PTr'TaTïiMT VTM uit „We voeren geen actie, maar gaan discussie ook niet uit de weg" Caftaarorio 1 fe-fe xpositie JACQUES AKERBOOM: eleid ir Ibliihl als zuurPruim. Hij oek Parade der prefeten Met papieren poppen spelen En het smachten houdt niet op 9 Er komt een vriend vanavond Improviseren met poppen Rationale Monumentendag Liekesboek van John lundstrom eindredactie: Henk Egbers iRDAG 12 JANUARI jgJ ber cafélokaal aan de Markt Zelzate. Een gehoor van ontei gende boeren en geïnteres seerde Zelzatenaren luistere er naar zijn relaas. Het mondt uit in de conclusie: alle wette lijke middelen zijn uitgeput, het enigszins berustend „Tiens, wat is wettelijk in on land?" De reactie uit het rokt rige zaaltje: „Voldoend steekpenningen geven". De Groenvreterkes voelt zich tot het uiterste gedrevel De beslissing is gevallen. D blunder komt naar Zelzati Het enige middel is nog i publieke opinie mobiliserene illegale actie, die tot in Brussi door moet klinken. De Zelza tenaren krabben er nog eea even voor onder d'n klak. Sug gesties voor actie zijn er al: bij voorbeeld het bezetten vand brug over het kanaal van Gei naar Terneuzen. Het kunsl werk is eigendom van Open bare Werken. Geen gek ide vindt Laureijs: „Met zijn alia naar de brug. We gaan d'r on tenten op slaan en ze gaan niet af voor Openbare Werk* zegt dat da' spel bij Callej mansputte niet doorgaat geloof niet dat ze ons allemai van de brug in 't sop zulle storten, denkt ge!'-" VIJF tentoonstellingen te gelijk zijn geopend in het Van ibbemuseum te Eindhoven: geelden en aquarellen van Da- ïld van de Kop uit Den Haag; schilderijen en aquarellen van de Delftenaar .Erik Pape; schilderijen van de in Helmond woonachtige Bert Loerakker; David Askevold uit Los Ange les als vertegenwoordiger van de narrative- of story-art en de jjieuw Zeelander Darcy Lange met een Maori project in samenwerking met het sociologisch instituut van de Utrechtse universiteit. Alle exposities lopen tot en met 10 februari. BEAUX Arts Trio (wereld vermaard) komt in ons land vier concerten geven van Havdn, Brahms, Beethoven en Schubert; op 27 januari in Concert gebouw Amsterdam, 29 januari muziekcentrum Vredenburg Utrecht; 30 ja nuari Concertgebouw Haar lem en 31 januari Diligentia Den Haag ,JAN KLAASSEN-Festival wordt vanaf 26 januari tot 9 februari gehouden in vier Utrechtse theaters. Er worden dan twaalf Jan Klaassenvoor- stellingen met poppen gege ven; voor jong en oud. Op 9 fe bruari is er een „congres" over de levensvatbaarheid van Jan en Katrijn. In 't Hoog is in deze periode een tentoonstelling met Jan Klaassen en de zijnen. 1 ERNEST Bour komt Het Brabants Orkest dirigeren. Vincente Zarzo is daarbij solist in de eerste hoornconcerten van Mozart en Richard Strauss. Verder staan op het programma Ad Marginem van Raxach en Mathis der Mahler van Hindemith. Onder meer op S februari in Breda en 7 fe bruari in Tilburg SURREALISME in Polen is let onderwerp van de ten toonstelling die gisteravond geopend is door de ambassa deur van de Volksrepubliek Polen in het POC te Eindho ven. Tot en met 10 februari is er werk te zien van een groot aantal Poolse kunstenaars. KEES Vollemans, weten schappelijk medewerker van de TH Delft krijgt op 18 ja nuari in de Rotterdamse Doe len de Pierre Bayleprijs '79 roor architectuurkritiek. Drieduizend gulden en een penning. INTERNATIONALE dans en kinderdans is onderwerp van een aantal cursussen te ge ven door de Nevo. In Breda starten dergelijke cursussen op 21 en 26 januari; in Drimmelen op 24 januari en in Etten-Leur op 22 januari; in Roosendaal op 22 januari. Nederlandse danscursus wordt in Zeeland gegeven op 19 januari in Aar denburg; Griekse cursus in Vlissingen op 9 februari en Roemeense dansen in Aarden burg op 23 februari. Wie er meer over wil weten: Nevo tel. 660348. ENERGIE-besparing is het onderwerp van een affiche wedstrijd georganiseerd door niemand minder dan de Mobil. Negen Europese landen doen er aan mee. Per land drie prijswinnaars. Een jury onder leiding van Wim Crouwel beoordeelt de Nederlandse in zendingen. Sluitingsdatum is W maart a.s. Studenten aan Mademies voor beeldende kunsten, grafische scholen en dergelijke instellingen kunnen meedoen. In het Dordrechts Museum is momenteel een tentoonstelling te zien, die cultuurhistorisch zeker van belang is en uit ar tistiek oogpunt op zijn minst merkwaardig mag heten. De in 1795 in Dordrecht geboren kunstenaar Ary Scheffer was in de 19e eeuw in Frankrijk een beroemdheid, werd nadien misprezen en vergeten en mag zich nu weer in een herwaar derende belangstelling ver heugen. Het enige wat ik wan trouw aan deze onderneming zijn de wortels van deze ac tuele belangstelling. Dat is dan ook ongeveer het enige wat niet duidelijk wordt bij deze, door een voortreffelijke cata logus begeleide, tentoonstel ling. Deze bestaat uit 82 teke ningen en 13 olieverf schetsen. In 1899 kreeg het museum van Scheffers dochter de na latenschap van deze romanti sche artiest: portefeuilles met 341 tekeningen, een groot aantal schilderijen, enkele sculpturen grafiek en voor werpen. Daar werd niet zoveel mee gedaan. In '58 werd met een tentoonstelling aandacht voor Scheffer gevraagd, maar eerst in onze dagen schijnt er een publiek voor te zijn. Drs. Leo Ewals, kunsthistoricus aan de Nijmeegse universiteit, deed een diepgaand onderzoek naar de loopbaan van Scheffer aan de hand van Zijn inzendin gen op de Parijse salons vanaf 1812 tot 1846. Deze studie staat in de catalogus en biedt '.'(V - tM Ik.ar daarbij. Hem werd zelfs het lidmaatschap van de Acadé mie Francaise aangeboden. Maar toen was de jonge Bau delaire, die hem aanvankelijk bewonderde, al begonnen met hem weg te schrijven. Na een wat moeizame tradi tionele neo-classicistische start, dook hij progressief in de romantiek. Hij was 17 jaar toen hij debuteerde in de Pa rijse Salon, nadat hij samen met Delacroix en Géricault op het atelier bij -Pierre Guérin een opleiding had gekregen. Ary werd de meest gereprodu ceerde genre-schilder; lieve ling van het publiek. Hoewel hij zeer wisselvallig en uit eenlopend werkte, wordt hem toch ook wel een synthese toe gedicht die het coloriet van Delacroix en de helderheid van een Ingres in zich verenigt. Ary Scheffer zou je een in zijn tijd geëngageerde kunstenaar Ary Scheffer: tekening - 1831 over de opstand van polen tegen de Russen; kozak te paard vertrapt vrouw en witte adelaar (Poolse natie) veel inzicht om zijn artistieke ontplooïng te kunnen volgen. Het Louvre te Parijs richtte onlangs de grote Salie Denon opnieuw in met Delaroche, Deveria, Couture, Sigalon, Geleyre èn Scheffer. Maatschappelijk gezien heeft deze Nederlandse Parij- zenaar in de 19e eeuw danig meegeteld; met name toen hij artistiek raadsman van koning Louis Philippe werd, op drachten. in paleis Versailles uitvoerde en koningskinderen kunstzinnig schoolde. Dat hij onder meer Lamennais en Co- querel portretteerde hoorde kunnen noemen. Politieke en religieuze spanningen van zijn tijd bracht hij tot uitdrukking. Je kunt dit overigens ook „trendgevoeligheid" noemen. Na Waterloo voedde hij het Volksempfinden met histori sche stukken, die het vrij heidsideaal en de heroiek ver- „Aanvankelijk wilden wij een Brabantse Monu mentenkrant in het leven roepen. Het werd een tijd schrift voor heel het land", Dat vertelt Jacques Aker boom, die de afgelopen week het eerste exemplaar van het tijdschrift „Monu menten" aanbood aan staatssecretaris G. Wallis de Vries. Een informatief blad voor iedereen die op een of andere wijze betrokken is bij monu mentenzorg of zich interes seert voor historische bouw werken en landschappen. Akerboom, beleidsambtenaar monumentenzaken van de provincie Noord Brabant, voert de redactie samen met de publicist Anton van Oirschot. Samen schreven ze indertijd het boek „Is zonde van Bra bant". De derde redactie-man is Walter Kramer, architect, die voorheen in dienst was van Monumentenzorg in Brabant en de drie noordelijke provin cies. „Monumenten" wordt uit gegeven door de stichting i.o. „Monumenten" in samenwer king met de Monumenten- wacht. Deze organisatie be staat nu zeven jaar. De mannen van de wacht klauteren dage lijks over en door oude geres taureerde gebouwen om te in specteren hoe de zaken erbij staan: ze verrichten kleine ra- paraties en onderhoud. Walter Kramer haalt in het eerste nummer herinneringen op; hoe in 1973 deze Monumenten- wacht in Friesland begon. De Brabanders Koos van Bergen uit Rijen en Wim van Boxtel uit Haaren vertellen over hun da gelijkse ervaringen als monu mentenwachter. De corres pondenten van het nieuwe tijdschrift in iedere provincie hebben ook bindingen met die organisatie. Voor Zeeland is dat de secretaris van de wacht in die provincie, J. v.d. Voord uit Middelburg en in Brabant is dat de technisch adviseur G. Valk uit Rosmalen. Abonnees van de Monu- mentenwacht krijgen het blad gratis. Verder wordt het ge zonden aan gemeentebesturen, kamerleden, statenleden et cetera. Een tijdschrift voor beleidsmakers? „Niet alleen", zegt Jacques Akerboom. „Ie dereen, die geïnteresseerd is in monumenten of ermee te ma ken heeft, geïnformeerd wil worden, kan er zich op abon neren. „Monumenten" moet je niet zien als een verlengstuk van de overheid. Het accent ligt op de informatie. We gaan echter de discussie niet uit de weg. Maar we voeren theorie- vorming-vragen over het functioneren van de monu mentenwet; over de inhoud van het begrip monument e.d. - komen zeker méér aan bod dan in dit eerste nummer nog het geval is. We hopen zeker dat het tijdschrift invloed op het beleid zal hebben. Ik denk dat het interview met Wallis de Vries, waarmee dit nummer opent, best reacties kan los maken", aldus Jacques Aker boom. De staatssecretaris blaast hoog van de toren. „Deze rege ling is een wereldprimeur", zegt hij trots als hij aankon digt: „Het ligt in de bedoeling in 1980 te beginnen met het verlenen van subsidies voor onderhoudswerkzaamheden". Dat blijft dan voorlopig be perkt tot kerken en kastelen. Ook noemt hij het „een perma nent misverstand", dat er al jaren gedacht wordt dat er sjorake zou zijn van een subsi diestop, waarna hij miljoenen uit zijn hoed tovert. Zo ziet het eerste nummer er uit Wie het eufemistische jaarverslag van Monumentenzorg onlangs ge lezen heeft weet wel beter. Re dactionele commentaren wor den in dit tijdschrift dan ook nog gemist. Verder wordt in dit eerste nummer onder meer aandacht besteed aan de opleiding van ambachtslieden voor herstel van monumenten in Venetië; het rapport Bebouwing en landschap van CRM en thema Nederland beschermt jonge monumenten. Het ligt in de bedoeling dat het volgende nummer ook in de losse ver koop verkrijgbaar zal zijn; 6,75 per nummer. Wie zich wil abonneren kan dat doen voor 36,- (excl. 4 procent BT W) per jaar (6 nummers) bij KSN, antwoordnummer 26.5400 VR Cuijk. H.E. Tekst: Paul de Schipper Foto's: Cor de Boer 1- "ie smachtend uitkijkt naar |Se™e scheldkanonnades van I HERMANS zal zich met 1 pj? jongste boek IK DRAAG IbSt HELM met VEDER- IfBo De Bezige Bij Ij,"'50) teleurgesteld voelen. Im'Ii daarom eerder ge- ■PUDliceerde stukken in NRC, I «ooi en Nieuwsnet bijeenge- I et onder een vijftal verzamel- 11"1?' Alleen onder het kopje I jflederland's verrotting" blijft IJ ^jvelend schelden en be- 1 nukliger," De rest van het Ifc°h 'ruim *0" pagina's) bevat I ödragen over schrijvers en I anjse musea en exposities. I °ms wel informatief, maar |een nieuws en vaak ver- Iv»!t dmvrijblijvendgekeu- llcm Pressant vind ik wel de lte)UZif dle Hermans daarbij I,. j '.ln de schrijverswereld IsnJ, ileratuurwant dat zegt over hemzelf dan de I «betreffende auteur. IvoeBt ui)n Bijkaart-bundel lm» Hermans eigenlijk niets rtoe aan zjjn rotte opmer- |J," «ankeren op zijn voor- l,. J»e collega's aan de Gro- ItiM le universiteit, blijft Aan- InoL dnekki8 een ex-SSer leène minjster De Koning I gereformeerde glimpieper, Rudi Dutschke een Goebbels en een Hitier; zet zich af tegen Wim Kok, tegen links en het Marxisme etceters. Je merkt gewoon dat Her mans al zeven jaar in Parijs W.F. Hermans: Boeh... woont en er niet echt meer bij- hoort. Zijn vrijwillige bal lingschap werpt vruchten af. Als hij nu binnenkort ook nog zorgt voor een fikse ruzie met Nieuwsnet, dan zijn waar schijnlijk de media ook bevrijd van zijn bijdragen en kan hij in Parijs in zijn vet gaarsmoren. Het is aÜeen te hopen, dat Jeroen Brouwers niet denkt, dat hij de taak van Hermans moet overnemen. De tirade die hij in de zogenaamde nieuwe Revisor tegen de literatuurders van de jaren zeventig heeft af gestoken doet het ergste ver moeden. Hij lijkt Beëlzebub met de duivel uit te drijven, als hij de Hermans-naapers van het Amsterdamse studen tenblad Propia Cures lik op stuk probeert te geven. Het beroerde van al die ont wikkelingen vind ik dat het zogenaamde genre van de po lemiek een vrijbrief geworden is voor harteloos schelden, verdachtmakerij en zo-maar- roddel-beweringen, waarna de beschuldigde tot taak heeft de onbewezen aantijgingen te ontzenuwen. Door de man te spelen, en niet de bal, maak je nieuws! Kruip je over de rug van een ander in de publiciteit. Kijk, het is natuurlijk een vrij elitaire zaak om bijvoor beeld te discussiëren over wat nu wèl of geen literatuur is. Zal de meeste mensen een rotzorg zijn. Maar als je zo'n onder werp kunt verpakken in een van dik-hout-zaagt-men- planken-stij 1 wordt de sensatie geprikkeld, maak je nieuws. Dat Brouwers last heeft van een soort Henk van der Mey- den-praktijken in een literair lijkend jasje bij een aantal (ex) Propria Cures-jongens is be grijpelijk. De wijze waarop vanuit die hoek in de afgelopen jaren stukken zijn gemaakt in andermans leven door zeer grove beweringen had dezelfde fascistoïde trekjes als Her mans vaak verweten wordt. Onder het mom van Het Vrije Woord! Bij het voetballen krijg je nog een rode kaart als je de man speelt, maar via het ge schreven woord schijnt dat straffeloos te kunnen. Ik denk echter dat er andere methoden zijn om dat aan de kaak te stellen dan Brouwers gedaan heeft in Tirade. In de Vlaamse krant De Morgen heeft onlangs Ronald Soetaert eens op een rijtje gezet de na men die critici de afgelopen jaren voor W. F. Hermans be dacht hebben": De oude kwel geest; de zwarte sprookjes schrijver; de essayïst-sadist; de veelweter-betweter; de boa; de vuilspuiter; de treiterige kwal; het kinderachtige kwa kertje; derderangs-pamflet tist; de academische luis; de fascistische desperado; de mentaliteitsbederver; de ver schrikkelijke Hollander; de kribbebijter; de boeman uit Groningen; het beest van Ha ren etcetera. En....Hermans hij ploegde voort...Dus.... Verontwaardiging over de wijze waarop mensen in „de literatuur" gepakt worden wordt afgedaan met „ethisch gezwam"; de prikkel om straffeloos verder te gaan wordt vergroot (want je wordt beroemd...) en de hoop dat de beschuldigers zelf op hun bek vallen wordt meestal niet ver vuld. De zaak waarom het gaat is allang vergeten; doet er meestal niet meer toe. Terug naar Hermans veder bosch. De pluimage van zijn. helm (een oorlogsding) wordt in dit boek onder meer samen gesteld uit auteurs als Van Deyssel, Hamsun, Celine, Apollinaire, Milosz, Renard e.d. Een typisch stel, waarover Hermans soms typische, soms interessante dingen vertelt; als ging het over hemzelf...! Daar naast toont hij zich in een aantal bijdragen nogal en thousiast over het Centre Pompidou, al was het maar omdat links het geldverkwis- ten vond. De film Pastorale vindt in zijn ogen geen genade, de film Wan Pipel wel...het is allemaal niet zo belangrijk. Het blijkt dat Hermans af en toe best constructief onder houdend kan schrijven. Hij beperkt zijn vervelende op merkingen dan tot enkele uit schieters als de oliedomme opschepper J. B. Charles of „Nederland, waar slechte dichters en slechte weekbla den door de belastingbetaler worden ondersteund". Nee, Hermans is langzamer hand vervreemd van Neder land. Hij verliest daarmee ook zijn recht tot oordelen over actuele ontwikkelingen. Her mans begint zich belachelijk te maken. Zijn eeuwige frustra ties beginnen te vervelen. Laat hij rustig in Parijs zijn dage lijkse uiensoep eten, maar de oprispingen en andere bijko mende verschijnselen mag hij bewaren voor zijn nieuwe va derland. HENK EGBERS heerlijkten. Hij haalde zijn stof bij de grote Engelse en Duitse klassieken en speelde in op re ligieuze gevoelens. Al deze elementen komen op de tentoonstelling tot uitdruk king met tekeningen die vooral gediend hebben als studiema teriaal voor doeken, die als hoogtepunten in zijn oeuvre gelden. Deze tekeningen heb ben vaak iets aantrekkelijks omdat ze nog niet ten onder gegaan zijn in de gemanië reerdheid van het schilderij. Faust, de Vrouwen van Souli, de Burgers van Calais, Thomas van Aquino om enkele van zijn studies te noemen bewijzen dat. De pose, het onwaarachti ge treft mij het meest bij zijn latere religieuze studies als Christus Consolator, waar te genover zeer echt gevoelige te- kenschetsen staan als kop van Satan, Johannes de Doper of Johannes de Apocalyps schrij vend. Verder tref je er een aantal rake portretschetsen aan van mensen uit zijn naaste omgeving. Ik zie het tekenwerk van Scheffer liever dan zijn schil derijen, omdat ze meer puur heid bevatten. Als kunsthisto rische verschijning is Ary Scheffer wel een boeiende verschijning, al wantrouw ik de ideale droombeelden, die hij schilderde en derhalve ook de genen, die deze beelden nu weer waarderen. (Tot en met 3 februari) H.E. In politiek-cultureel centrum De Knillispoort, Korte Water straat 15, Den Bosch is tot 20 januari een tentoonstelling te zien over clandestiene letterkundige tijdschriften in de Tweede We reldoorlog. Parade der Profeten heette een van die blaadjes en nu zo ook deze expositie. Andere namen: Stijl; Maecenas; En Pas sant; Zaans Groen en zelfs Podium. Ze werden toen volgeschre ven door de jongeren van toen, van wie later sommigen een bekende naam kregen: W.F. Hermans, Gerrit Kouwenaar, Paul Rodenko, Paul van 't Veer en Roethof. Het waren geen illegale ondergrondse blaadjes en geen letterkundige tijdschriften, maar ze geven een beeld van de jongeren uit die dagen die, volgens eigen zeggen, geen „soldaten van vrijheid", maar wel „soldaten van de Muzen" wilden zijn. Aangevuld met curiosa als hand schriften, kasboeken, agenda's e.d. is die tijd te ruiken; dagelijks van 13 tot 22 uur (zondag tot 18 uur). cretariaat PSC, Steegover- sloot37, 3311 PM Dordrecht (078-147570). Het aloude papieren tafel theater krijgt aandacht bij ge legenheid van het 25-jarige ju bileum van de Vereniging voor het Poppenspel. Van 23 fe bruari tot en met 13 april a.s. organiseert de stichting Pop penspelcentrum m Dordrecht een tentoonstelling van oude en eigentijdse Nederlandse papieren theaters in Museum Mr. Simon van Gijn in deze stad. Wie zo'n theater bezit of gemaakt heeft, wordt verzocht contact op te nemen met se- Bij de opening van de tentoonstelling wordt een wedstrijd gehouden met het spelen van een kort stuk in zo'n eigen gemaakt theatertje. Ook daarvoor kan men zich inschrijven. Af en toe begint zelfs mijn bureau te smachten en te zuchten onder de groeiende stapel diepe roerselen opgeweld uit nog on bedorven jongenszielen of tedere meisjesharten. Ik zie ertegenop om me door zoveel zoete ellende heen te werken. „Doodslicht Ik ben met de dood gehuwd als een zwarte mantel van besef verlicht hij m'n lichaam tot inzichtverzucht hij bijvoorbeeld de Bredanaar Robert Verhoeven, die zijn dichtbundeltje S5, via Editions Rodopi N.V., voor 5 in de boekhandels aanbiedt. Ga je tot de aanschaf over dan wordt het wel „meesleuren in de nach ten van 't diepe smachten", in een licht zwanger van vocht en met een potentie die van alle zijden onrust begint te stoken louter liefde voor Jetje en andere Jetjes, met een lodderoog naar het huwelijk en met jongens die de oranje-paarse schemering tot goden broostBlabla Het feit dat Nederland 35 jaar „bevrijd" is (althans van de Duitsers) schijnt weer aanleiding tot bijzondere manifestaties te worden. Eén daarvan is het initiatief van de onlangs overleden oud-directeur van de Eindhovense schouwburg Ben Ullings om het thrillerachtige verzetsspel „Er komt een vriend vanavond" weer te spelen. Beroepsgezelschappen komen er niet toe om dit op hun repertoire te nemen, zegt de stichting Toneelmanifestatie, die werd opgericht om dit plan te realiseren. De bezetting vraagt namelijk twintig acteurs en actrices. Die zijn nu gevonden in Oostbrabantse amateurgezelschappen. Deze week zijn ze onder leiding van niemand minder dan Lo van Hensbergen met de repetities begonnen. Op 26 april is de première in Eindhoven, waarna nog talrijke uitvoeringen in de zuidelijke provincies worden gegeven. In de jaren vijftig werd dit spel van Companez/ Noé met succes gespeeld door „De jonge spelers". Op zaterdag 26 januari wordt van 13.30 tot 21.30 uur in het Concertgebouw van Haarlem een improvisatieconcours met poppenspel gehouden (entree 10). Daaraan nemen deel: Henk Abbing, Amsterdam; Jozef van den Berg, Her wijnen; Erica Bur ger-jon/Chris Doorman, Voorburg; Pieke Dassen, Maastricht; Damiét van Dalsum, Dordrecht; Ruud Ringers, Chaam; Hans Schoen/John van xMiltenburg, Utrecht; Frank Kooman, Den Haag; Onny Huisink/Saskia Janse, Edam en Koos Wieman, Rot terdam. De jury bestaat uit: Francine Ghkliar, Lou ten Bosch, Rico Bulthuis, Chris de Jong, Theo Kamphof en Ko van Leeuwen. Op één dag kun je er dus tien theaters bezig zien, die tonen of ze de improvisatie kunnen hanteren. De beste krijgt een beeldje van Servaes Nelissen. Er is ook een publieksprijs. De grote stimulator is de oude poppenrot Jan Nelissen. De stichting Nationale Contactcommissie Monumentenbe scherming organiseert op 5 maart in het Jaarbeursgebouw te Utrecht een Nationale Monumentendag. Prof.mr. R. Crince le Roy spreekt er over Monumentenzorg, stads- en dorpsvernieu wing en J. Jessurun, hoofddirecteur van de Rijksdienst Monu mentenzorg, over Monumentenzorg -en beschermde stads- en dorpsgezichten. Vervolgens zijn er zes werkgroepen, die ver schillende aspecten van monumentenzorg in stads- en dorpsver nieuwing bestuderen onder leiding van respectievelijk de heren H. Vonhoff, burgemeester van Utrecht; H. Zandkuyl, hoofd Mo numentenzorg Amsterdam; H. Methorst, architect Hengelo; D. Reeskamp, hoofd Monumentencommissie Zwolle; S. Bud- dingh, burgemeester Steenderen en L. Michiels van Kessenich, burgemeester van Mheer. Prins Claus zal ten slotte spreken. Voor 35 (of 50 met lunch) is deelname mogelijk (opgave voor 10 fe bruari): NCM, Antoniebreestraat 69, 1011 HB Amsterdam). lijk en soms ook wel roerend boek, dat er met zijn „Liedjes van Bajons" (het voormalige schipperskwartier in Antwer pen) en eigen tekeningen fijn uitziet. Vanmiddag vanaf 14 uur is John Lundstrom met zijn mu zikanten in antiquariaat Mer- lijn, Damplein 23 in Middel burg. John, die eind december nog te zien was in het NCRV- tv-programma Blaas de doe del, sla de trom, brengt er zijn levensliedjes, linkse liedjes, caféliedjes, straatliedjes, pla- kaatliedjes, liefdesliedjes e.d. Bovendien wordt er een be scheiden, maar plezant aantal originele tekeningen van zijn hand tentoongesteld. Maar aanleiding is vooral de offi ciële presentatie in Nederland van zijn liedjesboek, dat on langs bij uitgeverij Arsenaal uitkwam. Het is een vermake- Het gaat daarbij om een ontwapenende visie op mensen van onze tijd door een rondtrekkende, folkloristische violist en pro testzanger, die het publiek voor zich inneemt. Het boek kost 17,50. „Iedereen wordt geboren en eens gaon w'allemol dood den ene eet pateekens den andere drogen brood en ofwel zedde gij arm ofwel zedde gij rijk maar als mens zijn wij allemol gelijk". Zo simpel is (lijkt) dat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 35