EBODEN HEEK 3HEHEEHH3 Slecht gekleed SE Restauratie: de grimlach van gezag KNSTEMBOND FNV VERRAST Afzet boek stagneert SPOORSTAKING IN FRANKRIJK achten over „Electuur jjJII iende Sprei ere twee kussens te woning Eanje binnenland reden dan ook, ^legging .etc. fin ca Moraira MET WIM KOCK Nieuwjaar Tikkertje Vastenavond Gezag Hanteerbaar LfM VAN ZATERDAG 12 JANUARI 1980 b%L I villa's, bungalows en len oud) 115°-20° C) llus géén zorgen tijdens da I ■ar. omdat u niet op tekening loper voorzien van meubilair en I i betalen en in iedere lie, deskundige [ngsvlucht (in geval van koop I en en prijsklassen, allen reeds |n v.a. 40.000,-, jvillen wij bemiddelen ld (van b v. tuin) bij afwezig. bar onder tel. 076-133029 I imchalet kche Ardennen Jmgeven door prachtige natuur fakbij. thalet met woonkamer 35 m2- hapkamers - badkamer met lig- rage 70 m2. nte bewoning of als 2e verblijf l-k.k. IHALET p.v.b.a. [reeks fabrikant ris expositiepark kso Grobbendonk (België) 1.32.14.218916 Eik. afrit no. 21 Industrieterrein Berentals) lieEen bezoek aan onze grond- kan na telefonische afspraak. Tmnn loo.ooo.- geopend) ONDER NR. 11656 .0^ e,^ géiS°Xe0' i(de too' ,<e°' n^°' pa' ,eP°' iQeO- i>v. Blackwell (nie- IlS'kënt zijn voornaam en f, gebruikt hij die ook l,) befaamd Amerikaans ^ontwerper en berucht „zijn pittige uitspraken «■slecht geklede vrouwen 'gzijn jaarlijkse „zwarte t van slechtst geklede if'uwen weer bekendge- T jkt prinses Margaret van Leiand prijkt er (weer) op, f(L|S de popzangeres I „gie, Christina Onassis Tjjburgemeester van San Francisco Dianne Feinstein. Pakkend als altijd zijn de commentaren van Meneer Blackwell op de kleding van zijn slachtoffers: Bo Derek, ster van de film „10", waarin de held vrou wen aanslaat op een schaal van 1 tot 10, krijgt van Blac- kwell„-10 voor haar garde robe". Actrice („Luna") Jill Clay burgh :„Kleedt zich als Afri kaans struikgewas, wach tend op een safari". Televisiester Lonnie An derson, bekend om haar welgeschapen vormen: „Gewicht zou haar ergste vijand kunnen zijn. Zij be wijst het in haar kleding". Christina Onassis: .NKIeedt zich voor inspectie van haar tankers". Zangeres Deborah Harry („Blondie"): „Dubbeltje per dans en een stuiver terug". Country-zangeres Dolly Parton, eveneens bekend om haar weelderige vormen: „Gekreukelde beddesprei op levensgrote kussens". Burgemeester Dianne Feinstein van San Francisco, bekend om haar zakelijke broekpakken: „Ziet eruit of zij het stemhokje aan heeft". Prinses Margaret: „De meeste vrouwen kleden zich om hun leeftijd te verbergen. Prinses Margaret kleedt zich om hem te bewijzen". Actrice Valerie Perrine: „Ziet eruit als de bruid van Frankenstein die de Ziegfetd Follies danst". Model en actrice Margaux Hemingway: „Een chanoe- kahkrans de dag na Kerst mis. jet zal wel een teken des Bs zijn. Van een „zakelijke" Lel Ie verstaan. Op Drieko- ibgenavond. afgelopen zon- werd er gebeld. Voor de stonden drie verklede kin nen die beweerden dat ze de ie koningen waren en dat ze iarom geld ophaalden. Ze longen niet en achteraf reali- ,rde ik me dat dit eigenlijk edelen was Mevrouw Dina Giesbergen iEtten-Leur signaleert in haar Él ook al een koningentrio afraai verkleed langs de Et- ïise huizen trok, maar even- iin een Driekoningenlied ong. Een „snoepcent" moet mogsteeds komen, maar een als tegenprestatie kan er iel meer afHoe anders was at vroeger, schrijft mevrouw Hesbergen. „Wij waren niet erkleedmaar we hadden wel erlichting bij ons; een uitge- lolde mangelpee met een laarsje erin. Verder droegen leeen trommel bij ons waarin ie snoep verzamelden. In Etten kenden ze verschil de Driekoningenliedjes. Het Igemeen bekende natuurlijk p de eerste plaats; Drie Koningen, drie Konin- en, Geel me 'nen nieuwen hoed, Mijn ouden is versleten, Mijn moeder mag 't niet we it Mijn vader heeft geen geld, Heeft alles op 't rooster ge- ald. Minder algemeen bekend is iel volgende lied dat in Etten gezongen maar dat me- rouw Giesbergen ook in Lo- ;eren (België heeft gehoord: 'I Was op 'n Driekoningen- md, 'I Was op 'n Driekoningen- 69' Maria Ma^dalena zat op hze Lieve Heer z'n graf, Sta op, sta op de bittere ood, Je zonden zijn vergeven, M v/aren ze nog zo groot iisj, Slaaf in de kerk geschre- Over wat nu moet volgen leeft mevrouw Giesbergen Mr twijfels. De herinnering aat haar in de steek, maar de volgende regels hoorden er op de een of andere manier nog bij: We spraken geen enkele woord, Een doornenkroon op Jezu- kes hoofdje gedrukt Misschien dat anderen hier uitkomst weten. In haar brief geeft mevrouw Giesbergen ook nog de Ettense versie weer van een Nieuwjaarslied dat we eer der al uit Bavel hebben toege zonden gekregen (29 decem ber). Dat gaat zo: Nieuwe jaorke zoete, 't Verken heeft vier voeten, Vier voeten en 'nen stèèrt, Is nog wel een worstje wéérd, Hier woont nog wel een goede vrouw, Die nog wel wat geven zou, Lang zal ze leven, veel mag ze geven, Honderd jaar na deze dag, (hier pauseerden de zanger tjes even in afwachting van de gave om daarna te vervolgen:) Dat ze dan nog leven mag (Als de deur gesloten bleef of de bewoners van het huis geen snoep of cent konden missen, dan luidde de laatste regel van het lied:) Hak ze dan de kop maar af Nu we toch nog over Nieuw jaar zingen hebben kan ik een corrigerend briefje van Elli Jan sen (Bavel) aanhalen. Daarin wijst zij mij er terecht op dat het Nieuwjaar zingen niet plaats had op de nieuwjaarsdag zelf maar in de morgen van de ou dejaarsdag. V.l.n.r. (bovenste rij) Derek, Clayburgh, Anderson, Onassisen Harry (Blondiezm Onderste rij: Parton, Feinstein, Margaret, Perrine pn Hemingway. Inmiddels heb ik ook enkele varianten op het tikkertje ont vangen. Mevrouw A.E. Leijten uit Klundert herinnert er zich twee: ongelukstikkertje en beeldentikkertje. Het eerstge noemde kom ik overigens ook tegen in een brief van mevrouw A. Janssen uit Breda die daarin over kinderspelletjes in Indo nesië schrijft en waarop ik later nog zal terugkomen. Bij ongelukstikkertje moest de aangetikte zijn hand houden op de plek waar hij was ge raakt. Dat leidde er tenslotte toe dat iedereen mank, krom of scheef rondliep. Beeldentik kertje kende als regel dat de aangetikte stokstijf stil bleef staan in de houding waarin hij werd aangetikt. Dat leverde op d'n duur een zeer gevarieerd „wassenbeeldenmuseum" op Om uit te maken „wie 'm moest zijn" werd er in Klundert „afgebakerd" met het versje „Ie wie waai weg. Jij waait weg". Wie het overbleef was 'm. .In het oude Indië, waar de eerdergenoemde mevrouw Janssen tot haar veertiende woonde, werd tikkertje ook nog gespeeld als volgt: de eerste de beste die werd aangetikt, moest zich vasthouden aan de tikker. Het tweede slachtoffer sloot zich ook aan en vervol gens het derde totdat tenslotte de hele sliert kinderen op jacht was naar de laatst overgeble vene. Werd deze dan aange tikt, dan was het spel uit. Vooral in Brabant en Zeeuwsch-Vlaanderen heeft de verbreiding van de carna valsviering, sinds de jaren zes tig, de oude vastenavondtradi ties geheel overwoekerd. Zelf heb ik nog slechts vage herin neringen aan de vastenavond - die toen, waarschijnlijk in het spoor van de crisis, zeer som ber en - wat mijn herinneringen betreft - binnenshuis in de fa miliekring werd gevierd. Maar het is bekend dat in vroeger jaren de vastenavondviering zich in veel plaatsen ook op U straat manifesteerde: Er waren ook Vastenavondliedjes. Me vrouw Giesbergen uit Etten herinnert er zich nog één, doch slechts gedeeltelijk: De Vastenavond die komt aan, Ik heb nog wel een hondje staan, En dat moet er vanavond aan, Vier scherpe mes sen Met het oog op de naderende Vastenavond (19 februari) mag ik vooral de oudere lezers mis schien wel vragen hun herin neringen aan ouderwetse Vastenavondvieringen, voor namelijk voorzover die zich op straat afspeelden, op te schrij ven en ze me dan toe te sturen. Bij voorbaat bedankt. sbreide dokumentatie awood, rirnhem. optie e op Ie sturen ■el dag en uur van voorkeur), dg. Mdinaal Ottaviani vind ik nou typisch een man die denkt, Jls je het weerbericht maar niet verandert, het weer ook reilde blijft." Cabaretier Fons Jansen vertelde deze grap jaren «fen over de gang van zaken op het Tweede Vaticaanse Con s'Ottaviani was geruime tijd hoofd van wat nu de Congrega- vwr de Geloofsleer heet en hij was een zeer behoudend man, van de Curiekardinalen die het concilie een blunder vonden, d'epere werkelijkheid in de grap van Fons Jansen werd door ""een herkend. In dezelfde trant sprekend zou je over de e ontwikkelingen in de kerk kunnen zeggen: er wordt laren na het concilie toch maar weer gewerkt aan een U'1 weerbericht omdat de heersende weersgesteldheid som- fcn niet bevalt. oe men de huidige ontwik- öi ook zou willen en jnen typeren, zeker is dat Tweede Vaticaanse n™e en met de daarop ge- pauskeuzen slagen - lee' of gedeeltelijk - zijn 'annen om de kerk „bij de brengen, maar niet de De Diocesane Pas- Raad van het bisdom a neeft bij de bespreking ie agenda van de bijzon- ■ht„^bpppensynode te lle ik littert dat op die over- a§enda het thema „De ln de samenleving" door afwezigheid. lwn van de Italiaanse ./'■stieke Vaticaandes- idzr 1® die onlangs Neder- )n rondgetrokken om de *se situatie hier te peilen l, J, °°g op de bijzondere tinverklaard dat het aan zich afgewend heeft /Problemen in de wereld maatschappij en weer "nnenkerkelijk bezig is. Penwerk a 1Ie vorige afleveringenvan ser'e is een aantal aspec ten van het kerkinstituut aan de orde gesteld, aspecten die niets met theologie te maken hebben, maar die aantonen hoezeer het in de kerk men senwerk is op de meeste fron ten. Dat maakt een groot stuk relativering mogelijk, met na me ten opzichte van de gezag sorganen: daar is het bepaald ook niet allemaal goud wat er blinkt. Lang niet altijd worden daadwerkelijk de belangen van de totale geloofsgemeen schap gediend en zeker niet met open vizier. Juist dat laat ste maakt een stuk gezond wantrouwen gerechtvaardigd en noodzakelijk. Terug nu naar de vraag wat er momenteel in de kerk gaan de is. Alle geluiden die tot nu toe te beluisteren zijn geweest over de veroordelingen van en processen tegen theologen, komen overeen: er is een pe riode aangebroken waarin ge tracht wordt de klok terug te draaien. Het blijft natuurlijk de vraag of dit op termijn ge zien echt het geval zal zijn. Geen vraag is het meer of dit zonder ongelukken gepaard zal gaan: de eerste slachtoffers zijn al gevallen. In dit verband is een historische opfrisser niet overbodig, want de kerkge schiedenis van de laatste twee eeuwen is waarschijnlijk niet iedereen bekend. De laatste tweehonderd jaar heeft het katholieke kerkinstituut al overhoop gelegen met het probleem wat ze aanmoest met een wereld die te voorschijn was gekomen uit de reeks re voluties aan het einde van de achttiende eeuw: politieke, wetenschappelijke en indus triële revoluties. De kerk is er nog steeds niet uit, althans de topleiding niet. Al die eeuwen zijn er in de kerk grofweg twee groepen geweest die frontaal tegenover elkaar stonden in deze kwestie: zij die de wereld vertrouwden en zij die de „mo derne" wereld zondig en slecht vonden waar tegenover van de kerk slechts één opstelling mo gelijk was: hardnekkige af weer in het volste vertrouwen dat de kerk haar vijanden toch wel zou overleven. De laatste groep heeft in twee eeuwen nog steeds geen gelijk gekregen. Maar' ja, de kerkelijke leiding heeft er ook eeuwen over ge daan om te erkennen dat Gali leo Galilei toch gelijk had. Opvallend in die laatste twee eeuwen kerkgeschiedenis is, dat de grote katholieke den kers steeds weer behoorden tot de groep die openstond voor de „moderne" wereld. Om de zaak helemaal vervelend te maken, wisselden pausen van de ene stroming en de andere stroming elkaar op de stoel van Petrus af. Het behoeft geen betoog dat nogal wat katholie ke denkers en wetenschappers de laatste twee eeuwen het slachtoffer zijn geworden van deze situatie en de vernieling in zijn gegaan. De veroordeling van Küng is er een in een lange rij van de laatste twee eeuwen. Dat de afgelopen tweehonderd l.-W/ r. - if (Van een onzer verslaggevers) BEEK - Onder een deel van het personeel van uitgeverij „Electuur" in Beek heerst onte vredenheid over de lonen die in het bedrijf betaald worden. Bij „Electuur" dat geen lid is van de werkgeversorganisatie Notu, wordt zonder CAO gewerkt, „Electuur" geeft bladen uit op het gebied van de elektronica. Het bedrijf kwam eerder in het nieuws doordat het als eerste onderneming per 1 ja nuari 1980 voor zijn 100 werknemers een 35- urige werkweek invoerde. De publiciteit die daardoor werd losgemaakt, leidde ertoe dat enkele personeelsleden ook de aandacht ves tigden op enkele minder positieve zaken, zoals het ontbreken van een CAO en een pensioen regeling. De dienstenbond FNV wil nu op korte termijn een gesprek met de directie om de hele beloningsstructuur door te lichten. „Er werken enkele journalisten, die duide lijk het gevoel hebben dat ze onderbetaald worden. Ze zouden betaald willen worden volgens de CAO voor de tijdschriftjournalis ten", aldus bestuurder P. Smit van de dien stenbond FNV. Volgens Smit moet er ook ge praat worden over de onduidelijke functie omschrijving. „Nu zijn er vaak mensen met zeer uiteenlopend werk actief in dezelfde functie". Directeur W. van der Horst van Electuur ziet het gesprek met de dienstenbond met ver trouwen tegemoet. Weliswaar worden onge veer 35 van de 65 personeelsleden die in het hoofdkantoor in Beek werkzaam zijn, aange duid als „redactionele medewerkers", maar het betreft hier volgens de directeur geen „echte" journalisten. „Het zijn HTS'ers en MTS'ers die hier als technicus zijn binnenge haald. Hun werk bestaat voor 90% uit onder zoek op het gebied van de elektronica. In to taal schrijven die 30 a 35 man zo'n 40 pagina's per maand. Dan kun je toch niet spreken van journalisten?", aldus Van der Horstm Enkele medewerkers schrijven wat meer, maar volgens Van der Horst beperkt zich dat hoofdzakelijk tot vertaalwerk. „Ik ben wel op zoek naar een echte journalist, die leesbare verhalen over de elektronica kan schrijvén, maar die is niet te vinden. De mensen hier zijn uitsluitend technici. Ze beheersen hun vak uitstekend, maar dat is niet de journalistiek. Als ze weggaan, zullen ze ook zeker niet bij een krant gaan werken". Volgens Van der Horst liggen de salarissen bij Electuur boven wat in vergelijkbare be drijven betaald wordt. Ook de dienstenbond, die het'bedrijf altijd als een moderne, goedge- leide onderneming heeft aangeprezen, heeft opgekeken van de klachten. Smit: „Dit is voor ons toch wel als een verrassing gekomen. Je kunt je afvragen waarom die lui niet eerder aan de bel hebben getrokken als er problemen zijn". AMSTERDAM (ANP) - Puur economisch gezien wor den er per jaar te veel nieuwe boeken uitgegeven (8.000 titels per jaar). Wanneer in dit kader alleen de harde wetten van economische effectiviteit wor den toegepast op het boek, dan zouden wij als eerste vereiste onze verscheidenheid moeten verminderen. Dit heeft de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB), J. Remarque, gezegd tijdens een persconferentie ter gelegenheid van het 100-jarige bestaan dit jaar van die bond. In zijn toespraak pleitte Re marque voor het behouden van die diversiteit van boeken. „Boeken zijn niet alleen een fysiek fabrieksmatig produkt, maar door hun geestelijke in houd ook een cultuurgoed. En daarvoor gelden geen wetten, behalve dan dat iedereen mag „zingen zoals hij gebekt is" en mag schrijven wat zijn geest hem ingeeft," aldus Remarque. Volgens hem wordt dit „cul turele" punt vaak door de overheid over het hoofd gezien. „De EG-economen vinden culturele verscheidenheid maar een onhanteerbare zaak en denken vooral aan „mede dingingsregelingen en mis bruik van machtsposities," al dus Remarque. Hij vervolgt: „Het boekenvak is daarom met alle inspanning bezig zijn overtuiging over te dragen aan diegenen die in politieke zin beslissingen moeten nemen en duidelijk te maken dat naast de economische ook cultureel- politieke overwegingen mee zullen moeten tellen." Volgens Remarque zijn de economische vooruitzichten voor uitgeverijen niet riant. De boekenafzet stagneert al jaren en het distributiekanaal, de boekhandel, heeft het moeilijk. De wat sombere toekomst wil de Remarque echter geenszins koppelen aan de technologi sche ontwikkelingen waarbij de „lezers" via beeldschermen jaar theologen zijn veroor deeld voor zaken die nu in de kerk gemeengoed zijn gewor den, is tegelijk navrant en hoopgevend. In de laatste twee eeuwen is er echter wel iets ge beurd op dit terrein: in tegen stelling tot het begin is de groep „afkerigen van de we reld" een grote minderheid geworden, zij het niet een machteloze minderheid. Als de hele mensengeschie denis het beeld vertoont van drie stappen vooruit, twee ^stappen achteruit, dan is het verschil met de kerkgeschie denis dat hier veelal sprake is van één stap vooruit en een halve achteruit. Al zou dit fei telijk niet geheel juist zijn ge typeerd, dit leeft gevoelsmatig sterk als mensen zeggen dat de kerk bijna altijd zo ontstellend achter de feiten aanloopt. Deze vrees voert ook nu de boven toon als gesproken wordt over een nieuwe periode van res tauratie. Leg alle voorbe schouwingen op de aanstaande bijzondere synode maar eens naast elkaar, niet alleen in dag- en weekbladen, maar ook van Diocesane Pastorale Ra den en andere kerkelijke groe peringen. Men kan zich echter afvragen of op alle terreinen de klok teruggezet gaat worden of dat de gevreesde restauratie zich in feite zal beperken tot een aantal zaken. inzien allemaal rond de positie van het gezag in de kerk en meer in het bijzonder van het centrale gezag. Hans Küng heeft zijn leven lang de kerk als thema van zijn theologische arbeid genomen met daarin de plaats en functie van het gezag. Hij heeft herhaaldelijk de juistheid van het handelen van het hoogste kerkelijke gezag in twijfel getrokken. Prof. Schil- lebeeckx is na zijn onderhoud in Rome tot de volgende slot som gekomen: „Is mijn kijk op Christus mogelijk zonder kri tiek op de bestaande kerken? Nee, dat is niet mogelijk. Meer Langzamerhand begint er mijns inziens enige duidelijk heid te komen. Wat er gaande is, concentreert zich bij nader hun lectuur voorgeschoteld zouden krijgen. „De technolo gie verrijkt ons media-land schap juist met nieuwe soorten en mogelijkheden. Nog heel lang zal bij velen de keus val len op een boek," aldus Re marque. De KNUB, die er zorg voor draagt dat de 180 aangesloten uitgevers zo goed mogelijk kunnen uitgeven, viert dit jaar zijn 100-jarige jubileum. In dit kader is een aantal activiteiten op touw gezet, voor het groot ste deel gericht op het lezer spubliek. Met als thema „100 jaar bezig met boeken" wordt de jaarlijkse boekenweek, die dit keer twee weken zal duren, geopend in het concertgebouw in Amsterdam. In het kader van het jubileum worden daarna festiviteiten verzorgd in Utrecht (broodje boek), Den Haag en andere steden van het land. Er komen onder meer een nationaal concours zondags dichters, een symposion over de zich veranderende visies op het uitgeven, een tentoonstel ling en een officiële bijeen komst in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Ook wordt een boek over de geschiedenis van de KNUB uitgegeven en is er een onderwijsproject. (Van onze correspondent Jan Drummen) PARIJS - Het spoorverkeer in Frankrijk zal volgende week ontwricht worden als gevolg van beurtstakingen van het perso neel waartoe de drie belangrijkste bonden van werknemers op geroepen hebben. De reeks stakingen begint zaterdagavond om 20.00 uur en eindigt zondag 20 januari om 08.00 uur. De gevolgen van de actie zullen zich het sterkst doen gevoelen van zaterdag tot woensdag aanstaande. De linkse vakbonden roepen het treinpersoneel op om het werk neer te leggen vanaf zaterdagavond tot maandag morgen en de bond van zelfstandig rijdend spoorwegpersoneel heeft de staking uitgeroepen van maandag middernacht tot woensdag 16.00 uur. Het treinverkeer van en naar het buitenland en uiteraard door Frankrijk zal door een en ander gestoord worden, hoewel eerst maandag na te gaan zal zijn in welke mate de staking het verkeer verlamt. In elk geval dienen personen die volgende week naar Frankrijk denken te reizen, er rekening mee te houden dat het verkeer aanzienlijk belemmerd en evenzeer geheel en al gestremd kan zijn. dan alles wat ik geschreven heb, stond in Rome daarom mijn derde boek, dat nog niet geschreven is, onder verden king." Dat derde boek zou na melijk gaan over de kerk en het kerkelijk gezag. Ook die an dere theologen hebben in hun werk en geschriften het gezag niet ongemoeid gelaten. En ook bij de bijzondere bis schoppensynode gaat het om een strijd waarbij Rome zijn gezag wil herstellen. De syno de is geen gesprek tussen de Nederlandse bisschoppen en de paus, waaraan twee reli gieuzen en een Belgische bis schop zijn toegevoegd, maar uit betrouwbare bron is on langs vernomen dat bij elk gesprek niet één of twee Cu riefunctionarissen betrokken zullen zijn, maar verschillende en dat de perschef van het Va- ticaan bij alle gesprekken aanwezig mag zijn (sic!). De Curie is dus partij geworden in de synode. Herstel van het centrale ge zag van Rome, herstel van een vormigheid, want dat schept pas duidelijkheid, herstel van tucht en orde zoals Rome die opvat, kortom: terug in een gareel dat het allemaal veel hanteerbaarder maakt zoals vóór Vaticanum II- Voor de Curie ongetwijfeld een doel waarnaar nog altijd wordt ge streefd in de mate van het mo gelijke. De mogelijkheden kunnen uitgebreid worden na veroordelingen en door via be noemingen bisschoppencon ferenties vleugellam te maken zodat ze „uit eigener bewe ging" in Rome aankloppen om uitspraken. Schillebeeckx kreeg het in Rome ook te ho ren: Roma mora, Rome heeft de tijd. De analyse van Andrew Greeley wordt met de dag grie zeliger: de veldslag Vaticanum II is nog lang niet uitgevochten en dat zal nog een onbekend aantal slachtoffers eisen, waaraan de kerkgeschiedenis overigens zo rijk is. Leg in Rome maar de vraag op tafel of ze daar echt wel ge loven dat het Volk Gods geleid wordt door de H. Geest," was een van de boodschappen die de Diocesane Pastorale Raad van het bisdom Breda bisschop Ernst heeft meegegeven naar Rome. Het verwijt is duidelijk: stelt de kerkelijke leiding toch niet het grootste vertrouwen in eigen kunnen en getuigt ze daardoor niet veeleer van on geloof dan van geloof? De grootste strijdvraag die ten grondslag ligt aan alles wat er in de kerk gaande is, is mijns inziens de juistheid of onjuist heid van de overtuiging dat het geloof en de geloofsgemeen schap niet allerlei vérgaande beschermingsmaatregelen be hoeven omdat juist de ge loofsschat krachtig genoeg zal blijken om bestand te zijn te gen de machten die haar zou den belagen. Hiermee is zeker niet betoogd dat er geen lei ding gegeven zou hoeven te worden, integendeel. We ci teerden al eerder een uitspraak van kardinaal Siri dat de H. Geest dan pas werkt wanneer „wij ons deel van het karwei opknappen". Dat is juist, maar de vragen beginnen te rijzen wanneer de overtuiging veld wint dat „ons deel van het karwei" nagenoeg het volledi ge karwei is geworden. Dan komt de glimlach van gezag ook over als een grimlach. Eén vraag blijft nog over: wat heeft de geloofsgemeen schap in zijn geheel gedaan of nagelaten dat de glimlach van het gezag lijkt te gaan verkeren in een grimlach? Die vraag mag iederen wel bezighouden nu de bijzondere bisschop pensynode begint aan „haar deel van het karwei", dat be slist wel gedaan moet worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 5