De betekenis
van liet
christendom
voor China
Langs tie waterkant
Zweedse
puzzel
„Als die Christus zo belangrijk
is waarom is hij
dan niet als Chinees geboren?'
ON'?
vrijj,
uit
MRienvaitNunen
Schuivende
systemen
I
rr
I here"]8 0ok an'
FAMILIENAMEN
KiNNIS
lieuw, sexy
jen rage in
Je. Het was
fan:
,)laats
Nicaragua
irtugal
bestaat de
d. 21
in ziekte die
Warn door
- d. D
ilden:
Scheutist Leo van de Berg:
Kritiek
Gemeenschap
Sociaal
A 61
Itsport-
Ir van
lVier"-
aart
Izenden"
lbrief-
ook;
fete f 1.65
len inzen-
bp een
Insert.
antwoorden
Wie op- of aanmerkingen heeft,
wensen of suggesties, kan zich
wenden tot het volgende adres:
Rien van Nunen, Peppelgaarde 24,
4871 te Effen-Leur of de redactie
van dit blad.
De meest ideale aasaanbieding is
onqetwijfeld die waarbij de vis de minste
weerstand voelt bij het aanbijten. Omdat te
kunnen bereiken wordt gebruik gemaakt van de
meest uiteenlopende montages. Dit geldt zowel
voor de zoetwatervisserij als het zeehengelen.
Omdat echter bij de zeevisserij van hogere
loodgewichten sprake is, lijkt de behoefte een
systeem te gebruiken waarbij vis zo min
mogelijk weerstand van het lood ondervind bjj
de zeevisserij het grootst.
GEWOON SYSTEEM
De wijze waarop we het bovenstaande het
beste kunnen bereiken, is gebruik te maken
vaneen schuivend(e) systeem(montage). De
eenvoudigste manier is het zogenaamde
„gewone systeem". De hoofdlijn loopt dan door
een lood met centraal dat, in de wandeling
schuiflood genoemd. Dat sommige schuifloden
nu net niet doen wat van ze wordt verlangd
namelijk schuiven, mag 'm de pret niet
drukken. Daarover later. Het schuiflood wordt
gestuit door een wartel of een kraal. Het
onderlijntje moet dan voor de ideale
aasaanbieding zorgen. Het verve|encie van
deze methode is eigenlijk dat men er slecht
mee kan werpen. Trouwens dat geldt voor bijna
alle schuivende systemen, want wil men er
meer werpen dan zal men een beetje in de war
gooien voor lief moeten nemen. Omdat veel
schuifloden een te klein kanaal hebben, al zijn
er ook met een wijd kanaal, komt er van het
ongehinderd aanbijten van de vis nauwelijks
iets terecht. Bovendien moeten we, wil het nog
een beetje lukken, met één haak vissen.
Overigens een steeds meer gebruikte manier
van vissen, die ene haak.
RUNNING BOOM
In het buitenland, met name Engeland had
men vanuit het vissen op diep water en de
behoefte aan een beter schuivend susteem,
een andere methode ontdekt. De Running
Boom, ook wel Clements' Boom genaamd,
deed zijn intrede. Deze Running Boom bestaat
uit twee oogjes verbonden door een
metaaldraad met in het ene oog een wartel (zie
tek.). Het geheel schuift erg goed langs de
hoofdlijn en kan prima worden gebruikt voor
allerlei visserijen op diep water.
Toch ook hier weer een nadeel, er kan niet
mee worden geworpen. Bovendien buigt de
metalen draad door wanneer men zwaardere
gewichten gaat gebruiken. Er bestaat ook een
variatie waarbij slechts één oog wordt gebruikt,
vrij schuivend over de lijn, met aan dat oog een
wartel. Schuiven doet een en ander erg goed
en de vis kan dan ook vrij het aas nemen. Ook
kunnen we ongehinderd door het loodgewicht,
of dat nu 20 of 200 grams is, de vis
rechtstreeks aanslaan.
GARAY HOEKAFHOUDER,
De bekende zeevisser-uitvinder-auteur Iwan
Garay uit Eindhoven, zag wel iets in de
Running Boom. Hij bedacht een verbeterde
constructie en verving de metalen draad door
een koperen buisje. Het ei van Columbus! Alle
voordelen van de Running Boom konden
worden behouden goed schuiven, goed
aanslaan, terwijl nu veel zwaarder lood kon
worden gebruikt, want het bezwaar van
doorbuigen was niet meer aanwezig. Ook kan
men, mits bepaalde zaken aangepast zijn,
redelijk met de nieuwe vinding werpen.
Bij de bootvissers wordt de hoekafhouder
steeds meer gebruikt. Vooral op volle zee.
Leuk is ook dat zelfs in het buitenland de
Hoekafhouder ook wel Combi-afhouder
genaamd, raakt ingeburgerd. Het is dan ook
een bijzonder goede manier om het aas aan te
bieden en daarbij gebruik te maken van een
langere onderlijn dan gewoonlijk. Wanneer niet
hoeft te worden geworpen kunnen we
onderlijnen gebruiken die langer zijn dan een
meter, zelfs 3 meter en meer behoort dan tot
de mogelijkheden. We kunnen dan ook met
b.v. twee haken vissen. Ik stel u voor, met de
wintervisserij op gul en wijting voor ogen,
vooral de hoekafhouding eens op zijn waarde
te testen. Ze zijn er in verschillende maten.
Gebruik voor zee de grootste.
Igereed
■amaril
I laatst -
I leden
slee
JHjbelsë
jliguur
(laagte
op
elkaar
meet
stok
rhenium
uitroep
van af
schuw
metaal
mengsel
opvoe
ring
boven-
lijf
samari
um
werk
kleding
belem
meren
stad in
Frankr.
gemeend
spel be
oefenen
Archi E
piscopus
oude
vocht
maat
milli
meter
leeftijd
Engels)
~^T~
gekheid
voertuig
m.e.paari
klooster
zuster
goud
(Fr.)
vette
stof
jong
schaap
met in-
gang van
plak
middel
/Jolt
moeder
leidende
groep
en der
gelijke
grave
ren
Ned.
Spoor
wegen
kerel
Ged.
Staten
oosten
wapen
ekwa-
tor
water
kering
boom
afde
ling
voeg
probe
ren
groot
ongeluk
ten af-
scheid
pudding
jongens
naam
vis-
gerei
Engelse
ont
kenning
rivier in
Italië
gesneden
stier
ik
(Lat.)
schaal
dier
omroep-
ver.
andere
voor (in
samen-
stelling)
telwpord
plaats in
Honga
rije
~y~
getij
sine
prole
raam
werk
Europe
aan
woede
Oplossing Zweeds kruiswoor
draadsel:
f O
-I
o n
u t
9
11 o e
-ag
-I e
s -1
e k -
- r a -
i mo
e e l
-- r -
b-s
30S-
s t a g e - e
-sI ak-g
bk n o p -
s t el -t ol - ma a
enda-at oI -t-
I spaak-t an
amp i r ak-t o
-oom-ti ara-o
ot t o-asl a-ar
r -I av a no r -
--o bI i e-t-ne
apo-a-l k-lor
pade-kaas f
p I -enamel -
e-ober-r-r ed
I ijbaan-si gaa
9
Winnaar Zweedse puzzel
29/9:
Mevr. Dekkers-llic, Lin-
gestr. 1Terneuzen.
J. v.d. Broek, Sint Bavostr.
10, Rijsbergen.
Mevr. P. Saarloos, Voor
straat 32, Willemstad.
De taarten worden dezer da
gen door een bakker uit de
buurt bezorgd. Oplossingen
van de nieuwe puzzel moeten
uiterlijk woensdagmorgen bij
ons binnen zijn. Adressering:
Redactie De Stem, Reiger
straat 16, 4811 XB Breda. Lin
kerbovenhoek „Zweeds kruis
woordraadsel"
(Door Jan Hooyman)
UTRECHT - „Er is een
Chinese Thomas van Aquino
nodig, die de christelijke
openbaring doordenkt in het
'uituurpatroon van de Chi
nezen". Dat is het commen-
aar van de Scheutistenpater
Ceo van de Berg (42) in
<- 'recht op recente, steeds
erugkerende berichten over
nieuwe toenaderingspogin-
f™ ïan het Vaticaan tot de
nathoheke gemeenschap in
Volksrepubliek China.
Leo van de Berg spreekt
het nodige gezag. Want
hoewel hij zelf nooit in de
Volksrepubliek China is ge-
w^es heeft de Chinese leef-
l d a' ve'e jaren zijn grote
'angstellmg. Van 1961 tot
sim, - fds jonge mis-
I tv, 3115 °P Taiwan gewerkt.
rw! anden van het Verre
ziet 8n '°'a' De Filippijnen)
'u, georiënteerd op het
uituurpatroon en het waar-
I volkerf™ Van de oosterse
Van 1970 tot 1972 be-
E aamde hij zich in „Far
pl "n Studies" aan het
I vZ!a~lnstituut van de Uni-
I Ark °f Michigan in Ann
I eLv Hli behaalde er de
I feu Van "Master of Arts",
tor et^ehjken met onze doe
del]Udie Teruë in Ne-
.er4ntdkW4am hij Vrij Snel
cnt m de sector van de
ontwikkelingssamenwer
king met specialisatie in het
Verre Oosten.
Met groot respect spreekt
Leo van de Berg over de mis
verleden het christendom in
China heeft gepresenteerd in
een volkomen westers cul
tuurpatroon.
Dat is natuurlijk niet be
doeld geweest - men wist
eenvoudig niet beter - maar
het is wel de oorzaak dat het
sionarissen van vroeger, die
zich op heldhaftige manier
hebben ingezet voor de kan
sarmen. Maar die lof wordt
onmiddellijk gevolgd door
kritische geluiden op het feit,
dat de katholieke kerk in het
christendom nauwelijks
wortel heeft geschoten in de
ziel van het Chinese volk.
Hernieuwd contact zal dan
ook alleen vruchtbaar zijn,
als een vorm van christen
dom wordt gepresenteerd,
die de Chinese mens volledig
tot zijn recht laat komen, al
dus Leo van den Berg.
i
Hij typeert het westerse
christendom als een waar
desysteem, dat volkomen
gericht is op de heiligheid
van het individu als zodanig.
De vraag hoe ik een zo volle
dig mogelijk mens wordt
binnen de gemeenschap
waarin ik leef, was veelal van
ondergeschikt belang.
„Dat individualiteitsbe
ginsel staat in volkomen te
genstelling tot de denkwe
reld van de Chinees, die zich
pas mens weet naar mate hij
in de gemeenschap is geïnte
greerd en een deeltaak heeft
gekregen van die gemeen
schap. „Typerend bijvoor
beeld dat het begrip per
soonlijkheid helemaal niet
bestaat in het Chinees. De
Chinese mens is pas iemand
doordat hij tot de gemeen
schap behoort en zijn taak
krijgt van de gemeenschap",
aldus Leo van den Berg.
Hij licht dat toe vanuit het
denken van de grote Chinese
wijsgeren Confucius en Lao
Tse, dat - later beïnvloed
door het Boeddhisme -
Leo van den Berg
doorwerkt tot in onze tijd.
Vanuit dat denken kun je
zeggen, dat de Chinese mens
sterk sociaal gebonden is, al
tijd bedacht op de „harmonie
van de kosmos". Het is dan
ook niet verwonderlijk, dat
het socialisme als maat
schappelijk stelsel met name
in China wortel heeft ge
schoten. Het ligt helemaal
ingebed in de Chinese men
taliteit.
Omgekeerd is het voor Leo
van den Berg evenmin ver
wonderlijk dat het christen
dom, gepresenteerd in een
westerse filosofie en theolo
gie, geen vat heeft gehad op
de Chinese volksaard. „Ik
ben bang", zegt hij, „dat de
groep christenen zich als zo
danig buiten de Chinese sa
menleving heeft geplaatst.
Ze vormt een randver
schijnsel, niet alleen kwan
titatief, maar ook kwalita
tief".
De sterke nationale inslag
van de christengemeenschap
in China is voor Leo van den
Berg ook heel verklaarbaar.
„Een Chinees blijft boven
alles een Chinees. China is
met zijn 900 miljoen mensen
'het grootste volk ter wereld,
met de rijkste cultuur en de
oudste beschaving. Terecht
voeft dit land de naam China,
dat is „rijk van het midden",
in de zin van „centraal".
Wie zal dat volk de wet
voorschrijven? Als ik op
Taiwan met jongeren zat te
praten over geloof en chris
tendom, kreeg ik steevast op
een gegeven moment de
vraag te horen: Als die
Christus dan zo belangrijk is,
waarom is hij dan niet als
Chinees geboren? Dat is wel
typerend! Voor Chinese
chriktenen is het heel moei
lijk christen te zijn, zoals wij
dat in het westen zijn. Ze zijn
op zoek naar het behoud van
hun eigen identiteit, zij wil
len geen Fremdkörperzijn in
de Chinese samenleving".
RAGINHOLD Samenstelling van de germaanse elementen
„regin" (zie Raginhard) „hold" genegen. Familiena
men: REINOLD, REINOUD en RE1NOUTS.
RIJK Vit de oorspronkelijke betekenis van het oud-ger-
maanse „rika" machtig, aanzienlijk) blijkt wel dat het
bezit van geld door alle eeuwen heen de maatschappelijke
positie van iemand bepaalde. Familienamen: RIJK, RIJ-
KE(N), RIJKS, RIJKMAN en waarschijnlijk ook RIKKEN
en RIKKENS.
SIMON Afgeleid van het Hebreeuwse „sjema" de ver
hoorde, de ondervraagde) .JOeze oorspronkelijke betekenis
werd in later tijd beinvloed - soms zelfs geheel teniet ge-
daan- door het Griekse„somos" „stompneuzig" ook wel
„gebogen"! Van het oud-Nederlandse SIMOEN is de uit
gang in enkele familienamen bewaard gebleven: MOEN (E)
en MOENS. Men zou echter bij deze namen ook kunnen
denken aan „Moenen" een verouderde benaming voor de
duivel, maar dit lijkt me toch minder waarschijnlijk.
SWEDER Een zeldzaam voorkomende oud-Germaanse
naam, afgeleid van de elementen „swind „sterk", „ge
weldig" ook wel „dapper" of „snel" (denk aan,,gezwind)
„her" leger. Familienamen: SWEERS, SWEERING en
S WEERMAN.
THOMAS Van oorsprong een Aramese naam; van „torna"
„tweeling"(in het evangelie van Johannes spreekt men
ook wel van Didymusdit is de letterlijke Griekse verta
ling). Behalve de alom bekènde familienamen, zoals b.v.
THOMASSEN en THOMAES ook; MAAS, MA,ASS,
MAAS(S)E(N), MAESEN en VERMAASEN.
Veel Germaanse bakernamen werden afgeleid van „diet"
volk), zoals o.a.:TEDE, TATE, TATSJE, TATTO,
TEMME(N), TEMKE, TIDE MAN en TIET(Z). Hieruit ont
stonden repectievelijk de volgende familienamen: TEDE:
TEDING, TEDINGA en TEENGS. TATE, TATSJE en
TATTO: TATES, TATJE, TATGENHORST en van TA-
TENHOVE. TEMME en TEMKE: (mogelijk samenstelling
van „diet" en „mar" vermaard of „man"). TEMME,
TEMM1N(C)K, TEMMINGH, TAMMES, TAMMEN,
TAMMINGA, TAMSON, TAMSMA en TENKIN(C)K. TI-
DEMAN: (Samengesteld uit „dief „man"). TYDEMAN,
TIDEMAN, TIEDEMAN, TIEDINK. T(H)IEMAN, TIE-
MEN(S), TIEMESSEN, TIEME, TIEDINK, TYMAN, TY-
MANSEN, TYMONS, TYM(E), THIJM en TIJMSTRA.
TIET(Z): TIETJE, TIET1E, TIETJENS, TIETZ(EL) en
TIETHOF. TIJL Ook deze bekende voornaam zou afgeleid
kunnen zijn van „dief maar de mogelijkheid ijs niet uitge
sloten dat hierin een oud-Fries woord „til" geschikt,
goed, degelijk) bewaard is gebleven. Familienamen: TY-
LEMAN, TIELEMAN(S), TIELMAN, TIELEN(S), TIEL-
KEMEYER en STIELTJES (van „des Tieljes").
GEORGES L. MAZURE
Leo van den Berg besluit:
„De belangrijkste vraag is
niet: Hoe groot is of wordt de
christengemeenschap in
China? Is zij wel verbonden
met Rome? Kernvraag is: wat
betekent het christendom
voor de Chinese samenle
ving? Wat betekent het
christen-zijn voor een chi
nees? Maar moeten wij ons
hier in het westen diezelfde
vragen ook niet stellen? Wat
hebben twintig eeuwen
christendom nu eigenlijk
betekend voor de samenle
ving in het westen? Wellicht
is het juister te zeggen: ons
christendom is pas 2000 jaar
jong. Het begint pas!"
I