„FASCISME IS KERNBEGRIP IN DE VERLOSSING Sjoerd Kuyper: verhalen voor d e jaren tac htig SuÜmmm De nieuwe realistische toneelstukken van regisseur Antes» Uitdehaag KUNSTEN AARS NIET Dl JS V AN C >E V AKB< O IMP - loei E CLOWI 3IMI II vrij uit te te te? ota bene I „Echte regie-assistenschappen bij het toneel bestaan in Nederland niet. In feite ben je produktie- I assistent, die krukken aansjouwt voor de regisseur", aldus Antoine Uitdehaag, die overigens zijn assistentschap bij toneelgroep Centrum best als positief ervaren heeft. Is de leerschool om regisseur Ie «orden al zeer smal onderbouwd, nog problematischer wordt het als je de ambitie hebt om I toneelschrijver te worden. Doch het feit, dat Antoine Uitdehaag uit Tilburg momenteel in Amster- dam zijn tweede produktie voor Poëzie-Hardop regisseert en de mededeling dat komende week in [Tilburg zijn toneelstuk „De verlossing" in première gaat, laten vermoeden dat hij, op zijn minst gesproken, goed op weg is om de ambachten van regisseur en toneelschrijver onder de knie te krijgen. Hoe speelt hij dat klaar. oneel oek Toneel, publiciteit en geld Citroen bij benadering Buma is ook goed voor u Poëzie en de harde dood Sojabonen voor verlichten Opera-Operette gala Dichtersfestival van een ton fy~ m Ï3E0 ah (1521 brt) en Lafumina t) in de Pas van V' V' ¥Kv> .W-V ■C v4- i-v. -- f" ;r jt'-. ••.•ril" V'J. <lV, K# v T.,1 V>i I s'ATFILM heet het filmfes- tivaj dat voor de derde keer m Lterdam gehouden wordt "u27_30november. Iedereen tan daarvoor zijn 8 of 16 mm J film insturen. Er is geen voor- "El.VDH OVENS Mannen- voor bestaat op 6 oktober 75 I aar met feestconcert in POC. 1 Daarbij de wereldpremière van Stabant Mater van zijn dirigent Jacques Wijnen. J TURKSE middag met mu- I ;iek en zang op zondag 7 okto- I berin De Doelen te Rotterdam: I nm 14 uur. 1 VOORRONDEN voor Ca- maretten '79 worden op 26 en 1 oktober in Delft gehouden. Nederland een paradijs voor kunstenaars? Kom nou, zegt de KONW; enkele jaren geleden was de kunstbegroting van de stad Bremen even groot als de Nederlandse kunstbegroting van CRM. Er is dus in Neder land - en niet enkel financieel - nog wel wat te verhapstukken in de wereld van kunst en cul tuur. De KONNW, wat staat voor Kunstenaarsorganisatie NW, is de lattste jaren opmer kelijk actief geworden en kwam deze week uit met een brochure in klatergouden kaft met de titel: De clowns van de FNV?. - over de positie van de kunstenaar; een uitnodiging tot discussie. Een bescheiden vakbond/bedrijfsbond met 3600 leden, zonder vrijgestel den en zonder betaalde be stuurders, maar wel met zijn eigen zegje. Het ligt voor de hand, dat mensen die op zo'n specifieke manier met het culturele leven bezig zijn met een geheel eigen inbreng kun nen komen: het vraagteken achter de titel van het boekje wijst erop dat ze serieus geno men willen worden. In dit gouden boekje wordt niet alleen de eigen leden maar alle boeren, burgers en bui tenlui vertelt waarmee de KONW bezit is; wil men dui delijk maken, dat „in het vreemde, vaak met argusogen bekeneeken, wereldje van de kunsten en de kunstzinnige vorming dezelfde problemen spelen als bij hen". Heel actu- eel: „Radikaal zal het werk bijvoorbeeld in tijdsduur en beloning aangepast moeten worden aan de eisen van de kulturele meerderheden van ons volk. De vrouwen, de jon geren, de gedoodverfde ar beidsongeschikten, neerge drukt als inaktief, sociaal zwak.. Ternauwernood zal de werktijdsverkroting (35 uur) gerealiseerd zijn of de 30-urige werktijd zal zich aandienen. Als de vrouwenbeweging - een bij uitstek kultureel ver schijnsel - haar volledige bij drage aan de veranderingen zal kunnen geven, en er in plaats van 200.000 zo'n twee miljoen arbeidsplaatsen moe ten komen, dan is zo'n 3G-urige werkweek geen oplossing meer. Dan wordt vijf uur per dag een noodzaak.. Eindelijk wordt in alle ge twist rond „werkloosheid" het begrip werk eens een beetje op de helling gezet, door acteur Hans Boswinkel en de zijnen, die voor dit gouden boekje ver antwoordelijk zijn. Uiteraard wordt er verder in dit geschrift informatie gegeven onder meer de interna organisatie, werk terreinen, arbeidsvoorwaar den-overleg; democratisering in de kunstwereld en kunste naarsbeleid (wat moet er met de BKR gebeuren?) Opgemerkt wordt onder meer: „Met een ongerust hart kan gezegd wor den, dat de arbeidsvoorwaar den in de sector kunsten in een duidelijke achterstand zitten. Eén mogelijke oorzaak van de achterstand is: de verdeeld heid onder de kunstenaarsor ganisaties. Een andere oorzaak ligt in de benarde positie die de kunsten innemen in de sa menleving.. De Kunstenaars mogen in deze maatschappe lijke ontwikkeling hun speci fieke (voortrekkers) rol niet ontkennen of ontlopen", zo wordt gezegd. De brochure is verkrijgbaar bij de KONW, Passeerders- gracht 32 Amsterdam (020 - 220025). - *«3 r geleden schreven Stem over een op de Wester- In „Wachten op de Idsdien is er weinig B, behoudens wat in de marge. Zo It Terneuzense ha leen loodsdwang in Ir territorium: De Tihaven en Rijks- It bouwt hard aan [eerspost voor de lise haven. Vesterschelde zelf is meeds een ongeor- Jm en komen van [waarvan de lading 1 is. Zelfs de auto- [eten van elkaarniet [en, zoals onlangs bij [ring van de Lafumi- le rijkspolitie te wa- ;ens wist, dat Rijks- at al een onderzoek rrovinciaal bestuur en na „de klap" op- ïiddels een rampen- Op de Nieuwe Wa- vorden zelfs de pa- eggestuurd als er een er opvaart. Op de chelde vaart alles door: binnenvaart, ten, veerboten en nten. België heeft ast om maatregelen ■n. De onwetendheid ef. Wat te denken van fonisch verzoek van Igisch consulaat in am aan de VMZ (Ver- Milieuhygiëne Zee- m informatie te geven •t vertrouwelijk rap- ■an het Nederlands :m Iiistituut. Een id die bij een actie- e rade gaat! /ijl loodsen, slepersi otbemanningen n die hun brood op "e verdienen, waarschu- oor gevaren, is de bur ster van Terneuzen 0 inwoners) niet bang ongelukken. Hij vcrj t op hen die „studeren cht af onder het mot'0, al nog wel eens wat ge' n op de Westerschei* september 1977 lag in Unity veertien dagCI1 inden op het strand van and. Na twee jaar en ig ongelukken in tie" iden lijken we nog gee" verder. Wachten we °P ootste klap! PAUL DE SCHIPPE" Enige tijd geleden - bij het [afscheid van de vorige gede puteerde voor cultuur in [Noordbrabant drs. Y v.d. Werff - werd in het Bossche provinciehuis de eénacter „Opdracht" gespeeld. De op- ïvallende en vaak nogal indrin- [gende dialoog tussen een over heidsfunctionaris en een un- g bleek geschreven door kntoine Uitdehaag. Ik had al 'eerder puntige teksten van hem gehoord voor het cabaret iHoeraak, dat hij samen met |Jan Tervoort vormde en warmee zè in '76 de eerste prijs op Camaretten in Delft haalden. Vorig jaar liet hij, jsamen met de provinciaal to- neel-adviseuze Ellie van Doo- fen, een handleiding voor amateurregisseurs „Ervoor en tachter staan" verschijnen, jht - zoals dat heet - in den in een behoefte schijnt te poorzien. Tenslotte si hij ook |dramaturgiedocent aan de to neelacademie in Maastricht. Natuurlijk is het bij hem ook pllemaal al op de kleuterschool Begonnen; dat toneel. Bij wie Biet? Maar hij herinnert zich Bit die tijd toch een voorval, fat naar zijn gevoel met zijn fiotivatie voor dit vak te ma- Ben heeft. Als „stout jongetje" 1® een toneelstukje moest hij pn echte strooppot op zijn kop hijgen en dan huilend naar lijn toneelmoeder lopen om [ervolgens bestraffend toe- lesproken te worden. Hij deed F' Prima, maar met de stroop IP zijn hoofd rende hij midden onder het stuk huilend de school uit naar zijn echte moe der. Antoine: „Wat me in theater boeit is dat toneel en werkelijkheid in elkaar over lopen; dat op toneel verhevigd wordt hoe je in het dagelijks leven met elkaar omgaat. Op gegeven moment weet je niet meer of het nu werkelijkheid of toneel is. Dat is het spannende. Het benoemen van iets heft vaak de scheiding op. Waarom wordt je verliefd op iemand? Ga je het opschrijven dan is die verliefdheid al voor een stuk Een echte kiek voor het to neel kreeg Antoine (en velen met'hem) in de periode dat hij op het Oelbert-college/seme- narie in Oosterhout zat. Tymen Trolsky en Jaques v.d. Ven, die momenteel literair aan de weg timmeren, waren van zijn lichting op dat college. Daarna ging hij in Utrecht Nederlands en theater wetenschappen stu deren, zodat er uit hem een echte doctorandus dramatur gie gebloeid is. ,,Ik ben officieel dramaturg, maar mijn aandacht ligt bij de regie", zegt hij. Behalve bij Centrum liep hij nog regie-sta ge bij De Nieuwe Scène in Antwerpen tijdens de bekend geworden Mystero Buffo-pe- riode. Antoine werkte nogal met amateurgroepen, zoals Arno in Den Bosch en in Oos terhout en Tilburg. Zijn dra- maturgie-lessen in Maastricht kregen steeds meer integratie met spelbegeleiding, zodat hij momenteel samen met een an dere docent bezig is met een eindexamen-project van de toneelschool „D'r staat op een morgen een vent van de gemeente onder aan de trap van mijn flat, die zegt dat hij iets moet repare ren. Hij zou gebeld zijn. Ik zeg van niets te weten. Er ontstaat' een discussie en de man zegt: Kan me niets schelen, dan breek ik de kast bij je open! Ik was daarover zo onthutst, dat ik dat onmiddellijk op ging schrijven in de vorm van een toneelstuk. Dat was mijn eer ste stuk: Opdracht. Als regel schrijf ik naar aanleiding van iets dat gebeurt, dat me bezig houdt. Ik vind het heel moeilijk om in opdracht te schrijven. Toen Egbert van Paridon en Carel Alphenaar van Centrum mij met dit stuk in Utrecht za gen waren ze zo enthousiast, dat ik via hen de regie kreeg van de produktie, die Poezie- Hardop maakte bij het Unie van Utrecht-gebeuren. En nu ben ik bezig met het program ma ,,Ik zei de ek" met die groep; over psychologische er varingen in de Nederlandse literatuur. Daarvoor zit ik nu vier dagen per week in Am sterdam. Het eerste „avondvullend" stuk van Antoine Uitdehaag Antoine Uitdehaaq: „Toneel is begonnen met pot stroop op mijn kop''. gaat op 13 ('s avonds) en 14 ('s middags) oktober in het Kul tureel Sentrum in Tilburg in première; gespeeld door De Torenspelers. Het heet „De verlossing" en is gebouwd op een anecdotisch-, historisch- en sociaal/actueel uitgangs punt. Het thema doet me den ken aan boeken van Louis Ferron, die verlossing in rela tie met het fascime geroman tiseerd heeft. Antoine: „Dat is typisch; ik ken die boeken niet, maar fascisme is een kernbe grip in mijn stuk". In een toe lichting op het stuk wordt ge zegd dat de mens in zijn le vensstrijd zich kan verlossen door de macht van de sterkste; door zich te onttrekken a an het wereldgebeuren; door te vechten voor iets beters of door verontwaardiging. Leven is kiezen, maar keuze is tevens angst. Angst kan leiden tot agressie en fascisme. De aanzet tot dit stuk is gegeven door met de greep zelf te improviseren op thema's. Antoine Uitdehaag voelt zich aangesproken door to neelschrijvers als Lod. de Boer en Arabal, door het „Hollands realisme" zonder spruitjes lucht, door spanning, plezier en ontroering. „Werkelijks goede dingen bestaan uit een combinatie van deze gegevens. „Ik wil wel iets zeggen, maar niet dogmatisch. Wel con fronteren. In dit geval hoe in elk mens gevaarlijke tenden- zen schuilgaan. Vormings theater vind ik wel belangrijk, maar simpel een scefie van een staking opvoeren, („zo is dat") vind ik niet interessant. Om de kunst alleen boeit toneel me ook niet. Ik wil met de werke lijkheid iets doen; experimen terend en stylerend. Die Ja panse groep in het Mickery Circuit, die heel realistisch een kip slacht op het toneel is niet zo'n gemakkelijk stuk. Ik wist toen ik het schreef al, dat ik er mee op de bovenbouw van het middelbaar onderwijs of in culturele centra terecht zou komen. Natuurlijk hoop ik eens door het professioneel toneel ge speeld te worden. Maar ik ben ook nog blij met amateur groe pen experimenterend bezig te kunnen zijn. Echte toneel schrijvers zijn er weinig in Ne derland. Hoewel er op zolder kamertjes heel wat neergepend wordt. Ik weet dat er bij Cen trum iedere week nogal wat binnenkomt. Maar zo slecht! Wat er voor amateurgroepen aan stukken bestaat is een treurigmakende hoeveelheid, hoewel hier in 't Zuiden nogal meevalt wat er gespeeld wordt. Toneelavonden op het niveau van biljartavonden met oubol lige stukken mogen, maat met toneel heeft het weimg meer van doen; het is namaak en on echt. Een andere doem voor amateurs is om van de buiten kant te streven naar professio neel optreden - ja, zoals een amateurschilder die probeert te schilderen als een professio nal -; dat is even onecht. Momenteel is Antoine Uit dehaag bezig „in opdracht voor het openluchttheater Hees wijk, het boek „De bende van Jan de Lichte (1953) van Louis Paul Boon te bewerken „Ik wil er een soort drie-stui- ver-opera van maken John Kooien uit Breda maakt er mu ziek (liederen) bij. Ik probeer daarbij te ontkomen aan een ontwikkeling, die ik momen teel ook gevaarlijk vind: de knopoog naar het publiek met een soort verstandhouding die wil zeggen: dat hebben we al lemaal al gehad; we weten het zo langzamerhand wel. Toch leeft het toneel op dit moment weer aardig op. Antoine is dan ook nog free-lance medewer ker aan het Brabants Centrum voor Amateurtoneel en speelt zelf mee in de in Utrecht ge stationeerde toneelgroep voor kinderen met de naam „Soep- groep" die momenteel in ons land en België furore maakt. Dat is werkelijkheid van An toine Uitdehaag die toneel heet. HENK EGBERS. I ?an mijn onlangs overleden Poeder erfde ik de piano. ffc.T.orgen kwam de pianos- f mer, want het instrument fs jaren in toon gezakt. Op de l«^W,0e'sen s'ond een naam (schreven: Peters. Ikherinner Flde blinde Peters, die blin- l P'anostemmer in Hengelo, IiJj orteplaats van mijn lan ri'vertel het verhaal Pianostemmer van deze Eu0, E'n ga naar mijn Ifrh ,an?er Pak de nieuwe llivni Undel van SJOERD |pPER: DE GLAZEN KA- [22 il1'!8 De Bezi8 Bij - L - d), begm aan het verhaal r ogen van Christus". En r Kom 1I5 na enkele bladzij. iYitv«e^en' blinde pianos- toner! Ut weet het. ik ben no en'8e die dergelijke ^ktreffers" (of is het meemaak. Er zijn zelfs Reft or Jung bijvoorbeeld ]u er sterke dingen over ge- |aeene",i Jei kunt zelfs af_ let a ezer: wat heb ik lak,.,!?ne!Tanng van iou te L a' Bat kun je je dan ook agen bij dit boek van Küy per, want wat is daarin aan de hand? Wist het maar; heb al leen vermoedens. Ik denk dat het ook met mijn vertelde er varing van doen heeft. Sjoerd Kuyper Wanneer een schrijver een verhalenbundel de titel mee geeft van een van zijn daarin opgenomen verhalen dan ver moed ik dat daarin de sleutel ligt voor de grondtoon van zijn schriversbestaan in dit boek. De glazen kamer bevindt zich ergens in een Duitse boerderij. Die kamer bevat veel docu mentatiemateriaal in boek, band, map, film, ecetera over de voorbije jeugdjaren van de ik-figuur, die als de auteur in Noordholland opgroeide., („de enige vraag die me werkelijk kwelde was waarom Willem mij had willen confronteren met wat misschien mijn on smakelijkste herinnering was. En waren de beelden die mijn fantasie vervangen hadden de waarheid geweest?") De ver halen van Sjoerd Kuyper lij ken met te zoeken naar een or dening in zijn eigen bestaan; flarden van heden en verleden spoelen over elkaar; tijden verspringen; mensen proberen uit hun schizofrenie, gesple tenheid te kruipen. Doordat de schrijverzelfnog maar moeilijk greep krijgt op de kluwen van het leven, kan het niet anders of de construc tie van de verslagen of de ver halen wordt artificieel en de verwarring van de lezer wordt alsmaar groter. Er wordt naar mijn gevoel teveel bij de lezer verondersteld. Ik ga dan zoe ken naar grapjes en trucjes en glimlach bij een uitdrukking als „Victor de voetballist" (maar dat is dan weer incrowd) of meesmuil bij flauwe grapjes over God die nieuwe gordijnen moet kopen en denk dat je zoiets maar aan een studen tenblad met overlaten. Toch zijn dat zijsporen want er is best iets meer aan de hand in zijn verhalen. In zijn eerste dichtbundel (Ik herinner mij Klaas Kristiaan) schreef Sjoerd de zin: „Alleen wie te rugkeert naar het huis van moeder kent het handschrift". Dichtbij staat die andere zin: „Ik schrijf oefeningen van de hartslag". Ik denk dat hij daarmee in deze eerste verha len nog steeds bezig is. Alleen vertoont de cardiogram een nogal onrustig beeld. De bundel opent met De kortste nacht, waarin Jan- Jaap twaalf jaar wordt. In het zelfde verhaal wordt je dan ge confronteerd met een nogal realistich naar spruitjeslucht geurende scene en een drome rig hallucinerende gebeurte nis, waarin glas een rol speelt (wat meer gebeurt in zijn an dere verhalen). Maar beide elementen kan ik als lezer moeilijk bij elkaar krijgen. Toch blijkt zijn manier van schrijven „even wennen" op genomen worden in.. Ook bij het tweede verhaal, De brief, waarin hij een naar mijn gevoel knap gevonden ge geven van een tekening in re latie met jeugdherinneringen brengt, hield ik een afstande lijk gevoel als lezer. Pas echt beet kreeg ik bij De bijk, waarin de korte scene voor mij grijpbaar werd; maar nog meer bij De ogen van Christus. Hoewel het verhaal van het in Engeland zwervende Neder landse meisje zeer mtuitief geschreven lijkt wordt het fragmentarische karakter functioneel in een totaal gevoel van eenheid; een andere een heid dan een geconstrueerde. Zo werden de verhalen van Sjoerd Kuyper „bij gebruik" na een wat moeizame start, toch- beleefbaar. Ze zouden best eens een goede aanzet kunnen zijn voor een eigenzin nige manier om uit de verhalen met het burgëlijk realisme van de zeventiger jaren te komen. Verhalen voor de jaren tach tig? Opgemerkt kan nog wor den dat Sjoerd Kuyper afge wogen formuleert. Om weer met de pianostemmer te eindi gen: ,,De blinde pianostemmer tikte met zijn stok tegen de muren en raasde jubelend over de weg, zijn stok wentelde als waanzinnige helikopterwie- ken boven zijn hoofd, zonder aandacht te besteden aan het nachtverkeer stak hij dë straat over naar de club". HENK EGBERS 1913 tot 1978 zijn ontwikke ling laten zien. Het boekje kost_ 24 en in een luxe uitgave (met een gesigneerde litho) 150. Financiële nood was oorzaak en aanleiding om de vormgeving van het verenigingsblad van het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel te veranderen. Het blijkt geen achteruitgang. „Skript" zal nu vier keer per jaar verschijnen. De helft van de 24 pagina's nu is gewijd aan verslagen over het chaotische congres met 24 landen rond het amateurtoneel in Bulgarijë en verder onder meer informatie over prof-toneel, dat mogelijk de ama teurs wat te bieden heeft. Als extra bijlage een catalogus van verkrijgbare toneelstukken. Bij het NCA, postbus 64 in Maarssen zijn voor 3 losse nummers en voor 15 een abonnement te krijgen. Ook het Brabants Centrum voor Amateurtoneel heeft het tobben met de publiciteit proberen op te lossen door het tijd schrift Dialoog te vervangen door een gedrukt vouwblad met dezelfde naam. Verzonden vanuit België hoopt men zo goedkoper uit te zijn. Het informeert op een bondige wijze over voorbije, actuele en toekomstige activiteiten. Privé is het „tegen geringe vergoeding" en dat is dan onduidelijk te bestellen bij BCA post bus 606 AP Tilburg. Er staat niet bij of de uitge verij Pelikaan in Deurne op gericht is ter gelegenheid van de expositie Paul Citroen, die momenteel aldaar in De Wie- ger te zien is. Het zal wel een toevalligheid zijn dat De Peli kaan nu als eersteling het boekje „Bij benadering Paul Citroen' op de markt brengt. Het is samengesteld (door wie staat er niet bij) uit teksten van Citroen zelf, die hij in de loop der jaren schreef over de kunst. Hij komt eruit als een wat re lativerend man, die het kunst- gebeuren mat argwaan be kijkt. Hij zegt bijvoorbeeld dat de schilderkunst van Mon driaan berust op integriteit en dat hij daarom zó nooit zal kunnenschilderen..! Hetmeest interessant vind ik de elf teke ningen van Citroen, die vanaf De Buma, de organisatie die zorgt dat musici kunnen genieten van hun auteursrechten, wordt steeds actiever naar het publiek toe. Mogelijk hebben sommigen van u al opgemerkt dat in sa menwerking met het Nederlans inpressoriaat een serie van drie concerten met Nederlandse Kamermuziek van 1900 tot heden is opgezet. In Breda vond eind augustus het eerste concert in den lande uit deze serie plaats. Op 14oktoberen 18november vinden aldaar in de Beyerd het tweede en derde concert plaats. Verder doen Alkmaar, Arnhem, Groningen, Haarlem, Leeuwarden, Nijmegen en Rotterdam mee. Op het prgramma staat o.a. muziek van Van Lier, Landré, Kox, Van Hemel, Ponse, Andriessen, Schat, De Leeuw en Loevendie. Onder de uitvoerenden bevinden zich, Polo de Haas, Gaudeamus Kwartet, Henk Westhiner, Mia Dreese, HarrieStarreveld, Remy Baudeten Zoltan Benyacs Ver der wordt onder het motto muziek voor een Piek iedere vrijdag avond in culturele centra van Amsterdam (Bellevue), Amster dam, Hilversum, Haarlem en Alkmaar 151 half-uur concerten met actuele muziek door 40 musici gegeven (conservatoriumstu denten). Gevoelens, die je dreigen te verstikken kunnen omzetten in woorden of andere expressievormen naar buiten, is een bevrij dende bezigheid. Poëzie is bijvoorbeeld voor vele zo'n daad van verlossing. KarinaBaggermans uit Nuenen verdichtte het verlies van een van haar kinderen, een dochtertje, in een bundel met de titel „Een lied als jij". Het gaat daarbij meer om een soort ritmi sche proza dan om wat gewoonlijk onder dichten verstaan wordt; maar dat is vaak te doen gebruikelijk op dit moment. Het verlies wordt ongezet in romantisch gekleurde beelden en symbolen die mogelijk op een „buitenstaander" wat zwaar aangezet overko men. hoewel aan de zuiverheid van de teksten niet getwijfeld hoeft te worden. Waarschijnlijk zullen anderen zich herkennen in een tekst als: „Ondanks je sterven/ ben je er.// Sterven is bevestiging/ van leven.// Tijdloos/ ben, als de getijden/ van wa ter/ dat telkens opstijgt/ en weer daalt.// In cirkels/ is het leven:// nog gaan sterven// en aankomen:/ op reis geweest". De bundel wordt voor 15 uitgegeven door Dimensie, Rotterdamstraat 82, B-2000 Antwerpen. Een nieuwe uitgeverij „voor Tijd en Verlichting" met de naam Sirius en Siderius in Den Haag dient de soja-cultuur met de uitgave van een boek van Dorothea Van Gundy Jones: Het soja-, bonenboek - koken met soja. Daar moet je niet zo min over denken, omdat de sojaboon als zo oud is als er van beschaving sprake is. Driehonder recepten dienen een gezondheid bevorde rende anti-frites en mayonaise-cultuur. De verstoppingen in je hersens worden daarmee opgeheven, zodat je open zult staan voor andere uitgaven van Sirius en Siderius, zo als het boek De Elfen komen (met echte foto's van echte elfen) en het meester werk De wonderlijke avonturen van Oom Labijn van Heath Ro binson (een beetje Don Quichotte, Odysseus en baron van Mun chausen tegelijk). Het geheim waarom bepaal de melodieën en koren uit wat „klassieke" muziek heet ge weldig populair worden is maar moeilijk te doorgronden. Feit is dat titels als Vilja Lied, Wolga Lied, Zigeunerkoor, Soldatenkoor of een Miserere onverslijtbaar lijken. Op het label GIP-21 91 001/2 heeft Dureco zo'n dertigtal num mers uit het ijzeren repertoire op twee l.p.'s bijeen gezet on dersteund door namen als Ru- dolf Schock, Mario Lanza, Christina Deutekom, Annelies Rothenberger, Joan Suther land, Guiseppe Di Stefano et cetera. En de persing is ook nog tamelijk redelijk. Als de bin nenkant van de klap-hoes niet gebruikt was voor reclame, maar voor informatie en de stomme titel „TV-elpee" ach terwege was gebleven een bij na volmaakte presentje voor liefhebbers, die beschikken ovér tranen. Christina Deutekom In de Melkweg te Amsterdam en in 't Hoogt te Utrecht wordt van 8 tot en met 14 oktober het tweede internationale dichters festival „One world poetry" gehouden. Meer dan vijftig dichters uit binnen- en buitenland nemen hieraan deel. De openings avond met alle dichters is op 8 oktober in Paradiso in Amster dam: de afsluiting, een muzikaal-poetische marathon, op 14 ok tober in de Melkweg. Vorig jaar september werd in de Kosmos in Amsterdam het eer6te internationale dichtersfestival gehouden. Op grond van het artistieke succes, aldus de organisatoren, werd de stichting One world poetry in het leven geroepen, die dit jaar voor de organisatie tekent. Er is bij de gemeente Amsterdam een subsidieaanvraag ingedien voor 28.000 gulden. De totale kosten worden geschat op ongeveer één ton.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 33