luitstapje
:astis€he
Bedingen
KHOF
Cont
role o
p COUl
rtiso
ne ij
lit;
levoeri
d
AUTOKACE: NOODLOT SLAAT TOE
zwaar gewond
Door Jean Melissen
Godefroot
opvolger
van Jossart
Kunnen Russen
Hinault stoppen?
Jacques Verbrugge:
GEHUILD ALS KLEIN KIND
ANT TOURS
JA3-TAXATEUR
Uitslag pas na afloop Tour de France bekend
WAUTERS AAN
DOOD ONTSNAPT
De Vlaeminck
breekt vinger
hele gezin eeri
teer van onze
JKDIPLOMA COBOL
COMPUTER SCHOOL
TOURINGCAR NAAR:
GSKANTOREN:
■1623-13645.
ppleiding voor het Rijks-erkend
Tilburg, Eindhoven, Goes, Nijme-
Irammeur
It goede verdiensten en vooruit
lis: diploma Mavo 4 (Mulo) of over-
ar 4e klas Havo (HBS, VWO). Vrij-
30, HBO, OBAO A of B, SPD 1
deze coupon ongekrankeerd op-
ntwoordnummer 142, 6400 VB
lassage 4-6,6411 JT, Heerlen. Tel.
Leeftijd:
Opl.:
S
start in Breda de mondelinge
(nroerende goederen
zijn vanaf heden nog mogelijk voor
^ntal deelne(e)mers(sters).
Inlichtingen:
j. (Mak. Opl. Onr. Goed.)
baan 12 - 7411 GV Deventer
Telefoon 05700-10916
DAM
3-10-17 augustus
■4INGEN
3-10-17 augustus
LEI
juli 6-13 augustus
ENTOCHT
juli 7-14 augustus
2-9-16 augustus
FANTASIALAND
1-8-15 augustus
IRG-TÜDDERN
1-8-15 augustus
RK SLAGHAREN
2-9-16 augustus
BURG
gustus
ZOOM: 01640
e Vogel
ECHT: 01647
Iers
'.EMEER: 01667
idert
6
ve Vogel
\AL: 01650
en Leendertse
ve Vogel
els
:N: 01641
Tel. 33380
Tel. 35660
Tel. 2366-2535
Tel. 305
Tel. 135075
Tel. 40750-40751
Tel. 33772
Tel. 34635
Tel. 41850
Tel. 2100
sport
a
ALPE D'HUEZ - Eindelijk
na achttien dagen wedstrijd
werd gisteren voor het eerst op
anabole steroïden en cortiso-
nen gecontroleerd. Vijf renners
moesten zich melden om de
vier stalen urine te vullen. Het
waren Bernard Hinault, Joa
chim Agostinho, Robert Alban,
Fedor den Hertog en Mare
Demeyer. De uitslag van deze
controle op hormoonprepara
ten zal echter waarschijnlijk
eerst na de finish in Parijs be
kend worden.
Want dopingcommissaris
Jean Houben moet de stalen
naar Keulen zenden, waar
professor doctor Manfred Do-
nicke ze in zijn laboratorium
zal onderzoeken. Blijkt een
renner positief, dan kan hij een
contra-expertise aanvragen,
zodat het in dit geval zeker
twaalf dagen duurt eer de zaak
rond is. Dan zijn de renners al
weer lang thuis. Jammer, want
er is voor de start van de Tour
zoveel ophef gemaakt over de
controle op hormoonprepara
ten die men „een doorbraak in
de strijd tegen de doping
noemde".
Na afloop van de Tour in
1978 had immers dokter Phi
lippe Misirez, chef-arts van de
medische staf in de Tour ge
dreigd dat als in 1979 niet op
anabolica gecontroleerd zou
worden, hij zijn functie zou
neerleggen. Achttien dagen
lang wachtte Jean Houben op
het seintje uit Genève, van
waar de internationale wieler
bond hen opdracht moest ge
ven de controle op anabolica
door te voeren. Waarom zolang
gewacht werd, weet niemand.
Want de onrust in het peloton
nam met de dag toe. Veel ren
ners suggereerden min of meer
dat de prestaties van een be
paalde Franse ploeg, die zich
zelf in deze Tour overtroffen
heeft, mede gebaseerd zouden
zijn op het gebruik van anabo
lica. Bewijzen konden tot dus
verre echter niet geleverd wor
den.
Maar dat er nog gepakt
wordt, dat een strenge controle
noodzakelijk blijkt, is gisteren
weer eens bewezen met het
tweede dopinggeval in deze
Tour. Dat van de Italiaan Gio
vanni Battaglin. Hij werd een
eerste keer gecontroleerd in
Saint Brieuc, daar was hij ne
gatief. Een tweede keer moest
Battaglin, die leider is in het
bergklassement, en die de eni
ge Italiaan is die iets presteert
in de ronde, zijn plas afgeven
in de etappe die eindigde op de
Ballon d'Alsace, waarin hij als
tweede eindigde. Ditmaal was
Battaglin positief. Hij bleek
het produkt „Zenirol", een
amfetaminepreparaat, geno
men te hebben, hetzelfde pre
paraat waarvoor Eddy Merckx
in 1969 uit de Ronde van Italië
werd gezet. Dokter Tino Bale-
stra, arts van de ploeg Inox-
pran, deelde mee dat hij aan
Battaglin het verboden pro
dukt had toegediend omdat hij
een keelontsteking had. „Ik
wist echter niet dat er efedrine
in het produkt aanwezig was".
- iv.:::':" r'; T:
(Van onze speciale
verslaggever)
ALPE D'HUEZ - Het
I noodlot heeft altijd het pad
I van Luis Ocana gekruist.
I Zijn hele carrière was een
I aaneenschakeling van ern-
I stige ongelukken. Bij zijn de-
I buut in de ronde van Frank-
I tijk in 1969 maakte hij in de
I etappe naar de Ballon d'Al-
sace een zware val. Bloedend
s een rund werd Ocana op
I zijn fiets gezet en door vijf
I ploegmakkers de Ballon
1 d'Alsace letterlijk opgetrok-
I ten. Op de top kwam hij in
torna aan. Men legde hem in
een zuurstoftent en daar was
I hij na een halfuur weer bij
I zijn positieven. De volgende
1 dag was het echter afgelopen
I met Ocana.
Twee jaar later startte hij
opnieuw als favoriet in de
|Tour. Ditmaal leek het te
I tokken, Ocana reed op weg
naar Orcières Merlette de
;eEddy Merckx op bijna
Ifai minuten achterstand.
I Maar twee dagen later sloeg
I het noodlot opnieuw toe. In
I de afdaling van de Col Men té
I smakte Ocana in slecht weer
I met grote snelheid tegen het
I wegdek. Een helikopter
1 bracht hem in zijn gele trui
Laar het ziekenhuis en tien-
I duizenden Spanjaarden (de
I route voerde die dag tiental
len kilometers door Spanje)
I wachtten tevergeefs op hem
I met hun spandoeken en hun
Een jaar later was Ocana
I opnieuw terug in de Tour. Hij
Iwerd nu echter ziek en
I Walkte op een halfuur ach-
I Ier het peloton over de weg.
IEindelijk, in 1973, lukte het.
I s-ang zou zijn loopbaan niet
Inteer duren. Enkele zware
ralpartijen maakten van
hem, die eens zo'n voortref
felijk atleet was, een wrak.
Ocana nam afscheid van
het peloton, kocht een stuk
grond en werd wijnboer. Hij
keerde eerst dit jaar in de
Tour de France terug als
journalist. In die functie nam
hij zaterdag op de rustdag op
de hoge Alpentop van Les
Menuires deel aan een wed
strijd voor automobielen, een
rodeorace formule J, uitge
schreven voor journalisten
die de ronde volgden. Tegen
drie uur in de namiddag viel
het startschot. De muziek
weerkaatste vrolijk tegen de
bergwanden. Ocana was in
een best humeur. Tevoren
hadden hij en zijn Franse
chauffeur een receptie van de
Raleighploeg bezocht. De
karaffen wijn gingen daar
viot van hand tot hand. Als
de flessen leegraakten kon
den ze aan het vat meteen zelf
worden bijgevuld. Hetgeen
ook werd gedaan.
In een opperbeste stem
ming kropen Ocana en de
chauffeur Jean Sarrhzin in
de Toyota, die hem ter be
schikking werd gesteld voor
de race. Er was veel publiek
op de been, want wat moetje
anders op zo'n rotsklomp
zonder vertier? Er was een
parkoers uitgezet dat langs
diepe ravijnen leidde. Wel
gevaarlijk, maar een knie
soor die daar na zovele gla
zen wijn nog op lette. Er wa
ren immers aantrekkelijke
prijzen in het vooruitzicht
gesteld. Een motor van 90 cc
voor degene die de snelste
tijd maakte en een vliegreis
met Air Alp plus een gratis
verblijf van veertien dagen in
een der luxe skistations voor
de nummers twee. Ocana
nam met zijn chauffeur Sar-
razin plaats in de auto, en
wachtte op het startsein. Hij
zwaaide nog eens vrolijk
naar zijn vrouw Christiane
en daar stoof het tweetal
weg. Halverwege hadden de
Spanjaard en zijn Franse co-
equipier de beste tussentijd
gemaakt, de motor of de
vakantiereis lagen binnen
bereik.
Opeens klonk een
schreeuw van ontzetting uit
de monden van de toeschou
wers. Hoog boven hen, in de
afdaling van de rots haalde
de auto van Ocana een bocht
niet. Hij ramde de paaltjes
van de wegafzetting en viel
400 meter naar beneden. In
zijn val bonkte de auto tel
kens op de rotsen. Hij brak in
stukken, een deur vloog eraf,
een spatbord en de motor
kap. De chauffeur, die zon
der veiligheidsriemen reed,
werd uit de auto geslingerd
en bleef roerloos op de rotsen
liggen. Ocana zat vastge
snoerd in het wrak van de
auto. Honderden mensen
renden naar de plek des on-
heils. Er werd om dokters
geroepen. Dokter Miserez,
chef-arts van de Tour, was
spoedig ter plaatse. Hij stelde
vast dat chauffeur Sarrazin
de volgende breuken had op
gelopen: zijn twee knieën
waren verpulverd, nooit
meer zal hij kunnen lopen.
Hij had een zeer zware her
senschudding opgelopen en
een barst in zijn schedel en de
beide kaakbenen waren ge
broken. De chauffeur lag
daar in coma en kwam ook
tijdens het vervoer later naar
het ziekenhuis niet bij be
wustzijn.
Luis Ocana, de oud-Tour
winnaar, liep de volgende
verwondingen op: een zware
hersenschudding, breuk van
het rechterkaakbeen, breuk
van de rechter radius in de
hals, breuk onderkaakbeen,
breuk linkeronderarm,
breuk rechteronderarm. Bo
vendien vele bloeduitstor
tingen en vleeswonden. Af en
toe kwam de ex-Tourwin-
naar, die met zijn chauffeur
twee uur lang op vervoer
Toegesnelde helpers trachten het wrak van de auto van Luis Ocana van de benen van de
ex-coureur te trekken.
door de helikopter moest
wachten bij bewustzijn. Hij
murmelde onverstaanbare
woorden. Zijn vrouw vroeg:
„Luis, hoor je mij?" Hij sloeg
even de ogen op. Eindelijk
kwam de ambulance. Er
werd eerste bijstand ver
leend aan de zwaargewon
den. Toen zakte ook de heli
kopter na twee uur uit de
laag hangende mistbanken.
Eerst had de wentelwiek niet
mogen opstijgen, maar ge
zien het levensgevaar waarin
vooral de chauffeur verkeer
de, had de piloot het er toch
maar op gewaagd.
Luis Ocana ligt nu in het
ziekenhuis van Moutiers en
Jean Sarrazin in het zieken
huis van Grenoble. De
chauffeur en Ocana zijn
weliswaar buiten levensge
vaar, maar ze zijn er zeer
ernstig aan toe. De onver
antwoordelijke snelheidsra
ce werd onmiddellijk ge
staakt. 's Avonds bekeek een
andere ex-Tourwinnaar,
Jacques Anquetil, de foto's
die gemaakt waren van de
ongelukkige Ocana, liggend
in de wrakstukken van de
auto. „Luis blijft een tragi
sche figuur", zei hij.
''Iferrouu; Ocana informeert naar de toestana van haar
(Van onze speciale verslaggever)
ALPE D'HUEZ - De dagen van ploegleider Willy Jossart van
IJsboerke lijken geteld. Hij zal worden opgevolgd door Walter
Godefroot, die aan het eind van dit seizoen afscheid neemt als
actief renner.
Godefroot is de belangrijkste adviseur van Daniël Willems,
met Dietrich Thurau kopman van de IJsboerkeploeg. Zoals be
kend uitte Thurau enkele dagen geleden kritiek op Jossart omdat
deze er voor gezorgd heeft dat niet de publicitair meer aantrek
kelijke Duitser, maar diens knecht Ludo Delcroix in Roubaix de
etappe won. Terwijl Thurau in de kopgroep zich het meest had
uitgesloofd. Jossart kwam eerder dit jaar in opspraak toen hij
tegen het verbod van de wedstrijdcommissaris een van zijn ren
ners in het peloton van nieuw materiaal voorzag, dat gebeurde in
de ronde van Vlaanderen. En passant reed Jossart bij deze ma
noeuvre de Italiaan Francesco Moser omver. Daar Jossart ook
tijdens de Waalse Pijl voor onregelmatigheden zorgde, werd hij
door de Belgische wielerbond voor twee weken geschorst.
IJsboerke, dat voor volgend seizoen met een groot Japans rij-
wielmerk, Yokama, een contract heeft afgesloten, wil Godefroot
als ploegleider aanstellen. Deze heeft echter als voorwaarde ge
steld dat hij alleen accepteert als hij de volledige zeggenschap
over de ploeg krijgt en over het gehele budget. Hetgeen sponsor
Janssens die tot dan toe de lakens zelf uitdeelde, weer heeft doen
aarzelen en heeft doen besluiten de kwestie in overweging te
nemen. Intussen houdt Daniël Willems op vakantie in de Alpen.
Hij volgt de Tour als toeschouwer om het circus van nabij te leren
kennen, evenals Bernard Hinault dat twee jaar geleden deed.
(Van onze speciale verslaggever)
ALPE D'HUEZ - In de etappe naar Les Menuires ontsnapte de
bekende Belgische radioverslaggever Jan Wauters aan de dood.
De motor waarop Jan Wauters de etappe volgde, raakte in een
bocht in een slip en Wauters viel met zijn hoofd net voor de wielen
van de auto van de ploegleider van Bernard Hinault, Cyrille
Guimard. Deze kon door een bliksemsnel reageren voorkomen
dat Wauters werd overreden. De radioreporter kwam met enkele
bloeduitstortingen er nog goed vanaf.
(Van onze speciale
verslaggever)
ALPE D'HUEZ - Nu Jo
Maas en Claude Criquielion
het zo goed doen in deze Tour
de France, vragen vele kenners
zich af of misschien de Russen
in een open ronde van Frank
rijk voor profs en amateurs
niet de grootste rivalen van
Bernard Hinault zouden wor
den.
(Van onze
speciale verslaggever)
ALPE D'HUEZ - „Ontzet
tend, ik kon niet meer, ik heb
gehuild als een klein kind,
maar ik moest er aan geloven.
Dit is al erg genoeg als je ge
zond bent, maar voor een zieke
is het een onhaalbare kaart".
Jacques Verbrugge uit Putte
heeft de strijd moeten staken,
daar waar de Tour een nieuw
hoogtepunt vond, in de grote
Alpenetappe op weg naar Alpe
d'Huez. „Eergisteren heb ik
150 kilometer in mijn eigen
ontlasting gezeten, dat was al
onmenselijk, want ik stonk zo
vreselijk, ik was vies van me
zelf. Maar toen geloofde ik er
nog in, ik moest door". Op de
rustdag in Les Menuires deed
Verbrugge het verhaal van de
ellendigste dag uit zijn leven.
Hij lag bijna die gehele rustdag
zaterdag in bed. „Als ooit voor
een renner een rustdag op tijd
is gekomen, dan is het voor mij
geweest", zei hij. Hij wist toen
nog niet dat hij de volgende
dag de strijd zou moeten sta
ken. Verbrugge: „Vrijdag werd
ik plotseling ziek, mijn maag
was van streek en mijn darmen
werkten veel te snel. Ik weet
waardoor het is gekomen.
Maar ik kon niet meer eten. Op
de eerste van de vier bergen
vrijdag moest ik al achterblij
ven. Ik was misselijk en ik
moest naar het toilet, maar ik
durfde niet af te stappen want
dan zou ik teveel tijd verliezen.
Ik was zo bang dat ik te laat
aan de finish zou komen. Toen
heb ik mijn behoefte maar in
mijn broek gedaan. José de
Cauwer fietste achter mij en
riep dat de stank niet te harden
was. Ik schaamde me natuur
lijk, je voelt je natuurlijk op
zo'n moment verlaagd. Want ik
heb een behoorlijke opleiding
genoten, ik heb de mavo door
lopen, ik heb op de havo geze
ten en ik heb later het diploma
mts-werktuigbouwkunde ge
haald. Ik weet iets van de
maatschappij, van het leven en
ik bedacht terwijl ik daar on
derweg wasnu zit je in je eigen
poep. En ik moest nog 150 ki
lometer doorrijden. Na een
poosje was ik helemaal alleen.
Zover ik kon kijken was de weg
verlaten. Fred de Bruyne
kwam me opzoeken. „Het gaat
niet meer, Fred", zei ik. „Hij
sprak me moed in. Met moeite
werkte ik enkele stukjes koek
naar binnen, maar die kwamen
er zo weer uit. Hoe ik de eind
streep daar bereikt heb, in Les
Menuirres, weet ik niet. Als
een automaat reed ik verder. Ik
zag de aankomst en ik was
trots omdat ik wist dat al een
derde van de deelnemers naar
huis was en dat ik nog net op
tijd binnen was. ik had het ge
woon overleefd, al moest ik
daarvoor vijf uur lang in mijn
eigen behoefte zitten".
Gisteren bleek de opoffering
van Jacques Verbrugge voor
niets geweest te zijn. Op de
eerste van de vier bergen die in
de zware Alpenetappe naar
Alpe d'Huez beklommen
moesten worden, werd hij ge
lost. Hij kwam in de afdaling
van de Madeleine nog een keer
terug, maar bleef daarna weer
eenzaam achter. Hij zette zijn
lijdensweg nog een poosje
voort, maar uiteindelijk zag hij
het nutteloze ervan in. Ver
brugge stapte in de bezemwa
gen. Met tranen in de ogen.
„Zo'n Tour is sowieso al ver
schrikkelijk moeilijk. Als je
daarbij ook nog ziek bent zoals
ik, dan gaat het absoluut niet
meer. Voor dit jaar is het afge
lopen. Het is jammer dat ik
Parijs niet kan halen, maar ik
kan er ook niets aan doen. In
ieder geval kom ik het volgend
jaar terug".
De Russen waren immers in
de Tour de l'Avenir van 1976
heer en meester. De eerste vier
plaatsen in het eindklassement
werden door Russische renners
bezet met Soukoroutchencov
als winnaar en drie landgeno
ten op rij als tweede, derde en
vierde.
Morozov, een andere Rus,
werd bergkoning, Averin won
de groene trui en het ploe-
genklassement was ook voor
de Russen. Hinault tegen de
Russen, dat zou een spekta
kelstuk kunnen worden, maar
een eerder plan voor een
„open" Tour stuitte op veel
verzet van zowel de Russen als
van de extra-sportieve firma's,
die de ploegen betalen.
(Van onze sportredactie)
BRUSSEL De Belgische^
wielrenner Roger de Vlae
minck heeft zaterdag tijdens
een wedstrijd in de buurt van
Bergamo bij een valpartij een
vinger aan zijn linkerhand ge
broken.
De Vlaeminck, die in de
eindsprint werd verslagen
door de Italiaan Giuseppe Sa-
ronni, botste na de eindstreep
tegen een cameraman.