PTr'TaTïiMT VTM uit
„We voeren geen actie,
maar gaan discussie
ook niet uit de weg"
Caftaarorio
1
fe-fe
xpositie
JACQUES AKERBOOM:
eleid
ir
Ibliihl als zuurPruim. Hij
oek
Parade der prefeten
Met papieren poppen spelen
En het smachten houdt niet op
9 Er komt een vriend vanavond
Improviseren met poppen
Rationale Monumentendag
Liekesboek van John lundstrom
eindredactie: Henk Egbers
iRDAG 12 JANUARI jgJ
ber
cafélokaal aan de Markt
Zelzate. Een gehoor van ontei
gende boeren en geïnteres
seerde Zelzatenaren luistere
er naar zijn relaas. Het mondt
uit in de conclusie: alle wette
lijke middelen zijn uitgeput,
het enigszins berustend
„Tiens, wat is wettelijk in on
land?" De reactie uit het rokt
rige zaaltje: „Voldoend
steekpenningen geven".
De Groenvreterkes voelt
zich tot het uiterste gedrevel
De beslissing is gevallen. D
blunder komt naar Zelzati
Het enige middel is nog i
publieke opinie mobiliserene
illegale actie, die tot in Brussi
door moet klinken. De Zelza
tenaren krabben er nog eea
even voor onder d'n klak. Sug
gesties voor actie zijn er al: bij
voorbeeld het bezetten vand
brug over het kanaal van Gei
naar Terneuzen. Het kunsl
werk is eigendom van Open
bare Werken. Geen gek ide
vindt Laureijs: „Met zijn alia
naar de brug. We gaan d'r on
tenten op slaan en ze gaan
niet af voor Openbare Werk*
zegt dat da' spel bij Callej
mansputte niet doorgaat
geloof niet dat ze ons allemai
van de brug in 't sop zulle
storten, denkt ge!'-"
VIJF tentoonstellingen te
gelijk zijn geopend in het Van
ibbemuseum te Eindhoven:
geelden en aquarellen van Da-
ïld van de Kop uit Den Haag;
schilderijen en aquarellen van
de Delftenaar .Erik Pape;
schilderijen van de in Helmond
woonachtige Bert Loerakker;
David Askevold uit Los Ange
les als vertegenwoordiger van
de narrative- of story-art en de
jjieuw Zeelander Darcy Lange
met een Maori
project in samenwerking met
het sociologisch instituut van
de Utrechtse universiteit. Alle
exposities lopen tot en met 10
februari.
BEAUX Arts Trio (wereld
vermaard) komt in ons land
vier concerten geven van
Havdn, Brahms, Beethoven en
Schubert; op 27 januari in
Concert gebouw Amsterdam,
29 januari muziekcentrum
Vredenburg Utrecht; 30 ja
nuari Concertgebouw Haar
lem en 31 januari Diligentia
Den Haag
,JAN KLAASSEN-Festival
wordt vanaf 26 januari tot 9
februari gehouden in vier
Utrechtse theaters. Er worden
dan twaalf Jan Klaassenvoor-
stellingen met poppen gege
ven; voor jong en oud. Op 9 fe
bruari is er een „congres" over
de levensvatbaarheid van Jan
en Katrijn. In 't Hoog is in deze
periode een tentoonstelling
met Jan Klaassen en de zijnen.
1 ERNEST Bour komt Het
Brabants Orkest dirigeren.
Vincente Zarzo is daarbij solist
in de eerste hoornconcerten
van Mozart en Richard
Strauss. Verder staan op het
programma Ad Marginem van
Raxach en Mathis der Mahler
van Hindemith. Onder meer op
S februari in Breda en 7 fe
bruari in Tilburg
SURREALISME in Polen is
let onderwerp van de ten
toonstelling die gisteravond
geopend is door de ambassa
deur van de Volksrepubliek
Polen in het POC te Eindho
ven. Tot en met 10 februari is er
werk te zien van een groot
aantal Poolse kunstenaars.
KEES Vollemans, weten
schappelijk medewerker van
de TH Delft krijgt op 18 ja
nuari in de Rotterdamse Doe
len de Pierre Bayleprijs '79
roor architectuurkritiek.
Drieduizend gulden en een
penning.
INTERNATIONALE dans
en kinderdans is onderwerp
van een aantal cursussen te ge
ven door de Nevo. In Breda
starten dergelijke cursussen op
21 en 26 januari; in Drimmelen
op 24 januari en in Etten-Leur
op 22 januari; in Roosendaal
op 22 januari. Nederlandse
danscursus wordt in Zeeland
gegeven op 19 januari in Aar
denburg; Griekse cursus in
Vlissingen op 9 februari en
Roemeense dansen in Aarden
burg op 23 februari. Wie er
meer over wil weten: Nevo tel.
660348.
ENERGIE-besparing is het
onderwerp van een affiche
wedstrijd georganiseerd door
niemand minder dan de Mobil.
Negen Europese landen doen
er aan mee. Per land drie
prijswinnaars. Een jury onder
leiding van Wim Crouwel
beoordeelt de Nederlandse in
zendingen. Sluitingsdatum is
W maart a.s. Studenten aan
Mademies voor beeldende
kunsten, grafische scholen en
dergelijke instellingen kunnen
meedoen.
In het Dordrechts Museum is
momenteel een tentoonstelling
te zien, die cultuurhistorisch
zeker van belang is en uit ar
tistiek oogpunt op zijn minst
merkwaardig mag heten. De in
1795 in Dordrecht geboren
kunstenaar Ary Scheffer was
in de 19e eeuw in Frankrijk een
beroemdheid, werd nadien
misprezen en vergeten en mag
zich nu weer in een herwaar
derende belangstelling ver
heugen. Het enige wat ik wan
trouw aan deze onderneming
zijn de wortels van deze ac
tuele belangstelling. Dat is dan
ook ongeveer het enige wat
niet duidelijk wordt bij deze,
door een voortreffelijke cata
logus begeleide, tentoonstel
ling. Deze bestaat uit 82 teke
ningen en 13 olieverf schetsen.
In 1899 kreeg het museum
van Scheffers dochter de na
latenschap van deze romanti
sche artiest: portefeuilles met
341 tekeningen, een groot
aantal schilderijen, enkele
sculpturen grafiek en voor
werpen. Daar werd niet zoveel
mee gedaan. In '58 werd met
een tentoonstelling aandacht
voor Scheffer gevraagd, maar
eerst in onze dagen schijnt er
een publiek voor te zijn. Drs.
Leo Ewals, kunsthistoricus
aan de Nijmeegse universiteit,
deed een diepgaand onderzoek
naar de loopbaan van Scheffer
aan de hand van Zijn inzendin
gen op de Parijse salons vanaf
1812 tot 1846. Deze studie
staat in de catalogus en biedt
'.'(V -
tM
Ik.ar
daarbij. Hem werd zelfs het
lidmaatschap van de Acadé
mie Francaise aangeboden.
Maar toen was de jonge Bau
delaire, die hem aanvankelijk
bewonderde, al begonnen met
hem weg te schrijven.
Na een wat moeizame tradi
tionele neo-classicistische
start, dook hij progressief in de
romantiek. Hij was 17 jaar
toen hij debuteerde in de Pa
rijse Salon, nadat hij samen
met Delacroix en Géricault op
het atelier bij -Pierre Guérin
een opleiding had gekregen.
Ary werd de meest gereprodu
ceerde genre-schilder; lieve
ling van het publiek. Hoewel
hij zeer wisselvallig en uit
eenlopend werkte, wordt hem
toch ook wel een synthese toe
gedicht die het coloriet van
Delacroix en de helderheid van
een Ingres in zich verenigt. Ary
Scheffer zou je een in zijn tijd
geëngageerde kunstenaar
Ary Scheffer: tekening - 1831 over de opstand van polen
tegen de Russen; kozak te paard vertrapt vrouw en witte adelaar
(Poolse natie)
veel inzicht om zijn artistieke
ontplooïng te kunnen volgen.
Het Louvre te Parijs richtte
onlangs de grote Salie Denon
opnieuw in met Delaroche,
Deveria, Couture, Sigalon,
Geleyre èn Scheffer.
Maatschappelijk gezien
heeft deze Nederlandse Parij-
zenaar in de 19e eeuw danig
meegeteld; met name toen hij
artistiek raadsman van koning
Louis Philippe werd, op
drachten. in paleis Versailles
uitvoerde en koningskinderen
kunstzinnig schoolde. Dat hij
onder meer Lamennais en Co-
querel portretteerde hoorde
kunnen noemen. Politieke en
religieuze spanningen van zijn
tijd bracht hij tot uitdrukking.
Je kunt dit overigens ook
„trendgevoeligheid" noemen.
Na Waterloo voedde hij het
Volksempfinden met histori
sche stukken, die het vrij
heidsideaal en de heroiek ver-
„Aanvankelijk wilden
wij een Brabantse Monu
mentenkrant in het leven
roepen. Het werd een tijd
schrift voor heel het land",
Dat vertelt Jacques Aker
boom, die de afgelopen
week het eerste exemplaar
van het tijdschrift „Monu
menten" aanbood aan
staatssecretaris G. Wallis
de Vries.
Een informatief blad voor
iedereen die op een of andere
wijze betrokken is bij monu
mentenzorg of zich interes
seert voor historische bouw
werken en landschappen.
Akerboom, beleidsambtenaar
monumentenzaken van de
provincie Noord Brabant,
voert de redactie samen met de
publicist Anton van Oirschot.
Samen schreven ze indertijd
het boek „Is zonde van Bra
bant". De derde redactie-man
is Walter Kramer, architect,
die voorheen in dienst was van
Monumentenzorg in Brabant
en de drie noordelijke provin
cies.
„Monumenten" wordt uit
gegeven door de stichting i.o.
„Monumenten" in samenwer
king met de Monumenten-
wacht. Deze organisatie be
staat nu zeven jaar. De mannen
van de wacht klauteren dage
lijks over en door oude geres
taureerde gebouwen om te in
specteren hoe de zaken erbij
staan: ze verrichten kleine ra-
paraties en onderhoud. Walter
Kramer haalt in het eerste
nummer herinneringen op; hoe
in 1973 deze Monumenten-
wacht in Friesland begon. De
Brabanders Koos van Bergen
uit Rijen en Wim van Boxtel uit
Haaren vertellen over hun da
gelijkse ervaringen als monu
mentenwachter. De corres
pondenten van het nieuwe
tijdschrift in iedere provincie
hebben ook bindingen met die
organisatie. Voor Zeeland is
dat de secretaris van de wacht
in die provincie, J. v.d. Voord
uit Middelburg en in Brabant
is dat de technisch adviseur G.
Valk uit Rosmalen.
Abonnees van de Monu-
mentenwacht krijgen het blad
gratis. Verder wordt het ge
zonden aan gemeentebesturen,
kamerleden, statenleden et
cetera. Een tijdschrift voor
beleidsmakers? „Niet alleen",
zegt Jacques Akerboom. „Ie
dereen, die geïnteresseerd is in
monumenten of ermee te ma
ken heeft, geïnformeerd wil
worden, kan er zich op abon
neren. „Monumenten" moet je
niet zien als een verlengstuk
van de overheid. Het accent
ligt op de informatie. We gaan
echter de discussie niet uit de
weg. Maar we voeren theorie-
vorming-vragen over het
functioneren van de monu
mentenwet; over de inhoud
van het begrip monument e.d.
- komen zeker méér aan bod
dan in dit eerste nummer nog
het geval is.
We hopen zeker
dat het tijdschrift invloed op
het beleid zal hebben. Ik denk
dat het interview met Wallis de
Vries, waarmee dit nummer
opent, best reacties kan los
maken", aldus Jacques Aker
boom.
De staatssecretaris blaast
hoog van de toren. „Deze rege
ling is een wereldprimeur",
zegt hij trots als hij aankon
digt: „Het ligt in de bedoeling
in 1980 te beginnen met het
verlenen van subsidies voor
onderhoudswerkzaamheden".
Dat blijft dan voorlopig be
perkt tot kerken en kastelen.
Ook noemt hij het „een perma
nent misverstand", dat er al
jaren gedacht wordt dat er
sjorake zou zijn van een subsi
diestop, waarna hij miljoenen
uit zijn hoed tovert.
Zo ziet het eerste nummer
er uit
Wie het
eufemistische jaarverslag van
Monumentenzorg onlangs ge
lezen heeft weet wel beter. Re
dactionele commentaren wor
den in dit tijdschrift dan ook
nog gemist.
Verder wordt in dit eerste
nummer onder meer aandacht
besteed aan de opleiding van
ambachtslieden voor herstel
van monumenten in Venetië;
het rapport Bebouwing en
landschap van CRM en thema
Nederland beschermt jonge
monumenten. Het ligt in de
bedoeling dat het volgende
nummer ook in de losse ver
koop verkrijgbaar zal zijn;
6,75 per nummer.
Wie zich
wil abonneren kan dat doen
voor 36,- (excl. 4 procent
BT W) per jaar (6 nummers) bij
KSN, antwoordnummer
26.5400 VR Cuijk.
H.E.
Tekst: Paul de Schipper
Foto's: Cor de Boer
1-
"ie smachtend uitkijkt naar
|Se™e scheldkanonnades van
I HERMANS zal zich met
1 pj? jongste boek IK DRAAG
IbSt HELM met VEDER-
IfBo De Bezige Bij
Ij,"'50) teleurgesteld voelen.
Im'Ii daarom eerder ge-
■PUDliceerde stukken in NRC,
I «ooi en Nieuwsnet bijeenge-
I et onder een vijftal verzamel-
11"1?' Alleen onder het kopje
I jflederland's verrotting" blijft
IJ ^jvelend schelden en be-
1 nukliger," De rest van het
Ifc°h 'ruim *0" pagina's) bevat
I ödragen over schrijvers en
I anjse musea en exposities.
I °ms wel informatief, maar
|een nieuws en vaak ver-
Iv»!t dmvrijblijvendgekeu-
llcm Pressant vind ik wel de
lte)UZif dle Hermans daarbij
I,. j '.ln de schrijverswereld
IsnJ, ileratuurwant dat zegt
over hemzelf dan de
I «betreffende auteur.
IvoeBt ui)n Bijkaart-bundel
lm» Hermans eigenlijk niets
rtoe aan zjjn rotte opmer-
|J," «ankeren op zijn voor-
l,. J»e collega's aan de Gro-
ItiM le universiteit, blijft Aan-
InoL dnekki8 een ex-SSer
leène minjster De Koning
I gereformeerde glimpieper,
Rudi Dutschke een Goebbels
en een Hitier; zet zich af tegen
Wim Kok, tegen links en het
Marxisme etceters.
Je merkt gewoon dat Her
mans al zeven jaar in Parijs
W.F. Hermans: Boeh...
woont en er niet echt meer bij-
hoort. Zijn vrijwillige bal
lingschap werpt vruchten af.
Als hij nu binnenkort ook nog
zorgt voor een fikse ruzie met
Nieuwsnet, dan zijn waar
schijnlijk de media ook bevrijd
van zijn bijdragen en kan hij in
Parijs in zijn vet gaarsmoren.
Het is aÜeen te hopen, dat
Jeroen Brouwers niet denkt,
dat hij de taak van Hermans
moet overnemen. De tirade die
hij in de zogenaamde nieuwe
Revisor tegen de literatuurders
van de jaren zeventig heeft af
gestoken doet het ergste ver
moeden. Hij lijkt Beëlzebub
met de duivel uit te drijven, als
hij de Hermans-naapers van
het Amsterdamse studen
tenblad Propia Cures lik op
stuk probeert te geven.
Het beroerde van al die ont
wikkelingen vind ik dat het
zogenaamde genre van de po
lemiek een vrijbrief geworden
is voor harteloos schelden,
verdachtmakerij en zo-maar-
roddel-beweringen, waarna de
beschuldigde tot taak heeft de
onbewezen aantijgingen te
ontzenuwen. Door de man te
spelen, en niet de bal, maak je
nieuws! Kruip je over de rug
van een ander in de publiciteit.
Kijk, het is natuurlijk een
vrij elitaire zaak om bijvoor
beeld te discussiëren over wat
nu wèl of geen literatuur is. Zal
de meeste mensen een rotzorg
zijn. Maar als je zo'n onder
werp kunt verpakken in een
van dik-hout-zaagt-men-
planken-stij 1 wordt de sensatie
geprikkeld, maak je nieuws.
Dat Brouwers last heeft van
een soort Henk van der Mey-
den-praktijken in een literair
lijkend jasje bij een aantal (ex)
Propria Cures-jongens is be
grijpelijk. De wijze waarop
vanuit die hoek in de afgelopen
jaren stukken zijn gemaakt in
andermans leven door zeer
grove beweringen had dezelfde
fascistoïde trekjes als Her
mans vaak verweten wordt.
Onder het mom van Het Vrije
Woord! Bij het voetballen krijg
je nog een rode kaart als je de
man speelt, maar via het ge
schreven woord schijnt dat
straffeloos te kunnen.
Ik denk echter dat er andere
methoden zijn om dat aan de
kaak te stellen dan Brouwers
gedaan heeft in Tirade. In de
Vlaamse krant De Morgen
heeft onlangs Ronald Soetaert
eens op een rijtje gezet de na
men die critici de afgelopen
jaren voor W. F. Hermans be
dacht hebben": De oude kwel
geest; de zwarte sprookjes
schrijver; de essayïst-sadist;
de veelweter-betweter; de boa;
de vuilspuiter; de treiterige
kwal; het kinderachtige kwa
kertje; derderangs-pamflet
tist; de academische luis; de
fascistische desperado; de
mentaliteitsbederver; de ver
schrikkelijke Hollander; de
kribbebijter; de boeman uit
Groningen; het beest van Ha
ren etcetera. En....Hermans hij
ploegde voort...Dus....
Verontwaardiging over de
wijze waarop mensen in „de
literatuur" gepakt worden
wordt afgedaan met „ethisch
gezwam"; de prikkel om
straffeloos verder te gaan
wordt vergroot (want je wordt
beroemd...) en de hoop dat de
beschuldigers zelf op hun bek
vallen wordt meestal niet ver
vuld. De zaak waarom het gaat
is allang vergeten; doet er
meestal niet meer toe.
Terug naar Hermans veder
bosch. De pluimage van zijn.
helm (een oorlogsding) wordt
in dit boek onder meer samen
gesteld uit auteurs als Van
Deyssel, Hamsun, Celine,
Apollinaire, Milosz, Renard
e.d. Een typisch stel, waarover
Hermans soms typische, soms
interessante dingen vertelt; als
ging het over hemzelf...! Daar
naast toont hij zich in een
aantal bijdragen nogal en
thousiast over het Centre
Pompidou, al was het maar
omdat links het geldverkwis-
ten vond. De film Pastorale
vindt in zijn ogen geen genade,
de film Wan Pipel wel...het is
allemaal niet zo belangrijk.
Het blijkt dat Hermans af en
toe best constructief onder
houdend kan schrijven. Hij
beperkt zijn vervelende op
merkingen dan tot enkele uit
schieters als de oliedomme
opschepper J. B. Charles of
„Nederland, waar slechte
dichters en slechte weekbla
den door de belastingbetaler
worden ondersteund".
Nee, Hermans is langzamer
hand vervreemd van Neder
land. Hij verliest daarmee ook
zijn recht tot oordelen over
actuele ontwikkelingen. Her
mans begint zich belachelijk te
maken. Zijn eeuwige frustra
ties beginnen te vervelen. Laat
hij rustig in Parijs zijn dage
lijkse uiensoep eten, maar de
oprispingen en andere bijko
mende verschijnselen mag hij
bewaren voor zijn nieuwe va
derland.
HENK EGBERS
heerlijkten. Hij haalde zijn stof
bij de grote Engelse en Duitse
klassieken en speelde in op re
ligieuze gevoelens.
Al deze elementen komen op
de tentoonstelling tot uitdruk
king met tekeningen die vooral
gediend hebben als studiema
teriaal voor doeken, die als
hoogtepunten in zijn oeuvre
gelden. Deze tekeningen heb
ben vaak iets aantrekkelijks
omdat ze nog niet ten onder
gegaan zijn in de gemanië
reerdheid van het schilderij.
Faust, de Vrouwen van Souli,
de Burgers van Calais, Thomas
van Aquino om enkele van zijn
studies te noemen bewijzen
dat. De pose, het onwaarachti
ge treft mij het meest bij zijn
latere religieuze studies als
Christus Consolator, waar te
genover zeer echt gevoelige te-
kenschetsen staan als kop van
Satan, Johannes de Doper of
Johannes de Apocalyps schrij
vend. Verder tref je er een
aantal rake portretschetsen
aan van mensen uit zijn naaste
omgeving.
Ik zie het tekenwerk van
Scheffer liever dan zijn schil
derijen, omdat ze meer puur
heid bevatten. Als kunsthisto
rische verschijning is Ary
Scheffer wel een boeiende
verschijning, al wantrouw ik
de ideale droombeelden, die hij
schilderde en derhalve ook de
genen, die deze beelden nu
weer waarderen. (Tot en met 3
februari)
H.E.
In politiek-cultureel centrum De Knillispoort, Korte Water
straat 15, Den Bosch is tot 20 januari een tentoonstelling te zien
over clandestiene letterkundige tijdschriften in de Tweede We
reldoorlog. Parade der Profeten heette een van die blaadjes en nu
zo ook deze expositie. Andere namen: Stijl; Maecenas; En Pas
sant; Zaans Groen en zelfs Podium. Ze werden toen volgeschre
ven door de jongeren van toen, van wie later sommigen een
bekende naam kregen: W.F. Hermans, Gerrit Kouwenaar, Paul
Rodenko, Paul van 't Veer en Roethof. Het waren geen illegale
ondergrondse blaadjes en geen letterkundige tijdschriften, maar
ze geven een beeld van de jongeren uit die dagen die, volgens
eigen zeggen, geen „soldaten van vrijheid", maar wel „soldaten
van de Muzen" wilden zijn. Aangevuld met curiosa als hand
schriften, kasboeken, agenda's e.d. is die tijd te ruiken; dagelijks
van 13 tot 22 uur (zondag tot 18 uur).
cretariaat PSC, Steegover-
sloot37, 3311 PM Dordrecht
(078-147570).
Het aloude papieren tafel
theater krijgt aandacht bij ge
legenheid van het 25-jarige ju
bileum van de Vereniging voor
het Poppenspel. Van 23 fe
bruari tot en met 13 april a.s.
organiseert de stichting Pop
penspelcentrum m Dordrecht
een tentoonstelling van oude
en eigentijdse Nederlandse
papieren theaters in Museum
Mr. Simon van Gijn in deze
stad. Wie zo'n theater bezit of
gemaakt heeft, wordt verzocht
contact op te nemen met se-
Bij de opening van de tentoonstelling wordt een wedstrijd
gehouden met het spelen van een kort stuk in zo'n eigen gemaakt
theatertje. Ook daarvoor kan men zich inschrijven.
Af en toe begint zelfs mijn bureau te smachten en te zuchten
onder de groeiende stapel diepe roerselen opgeweld uit nog on
bedorven jongenszielen of tedere meisjesharten. Ik zie ertegenop
om me door zoveel zoete ellende heen te werken. „Doodslicht Ik
ben met de dood gehuwd als een zwarte mantel van besef
verlicht hij m'n lichaam tot inzichtverzucht hij bijvoorbeeld
de Bredanaar Robert Verhoeven, die zijn dichtbundeltje S5, via
Editions Rodopi N.V., voor 5 in de boekhandels aanbiedt. Ga je
tot de aanschaf over dan wordt het wel „meesleuren in de nach
ten van 't diepe smachten", in een licht zwanger van vocht en
met een potentie die van alle zijden onrust begint te stoken
louter liefde voor Jetje en andere Jetjes, met een lodderoog naar
het huwelijk en met jongens die de oranje-paarse schemering tot
goden broostBlabla
Het feit dat Nederland 35 jaar „bevrijd" is (althans van de
Duitsers) schijnt weer aanleiding tot bijzondere manifestaties te
worden. Eén daarvan is het initiatief van de onlangs overleden
oud-directeur van de Eindhovense schouwburg Ben Ullings om
het thrillerachtige verzetsspel „Er komt een vriend vanavond"
weer te spelen. Beroepsgezelschappen komen er niet toe om dit
op hun repertoire te nemen, zegt de stichting Toneelmanifestatie,
die werd opgericht om dit plan te realiseren. De bezetting vraagt
namelijk twintig acteurs en actrices. Die zijn nu gevonden in
Oostbrabantse amateurgezelschappen. Deze week zijn ze onder
leiding van niemand minder dan Lo van Hensbergen met de
repetities begonnen. Op 26 april is de première in Eindhoven,
waarna nog talrijke uitvoeringen in de zuidelijke provincies
worden gegeven. In de jaren vijftig werd dit spel van Companez/
Noé met succes gespeeld door „De jonge spelers".
Op zaterdag 26 januari wordt van 13.30 tot 21.30 uur in het
Concertgebouw van Haarlem een improvisatieconcours met
poppenspel gehouden (entree 10). Daaraan nemen deel: Henk
Abbing, Amsterdam; Jozef van den Berg, Her wijnen; Erica Bur
ger-jon/Chris Doorman, Voorburg; Pieke Dassen, Maastricht;
Damiét van Dalsum, Dordrecht; Ruud Ringers, Chaam; Hans
Schoen/John van xMiltenburg, Utrecht; Frank Kooman, Den
Haag; Onny Huisink/Saskia Janse, Edam en Koos Wieman, Rot
terdam. De jury bestaat uit: Francine Ghkliar, Lou ten Bosch,
Rico Bulthuis, Chris de Jong, Theo Kamphof en Ko van Leeuwen.
Op één dag kun je er dus tien theaters bezig zien, die tonen of ze
de improvisatie kunnen hanteren. De beste krijgt een beeldje van
Servaes Nelissen. Er is ook een publieksprijs. De grote stimulator
is de oude poppenrot Jan Nelissen.
De stichting Nationale Contactcommissie Monumentenbe
scherming organiseert op 5 maart in het Jaarbeursgebouw te
Utrecht een Nationale Monumentendag. Prof.mr. R. Crince le
Roy spreekt er over Monumentenzorg, stads- en dorpsvernieu
wing en J. Jessurun, hoofddirecteur van de Rijksdienst Monu
mentenzorg, over Monumentenzorg -en beschermde stads- en
dorpsgezichten. Vervolgens zijn er zes werkgroepen, die ver
schillende aspecten van monumentenzorg in stads- en dorpsver
nieuwing bestuderen onder leiding van respectievelijk de heren
H. Vonhoff, burgemeester van Utrecht; H. Zandkuyl, hoofd Mo
numentenzorg Amsterdam; H. Methorst, architect Hengelo;
D. Reeskamp, hoofd Monumentencommissie Zwolle; S. Bud-
dingh, burgemeester Steenderen en L. Michiels van Kessenich,
burgemeester van Mheer. Prins Claus zal ten slotte spreken. Voor
35 (of 50 met lunch) is deelname mogelijk (opgave voor 10 fe
bruari): NCM, Antoniebreestraat 69, 1011 HB Amsterdam).
lijk en soms ook wel roerend
boek, dat er met zijn „Liedjes
van Bajons" (het voormalige
schipperskwartier in Antwer
pen) en eigen tekeningen fijn
uitziet.
Vanmiddag vanaf 14 uur is
John Lundstrom met zijn mu
zikanten in antiquariaat Mer-
lijn, Damplein 23 in Middel
burg. John, die eind december
nog te zien was in het NCRV-
tv-programma Blaas de doe
del, sla de trom, brengt er zijn
levensliedjes, linkse liedjes,
caféliedjes, straatliedjes, pla-
kaatliedjes, liefdesliedjes e.d.
Bovendien wordt er een be
scheiden, maar plezant aantal
originele tekeningen van zijn
hand tentoongesteld. Maar
aanleiding is vooral de offi
ciële presentatie in Nederland
van zijn liedjesboek, dat on
langs bij uitgeverij Arsenaal
uitkwam. Het is een vermake-
Het gaat daarbij om een ontwapenende visie op mensen van
onze tijd door een rondtrekkende, folkloristische violist en pro
testzanger, die het publiek voor zich inneemt. Het boek kost
17,50. „Iedereen wordt geboren en eens gaon w'allemol dood
den ene eet pateekens den andere drogen brood en ofwel zedde
gij arm ofwel zedde gij rijk maar als mens zijn wij allemol
gelijk". Zo simpel is (lijkt) dat