Tapisserie biennale van klasse JEF GEERAERTS ALS PAN ZONDER FLUIT CULTUURARIA u LAUSANNE HANGT WEER VAN DRADEN AAN ELKAAR vriL DE STEM VAN ZATERDAG 21 JULI 1979 uit" 31 pulli's ïl-winkels in: ONDANKS BEDENKINGEN xpositie Astrolabium voor Asten Chris van Geel en Nescio Over toneelspelen gesproken Wat vindt u zelf mooi? Bibliotheek Hageveld geveld Edinburgh iets voor u? Eindredactie Henk Egbers A 59 raat, ermeerplein), j-nhem, Breda, Eindhoven lcentrum kroningen, larteljorisstraat, eO, Heerlen, ,eeuwarden, Nijmegen, n (Keerweer, rum Zuidplein), cht, Venlo, at 85, 1,076-137875 3roep en heeft een j of in teamverband ■den uitgevoerd en de werktuigkundige nderhoudsmonteur or lassen, pneuma- .30 uur. pt van 2123.- tot en ervaring. het jaarinkomen). uitgaven. ustriegroep BV fisie van VNU Nederlandse Uit- jven BV. Dit o.m. uitgever en an tijdschriften, dagbladen. In ustriegroep zijn ille drukkerij van VNU ge- —3 w O Vila Plewka die in '77 in Son cursus gaf): Symboles. Abakanowicz: „Beeld ie menselijke structuur" uit '74-75. Het idee een werkelijk overzicht te kunnen bieden van de ontwikkelingen in de textiele kunst gedurende twee jaren heeft zichzelf overleefd. De negende Biënnaler internatio nale de le tapisserie als altijd gehouden in het Musee cantonal des beaux-arts aan de brandschone Place Riponne in Lausanne moet de neerslag zijn van genoemd idee. Dat de textielbiënnale dit niet langer kan zijn heeft verschillende oorzaken. De stormachtige ontwikkelingen in de textiel van de laatste twintig jaar beginnen zich wat te consolide ren. Er zijn inmiddels een aantal stromingen te herkennen. Om echter al die stromingen serieus op de voet te kunnen volgen zou half Lausanne tentoonstellingsruimte moeten zijn. Het kantonale museum is niet zo erg groot, het formaat van de meeste inzendingen wel. Een scherpe selectie is derhalve een uitgemaakte zaak. Wanneer ik echter lees dat er 1009 inzendingen waren en er daarvan slechts 42 werken werden uitverkoren wordt ik nieuwsgierig. Wanneer boven dien wordt vermeld, dat 90 procent van de inzenders nooit op een eerdere biënnale te zien was, wordt ik toch wat wan trouwend ten aanzien van het belang dat in het algemeen aan deze tentoonstelling wordt ge hecht Dat bovendien onder de 42 uitverkorenen, aan aantal MUSEA in de Kempen wor den genoemd en toegelicht in een extra editie Van de Kem- pische Kultuurspiegel, een uitgave van de Kultuurraad Voor de Kempen (Stations straat 27 te Geel, tel. 09-3214580991). Het gaat om de volgende musea: St. Dimp- na- en gasthuismuseum te Geel, Archeologisch museum Grobbendonk, Diamantmu seum Grobbendonk, Heem museum Die Swane Heist op den Berg, Oud-Kempisch dorp en vogelmuseum Heist op den Berg, Stedelijk Ostmuseum Hoogstraten, Jacob Smitsmu seum Mol, Beiaard museum Mol, Museum Albert Van Dyck Oud-Turnhout, Speelkaart- museum Turnhout, Oudheid kundig Museum Turnhout, Da Vinei Museum Westerlo, Or nithologisch museum Turn hout en Begijnhofmuseum Turnhout. TWINTIG balletten worden opgevoerd tijdens een inter nationale show die tot 11 au gustus te zien is in het Nieuwe De La Martheater in Amster dam. Onder anderen werken mee Jacques Kloes en Helen le Clerq's New Dance Explosion. NATIONAAL Ballet gaat voor het eerst in Oost-Duits- 'and dansen, in oktober wor den uitvoeringen gegeven in Oost-Berlijn en Karl Marx- stadt. paradepaard] es te herkennen zijn, maakt de zaak nog be denkelijker. Een aantal kunstenaars moet er ook zo over denken. De beroemde Poolse Magdalena Abakanowicz is een must voor de biënnale. Er hangen vijftien enorme omhulsels van die haard die ze maakte van '70-'78. Maar haar meest re cente werk van dit jaar is in Galerie Pauli te zien. Ik kom hier later op terug. Dit wekt bij mij verbazing, ook al weet ik ook wel dat de inzendtermijn sluit op 1 september '78. Het werk op de biënnale valt in geen geval onder de jongste ontwikkelingen van Abaka nowicz. Het is ook niet ver wonderlijk dat de jury bij monde van René Berger, di recteur van het kantonale museum een aantal vragen heeft gesteld om de biënnale uit de impasse te halen. In antwoord daarop is het CI- TAM, Centre Internationale de la Tapisserie Ancienne et Mo derne, organisator van de biënnale aan de deelnemings- voorwaarden aan het sleutelen geweest. Hierdoor en door nog verdere verduidelijkingen van de doelstellingen van de biënnale wil het CITAM een ver antwoorder keuze maken in de toekomst. Ondanks al deze vaagheden, open vragen en onvolkomen heden op de achtergrond die overigens zeer relativerend werken, blijft een bezoek aan deze biënnale een belevenis. Wat er hangt is klassewerk. En het feit, dat er maar 42 werken tentoongesteld zijn, maakt het mogelijk de opgeroepen emo ties optimaal te ervaren. Met andere woorden het is een goed opgezette tentoonstelling. Wie vanaf de mat in de bene denhal (die, ik weet niet meer wie, wil ophangen op de vol gende biënnale, dus kijk er goed naar) de blik omhoog richt, kan zich in de hemel wa nen. Of in een ijspaleis, 't is maar hoe je het ziet. De Cana dese Susan Watson heeft voor haar Cloudlight, de architec tuur van de centrale hal van het museum als uitgangspunt genomen. Verstrooid licht van boven uit de lichtkoepel valt door een stalen rooster waar aan ongelijke strengen glasve zels als massa zijn opgehan gen. Daar een poos onder te vertoeven geeft het gevoel met een performance bezig te zijn. Wat de twee Nederlandse in zendingen betreft: van Desiree Scholten is er „Luchtige om lijningen, een 2 bij 3 meter open weefsel van ijle recht hoeken, waarin ze haar doel, om een ruimte te bepalen met zo weinig mogelijk materiaal, tracht te verwezenlijken. He lemaal gelukt is dat niet want het hangt op een verkeerde plaats. De zware houten lam- brizering langs de wanden is te dominerend achter een zo fra giel weefsel, dat beslist aan dacht verdient. In verband met afwijkende stromingen is een vergelijking tussen dit werk en dat van de andere Nederlandse interes sant. Babette Treuman werkt niet om een ruimte te bepalen maar om hem aan te vullen. Materiaal is volstrekt onder geschikt aan vorm en kleur. Drie losse blauwe banen wor den door schuin lopende gele en rode rechthoeken tot een geheel. Zeer afstandelijk werk in de Ria van Eyk-stijl. Indrukwekkend is het 3x9 meter metend weefsel van de Poolse Ulla Plewka. Symbolen noemde ze haar kleden. Sym bolen van zoetgevooisde vrouwelijkheid in kleur neer gelegd in een madonna met Daniel Graffin: Mallarmé's Meteorites (677x540x520 cm). lonkende ogen en lokkende vuurrode mond. Een uitda gend licht-donker portret van Marylin Monroe ernaast. Dit uitgevoerd in een sublieme weeftechniek die ze terecht persoonlijk noemt. De Polen zijn zo goed vertegenwoor digd, dat er zelfs van hen een aparte catalogus is versche nen. Handig en verstandig want een aantal van hen ex poseert ook buiten de biënnale in Lausanne. Van Abakano wicz is er een retrospectieve tentoonstelling in Galerie Pauli aan de avenue Rumine tot 31 juli. Van deze Poolse vernieuw- ster van de weefkunst kennen we in het Provinciehuis in Den Bosch het monumentale reliëf Bois le Due. Een vrouw die over de hele wereld haar spo ren heeft nagelaten, vanaf het begin te kunnen volgen is de moeite waard. Van kindsbeen af altijd bezig geweest met al les wat groeit, keert ze van haar enorme en spectaculaire groeisels terug naar de bron. Ze doet dat via de serie Altera tions (veranderingen) die zijn ontstaan in de jaren '74-'78. Hierin spelen hoofden en menselijke lichamen uit ge- paerste jute een belangrijke rol. Zo komt ze tot „Embryolo gie" '78-'79, een grote serie bollen gemaakt en gevuld met het door haar altijd gebruikte materiaal, vezels en garens, embryo's van haar ee2'dere weefsels. Een goede en mooie catalogus begeleid deze ten toonstelling. Lausanne hangt in deze tijd van draden aan elkaar en is erg geschikt voor een textiele vakantietrip. In galerie Virus „Rue de Bourg 21 hangen tot 11 aug. drie biënnale expo santen. Het Zweeds-Duitse echtpaar Brenner-Remberg en de Poolse Emilia Bohdziewicz. Deze laatste werkt op een gra fische manier met textiel. Ze naait of borduurt uitsluitend zwarte lijnen op wit linnen en komt zo tot een nadrukkelijke confrontatie. Ritmisch en erg speels is het werk van het echt paar dat een weverij in Swa ziland opzette en de gevloch ten hoofdtooien van de bewo ners daar als uitgangspunt voor hun kleden nam. Nog een retrospectief is er van Elsie Giaque tot 26 au gustus in het Musee des Arts Decoratiefs. Deze Zwitserse gaat al 60 jaar lang haar eigen weg en uit zich meestal zeer kleurrijk, waarbij ze veel ge bruik maakt van draden, die ruimtelijk gespannen zijn. Een grote tentoonstelling is dit, van een zeer creatieve dame. Als laatste wil ik de tentoonstel ling in het stadhuis Forum de l'Hotel de Ville vermelden. De Groupe de cartonniers-lissiers Romands, Frans-sprekende Zwitserse wevers tonen er hun werk tot 30 juli. Liefhebbers van het echte tapisseriewerk komen hier volledig aan hun trekken. De biënnale loopt tot 30 september; de andere ten toonstellingsruimten wisselen eerder hun textiel voor andere zaken. Abakanowicz: Embryologie uit '78-'79. LIA ROOSE De Vlaamse auteur Jef Geeraerts heeft, twee jaar geleden, de vrouw met wie hij trouwde en waarmee hij enkele kinderen verwekte afgemaakt met het boek Gangreen 4: Het zevende ze gel. Het mislukken van zijn huwelijk schrijft hij daarin helemaal °P rekening van zijn vrouw als slachtoffer van een ouderwetse roomse huwelijksmoraal. Rob Adriaensens pakt Geeraerts nu s terug met het boek Pan Zonder Fluit (uitg. De Standaard I '0,50). Geeraerts wordt daarin afgeschilderd als een paranoï- 0 schizofreen, die als een angstige mannetjesputter leeft in een roomwereld en zijn boeken schrijft vanuit hallucinaties geba seerd op een aangeboren minderwaardigheidscomplex. ™riaensens maakt op een gedegen manier kachelhout van Gee- ■aerts Wie kan vinden in de Balgische manier van com mentariëren - ik schrik wel eens van de commentaren in de laamse kranten - en de ook in Nederland zo langzamerhand ij wel bekende schrijver Geeraerts een beetje heeft gevolgd, e«t met dit boek spekkie voor zijn bekkie. 1 o'uurhjk heeft Adriaensens zich ingedekt door te zeggen dat a roek geheel op fantasie berust. Gangreen 4 is inspiratiebron u!eest' n'et meer. Je moet er geen zelfportret van de auteur in w en' etcetera. Eigenlijk is dat ook wat schizofreen gepraat, ant als je dit boek leest kun je niet anders dan aan Geeraerts sep ^oen Adriaensens Het zevende zegel las heeft hij zich zo Verlgerd' Jat hij niet kon nalaten „de" echtgenote het woord te helwn neemt het dus op voor de vrouw die Geeraerts van Eed a„^ree^ J°or haar af te maken en verplaatst zich in de achtenwereld van die vrouw. Ik ken de relatie niet van de k^-met deze gewezen echtgenote. Vanuit de tekst bekeken -e "enken, dat hij ze goed moet kennen. Het omgekeerde kan verhef waar ziin' om<lat hij eigenlijk niets anders doet dan het en J" van Geeraerts spiegelen. Niet flauw, maar even keihard EI> met dezelfde wapens a ls het verhaal van een vrouw die trouwt met een man, die kioot "lde §unst van mGn ouders viel, hij was een te arme Ease] één Jie van geen hout pij len wist te maken, hij had geen «as °m Z'^n krabben, geen toekomst, geen diploma, hij «ndenaar30n®° getr°hken, zoals zovele nietsnutten die geen een gierigaard; kortom niet zo'n geweldig mannetje. En de boe ken van Geeraerts dan, waarin het superwezen met exotische uitspattingen opdraaft? Adriaensens: „Zijn vrouwen zijn zwart omwille van het li terair-exotische tintje, en zij neuken als blanke hoeren, en hij is de held die hen allen bevredigt en met hen orgieën van wellust beleeft die slechts in een ziekelijke brein kunnen worden uitgebreed, ontstaan uit gefrustreerde verlan gens en de wens voor zichzelf een monument van de heilige stier op te richten...." „In de schizofrenie vindt hij de kracht om te kunnen voortle ven" staat er letterlijk. Tot op zijn laatste dagen als hij als ver sleten oudje zondertanden wankelend op stramme benen zich zal f ul,komst weten..." Zij begon van hem te houden om zijn PeïiD0OOSj en om te z'in van de tirannie van haar schra- ^oo _rs> Maar hij kon de werkelijkheid niet aan. „Ik zou I grootc zor®en Jat de beleving van de werkelijkheid met mij lom' ^'weldiger, spannender zou zijn dan de vlucht in een I Eëi v V'ere'^' Maar de koloniaal blijkt een seksuele sukkelaar, leze man die zich zelden wast, een drillerige bevelhebber, Jef Geeraerts: Vies Ventje inbeelden een held en een ladykiller te zijn" Geeraerts kent de verwijten aan zijn adres van superman, die met machtsstreven zijn impotentie afreageert en heeft het binnen deze kolommen al eens een „typische reactie van intellectuelen" genoemd. De ver wijten vliegen van weerskanten even gemakkelijk heen en weer. Vaak komt het niet veel verder dan een ordinaire scheldpartij. Behalve Kongo-toestanden, die enkel voor de couleur locale interessant zijn, komen Geeraerts eerste activiteiten als schrijver om de hoek kijken. En dan lees je over nieuwe frustraties als blijkt dat zijn Vlaamse teksten op de Nederlandse markt her schreven zijn. Ook dat gaf zijn zelfvertrouwen een dreun. Uitein- Het Nationaal Beiaardmu seum te Asten krijgt een astro nomisch kunstuurwerk (astrolabium). Daarover heb ben we al eerder bericht, maar nu is het eerste deel gereed ge komen. Dat bestaat uit een automatisch aangedreven astrolabium, twee jaquemarts (beweeglijke figuren) en een klokkenspel van 42 bellen. In de periode december 1977 tot juni 1979 werd dit vervaardigd door de beeldhouwer Niel Steenbergen, die de jaquem arts vervaardigde, de kunst schilderes Els Coppens-Van de Rijt, die de wijzerplaat en de jaquemarts beschilderde, An- dré Lehr van het Beiaardmu seum, de beiaardier Jacques Maas, Leo van der Aa, Arie Abbenes en de Koninklijke Eijsbouts te Asten. Van 30 juli tot 8 september wordt dit uur werk geëxposeerd in het Ko ninklijk Paleis op de Dam in Amsterdam, waar het behalve op zaterdag en zondag dage lijks van 10.00-12.00 en van 13.00-16.00 uur te zien is. De expositie wordt aangevuld met andere voorwerpen uit het museum te Asten en het mu seum „Van speelklok tot pie rement" in Utrecht. In de herfst wordt het Astronomi sche uurwerk dan nog geëx poseerd in het provinciehuis in Den Bosch. Zoals wellicht bekend be staat er een stichting Chr. J. van Geel, die de nalatenschap van deze artiest beheert, ver der uitzoekt en via uitgaven en tentoonstellingen onder de aandacht brengt. Prof. dr. W. Hellinga is er de voorzitter van, maar Elly de Waard de grote behoedster. De stichting kwam zojuist uit met een jaar verslag '77/'78 en een progno se. Voor donateurs van de stichting gaat zo'n verslag ver gezeld van een aardig ge schenk. Dat is deze keer een door Elly de Waard verzorgd boekwerkje onder de titel „Dan kom ik aan, als het schikt". Er staan drie brieven van Van Geel aan Nescio in, voorzien van verhelderende kanttekeningen door Elly de Waard. Verder is afgedrukt een foto (zie hieronder) waarop Chr. van Geel en Nescio samen in een bootje zitten (1952), waarbij Van Geel noteerde: „Hierbij de foto van de twee bij de ramp (de watersnoodramp van '53) vergetenen, die in een filosofisch gesprek gewikkeld, de dingen wachten die komen zullen. Hetzichmethetzitvlak op het element water bevin den, prikkelt de zinnen van sommige lieden, zie de gulp- streek van Nescio". Bij de plannen van de stichting wordt onder meer vermeld het maken van een plaat of cassette met door Van Geel gelezen ge dichten. De stichting Chr. van Geel is gevestigd in 't Vogel water te Castricum (giro 144898). Ook kregen we het pro gramma voor het „Figuren- theater-Kolleg" voor het win terseizoen van het Deutsches Institut für Puppenspiel e.v. weer in de bus. Een uitgekookt cursusprogramma voor aan komende poppenspelers, iets wat in Nederland maar niet van de grond wil komen. Geïnteresseerden raden we delijk komt hij uit de Kongo terug als een ziek gedegenereerd ventje, die niet meer naar zijn vrouw en kinderen omkijkt en bouwt zich, levend als kluizenaar in de Kempen, een nieuwe fantasiewereld op. Hij vindt als schrijver een succesformule, gebaseerd op Miller en Felix Krull van Thomas Mann, gedoopt in Afrikaanse saus en schaft zich een blonde dame aan „bekend om haar losse zeden en haar voorliefde voor literaire neukers". Ver der wordt onder meer beweerd dat dit mannetje in de nazi-tijd ongetwijfeld aanhanger van totalitaire ideeën geweest zou zijn etcetera. Het liegt er dus allemaal niet om. In dit boek is het tenslotie de vrouw die het op een scheiding aanstuurt en de man die haar nadien uitmaakt voor rotte vis. De rollen worden omge keerd. Rob Adriaensens schrijft het hele relaas in een praktisch puntloze praattaai als een zich ontladende stroom op. Oog om oog, tand om tand. Het is allemaal niet zo erg verheffend, maar ogenschijnlijk wel tamelijk effectief. Het slot van het boek is het zwakst, bevestigd door de laatste zin van de verantwoording en van het boek: „Ze had gelijk, „de" echtgenote uit mijn boek!" Is gelijk willen hebben in het dagelijkse verkeer tussen mensen altijd al een slecht instrument, voor een literair werkstuk, zelfs voor een schotschrift, is het dat nog meer. Adriaensens heeft simpel het adagium „wat ja van een ander zegt ben je zelf" toegepast. Natuurlijk past Geeraerts een lite raire truc (als je dat zo wilt noemen) toe. Dat doet bijvoorbeeld Reve ook. Zoals bekend wekt dat bewonderaars en verguizers. Die boeh-roepers pakken dan iets aan wat er in feite niet is, wat een fictie of een methode wil zijn; meer niet. Dat bestrijden is min of meer vechten tegen windmolens. Bij Geeraerts wordt de me thode evenwel gevoed door een belangrijk stuk werkelijkheid Dat geldt zeker voor het gewraakte boek over zijn huwelijk, dat door de werkelijkheid is geïnspireerd (en meer dan dat). Ook Adreaensens gaat methodisch te werk door een anti-held in het kwadraat ten tonele te voeren - de seksuele scènes bijvoor beeld zijn van een realiteit met onbeholpen inhoud - en maakt daarbij gebruik van de feiten zoals Geeraerts die zelf aandroeg. Maar de auteur kent zijn mannetjesputter ook vanuit andere bronnen; dat is duidelijk, 't Is niet mooi, maar een beetje leed vermaak had ik er wel bij. Toegegeven: het is allemaal niet erg verheven. Maar dat maken we meer mee; dagelijks rondom ons. In Pan zonder fluit - een meesterlijk titel - is het opgeschreven als spannend leed (vermaak). Is het dan toch waar? Wie kaatst moet de bal verwachten? HENK EGBERS. In het Frans Halsmuseum te Haarlem is een tentoonstel ling. die men in Nederland niet dikwijls te zien krijgt. In de drie ruimten van het Prenten kabinet van dit museum han gen, staan en liggen ruim 80 kunstwerken die de afgelopen maanden zijn aangekocht door prijswinnaars van de verloting die Openbaar Kunstbezit jaarlijks onder zijn abonnees houdt. Het bijzondere en ook aantrekkelijke van deze expo sitie is, dat men er kennis kan nemen van de persoonlijke keuze van een willekeurige (door het lot bepaalde) groep van mensen, die verspreid wo nen over het hele land. Zij be zochten in de afgelopen maan den galeries en kunstenaars om er voor hun prijs (een geld bedrag van 150.-) een kunstwerk voor zichzelf te ko pen. Openbaar Kunstbezit heeft de prijswinnaars de vrij heid gegeven een eigen keuze te maken uit werk van levende Nederlandse kunstenaars. Een tentoonstelling als deze heeft Het was een beetje stil ge worden rond de affaires met klooster- en seminariebiblio theken. Ondanks de inzet van enkelen zijn er vrachten met historisch belangrijke boeken in de loop der jaren verkwan seld, staan nog ergens opgesla gen of zijn te vinden bij allerlei binnen- en buitenlandse anti quariaten. Maar deze dagen beeft de seminariebibliotheek met ruim 45.000 banden van Hageveld weer historie ge maakt. Dat seminarie was in middels ook atheneum gewor den. En dit in pakketjes opge deelde onderwijs laat zo'n bibliotheek links liggen. De V.U. in Amsterdam deed een bod op de bibliotheek, maar dat was te laag. De kostbaarste stukken werden toen geveild, Het grootste festival van de wereld in het Schotse Edin- burg met meer dan 500 pro gramma's in meer dan honderd gebouwen vindt plaats van 20 augustus tot 8 september. Ruim 300 groepen zorgen er dan voor ongeveer 6000 uit voeringen. De afdeling dans en drama biedt alleen al 188 pre mières. Vorig jaar werden er 300.000 kaartjes verkocht. Er aan daarover informatie in te winnen bij het DIP, Bergstras- ze 115, 4630 Bochum 1, Deutschland (tel. 09-49234581356). Tenslotte is Zuidelijk Toneel Globe vanaf 24 juli écht in het zuiden gevestigd. Vanaf die datum is het kantoor in Am sterdam gesloten en luidt het nieuwe telefoonnummer in Eindhoven: 040-451145. W* M kanten die sterk verschillen van exposities die men ge woonlijk in onze musea aan treft. Het ongewone is, dat niet de museumdeskundigen de keuze maakten, maar dat de collectie ontstond uit de per soonlijke voorkeur van mensen die daarvoor niet waren geko zen, maar door het lot werden aangewezen. Dat zich onder prijswinnaars een burge meester (die van Hjarlem nog wel) bevond is een verrassing, die alleen het toeval van een verloting kan bezorgen. „Zoekt u zelf maar wat moois uit" is de titel van deze ten toonstelling die tot 12 augus tus zal duren. De werken die dan tijdelijk in Openbaar Kunstbezit zijn geweest zullen dan weer overgaan in particu lier bezit en dat betekent ge woon thuis aan de muur. Wat dan nog overblijft is de catalo gus met een beknopt overzicht van de werken, deze kan men opvragen, gratis, in het mu seum of bij Openbaar Kunst bezit, Postbus 294, 1380 AG Weesp. :D de middenmoot ging naar het antiquariaat en de rest werd vernietigd (waaronder bij voorbeeld belangrijke jaar gangen van kranten en tijd schriften). Het is allemaal in anderhalve week gebeurd. Toevallig werd dit ontdekt door directeur Hans Krol van de openbare bibliotheek in Heemstede toen leerlingen van het atheneum zich bij hem ver voegden met kostbare boek werkjes die ze uit de afval had den gehaald en hem vroegen wat ze aan die boekjes zouden kunnen verdienen? In Rand stad Publikaties van 5 juli plaatste Krol een groot artikel vol verontwaardiging onder de kop: „Culturele kaalslag Ha- geveld-bibliotheek schokkend dieptepunt". is een uitgebreid programma boekje waaruit je wel een keu ze zult moeten maken uit bij voorbeeld de 32 beeldende kunsttentoonstellingen, de talrijke jazzconcerten, orgel recitals, dans en mime, opera en vooral het grote theater werk. Het Edinburgh Festival Fringe Programma is te be stellen op 170 High Street, Edinburgh EH1 1QS. Telefoon 09-44312265257

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 23