Hollywood werkt onbekommerd aan „De laatste dag van de wereld nete ineen* van st 99 Steeds minder films, steeds meer bombarie Verzekeraars en frisdrank fabrikanten hebben macht overgenomen r maar... Berbank Produktie Allerlaatste Vulkaan Newman Platen Ploeg van Hinault verdiende het meest D DE STEM VAN ZATERDAG 21 JULI 1979 foen de film nog zeer jong was, ontstond in Amerika de „Motion Picture Patents Company", die de ont wikkelingen in eigen hand wenste houden en wilde voorkomen dat Jan en alleman geld zou verdienen aan het nieuwe medium. Niemand zou op eigen houtje meer films mogen maken en de aanschaf van camera's en projectiemateriaal werd onbetaalbaar duur. Jonge filmavonturiers vonden een uitweg, ze Samanstdlin): EaftM Uoimm tl Dirk VtlUajt reisden naar Californië waar de wet nog niet zo sterk was en men in geval van nood snel naar Mexi co zou kunnen vluchten. In de stille heuvels van Hollywood had men alles wat er te wensen viel: prima decors en een heerlijk klimaat. In 1913 waren er aan de westkust al 60 studio's uit de grond ge stampt. Hollywood werd een begrip, tot op de dag van vandaag. Niemand zal destijds vermoed heb ben dat aardse problemen het droornparadijs zou den gaan kwellen. Wat moet een filmmaatschappij bijvoorbeeld doen tegen hettekort aan benzine? De Burbank Studio's hebben 360 voertuigen rijden die samen meer dan 100.000 liter benzine per maand opslurpen. Dat is nog maar een van de vele vragen die het Hollywood van nu kwellen, zoals in het bij gaande artikel valt te lezen. 'li/-^^^liliBWWWBWMIlUIWIIIIIIIIIIIIIIIIBiBIWiiBWBI „mÊÊummmsMÊMmÊÊmHm Paul Newman. Bestaat Hollywood nog wel? Op de kaart in ieder geval wel. Het is een onderdeel van de woonkolos Los Angeles, een drukke stad die over de heuvels zo de San Fernando Valley ingegroeid is. Maar dat is niet het Gouden Filmrijk. In Hollywood wordt geen milimeter film geprodu ceerd. De glorie van het witte doek is vastgelegd in Hollywood Boulevard, met de namen van de sterren in het plaveisel en de voet- en handafdrukken van de al le rgrootsen in het cement. De filmgoden zelf vind je er niet, ze wonen in dé bergen, hoog in Beverly Hills of buiten de stad in Palm Springs. Hollywood Is dus een sym bolische naam die alles sa menvat wat de grote filmstu dio's voortbrengen. Goed, maar hoe gaat' het dan met die studio's? Met hun heilige status is zo te zien niets aan de hand. Als je de reclame objecten weghaalt stort Los Angeles gedeeltelijk in el kaar. Nog steeds stromen „talenten" toe om zich te koesteren in de dure par fumwolken van de groten van Hollywood. De cijfers spreken een andere taal. De eens zo trotse filmgigant Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) is opgekocht door een projectontwikkelaar die de filmerfenis in een andere hobby stak: gokken in Las Vegas. Dat levert veel meer geld op. Voor de schijn maakt de leeggezogen MGM-studio nog een paar films per jaar. Paramount is nu in het be zit van de kledingindustrie Gulf Western, United Artists is een ondereel van Transa- merica (verzekeringen), Uni versal is opgegaan in MCA, die de meeste centen verdient aan muziek en televisie, en Twentieth Century-Fox en Columbia zijn ongeveer rond met firma's die van alles met sportartikelen, gokmachines en cola te maken hebben. Het wordt tijd om te praten met Roger Arnow, de publi- citeitsman van Warner Bro thers, waar de uitgekookte handelaren in gebruiks voorwerpen nog niet zijn binnengedrongen. Het ter rein van Warner Bros ligt in Burbank, niet ver van de stu dio van Universal, die ook vlak naast Warner ligt als je de produktie-omvang be kijkt. Roger Arnow zetelt in een soort woonwagen en zo hoort het ook in deze busi ness. Warner Brothers heeft het grootste filmcentrum in de wereld. Het studioterrein is een stad op zich met een gas-, water- en elektriciteitssys teem dat een bevolking van 40.000 mensen kan bedienen. „We hebben een eigen poli tie, eigen transportmiddelen, scholen, EHBO-inrichtin- gen, brandweer en restau rants", zegt Arnow met lichte trots. De inflatie en de dreigende rode cijfers hebben echter al danig toegeslagen. „Hier op dit terrein stond het kasteel uit de film Camelot, een kunstwerk met alles er op en er aan. We hebben het af moeten breken, want er moest een parkeersplaats komen", zegt hij en dat klinkt niet meer zo opwek kend. „De laatste zeven jaren zijn de problemen gekomen", licht hij toe. „Het aantal films dat hier wordt opge nomen daalde snel en er was opeens ruimte teveel. Co lumbia heeft daar een deel van gekregen. Het studio terrein wordt nu voor ons en onze partner Columbia ge rund door een nieuwe maat schappij, de Burbanks Stu dio's. Achteroverleunend achter zijn bureau lepelt Arnow zonder problemen de films op die Warner Brothers dit jaar in produktie heeft. Als je films die opgekocht worden van kleinere maatschappijen eraf trekt, blijkt dat er jaar lijks ongeveer 12 films uitge bracht worden. Eens was dat getal 50 en in de topjaren 1929en 1930zelfs rond de80. Sukkelt Hollywood dan misschien op halve kracht? We kijken rond op het stu dioterrein en na een paar honderd meter liggende wanden, deuren en hekken, komen we in een dorpje van hout en karton. Er is nie mand als we door de ramen naar binnen gluren, in een dode ruimte, want de gebou wen bestaan louter uit voor gevels. Het witte kerkje met de huizen heette vroeger Peyton Place, nu is het om getoverd tot het plaatsje „Hazard", want hier wordt de tv-serie „Dukes 'of Ha zard" opgenomen. In de klaarstaande politiewagens van de sheriff van Hazard County zouden we zo weg kunnen rijden zonder dat ie mand het merkte. Maar we beperken ons tot kijken in specialiteit van Hollywood dus. Het is een heel bijzon dere film, het is de allerver schrikkelijkste en waar schijnlijk ook allerlaatste rampenfilm met de titel „The day the world ended". Irwin Allen is de producer, hij maakte eerder „The Posei don Adventure" en „The to wering Inferno" en als je hem mag geloven is zijn nieuwste produkt letterlijk het Abso lute Einde. Na „The day the world ended" is er niets meer mogelijk... De opnamen vinden plaats op podium 15, één van de 24 volledig uitgeruste, reuzen- podia, die „sound stages" worden genoemd. Boven een groepje mensen hangt een wagentje aan een lange ka bel. De wanden worden on- deze merkwaardige na- maakwereld en houden ons zelfs keurig aan het verbod hier foto's te maken. Die verlatenheid is na tuurlijk niet maatgevend voor het hele studiogebeu- ren. Er wordt heus wel ge werkt en waar de stilte heerst voel je plotseling de aanwe zigheid van de legendarische bioscoophelden. Hier liepen in de jaren veertig en vijftig schurken als Humphrey Bo- gart en James Cagney en daar in die kamer zat F. Scott Fitzgerald te worstelen met een te moeilijk filmcript en een fles drank. Op dit moment is men be zig met een spektakelfilm, de der leiding van regisseur van zwarte brandplekken voor zien. De ruimte wordt op eens pikdonker en slimme lichteffecten creëren het binnenste van een onheil spellende spelonk. De film blijkt over een vul kaan te gaan op een tropisch eiland. De vulkaan is al jaren geleden ingeslapen en dient slechts als toeristische at tractie. Een zakenman bouwt er een superluxueus hotel op. Paul Newman speelt een ru we en avondtuurlijke olie- boorder die ontdekt dat het binnenin de vredige vulkaan niet pluis is. Newman wil de zaak on derzoeken en de hotelgasten op grote afstand houden, maar de baas doet natuurlijk of zijn neus bloedt. Tenslotte besluit Paul Newman via een kabelbaantje door te dringen in het inwendige van de vul kaan en die scene is men hier, veilig en gerieflijk, bezig op podium 15. Er wordt flink met rook gespeeld, terwijl Paul Newman en de twee an deren, James Franciscus en John Considine, even de be nen strekken in hun eigen trailers. Newman bestreed de trailer waarop iemand vluchtig Linda Lovelace" heeft geschreven. We weten ondertussen dat het kabelvoertuig in die ko kende hel in grote moeilijk heden komt en dat aan het slot van de film de langver wachte eruptie plaatsvindt. Dat is nog maar een deel van de ramp, want verder beeft de aarde op een vreselijke manier en zorgt een plotse linge vloedgolf voor een overstroming. Als Irwin Al len in het woedende water nog een hongerige haai had gestopt, zouden alle ram penfilms in „The day the world ended" zijn samenge vat. „In Irwin Allen-films heb je altijd lol", zegt Paul New man over de film. Er is geen ander werk voorhanden dat hem zint en daarom doet hij mee. En ook nog omdat Jac queline Bisset zijn tegen speelster is. „De mannen van de speciale effecten zijn de sterren, niet wij", geeft hij toe. Origineel zal „The day the world ended" niet worden, maar reken maar dat het spektakel technisch vol maakt zal zijn en de oorver dovende ondergang van de wereld de bioscoopbezoekers zal meesleuren. De techniek speelt een hoofdrol in het moderne Hollywood. Bij het maken De reclamecampagnes zijn luidruchtiger dan ooit en nemen zo langerzamerhand de helft van het totale filmbudget in beslag. -van een film als „The day the world ended" wordt niets aan het toeval overgelaten. Publiciteitsman Roger Ar now van Warner Brothers vertelt dat het maken van de ze film ruim een jaar kost. De voorbereidingen nemen 3 a 4 maanden in beslag en pas dan kan er werkelijk gefilmd worden. De opnamen duren 5 maanden en worden deels op Hawaï en deels op het thuis front gemaakt. Het afwerken neemt nog eens 3 maanden in beslag: het „knippen en plakken", het afbreken van de decors en het bioscoop klaar maken van de film (o.a. de reclame). Het kost allemaal veel tijd en dat moet ook, want in de huidige filmwereld mag een film eenvoudig niet floppen. Er worden steeds minder films gemaakt om het risico van grote verliezen klein te houden en die films moeten eigenlijk gegarandeerde suc cessen zijn. Er veel poen ingstoken, maar alleen in de absolute zekerheid dat het er dubbel en dwars weer uit komt. Risico's kunnen er niet meer genomen worden. Kassuccessen krijgen een vervolg, dat werkt altijd. Zo hebben we „Superman 2", „Star Wars 2", „Rocky 2", „The Godfather 3" en een nieuwe variatie op „Butch Cassidy and the Sundance Kid". Oude hits worden in een snel, modern jasje gesto ken. Het heeft allemaal te ma ken met de „filmvreemde" zakenmensen die de macht in Hollywood hebben overge nomen. Accountants delen nu de lakens uit en zien film louter als een manier om winst te maken. En die winst kan weer gestoken worden in verzekeringen, onroerend goed, confectie, frisdrank enz. De gezaghebbende Ameri kaanse filmjournalist James Monaco wenst dat er een ein de komt aan deze trend per jaar een paar films uitbren gen die duur zijn (vooral door de reclamecampagnes) en oude successen nog eens overdoen. De maatschappijen die de filmindustrie hebben over genomen zouden volgens Monaco gedwongen moeten worden hun politiek te wijzi gen. Het geld dat uit films komt, moet in nieuwe films gestopt worden en dat kén door investeringen in de film veel lichter te belasten en de investeringen in andere za kelijke belangen juist veel zwaarder. De tax-man" zou lief moeten zijn voor Hollywood, zoals hij dat ook is in West- Duitsland waar de filmin dustrie bloeit en zelfs geld vrijkomt om projecten in Hollywood, het Film-Mekka nota bene, te financieren. Terug naar Warner Bro thers, de trotse onafhanke lijke onderneming in het „verkochte" Hollywood. Met die onafhankelijkheid valt het achteraf behoorlijk mee, want de filmsector is een on derdeel van Warner Com- muications, die o.a. de voet balclub New York Cosmos en de Malibu racewagens on derhoudt, het blad MAD uit geeft en zich met tv-spel- letjes bezig houdt. Belang rijkste pijler is de grammo- foonplatensector, die de filmpoot naar het tweede plan heeft gespeeld... Filmexpert James Monaco zegt over Warner Bros: Ze maakten in 1976 een winst van 85 miljoen gulden bruto door slechts 12 films te pro duceren, financieren en dis tribueren. Als de helft van die helft opnieuw in de film- produktie was gestopt, zou Warners tenminste acht fims meer hebben kunnen maken in 1976. De tijden zijn zwaar, voor al nu het benzineprobleem met volle kracht gaat toe slaan. Hollywood, die legen darische fantasiewereld, blijft, althans aan de buiten kant in de Grote Droom le ven. De reclames in kranten, op de tv en langs de kant van de weg zijn indrukwekken der dan ooit en de kassa's rinkelen vrolijk. En ook de sceptici zullen moeten toege ven dat er hier ondanks alles toch nog jaarlijks een paar films het levenslicht zien die artistiek van grote kwaliteit zijn. Steeds weer nieuwe avon turen vol angst, sensatie en ellende stellen de dreigende ondergang van Hollywood uit. De glorie van weleer geeft de duizenden film mensen extra kracht. Op de toneelvloer onder een veilig dak van lampen, camera's en microfoons komt de illusie niet in gevaar. Nauwgezet en onbekommerd word er ge werkt aan „De dag waarop de wereld eindigde". De on dergang van onze aarde op celluloid verbloemt voor treffelijk de moeilijkheden in Hollywood en beschermt de bioscoopbezoekers tegen de wereldse problemen. Hollywood bestaat nog steeds. Eerst zal de wereld kapot moeten gaan en pas dan komt het einde van de illusiefabriek. En als Hollywood dreigt in te storten, zijn er nog altijd slimme filmjongens die er een schokkende film van maken. DIRK VELLENGA (Van onze speciale AUXERRE „De halve dag hangen. Ik was vrij lusteloos. H matig. Het had niet veel geschee slaap gevallen. Maar ineens, t( bergjes beklommen, voel de ik da Je hebt van die dagen, dat je be voel je de pedalen bijna niet. Ja mij, toen begon er iets in mij te le je kunt ze vandaag terugpakker glinsteren, als hij zijn verhaal telt, zijn revanche op de diskws „Ik had het parkoers goed I bestudeerd, erg lastig in de laatste 20 km. Ik dacht: rijd I daar maar vooraan, en kijk I goed de kat uit de boom, want Ier waren nog twee tussen- I sprints in de finale, en daar- door wordt een bepaald aantal I renners altijd erg nerveus. Met I nog 15 km te rijden vond de i laatste print plaats bovenop I een venijnige helling. Ik had in I het Tourboek gezien, dat daar I 250 m. hoogteverschil was I aangegeven. Dat zal wel een I steile helling zijn, dacht ik. In- I eens zag ik een groepje weg- gaan. Er was een Peugeot bij, I want die hebben nog niet ge- I wonnen en die moeten dus wel. I En ik zag ook Battaglm gaan. I Ik wist dat de Italiaan in het I algemeen klassement kort achter Maas en Wellens stond. Die wil vandaag zeker nog wat verdienen, flitste het door mijn hoofd. Dus ging ik er meteen r achteraan". „Als je een aantal jaren (Van onze speciale ver slaggever) AUXERRE - Het geldklassement is opge maakt tot en met de ze ventiende etappe, de eer ste aankomst in Alpe d Huez. In dit geldklas sement tot dan heeft de ploeg van Bernard Hi- nault de leiding Het geldklassement ziet er Per ploeg als volgt uit: Renault 65.000 gulden; 31.000; Flandria f5.000; Raleigh 33.000; 8.000; La Redoute 15 000; Peugeot 17.000; Teka 600; Fiat 8.500; IJs- 32.500; Splendor 10.000; Bianchi 7.000; 12.000; Inoxpran 00°; Magniflex 2700. me soc sn; tui ge< wa we gel au' slo he' mé rer cro nei kei na: str ooi een en acl net tag ger lan sne god weq te gel Sl op Ma scl vat 1 ikc toe aai var Hoi de je kei Eer De kle: nas nog me' (Van onze speciale AUXERRE Gisteren heeft ehx Lévitan, in een intervie interessante aspecten van de T laar oud is, was vroeger journt Werd hij hoofdredacteur van Le ran ten die de Tour organisee rijn eerste Tour de France en I gemist. Hij staat zelden een in Was hij bereid op enkele vrage Vraag: Onder leiding van u is urend vercommercialiseerd. 1 Lévitan: „Ja, omdat wij van K,"i]gen, wij moeten alles zelf investeringen doen, de hoge oi rekening nemen, zorgen dat ons organisatie, de NV tot Exploit: organiseert bovendien andere leveren. Dit jaar was het ver lie wegwedstrijd Parijs - Roubaix Weer opnieuw begonnen met leven in te blazen. Ik verwacht Jaar 300.000 gulden verlies zal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 8