SM Gentse zeesluis nota kraakt ■beleid IttE STEM WINNAARS METERSPEL KRIJGEN PRIJZEN RIJKSWATERSTAAT GEHEKELD Richtlijnen voor regulatie tweede woningen Johannes Passion in Hulst KAMERVRAGEN Iossel- [iefstal roor waterstanden hoogwater Installatie pater H. van Doorn Zonnig Vogel- vreugd in Hulst Voorbeeld Eis laags Hof houdt beurs I Boekh. Passage, Passage 13, 01155-1208; randweer- lefening in erneuzen londvaart )p Kanaal V.l.n.r.: ir. Sisouw de Zilwa, Paul van der Weyde, Noud Marquini, Bram Jacobse en Mare Koole (Van een onzer verslagge vers) MIDDELBURG - „Door dat u ons deze opgave hebt gegeven zijn wij heel wat energiebewuster gaan le ven". Zo luidde een van de winnende Zeeuwsche slag zinnen in de nationale prijs vraag „het grote meterspel voor jonge onderzoekers", die eind vorig jaar werd ge houden. Van de duizende schoolkinderen in Zeeland, die aan dit spel hebben mee gedaan werden er gisteren vier op het PZEM-hoofd- kantoor te Middelburg ont vangen. Twee van hen had den een fiets gewonnen. De twee anderen kregen een rubberboot. Het grote meterspel had ten doel om de schooljeugd door middel van een eigen meteraflezing thuis, energie- bewust te maken. De prijs vraag was uitgeschreven door de landelijke samen werkingsorganisaties van de elektriciteitsbedrijven in Nederland. De 'der Zeeuwsche prijs winnaars zijn: de 11-jarige Noud Marquini uit Sas van Gent, de 8-jarige Paul van der Weyde uit Nieuwerker, Bram Jacobse (11) uit Vlis- singen en de 10-jarige Mare Koole uit Goes. De vier scho lieren, die voor de rest van de dag te gast waren bij de PZEM, onvingen hun prijs uit handen van adjunct-di recteur ir. L.G. Sisouw de Zilwa. Ook in het voorzieningsge- bied van de gemeentebedrij ven Middelburg is een prijs in dit meterspel gevallen, maar die is al enkele weken gele den uitgereikt. (Van een onzer verslaggevers) HULST - De Hulster Stich ting Matheus Passion heeft ter gelegenheid van Hulst 8 00 jaar Stad een uitvoering op touw gezet van Bachs Johannes Passion. Het evenement vindt zaterdag 15 maart plaats in de Hulster basiliek. Uitvoerenden zijn de Koninklijke Oratorium Vereniging Middelburg en het Gewestelijk Orkest uit Zuid- Holland. De Hulster musicus Jo Ivens treedt op als dirigent. Als so listen heeft men Nellie van der Spek (sopraan), Marius van Altena (evangelist), Bernard Kruyssen (christuspartij), Joke de Vin (alt), Charles van Tassel (aria's) en Tijn van Eijk (clave- cimbel) aan kunnen trekken. Voorzitter A. Krijger van de stichting Matheus Passion verklaarde gisteren tijdens een persgesprek, dat men deze kwalitatief zeer goede solisten aan heeft kunnen trekken dankzij een subsidie van de Stichting Hulst 800 jaar Stad. Deze feeststichting heeft 3000 gulden beschikbaar gesteld. Gemeente en provincie hebben elk 4000 gulden bijgedragen. Het Middelburgs koor treedt evenals bij eerdere door de stichting georganiseerde uit voeringen belangeloos op. De uitvoering begint om 20.00 uur. Evenals bij vorige concerten heeft men ook nu weer aan de PSD gevraagd de laatste veer boot uit Perkpolder op de be wuste avond een kwartiertje later te laten vertrekken. De kaartverkoop begint op 23 fe bruari op een viertal adressen in Hulst, Axel en Terneuzen. SLUISKIL - Deken J. Aarts presenteert tijdens de eucha ristieviering in de parochie kerk te Sluiskil op zondag 24 februari om 14 uur pater H. van Doorn als pastor van de parochie Sluiskil. Daarna, om 16 uur, is er in het Gildehuis gelegenheid om met de nieuwe pastor kennis te maken. Droog en zonnig. Middag- temperatuur ongeveer 8 gra den. Matige, af en toe vrij krachtige zuidoosten wind. Konstanz 316 min 2, Rhein- felden 269 min 4, Maxau 519 min 14, Plochingen 167 min 5, Mannheim 385 min 7, Stein- bach 218 min 10, Mainz 399 plus 2, Bingen 250 min 10, Kaub 308 min 21, Trier 365 min 16, Koblenz 332 min 14, Keulen 442 min 21, Ruhrort 534 min 27, Lobith 1180 min 30, Pannerdense kop 1140 min 31, Nijmegen 990 min 30, IJs- selkop 1025 min 26, Eefde IJs- sel 602 min 26, Deventer 480 min 23, Katerveer 170 min 20, Borgharen 4028 plus 12, Bel- feld 1210 min 48, Grave bene den de sluis 530 min 33. Morgen, vrijdag 22 febr; Bergen op Zoom 7.37-20.13 Hansweert 7.08-19.38 Terneuzen 6.23-18.56 Vlissingen 5.56-18.32 Wemeldinge 7.45-20.16 (Van een onzer verslagge vers) GENT - Een door de Gentse havendienst opge stelde technische nota laat geen spaan heel van het be leid dat Rijkswaterstaat voert ten aanzien van de Terneuzense zeesluis. Ook aan het kunstwerk zelf mankeert nogal wat, zo vinden onze zuiderburen. De interne nota dringt aan op een zo optimaal mogelijk gebruik van de sluis en het achterliggende kanaal en dat betekent in eerste in stantie toelating van nog grotere schepen. Dat wil zeggen tot een lengte van 260 meter. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG - De rijksoverheid moet door middel van richtlij nen aan gemeenten het gebruik van bestaande woningen in klei ne kernen als tweede woning in de hand houden. Dat vindt het CDA-Tweede-Kamerlid E versdijk, zoals blijkt uit vragen die hij heeft gesteld ter voorbereiding van de kamerbehandeling van de regeringsbeslissing over de nota landelijke gebieden. Het probleem van die tweede woningen speelt nogal in Zeeland. Het kabinet spreekt zich in de regeringsbeslissing uit voor het terugdringen van het ge bruik van bestaande woningen in kleine kernen als tweede woning, vanwege de gevolgen voor de leefgemeenschap in die kleine kern. De wijze waarop het kabinet dit denkt te doen wordt echter niet aangegeven en dat wil het kamerlid weten. In zijn visie kan dat alleen maar geregeld worden via de gemeentelijke bestemmings plannen en de rijksoverheid zou dan ook met richtlijnen dienaangaande moeten ko men, aldus Eversdijk. Ook wil het kamerlid weten hoe het kabinet denkt te vol doen aan zijn voornemen wo ningwetwoningen in kleine aantallen te bouten. Ook dit is van belang, vindt het kamer lid, voor de kleine kernen, die steeds van relatief goedkope woningwetwoningen versto ken zijn geweest omdat de huur van woningwetwoningen pas „betaalbaar" is, wanneer dat soort woningen bij tien tallen wordt gebouwd. Hoewel het Land van Saef- tinge in de nota nationale par ken al aangewezen was al po tentieel natuurgebied, ont breekt het op de bij de nota landelijke gebieden gevoegde kaart als gebied met de hoofdfunctie natuur op te voeren. Eversdijk wil nu ab solute duidelijkheid over de status van het Land van Saef- tinge in dit verband. Ook vraagt hij hoever het is met het beheersplan Ooster- schelde. Hij wil weten welke weg van „Inspraak en demo cratische besluitvorming" dit plan doorloopt. Ook vraagt hij nog eens uitdrukkelijk reke ning te houden met de belan gen van land- en tuinbouw bij het nemen van de beslissing over een zout, dan wel zoet Grevelingenmeer. Een proef om schepen tot 255 meter in de sluis toe te la ten, werd onlangs door Rijks waterstaat met een jaar ver lengd. In de ogen van de Gen tenaren gaat dat echter nog lang niet ver genoeg. De studie van de havendienst wijst erop dat vergelijkbare sluizen el ders in Europa veel beter benut worden dan de Terneuzense kunstwerken. Als voorbeeld noemt men de zeesluis Wautier in Duinker ken met een lengte van 300 meter en een breedte van ruim 40 meter. De Terneuzense sluis, lengte 290 meter tussen de binnenste deuren en breedte 39 meter, verwerkt schepen tot 34 meter. De Fransen pakken in Duinkerken nauwelijks twee meter speling tussen de kademuren en laten „supers" tot 38 meter toe. De haven dienst stipt in dit verband ook aan dat de Fransen hun sluis- wanden beschermen met auto banden, terwijl in Terneuzen de bredere houten drijframen worden toegepast. Met het hernieuwd aandringen op het beter benutten van de sluis mikt Gent op schepen in de grootte tussen 65.000 en 90.000 ton. Met de huidige regeling van Rijkswaterstaat kunnen 157 van in totaal 265 in deze categorie rondvarende sche pen ontvangen worden. Dat is 57 procent. Mogen er schepen tot 260 meter in de sluis dan stijgt het percentage tot 73 Autoboot in Westersluis procent. Geeft Rijkswaterstaat bovendien toe aan de eis om de breedte te verruimen tot 36 meter dan kan 81 procent naar Gent komen. De bedoelde categorie van zeeschepen is van belang voor Gent omdat het hier voorna melijk bulkccarriers betreft. De Belgische haven beroept zich erop een van de belang rijkste massagoedhavens in Europa te zijn. Overigens gaan de gedachten in de Gentse ha venkringen nog verder. Er wordt gesuggereerd om in Ter neuzen bij het schutten alleen de zuidelijke sluisdeur te ge bruiken zodat de kolk nog 20 meter langer wordt, een prak tijk die elders in de wereld ook gangbaar is. Volgens het rapport van de havendienst zijn de Rijkswa- terstaat-ingenieurs ook te pietluttig in de veiligheids marges die ze toepassen bij het invaren door grote schepen van de Terneuzense haven. Rijkswaterstaat gaat uit van een periode van 90 minuten tussen het invaren en het slui ten van de sluisdeur achter het schip. Volgens Gent is 60 mi nuten genoeg. In dat laatste geval is het mogelijk om per getijperiode twee grote sche pen op te schutten. Nu is dat er slechts één. De Gentse havendienst stelt in een aantal conclusies vast dat op basis van de tienjarige ondervinding van loodsen en „zogenaamde kanaalbeheer ders" de ongevallengraad op het kanaal Gent-Terneuzen en in de zeesluis als laag mag worden beschouwd „een spij tig ongeval met een autoschip" daargelaten. Dat incident heeft aldus de samenstellers, aangetoond dat de brugklep- pen van de Westsluis te dicht bij de sluiskolk staan en er vroeger zelfs over hingen. Met het oog daarop is de onlangs gerepareerde noordelijke brugklep nu zo geinstalleerd dat het gevaarte nog een meter verder naar achter open kan, zodat de kans op onzachte aanrakingen met overhangen de scheepsdelen statistisch minder is geworden. De havendienstnota stelt verder dat er weinig deugt van de toegangswerken van de zeesluis. Een aantal geleide- palen aan de westelijke kant moeten naar de mening van de Belgen maar opgeruimd wor den. Ook de geleidewerken staan op een inefficiënte plaats. Een ander euvel is het dagelijks spuien van het wa teroverschot vanuit het kanaal naar de Westerschelde. De uitlaatmonden van de spui- riolen veroorzaken onverant woorde dwarsstromingen over de vaargeul zodat het invaren onmogelijk wordt. Wat betreft de vaart naar Gent via het kanaal vormen de bruggen bij Sluiskil en Ter neuzen klassieke hinderpalen. De Gentenaren zeggen het in hun nota onverantwoord te vinden dat deze bruggen twee keer per dag 20 mimuten ge stremd zijn ten behoeve van het wegverkeer, dat terwijl Nederland er prat opgaat al tijd voorrang te geven aan het watervervoer. De Gentenaren herinneren eraan dat de stremmingstijden zijn inge voerd met het oog op de ver keerssituatie in Terneuzen. Een,, achterhaalde zaak, zo vindt men omdat deze stad in middels over een rondweg be schikt. Samenvattend meent het Gents havenbedrijf dat het beter benutten van de Terneu zense zeesluis een ge rechtvaardigde eis is van de Belgische gemeenschap, zeker gezien ook het feit dat de sluis gebouwd is ten behoeve van Gent. Mondjesmaat zijn het afgelopen jaar de toelatings normen verruimd. „De huidige toegelaten afmeting had even goed na een jaar ondervinding kunnen worden toegestaan", zo concludeert de havendienst. Men vindt dat door deze hou ding onrecht is gedaan aan de economische wereld langs de Gentse kanaalzone. Achter grond van deze wrevel is de in druk bij de havendienst dat in Terneuzen Rijkswaterstaat- ingenieurs de touwtjes in han den hebben bij het sluisbeheer en geen praktijk-mensen af komstig ut de nautische we reld. i- in haag de 45-jarige Pderwijzer J.H. en 47-jarige Ta'beider a.s. beiden uit Pden hebben zich voor het pSse gerechtshof te verant- PMden gehad wegens dief- P'elk van vier kilo mosselen. dden die van een opslag- l'Jh gestolen. De politie- fjter te Middelburg veroor- r' 'eder van de verdachten ,[|on^er<l gulden boete van k vonnis zij in hoger beroep ra|Ben, doch verstek lieten |an' ""k om die reden zag de ï'tureur-generaal geen re- j1 om wijziging te brengen in f Vcmn's van de politierech- Ln ?ls'e daarvan de bevesti- Arrest op 4 maart. (Van onze correspondent) HULST - De vogelvereni ging Vogelvreugd uit Hulst or ganiseert voor de tweede maal deze winter een vogelbeurs. Iedere vogelliefhebber, die lid is van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers, mag vo gels te koop aanbieden. Om de kosten te bestrijden zal een tam konijn verloot worden. Deze vogelbeurs wordt gehouden op zondag 24 februari van 10.00 tot 13.00 uur in café De Ster. Op donderdag 28 februari a.s. is er een ledenvergadering. Op deze vergadering zal door het bestuur aan de leden een concept tentoonstellings reglement worden voorgelegd. Daarnaast zullen er dia-op- namen vertoond worden van het grote Westduitse vogel park Walsrode-Muller. «DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND 4530 An^^: temeuzen, Nieuws traat 9,4531 CV Terneuzen, Postbus 145, Hulu-Teraeuzen, 01150-17920 (4 lijnen), Hulst. Steenstraat 14, 4561 AS US 'Ji40-'3751 (3 lijnen); Goes, Klokstraat 1, 4461 IK Goes, •«>030 (3 lijnen). ^^®UBEN: Maandag t/m vrijdag 08.15-12.30 en 13.30-17.00 uur vnidao ^^NTQOBUBEN: Advertentie-exploitatie: Breda, maandag t/m J 076-222555 19 00'20 00 uur 076-222555. Zondag van 18.30-21.30 uur IkaitoorTT^ 0NTVANGEN? Belt U dan voor nabezorging het rayon- 10lHo 141Q0 ^Ulten<* buiten kantooruren: Zeeuws Vlaanderen Midden Zeeland 01100-14 9 44. I Sttvr "«uuen zreeiana uuuu-i4S44. 13 oi i7o Schoollaan 9; Bres kens: Mevr. Baas, Rozenstraat Oli48,0-1269; Kloosterzande: Mevr. Neve, W. Alex an derstraat 4, büfg.1Koewacht: Bakkerij Otto, Nieuwstraat 39, 01146-242; Oost- i vereJw8 m£g Dh*»ens, Burchtstraat 11, 01170-2532; Sas van Gent: Fa. kelftS?'»oeldiJk 18. 01158-1300; Terneuzen: Superra, v.d. Velde, Wjn- Zuidpolder 01150-13950. I IMnhgtie: Chef Zeeuwsche redactie: R.Th. van I ui C>°stburg, 01170-3370; plv. chef en redacteur West- 1 ^sneen J/?an(kere|i: J- Jansen, De Kwakkel 1, Zaaraslag, 01153-1554; ®1102-23?nKCteur Zeeland: G. van Berkel, Voorburcht 37, Kapelle, 1Gnc' (fe<*acteur Midden-Zeeland: J.A. Meert ens, Churchill stede I 100-28030; redacteur Kanaalzone: W. Reijn, Nieuwstraat 9, I H Walm'**6-17920; redacteur Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: H- Post- I 12, HuLrt- 01140-14159 en E. Verstraeten, Moer- l^dden-zJoi 01140-16755; reportageredacteur en redacteur 1 'kBo» TaiJ Schipper, 01154-1556; fotojournalist Zeeland: C.J. I A Kooinpn^T^^'T^euzen, 01150-13137; sportredactie Zeeland: I P'oitatie i„' ^^rustlaan 1, Terneuzen, 01150-12941. Advertentie-ex- 1 ««Pecteur Zeeland: C. Menu, 01150-95839. DONDERDAG 21 FEBRUARI 1980 IIERNEUZEN - De brand- ter van Terneuzen heeft in menwerking met de vrijwil- ie brandweerkorpsen van de ■neuzense kernen gister- tod een grote oefening ge- iuden. Doel: het uittesten i de nieuwe alarmcentrale, Inieuwe „piepers" en de pas- [plaatste sirenes in de kern- i. Burgemeester C. Ockeloen i brandweercommandant J, [iiggeman waren zeer tevre- i over het resultaat van de ig. Binnen 5 minuten en I seconden waren de eerste bgens ter plaatse; de winkel lbo aan de Kersstraat bij de ft. In totaal waren tachtig kan met zeven bluseenheden teen hoogwerker bij de aktie ■trokken. i een onzer verslaggevers) [GENT - Per 1 mei begint er ■het kanaal Gent-Terneuzen jlgeregelde dienst met rond- artboten. Deze boottochten, Je beginnen in Gent, zijn een Itiatief van de Gentse firma Inelux. plomenteel is een rond- rtboot in aanbouw bij de Jieepswerven van Langer- !ge. De boot krijgt een |ste aanlegplaats in de Btse voorhaven. Voorlopig f het in de bedoeling dat er zomers rondvaarten Irden gehouden. |an een onzer verslaggevers)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 17