70D 95,60 95,60 8.00 id 70m 92,30 92,40 8.00 id 76-91 89,70 90,00 8.00 id 77-97 95,20 95,20 1.00 id 77-87 92,00 91,80 8.00 id 78-88 7.75 id 71-96 7.75 id 73-98 7.75 id 77-97 7,75 id 77-92 7.50 id 69-94 7.50 id 71-96 7.50 id 72-97 7.50 id 78-93 7.50 id 78-88 7.50 id 78-88-2 97,30 7.50 id 71-81 84,60 7.20 id 72-97 7.00 id 661-91 7.00 id 66D 7.00 id 69-94 6.75 id 78-98 6.50 id 681-93 6.50 id 68B 6.50 id 68ID 6.50 id 68IV 6.25 id 66-91 6.25 id 67-92 6.00 id 67-92 5.75 id 651-90 5.75 id 650 5.25 id 641-89 5.25 id 640 5.00 id 64-94 4.50 id 58-83 4.50 id 59-89 4.50 id 601-85 4.50 id 60O 4.50 id 63-93 4.25 id 59-84 4.25 id 60-90 4.25 id 61-91 ;88,30 86,80 89,20 90,80 89,10 87,10 85,70 89,40 89,90 89,20 88,60 87,90 .86,30 83,10 84,90 84,40 84,70 84,30 85,60 84,70 84,10 85,10 84,80 86,00 84,90 79,90 94,20 84,50 90,40 83,50 79,40 93,00 82,80 81,80 88,30 86,80 89,20 91,00 89,20 87,20 85,90 89,60 90,10 89,30 97,60 84,80 88,70 88,00 86,50 83,10 85,10 84,60 84,90 84,50 85,60 84,70 84,00 85,40 85,00 86,00 85,50 79,90 94,20 84,50 90,40 83,80 79,50 93,20 83,20 81,80 78,90 79,00 90,50 81,00 79,40 76,60 94,00 79,00 79,00 91,00 81,00 79,40 76,50f 93,50 Convert. Obligaties 4.75 Akzo 8,75 A.EN. 6.75 AmRo73 5.50 AmRo 8,50 Bos Kalis 6.25 Buhr.T 8.75 Elsev.-NDU 99,80 7.25 Furn. 73 85,20 5.75 Gist-Br [5.25 Hoogov. 7.25 Kappa73 8,75 KNSM 8,75 KBB 7.75 K.N.Pap. 7.25 M'intosh 9.00 Meneba 7.00 NBM-B 7.25 Nederh. 6.50 NMB 7.75 Nutricia 8.00 Nijverd. 79,00 101,50 93,40 254,00 101,00 92,00 78,20 80,00e 85,10 89,00 86,80 77,80 88,00 85,50b 1,25 542,00 71,00 85,50 6.50 Oce v.cLGr. 97,00 4.75 Philips 10.00 Pont 7.50 ProoatB 6.50 Bolinco 6.50 id 1000 Sanders 8.75 Schuitema 7.00 Skol Br. 7.00 Slav.Bk 0.75 Stcvin Gr 9.00 VMF-Stork 67,00 8.25 Vib-But. 8.50 VolkerSte 7.00 Whave 7.00 Wsanen 8,75 W.U.Hyp 86,25 91,20 84,00 67,20 68,20 87,00 90,00 88,00 91,00 80,00 97,30 82,70 102,00 77,50 101,80 92,80 254,00 100,00 93,00b 99,50 85,30 78,00 85,10 89,00 87,00 77,80 88,00 86,00b 1,25 542,00 71,00 85,50 96,00 86,75 91,20 83,80 67,50 68,00 87,50 90,00 88,00 91,20 66,80 80,50 97,00 82,80 100,10 Aandelen ACF 71,80 71,80 ADM Beheer 295,00 295,00e AM AS 7,55 7,50 Amfas 103,20 102,50 Asd Rubber 3,80 3,80 Asd Rijtuig 1189,00 185,00a AnLBrouw. 180,00b 180,00b Ant. Verf 181,50 181,00 Asselberg 170,00e 175,00e AssSt.R'dam 71,50 71,00 AUDET 110,00 111,00 Aut.lnd.Rt 1340,00 1270,00 Ball ast-N 81,00 81,00 BAM 63,20 64,00 Batenburg 396,00 398,00 Beek,van 56,00 56,00 Beers 115,20 115,50 Begemann (70,50 278,40 70,00a Belindo 278,00 Bergoss 41,50 42,00f Berkel P 95,00 96,00 Blydenst C 325,00 325,00 Boer Druk 109,00 109,00 Bols 59,20 59,10 Borsumij W 195,50 195,90 Braat Bouw 145,00 145,00 Breder o VG 202,10 200,60 id cert 202,00 200,50 Bredero VB 187,00 184,80 id cert 187,50 185,00 Buhrm.Tett.c. 66,00 65,80 Cal and Hold. 21,80 21,40 Calve-Dcert 152,50 152,50e id 6 pet eert 1285,00 1285,00 Centr^uik. 55,00 54,00 id cert 55,00 53,30 Ceteco 130,10 130,50 id cert 128,00 128,00 Chamotte 10,80 10,80 Cindu-Key 21,50 21,00 Claimindo 275,00 280,00 Crane Ned 1075,00 1075,00 Deli My 89,00 91,00 Desseaux 48,00 48,00 Dikkers 20,60e 20,90 Dorpen Co. 188,50 194,00 'Duiker App 127,00 128,00 Econosto 24,40 24,50 EMBA 151,50 154,00 Eriks Fokker Ford Auto Por ness Gamma H id 5 pet PW Gel. Delft c Gelder cert Geld.Tram Gerofabr Giessen Goudsmit Graaso Hagemeijer Hero Cons. Hoek*s Mach Holdoh Holec HALL Trust HolL-Kloos Hunter D. 73,20 26,10 315,00 36,60 26,70 14,80 430,00 13,50 1130,00 45,00 153,00 63,00 78,00 36,60 46,00 352,00 55,50 90,50 135,00 17,70 HVA-Myen cer39,io 80,50 315,00a 86,50 24,90 640,00 62,00e 254,00 98,50 62,00 62,00 11,10 29,80 73,00 72,00 10,80 137,00 151,00 36,00d 193,00 41,00 2040,00 31,00 333,50 4320,00 870,00 775,00 712,00 14,30 ICU IndMaatsch. IBB Kondor InternatioM Inventum Kempen Beg KleneS Kluwer KBB id cert id 6 cum Kon.Ned.Pap KNSM cert Krasnap.sky Kwatt a Landre&Gl Leids.Wol Macintosh Maxw. Petr Meneba Metaverpa MHVA'dam Moeara En. id 1-10 id 1-4 Mulder Mijnb.W. Naarden 73,60 25,60 305,00 36,20 27,10 14,80 422,00 13,00 1150,00 46,00 150,00 62,00 78,00 37,30 95,00e 47,10 346,00 59,00 90,00 135,50 16,30d 38,10 80,50 310,00a 86,00 24,70 640,00 62,00 254,00 99,00 59,50 59,50 11,20 29,60 74,00 72,00 10,60 137,00 152,00 34,70 191,00 40,60 2040,00 31,00 332,00 4250,00 860,00 760,00 712,00 14,30 Naeff Nagron NBM-Bouw Nedap Ned.Crediet NedJScheepsh Ned.Springst Nierstrasz Norit Nutricia GB Nijverd al Oce v.cLGr. Ommeren cert Orenstein O tra Palembang Paltbe Pont Hout PorcelJies Proost&Br Rademakers Ra vast Reesink Reeuwijk RIVA id cert Rohte&Jisk Rommenholl. Rijn-Schelde Sanders Sarakreek Schev.Expl. Sc hi umber ger Schokbeton Schuitema Schuppen Schuttersv. Slavenb.Bnk Smit Intern. Telegraaf Textiel Tw. Tilb.Hyp.bk Tilb.Waterl. Tw.Kabelf. lb bink Unikap V.d.Vliet-W Ver.Glasf Vmf-Stork Verto cert 93,00a 38,50 19,20 196, OOd 59,50 202,50 4450,00b 720,00a 60,80 27,10 34,50 118,00 233,00 161,00 76,20 125,00 51,50 107,00 250,00 89,00 325,00 18,90 197,50 270,00d 260,OOd 46,90 275,50 48,00 105,50 62,00 1,30 1155,00 270,00b 117,00 136,00 73,00a 207,20 40,00 69,20 52,00 115,00b 935,00 240,00 118,00 142,20 55,20 77,80 32,00 16,10 93,00a 39,60 19,00 190,00a 58,80 201,00 4600,00 61,50 26,80 34,80 118,30 231,50 161,00 76,00 128,00 50,50 105,50 255,00 88,50 325,00 18,10 197,50 280,00 255,00 46,90 276,00 49,00 106,00 62,00 1,36 1130,00 280,00 116,00 71,00a 207,20 39,50 69,20 50,60 119,50 935,00 240,00 116,00 141,50 55,20 78,50 33,00e 15,80 VihamijButt 41,60 40,50 VRG Gem.Bez. 35,00 34,30 Wegener C cert 6 6,40 66,40 Wessanen c 43,00 42,10 Wyers 36,50 36,20 Wijk en Her 127,00 127,00 Beleggings Inst. Alg.Fondsenb 98,00 98,50 Alrenta 98,60 98,70 Alvamy 135,00 137,00 America Fnd 125,00 126.00 Asd Belegg.D 130,30 130,00 Binn.Belf.VG 175,00e 174,10 B.O.G. 159,50 159,00 Converto 491,00 491,00 Eur.Pr.lnv Goldmines Holland F IKA Belegg Interbonds Leveraged Obam Sumabel Tokyo PH(S) Tokyo PH Uni-lnvest Viking Wereldhave Concentra Unifonds Chemical F Col.Growth Dreyfus F Fidelity F Investors M Japan Fund Lehman Corp 24,50 Madison F Manhattan Massachus 20,50 Oppenheimer Technology F 19,10 Value Line Vance ,S and 13,80 156,00b 156,10 920,00 - 112,50 113,00 121,00 121,00 478,00 480,00 145,00 145,00 76,90 76,70 38,00 38,00 117,00 - 162,00 161,00 137,00 137,00 95,00e 94,80 100,80 100,90 182,50 183,50 346,00 350,00 15,30 15,30 10,60 10,60 16,50 16,60 25,00 20,50 18,80 13,80 AMSTERDAM - Het Damrak gedroeg zich gisteren in het algemeen weer vrij rustig. De meeste fondsen bleven dicht bij huis, al kon wel worden gesproken van een wat zwakkere ondertoon. KLM zakte in ae eerste uren ongeveer een gulden weg, maar tegen twaalf uur was het verlies van het luchtvaartfonds, dat een sterk gedaalde winst bekend heeft gemaakt, gehalveerd op 63,80. --v Ogem, aan het begin van de ochtend al weer iets beneden de niminale waarde gezakt, gleed langzaam terug in de non-valeur sfeer en kostte spoedig nog maar 9,40. Ook de bouwfondsen moesten terrein prijsge ven. Van de internationals was Koninklijke Olie zwak gestemd met een snelle achteruitgang van 2,— op 165,50. Unilever was veertig cent beter op 113,60, Akzo, Hoogovens en Philips bewogen zich dicht rond het slot van donderdag. De meeste banken en hypo theekbanken moesten eveneens terrein prijsgeven, met aan kop WUH, die de daling voortzette met 3, op ƒ241. De verzekeringsaandelen waren licht verdeeld. VNU kon zich niet handhaven, terwijl Elsevier-NDU rond het middaguur twee gulden goedkoper was geworden op 232,10. Nedlloyd had toen een gulden verloren op 85,30. De staatsfondsenmarkt gaf een zeer licht ver deeld beeld te zien. Op een dunne lokale markt moest Koninklijke Bijen korf Beheer 2 terug naar 60. Vast gedroeg zich met name Ogem-deelneming Schokbeton, die 3 duurder werd op 33. Goed in de markt lagen ook Deli, met een avance van ƒ2,80 op 93,80, en Holec met een winst van 3,50 op 59. Vrij vast waren verder gestemd fondsen als Cindu-Key en Kramer, Van Dorp, Van Ommeren en RSV Op de actieve markt konden de meeste fondsen zich gedurende beurstijd vrij goed handhaven, waarbij de NMB en Unielever nog langzaam opliepen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 5