SM
Gentse
zeesluis
nota kraakt
■beleid
IttE STEM
WINNAARS METERSPEL KRIJGEN PRIJZEN
RIJKSWATERSTAAT GEHEKELD
Richtlijnen voor
regulatie tweede
woningen
Johannes
Passion
in Hulst
KAMERVRAGEN
Iossel-
[iefstal
roor
waterstanden
hoogwater
Installatie
pater
H. van Doorn
Zonnig
Vogel-
vreugd
in Hulst
Voorbeeld
Eis
laags Hof
houdt beurs
I Boekh. Passage, Passage 13, 01155-1208;
randweer-
lefening in
erneuzen
londvaart
)p Kanaal
V.l.n.r.: ir. Sisouw de Zilwa, Paul van der Weyde, Noud Marquini, Bram Jacobse en Mare Koole
(Van een onzer verslagge
vers)
MIDDELBURG - „Door
dat u ons deze opgave hebt
gegeven zijn wij heel wat
energiebewuster gaan le
ven".
Zo luidde een van de
winnende Zeeuwsche slag
zinnen in de nationale prijs
vraag „het grote meterspel
voor jonge onderzoekers",
die eind vorig jaar werd ge
houden. Van de duizende
schoolkinderen in Zeeland,
die aan dit spel hebben mee
gedaan werden er gisteren
vier op het PZEM-hoofd-
kantoor te Middelburg ont
vangen. Twee van hen had
den een fiets gewonnen. De
twee anderen kregen een
rubberboot.
Het grote meterspel had
ten doel om de schooljeugd
door middel van een eigen
meteraflezing thuis, energie-
bewust te maken. De prijs
vraag was uitgeschreven
door de landelijke samen
werkingsorganisaties van de
elektriciteitsbedrijven in
Nederland.
De 'der Zeeuwsche prijs
winnaars zijn: de 11-jarige
Noud Marquini uit Sas van
Gent, de 8-jarige Paul van
der Weyde uit Nieuwerker,
Bram Jacobse (11) uit Vlis-
singen en de 10-jarige Mare
Koole uit Goes. De vier scho
lieren, die voor de rest van de
dag te gast waren bij de
PZEM, onvingen hun prijs
uit handen van adjunct-di
recteur ir. L.G. Sisouw de
Zilwa.
Ook in het voorzieningsge-
bied van de gemeentebedrij
ven Middelburg is een prijs in
dit meterspel gevallen, maar
die is al enkele weken gele
den uitgereikt.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST - De Hulster Stich
ting Matheus Passion heeft ter
gelegenheid van Hulst 8 00 jaar
Stad een uitvoering op touw
gezet van Bachs Johannes
Passion. Het evenement vindt
zaterdag 15 maart plaats in de
Hulster basiliek. Uitvoerenden
zijn de Koninklijke Oratorium
Vereniging Middelburg en het
Gewestelijk Orkest uit Zuid-
Holland.
De Hulster musicus Jo Ivens
treedt op als dirigent. Als so
listen heeft men Nellie van der
Spek (sopraan), Marius van
Altena (evangelist), Bernard
Kruyssen (christuspartij), Joke
de Vin (alt), Charles van Tassel
(aria's) en Tijn van Eijk (clave-
cimbel) aan kunnen trekken.
Voorzitter A. Krijger van de
stichting Matheus Passion
verklaarde gisteren tijdens een
persgesprek, dat men deze
kwalitatief zeer goede solisten
aan heeft kunnen trekken
dankzij een subsidie van de
Stichting Hulst 800 jaar Stad.
Deze feeststichting heeft 3000
gulden beschikbaar gesteld.
Gemeente en provincie hebben
elk 4000 gulden bijgedragen.
Het Middelburgs koor treedt
evenals bij eerdere door de
stichting georganiseerde uit
voeringen belangeloos op. De
uitvoering begint om 20.00
uur.
Evenals bij vorige concerten
heeft men ook nu weer aan de
PSD gevraagd de laatste veer
boot uit Perkpolder op de be
wuste avond een kwartiertje
later te laten vertrekken. De
kaartverkoop begint op 23 fe
bruari op een viertal adressen
in Hulst, Axel en Terneuzen.
SLUISKIL - Deken J. Aarts
presenteert tijdens de eucha
ristieviering in de parochie
kerk te Sluiskil op zondag 24
februari om 14 uur pater H.
van Doorn als pastor van de
parochie Sluiskil.
Daarna, om 16 uur, is er in
het Gildehuis gelegenheid om
met de nieuwe pastor kennis te
maken.
Droog en zonnig. Middag-
temperatuur ongeveer 8 gra
den. Matige, af en toe vrij
krachtige zuidoosten wind.
Konstanz 316 min 2, Rhein-
felden 269 min 4, Maxau 519
min 14, Plochingen 167 min 5,
Mannheim 385 min 7, Stein-
bach 218 min 10, Mainz 399
plus 2, Bingen 250 min 10,
Kaub 308 min 21, Trier 365
min 16, Koblenz 332 min 14,
Keulen 442 min 21, Ruhrort
534 min 27, Lobith 1180 min
30, Pannerdense kop 1140 min
31, Nijmegen 990 min 30, IJs-
selkop 1025 min 26, Eefde IJs-
sel 602 min 26, Deventer 480
min 23, Katerveer 170 min 20,
Borgharen 4028 plus 12, Bel-
feld 1210 min 48, Grave bene
den de sluis 530 min 33.
Morgen, vrijdag 22 febr;
Bergen op Zoom 7.37-20.13
Hansweert 7.08-19.38
Terneuzen 6.23-18.56
Vlissingen 5.56-18.32
Wemeldinge 7.45-20.16
(Van een onzer verslagge
vers)
GENT - Een door de
Gentse havendienst opge
stelde technische nota laat
geen spaan heel van het be
leid dat Rijkswaterstaat
voert ten aanzien van de
Terneuzense zeesluis. Ook
aan het kunstwerk zelf
mankeert nogal wat, zo
vinden onze zuiderburen.
De interne nota dringt aan
op een zo optimaal mogelijk
gebruik van de sluis en het
achterliggende kanaal en
dat betekent in eerste in
stantie toelating van nog
grotere schepen. Dat wil
zeggen tot een lengte van
260 meter.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG - De rijksoverheid moet door middel van richtlij
nen aan gemeenten het gebruik van bestaande woningen in klei
ne kernen als tweede woning in de hand houden. Dat vindt het
CDA-Tweede-Kamerlid E versdijk, zoals blijkt uit vragen die hij
heeft gesteld ter voorbereiding van de kamerbehandeling van de
regeringsbeslissing over de nota landelijke gebieden. Het
probleem van die tweede woningen speelt nogal in Zeeland.
Het kabinet spreekt zich in
de regeringsbeslissing uit voor
het terugdringen van het ge
bruik van bestaande woningen
in kleine kernen als tweede
woning, vanwege de gevolgen
voor de leefgemeenschap in die
kleine kern. De wijze waarop
het kabinet dit denkt te doen
wordt echter niet aangegeven
en dat wil het kamerlid weten.
In zijn visie kan dat alleen
maar geregeld worden via de
gemeentelijke bestemmings
plannen en de rijksoverheid
zou dan ook met richtlijnen
dienaangaande moeten ko
men, aldus Eversdijk.
Ook wil het kamerlid weten
hoe het kabinet denkt te vol
doen aan zijn voornemen wo
ningwetwoningen in kleine
aantallen te bouten. Ook dit is
van belang, vindt het kamer
lid, voor de kleine kernen, die
steeds van relatief goedkope
woningwetwoningen versto
ken zijn geweest omdat de
huur van woningwetwoningen
pas „betaalbaar" is, wanneer
dat soort woningen bij tien
tallen wordt gebouwd.
Hoewel het Land van Saef-
tinge in de nota nationale par
ken al aangewezen was al po
tentieel natuurgebied, ont
breekt het op de bij de nota
landelijke gebieden gevoegde
kaart als gebied met de
hoofdfunctie natuur op te
voeren. Eversdijk wil nu ab
solute duidelijkheid over de
status van het Land van Saef-
tinge in dit verband.
Ook vraagt hij hoever het is
met het beheersplan Ooster-
schelde. Hij wil weten welke
weg van „Inspraak en demo
cratische besluitvorming" dit
plan doorloopt. Ook vraagt hij
nog eens uitdrukkelijk reke
ning te houden met de belan
gen van land- en tuinbouw bij
het nemen van de beslissing
over een zout, dan wel zoet
Grevelingenmeer.
Een proef om schepen tot
255 meter in de sluis toe te la
ten, werd onlangs door Rijks
waterstaat met een jaar ver
lengd. In de ogen van de Gen
tenaren gaat dat echter nog
lang niet ver genoeg. De studie
van de havendienst wijst erop
dat vergelijkbare sluizen el
ders in Europa veel beter benut
worden dan de Terneuzense
kunstwerken.
Als voorbeeld noemt men de
zeesluis Wautier in Duinker
ken met een lengte van 300
meter en een breedte van ruim
40 meter. De Terneuzense
sluis, lengte 290 meter tussen
de binnenste deuren en breedte
39 meter, verwerkt schepen tot
34 meter. De Fransen pakken
in Duinkerken nauwelijks
twee meter speling tussen de
kademuren en laten „supers"
tot 38 meter toe. De haven
dienst stipt in dit verband ook
aan dat de Fransen hun sluis-
wanden beschermen met auto
banden, terwijl in Terneuzen
de bredere houten drijframen
worden toegepast. Met het
hernieuwd aandringen op het
beter benutten van de sluis
mikt Gent op schepen in de
grootte tussen 65.000 en 90.000
ton. Met de huidige regeling
van Rijkswaterstaat kunnen
157 van in totaal 265 in deze
categorie rondvarende sche
pen ontvangen worden. Dat is
57 procent. Mogen er schepen
tot 260 meter in de sluis dan
stijgt het percentage tot 73
Autoboot in Westersluis
procent. Geeft Rijkswaterstaat
bovendien toe aan de eis om de
breedte te verruimen tot 36
meter dan kan 81 procent naar
Gent komen.
De bedoelde categorie van
zeeschepen is van belang voor
Gent omdat het hier voorna
melijk bulkccarriers betreft.
De Belgische haven beroept
zich erop een van de belang
rijkste massagoedhavens in
Europa te zijn. Overigens gaan
de gedachten in de Gentse ha
venkringen nog verder. Er
wordt gesuggereerd om in Ter
neuzen bij het schutten alleen
de zuidelijke sluisdeur te ge
bruiken zodat de kolk nog 20
meter langer wordt, een prak
tijk die elders in de wereld ook
gangbaar is.
Volgens het rapport van de
havendienst zijn de Rijkswa-
terstaat-ingenieurs ook te
pietluttig in de veiligheids
marges die ze toepassen bij het
invaren door grote schepen
van de Terneuzense haven.
Rijkswaterstaat gaat uit van
een periode van 90 minuten
tussen het invaren en het slui
ten van de sluisdeur achter het
schip. Volgens Gent is 60 mi
nuten genoeg. In dat laatste
geval is het mogelijk om per
getijperiode twee grote sche
pen op te schutten. Nu is dat er
slechts één.
De Gentse havendienst stelt
in een aantal conclusies vast
dat op basis van de tienjarige
ondervinding van loodsen en
„zogenaamde kanaalbeheer
ders" de ongevallengraad op
het kanaal Gent-Terneuzen en
in de zeesluis als laag mag
worden beschouwd „een spij
tig ongeval met een autoschip"
daargelaten. Dat incident
heeft aldus de samenstellers,
aangetoond dat de brugklep-
pen van de Westsluis te dicht
bij de sluiskolk staan en er
vroeger zelfs over hingen. Met
het oog daarop is de onlangs
gerepareerde noordelijke
brugklep nu zo geinstalleerd
dat het gevaarte nog een meter
verder naar achter open kan,
zodat de kans op onzachte
aanrakingen met overhangen
de scheepsdelen statistisch
minder is geworden.
De havendienstnota stelt
verder dat er weinig deugt van
de toegangswerken van de
zeesluis. Een aantal geleide-
palen aan de westelijke kant
moeten naar de mening van de
Belgen maar opgeruimd wor
den. Ook de geleidewerken
staan op een inefficiënte
plaats. Een ander euvel is het
dagelijks spuien van het wa
teroverschot vanuit het kanaal
naar de Westerschelde. De
uitlaatmonden van de spui-
riolen veroorzaken onverant
woorde dwarsstromingen over
de vaargeul zodat het invaren
onmogelijk wordt.
Wat betreft de vaart naar
Gent via het kanaal vormen de
bruggen bij Sluiskil en Ter
neuzen klassieke hinderpalen.
De Gentenaren zeggen het in
hun nota onverantwoord te
vinden dat deze bruggen twee
keer per dag 20 mimuten ge
stremd zijn ten behoeve van
het wegverkeer, dat terwijl
Nederland er prat opgaat al
tijd voorrang te geven aan het
watervervoer. De Gentenaren
herinneren eraan dat de
stremmingstijden zijn inge
voerd met het oog op de ver
keerssituatie in Terneuzen.
Een,, achterhaalde zaak, zo
vindt men omdat deze stad in
middels over een rondweg be
schikt.
Samenvattend meent het
Gents havenbedrijf dat het
beter benutten van de Terneu
zense zeesluis een ge
rechtvaardigde eis is van de
Belgische gemeenschap, zeker
gezien ook het feit dat de sluis
gebouwd is ten behoeve van
Gent. Mondjesmaat zijn het
afgelopen jaar de toelatings
normen verruimd. „De huidige
toegelaten afmeting had even
goed na een jaar ondervinding
kunnen worden toegestaan",
zo concludeert de havendienst.
Men vindt dat door deze hou
ding onrecht is gedaan aan de
economische wereld langs de
Gentse kanaalzone. Achter
grond van deze wrevel is de in
druk bij de havendienst dat in
Terneuzen Rijkswaterstaat-
ingenieurs de touwtjes in han
den hebben bij het sluisbeheer
en geen praktijk-mensen af
komstig ut de nautische we
reld.
i- in haag de 45-jarige
Pderwijzer J.H. en 47-jarige
Ta'beider a.s. beiden uit
Pden hebben zich voor het
pSse gerechtshof te verant-
PMden gehad wegens dief-
P'elk van vier kilo mosselen.
dden die van een opslag-
l'Jh gestolen. De politie-
fjter te Middelburg veroor-
r' 'eder van de verdachten
,[|on^er<l gulden boete van
k vonnis zij in hoger beroep
ra|Ben, doch verstek lieten
|an' ""k om die reden zag de
ï'tureur-generaal geen re-
j1 om wijziging te brengen in
f Vcmn's van de politierech-
Ln ?ls'e daarvan de bevesti-
Arrest op 4 maart.
(Van onze correspondent)
HULST - De vogelvereni
ging Vogelvreugd uit Hulst or
ganiseert voor de tweede maal
deze winter een vogelbeurs.
Iedere vogelliefhebber, die lid
is van de Nederlandse Bond
van Vogelliefhebbers, mag vo
gels te koop aanbieden.
Om de kosten te bestrijden
zal een tam konijn verloot
worden. Deze vogelbeurs
wordt gehouden op zondag 24
februari van 10.00 tot 13.00
uur in café De Ster.
Op donderdag 28 februari
a.s. is er een ledenvergadering.
Op deze vergadering zal door
het bestuur aan de leden een
concept tentoonstellings
reglement worden voorgelegd.
Daarnaast zullen er dia-op-
namen vertoond worden van
het grote Westduitse vogel
park Walsrode-Muller.
«DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
4530 An^^: temeuzen, Nieuws traat 9,4531 CV Terneuzen, Postbus 145,
Hulu-Teraeuzen, 01150-17920 (4 lijnen), Hulst. Steenstraat 14, 4561 AS
US 'Ji40-'3751 (3 lijnen); Goes, Klokstraat 1, 4461 IK Goes,
•«>030 (3 lijnen).
^^®UBEN: Maandag t/m vrijdag 08.15-12.30 en 13.30-17.00 uur
vnidao ^^NTQOBUBEN: Advertentie-exploitatie: Breda, maandag t/m
J 076-222555 19 00'20 00 uur 076-222555. Zondag van 18.30-21.30 uur
IkaitoorTT^ 0NTVANGEN? Belt U dan voor nabezorging het rayon-
10lHo 141Q0 ^Ulten<* buiten kantooruren: Zeeuws Vlaanderen
Midden Zeeland 01100-14 9 44.
I Sttvr "«uuen zreeiana uuuu-i4S44.
13 oi i7o Schoollaan 9; Bres kens: Mevr. Baas, Rozenstraat
Oli48,0-1269; Kloosterzande: Mevr. Neve, W. Alex an derstraat 4,
büfg.1Koewacht: Bakkerij Otto, Nieuwstraat 39, 01146-242; Oost-
i vereJw8 m£g Dh*»ens, Burchtstraat 11, 01170-2532; Sas van Gent: Fa.
kelftS?'»oeldiJk 18. 01158-1300; Terneuzen: Superra, v.d. Velde, Wjn-
Zuidpolder 01150-13950.
I IMnhgtie: Chef Zeeuwsche redactie: R.Th. van
I ui C>°stburg, 01170-3370; plv. chef en redacteur West-
1 ^sneen J/?an(kere|i: J- Jansen, De Kwakkel 1, Zaaraslag, 01153-1554;
®1102-23?nKCteur Zeeland: G. van Berkel, Voorburcht 37, Kapelle,
1Gnc' (fe<*acteur Midden-Zeeland: J.A. Meert ens, Churchill stede
I 100-28030; redacteur Kanaalzone: W. Reijn, Nieuwstraat 9,
I H Walm'**6-17920; redacteur Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: H- Post-
I 12, HuLrt- 01140-14159 en E. Verstraeten, Moer-
l^dden-zJoi 01140-16755; reportageredacteur en redacteur
1 'kBo» TaiJ Schipper, 01154-1556; fotojournalist Zeeland: C.J.
I A Kooinpn^T^^'T^euzen, 01150-13137; sportredactie Zeeland:
I P'oitatie i„' ^^rustlaan 1, Terneuzen, 01150-12941. Advertentie-ex-
1 ««Pecteur Zeeland: C. Menu, 01150-95839.
DONDERDAG 21 FEBRUARI 1980
IIERNEUZEN - De brand-
ter van Terneuzen heeft in
menwerking met de vrijwil-
ie brandweerkorpsen van de
■neuzense kernen gister-
tod een grote oefening ge-
iuden. Doel: het uittesten
i de nieuwe alarmcentrale,
Inieuwe „piepers" en de pas-
[plaatste sirenes in de kern-
i. Burgemeester C. Ockeloen
i brandweercommandant J,
[iiggeman waren zeer tevre-
i over het resultaat van de
ig. Binnen 5 minuten en
I seconden waren de eerste
bgens ter plaatse; de winkel
lbo aan de Kersstraat bij de
ft. In totaal waren tachtig
kan met zeven bluseenheden
teen hoogwerker bij de aktie
■trokken.
i een onzer verslaggevers)
[GENT - Per 1 mei begint er
■het kanaal Gent-Terneuzen
jlgeregelde dienst met rond-
artboten. Deze boottochten,
Je beginnen in Gent, zijn een
Itiatief van de Gentse firma
Inelux.
plomenteel is een rond-
rtboot in aanbouw bij de
Jieepswerven van Langer-
!ge. De boot krijgt een
|ste aanlegplaats in de
Btse voorhaven. Voorlopig
f het in de bedoeling dat er
zomers rondvaarten
Irden gehouden.
|an een onzer verslaggevers)