Dennis Brown met sprongen vooruit ,Elk optreden was 'n kwelling voor Hermien' ontdoet Mayerling van romantiek Nieuw boek grand in kleuter schooltje Terneuzen Vaartuigen in moeilijkheden op Westerschelde SPRAAK Kans op regen hoogwater uina,); G~ Hi Fi Stonehenge Eerste Pinksterdag, 1974. In de Enschedese Baptistenkerk jubelt het koor. ,,Ere Hem, die zondaars liefhad en zuiverde van schuld en smet. Hallelu ja". Solution Hermien VAN MUNT TOT KRUIS De weersverwachting van het KNMI: Vanuit het zuid westen toenemende bewol king, mogelijk gevolgd door regen. Middagtemperaturen ongeveer 11 graden. Vooruitzichten voor maan dag en dinsdag: Eerst opklaringen, later weer regen. Middagtempera turen omstreeks 11 graden. Morgen, dinsdag 1 april B. op Zoom 4.12 en 16.26 Hansweert 3.40 en 15.58 Terneuzen 2.51 en 15.06 Vlissingen 2.31 en 14.45 Wemeldinge 4.24 en 16.37 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NE J^JTOREN: Terneuzen, Nieuws tra at 9,4531 Cl H,,w*rterneU2en' 01150-17920 (4 lijnen); Hull Maand*8 Vm vrijdag 08.15- KAiSTOOKUKEN: Advertenüe-exploi 076^^555 19 00-20 00 uur 076-222555. Zon to)to!KïAOT ONTVANGEN? Belt U dan voo 0lI4n i4 .J-Titsluitend buiten kantooruren SEttvi Midden Zeeland 01100-14 944- Biervf,C^UNTEN: Boekh. Passage. 13 nTT-ro Schoollaan 9; Breskeni O1140 Kloosterzande: Mevr. Neve h»--.. Qr 50» Koewacht: Bakkerij Otto, Nieuws VerppoW®'11»?' Dhasiens, Burchtstraat 11, 0117 Poeldijk 18, 01158-1300; Terneuzen ®trum Zuidpolder 01150-13950. ^AANSLun^OgN: Redactie: Chef Zeeu J ZeeuwSh u?^840' O^burg, 01170-3370; pl alaen^T"^?anderen: J Jansen, De Kwakkel 01102-9,»o^e<^acteur Zeeland: G. van Berkel, 72-40 p Redacteur Midden-Zeeland: J.A. Terneii, 10&-28030; redacteur Kanaalzon4 Wnf11, redacteur Oost-Zeeuw ^han^ enstraat 12« Hulst. 01140-14159 Midden 7 Hulst, 01140-16755; reporta I deBoP. Schipper, 01154-1556; fc A. Kof^eldeiruztl«an8.TCTneuz«n, 01150-131 ploiUtj. T' Zeidenmstlaan 1. Terneuzen, 011S 1 "e specteur Zeeland: C. Menu. 01150-S CATHERINE DENEUVE In Wenen is dezer dagen een nieuwe versie gegeven van het roemruchte drama van Mayerling, die weinig heel laat van het waas van romantiek dat er dikwijls omheen gehangen heeft. Onlangs werd op de Nederlandse tv de filmversie van Mayerling vertoond met Omar Sharif en Catherine Deneuve in de hoofdrollen. Het lijkt erop dat men binnenkort kan beginnen met een versie die minder romantisch is, maar toch onthutsend genoemd mag worden. De nieuwe visie op het Mayerling drama staat in een boek van de hand van een uit Zwitserland afkomstige arts, Gerd Holler, dat onlangs in de Oostenrijkse hoofdstad is uitgege ven. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar zolang er een „R" in de maand zit kan ik met reggae nogal slecht uit de voeten. Het Jamaicaanse geluid koppel ik onwillekeurig uit zwoele, zon overgoten zomerdagen, maar de confrontatie ermee in deze donkere dagen voor Pasen valt me een beetje koud op het dak. Desalniettemin ben ik behoorlijk in mijn sas met de nieuwe elpee „Joseph's coat of many colours" van reggae-zanger per excellence Dennis Brown. Want de manier waarop Dennis in tien nummers twee platenkanten volzingt is hartverwarmend en uiterst aanstekelijk. „Joseph's coat of many colours" is bij mijn weten de tweede studioplaat, die Den nis Brown bi] platengigant WEA heeft gemaakt en dat heeft zeker zijn voordelen Brown maakte al verschil lende platen voor Jamai caanse labels, maar het grote nadeel daarvan was dat de persingen, hoe charmant ze ook mogen klinken, van vaak abominabele kwaliteit wa ren, terwijl je ook nog eens naar de importzaken moest om die elpees te bemachti gen. Met „Joseph's coat of many colours" is alles okee. De plaat werd opgenomen in Channel One, Harry J en Joe Gibbs Studios en die namen alleen al staan voor topkwa liteit. Daarbij komt dat Den nis Brown wordt bijgestaan door het puikje van de Ja maicaanse sessie-muzikan ten: Sly Dunbar, Earl Chinna Smith, Winston Wright, Keith Sterling, Sticky Junior Delgado, en Bobby Ellis zijn daarvan de op deze plaat de bekends ten. In vergelijking met de westerse voorganger „Words of wisdom" is „Joseph's coat..." een fikse sprong voorwaarts. De elpee, door Brown zelf geproduceerd, klinkt stukken voller en ook het songmateriaal is heel wat sterker dan op „Words of wisdom", waarop „Money in my pocket" eigenlijk het eni ge hoogtepunt was. „Joseph's coat of many colours" toont aan het Dan- nis brown als zanger bij de top drie van Jamaica hoort, terwijl hij als componist en producer zeer redelijkg tot goed presteert. Met deze el pee moet je het ministens tot aan de zomer kunnen vol houden De groep Hi Fi is gefor meerd rond Larry Berrigde, een 28-jarige Engelsman, die na een heuse conservato- ruimopleiding, naar India vertrok om zich in een klooster met meditatie bezig te houden. Die meditatie-tik heeft ie waarschijnlijk over gehouden aan het lezen van de verzamelde werken van Jack Kerouac, want diens naam en zijn pseudoniem Sal Pradise (On the road) en de naam van Neal Cassady (dus niet Cassidy zoals in de songtekst staat) passeren de revue in overigens weinig enerverende teksen op de el pee „Towns en bars". De muziek van Hi Fi is prima hoor, maar de literaire pretentie in de nummers „Car horns in Paris" en „Camping out" raakt kant noch wal. al zal die ouwe Duluoz er zich zeker niet voor omdraaien in zijn graf. Geen opzienbarende elpee die „Towns en bars" maar wel lekker rockens met een uitschieter in de vorm van het nummer „Just like John ny". Die Duitsers raken passie voor runteksten en Keltisch, c.q. Germaanse symboliek maar niet kwijt. Nou hebben ze weer een zekere Chris Evans uit Engeland over Ia- ten komen om in de Europa Sound Studios in Frie- drichsdorf een hele concept elpee te maken over het mysterie van Stonehenge. Evans is een synthesizer freak en hij heeft bij onze oosterburen alle kans gekre gen om elektronische zeep sopbellen te blazen in de stijl van groepen als Eloy en Triumvirat. David Hansel- mann zingt erbij en de tek sten, die hij in roestvrijstaal Engels bezingt, beslaan, echt waar, Mozes (In de beginne enz.), William Blake, de twaalfde eeuwse dichter Layamon, ene dr. Thomas Warton en zowaar ook enkele overpeinzingen van Evans over die raadselachtige ste nen cirkel. Echt een draak van een plaat, als was het al leen maar om de hoes waarop het tweetal als hedendaagse druïdes staat afgebeeld met de stenen van Stonehenge op hun gezicht geprojecteerd en daar middenin weer het ene uiteinde van een regenboog. Knapp verpasst. WIM VAN LEEST (Van onze correspondent) TERNEUZEN-In het hou- 'eenklassige kleuterschool- He aan de Willem Andnesen- aan te Terneuzen is zondag middag brand ontstaan waar- ?chi,nlHk doordat kinderen onder het gebouw vuurtje had den gestookt. De brandweer hestreed het vuur met twee spuiten. Aan de buitenkant pan de school was vrij veel schade. bond weer t sis vanl FNV, g: rend w< Na hun doop zetten Broeder Gert en Zuster Hermien trillend het duet in: „Daarom ben ik blij, o God van mijn leven". Dominee Bijleveld verbiedt de opdringerige pers het fotograferen. En laat éénmaal collecteren. Solution Godzijdank hebben dc goeie ouwe Beach Boys de stijgende lijn doorgetrokken die op hun vorige album „Light Album" al was te be speuren. Het definitieve ver val dat enige jaren geleden dreigde, is afgewend. De nieuwe elpee, „Keepin' the summer alive" mag er zeker zijn. Na het glorieuze succes van toen volgden enige zeer magere jaren en in die perio de zei Bruce Johnston, die toen de groep had verlaten, in een interview tegen mij, dat de Beach Boys de maffe Brian Wilson gewoon aan de kant moesten zetten en niet steeds moesten proberen de oude held het idee te geven, dat hij nog steeds het creatie ve genie van de groep was. Goed, Brian Wilson is nog steeds bij, maar Bruce John ston heeft de zaak in zoverre bij kunnen draaien dat hij, nu wee als officieel lid van de band, de produktie in handen heeft genomen en de rol van Brian niet meer zo allesbe palend is. Fr is weer serieus aan de vocale harmonieën gewerkt en niet meer gemak zuchtig aangelummeld met oersimpele surf- en high- schoolliedjes. Elementen uit dat laatste genre zijn wél terug te vinden op „Keepin' the summer ali ve", maar dan wel naast mu zikale nummers, die snel en zonnig zijn met veel meer stemmige zang. Toch zijn ze niet schokkend. Naar mijn idee zijn het juist de andere nummers die de plaats aan trekkelijk maken. Heel mooi is „Santa Ana Winds", waarin Alan Jardine het grootste aandeel heeft. Het heeft een beetje de sfeer van „California Saga" van de „Holland"-elpee. Deze keer is het een ode aan een andere stukje Californische natuur, namelijk de woestijnwind die zich een weg baant naar de Pacifickust. Vlak daarna richt Bruce Johnston zich, gesteund door vervormde pianoklanken tot de „ocean lovers". Bruce woont op Ca- talina Island, dus hij weet er alles van. Carl Wilson schiet uit zijn slof in „Livin' with a heartache", een eenvoudig melodietje dat toch op een andere manier indruk maakt en in je hoofd blijft zweven. Een aardigheidje is een be werking van „No particular place to go" van Chuck Ber ry. Het heet nu „School days - Ring, Ring, goes the bell" en de Beach Boys kunnen de concurrentie met die andere schooljongens, de Ramones, best aan. Er is door de Beach Boys een beroep gedaan op enkele andere musici, waar- Beach Boys onder Ricky Fataar en Joe Walsh. Zoals gezegd is Bruce Johnston weer in de groep en volgens de laatste berichten staat Dennis Wilson, die veel met Christine McVie (Fleet wood Mac) musiceert en vooral zuipt, er nu buiten. De Nederlandse groep „Solution" is nu een paar jaar van betrekkelijke stilte, weer terug met een nieuwe album, dat optimistisch „It's only just begun" heet. De groep heeft altijd zeer be- mm wonderenswaardig een eigen koers gevolgd na aanvanke lijk het vignet „De Neder landse Soft Machine" te heb ben gedragen. Op de elpee staan zeven nummers, waarin Solution zich wat eenvoudiger en wat minder uitgesponnen laat horen. Het geluid is vrij open en helder en waarschijnlijk heeft het commerciële succes van het singletje „Canyon to canyon" van Solution-zan- ger Guus Willemse, de heren aan het denken gezet. De plaat is in het Gro ningse Zuidbroek opgeno men en in Engeland, onder leiding van Gus Dudgeon gemixed. Tom Barlage en Willem Ennes weten zich op hun synthezers goed te be heersen en dat is al het halve werk in het symfonische genre. Als vanouds vervullen de fluit en de sax van Barlage een belangrijke rol. „It's only just begun" is anders dan de titel suggereert geen ver nieuwing maar wel een knappe consolidatie van een zeer acceptabel muzikaal ni- VeaU DIRK VELLENGA (Van onze correspondent) TERNEUZEN - Het tien meter lange zeiljacht „Blue Bird" van de Brusselaar A. G. raakte vrijdagavond, op weg van Antwerpen naar Breskens, de moeilijkheden op de Wes terschelde. Ten gevolge van de harde wind en de zware regen val liep het in het Gat van Os- senisse 2 omhoog op een zand plaat. Eerst zaterdagmiddag om twaalf uur, bij opkomend wa ter, kwam het vlot. Daar de schroef van de hulpmotor de fect was geraakt, moest het door de sleepboot „Westdiep" van de Unie van Sleep- en Reddingsdiensten naar de ha ven van Terneuzen worden gesleept. Ten gevolge van de hoge zee gang, raakte eveneens vrijdag avond op de Westerschelde de duwboot „Santa Cruse" en de Bakken Ra 21 en 22 in moei lijkheden. Dè sleepboot „Bet sy" van Willem Muller bracht het convooi de haven van Ter neuzen binnen. Het convooi was met een lading steenkool' op weg van Hansweert naar Terneuzen. Toen een van de bakken water maakte, moest sleepboothulp worden inge roepen. SLT, opstal del ook CNV. geen en „Op kun je i Dat is J op i de keel] overige] WaumJ van dq zeggen het CP collega gaan i de ovel De oa bedrijf! al gel barstte! dag in T een gesl FNV- niets od den tot| waakté de gelaten! een afsl pakket 560 gul (afgeke, extra derhalf belonir Jorri present lingspa eis. Wi woord, van de precies conflic van de De pos interna Dat de steek Jorritsi vendier mansk derdag werd g Waui met zijl ge wee De gro DE STEM VAN MAANDAG 31 MAART 1980 fans uitsluitend Gert Her mien wilden horen. Dat heb ik wel gemerkt als Hermien weer 'ns ziek thuis bleef, en ik alleen moest optreden. Je moet Her mien zien als een gedegen moeder van drie kinderen met mij als het grootste kind. Ze is het liefst thuis. Dus gewoon een huiselijk type, dat nu weer heel graag op pad gaat om te zingen van haar Meester". Gert Timmerman leerde zijn vrouw kennen na afloop .van een zaaloptreden in Vriezen- veen. De toen nog mollige Hermien vroeg haar idool om een handtekening en zei, dat ook haar stem de moeite waard was. Gert gaf haar zijn tele foonnummer. Ze moest maar eens bellen. Eenmaal ook artistiek aan Gert gekoppeld, zag ze hoe langer hoe meer op tegen de tol van hun succes. Gert: „Wat wil je... elke Volgende aflevering (en slot): „Het is de Satan, die het later ver prutst". ,,Nu gaat Hermien weer heel graag op pad om te zingen voor haar Meester". Als de doopplechtigheid voorbij is, aarzelt Gert heel even na het verzoek van de toe gesnelde persfotografen voor een kiekje buiten de kerk. „Nou vooruit dan maar", grijnst Broeder Gert. Een oog wenk later raast het bekeerde echtpaar weg in een knalgele Ford Mustang. Zeker vier jaar lang heeft Hermien gesnakt naar een on herroepelijk afscheid van de showbusiness, een keihard lig gende Gooise Matras, waarop zij wegkwijnde. Een wereldje, dat zij allang niet meer kon bijbenen. Een jaar voor de bekering knalde ze uit vermoeidheid tegen een boom. Diezelfde avond zong Gert toch in Terwolde, omdat hij „het publiek niet wilde te leurstellen". Enkele maanden later stond Hermien definitief op tilt. Haar stembanden wei gerden elke vibratie. Ze was leeg en uitgeput. Toch duurde het nog tot juni 1974, voordat ze besloot voorgoed met zingen te stoppen. „In het belang van de kinderen", meldde Story. „Je moet Hermien zien als een gedegen moeder van drie kinde ren met mij als het grootste kind". avond voor het voetlicht, ter wijl je kind buiten in de auto ligt te slapen. Toen we twee kinderen moesten verzorgen, moest er een kindermeisje aan te pas komen. Welke moeder vindt dat leuk..? Toegegeven, we wisten dat deze schaduwkanten bij ons vak hoorden. Een weg terug was er echter niet. Het publiek had ons in zijn greep en omge keerd. Zelf konden we er ook niet meer buiten. Ook niet buiten de niet geringe inkom sten". Toen de roddel het tweetal genadeloos in het gezicht sloeg, knapte Hermien als eer ste af. Gekwetst verschool ze zich achter de bijbel. Waar Gert vloekte, sloeg zij een kruisteken. „Vergeet niet, dat Hermien door'haar te vroeg overleden moeder in de liefde van God is grootgebracht. Zij was god vrezend. Vloeken was er niet bij, terwijl er in ons vak juist ontzettend werd geketterd Langzaam maar zeker heeft Hermien mij teruggebracht naar de Heer". Op 25 maart 1971 lijkt Gert Timmerman voorgoed te heb ben gekozen voor Hermiens terugtocht naar het Kruis. Aan het Utrechts Nieuwsblad geeft hij zijn allerlaatste interview Op zijn tournees zingt hij steeds vaker en luider het Avé Maria. door Hans Toonen Gert bouwde zijn studio achter de villa om tot een praatruimte voor bekeerde zondaars. Omdat Hermien weigert met de pers te praten („ik wacht uw serie wel af, misschien dat ik daarna besluit ooit een keer met u te praten"), moet ik haar echtgenoot op zijn woord gelo ven als hij uitlegt: „Bijna elk optreden was een kwelling vqor Hermien. Ze heeft het ge daan uit liefde voor mij. Her mien bleef zolang mogelijk in de kleedkamer. En net als nu het geval is, hield ze zich schuil voor de pers". Diverse keren heeft Gert haar gewezen op de noodzaak van publiciteit, incluis exclu sieve roddel, Gerts cliché-ar gument: wie A zegt, moet ook B zeggen... gleed langs haar kou de kleren af. Hermien had na melijk al spijt van A. Gert: „Precies., vroeger ging ze vaak huilend de bühne op. Ze wilde niet langer het eigen dom zijn van het publiek. Wel van mij en onze kinderen. Maar ze bleef tot het bittere einde, omdat ze wist, dat de Volgens de auteur zijn er aanduidingen dat barones Marie Vetsera, de maitresse van kroonprins Rudolf van Habsburg, enige zoon en erfgenaam van keizer Franz Joseph van Oos- tenrijk-Hongarije, niet door hem werd doodgeschoten waar na hij zichzelf het leven benam omdat hun liefde onmogelijk was, maar overleed de barones aan de gevolgen van een abor tus. Rudolf zou zich daarna van het leven hebben beroofd omdat zijn medeplichtigheid aan de vruchtafdrijving hem te gronde zou hebben gericht in de ogen van zowel het hof als de rooms-katholieke kerk. c, lïoller schrijft dat een vrouwenarts en priester die naar Mayerling waren ontboden, geen kogelwondop Marie Vetsera aantroffen en er een brief van de vrouw aan haar vader werd gevonden, waaruit zou blijken dat zij wist de abortus niet te zullen overleven en waarin zij vroeg haar bloed te geven aan vrouwen die bloedingen hadden zoals die welke tot haar dood leidden. Holler schrijft dat Marie Vetsera concipieerde tijdens een verstolen ontmoeting met Rudolph in het keizerlijk paleis op5 november 1888. Op 13 januari 1889 wist het jonge baronesje dat zij van Rudolphs kind in verwachting was en bood zij hem een gouden sigarettenkoker aan met de inscriptie: „Ik dank. het lot". Kroonprins Rudolph was getrouwd met prinses Stephanie van België, dochter van koning Leopold II, maar het huwelijk was niet gelukkig en meer ingegeven door motieven van staat dan hart...

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 4