Lantjes mag
an CDA in
amer terug
Alles over de
amateurs
Oorzaak
treinongeval
nog raadsel
Onrust in
Rijnmond
houdt aan
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
NEN!
JE STEM
AnDERS dan bij de betaalde voetballers, die erreeds
drie wedstrijden hebben op zitten, werd het geduld van
de amateurs nog even op de proef gesteld. Komend
weekend is het echter weer zover. Dan beginnen de
tienduizenden amateurs weer aan een nieuw competi
tie-avontuur. Voor Dagblad De Stem aanleidina om ver
enigingen in eigen gebied uitgebreid aan het woord te
laten. Vandaag in een extra sportbijlage alles over de
amateurs, die zaterdag en zondag het spits van een
hopenlijk weer spannende competitie afbijten.
1
hevron
HUIS
DIEREN
WOENSDAG
uc
„Je sluit je
ogen,
je moe t he,
Ipèn...."
gamma
Waar voor uw geld....
ROULETTE
CASINO HONTE-CARLO
WUUSTWEZEL
Tijdens
open huis
leuke attentie
or uw kinderen
aan onze
CHEVRON-
pompen
dA en WD: beter van niet
iDERWAREN
verlegt
iet Van
lanegem
TJES"
4
Men-buitenland-2
HELPERS VAN DE EERSTE MINUTEN NA TREINBOTSING:
Getuigen
Gruwelijk
Machinist uit
Roosendaal gedood
Nederhorst
overleden
Ontsnapte moordenaar belt politie:
Jullie krijgen me toch niet"
Topsnelheid
^ERHIÏIIR
Oosterhout
Breda
Machines of gereedschap nodig voor een klus? Gewoon huren!
O
U
L
E
T
T
E
WEZEL
R
O
U
L
E
T
T
E
E SI1*
i gevrcmgtf o* «ton te bieden
l,lBn noren via een Kleintie in Oe Stem
en het komt to orde
viQf$ tienduizenden Stem-lezers en
,ser> (een op.de dnet lezen uw advertentie
2I, speciale belangstelling hebben
voor onze „Kleintfes -rubriek
..Huisdieren
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ DE STEM B V DIRECTIE DR W A J.M. HARKX, DRS J H M BRADER. HOOFDREDACTEUR L LEIJENDEKKER
29 AUGUSTUS 1979
119e jaargang ro. 18969
'OREN
TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - ETTEN-LEUR - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN
ABON.PRIJZEN: 14,43 PER MAAND - 42,95 PER KWARTAAL - 166,- PER JAAR - LOSSE NUMMERS 0,60
(Van onze parlementaire redactie)
flj HAAG - De CDA-fractie in de Tweede Kamer
dat mr. Aantjes in de politiek kan terugkeren. Frac-
Sder Lubbers zal dat standpunt vandaag verwoorden
t Kamerdebat over de zaak-Aantjes. Hij zal daaraan
:e»en dat het niet de zaak van de fractie is of de
-keer van Aantjes in de politiek werkelijkheid wordt,
jaag moet beantwoord worden door Aantjes zelf, zijn
ij (de ARP) en de kiezers.
PvdA-fractie stelt zich op
iandpunt dat het juist om
leaal van de zuiverheid in
litiek hoog te houden -
ideaal dat Aantjes zelf
heeft beleden - verstan-
ou zijn als de voormalige
,-leider niet in de politiek
ijkje nemen
erkdreef 22-24
5
LITEITEN:
BREDA - De kans be-
■at nog altijd - een zeer
tdelijke zelfs - dat Wil
li van Hanegem NAC
Bint versterken. Gister-
g is er namelijk een
ilormatief gesprek ge
test tussen Van Hane-
en het bestuur van de
tedase club. Van Hane-
:m heeft wel oren naar
Bredaas avontuur,
et bestuur zal zich ech-
nog nader beraden
ver de financiële kant
is de zaak. NAC is ove-
iens ook in bet buiten-
d nog op zoek naar
isterking. Verdere me-
idelingen wilde men
ur echter nog niet over
n.
Tournedos .Chalet"
Gebakken zeetong
Paling in 't groen
Entrecóte Provengale
Garnalen - Kroketten
^andaag
kleintie schriftelijk opgeven
slijk karakter.
ten
oter lettertype gezet,
voord.
rtentie op. Via de telefoon
-EZEN dat U moet betalen.
2 50 extra te betalen Als
sen blauwe girobetaalkaart
ontante betaling ontvangt U
inistratiekosten in rekening
irstraat 16,4811 XB Breda,
e punt of komma één vakje
seland
Prijs incl.
4% BTW
2,62
3,93
5,24
6,55
7,86
9,17
10,48
11,79
13,10
katernen
toitse christen-democraat
vrijlating Twee van
!|NNEN-buitenland-3
'toekende krantekoppen
mm moordaanslag IRA.
ilNNEN-bujtenland-4
'egering pakt
®PPelbazen aan.
5H0W EN 20
'touive Eli Asser-serie in
•toterprogramma AVRO.
SPORT
^sputatie Oostduitse
Aanploeg aan diggelen.
Trijntje
Hotterdrammers,
terugkeert. De PvdA-woord-
voerder Voogd, zal dit oordeel
namens de fractie afgeven on
der toevoeging dat als Aantjes,
zijn partij en de kiezers anders
oordelen, Aantjes door de
PvdA weer als Kamerlid aan
vaard zal worden.
De WD-woordvoerder Joe-
kes, zal als standpunt van de
fractie weergeven, dat het een
verstandig besluit van Aantjes
was om in november vorig jaar
de politiek vaarwel te zeggen.
Dat oordeel spreekt de fractie
uit voorafgaand aan haar op
vatting, dat Aantjes wel her
benoembaar is in een politieke
functie.
Het standpunt van D'66 -
woordvoerder Terlouw - zal
sterk met dat van PvdA en
WD overeenkomen: een zaak
van Aantjes zelf, van zijn par
tij, maar verstandiger als hij
besluit zich onder deze om
standigheden niet kandidaat
te stellen. Een bestuurlijke
functie ziet D'66 voor Aantjes
wel.
Aantjes zelf leverde gisteren
felle kritiek op het aanvullen
de rapport van de oud-RIOD-
directeur dr. L. de Jong. Op
dringend verzoek van de Ka
mer stelde het kabinet dat rap
port alsnog beschikbaar voor
publikatie. Hoewel dr. De Jong
op een essentieel punt toegeeft
zich in het eerste rapport te
hebben vergist (Aantjes was
geen bewaker in het strafkamp
Port-Natal) houdt hij al zijn
andere beweringen staande.
Met nadruk zegt hij dat uit on
derzoeken blijkt, dat Aantjes
gedurende de oorlogsjaren een
sterk pro-Duitse inslag had.
Aantjes zegt dat het aanvul
lende rapport geen enkel
nieuw feit bevat, de zaak niet
objectief beoordeelt en als zo
danig moet worden gezien als
een poging het eerste rapport
van dr. De Jong te ondersteu
nen. En dat terwij 1 twee andere
commissies grote delen uit dat
rapport als onjuist hebben
beoordeeld.
(Van een onzer verslagge
vers)
NIJMEGEN - Een dreun,,
gevolgd door een bijna
onderaards gerommel.
Daarna een dodelijke
stilte.
Dan komt langzaam het
besef dat er iets vreselijks
gaande is. Bewoners uit de
Flemingstraat en Dr. Poels
straat in Nijmegen rennen
hun huizen uit naar het
spoor. Daar, onder aan het
talud, staan twee verwron
gen treinstellen. Begeleid
door het gekerm en gekreun
van vele gewonden laten de
eerste mensen zich het talud
afzakken. Paniek was er niet,
het ging beheerst, weet A.
Arts (29) te vertellen. Hij is
een van de eersten die op de
plaats van de ramp aan
kwam.
Samen mét enkele buren is
hij de trein ingegaan.
Wat ik hier gezien heb wil ik
in jaren niet meer meemaken,
het was vreselijk".
In de trein treffen de helpers
alleen nog maar gewonden
aan. Wie de botsing onge
schonden kan navertellen is
allang weggevlucht naar bo
ven, waar omwonenden voor
de eerste opvang zorgen. De
situatie in de coupé die de
helpers het eerst betreden,
wordt door Cornelius Brenk
in twee zinnen samengevat.
De gewonden die veelal erg
bloedden aan de benen, lagen
her en der en spraken elkaar
moed in. Slechts een meisje
schreeuwt onophoudelijk en
roept om haar moeder. Haar
hebben ze het eerst bevrijd.
„Ze lag bekneld met de be
nen, toen ze los was werd ze
ineens rustig".
Als dan ook de eerste EH-
BO'ers, buren en anderen de
trein binnenkomen, gaat een
deel van de helpers naar
buiten waar de wanorde zo
mogelijk groter is. Stukken
deur, bouten, moeren en ka
bels liggen tientallen meters
in de omtrek. Tussen deze
stille getuigen in slingeren
schoolschriften, een wetboek
en zelfs een klein teddybeer
tje: de kop naar de grond. „Ik
had het lef niet om erin te
gaan, het was buiten al zo
erg. Je snapt niet dat ai die
mensen die daarboven aan de
weg staan niet helpen, onbe
grijpelijk", laat een hevig
geëmotioneerde Wim Arends
(17( zich ontvallen.
Van hem kan dat in ieder
geval niet gezegd worden. Hij
heeft de ogen gesloten voor
de gruwelijke taferelen en de
handen uit de mouwen ge
stoken. Dekens halen was
zijn eerste karwei. De men
sen uit de Dr. Poelsstraat
gooiden ze boven uit de ra
men, hij heeft ze verder naar
de trein gebracht, niet be
grijpend hoe hij het klaar
speelde. Over een ding zijn
alle redders het eens. Het
moest gebeuren. Er waren
mensen die hulp nodig had
den, die geef je dan. Zo sim
pel is dat. Maar in de trein
zien ze Wim niet meer, daar
voor ontbreekt hem de duri
voorlopig.
(Van onze redactie binnenland)
NIJMEGEN Onder de zeven dodelijke slachtoffers van de frontale treinbotsing,
gisteravond bij Nijmegen, bevindt zich minstens één Westbrabander. Het is de heer Taks
uit Roosendaal, de machinist van de stoptrein van Nijmegen naar Roosendaal. De iden
titeit van de overige zes doden was bij het ter perse gaan van deze editie nog niet bekend.
Hulpverleners op de
plaats waar de beide trei
nen zich in elkaar boorden.
GOUDA-Het oud-kamerlid
G.M. Nederhorst is dinsdag op
71-jarige leeftijd in zijn woon
plaats Gouda overleden.
Hij was van 1946 tot 1971 lid
van de Tweede Kamer voor de
Partij van de Arbeid:
(Zie ook binnen-buitenland 2).
EINDHOVEN - De een week geleden ontsnapte moor
denaar van Carolientje Pessers, Eddy van der L. uit Eind
hoven, heeft zich gistermorgen telefonisch bij de Eindho-
vense gemeentepolitie gemeld. „Ik ben Eddy van der Laar.
Ik ben weggelopen en jullie krijgen me toch niet. Ik meld
me ook niet", zei de stem van een jongeman via de telefoon.
„Iedereen kan ons wel bellen en zoiets zeggen", zei de
politieman die hem aan de lijn kreeg. „Kunt u bewijzen dat
u Eddy v.d. L. bent. Noem maar eens geboortedatum en
meer gegevens". Toen de jongeman aan de telefoon dit vlot
en foutloos kon doen, stond het voor de politie vrijwel vast
dat de ontsnapte had gebeld. Verder ontbreekt echter nog
elk spoor van Eddy van der L.
Zunderl
Wernhout
WUUSTWEZEL
CASINO
Antwerpen
Dagelijks open
van 15.00 tot
03.00 uur
BREDABAAN 2 (grensovergang Wernhout)
GRATIS CONSUMPTIES
WOENSDAG GRATIS KOUD BUFFET
DONDERDAG: TOMBOLA
(Van onze redactie
binnenland)
ROTTERDAM - Er lijkt
voorlopig geen eind te komen
aan de arbeidsonrust in het
Rijnmondgebied. De belang
rijkste ontwikkelingen giste
ren:
- de sleepbootstaking duurt,
ondanks een uitspraak van de
rechter, onverminderd voort;
- de staking in de overslagbe
drijven lijkt zich uit te breiden;
- minister Albeda (Sociale
Zaken) heeft zich aangeboden
als bemiddelaar;
- de nieuwste eisen van de ha
venstakers zijn onaanvaard
baar voor èn werkgevers èn de
vervoersbonden van FNV en
CNV.
Dat de staking duidelijk on
der communistische invloed
staat, bleek gisteren overdui
delijk, toen de stakers de com
munist v.d. Zande tot sta
kingsleider kozen en ook de
Kommunistische Eenheids
beweging Nederland en de
CPN de stakers steunden.
De havenarbeiders depo
neerden gisteren hun eisen bij
FNV en werkgevers, waaruit
bleek, dat hun staking niet al
leen maar een uiting van soli
dariteit is met de stakende
sleepbootbemanningen. Die
eisen zijn: 30 gulden netto per
week erbij, volledige prijs
compensatie, vijfploegen
dienst in 35-urige werkweek,
pensioen met 60 jaar en 25 da
gen vakantie.
(ADVERTENTIES)
Eind deze week zullen de
werkgevers met de vervoers
bonden van het FNV met el
kaar rond de tafel gaan zitten
om te onderhandelen over een
nieuwe cao. Beiden sloten en
kele maanden geleden al een
nieuwe arbeidsovereenkomst
af. Die werd echter door de
FNV-leden afgekeurd. De FNV
distantieerde zich gisteren na
drukkelijk van de 8000 sta
kende havenarbeiders.
Ook in de petrochemische
industrie in het Rotterdamse
havengebied is gisteren onrust
ontstaan. Tot acties kwam het
evenwel niet. Ook in deze sec
tor is nog geen nieuwe cao af
gesloten.
Inmiddels worden de gevol
gen van de stakingen voelbaar
voor de haven: er liggen bui
tengaats 30 zeeschepen te
wachten. Er komen toch nog
gemiddeld honderd grote
schepen op eigen kracht de ha
ven binnen. Volgens de haven
dienst gaat 90 procent van het
havenverkeer gewoon door.
Mocht de staking echter erg
lang gaan duren, dan vreest
men grote problemen.
Het is vooralsnog een raad
sel hoe het treinongeval heeft
kunnen gebeuren. Vaststaat,
dat de door de heer Taks be
stuurde trein op het goede
spoor reed. Hoe het mogelijk is
dat de andere - lege - trein op
de verkeerde baan reed, was
gisteravond voor de NS-auto-
riteiten volslagen onduidelijk.
De ramp voltrok zich enkele
minuten nadat de beide trei
nen van het Centraal Station
en het station Dukenburg ver
trokken waren. Op het dub-
belsporige baanvak tussen de
beide stations, die ongeveer 5
kilometer van elkaar liggen,
mag maximaal 120 kilometer
per uur worden gereden.
De stoptrein naar Roosen
daal, die om 18.04 uur vanaf
het Centraal Station vertrok,
moet op topsnelheid gereden
hebben. De heer Taks, die op
het goede spoor reed, heeft
nauwelijks tijd gehad om de
tegenligger op te merken. Het
spoor maakt even voorbij de
plaats van het ongeluk een
lichte knik, terwijl een viaduct
het uitzicht beperkt. Daarbij
komt ook nog dat de machinist
van de ramptrein de laag
staande zon pal tegen had.
De trein uit de richting Du
kenburg, die op het verkeerde
spoor zat, reed met een matige
snelheid. Niet uitgesloten
wordt dat de machinist van de
ze trein de botsing zag aanko
men en geremd heeft. De snel
heid van de eerste trein was in
ieder geval zodanig dat de
trein uit Dukenburg tientallen
meters in de andere richting
werd meegesleurd. Daarbij
werden de beide treinen met
hun neuzen zover omhoog ge
duwd dat een betonnen portaal
finaal aan flarden ging.
De stoptrein naar Roosen
daal boorde zich diep in de
neus van het andere treinstel.
Beide treinen werden ettelijke
meters in elkaar gedrukt. Over
een afstand van 60 tot 70 meter
lagen afgerukte deuren, ver
splinterde biels, stukken elek
tromotor en persoonlijke be
zittingen van de reizigers.
Meteen na de botsing kwam
er een grootscheepse reddings
operatie op gang. Politie, GG
en GD en brandweer werden
vrijwel onmiddellijk over
spoeld met telefoontjes van
vele omwonenden. Slechts en
kele minuten nadat de ramp
zich voltrok reden op de Groe-
nestraat al ambulances af en
aan tussen de beide Nijmeegse
ziekenhuizen en de plaats van
het ongeluk. Er werd extra
medisch personeel opgeroepen
om de tientallen gewonden te
kunnen helpen.
De eerste hulp werd ver
leend door enkele tientallen
buurtbewoners. Passagiers
werden in verschillende wo
ningen opgevangen, waarna de
NS zich over hen ontfermde.
De reddingsoperatie kwampas
goed op gang toen brand
weermensen met snijbranders
tot de in verwrongen compar
timenten konden doordringen.
Veel te redden viel er echter
niet meer. Er werden hier vrij
wel uitsluitend doden gevon
den.
Urenlang heerste er onze
kerheid over het lot van de
mensen die in het voorste com
partiment van de trein uit Du
kenburg zouden kunnen zit
ten, hoewel er nauwelijks hoop
was dat iemand levend uit de
schroothoop te voorschijn zou
kunnen komen. Deze trein zat
zodanig in elkaar dat het aan
vankelijk uitgesloten was tol
in het voorste gedeelte door te
dringen. De machinist van de
lege reizigerstrein bleef onge
deerd. De man is overstuui
naar huis gebracht, aldus eer
NS-woordvoerder. De con
ducteur van de lege reizigers
trein bleef eveneens onge
deerd.
(ADVERTENTIE1
Wilhelminakanaal - oost 41
01620-50921
Spinveld 16,076-223048
Dagelijks open
van 15.00 tot
03.00 uur.
Donderdags
jjjjmtwertotini^
Bredabaan 2
Grensovergang Wernhout
Gratis consumpties:
WOENSDAGS GRATIS K0U0 BUFFET
voor zujdwesi:
als u 't zo vergelijkt dan zal het u niet moeilijk vallen om u
zelf of een kennis dagelijks op de stem te trakteren.
nieuwe abonnee;
naam
adres
plaats
betaalt: 14.43 per maand 42,95 per kwartaal
opgegeven door:
naam
adres
plaats
als kado ontvang ik graag:
parker jotter baddoek
deze bon in open enveloppe zonder postzegel opsturen naar
dagblad de stem, antwoordnummer 112, 4800 vb breda
of bel 076-222555.