Teachln voorgoed
de mond gesnoerd
TWEE GH
3
B
Stemproblemen leiden tot opheffing
W
te kunst
te keur
M Ij' vv c
Zoetemelk
licht
gewond hij
aanrijding
aIT
Samiintdlim: Eij»> U»w>m M Pirh VtlUm
Oscarwinnaar
George Seaton
van Airport"
overleden
Veel werk
Tegenslag
Tragisch
Moeilijk
Cs^
S\
iVückey Rooney
85 PLUS
Eskimo's
Academies
Ontdekkingen
°i
m
sp,
HO#®
George Seaton
Cjfeorge Seaton, win
naar van twee Oscars als
schrijver, regisseur en
producer is na een ziekte
van twee jaar op 68-jarige
leeftijd overleden. Seaton
won zijn Oscars voor het
script voor JVliracle on
34th street" en zijn be
werking voor de film van
Clifford Odets toneelstuk
„Country Girl", die hij
ook regisseerde.
Seaton schreef en re
gisseerde ook „Airport",
de film die, tot dat „Jaws"
kwam, de grootste geld-
verdiener uit de geschie
denis van Universal Stu
dio's was.
Een paar andere kas
successen waaraan Sea
ton in een of andere capa
citeit meewerkte, waren
„The song of Bernadette",
„Teacher's pet", „The
bridges of Toko-Ri" en
„The proud and the pro
fane". Seatons laatste
film was „Showdown",
een cowboyfilm uit 1972
met Rock Hudson en Dean
Martin.
Seaton was drie keer
voorzitter van de film
academie die de Oscars
toekent, voorzitter van
het gilde van auteurs voor
de film en vice-voorzitter
van het sociaal fonds van
de filmindustrie. George
Seaton werd gisteren in
Beverly Hills begraven
met William Holden als
lijkredenaar.
Teach In nog in volle glorit
X EACH IN, een begrip in
de Nederlandse aniuse-
mentswereld, stopt met
haar activiteiten. Van dat
bericht zal door nogal wat
mensen met gemengde ge
voelens kennis zijn geno
men, zeker in het oosten van
het land. Want de groep had
zich een grote mate van po
pulariteit verworven in de
loop van de jaren.
Weliswaar is de groep die
besloten heeft tot opheffing
niet dezelfde als die welke in
april 1975 het Eurovisie
songfestival won, iets van dat
grote succes straalde nog altijd
op „Teach Inn" af, niet het
minst door het feit dat twee le
den, Koos Versteeg en Ruud
Nijhuis, in 1975 ook van de
partij waren.
De Enschedese groep, vooral
ook op de oosterse podia zeer
gezien, verdwijnt op een mo
ment dat er nog heel veel werk
Het haltegebouw van Seppe, waar lang geleden om duistere redenen zelfs een
sneltrein van Roosendaal naar Breda stopte. Nu heeft Seppe geen treinverbinding
meer, maar wel een vliegveld.
in de blijkbaar oneindige oude-ansichten-
reeks is een tweede deeltje Nederlandse Sta
tions verschenen. Samensteller is de in Vlis-
singen wonende spoorwegkenner H.G. Hes-
selink, die honderdveertig prentbriefkaar
ten van een verklarende tekst voorzag. En
waar niets te verklaren viel schudde hij wel
een of ander sterk verhaal uit z'n machinis-
'enmouw. Tien van de kaarten hebben be
trekking op oude stations in Zuidwest-Ne
derland: Wolfaartsdijk, Woensdrecht, Vlis-
singen, Seppe, Oudenbosch, Moerdijk, Ka-
pelle-Biezelinge, Breda, Axel en Alphen. Het
Vlissingse plaatje is het jongst, een luchtfoto
waarop zowel de boot naar Engeland als de
wagentjes van de stadstram op te zien zijn.
De kaart uit Axel dateert uit 1899 en is
lag te wachten. Het zijn medi
sche omstandigheden die
evenwel de groep tot het toch
wel dramatische besluit op
heffing hebben gebracht.
Zangeres Marianne Wolsink
wordt binnenkort voor de
tweede keer aan haar stem
banden geopereerd, zanger
gitarist Gerrit Trip heeft een
absoluut zangverbod. De
conclusie ligt voor de hand dat
zij absoluut te veel van hun
stem hebben gevergd.
Deze problemen hadden er
al toe geleid dat vanaf 25 mei
tot en met 18 september alle
contracten waren geannu
leerd. En het zag er naar uit dat
de groep met eerder dan begin
volgend j aar weer aan het werk
zou kunnen In'het aantrekken
van nieuwe krachten zag
„Teach In" ook niets.
werd gewerkt aan belangrijke
trips door Zuid-Afrika, Zuid-
Duitsland en Turkije. De groep
had haar goodwill ten zeerste
versterkt met de plaat „Green
Peace", een topper, gemaakt
uit sympathie voor de actie van
de Green Peace-organisatie
tegen de zeehondenjacht en
walvisvangst. De groep garan
deerde een opbrengst van een
ton voor het werk van Green
Peace, en dat wordt ruim ge
haald.
lijke groep van die naam het
songfestival had gewonnen
met het liedje „Dinge dong".
Er wordt een streep gezet
onder de geschiedenis van
Teach In, die een periode van
vijftien jaar omvat. Vooral ook
de mensen van het eerste uur
Koos Versteeg en Ruud Nijhuis
zullen moeite hebben gehad
met het besluit te stoppen.
Maar het is nu eenmaal zo in de
popwereld, als je een jaar uit
de belangstelling bent, is het
verschrikkelijk moeilijk om
terug te komen.
Frcderik Klomp van het ar
tiestenbureau BVM Enschede
BV, dat Teach In tot zijn be
langrijkste groepen kon reke
nen, spreekt van een tragische
beslissing. Er stond een nieuwe
langspeelplaat op stapel. Er
Afgezien van de financiën,
zegt de manager, is het erg
jammer dat mensen die zo hard
knokken zo veel tegenslag
hebben. De belangstelling in
het buitenland voor Teach In
was sterk groeiende. Er was
nog veel te doen
Betty Vermeulen en Marian
ne Wolsink, de beide zange
ressen, Gerrit Trip, Nick de
Vos, Koos Versteeg en Ruud
Nijhuis zullen niet meersamen
optreden. De naam Teach In
verdwijnt, een naam waarmee
velen in 1975 voor in de mond
liepen, nadat de oorspronke-
In de periode na 1975 heeft
de groep het ook al moeilijk
gehad toen zangeres Getty
Kasper en nog drie andere le
den vertrokken. Maar met
nummers als „See the sun",
..Dear John" en „Green Peace"
had de nieuwe groep Teach In
zich toch weer een grote faam
verworven.
Of de naam Teach In nog
eens opduikt? Waarschijn
lijk is het niet!
p-<
d
Filmveteraan Micky Ftooney, die als kleuter de status van
van het witte doek kreeg, mag zich nog steeds verheugen in jt
belangstelling. Hier is hij de speciale gast van een groep bejwl
•tijdens een 65-plus picknick in Lincoln's Park in Chicago. De Hf
ooironde Rooney had er geen moeite mee de dames en heie
plezieren.
Gekeken naar:
o BREDA: De Beyerd met werk van eindexamens op de academies van
Breda, Den Bosch en Eindhoven.
o TILBURG: Volkenkundig Museum met beeldsnijwerk door de Eskimo's en
informatie over hun cultuur.
HOORN: Westfries Museum: met de herontdekking van Herman Gouwe
Eskimo's van Noord Ameri
ka vroeger en nu. Volkenkun
dig Museum, Kloosterstraat 24
(achter schouwburg), Tilburg.
Open: maandag tot en met
vrijdag 10-12 en 14-17 uur;
zaterdag en zondag 14-17 uur
(tot 17 september).
Wanneer Eskimo's beelden
snijden uit speksteen, walvis
been of ivoor dan heeft dat op
dit moment een wat dubbel
hartig karakter. Ze zitten er
mee op de grens tussen de
aloude volkskunst en de mo
derne souvenirindustrie. Voert
bij de volkskunst de versier
kunst en het magische ritueel
de boventoon, de laatste ont
wikkelingen stellen het han
delsgoed als doel. Ook Eski
mo's gaan met onze tijd mee,
willen in plaats van kajaks
motorboten en in plaats van
.honden-motorsleeën. De Es
kimo's in Noord-Canada heb
ben derhalve een soort beel
denindustrie ontwikkeld, die
geld kan opleveren om zich dat
hedendaagse comfort te kun
nen aanschaffen.
Op deze tentoonstelling zijn
enkele tientallen beelden uit
de actuele Eskimo-cultuur te
zien en te koop (vanaf 150
tot enkele duizenden guldens).
Het museum vervult hier dus
een soort galerie-functie of als
je wilt een Derde-Wereldwin-
kel-taak. De meeste figuren
(met name mens- en dierbeel-
dingen) lijken nog in werkelij
ke relatie te staan met een tra
ditie, al breekt hier en daar het
maniertje al door. Ze staan op
de grenslijn van het anachro
nisme (het voorbije handhaven
omdat het oud is).
Voor mij zitten onder deze
beelden echter veel boeiende
stukken, waarin in de geslepen
rondingen - gemaakt voor de
hand - maar ook in de hoekige
beenstukken nog steeds iets tot
uitdrukking komt van een
cultuur die in de begeleidende
tentoonstelling aardig wordt
toegelicht. Daarbij wordt door
middel van een klankbeeld,
voorwerpen uit het dagelijkse
leven en materiaal dat te ma
ken heeft met - in onze ogen -
harde levensstrijd van deze
mensen een beknopt, maar
goed beeld geschetst van het en
gestaan rond de Noordpool
cirkel. Dat maakt het mogelijk
de beelden beter de doorvoe
len. De Inuits (het woord Es
kimo ervaren ze zelf als deni
grerend; het beteken:
rauwvleeseter) zijn nog steeds
in staat zonder uitgesproken
artistieke pretenties hun leef-
gevoel en -gedrag in hard ma
teriaal authentiek over te dra
gen.
H.E.
Eindexamenwerk van Bra
bantse kunstacademies De
Beyerd, Boschstraat 22 Breda.
Open: dinsdag tot en met za
terdag 10-17 uur en zondags
van 13-17 uur (tot en met 12
augustus).
Een goed initiatief deze
tentoonstelling, waarop werk
te zien is van jonge kunste
naars in Brabant die zojuist
het brevet van vakbekwaam-
tentoonstellingen
EINDREDAKT1E HENK EGBERS
heid gekregen hebben en zich
nu in de praktijk waar moeten
maken. Het werk dat getoond
wordt, werd weliswaar nog
gemaakt onder het wakend oog
van de leermeester, maar dat is
tegenwoordig niet meer zó
dwingend dat eigen inbreng al
te zeer aan banden qeleqd
wordt.
Ondanks dit positieve geluid
over het initiatief vind ik het
resultaat tamelijk mager. Uit
gaande van de eerder gehou
den tentoonstelling eindexa
menwerk St. Joost in Breda -
de exposities met eindexa
menwerk in Den Bosch en
Eindhoven zag ik niet - kan ik
de selectie niet erg representa
tief vinden voor hetgeen er op
St. Joost aan de hand was. En
dan doel ik er nog niet eens op
het feit dat bijvoorbeeld het
project van de winnaar van de
St. Joostpenning niet aanwe
zig is. De beperkte ruimte van
de Beyerd mag enigszins een
excuus heten, maar als je de
geschikte ruimte voor een re
presentatieve blik op het ein
dexamenwerk van alle acade
mies niet waar kunt maken zal
of de formule anders moeten
zijn (bv drie achtereenvolgen
de exposities) of een andere
ruimte gezocht moeten wor
den; óf ervan afzien. Boven
dien krijg ik de indruk dat het
project tè snel in elkaar gezet
is. De begeleiding is bijvoor
beeld bedroevend minimaal.
Ondanks deze teleurstellen
degeluiden kan een bezoek aan
de tentoonstelling best aanbe
volen worden. Bij de entree
wer.den de drie academies di
rect present gesteld door wat
Masereelachtige goede houts
neden van Maria Somers uit
Eindhoven, een boekje met ge
dichten van Bernlef voorzien
van realistische tekeningen
door Maria Kessels (waarbij de
invloed van haar leermeester
Kurt Lob is te bespeuren) en
het publiciteits/ tentoonstel
lingsproject over Breda door
Jan Vervest van St. Joost. De
nostalgische agrarische mo
numentaliteit in de geest van
Claassen en Kuypers is ook
aanwezig met de objecten van
Adriede Fluiter uit Den Bosch,
maar ook wel bij de in de kof
fiekamer opgestelde objecten
van de Bredase Anneke van
Bohemen, die via de avond
academie indruk weet te ma
ken. Verder zijn bijvoorbeeld
te zien geëngageerd grafisch
werk van Peter van Loon uit
Breda en Eric van Rootselaar
uit Den Bosch met zijn zeef
drukken met inhoudsopgave
en zijn draai om de oren met de
St. Jan aan mevrouw Haas. De
hernieuwde confrontatie met
het gekke project van Ronald
Bolink, die zichzelf als film- en
andere sterren aan de man
brengt, is in De Beyerd geluk
kig mogelijk. Met de doeken
van de Bossche Fracien Krien-
se Lokker - zoet gevooisd - is zo
ongeveer op deze tentoonstel
ling de enige representant van
het schilderwerk vertegen-
■Ay* !-.. t P
m
f. 9-
ilifii ifil
Herman Gouwe: Landschap met korenschoven; olieverf uit
1915 (in Westfries Museum te Hoorn)
woordigd, want het potlood
project van Jo Heijnen heeft
meer met tekenen in verf dan
met schilderen te maken. Ga
het allemaal zelf maar eens be
kijken. Dat ja nadien weet hoe
de stand van zaken op de drie
kunstacademies in Noord Bra
bant momenteel is, moet je
echter niet denken.
HENK EGBERS
Herman Gouwe, een noorde
ling in het zuiden. Westfries
Museum, Kerkplein te Hoorn.
Open dagelijks 10-17 uur;
zondags 12-17 uur (tot 17 sep
tember).
In het kader van de traditio
nele Noordhollandse Tour-in,
die dit jaar als motto „Ontdek
kingen" heeft, past deze ten
toonstelling. Adriaan Herman
Gouwe werd in 1875 als zoon
van een notaris in Alkmaar ge
boren Hij toonde al vroeg een
groot tekentalent en bezocht
de Kunstnijverheidsschool te
Amsterdam en vervolgens de
Rijksacademie, waar hij o.a. de
bekende jongerenpromotor
van die dagen prof. Allebé en
Van der Waay als leermeesters
kreeg. Verder maakte hij er
kennis met de lurmnistische
schilders uit het zuiden van
ons land, onder wie vooral de
Limburgse schilder Rob
Graafland met wie hij verder
nauw contact zou blijven hou
den. Ook aan de Academie viel
Gouwe's begaafheid op en in
1901, drie jaar vóór de grote
rebel van de jongere generatie
Jan Sluyters, won hij de Prix
de Rome voor schilderkunst
die hem naar Italië, Frankrijk,
Spanje en Noord-Afrika
bracht. In Nederland verbleef
hij vooral in Zuid-Limburg en
in het Gooi, waar hij Jonas
Westerman, Jurres e.a. onder
zijn vrienden telde en reeds in
1901 in contact kwam met
Mondriaan. In die tijd ont
stond werd dat, aanvankelijk
wat zwaar en pathetisch van
karakter, steeds meer inge
steld raakte op het zuidelijke
licht: Limburgse landschap
pen, werkende boeren en - een
genre waarin hij populairwerd
- vooral ploegende paarden.
Alles neergezet in krachtige
toetsen en in een stijl die vaak
dicht tegen het pointillisme
aanzit en die hem tot een uit
zonderlijke luminist mai kt.
In 1927, toen deze typische
bohemien enige tijd in Toulon
verbleef, werd hij door een
krantenartikel geattendeerd
op Tahiti, wat voor hem aan
leiding vormde om Nederland
en het door hem totdien beoe
fende genre definitief de rug
toe te keren en in het voetspoor
van Gauguin naar dat Zuid-
zee-eiland te trekken, waar hij
tot zijn dood in 1965 37 jaar
lang zou blijven. Onder zeer
bescheiden omstandigheden in
een eenvoudige Casa (hut) le
vend. Zijn schilderijen zullen
daar het soms wat pathetische
karakter van zijn Nederlandse
werk totaal verliezen en ge
kenmerkt worden door een
helder, fel en expressief colo-
riet, dat een volledige ver
nieuwing inhoudt, vergeleken
met het werk van zijn genera
tiegenoten
In 1959 keert hij met kisten
vol schilderijen voor enige
maanden *naar Nederland te
rug, in welke periode Sand-
berg een expositie van zijn
werk houdt in het Stedelijk
Museum te Amsterdam en de
bekende collectioneur Reg-
nault een 40-tal van zijn
aquarellen aankoopt. Ook
Maastricht eert hem met een
tentoonstelling. Na meer dan
dertig jaar van het Neder
landse toneel verdwenen te
zijn geweest, wordt hij daar
mee een nieuw ontdekK
soonlijkheid: de schilder
man Gouwe op Tahiti
Uturoa en Fakarava,
der-filosoof van de
Casa aan het strand vJ
Zuidyee, de Nederlandse!
guin van het nuchtere NT
holland, die definitief vot
zuidelijke licht heeft get
en van wiens werk deze o
sitie in het Westfries Musr-
precies twintig jaar naS
berg's initiatief - als eet
herontdekking een breea^
zicht te zien geeft. In de
van 1959 verlaat He
Gouwe het hem vree®4
worden Nederland o®
naar Tahiti terug te kfl*
zal ons land niet meer tt-
zien. Zes jaar later. °P
cember 1965. overlijdt
90-jarige leeftijd in Pal
NUENEN: De Biggelani
aandacht aan het zestig jaa'«(|)
niseerde beroepsfotogra'j®
van Paul Bebeliowsky, "a
kers, Louki de Boer, Jan L®
Prins, Wim Stelten,
en vele anderen; op 4.5.9
12 augustus van 13.30-1°
AMSTERDAM: Print Ga»»i
Brattinga, Prinsengracht bz
ritmische fotocollages van
•^TÜ-BURG;1IFF-bedP
Zevenheuvelenweg: Ge
takt; gelegenheidsdruk*
17e, 18e en 19e eeuw aus
7 september).
VENLO: Goltziusmuss
briekswerk; 100 jaar i -
Noord Limburg. 1839-19
(DEZE RUBRIEK
DER GESLOTEN
TEMBER DOOR ALrf
HEID VAN RED At
MEDEWERKERS)
pgr STEM VAN WOENSDAG 1
SENLIS (AFP) - Joop
Zoetemelk is gisteren bij een
aanrijding met een vracht
wagen licht gewond geraakt.
Zoetemelk werd naar het
ziekenhuis vervoerd in Sen- zit
lis, waar geconstateerd werd go
dat de verwondingen slechts au
uitwendig waren. Hij was a
alleen gewond aan zijn elle- d
boog en had nogal wat kneu- h
daarmee een van de oudste. Die uit Bredsl
(1915) laat het plaatselijke station in z'r|
houten glorietijd zien, compleet met
derenwagens van de Zuider StoomtraJ
Hesselink is waar mogelijk zeer gedetaïf
leerd in zijn onderschriften. Dat houdtvoJ
hem het risico in dat hij op kleinighedenel
wel eens naast zit. Zo rijdt de trein bij Pjf
Gijzenbrug niet van Leiden naar Haarlet!
maar juist in omgekeerde richting. Ene
foto van het Leidse station is vast veel eeril
dan 1925 genomen. Want toen was het babi
vak Den Haag-Leiden al geëlektrificeerde!
op de afbeelding ontbreekt de bovenleiding!
Wie daarop kijkt, is een kniesoor.
JOOP BARTffll
(De Nederlandse stations in oude ansichten
Europese bibliotheek, Zaltbommel f 2
DEN HAAG (ANP) - Gister
avond zijn diverse vriend
schappelijke voetbalwedstrij
den gespeeld. De uitslagen
zijn:
APELDOORN: AGOW
(tweede klasse amateurs) - FC
Twente 1-15 (0-7). Doelpun
tenmakers bij FC Twente:
Gritter 4, Van Staveren 3,
Lindsted 2, Thoresen, Jol, Kila,
Overweg, Van Santen en Otto.
Voor AGOW: Carlos. Er wa
ren 1.500 toeschouwers.
VELDHOVEN: UNA (eerste
klasse amateurs) - PSV 1-2
(0-1). Doelpuntenmakers bij
PSVVan der Kuylen en Valke,
bij UNA: Jansen. Er waren
2.500 toeschouwers.
VENLO: FC VW - RWDM
(België) 0-5 (0-3). Scorever
loop: 21e minuut Olsen 0-1, 29
Knops 0-2, 27 De Kubber 0-3,
55 Jansen 0-4,81 Gorez0-5. Er
waren 1.500 toeschouwers.
Scheidsrechter: Van Etteko-
ven.
ZANDVOORT: Haarlem -
Huil City (Engeland, tweede
divisie) 1-1 (1-0). Doelpun
tenmakers: bij Haarlem Terry
Hendriks en bij Huil City
Brooks. Er waren 1.000 toe
schouwers.
NIJMEGEN: NEC - Fortuna
Düsseldorf (Westduitse beker
houder) 2—2 (0—1). Scorever
loop: 17e minuut Wirtz 0-1, 52
Seel 0-2, 75 Ronald Hendriks
1-2, 87 Dries Visser 2-2. Er
waren 4.000 toeschouwers.
Scheidsrechter: Keizer.
DEN BOSCH: FC Den Bosch
- FC Den Haag 4-1 (2-0).
Doelpuntenmakers bij FC Den
Bosch: Wessel, Aichorn 2 en
Breuer, bij FC Den Haag: Van
Leeuwen Toeschouwers:
1 500. Scheidsrechter: Bos-
CO
sis
ke
W
na
m<
HJ
ee
ve
no
vo
ni;
(Van onze
speciale verslaggever)
MOSKOU - De grootte van
eeamiljoenenstad als Moskou
va t het meest op bij een ver-
Plaatsing tussen twee van de
uiympische accommodaties,
^,?ar vagend jaar waar-
'jnlijk Nederlanders in ac-
'e zullen komen. De weg van
schietbanen van Dinamo in
!51e ?aar het hippische
eentrum in de bosachtige om
geving van Bitsa vraagt per
a"derhalf uur. Tenmin-
e' wanneer wordt gekozen
°or de weg door het hart van
„l,Sta<!„Nauwelijks minder
er bij het volgen van de
r„!!e,,r.°ndweg die van noord-
I rsje) naar zuid (Bitsa)
mot en aanz*enlijk meer kilo
meters vergt.
Olm, t^vee belangrijkste
eenT f° centra echter bg-
Lncc —I centraler en zowel het
Hrotp t P'ex met hot
nient, A?'n~stadion als het
trum 6 yupisehe sportcen-
goed Z'tn Van het Hode Ple"iln
openh ntlS minuten per
Da "?aar vervoer te bereiken,
aan h vraagt, aansluitend
ntoilmetr°-vervoer, het Le
kwerk10" meer Wan"
VolBenHL°eS^iki"ComPlex zal
deel va 1 belangrijkste
ten hui» Olympische spor-
ligtda e,Sten' Daar vlak bij
dat K Ket rekencentrum,
vlotte f® m°et staan voor een
matie ers affing van infor-
stadl"!" u,tslagen- Het Lenin-
sPort6 a'u met de aanpalende
Wordt tn en het zwembad,
en sln;^ voor opening
tiek,atletiek, gjJmnas-
Polovolleybal en water-
°lyirmic t eliikK Het nieuwe
n°°rdeiiiwe °entrlum' dat 'ets
ligt ie Van het centrum
strijdtoneel voor een
aal
zol
tiJ
w<J
ba
me
ple
vei
zij
op
ee;
he
lam
dal
vej
co
kl
H
sa
daj
be(
ooi
on
laj
co:
zij
OVi
lis
va
Prl
w
he
sc
no
aa|
Dr
1
wa
do
tij
tie
en-
fré
scl
fuJ
die