£HOW°«n zo Betty van der Laan weg uit omroepland VARA komt met twaalf uur Amerikaanse televisie UW Na 40 jaar i Nederlands Dans Theater beweegt op ritme van New York waard? Prijzen voor Een huwelijk Gebeten op muziek isberichte Samenstelling: EagtM leemans en Dirk Veiling» Afgrijselijk Beeldje Op Hilversum III en via Radio Stad Amsterdam zal ze nog wel eens te horen zijn, maar voor de rest is het fini. Betty van der Laan wordt vijfenzestig en moet er dus - zeer tot haar spijt - uit. illllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIlllllllllMllllllllllilllllllllll^ TROS |c£ STEM VAN DINSDAG 19 FEBRUARI 1980 te Curasao, ACji lari, Acmaea 17 pr Curacao, 15 Alkmaar jg Vcteon 11 te Ba ada Smits tg Anna Broere iGenua.Britsuim linie nr Hambun 1 te Al Bakr, Dar) |Punta Cardon 1 laine), Deltadred, tocos eil. nr Sing- lift-2 16 100 w Bo, Jung, Duivendretl ldam,Dosinal845 |ni Mena al Ahi»i ilory 16 te Hotte" Master 18 te Ro P mhaven 16 vn Sar yerpen, Gardenia. Fulgur 18 t.a. Dj« Six 16 te Philade Hrecht 16 250 0 Rt pr Vancouver, Lail 17 nr Douala, Island 17 60 zoTyj id, Macoma 20 ti verw., Nedlloj te Suez, Ncdllo- 18 40 n Biak nrFi lyoto 19 te Coloml Jllloyd Loire 17 3i ll. nr Suva, Nedlloy, [te New York, Nedl Jkerk 17 vn Tegal. Nieuwland 16 40 rissabon. 1.88-1 4.30 - 4 51 6.46 - 6.71 108.75 - lli.il 21.75 - 24.7J 3.80-4, r1.61- I.1 Irk |nk ik [croon foon Ring loon peseta Ik rachme 46.00 - 49J 117.00 -120' 44.50 -47.51 37.75 - 40 7 15.29 - 15.5 33.50 - 36.5 2.70 -3.0 50.25 - 53.2 4.40 - 5.6 fcr 7.85 - 10 1 3.90-4 Inkoop per kil verkoop per kil Js: Inkoop per kil Iverkoop per kil Weliswaar zijn er re inkomensgroe- et eerste gezicht lelijkheden (auto lak, telefoon vrij, liten enzovoort) In Modaal wat bij- likt dat verhou- Js veel harder aan. lie f 400.- netto per Iient en er f 100.- 1 klust, voegt een I zijn inkomen toe. ad met een ton zou 00.- zijn. Dat zou |n het oog sprin- d is van oudsher et een hoge bclas- Dat de zwarte desondanks nu zo n is volgens som- teken van een al- verloedering. Zo Heertje het niet oretisch zie ik het eken in het parle- t'n allen af wat we leten aan belasting s. Daar komt ver- ictator aan te pas. olgens wordt er in- :>p grote schaal van Dat betekent dat jesluitvorming er- ntsporing is". ïsterdamse effecten- ?t de obligatiesector van vrijdag werd et gedaan. De ver- maar het verlies laf ubbeltjes en één gul' kt vielen er klapp® beurs flauw met een p 161,60, Als oor- re genoemd, doordat icht zijn en ook het Akzo zakte tachtig elfs 1,20 op 69." cent prijsgeven "p mveranderd 19;": ernational een wins' tjes op 119,70. ;ing ondanks het car- kelijk vloeit een volk Deli steeg 2,50 op derd was op 45,9" ging iets achteru'1, pf 88,20 en NedUoyd n Ommeren bleef °P moest Nationale Ne' .ten. Het fonds verloof nk liet zestig cent l>f!' \BN bleef staan °P st de koersen over een ne-Delft verloor - te 1,10 op I6.J0; ide op 62,10. Hok 52,20, VMF 1,50 0P 32 en Begemann 1 ventig cent terug 3 op een laatkoek Wolfgang Amadeus Mozart, vol gens sommigen de grootste componist aller tijden, een man met een grote bek en een blaas kaak. Wel volgens de Engelse toneelschrijver Peter Shaffer wiens „Amadeus" thans gaat in het National Theatre te London en dat nogal wat sensatie heeft ver wekt. En dus enorm veel publiek trekt, 's Morgens beginnen de files van kaartenkopers zich al te vormen om acht uur. De voornaamste .rol van het stuk, die van Antonio Salieri, Mozarts rivaal aan het hof van Wenen, wordt gespeeld door Paul Sco- field, in de wereld ver maard geworden door de film „A man of all seasons" Salieri, componist aan het hof van keizer Joseph II van Oostenrijk, is in het begin een man op wie niets valt aan te merken maar hij wordt allengs opgevreten door jaloezie voor Mozarts musicale genie. Hij tracht Mozarts kan sen in Wenen te dwarsbo men en zorgt mede voor diens armoede en vroege dood en zegt zelfs, als hij oud is geworden dat hij de grote componist heeft ver giftigd, een legende die vol gens Mozart-historici on juist is. De rol van Mozart wordt gespeeld door Simon Cal low, die van zijn vrouw Constanze door Felicity Kendall. De regie van „Amadeua" voerde Sir Pe ter Hall. De Londense kunstcritici waren zeer verdeeld over het stuk, dat tegen het eind van dit jaar ook te New York zal worden opge voerd. Die van de Londense' Evening News was er op getogen over, James Fenton van de Sunday Times had verschrikkelijk veel be zwaar tegen een van de zin nen die Mozart in de mond werd gelegd en tegen de namen die hij zijn vrouw Constanze gaf, dwazighe- den als „Darling Starling", „Stanzi-Manzi", „Wolfi- Polfi" en „Poopy-Peepee". Het meest „obsceen" vond hij dat de schrijver Mozart had gemaakt tot een „banale zowel als aanstoot gevende man". Sommige critici loofden het stuk als „net geen meesterstuk", anderen kraakten het af als „afgrij selijk". Hoe dan ook, der gelijke uitlatingen beteke nen vaak en dus ook in dit geval: grote belangstelling van het publiek, en een vro lijk rinkelende kassa. Peter Shaffer schilderde Mozart als vulgair af en wees daarbij op brieven van de componist. „Het portret van Mozart komt mij voor als zeer eerlijk geschil derd", aldus Shaffer. „Hij was een man die nooit he lemaal volwassen schijnt te zijn geworden". Shaffer heeft aan het voorbereiden en schrijven van zijn stuk twee en een half jaar besteed. „Ik vind dat men kan aannemen dat hij wel heeft gesproken zo als hij schreef, en dat is al lemaal te vinden in zijn brieven en vooral in die aan zijn nicht Maria Anna Thekla Mozart. „Ik heb niets gefanta seerd of gedacht dat niet in die brieven terug is te vin den. De hele familie Mozart was zo. Het waren Salzbur- gers, en provinciale Duit sers uit die tijd waren be hoorlijk rauw in de mond. Ik geloof wel dat Mozart het wilde doen om lollig te zijn". „De mensen zijn Mozart gaan zien als een Dresd- ner porseleinen beeldje. Ik heb niet de bedoeling gehad de spot met hem te drijven. Ik bewonder hem enorm". Shaffer beschuldigde sommige critici ervan dat dezen hem „onder de gordel hadden geraakt" door van het drie uur durende stuk drie minuten uit te pikken waarin gemene taal wordt gebruikt. „Mijn stuk", aldus Shaf fer, ook de schrijver van „Equus". „gaat in werke lijkheid over de betrekking tussen talent en genie, tus sen deugd en talent, en tussen moraliteit en kunst". „Amadeus" heeft iets operette-achtigs ofschoon er nauwelijks muziek in voorkomt. Wanneer Salieri zijn eerste gesprek heeft met Mozart en hij daarna uitroept: „Wat is deze pijn? Ik was ineens bang. Het kwam mij voor als hoorde ik een stem van God en die kwam van een schepsel welks eigen stem ik ook had gehoord; het was die van een obsceen kind". Op de achtergrond hoort men dan het adagio uit Mozarts Serenade in B mi- 59 Ze heeft veel moeite met hei komende afscheid eind maart én: begrijpelijk. Ruim veertig omroepjaren zijn niet niks. - Zeker niet als je dat werk ge daan hebt, zoals Betty dat deed, met een geweldige inte resse voor de mensen, die ze interviewde en vooral met kennis van zaken. Hilversum verliest met haar zonder meer een „vakvrouw". Twee uitspraken, die ze voortdurend herhaalt, typeren Betty van der Laan: „Je moet blijven lachen, anders ben je weg" 'en „Presenteren is een vak; daar moet je geen potje van maken". Met dat laatste laat ze voorzichtig doorsche meren, dat ze soms toch wel eens moeite heeft met de wijze, waarop sommigen tegenwoor dig „radio menen te moeten maken". Voor Betty waren er altijd drie uitgangspunten: gedegen informatie geven: het verhaal menselijk benaderen en de problemen begrijpelijk op ta fel leggen. Dat ze daarin ruimschoots geslaagd is, be wijzen de talloze reacties, die haar „Middagjes Stoomradio" opleverden, maar ook haar „Koning-Klant" -periode voor de teevee en de uitzendingen voor mannen „Op leeftijd" en „Boven de zestig". f Betty zal die reacties missen, zoals ze ook het terugvallen in een brok anonimiteit betreurt. Ze heeft het altijd fijn gevon den - daar komt ze eerlijk voor uit - herkend te worden. Of dat nu op een buitenlandse vakantie was door een me vrouw, die iets wilde weten over een Koning-KIant-thema of in de Amsterdanse tram, vanwege haar melodieuze stem: ze vond het heerlijk op gemerkt te worden. Die stem vormde destijds het begin van alles. Wie Betty van der Laan vraagt hoe ze bij de radio kwam, krijgt een wonderlijk ver haal te horen. Haar vader was overleden en liet haar wat geld na, waarvan ze een wereldreis besloot te gaan maken. Voor de oorlog kostte dat maar ƒ.1200,-. Een maal in Indië was Betty zo verrukt van dit land, dat ze de boot de boot liet en een baan accepteerde als secretaresse van de Sr iëteit in Batavia. In die .ie maakte ze de notulen van vergaderingen en las die in een volgende bijeen komst voor. Tijdens een zo'n zitting vroeg iemand haar of ze wel wist, dat ze een erg fraaie stem had en of ze niet een test voor de omroep wilde maken. Op dat moment ging voor haar de radiowereld open. Eerst als nieuwslezeres in Batavia, daarna als omroep- ster in Bandoeng. Gedurende de oorlog verbleef ze in een Ja pans interneringskamp en na de bevrijding ging ze direct terug naar Nederland, waar de Wereldomroep haar als nieuwslezeres inhuurde. Haar belangrijkste om roepjaren bracht ze echter bij de Vara door, waar ze „enorm fijngewerkt" zegt te hebben, te midden van een stel prima collega's. Wel geeft ze toe, dat het haar toch wel iets deed „de laatste jaren, als steeds nieu we, jonge collega's haar van wege haar leeftijd met „u" aanspraken. Eind maart legt Betty offi cieel haar functie neer. Hob bies heeft ze amper. De radio betekende alles voor haar en daarom wil ze proberen „los- vast" nog het een en ander te blijven doen. Vaststaat, dat ze bij Ra dio Amsterdam een ,,se- nioren"-programma gaat maken en verder hoopt ze via Hilversum III haar al lereerste beroep van nieuwslezeres op gezétte' tijden nog uit te kunnen oefenen. Betty van der Laan. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiMiiiiiiiiiiim 59 George Dillards nieu we valse tanden scheepten hem op met problemen van een on gewone soort. Zij re- layeerden het pro gramma van een ra diostation in Connecti cut en de muziek, die hij alleen kon horen, hield hem 'snachts wakker. Het bleek dat metaal in de nieuwe tanden het signaal van de zender oppikte en zijn kaken werkten als verster kers. Dillard plaatst nu 'snachts zijn gebit op het nachtkastje en slaapt veel beter. Het NCRV televisieprogramma „een huwelijk" is op het jaarlijkse internationale televisie- g 3 festival in Monte Carlo onderscheiden met twee prijzen. Actrice Josee de Ruiter kjeeg voor haar j= H rol van een jonge referendarisvrouw die een platonische liefdesverhouding heeft met een officier de Gouden Nimf voor de beste actrice. Regisseur Gerard Rekers is onderscheiden met de j= 3 „Unda-prijs" voor het beste drama, een Zilveren Zuil. 5 S „Een huwelijk" is gebaseerd op het verhaal „Zwijgen" van de Nederlandse schrijver Marcel- 5 5 lus Emants. '4 lijkt merkwaardig,' I ?r "''gerekend de socialis-, omroep VARA heeft zich I „belegd bij het einde van i^nheerschappij van ons ui,/81, omroepbestel en de tfl ge inval van de mmercék t.v. De VARA ito, een <ommerciële afde- 'opn '1 ®eda(,hten die de om- a j s taks sterk moet maken Vn! T concurrentiestrijd. tchinr P, aatste de VARA ver- enti 6 ""alen grote adver tentie waar'n °P een Privé- inav manier tv-program- Werden aangekondigd. ;o^n, Amer'kaanse aanpak, ÏARa en ze8gen> maar de bril 8aat no® verder' Op 26 Omr^een 2aterdag, zendt deze ^JH>van's middags drie tot 's nachts drie een reeks Ameri kaanse programma's uit in „The All American Show". Er wordt op dit moment keihard gewerkt aan een samenvatting van alles wat de commerciële Amerikaanse tv te bieden heeft: spelletjes, sport, kin dershows, series en nieuwsuit zendingen en ook de steeds op duikende reclamespots. Voor de monsteruitzending is Nederland I helemaal schoongeveegd. Na midder nacht presenteert Sonja Ba rend een talkshow op de yan kee-manier, waarin W.L. Brugsma onder meer media deskundigen, politici, recen- centen en gewone kijkers aan het woord laat. De makers van „The AU American Show" zijn de Ach ter Het Nieuws-medewerkers Joop Daalmeyer en Hans Emans. Het doel van de uit zending is de kijkers in Ne derland te laten zien wat com merciële tv eigenlijk precies voorstelt en waarvoor politici en omroepbazen nu zo bang zijn. Het publiek zal nu op de eerste rij zitten en zelf kunnen beoordelen of de Amerikaanse programma's echt slechter of gevaarlijker zijn dan de onze. De makers constateren dat veel omroepen nu al een groot deel van hun programma's in Amerika kopen. Ideeën voor spelletjes en shows worden in de V.S. opgedaan en voor sommige beeldbuisprodukten uit de States staan de omroe pen in de rij. Over wat we op de 26ste april precies te zien krijgen, kan de VARA nu nog geen zin nig woord zeggen. Zeker is dat er binnen en buiten de omroep stevig gediscussieerd zal wor den over de vraag of het de VARA écht gaat om een brok eerlijke voorlichting of er ge woon sprake is van stuntwerk, dat meer met zieltjes winnen dan met eigen identiteit" te maken heeft. De TROS gooit het aan de vooravond van het Commer ciële Tijdperk over een andere boeg. De leden van de Tweede Kamer hebben een brief ge kregen waarin de TROS pleit voor dagtelevisie, of liever tv vanaf drie uur 's middags en op den duur vanaf twaalf uur. Alleen als dat gebeurt kan het omroepbestel concurreren met de satellieten, meent de TROS. Deskundigen van deze omroep hebben berekend dat voor deze zendtijduitbreiding geen verhoging van de kijkgel-' den nodig is. Alleen: de STER- uitzendingen rond zeven uur 's avonds zouden terug moeten komen, wat 30 tot 50 miljoen gulden op zou leveren. De STER zou volgens de TROS toch meer armslag moeten krijgen „om een eventuele buitenlandse commerciële zender bij voorbaat de wind uit de zeilen te nemen". Uit de initiatieven van VA RA en de TROS blijkt dat er na de eerste verontwaardigde I^LsT de eerste uitvoering van „Side Walk" van de Engelse choreograaf Christopher Bruce heeft het Nederlands Dans Theater in Scheveningen daverende bijval geoogst in een uitver kocht huis. Bruce werd er meer op de planken geroepen. Hij deelde in de hulde, die hij ook naar de orkestbak verwees. Joop Daalmeijer. reacties op de komst van com merciële tv via satellieten toch in omroepland hard wordt ge sleuteld aan nieuwe formules om de zuilen overeind te hou den door ze aan te passen aan de omstandigheden die de ko mende jaren snel zullen veran deren. DIRK VELLENGA Side Walk is eigenlijk een pianoconcert, dat Constant Lambert in 1933 na een bezoek aan New York te hebben ge bracht, schreef voor piano en voor nog negen solo-instru menten. Jazzritmes en blues- achtige schema's zaten in de drie zalen, waarmee het ge beuren van een ochtend, mid dag en nacht in de wereldstad werd verklankt. Drukte, vro lijkheid, opwinding en snel heid wisselden elkaar af, even als romantiek, melancholie, en hartstocht. Het ballet was oorspronke lijk gemaakt voor het Lon- demse ballet waarvan Bruce tot voor kort artistiek leider was. Drie dansers en drie danseressen voerden het uit. Voor Den Haag maakte Bruce een nieuwe versie: voor zes dansers en drie danseressen met een geheel nieuw laatste deel. Toen waren het zes indi viduen, nu waren de dansers onpersoonlijk en toonden al leen de danseressen echte ka rakters. Uitvoerenden waren: Ar- lette van Boven, Marly Kno- ben, Pauline Schenk, Chris Jensen, Peter Lawrence, Ric Mccullough, Eric Newton, Me- chael Sanders en Leigh War ren. Pamela ontwierp de kor en kostuums. Het programma was aangevuld met „Msa Gla- golskaja" een ballet van artis tiek leider Jiri Kylian op de gelijknamige muziek van Loes Janacek. Tot half maart wordt dit programma nog uitgevoerd in Scheveningen, Amsterdam. Enschede, Eindhoven, Rotter dam, Utrecht en Leeuwarden. „Side Walk" wordt, aangevuld met andere balletten, voorts herhaald in Arnhem, Ensche dé, Groningen, Rotterdam, Nijmegen, Helmond. Almelo en Ede.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 5