andohar ziedt van woede Regime ontziet islam - bwoners van tweede stad van Afghanistan zien toekomst somber in ►ND Moslims vermoeden een schijnvertoning Extra-extra Extra-Extra R33 Cursus Aanzien Steun Plunderen Twijfel Gelukkig leloof Kracht Afghaanse moslim-vluchtelingen knielen voor het gebed, dat vijf keer per dag gehouden wordt. - V visie in, zoals een waarnemer nogal cynisch opmerkte, de „show die is bedoeld om de is lam in ere te houden". Maar de meeste moslims laten zich door al die grootmoedigheid niet om te tuin leiden. Volgens hen be staat de nieuwe regering louter uit „kafirs" of ongelovigen. De laatste berichten melden dat de Sovjet-Unie speciaal opge leide geestelijken uit Samar kand naar Afghanistan stuurt, maar deze berichten zijn on betrouwbaar Karmals voorgangers wron gen zich in allerlei bochten om zich naar de islam te richten, maar tegelijkertijd besteedden ze veel aandacht aan de jon gere generatie. De cursussen Russisch die in Kaboel worden gegeven, worden druk bezocht, hoewel Engels nog steeds de eerste taal is. Onder de oude regimes waren de kantoren van de communisten en de scholen vaak verenigd in één gebouw. Op de Afghaanse scholen moeten de leerlingen per dag 1 uur uit de koran le zen, maar men vermoedt dat duizenden schoolverlaters in de afgelopen 18 maanden naar Moskou zijn gestuurd om daar hun studie voort te zetten en waarschijnlijk extra lessen te krijgen in „de ideologie van de kafirs (de ongelovigen)" Naar verluidt bevinden zich onder de onlangs vrijgelaten gevangenen ook enkele Isla mitische geestelijken die zich openlijk hadden verzet tegen de hervormingsplannen van Amin die in een betrekkelijk kort tijdsbestek ingrijpende landverdelingen wilde door voeren. Bovendien dwong Amin de vrouwen, tegen wil van hun echtgenoten in, om naar school te gaan. Waarne mers zijn echter van mening dat de Islamitische geestelij ken niet zozeer bezwaar had den tegen de hervormingen op zich als wel tegen het feit dat de regering via deze maatre gelen de absolute macht aan zich wilde trekken. Westerse waarnemers heb ben de aanpak van de marxis ten vergeleken met een ijzeren vuist in een dameshandschoen. „De communisten hebben be grepen dat zij met snelle ver anderingen de oudere genera tie alleen maar tegen zich in het harnas zouden jagen"; al dus één van hen. „Daarom concentreren zii zich op de jongeren. Hun aanpak ggtuigt van gezond marxistisch ver stand". De Iraanse ambassade, in theorie een bolwerk van de Is lam, heeft zich de afgelopen drie weken opvallend stil ge houden. Kennelijk kunnen de Afghanen zich niet helemaal vinden in de uitleg die de aya tollah Khomeiny aan de Islam geeft. Van de moslims die ik in Kaboel heb gesproeken, hoor de ik dat ze wel een Islamiti sche Republiek willen, maar dat ze de Iraanse stijl „verstik kend" vinden. Zoals het zich laat aanzien, hebben de Afghaanse marxis ten de ontwikkelingen in Iran genegeerd. De anti-Ameri kaanse uitlatingen van de ayatollah verschillen nauwe lijks van Karmals uitspraken, maar de Iraanse revolutie komt bijna niet aan bod in de zwaar gecensureerde pers. (COPYRIGHT THE GUAR DIAN - DE STEM) van de ijzeren islamitische vuist niet onderschatten. Nié mand zou dit beter moeten weten dan de Westerse diplo maten die zich de afgelopen 18 maanden al eerder hebben vergist. Maar tot nu toe hebben de Afghaanse marxisten, waarschijnlijk op aanraden van Moskou, een opvallend zachte lijn gevolgd met be trekking tot de islam. De nieuwe Afghaanse president Karmal begon zijn eerste rede voering met de traditionele is lamitische woorden: „In de naam van de mededogende en genadigde Allah". Hoewel de marxistische leu zen van alle kanten weerklin ken, concentreert het leven van alledag zich nog steeds rond de moskee. De marktlui brengen hun waar aan de man in de nauwe steegjes rond de grote Pole-Khesteh (Brug van ste nen) moskee. Afgelopen zon dag werd hier een nationale rouwdienst gehouden om de slachtoffers van Karmals voorganger, Hafezollah Amin, te herdenken. Ondanks de gure wind verdrongen zich lange rijen moslims'voor de poorten van de moskee om het geden- kenboek te tekenen ter nage dachtenis van de familieleden die zijn bezweken aan de mar telingen van Amins beulen. De plechtige sfeer werd slechts verstoord door jongelui - blijkbaar leden van de com munistische partij - die de buitenlandse pers wilde wijs maken dat de plechtigheden werden gehouden om uiting te geven aan hun afkeer van het Amerikaanse imperialisme. Merkwaardig genoeg staan de Verenigde Staten op dit mo ment in zo'n hoog aanzien dat een buitenlander in moeilijk heden slechts „Hi" hoeft te roepen of zijn buitenlands paspoort hoeft te laten zien om onmiddellijk naar een veilig heenkomen te worden geleid. Daar komt nog bij dat er in Kaboel nog verschillende moskeeën zijn bijgebouwd na de revolutie van april 1978. En verschillende islamitische geestelijken uit Kaboel ver schijnen regelmatig op de tele- n de zwarte band sportvereniging de 10 jaarlang de >ower-lift-lokaal eiten is deze, 1.90 in het dagelijks te en de kantine be-B1- rommel die wijl werd ook voor nop] 1. Zowel de voetbalT Axel als ik moestenj werken voor laamse wielerclub] maar een bedankje] gen. Na mijn jubi-1 was ik als sportman] olledig gedesillusio-] bekende druppel die] doet overlopen was] Voor mij hoefde hef] en ben er mee beslissing moeilijk] voor Rinus Mar-f c merken aan de pan- nodig heeft om rustij!] kunnen praten. ue-J aar zijn mening over] ers in het algemeen] 38-jarige Axelaar he I dat er door zoveel] zo vroeg wordt gf'j lelf voel ik me n°g noet alles doen. Fie'', n en zwemmen, enfin sunder zijn. Dat is i r je body. De top halen 1 een all-rounder me I een gezonde body e" de sport zijn voortui] langrijk. ffw Afghaanse rebel poseert hier met een Russisch machinegeweer, dat hij gebruikt zou hebben in gevechten tegen Sovjet-tanks. Een Russische tank in een van de straten van Kaboel. (Door Liz Thurgood) [KANDAHAR - De inwoners van Kandahar zien de toe rist somber in. Ze zijn niet gelukkig met het nieuwe Pumunistische regime, de teleurstellende handel en het flemende toerisme, maar bovenal niet gelukkig met de e invasie van Russische troepen en tanks. Toen de ssische troepenmacht kort na Kerstmis onuitgenodigd p intrek nam in de op één na grootste stad van Afgha- T an' daalde de stemming in Kandahar tot beneden het "Punt. ker) "ing van de Zeeuu? den in twee vacatur amheden (ambtena ikele cursussen, z°a 'an sportieve recre^.J ïdder uit Goes mo«e' I hikking te stellet- rband met zijn w'erarj ingen verhuizen (na ct zijn bestuursfunc j de vacatures °P eaJ aangetekend, dat rn ogebondenheiden voetbal en het rcci lvoetbal actief waSjp„ land meent, dat geZ :t goed is. dat men e "nssisehe troepen heb- (it ''unishviibare sporen Platen in de brede, I straten van Kanda- CL ,2'ct men geen Rus- En atl'n op straat. Al- Pdei-6' v"egve'd, waar de L, "e Sovjet straaljagers ia «n"1 uur °pstijgen en |li achterlaten in de IJ, 'auwe lucht) wordt lL''«waakt. Elke avond Lj et 'egertrucks door de Wdtk iWOrdt de bevolking iWrl sPrekers gewaar- bir;,,,. voor half negen ■tri,:.6?1'11 omdat ze anders |»orden#Pen doodgeschoten lLA[8haanse hoofdstad lopende 0n,?erd^. aan loepen bevolkings im is épn daarente- •enwk verbonden ge- aP die nu bijna over loopt van woede. Een dag na dat de staatsgreep in Kaboel bekend was geworden, braken er straatgevechten uit tussen Afghaanse en Russische mili tairen enerzijds en de inwoners van Kandahar anderzijds. Het aantal doden is niet bekend, maar men zegt dat er 12 sol daten zijn gedood en minstens twee keer zoveel burgers die slechts gewapend waren met stenen, stokken en messen. Het verzet brak uit toen de autoriteiten een avondklok van 8 uur instelden en daar strikt de hand aan hielden. Uit protest besloot de bazaar om een traditionele acht dagen durende staking uit te roepen en drie Russische textielarbei ders werden door een woeden de menigte gestenigd. Een jonge student vatte de positie van de Afghanen in een Een Russische soldaat op patrouille passeert een Afghaanse dorpeling op een bergweg nabij Kaboel. paar woorden samen: „We hebben geen wapens, alleen maar stokken en stenen. Maar we blijven vechten tot het bit tere einde". Deze woorden heb ik nog vele keren gehoord tij dens mijn tweedaags verblijf in Kandahar. De inwoners van Kandahar zouden niet zo overmoedig zijn als ze zich niet verzekerd wis ten van de steun van de guer rilla's die zich in de bergen bij de Pakistaanse grens verscho len houden. Met de auto is men binnen anderhalf uur bij de bijna 100 kilometer lange bergketen die Afghanistan van Pakistan scheidt. Kandahar, bakermat en vroeger hoofdstad van het mo derne Afghanistan, ligt op vele kilometers afstand van Kaboel waar verreweg de meeste Rus sische troepen zijn gelegerd. Men schat dat er ongeveer 350 Russische militairen op het nog door Amerikanen ge bouwde vliegveld van Kanda har zijn gelegerd. Verkeers vliegtuigen die de luchthaven hebben aangedaan, maken melding van rijen Russische helikopters en Mig-straalja gers. In de weekends maken de Russische militairen met hun echtgenoten een wandelinget je in de fletse middagzon. Russi sche militairen houden vanaf de uitkijktoren de omgeving in de gaten. Op de landingsbaan staat om de 20 meter een tot de tanden bewapende Russische militair. Het is een komen en gaan van vliegtuigen van de Russische vliegmaatschappij Aeroflot die Russische offi cieren afzetten en ophalen. Een combinatie van Muja- heddeen guerrilla's en Russi sche troepen hebben gezorgd dat Kandahar op een bezette stad lijkt. De handel met Pa kistan gaat gewoon door, maar zeven maanden geleden moest de regering een vlieglijn ope nen op Kaboel omdat vervoer over de weg onmogelijk was geworden door de hinderlagen die door de guerrilla's waren gelegd. Buitenlanders kunnen beter binnen blijven, omdat ze anders het risico lopen voor Russen te worden aangezien. Roofbenden die de anarchie uitbuiten, kunnen, naar het lijkt ongehinderd, plunderen en stelen. Geen enkele bus waagt het nog om alleen de 450 kilometer lange afstand naar Kaboel af te leggen. In een konvooi van 10 of 12 bussen trekken ze naar de Afghaanse hoofdstad. De bussen worden onderweg vaak gecontroleerd, maar in de eer ste bus naar Kandahar zaten geen Russen en de gewapende escorte vertrok snel. In Kandahar blijft de angst voortleven. De nieuwe rege ring van Babrak Karmal heeft beloofd om de gevreesde ge heime politie, de KAM, te ont binden, maar de inwoners van Kandahar geloven daar niet veel van. Net als in heel Afghanistan, is ook in Kandahar de loyali teit van de veiligheidstroepen aan twijfel onderhevig. Een jonge politieambtenaar klaag de bitter over de aanwezigheid van de Russische troepen en kwam tot de conclusie dat „Afghanistan een slecht land was geworden om in te leven". De felste geluiden komen uit de grote blauwkoepelige mos kee die zich tegen de horizon aftekent. Een jonge Islamiti sche geestelijke, gehuld in een witte tulband en een wijd gol vend gewaad, zei enigszins plechtig: „De mensen zijn ver anderd. Je kunt de woede uit hun ogen aflezen. Ze haten de Russen". Volgens hem zijn cellen van de onbekende Mu- jaheddeen guerrilla's actief in Kandahar en de omliggende dorpjes en onderhouden ze voortdurend contact met de guerrillabases bij de grens. De islamitische geestelijken zijn zich goed bewust van hun mogelijke invloed en gaan ui terst voorzichtig te werk. Ze roepen niet op tot de jihad (heilige oorlog) en evenmin vragen ze om de terugtrekking van de Russische troepen. Maar ze houden de gebeurte nissen in Kaboel nauwlettend in de gaten en luisteren regel matig naar de buitenlandse radiozenders. Het is niet helemaal duide lijk wie er opdracht heeft ge geven om de bazaar te sluiten na de straatgevechten in Kan dahar. Volgens een man die met gedroogd fruit op de markt staat, was het idee afkomstig van de islamitische geestelij ken die het economische leven van Kandahar wilden stilleg gen. Een ander zei echter dat het werk was van „buiten staanders", waarmee hij doel de op de Mujaheddeen guer rilla's. De nieuwe gouverneur-ge neraal van de provincie, She- navaz Shenavani, ontkent dat er oppositie is onder de islami tische geestelijken of de marktlui die zich van oudsher nauw verbonden voelen met de islam. Net als zijn collega's in Kaboel houdt Shenavani vol dat „de mensen erg gelukkig zijn met de nieuwe politieke situatie" en dat de oppositie afkomstig is van „agenten van de imperialistische mogend heden, zoals Amerika, China of Saoedi-Arabië. De 38-jaar oude gourver- neur heeft carrière gemaakt in het leger waar hij werkte op de afdeling communicatie. Hij zei dat hij door het Centrale Co mité in Kaboel tot gouverneur van Kandahar was benoemd vanwege „zijn bekendheid met het gebied". Toen Shenavani in zijn li mousine vertrok van zijn ambtswoning om ergens de eerste steen te gaan leggen, keurden de inwoners van Kan dahar hem geen blik waardig. Ze draaiden zich demonstra tief om of staarden somber voor zich uit. Kandahar beschikt slechts over stokken en stenen en het is nog niet duidelijk hoe de op standige bevolking zonder fi nanciële hulp en moderne wa pens hun vijandige gevoelens ten opzichte van de Russen en de nieuwe regering om kan zetten in effectieve actie. (COPYRIGHT THE GUARDIAN (De Stem) sport van acht tot| laus Rudi Meyler, In het kleine wittel Ie grote stimulator] brt in het Aarden- noor Liz Thurgood) KABOEL - In de Iffige Afghaanse lofstad Kaboel roept ,ffluëddzin de gelo ken vijf keer per dag [tot het gebed. Hoe- 1 het in de stad we- [ft van de Russische (ldaten, wordt de ou- Ilslamitische traditie [ere gehouden. Jget nieuwe regime van Ibrak Karmal, dat met lun van de Sovjet-Unie is jnstalleerd, heeft tot nu [geen pogingen gedaan l (je rol die de moskee in I nationale leven van Af- lanistan speelt, af te lakken. Integendeel, de luwe regering toont res- Jct voor de Islamitische Estelijken en spant zich ienschijnlijk tot het ui- ste in om de diepgewor- jde, conservatieve reli- |uze gevoelens niet te ■etsen. nie meeste moslims denken liter dat de nieuwe regering j schijnvertoning opvoert, it alles blijkt dat de Afgha- n niet gelukkig zijn met de fsische invasie en dat men volgens Washington, 00 militairen en 1200 tks die in december over het ltd heen denderden, liever i dan komen. Nog geen Lelt na de Russische inter file riep een geestelijke in tboel op tot de heilige oorlog lad) om de Russische troe ft uit Afghanistan te verdrij - In andere delen van het 1 weerklonken gelijksoor- jt geluiden. Je wijze waarop Karmal de slims aanpakt, is van cru- al belang in een land waar oa 90 procent van de 15 Ijoen inwoners het islami te geloof aanhangt. De ite Afghanen behoren tot Het nieuwe regime van Babrak Karmal dat met steun van de Sovjet-Unie is geinstalleerd, heeft nog geen pogingen gedaan om de rol van de moskee in Afghanistan af te zwakken. het soennisme, de belangrijk ste stroming binnen de islam. Shi'iten vindt men onder de Perzisch-talige Hazara's en in de westelijke stad Herat. In de noordelijk gelegen provincie Badakshan vindt men nog een groot aantal Ismaëlieten. Volgens waarnemers is de kans niet groot dat de opposi tie zich verenigt onder de vleu gels van de islam zoals in Iran is gebeurd in de strijd tegen de sjah. „De islam vormt hier geen bedreiging", aldus een Westers diplomaat. „De op standelingen zijn slecht geor ganiseerd en hebben nauwe lijks wapens. De Russische soldaten bevinden zich in een vreemd land en schieten zon der gewetenswroeging iemand Toch moet men de kracht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 15