w. losse nonm jssie bnis „China Syndrome" actueel én s BOEIEND TELEVISIE-FENOMEEN N LlIT iF at is uw ilden waard Film over kernreactor-ramp nu in Nederlandse bioscopen Samenstelling: Engène Loomant en Dirk Vellenga Bijna-ramp Doofpot Perfectie fa i Wim Kan Diep Hond Kracht T5 Abida 29 te Rottei v., Acila 16 vn TakorjJ Jacao, Alamak 17 tep,. [maar 16 960noSt. Ma! ntigua, Britsum I6j| adsend nr New Or] lllia 16 vn Bullenbaai, 1th 17 t.a. rede Hu Itch master 16 te Rottei ko Bonaire 17 vn LasPji ■Bahrein, Esso Eurpoi I Kuriamuria nr Ainsui ■voland 16 vn Durban® ardsbay, Kennemerla® iRio de Janeiro verw, jjj te Stalow verw, La® kcht 17 te Dakar, Maco® Dubai verw nr Ras Br Nedlloyd Hobart 1| listobal nr Fort Aleza, S ld Katwijk 16 te K edlloyd Korea 18 te Ab] f-w, Nedlloyd Nile 17 j listerre nr Amstert Mlloyd Seine 16 te Do; Ldlloyd Streefkerk 161[ lisung, Onaba 16 vn Cij II nr Curacao, Seatrain brdam 17 ta rede Jej kameshaven 17 te Anti In. nerik. dollar 1.97. ngelse pond4.35j lelgische frank6.47. luitse mark 108.25-11 laliaanse lire 23.25-2 Portugese escudo 3.80- Uanadese dollar l.i lYanse frank 46.00.) |lwits. frank 120.20-12 Iweedse kroon 45.75-4 Moorse kroon 38.50-4 Deense kroon 36.50-3 bostenr. schill. 14.92-1! Bpaanse peseta 2.88-1 priekse drachme 4 'inse mark 51.00-Si oegosl. dinar 9.25-] erse pond 4.00. eel voor om deze taak 1 un schouders te nemen, Zl erwijten de Amerikanenii] ij hun leidende taak in dj wereldeconomie niet ernsfi enoeg hebben genomem i.n. ten aanzien van Al nergieverbruik, de gerom an grote olieimporten m 'e betalingsbalans, de positJ an de dollar en de binnerf andse inflatie. De verwijten over en wei oen echter niets af aan ftel eit dat een recessie in AnQ ika negatief inwerkt op f vereldeconomie. Het inlei] lationale vertrouwen ruw iet spoor bijster, en het veer enige tijd duren roordl iet bedrijfsleven zich fel telt van een dergelijke ttf rouwenscrisis. Daar kont wij dat de Amerikanen hom levoelig zijn voor omsffli iigheden waarin het hen «4 ;aat zoals zij wensen. l\ villen de dingen graag Mm lun hand zetten. Een recess1 zal er gemakkelijk toe leiii iat men zich naar binnd keert, dat wil zeggen, hetm tionale eigenbelang laatp'1 valeren boven internatione solidariteit. En dat is i« gevoelige omstandigheid waarin de wereldeconof momenteel verkeert een kante zaak. DR. A.A. WENT» .r? m VAN ZATERDAG 18 AUGUSTUS 1979 £HOW^«n zo i 1 eet u wat het China slndroom is Dat is de theorie dat als de bodem van ,en reactorvat doorbrandt, je radio-actieve lading door fa aardbol heensmelt en in China weer boven de grond lijmt En weet u wat „The China Syndrome" is Dat is KD uitermate boeiende film, aaarin de kernenergie en alle problemen daar omheen centraal staan. Deze week is deze film in ons land aange- „The China Syndrome" is ■wr alles een product van Michael Douglas, zoon van 5irk, inderdaad, maar vooral de man die verantwoordelijk „■as voor die onvergetelijke him „One flew over the cuc koo's nest". Het siert hem dat hij nooit heeft geprobeerd naar aanleiding van dit in 1975 met vele Oscars be kroonde succes een soort vervolg te maken en dat hij met iets totaal anders op de proppen is gekomen. Hij werd in dit streven en thousiast gesteund door Jane Fonda, de actrice die de laatste jaren steevast voor een links activistische on dertoon in haar films zorgt. Dat is zeker opnieuw zo, al lijkt in eerste instantie het tegendeel het geval. Jane Fonda speelt name lijk de rol van een journalis te, die elke dag in ht televisi e- journaal voor een soort Duys-Vuist-effect moet zor gen. De ene dag interviewt ze een groep die muzikale feli citaties verzorgt, dan zoekt ze een jarige tijger in de die rentuin op, of ze gaat naar een dierenarts die op huisbe zoek komt bij zieke vissen. Op een gegeven moment mag ze ook een reportage verzorgen over een kerncen trale. Gezien haar achter grond is dat uiteraard een diepgaande, kritische re portage. Ongewild is ze ge tuige van een bijna-ramp en geheel toevallig slaagt haar cameraman erin de paniek die onder het react or-perso neel ontstaat te registreren. Door de luchthartige toon waarop de autoriteiten het vooral als nietszeggend wil len afdoen, gaat ze zich ge schrokken in de materie ver diepen. De gewetensstrijd die zich vervolgens op vele niveau's gaat afspelen, wordt in deze film uitermate boeiend gety peerd. Om te beginnen bin nen de centrale. De bazen hebben alleen maar belang bij de doofpot, omdat een overheidscommissie op het punt staat een nieuwe bouw vergunning af te geven en alle negatieve publiciteit al leen maar roet in het eten kan strooien. Maar er is ook een techni cus (een sublieme rol van Jack Lemmon), die zich be wust is van zijn verantwoor delijkheid. Z'n geweten geeft hem in, dat hij niet langer kan zwij gen, hetgeen een zeer dra matische apotheose tot con sequentie heeft. Dezelfde strijd wordt binnen de tele visie-organisatie gevoerd. Mede onder invloed van de minder gelovige cameraman streeft de journaliste naar volledige openheid, maar haar bazen zijn alleen maar bang hun vingers te branden en bedenken de slimste smoesjes en zelfs intimida ties om de affaire buiten de publiciteit te houden. •Scene uit ,,The China Syndrome" met rechts Jack Lemmon. Die strijd wordt, ik bena druk het nogmaals, erg knap verbeeld. Zo knap dat „The China Syndrome" spannend is als een thriller. De indrukwekkende loka- ties zouden in een James Bond-film niet misstaan; er zijn auto-achtervolgingen, er wordt op grote schaal geweld gebruikt; kortom: alle ingre diënten voor een spannende film zijn aanwezig. Dus ook iedereen die niets te maken wil hebben met de hoogst actuele problematiek waar het om gaat, wat ik me overi gens nauwelijks kan voor stellen, komt meer dan ge noeg aan z'n trekken. Maar iedereeen die „Harrysburg" nog niet is vergeten en in deze complexe materie nieuwe denkstof aangeleverd wil hebben, zal even tevreden zijn. „The China Syndrome" is met andere woorden voor iedereen aan te raden. TOM SMEETS Amerika gaat al 17 jaar lang naar bed met Johnny Carson De Amsterdamse effecten bij een rustige handel. Dez<^ factoren die de beurs be" ïvloeden, dit is echter niet ëe r, Kon. Olie en Philips ber mede omdat men al op e vooruitgelopen. Maar oo behalve gisteren behoorlijk Ir )amrak niet mee. De hoger6 i sorteerden voor de koers van n aanklacht van Sobi tegen niet te schokken, koersen over alle linies terug- ug tot 149,60 bi] eenger£gKl eveneens 1,10 op l'20, ulden op f 104,50. a i internationals was hetven ken, dan wel niet in de si3»' gunst van de alcoholconsu op 84. Deli leed een verli65 iring eveneens omlaag- 2 nop 106 en Van Ommeren] e sector moest terrein f 338 en AMRO f 0,6° 0P', it nden ging omhoog, en v De staatsfondsen waren n iarkt was per saldo iets be vertoonde een paar v'120" gjj ee, zoiets kan Willem Duys wel vergeten. Zeventien jaar lang elke dag, behalve in het weekend, een show brengen van anderhalf uur, waarin gasten optreden en ontspannen babbelen. Het is een absoluut rekord in de geschiedenis van het tv-amusement en het staat op naam van Johnny Carson, de be kendste beeldbuisgast in Amerika, een uiterst boeiend fenomeen in de Amerikaanse cultuur van na de oorlog. Elke doordeweekse avond om halftwaalf is het zover. Dan begint „The Tonight Show" en gaan de gordijnen tassen het orkest van Doe Severinsen en de „zithoek" open voor een doorgaans in een licht, vlot maatpak ge stoken Johnny Carson. Ie dereen kent de bewegingen en gebaren die hij maakt bij het vertellen van de grappen 'an de dag. Johnny trekt met een vinger de boord in zijn nek recht, peutert aan zijn das, wrijft snel langs de top 'an zijn neus en kijkt na een Srap naar links en rechts als of hij een klap verwacht, lossen halftwaalf en één uur s nachts houdt Johnny Car son maar liefst 15 miljoen ®ensen wakker. Een groot Percentage bekijkt de show hggend in bed en veel van de conferenciers die bij Carson op bezoek komen, stemmen "tal grollen gretig af op die s'tuatie. Iedereen die iets betekent de Amerikaanse samenle- tang heeft in het intieme hoekje op de divan gezeten, terwijl Carson achter zijn ormica-bureau zat te luis- oten en te „voeren". In de "eerste show verschenen oan Crawford, Tony Ben- "e't, Mel Brooks en Rudy allee en in de 17 jaar, in de 'jna 4.500 uitzendingen "amen ze alleemaal aan de eurt, ook de presidenten ohnson en Nixon en de kan- tadaatpresi denten Robert ennedy en Ronald Reagan. VCilVUHUC Ctil p <-»»-»* UJI fde koersbeeld als 6*stere^ndei waren werkelijk grote ve steeg maar liefst 14 tot r chappij ging 8 omhoog Vaterleiding 10 tot !l 1 t 3 tot 180 en Van Schupp€£> verliezers zat Holdoh me 3 op 370. Carson is op en top Ameri can én entertainer en dat 'tekent dus timing, perfec ta en soepelheid. Het vragen antwoorden loopt ge- •taoomlijnd, maar toch heeft 53-jarige tv-grootheid ja enthousiasme en zijn rokkenheid bij de gasten #»oit verloren. &jn stijl betekende zelfs I ommekeer in de televisie- Gereld. Carson straalt een ontspannen, tolerante sfeer uit die liberaler (progressie ver) is dan in de meeste an dere praatshows. Politici en komieken weten dat ze bij Johnny verder kunnen gaan dan gewoonlijk. Toen Carson een pullover ging dragen, werd dat plotseling mode in bepaalde kringen. Toen Carson in 1962 be gonnen was met de gewoonte dat iedere gast werd aange kondigd met: „En dan nu een hele speciale vriend van mijHij gooit niet een hele kast vol lof en superla tieven leeg voordat iemand iets komt doen, is zelfs soms cynisch op dat punt, hoewel hij dat charmant weet te ver pakken. Johnny Carson heeft een afkeer van ingeblikt publiek en van voorgebakken inter views. Toen hij nog bij de ra dio werkte, kreeg hij van een platenmaatschappij een volledig geprepareerd inter view toegestuurd, compleet met antwoorden van de ster. Carson hoefde alleen maar de vragen in te spreken. Hij zei: „Leuk je vandaag in ons pro gramma te hebben" en dan was het antwoord van de ar tiest: „Fijn dat je me uitge nodigd hebt, het is echt leuk hier te zijn." Carson door brak de code door, tegen de instructies in, in plaats van „Wanneer begon je met zin gen?" te vragen: „Wanneer was je voor het eerst dron ken?" Het antwoord luidde: „Nou, laat es kijken, dat was rond m'n vierde jaar, thuis, gewoon in de huiskamer." Elke show begint met de zogenaamde monoloog, waarin Johnny de allerlaat ste gebeurtenissen op de korrel neemt. Sinds jaar en dag is het de gewoonte dat Carson in de ochtenduren even belt met zijn vaste tekstschrijver, die dan een basisidee verder uitwerken. Voor de uitzending krijgt Carson de monoloog dan voor het eerst onder ogen. Hij schaaft er wat aan en leest Carson in drie vermommingen: in de eerste plaats entertainer. hem dan voor aan zijn trouwe steun, de aankondiger Ed McMahon. De hoogste tv-ba- zen hebben het al lang uit hun hoofd gelaten de tekst eerst even te controleren. In de monoloog die Carson staande voor de camera uit spreekt wordt commentaar geleverd op de gebeurtenis sen van de dag zelf en alleen dat maakt de „Tonight Show" uniek, want geen en kel amusementsprogramma reageert zo snel op de actua liteit. Daarin zit een deel van de aantrekkelijkheid van Carsons show, het publiek weet dat het rechtstreeks, of bijna rechtstreeks wordt uit gezonden. Om half zes (17.30 uur) wordt alles op de band gezet. Er is publiek aanwezig, dat een half uur voor de opname wordt opgewarmd door pro ducer Freddie de Cordova. Doorgaans wordt er geknokt om de zitplaatsen, want dui zenden toeristen die Califor- nië bezoeken willen ook wel eens een blik werpen op de divan, het bureau en het landschapje erachter dat el ke avond een plaatsje in hun eigen huiskamer krijgt. Als de toeschouwers volle dig op de hoogte zijn van de werking van het applaus- lampje, klinkt de beroemde kreet „Heeeeeeeeere's Johh- ny". Carson grapt wat over de benzineschaarste en het ingewikkelde schema van de bussen die je moet nemen om bij studio 1 van NBC in Bur- bank te komen. Hij blijkt te werken als een soort Wim Kan. Hij heeft een reeks sleutelwoorden op lan ge strips geschreven, zodat hij de draad kan volgen. „Dit is de Tonight Show", zegt hij met half ingehouden pret en wrijvend in zijn handen. „Een programma van 90 mi nuten dat ervoor zorgt dat de reclameboodschappen niet in elkaar over lopen". De monoloog is klassiek van opbouw. Het is een serie geintjes met om de paar zin nen een clou, precies zoals Jack Benny en Bob Hope en dat soort moppentappers hun publiek bezig hielden. Johnny Carson is met die manier van humor opge groeid en trouwens de meeste Amerikanen schijnen die beroemde traditie nooit los te willen laten. Johnny Carson, in 1925 in Iowa geboren, leerde op de universiteit van Nebraska tijdens een studie journalis tiek hoe je humoristisch tek sten moet schrijven en via de radio hoorde hij hoe je voor groot pubiek lollig kunt zijn. Hij kwam bij de radio terecht en later bij een lokaal tv-sta- tion in Omaha. De eerste landelijke be kendheid verwierf Johnny toen hij de quiz „Who do you trust ging presenteren. Deze spelletjesshow was de aanloop voor het grotere werk in de avonduren. De manier waarop Carson zijn gasten op hun gemak stelde en tot ontplooiing liet komen, stond de tv-bazen zeer aan. Toen Jack Paar stopte met de „Tonight show" trokken de hoge heren van NBC Johnny Carson aan en op 1 oktober 1962 werd hij door Groucho Marx aan het publiek voor gesteld als de nieuwe gast heer. Carson ziet zichzelf als showman, hij doet aan ca baret, toneel, film en ver zorgt regelmatig een show in Las Vegas. Andere tv-gast- heren in Amerika, zoals Mike Douglas en Merv Griffin, zijn alleen interviewers, net Ms bij ons Duys, Mies Bouwman en Aad van den Heuvel. Dick Cavett heeft wel weer een theater-achtergrond, maar volgens Carson schaamt hij zich ervoor zich „comedian" te noemen, omdat dat telaag- bij-de-gronds zou zijn. Ik wil de mensen bezig houden, aldus Carson. „Het zit me niet lekker als de criti ci zeggen dat ik niet diep ge noeg ga. Dat is mijn bedoe ling helemaal niet". Hem wordt wel eens kwa lijk genomen dat zijn ge sprekken op de divan geen enkele sociale betekenis hebben. Carson: „Het is ge makkelijk om te zeggen: geef me hoofden van gevange nissen in Californië, een po liticus en een psychiater en laat ze discussieren over de massa-zelfmoord in Guyana. Dan heb je misschien iets van maatschappelijk belang, maar dat is dan een praat programma en dat wil ik niet maken". De actuele grappen gaan uiteraard wel eens over poli tiek, maar dan zonder dat er keihard positie wordt geko zen. Over het ontvangen van politici heeft Carson zo zijn twijfels: „Ze zeggen alleen dingen die goed vallen bij de kijkers en meestal kom je niet verder dan zij willen. Zulke interviews zijn niet eerlijk". Graag ontvangt Johnny Carson collega-conferen ciers zoals de opkomende Martin Muil of Rob Reiner, eens Mike in „All in the fa mily", want dan wordt hij geprikkeld tot grote impro visatie-straaltjes. De arties ten die een liedje komen zin gen of geestig gaan doen, moeten een minuut of zeven lang bij het publiek in de smaak vallen, voordat ze toestemming krijgen op de bak bij Carson plaats te ne men. Een harde eis, die ma nagers vaak wanhopig GUICHELHEIL EN GULDENROEDE Herfstgezang in B-mineur Een boetekleed om een dikke reet maakt de drager vroom noch mager Het eerste rille bijsterbesje pronkt al langs mijn levenspad In mijn gagel, geel van kevers, ritselt reeds een avondblad. Soms hoor ik ook al sprundeltorren stromp'len door de foeksiaan en tussen gierst en guichelheiltjes dolle kervelhoeven slaan. Voorbij alweer, bedenk ik triestig, alweer een anno dominee, en vraag mij af, geruid en kniestig: Ben ik nog wel verguld op snee? Of zal ik nu de nek maar buigen, de trotse nek voor 't Ouwe Zeer en van Jehova gaan getuigen vol Haleluja, looft den Heer? Maar dan klinkt vol krassig kraken het kraaienmarslied uit het zwerk: „Als hoer en dief op leeftijd raken ziet men ze vóór aan in de kerk" Dies drentel ik maar blatend verder in 't vage voetspoor van De Dood: De Heer is lekker toch mijn herder en ik een mal- maar geen zeloot! John O'Mill K Mis maakt, maar wel voor kwa liteitsbewaking zorgt in een programma dat razendsnel in elkaar gestampt moet worden. Johnny Carson blijft waarschijnlijk toch door- gaan met Amerika's populairste tv-show. NBC-topman Fred Silver man heeft inmiddels alles in het werk gesteld om het in stituut Johnny Carson in stand te houden. Vergade ringen en eindeloze tele foontjes van kust tot kust le verden volgens insiders op dat Johnny na het zomersei zoen toch terug komt. Hij zou meer tijd krijgen voor andere dingen en ook meer geld. Ook zou hij tv-films mogen ma ken waarin hij zelf kan acte ren. De bekende Amerikanen vertellen iets over zichzelf, maar het is de bedoeling van Carson dat ze smakelijke anekdotes vertellen uit hun carrière of persoonlijke le ven. Het gaat niet om roddels en pseudo-onthullingen, maar om komische verhalen en zo kan het dat dure sterren een half uur lang (alleen on derbroken door reclame) be geesterd zitten te vertellen over hun honden of hun avonturen in de keuken. „Het gaat mij niet om de namen", aldus Carson. „Maar ik zou wel gek zijn als ik mensen nam die niet in het nieuws zijn. Overigens doen minder bekende namen het soms nog het beste". Al die succesvolle jaren bij de tv hebben de nu zilvergrij ze Johnny geen windeieren gelegd. Hij verdient enige miljoenen per jaar, heeft een fraaie woning met privé bibliotheek en gymnastiek lokaal in Bel Air en een nachtclub in Las Vegas. De laatste tijd verschijnt hij zelf niet meer elke avond als gastheer in de „Tonight Show" maar mogen andere het eens proberen. Enige maanden geleden schokte Johnny Carson zijn bazen en zijn publiek door aan te konidgen op 1 oktober te stoppen met het tijd en energie-verslindende dage lijkse programma. Zijn tv- maatschappij NBC was ver pletterd want de „Tonight Show" is het enige pro gramma dat deze tv-reus nog een beetje op de been houdt De Johnny Carson-show heeft de Nederlandse buis nooit gehaald. Dat zit 'm waarschijnlijk in de Ameri kaanse aankleding, maar ook in het feit dat de show op veel punten aan de actualiteit van een bepaalde dag zit gebon den. De show verliest veel kracht als het idee van de bijna-rechtstreeksheid en de intimiteit van het moment niet meer bestaan. Toch maakt het kijken naar de „Tonight Show" duidelijk met hoeveel vak manschap in Ameirka aan een dergelijk programma wordt gewerkt. Sonja Ba rend, Aad van den Heuvel, Hans Verhagen en Willem Duys zouden heel wat kun nen opsteken van de manier waarop Carson dag in dag uit al zeventien jaar lang gasten aan het babbelen krijgt. Elke avond op het scherm komen en meer dan 15 mil joen mensen wakker houden is geen kleinigheid. Dat zoiets ook een voordeel heeft, blijkt uit het motto van Johnny Carson: „Als een uit zending mislukt is, doen we het gewoon de volgende dag beter".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 7