Lantjes mag an CDA in amer terug Alles over de amateurs Oorzaak treinongeval nog raadsel Onrust in Rijnmond houdt aan DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND NEN! JE STEM AnDERS dan bij de betaalde voetballers, die erreeds drie wedstrijden hebben op zitten, werd het geduld van de amateurs nog even op de proef gesteld. Komend weekend is het echter weer zover. Dan beginnen de tienduizenden amateurs weer aan een nieuw competi tie-avontuur. Voor Dagblad De Stem aanleidina om ver enigingen in eigen gebied uitgebreid aan het woord te laten. Vandaag in een extra sportbijlage alles over de amateurs, die zaterdag en zondag het spits van een hopenlijk weer spannende competitie afbijten. 1 hevron HUIS DIEREN WOENSDAG uc „Je sluit je ogen, je moe t he, Ipèn...." gamma Waar voor uw geld.... ROULETTE CASINO HONTE-CARLO WUUSTWEZEL Tijdens open huis leuke attentie or uw kinderen aan onze CHEVRON- pompen dA en WD: beter van niet iDERWAREN verlegt iet Van lanegem TJES" 4 Men-buitenland-2 HELPERS VAN DE EERSTE MINUTEN NA TREINBOTSING: Getuigen Gruwelijk Machinist uit Roosendaal gedood Nederhorst overleden Ontsnapte moordenaar belt politie: Jullie krijgen me toch niet" Topsnelheid ^ERHIÏIIR Oosterhout Breda Machines of gereedschap nodig voor een klus? Gewoon huren! O U L E T T E WEZEL R O U L E T T E E SI1* i gevrcmgtf o* «ton te bieden l,lBn noren via een Kleintie in Oe Stem en het komt to orde viQf$ tienduizenden Stem-lezers en ,ser> (een op.de dnet lezen uw advertentie 2I, speciale belangstelling hebben voor onze „Kleintfes -rubriek ..Huisdieren UITGEVERSMAATSCHAPPIJ DE STEM B V DIRECTIE DR W A J.M. HARKX, DRS J H M BRADER. HOOFDREDACTEUR L LEIJENDEKKER 29 AUGUSTUS 1979 119e jaargang ro. 18969 'OREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - ETTEN-LEUR - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN ABON.PRIJZEN: 14,43 PER MAAND - 42,95 PER KWARTAAL - 166,- PER JAAR - LOSSE NUMMERS 0,60 (Van onze parlementaire redactie) flj HAAG - De CDA-fractie in de Tweede Kamer dat mr. Aantjes in de politiek kan terugkeren. Frac- Sder Lubbers zal dat standpunt vandaag verwoorden t Kamerdebat over de zaak-Aantjes. Hij zal daaraan :e»en dat het niet de zaak van de fractie is of de -keer van Aantjes in de politiek werkelijkheid wordt, jaag moet beantwoord worden door Aantjes zelf, zijn ij (de ARP) en de kiezers. PvdA-fractie stelt zich op iandpunt dat het juist om leaal van de zuiverheid in litiek hoog te houden - ideaal dat Aantjes zelf heeft beleden - verstan- ou zijn als de voormalige ,-leider niet in de politiek ijkje nemen erkdreef 22-24 5 LITEITEN: BREDA - De kans be- ■at nog altijd - een zeer tdelijke zelfs - dat Wil li van Hanegem NAC Bint versterken. Gister- g is er namelijk een ilormatief gesprek ge test tussen Van Hane- en het bestuur van de tedase club. Van Hane- :m heeft wel oren naar Bredaas avontuur, et bestuur zal zich ech- nog nader beraden ver de financiële kant is de zaak. NAC is ove- iens ook in bet buiten- d nog op zoek naar isterking. Verdere me- idelingen wilde men ur echter nog niet over n. Tournedos .Chalet" Gebakken zeetong Paling in 't groen Entrecóte Provengale Garnalen - Kroketten ^andaag kleintie schriftelijk opgeven slijk karakter. ten oter lettertype gezet, voord. rtentie op. Via de telefoon -EZEN dat U moet betalen. 2 50 extra te betalen Als sen blauwe girobetaalkaart ontante betaling ontvangt U inistratiekosten in rekening irstraat 16,4811 XB Breda, e punt of komma één vakje seland Prijs incl. 4% BTW 2,62 3,93 5,24 6,55 7,86 9,17 10,48 11,79 13,10 katernen toitse christen-democraat vrijlating Twee van !|NNEN-buitenland-3 'toekende krantekoppen mm moordaanslag IRA. ilNNEN-bujtenland-4 'egering pakt ®PPelbazen aan. 5H0W EN 20 'touive Eli Asser-serie in •toterprogramma AVRO. SPORT ^sputatie Oostduitse Aanploeg aan diggelen. Trijntje Hotterdrammers, terugkeert. De PvdA-woord- voerder Voogd, zal dit oordeel namens de fractie afgeven on der toevoeging dat als Aantjes, zijn partij en de kiezers anders oordelen, Aantjes door de PvdA weer als Kamerlid aan vaard zal worden. De WD-woordvoerder Joe- kes, zal als standpunt van de fractie weergeven, dat het een verstandig besluit van Aantjes was om in november vorig jaar de politiek vaarwel te zeggen. Dat oordeel spreekt de fractie uit voorafgaand aan haar op vatting, dat Aantjes wel her benoembaar is in een politieke functie. Het standpunt van D'66 - woordvoerder Terlouw - zal sterk met dat van PvdA en WD overeenkomen: een zaak van Aantjes zelf, van zijn par tij, maar verstandiger als hij besluit zich onder deze om standigheden niet kandidaat te stellen. Een bestuurlijke functie ziet D'66 voor Aantjes wel. Aantjes zelf leverde gisteren felle kritiek op het aanvullen de rapport van de oud-RIOD- directeur dr. L. de Jong. Op dringend verzoek van de Ka mer stelde het kabinet dat rap port alsnog beschikbaar voor publikatie. Hoewel dr. De Jong op een essentieel punt toegeeft zich in het eerste rapport te hebben vergist (Aantjes was geen bewaker in het strafkamp Port-Natal) houdt hij al zijn andere beweringen staande. Met nadruk zegt hij dat uit on derzoeken blijkt, dat Aantjes gedurende de oorlogsjaren een sterk pro-Duitse inslag had. Aantjes zegt dat het aanvul lende rapport geen enkel nieuw feit bevat, de zaak niet objectief beoordeelt en als zo danig moet worden gezien als een poging het eerste rapport van dr. De Jong te ondersteu nen. En dat terwij 1 twee andere commissies grote delen uit dat rapport als onjuist hebben beoordeeld. (Van een onzer verslagge vers) NIJMEGEN - Een dreun,, gevolgd door een bijna onderaards gerommel. Daarna een dodelijke stilte. Dan komt langzaam het besef dat er iets vreselijks gaande is. Bewoners uit de Flemingstraat en Dr. Poels straat in Nijmegen rennen hun huizen uit naar het spoor. Daar, onder aan het talud, staan twee verwron gen treinstellen. Begeleid door het gekerm en gekreun van vele gewonden laten de eerste mensen zich het talud afzakken. Paniek was er niet, het ging beheerst, weet A. Arts (29) te vertellen. Hij is een van de eersten die op de plaats van de ramp aan kwam. Samen mét enkele buren is hij de trein ingegaan. Wat ik hier gezien heb wil ik in jaren niet meer meemaken, het was vreselijk". In de trein treffen de helpers alleen nog maar gewonden aan. Wie de botsing onge schonden kan navertellen is allang weggevlucht naar bo ven, waar omwonenden voor de eerste opvang zorgen. De situatie in de coupé die de helpers het eerst betreden, wordt door Cornelius Brenk in twee zinnen samengevat. De gewonden die veelal erg bloedden aan de benen, lagen her en der en spraken elkaar moed in. Slechts een meisje schreeuwt onophoudelijk en roept om haar moeder. Haar hebben ze het eerst bevrijd. „Ze lag bekneld met de be nen, toen ze los was werd ze ineens rustig". Als dan ook de eerste EH- BO'ers, buren en anderen de trein binnenkomen, gaat een deel van de helpers naar buiten waar de wanorde zo mogelijk groter is. Stukken deur, bouten, moeren en ka bels liggen tientallen meters in de omtrek. Tussen deze stille getuigen in slingeren schoolschriften, een wetboek en zelfs een klein teddybeer tje: de kop naar de grond. „Ik had het lef niet om erin te gaan, het was buiten al zo erg. Je snapt niet dat ai die mensen die daarboven aan de weg staan niet helpen, onbe grijpelijk", laat een hevig geëmotioneerde Wim Arends (17( zich ontvallen. Van hem kan dat in ieder geval niet gezegd worden. Hij heeft de ogen gesloten voor de gruwelijke taferelen en de handen uit de mouwen ge stoken. Dekens halen was zijn eerste karwei. De men sen uit de Dr. Poelsstraat gooiden ze boven uit de ra men, hij heeft ze verder naar de trein gebracht, niet be grijpend hoe hij het klaar speelde. Over een ding zijn alle redders het eens. Het moest gebeuren. Er waren mensen die hulp nodig had den, die geef je dan. Zo sim pel is dat. Maar in de trein zien ze Wim niet meer, daar voor ontbreekt hem de duri voorlopig. (Van onze redactie binnenland) NIJMEGEN Onder de zeven dodelijke slachtoffers van de frontale treinbotsing, gisteravond bij Nijmegen, bevindt zich minstens één Westbrabander. Het is de heer Taks uit Roosendaal, de machinist van de stoptrein van Nijmegen naar Roosendaal. De iden titeit van de overige zes doden was bij het ter perse gaan van deze editie nog niet bekend. Hulpverleners op de plaats waar de beide trei nen zich in elkaar boorden. GOUDA-Het oud-kamerlid G.M. Nederhorst is dinsdag op 71-jarige leeftijd in zijn woon plaats Gouda overleden. Hij was van 1946 tot 1971 lid van de Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid: (Zie ook binnen-buitenland 2). EINDHOVEN - De een week geleden ontsnapte moor denaar van Carolientje Pessers, Eddy van der L. uit Eind hoven, heeft zich gistermorgen telefonisch bij de Eindho- vense gemeentepolitie gemeld. „Ik ben Eddy van der Laar. Ik ben weggelopen en jullie krijgen me toch niet. Ik meld me ook niet", zei de stem van een jongeman via de telefoon. „Iedereen kan ons wel bellen en zoiets zeggen", zei de politieman die hem aan de lijn kreeg. „Kunt u bewijzen dat u Eddy v.d. L. bent. Noem maar eens geboortedatum en meer gegevens". Toen de jongeman aan de telefoon dit vlot en foutloos kon doen, stond het voor de politie vrijwel vast dat de ontsnapte had gebeld. Verder ontbreekt echter nog elk spoor van Eddy van der L. Zunderl Wernhout WUUSTWEZEL CASINO Antwerpen Dagelijks open van 15.00 tot 03.00 uur BREDABAAN 2 (grensovergang Wernhout) GRATIS CONSUMPTIES WOENSDAG GRATIS KOUD BUFFET DONDERDAG: TOMBOLA (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM - Er lijkt voorlopig geen eind te komen aan de arbeidsonrust in het Rijnmondgebied. De belang rijkste ontwikkelingen giste ren: - de sleepbootstaking duurt, ondanks een uitspraak van de rechter, onverminderd voort; - de staking in de overslagbe drijven lijkt zich uit te breiden; - minister Albeda (Sociale Zaken) heeft zich aangeboden als bemiddelaar; - de nieuwste eisen van de ha venstakers zijn onaanvaard baar voor èn werkgevers èn de vervoersbonden van FNV en CNV. Dat de staking duidelijk on der communistische invloed staat, bleek gisteren overdui delijk, toen de stakers de com munist v.d. Zande tot sta kingsleider kozen en ook de Kommunistische Eenheids beweging Nederland en de CPN de stakers steunden. De havenarbeiders depo neerden gisteren hun eisen bij FNV en werkgevers, waaruit bleek, dat hun staking niet al leen maar een uiting van soli dariteit is met de stakende sleepbootbemanningen. Die eisen zijn: 30 gulden netto per week erbij, volledige prijs compensatie, vijfploegen dienst in 35-urige werkweek, pensioen met 60 jaar en 25 da gen vakantie. (ADVERTENTIES) Eind deze week zullen de werkgevers met de vervoers bonden van het FNV met el kaar rond de tafel gaan zitten om te onderhandelen over een nieuwe cao. Beiden sloten en kele maanden geleden al een nieuwe arbeidsovereenkomst af. Die werd echter door de FNV-leden afgekeurd. De FNV distantieerde zich gisteren na drukkelijk van de 8000 sta kende havenarbeiders. Ook in de petrochemische industrie in het Rotterdamse havengebied is gisteren onrust ontstaan. Tot acties kwam het evenwel niet. Ook in deze sec tor is nog geen nieuwe cao af gesloten. Inmiddels worden de gevol gen van de stakingen voelbaar voor de haven: er liggen bui tengaats 30 zeeschepen te wachten. Er komen toch nog gemiddeld honderd grote schepen op eigen kracht de ha ven binnen. Volgens de haven dienst gaat 90 procent van het havenverkeer gewoon door. Mocht de staking echter erg lang gaan duren, dan vreest men grote problemen. Het is vooralsnog een raad sel hoe het treinongeval heeft kunnen gebeuren. Vaststaat, dat de door de heer Taks be stuurde trein op het goede spoor reed. Hoe het mogelijk is dat de andere - lege - trein op de verkeerde baan reed, was gisteravond voor de NS-auto- riteiten volslagen onduidelijk. De ramp voltrok zich enkele minuten nadat de beide trei nen van het Centraal Station en het station Dukenburg ver trokken waren. Op het dub- belsporige baanvak tussen de beide stations, die ongeveer 5 kilometer van elkaar liggen, mag maximaal 120 kilometer per uur worden gereden. De stoptrein naar Roosen daal, die om 18.04 uur vanaf het Centraal Station vertrok, moet op topsnelheid gereden hebben. De heer Taks, die op het goede spoor reed, heeft nauwelijks tijd gehad om de tegenligger op te merken. Het spoor maakt even voorbij de plaats van het ongeluk een lichte knik, terwijl een viaduct het uitzicht beperkt. Daarbij komt ook nog dat de machinist van de ramptrein de laag staande zon pal tegen had. De trein uit de richting Du kenburg, die op het verkeerde spoor zat, reed met een matige snelheid. Niet uitgesloten wordt dat de machinist van de ze trein de botsing zag aanko men en geremd heeft. De snel heid van de eerste trein was in ieder geval zodanig dat de trein uit Dukenburg tientallen meters in de andere richting werd meegesleurd. Daarbij werden de beide treinen met hun neuzen zover omhoog ge duwd dat een betonnen portaal finaal aan flarden ging. De stoptrein naar Roosen daal boorde zich diep in de neus van het andere treinstel. Beide treinen werden ettelijke meters in elkaar gedrukt. Over een afstand van 60 tot 70 meter lagen afgerukte deuren, ver splinterde biels, stukken elek tromotor en persoonlijke be zittingen van de reizigers. Meteen na de botsing kwam er een grootscheepse reddings operatie op gang. Politie, GG en GD en brandweer werden vrijwel onmiddellijk over spoeld met telefoontjes van vele omwonenden. Slechts en kele minuten nadat de ramp zich voltrok reden op de Groe- nestraat al ambulances af en aan tussen de beide Nijmeegse ziekenhuizen en de plaats van het ongeluk. Er werd extra medisch personeel opgeroepen om de tientallen gewonden te kunnen helpen. De eerste hulp werd ver leend door enkele tientallen buurtbewoners. Passagiers werden in verschillende wo ningen opgevangen, waarna de NS zich over hen ontfermde. De reddingsoperatie kwampas goed op gang toen brand weermensen met snijbranders tot de in verwrongen compar timenten konden doordringen. Veel te redden viel er echter niet meer. Er werden hier vrij wel uitsluitend doden gevon den. Urenlang heerste er onze kerheid over het lot van de mensen die in het voorste com partiment van de trein uit Du kenburg zouden kunnen zit ten, hoewel er nauwelijks hoop was dat iemand levend uit de schroothoop te voorschijn zou kunnen komen. Deze trein zat zodanig in elkaar dat het aan vankelijk uitgesloten was tol in het voorste gedeelte door te dringen. De machinist van de lege reizigerstrein bleef onge deerd. De man is overstuui naar huis gebracht, aldus eer NS-woordvoerder. De con ducteur van de lege reizigers trein bleef eveneens onge deerd. (ADVERTENTIE1 Wilhelminakanaal - oost 41 01620-50921 Spinveld 16,076-223048 Dagelijks open van 15.00 tot 03.00 uur. Donderdags jjjjmtwertotini^ Bredabaan 2 Grensovergang Wernhout Gratis consumpties: WOENSDAGS GRATIS K0U0 BUFFET voor zujdwesi: als u 't zo vergelijkt dan zal het u niet moeilijk vallen om u zelf of een kennis dagelijks op de stem te trakteren. nieuwe abonnee; naam adres plaats betaalt: 14.43 per maand 42,95 per kwartaal opgegeven door: naam adres plaats als kado ontvang ik graag: parker jotter baddoek deze bon in open enveloppe zonder postzegel opsturen naar dagblad de stem, antwoordnummer 112, 4800 vb breda of bel 076-222555.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 1