[Joseph Lossy filmde tussen paleizen van Venetië: per a Don Giovanni ertaald in iee beelden VROUW AAN DE TOP BIJ FILMMAATSCHAPPIJ Smo ai en trekker Jeroen Krabbé naar Amerika raSSf p m Km b reclame AVRO Radiojournaal naar rally Monte Carlo ,VV Turbulent Alcohol- s a n 2 nomische consequenties 2 I het open vuur. ag van heden. haar leven heeft zij in een auto gezeten en doodsang sten uitgestaan. En tv wil ze niet, want de beelden daarop maken haar onrustig. Zij, leest nooit een dagblad, wel het weekblad van Hoogstra ten en omgeving. De dokter uit Chaam komt regelmatig bij haar buurten en de pas toor van Meerle brengt haar op gezette tijden de heilig6 communie. Dagelijks klim' zij twee keer de waszolder op om alle luiken open te zetten voor de frisse lucht. Tevreden met wat zij heeft en goed ge* zond. Blij met ieder bezoek, maar de mensen moeten haar wel in haar waarde laten. Zij doet dat met haar bezoek ook door vooruit te werken, zich i® haar nette schort en zon dagse klompen te steken en door de tijd te nemen om met dat bezoek te praten. Wie zou er niet zo willen leven? WIPPEL HOUBEN Acteur Jeroen Krabbé is naar New York vertrok ken om daar met zijn agent mogelijkheden te onderzoeken voor een filmcontract. Jeroen had al een aanbod om in drie Amerikaanse films mee te spelen. De belangstelling vanuit de VS is een gevolg van het succes dat de film „Soldaat van Oranje" in verschillende Amerikaan se steden heeft. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIIIIIIIIHIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllliP De cineast die zich waagt de verfilming van een «ra kan twee kanten op: ie van Ingmar Bergman, iens Die Zauberflöte na- oeg geheel is gevisuali- rd vanuit het theater, of benadering van Joseph isey, in wiens „Don Gio- inni" we thans een tlioolvoorbeeld van mu- iekdramatisch filmen irhanden hebben. Bergman liet de toeschou- *rnadrukkelijk meekijken in keuken van het theater, met een sterk en speels ibruik van onder andere clo- ups en ook door een leven- dramatisch laten meespe- van alles wat typisch „des maters" is. Zonder overigens '"mee het wezen van Moz- fs opera in diskrediet te enSen, integendeel. Dat is heel wat anders dan de al legendarische „Don Gio- ®i"-verfilming door Joseph is«y. Het gaat hier namelijk P een produktie van de Pa- pse Opera, geïnspireerd en 'roduceerd door de ver fde intendant Rolf Lie- P'mann, die vorig jaar met P stunt: de complete „Lulu" fti Alban Berg, muziekhisto- |e beeft bedreven. Joseph bsey heeft al vaker bewezen tonder andere Brechts „Ga- Galileo", een theaterstuk kunnen buigen tot een "bentiek filmprodukt, zodat Sesn „verfilmd theater", een wezenlijke film tot kwam, met haar eigen amatische en visuele orde rs. wetten en vrijheden, 'oor de bezetting van de was Losey aangewezen op «van de gelijktijdig met de omloop gebracht plaat- name van de Parijse Opera, mrigeerd door Lorin Maaz- osnieuwe chef-dirigent van 'ener Philharmoniker. Hij verantwoordelijk voor de. "ezetting van deze „Don ovanni". Er zijn internatio- e sterren van grote vocale isse voor uit het muzikale b geplukt, zoals de sopra- Kirj te Kawana en Edda st'r ,die ook de Donna Anna ffl de laatste „Don Gio- bij de Nederlandse ^sttchting), Ruggero «nondi, José van Dam, Te- Derganza, Malcolm King, ®neth Riegel en John Ma- Volgende maand, om precies te zijn op 14 februari, be gint de door de Amerikaanse cineast Joseph Losey ge maakte filmversie van Mozarts opera Don Giovanni zijn Nederlandse roulatie, voorlopig alleen in het Leidse- pleintheater te Amsterdam. De film, een uiterst kostbare produktie van Gaumont en de Opera van Parijs, is tot dusver alleen in een aantal Parijse theaters uitgebracht. Deze schitterende filmversie van Mozarts grootste meesterwerk op operagebied, is gebaseerd op een eerder vervaardigde grammofoonopname van dit Drama Gioco- so. De film is gemaakt op initiatief van de intendant van de Opera van Parijs, Rolf Liebermann. Dirigent is Lorin Maazel. De platenset (drie lp's) is reeds geruime tijd in de handel (prijs 65,-). Filmregisseur Joseph Losey. Deze cast levert op zichzelf buitengewoon indrukwekken de muzikale prestaties, daarbij geruggesteund door techni sche hulpmiddelen als het dol- by-systeem. Het feit, dat voor de film in play-back gebruikt gemaakt moest worden van de bestaande voor de plaat ge maakte banden, heeft toch wel de nodige problemen opgele verd en met name de verhou ding tussen de stemmen en het orkest is in een aantal taferelen bepaald niet ideaal. De synchronisatie op zichzelf -dus de gelijktijdigheid van de schijnbare en vooraf opgeno men zangpartijen- laat voor zo ver ik dat heb gehoord en ge zien niets te wensen over. Losey heeft het werk volle dig op locatie gefilmd. Er komt geen studiodecor aan te pas. Alle scènes zijn gefilmd in of tegen de achtergrond van be staande palazzi in de buurt van Venetië en Vicenza, patriciërs huizen van architecten als An dreas Palladio die veel in deze omgeving heeft gebouwd. Deze paleizen vormden het „na tuurlijke" decor waarin het realisme van het dramatische gebeuren - voor zo ver ooit in een opera van realisme sprake kan zijn - gestalte heeft gekre gen. In de ouverture laat Losey in een Venetiaanse glasfabriek de glasblazers hun moeilijke werk verrichten, daarbij gade geslagen door de dramatis personae op een balustrade er omheen. Aan datzelfde vuur zal tenslotte Don Giovanni uiteindelijk ten offer vallen. Don Giovanni is niet alleen een arrogante, ijskoude, cyni sche losbol, die zijn vrijheden als vanzelfsprekend privileges in een tijd van bittere feodale tegenstellingen grijpt waar hij ze grijpen kan, hij is ook een turbulent levende, rusteloze, dolende ridder, de onverbeter lijke rokkenjager die zijn slachtoffers zoekt in het ene paleis na het andere. Vanuit het ene boudoir naar het vol gende. Hij is een humorloze, wrede, ijdele vrouwenjager, een ont menselijkt monstrum, wiens amoureuze honger niet te stil len is in het ideaal van een alles verterende, onzelfzuchtige liefde, maar wiens diepe duis tere en diabolische drijfveren altijd gericht zijn op niet één ideale vrouw, maar op het al- vrouwelijke, het avontuur, de lustbevrediging zelf, los van welke persoonlijkheid dan ook. In dit opzicht is het hanteren van het masker door zowel Don Giovanni als door zijn „alter ego", Leporello, van betekenis. Leporello, de onbe duidende knecht, die zo graag de stoute schoenen van zijn meester aan zou trekken maar het op grond van zijn ontoerei kendheid als man, als minnaar en als bediende, niet kan en mag, hij mag wel de avonturen van zijn meester breed uitme ten, in de fameuze register- aria, in beeld heel spits en vin dingrijk onderlijnd met het meterslange strookperka- ment- waarop alle avonturen opgetekend staan - laten uit vouwen over de tientallen tre den van het paleis. De drie vrouwen die in de opera een belangrijke rol spe len, namelijk Donna Anna, Donna Elvira en Zerlina, res pectievelijk vertolt door Edda Moser, Kiri te Kawana en Te resa Berganza, vervullen de beslissende eindfase in het turbulente leven van Don Gio vanni. Ze voeden de spanning, de onrust in zijn duistere geest en jagen zijn veroverings- dwang naar het kookpunt. Met als onontkoombaar noodlot de totale ondergang van Giovan- ■r r Sherry Lansing. In de filmindustrie, waar de grote bazen altijd mannen waren, heeft de filmmaat schappij „20th Century Fox" aan het begin van de jaren '80 voor wat opschudding ge zorgd, door voor het eerst in de filmge schiedenis een vrouw, de 35-jarige Sherry Lansing, tot president te benoemen. Op de eerste dag van haar nieuwe baan beloofde zij films uit te brengen waarom gelachen en gehuild kon worden. Tijdens haar werkzaamheden voor „Columbia Pictures" heeft zij opzien gebaard door twee filmprojecten, de films „China Syn drome" en „Kramer vs Kramer". Zij is terughoudend over haar status als vrouw in deze positie. „Ik ben erg ingeno men met de uitdaging van deze baan, maar ik hoop dat met het verstrijken van de jaren '80 de benoeming van een vrouw op een belangrijke post niet meer zulk opzienba rend nieuws tal zijn, dat het normaal wordt om vrouwen op hoge posten aan te stellen", zo zei Lansing. Haar loopbaan is echter uniek. Zij is summa cum laude afgestudeerd aan de universiteit van Chicago in de vakken wis kunde,Engels en toneel. In Los Angeles gaf zij enige tijd wiskunde op een school. Toen zij daarvan genoeg had gekregen werd zij fotomodel. Zij speelde een piepklein rolletje in de film „Rio Lobo" met John Wayne. Daarna kreeg zij een baan als scriptlezer voor de onafhankelijke filmproducent Raymond Wagner. Na verloop van tijd werd zij uitgenodigd bij besprekingen aanwezig te zijn. Eerst moest zij zich stil houden, maar later nam ze echt aan de besprekingen deel. In 197 5 ging ze bij de studio van „Metro Goldwyn Mayer" werken en werd na enige tijd vice-president. Twee jaar geleden ver liet zij „MGM" en werd vice-president bij „Columbia" en nu is zij dus president van „20th Century Fox". i i i H a i ni, als Faust die ter helle vaart, maar nu aan de kille en knel lende hand van de marmeren commendatore, de engel der wrake, die scène heeft Losey gefilmd met een hallucineren de beeldende kracht, waarmee zelfs de grootste opera-regis seurs op de bühne van het theater natuurlijk nooit kun nen wedijveren. In het algemeen kan worden vastgesteld, dat Losey het me dium film op briljante en mee slepende wijze heeft dienst baar gemaakt aan dit geweldi ge „drama giocoso" van Mo zart. De schitterende fotogra fie kan wedijveren met de prachtige muziek. Als gevolg zijn er echter episoden waarin Losey duidelijk tracht de leemten in het statische ge beuren op te vullen met adem benemende beelden, wat zelfs tot misgrepen leidde als de scenes in de lagunen ,maar een kniesoor die daar op let. Een operafilm die zo adem benemend schitterende episo den omvat, dat zowel mu ziekliefhebbers als cinefielen de zwakheden van deze „Don Giovanni" in nieuwe dimen sies, op de koop toe zal willen nemen. FERD OP DE COUL B Er komt binnen afzien- B B bare geen verbod op B ra etherreclame voor alco- j| hol, geneesmiddelen en 2 suikerhoudend snoep- B goed. Wel zal per 1 fe- fl B bruari tabakreklame via B ra de STER bij wet zijn ver- ra boden. Tot nog toe hebben 5 Jj de tabaksfabrikanten H'zich „neergelegd" bij een B B soortgelijk verbod van de B B kant van de Reclameraad, g Ondanks het feit dat B B minister Gardeniers van Q B CRM vorig jaar april de ra ra Tweede Kamer beloofde 2 2 haast te maken met het instellen van een verbod 0 9 opSTER-reclamevooral- 58 B cohol, geneesmiddelen en g B suikerhoudend snoep- ra goed, zit die zaak nog in 2 5 een zeer pril stadium. De minister zegde op 4 april I B dePvdA-enCDA-fracties B B in de Tweede Kamer toe B snel overleg te plegen met ra 2 haar collega's van Volks- 5 gezondheid (Ginjaar), 1 Economische Zaken (Van B B Ardenne) en Landbouw B q (Van der Staa). J Dit overleg heeft tot nog B B toe niets opgeleverd. Vol- B B gens een woordvoerder B van CRM blijken de eco- ra van een verbod nogal B zwaar op de maag te lig- B B gen. „Bij tabak ligt dat B eenvoudiger", aldus n CRM. Melville Taylor uit Padiham in Engeland beweert van zichzelf dat hij 's werelds gekste smoelentrekker is. Hij gaf enkele voorbeelden en roept collega-bekkentrekkers op met hem een wedstrijd aan te gaan in zijn favoriete cafe. HILVERSUM - Traditiegetrouw zal in de uitzendingen van AVRO's Radiojournaal ook dit jaar weer ruime aandacht worden besteed aan de rally van Monte Carlo. De 48e editie van dit voor het Nederlandse wereldkampieonschap rally's meetellende eve nement, waar vier Nederlandse equipes aan deelnemen, wordt gevolgd. De rally van Monte Carlo start 19 januari in een negental plaatsen in Europa, waaronder Leusden, en duurt tot 26 januari. JSTEM VAN DINSDAG 8 JANUARI 1980 L|[|,l.il.l.llllllllllllllllllllltllllllllllM)llllllllllllllllllllllllllll»IIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllliH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1980 | | pagina 15