Teachln voorgoed de mond gesnoerd TWEE GH 3 B Stemproblemen leiden tot opheffing W te kunst te keur M Ij' vv c Zoetemelk licht gewond hij aanrijding aIT Samiintdlim: Eij»> U»w>m M Pirh VtlUm Oscarwinnaar George Seaton van Airport" overleden Veel werk Tegenslag Tragisch Moeilijk Cs^ S\ iVückey Rooney 85 PLUS Eskimo's Academies Ontdekkingen °i m sp, HO#® George Seaton Cjfeorge Seaton, win naar van twee Oscars als schrijver, regisseur en producer is na een ziekte van twee jaar op 68-jarige leeftijd overleden. Seaton won zijn Oscars voor het script voor JVliracle on 34th street" en zijn be werking voor de film van Clifford Odets toneelstuk „Country Girl", die hij ook regisseerde. Seaton schreef en re gisseerde ook „Airport", de film die, tot dat „Jaws" kwam, de grootste geld- verdiener uit de geschie denis van Universal Stu dio's was. Een paar andere kas successen waaraan Sea ton in een of andere capa citeit meewerkte, waren „The song of Bernadette", „Teacher's pet", „The bridges of Toko-Ri" en „The proud and the pro fane". Seatons laatste film was „Showdown", een cowboyfilm uit 1972 met Rock Hudson en Dean Martin. Seaton was drie keer voorzitter van de film academie die de Oscars toekent, voorzitter van het gilde van auteurs voor de film en vice-voorzitter van het sociaal fonds van de filmindustrie. George Seaton werd gisteren in Beverly Hills begraven met William Holden als lijkredenaar. Teach In nog in volle glorit X EACH IN, een begrip in de Nederlandse aniuse- mentswereld, stopt met haar activiteiten. Van dat bericht zal door nogal wat mensen met gemengde ge voelens kennis zijn geno men, zeker in het oosten van het land. Want de groep had zich een grote mate van po pulariteit verworven in de loop van de jaren. Weliswaar is de groep die besloten heeft tot opheffing niet dezelfde als die welke in april 1975 het Eurovisie songfestival won, iets van dat grote succes straalde nog altijd op „Teach Inn" af, niet het minst door het feit dat twee le den, Koos Versteeg en Ruud Nijhuis, in 1975 ook van de partij waren. De Enschedese groep, vooral ook op de oosterse podia zeer gezien, verdwijnt op een mo ment dat er nog heel veel werk Het haltegebouw van Seppe, waar lang geleden om duistere redenen zelfs een sneltrein van Roosendaal naar Breda stopte. Nu heeft Seppe geen treinverbinding meer, maar wel een vliegveld. in de blijkbaar oneindige oude-ansichten- reeks is een tweede deeltje Nederlandse Sta tions verschenen. Samensteller is de in Vlis- singen wonende spoorwegkenner H.G. Hes- selink, die honderdveertig prentbriefkaar ten van een verklarende tekst voorzag. En waar niets te verklaren viel schudde hij wel een of ander sterk verhaal uit z'n machinis- 'enmouw. Tien van de kaarten hebben be trekking op oude stations in Zuidwest-Ne derland: Wolfaartsdijk, Woensdrecht, Vlis- singen, Seppe, Oudenbosch, Moerdijk, Ka- pelle-Biezelinge, Breda, Axel en Alphen. Het Vlissingse plaatje is het jongst, een luchtfoto waarop zowel de boot naar Engeland als de wagentjes van de stadstram op te zien zijn. De kaart uit Axel dateert uit 1899 en is lag te wachten. Het zijn medi sche omstandigheden die evenwel de groep tot het toch wel dramatische besluit op heffing hebben gebracht. Zangeres Marianne Wolsink wordt binnenkort voor de tweede keer aan haar stem banden geopereerd, zanger gitarist Gerrit Trip heeft een absoluut zangverbod. De conclusie ligt voor de hand dat zij absoluut te veel van hun stem hebben gevergd. Deze problemen hadden er al toe geleid dat vanaf 25 mei tot en met 18 september alle contracten waren geannu leerd. En het zag er naar uit dat de groep met eerder dan begin volgend j aar weer aan het werk zou kunnen In'het aantrekken van nieuwe krachten zag „Teach In" ook niets. werd gewerkt aan belangrijke trips door Zuid-Afrika, Zuid- Duitsland en Turkije. De groep had haar goodwill ten zeerste versterkt met de plaat „Green Peace", een topper, gemaakt uit sympathie voor de actie van de Green Peace-organisatie tegen de zeehondenjacht en walvisvangst. De groep garan deerde een opbrengst van een ton voor het werk van Green Peace, en dat wordt ruim ge haald. lijke groep van die naam het songfestival had gewonnen met het liedje „Dinge dong". Er wordt een streep gezet onder de geschiedenis van Teach In, die een periode van vijftien jaar omvat. Vooral ook de mensen van het eerste uur Koos Versteeg en Ruud Nijhuis zullen moeite hebben gehad met het besluit te stoppen. Maar het is nu eenmaal zo in de popwereld, als je een jaar uit de belangstelling bent, is het verschrikkelijk moeilijk om terug te komen. Frcderik Klomp van het ar tiestenbureau BVM Enschede BV, dat Teach In tot zijn be langrijkste groepen kon reke nen, spreekt van een tragische beslissing. Er stond een nieuwe langspeelplaat op stapel. Er Afgezien van de financiën, zegt de manager, is het erg jammer dat mensen die zo hard knokken zo veel tegenslag hebben. De belangstelling in het buitenland voor Teach In was sterk groeiende. Er was nog veel te doen Betty Vermeulen en Marian ne Wolsink, de beide zange ressen, Gerrit Trip, Nick de Vos, Koos Versteeg en Ruud Nijhuis zullen niet meersamen optreden. De naam Teach In verdwijnt, een naam waarmee velen in 1975 voor in de mond liepen, nadat de oorspronke- In de periode na 1975 heeft de groep het ook al moeilijk gehad toen zangeres Getty Kasper en nog drie andere le den vertrokken. Maar met nummers als „See the sun", ..Dear John" en „Green Peace" had de nieuwe groep Teach In zich toch weer een grote faam verworven. Of de naam Teach In nog eens opduikt? Waarschijn lijk is het niet! p-< d Filmveteraan Micky Ftooney, die als kleuter de status van van het witte doek kreeg, mag zich nog steeds verheugen in jt belangstelling. Hier is hij de speciale gast van een groep bejwl •tijdens een 65-plus picknick in Lincoln's Park in Chicago. De Hf ooironde Rooney had er geen moeite mee de dames en heie plezieren. Gekeken naar: o BREDA: De Beyerd met werk van eindexamens op de academies van Breda, Den Bosch en Eindhoven. o TILBURG: Volkenkundig Museum met beeldsnijwerk door de Eskimo's en informatie over hun cultuur. HOORN: Westfries Museum: met de herontdekking van Herman Gouwe Eskimo's van Noord Ameri ka vroeger en nu. Volkenkun dig Museum, Kloosterstraat 24 (achter schouwburg), Tilburg. Open: maandag tot en met vrijdag 10-12 en 14-17 uur; zaterdag en zondag 14-17 uur (tot 17 september). Wanneer Eskimo's beelden snijden uit speksteen, walvis been of ivoor dan heeft dat op dit moment een wat dubbel hartig karakter. Ze zitten er mee op de grens tussen de aloude volkskunst en de mo derne souvenirindustrie. Voert bij de volkskunst de versier kunst en het magische ritueel de boventoon, de laatste ont wikkelingen stellen het han delsgoed als doel. Ook Eski mo's gaan met onze tijd mee, willen in plaats van kajaks motorboten en in plaats van .honden-motorsleeën. De Es kimo's in Noord-Canada heb ben derhalve een soort beel denindustrie ontwikkeld, die geld kan opleveren om zich dat hedendaagse comfort te kun nen aanschaffen. Op deze tentoonstelling zijn enkele tientallen beelden uit de actuele Eskimo-cultuur te zien en te koop (vanaf 150 tot enkele duizenden guldens). Het museum vervult hier dus een soort galerie-functie of als je wilt een Derde-Wereldwin- kel-taak. De meeste figuren (met name mens- en dierbeel- dingen) lijken nog in werkelij ke relatie te staan met een tra ditie, al breekt hier en daar het maniertje al door. Ze staan op de grenslijn van het anachro nisme (het voorbije handhaven omdat het oud is). Voor mij zitten onder deze beelden echter veel boeiende stukken, waarin in de geslepen rondingen - gemaakt voor de hand - maar ook in de hoekige beenstukken nog steeds iets tot uitdrukking komt van een cultuur die in de begeleidende tentoonstelling aardig wordt toegelicht. Daarbij wordt door middel van een klankbeeld, voorwerpen uit het dagelijkse leven en materiaal dat te ma ken heeft met - in onze ogen - harde levensstrijd van deze mensen een beknopt, maar goed beeld geschetst van het en gestaan rond de Noordpool cirkel. Dat maakt het mogelijk de beelden beter de doorvoe len. De Inuits (het woord Es kimo ervaren ze zelf als deni grerend; het beteken: rauwvleeseter) zijn nog steeds in staat zonder uitgesproken artistieke pretenties hun leef- gevoel en -gedrag in hard ma teriaal authentiek over te dra gen. H.E. Eindexamenwerk van Bra bantse kunstacademies De Beyerd, Boschstraat 22 Breda. Open: dinsdag tot en met za terdag 10-17 uur en zondags van 13-17 uur (tot en met 12 augustus). Een goed initiatief deze tentoonstelling, waarop werk te zien is van jonge kunste naars in Brabant die zojuist het brevet van vakbekwaam- tentoonstellingen EINDREDAKT1E HENK EGBERS heid gekregen hebben en zich nu in de praktijk waar moeten maken. Het werk dat getoond wordt, werd weliswaar nog gemaakt onder het wakend oog van de leermeester, maar dat is tegenwoordig niet meer zó dwingend dat eigen inbreng al te zeer aan banden qeleqd wordt. Ondanks dit positieve geluid over het initiatief vind ik het resultaat tamelijk mager. Uit gaande van de eerder gehou den tentoonstelling eindexa menwerk St. Joost in Breda - de exposities met eindexa menwerk in Den Bosch en Eindhoven zag ik niet - kan ik de selectie niet erg representa tief vinden voor hetgeen er op St. Joost aan de hand was. En dan doel ik er nog niet eens op het feit dat bijvoorbeeld het project van de winnaar van de St. Joostpenning niet aanwe zig is. De beperkte ruimte van de Beyerd mag enigszins een excuus heten, maar als je de geschikte ruimte voor een re presentatieve blik op het ein dexamenwerk van alle acade mies niet waar kunt maken zal of de formule anders moeten zijn (bv drie achtereenvolgen de exposities) of een andere ruimte gezocht moeten wor den; óf ervan afzien. Boven dien krijg ik de indruk dat het project tè snel in elkaar gezet is. De begeleiding is bijvoor beeld bedroevend minimaal. Ondanks deze teleurstellen degeluiden kan een bezoek aan de tentoonstelling best aanbe volen worden. Bij de entree wer.den de drie academies di rect present gesteld door wat Masereelachtige goede houts neden van Maria Somers uit Eindhoven, een boekje met ge dichten van Bernlef voorzien van realistische tekeningen door Maria Kessels (waarbij de invloed van haar leermeester Kurt Lob is te bespeuren) en het publiciteits/ tentoonstel lingsproject over Breda door Jan Vervest van St. Joost. De nostalgische agrarische mo numentaliteit in de geest van Claassen en Kuypers is ook aanwezig met de objecten van Adriede Fluiter uit Den Bosch, maar ook wel bij de in de kof fiekamer opgestelde objecten van de Bredase Anneke van Bohemen, die via de avond academie indruk weet te ma ken. Verder zijn bijvoorbeeld te zien geëngageerd grafisch werk van Peter van Loon uit Breda en Eric van Rootselaar uit Den Bosch met zijn zeef drukken met inhoudsopgave en zijn draai om de oren met de St. Jan aan mevrouw Haas. De hernieuwde confrontatie met het gekke project van Ronald Bolink, die zichzelf als film- en andere sterren aan de man brengt, is in De Beyerd geluk kig mogelijk. Met de doeken van de Bossche Fracien Krien- se Lokker - zoet gevooisd - is zo ongeveer op deze tentoonstel ling de enige representant van het schilderwerk vertegen- ■Ay* !-.. t P m f. 9- ilifii ifil Herman Gouwe: Landschap met korenschoven; olieverf uit 1915 (in Westfries Museum te Hoorn) woordigd, want het potlood project van Jo Heijnen heeft meer met tekenen in verf dan met schilderen te maken. Ga het allemaal zelf maar eens be kijken. Dat ja nadien weet hoe de stand van zaken op de drie kunstacademies in Noord Bra bant momenteel is, moet je echter niet denken. HENK EGBERS Herman Gouwe, een noorde ling in het zuiden. Westfries Museum, Kerkplein te Hoorn. Open dagelijks 10-17 uur; zondags 12-17 uur (tot 17 sep tember). In het kader van de traditio nele Noordhollandse Tour-in, die dit jaar als motto „Ontdek kingen" heeft, past deze ten toonstelling. Adriaan Herman Gouwe werd in 1875 als zoon van een notaris in Alkmaar ge boren Hij toonde al vroeg een groot tekentalent en bezocht de Kunstnijverheidsschool te Amsterdam en vervolgens de Rijksacademie, waar hij o.a. de bekende jongerenpromotor van die dagen prof. Allebé en Van der Waay als leermeesters kreeg. Verder maakte hij er kennis met de lurmnistische schilders uit het zuiden van ons land, onder wie vooral de Limburgse schilder Rob Graafland met wie hij verder nauw contact zou blijven hou den. Ook aan de Academie viel Gouwe's begaafheid op en in 1901, drie jaar vóór de grote rebel van de jongere generatie Jan Sluyters, won hij de Prix de Rome voor schilderkunst die hem naar Italië, Frankrijk, Spanje en Noord-Afrika bracht. In Nederland verbleef hij vooral in Zuid-Limburg en in het Gooi, waar hij Jonas Westerman, Jurres e.a. onder zijn vrienden telde en reeds in 1901 in contact kwam met Mondriaan. In die tijd ont stond werd dat, aanvankelijk wat zwaar en pathetisch van karakter, steeds meer inge steld raakte op het zuidelijke licht: Limburgse landschap pen, werkende boeren en - een genre waarin hij populairwerd - vooral ploegende paarden. Alles neergezet in krachtige toetsen en in een stijl die vaak dicht tegen het pointillisme aanzit en die hem tot een uit zonderlijke luminist mai kt. In 1927, toen deze typische bohemien enige tijd in Toulon verbleef, werd hij door een krantenartikel geattendeerd op Tahiti, wat voor hem aan leiding vormde om Nederland en het door hem totdien beoe fende genre definitief de rug toe te keren en in het voetspoor van Gauguin naar dat Zuid- zee-eiland te trekken, waar hij tot zijn dood in 1965 37 jaar lang zou blijven. Onder zeer bescheiden omstandigheden in een eenvoudige Casa (hut) le vend. Zijn schilderijen zullen daar het soms wat pathetische karakter van zijn Nederlandse werk totaal verliezen en ge kenmerkt worden door een helder, fel en expressief colo- riet, dat een volledige ver nieuwing inhoudt, vergeleken met het werk van zijn genera tiegenoten In 1959 keert hij met kisten vol schilderijen voor enige maanden *naar Nederland te rug, in welke periode Sand- berg een expositie van zijn werk houdt in het Stedelijk Museum te Amsterdam en de bekende collectioneur Reg- nault een 40-tal van zijn aquarellen aankoopt. Ook Maastricht eert hem met een tentoonstelling. Na meer dan dertig jaar van het Neder landse toneel verdwenen te zijn geweest, wordt hij daar mee een nieuw ontdekK soonlijkheid: de schilder man Gouwe op Tahiti Uturoa en Fakarava, der-filosoof van de Casa aan het strand vJ Zuidyee, de Nederlandse! guin van het nuchtere NT holland, die definitief vot zuidelijke licht heeft get en van wiens werk deze o sitie in het Westfries Musr- precies twintig jaar naS berg's initiatief - als eet herontdekking een breea^ zicht te zien geeft. In de van 1959 verlaat He Gouwe het hem vree®4 worden Nederland o® naar Tahiti terug te kfl* zal ons land niet meer tt- zien. Zes jaar later. °P cember 1965. overlijdt 90-jarige leeftijd in Pal NUENEN: De Biggelani aandacht aan het zestig jaa'«(|) niseerde beroepsfotogra'j® van Paul Bebeliowsky, "a kers, Louki de Boer, Jan L® Prins, Wim Stelten, en vele anderen; op 4.5.9 12 augustus van 13.30-1° AMSTERDAM: Print Ga»»i Brattinga, Prinsengracht bz ritmische fotocollages van •^TÜ-BURG;1IFF-bedP Zevenheuvelenweg: Ge takt; gelegenheidsdruk* 17e, 18e en 19e eeuw aus 7 september). VENLO: Goltziusmuss briekswerk; 100 jaar i - Noord Limburg. 1839-19 (DEZE RUBRIEK DER GESLOTEN TEMBER DOOR ALrf HEID VAN RED At MEDEWERKERS) pgr STEM VAN WOENSDAG 1 SENLIS (AFP) - Joop Zoetemelk is gisteren bij een aanrijding met een vracht wagen licht gewond geraakt. Zoetemelk werd naar het ziekenhuis vervoerd in Sen- zit lis, waar geconstateerd werd go dat de verwondingen slechts au uitwendig waren. Hij was a alleen gewond aan zijn elle- d boog en had nogal wat kneu- h daarmee een van de oudste. Die uit Bredsl (1915) laat het plaatselijke station in z'r| houten glorietijd zien, compleet met derenwagens van de Zuider StoomtraJ Hesselink is waar mogelijk zeer gedetaïf leerd in zijn onderschriften. Dat houdtvoJ hem het risico in dat hij op kleinighedenel wel eens naast zit. Zo rijdt de trein bij Pjf Gijzenbrug niet van Leiden naar Haarlet! maar juist in omgekeerde richting. Ene foto van het Leidse station is vast veel eeril dan 1925 genomen. Want toen was het babi vak Den Haag-Leiden al geëlektrificeerde! op de afbeelding ontbreekt de bovenleiding! Wie daarop kijkt, is een kniesoor. JOOP BARTffll (De Nederlandse stations in oude ansichten Europese bibliotheek, Zaltbommel f 2 DEN HAAG (ANP) - Gister avond zijn diverse vriend schappelijke voetbalwedstrij den gespeeld. De uitslagen zijn: APELDOORN: AGOW (tweede klasse amateurs) - FC Twente 1-15 (0-7). Doelpun tenmakers bij FC Twente: Gritter 4, Van Staveren 3, Lindsted 2, Thoresen, Jol, Kila, Overweg, Van Santen en Otto. Voor AGOW: Carlos. Er wa ren 1.500 toeschouwers. VELDHOVEN: UNA (eerste klasse amateurs) - PSV 1-2 (0-1). Doelpuntenmakers bij PSVVan der Kuylen en Valke, bij UNA: Jansen. Er waren 2.500 toeschouwers. VENLO: FC VW - RWDM (België) 0-5 (0-3). Scorever loop: 21e minuut Olsen 0-1, 29 Knops 0-2, 27 De Kubber 0-3, 55 Jansen 0-4,81 Gorez0-5. Er waren 1.500 toeschouwers. Scheidsrechter: Van Etteko- ven. ZANDVOORT: Haarlem - Huil City (Engeland, tweede divisie) 1-1 (1-0). Doelpun tenmakers: bij Haarlem Terry Hendriks en bij Huil City Brooks. Er waren 1.000 toe schouwers. NIJMEGEN: NEC - Fortuna Düsseldorf (Westduitse beker houder) 2—2 (0—1). Scorever loop: 17e minuut Wirtz 0-1, 52 Seel 0-2, 75 Ronald Hendriks 1-2, 87 Dries Visser 2-2. Er waren 4.000 toeschouwers. Scheidsrechter: Keizer. DEN BOSCH: FC Den Bosch - FC Den Haag 4-1 (2-0). Doelpuntenmakers bij FC Den Bosch: Wessel, Aichorn 2 en Breuer, bij FC Den Haag: Van Leeuwen Toeschouwers: 1 500. Scheidsrechter: Bos- CO sis ke W na m< HJ ee ve no vo ni; (Van onze speciale verslaggever) MOSKOU - De grootte van eeamiljoenenstad als Moskou va t het meest op bij een ver- Plaatsing tussen twee van de uiympische accommodaties, ^,?ar vagend jaar waar- 'jnlijk Nederlanders in ac- 'e zullen komen. De weg van schietbanen van Dinamo in !51e ?aar het hippische eentrum in de bosachtige om geving van Bitsa vraagt per a"derhalf uur. Tenmin- e' wanneer wordt gekozen °or de weg door het hart van „l,Sta<!„Nauwelijks minder er bij het volgen van de r„!!e,,r.°ndweg die van noord- I rsje) naar zuid (Bitsa) mot en aanz*enlijk meer kilo meters vergt. Olm, t^vee belangrijkste eenT f° centra echter bg- Lncc —I centraler en zowel het Hrotp t P'ex met hot nient, A?'n~stadion als het trum 6 yupisehe sportcen- goed Z'tn Van het Hode Ple"iln openh ntlS minuten per Da "?aar vervoer te bereiken, aan h vraagt, aansluitend ntoilmetr°-vervoer, het Le kwerk10" meer Wan" VolBenHL°eS^iki"ComPlex zal deel va 1 belangrijkste ten hui» Olympische spor- ligtda e,Sten' Daar vlak bij dat K Ket rekencentrum, vlotte f® m°et staan voor een matie ers affing van infor- stadl"!" u,tslagen- Het Lenin- sPort6 a'u met de aanpalende Wordt tn en het zwembad, en sln;^ voor opening tiek,atletiek, gjJmnas- Polovolleybal en water- °lyirmic t eliikK Het nieuwe n°°rdeiiiwe °entrlum' dat 'ets ligt ie Van het centrum strijdtoneel voor een aal zol tiJ w<J ba me ple vei zij op ee; he lam dal vej co kl H sa daj be( ooi on laj co: zij OVi lis va Prl w he sc no aa| Dr 1 wa do tij tie en- fré scl fuJ die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 6