luitstapje :astis€he Bedingen KHOF Cont role o p COUl rtiso ne ij lit; levoeri d AUTOKACE: NOODLOT SLAAT TOE zwaar gewond Door Jean Melissen Godefroot opvolger van Jossart Kunnen Russen Hinault stoppen? Jacques Verbrugge: GEHUILD ALS KLEIN KIND ANT TOURS JA3-TAXATEUR Uitslag pas na afloop Tour de France bekend WAUTERS AAN DOOD ONTSNAPT De Vlaeminck breekt vinger hele gezin eeri teer van onze JKDIPLOMA COBOL COMPUTER SCHOOL TOURINGCAR NAAR: GSKANTOREN: ■1623-13645. ppleiding voor het Rijks-erkend Tilburg, Eindhoven, Goes, Nijme- Irammeur It goede verdiensten en vooruit lis: diploma Mavo 4 (Mulo) of over- ar 4e klas Havo (HBS, VWO). Vrij- 30, HBO, OBAO A of B, SPD 1 deze coupon ongekrankeerd op- ntwoordnummer 142, 6400 VB lassage 4-6,6411 JT, Heerlen. Tel. Leeftijd: Opl.: S start in Breda de mondelinge (nroerende goederen zijn vanaf heden nog mogelijk voor ^ntal deelne(e)mers(sters). Inlichtingen: j. (Mak. Opl. Onr. Goed.) baan 12 - 7411 GV Deventer Telefoon 05700-10916 DAM 3-10-17 augustus ■4INGEN 3-10-17 augustus LEI juli 6-13 augustus ENTOCHT juli 7-14 augustus 2-9-16 augustus FANTASIALAND 1-8-15 augustus IRG-TÜDDERN 1-8-15 augustus RK SLAGHAREN 2-9-16 augustus BURG gustus ZOOM: 01640 e Vogel ECHT: 01647 Iers '.EMEER: 01667 idert 6 ve Vogel \AL: 01650 en Leendertse ve Vogel els :N: 01641 Tel. 33380 Tel. 35660 Tel. 2366-2535 Tel. 305 Tel. 135075 Tel. 40750-40751 Tel. 33772 Tel. 34635 Tel. 41850 Tel. 2100 sport a ALPE D'HUEZ - Eindelijk na achttien dagen wedstrijd werd gisteren voor het eerst op anabole steroïden en cortiso- nen gecontroleerd. Vijf renners moesten zich melden om de vier stalen urine te vullen. Het waren Bernard Hinault, Joa chim Agostinho, Robert Alban, Fedor den Hertog en Mare Demeyer. De uitslag van deze controle op hormoonprepara ten zal echter waarschijnlijk eerst na de finish in Parijs be kend worden. Want dopingcommissaris Jean Houben moet de stalen naar Keulen zenden, waar professor doctor Manfred Do- nicke ze in zijn laboratorium zal onderzoeken. Blijkt een renner positief, dan kan hij een contra-expertise aanvragen, zodat het in dit geval zeker twaalf dagen duurt eer de zaak rond is. Dan zijn de renners al weer lang thuis. Jammer, want er is voor de start van de Tour zoveel ophef gemaakt over de controle op hormoonprepara ten die men „een doorbraak in de strijd tegen de doping noemde". Na afloop van de Tour in 1978 had immers dokter Phi lippe Misirez, chef-arts van de medische staf in de Tour ge dreigd dat als in 1979 niet op anabolica gecontroleerd zou worden, hij zijn functie zou neerleggen. Achttien dagen lang wachtte Jean Houben op het seintje uit Genève, van waar de internationale wieler bond hen opdracht moest ge ven de controle op anabolica door te voeren. Waarom zolang gewacht werd, weet niemand. Want de onrust in het peloton nam met de dag toe. Veel ren ners suggereerden min of meer dat de prestaties van een be paalde Franse ploeg, die zich zelf in deze Tour overtroffen heeft, mede gebaseerd zouden zijn op het gebruik van anabo lica. Bewijzen konden tot dus verre echter niet geleverd wor den. Maar dat er nog gepakt wordt, dat een strenge controle noodzakelijk blijkt, is gisteren weer eens bewezen met het tweede dopinggeval in deze Tour. Dat van de Italiaan Gio vanni Battaglin. Hij werd een eerste keer gecontroleerd in Saint Brieuc, daar was hij ne gatief. Een tweede keer moest Battaglin, die leider is in het bergklassement, en die de eni ge Italiaan is die iets presteert in de ronde, zijn plas afgeven in de etappe die eindigde op de Ballon d'Alsace, waarin hij als tweede eindigde. Ditmaal was Battaglin positief. Hij bleek het produkt „Zenirol", een amfetaminepreparaat, geno men te hebben, hetzelfde pre paraat waarvoor Eddy Merckx in 1969 uit de Ronde van Italië werd gezet. Dokter Tino Bale- stra, arts van de ploeg Inox- pran, deelde mee dat hij aan Battaglin het verboden pro dukt had toegediend omdat hij een keelontsteking had. „Ik wist echter niet dat er efedrine in het produkt aanwezig was". - iv.:::':" r'; T: (Van onze speciale verslaggever) ALPE D'HUEZ - Het I noodlot heeft altijd het pad I van Luis Ocana gekruist. I Zijn hele carrière was een I aaneenschakeling van ern- I stige ongelukken. Bij zijn de- I buut in de ronde van Frank- I tijk in 1969 maakte hij in de I etappe naar de Ballon d'Al- sace een zware val. Bloedend s een rund werd Ocana op I zijn fiets gezet en door vijf I ploegmakkers de Ballon 1 d'Alsace letterlijk opgetrok- I ten. Op de top kwam hij in torna aan. Men legde hem in een zuurstoftent en daar was I hij na een halfuur weer bij I zijn positieven. De volgende 1 dag was het echter afgelopen I met Ocana. Twee jaar later startte hij opnieuw als favoriet in de |Tour. Ditmaal leek het te I tokken, Ocana reed op weg naar Orcières Merlette de ;eEddy Merckx op bijna Ifai minuten achterstand. I Maar twee dagen later sloeg I het noodlot opnieuw toe. In I de afdaling van de Col Men té I smakte Ocana in slecht weer I met grote snelheid tegen het I wegdek. Een helikopter 1 bracht hem in zijn gele trui Laar het ziekenhuis en tien- I duizenden Spanjaarden (de I route voerde die dag tiental len kilometers door Spanje) I wachtten tevergeefs op hem I met hun spandoeken en hun Een jaar later was Ocana I opnieuw terug in de Tour. Hij Iwerd nu echter ziek en I Walkte op een halfuur ach- I Ier het peloton over de weg. IEindelijk, in 1973, lukte het. I s-ang zou zijn loopbaan niet Inteer duren. Enkele zware ralpartijen maakten van hem, die eens zo'n voortref felijk atleet was, een wrak. Ocana nam afscheid van het peloton, kocht een stuk grond en werd wijnboer. Hij keerde eerst dit jaar in de Tour de France terug als journalist. In die functie nam hij zaterdag op de rustdag op de hoge Alpentop van Les Menuires deel aan een wed strijd voor automobielen, een rodeorace formule J, uitge schreven voor journalisten die de ronde volgden. Tegen drie uur in de namiddag viel het startschot. De muziek weerkaatste vrolijk tegen de bergwanden. Ocana was in een best humeur. Tevoren hadden hij en zijn Franse chauffeur een receptie van de Raleighploeg bezocht. De karaffen wijn gingen daar viot van hand tot hand. Als de flessen leegraakten kon den ze aan het vat meteen zelf worden bijgevuld. Hetgeen ook werd gedaan. In een opperbeste stem ming kropen Ocana en de chauffeur Jean Sarrhzin in de Toyota, die hem ter be schikking werd gesteld voor de race. Er was veel publiek op de been, want wat moetje anders op zo'n rotsklomp zonder vertier? Er was een parkoers uitgezet dat langs diepe ravijnen leidde. Wel gevaarlijk, maar een knie soor die daar na zovele gla zen wijn nog op lette. Er wa ren immers aantrekkelijke prijzen in het vooruitzicht gesteld. Een motor van 90 cc voor degene die de snelste tijd maakte en een vliegreis met Air Alp plus een gratis verblijf van veertien dagen in een der luxe skistations voor de nummers twee. Ocana nam met zijn chauffeur Sar- razin plaats in de auto, en wachtte op het startsein. Hij zwaaide nog eens vrolijk naar zijn vrouw Christiane en daar stoof het tweetal weg. Halverwege hadden de Spanjaard en zijn Franse co- equipier de beste tussentijd gemaakt, de motor of de vakantiereis lagen binnen bereik. Opeens klonk een schreeuw van ontzetting uit de monden van de toeschou wers. Hoog boven hen, in de afdaling van de rots haalde de auto van Ocana een bocht niet. Hij ramde de paaltjes van de wegafzetting en viel 400 meter naar beneden. In zijn val bonkte de auto tel kens op de rotsen. Hij brak in stukken, een deur vloog eraf, een spatbord en de motor kap. De chauffeur, die zon der veiligheidsriemen reed, werd uit de auto geslingerd en bleef roerloos op de rotsen liggen. Ocana zat vastge snoerd in het wrak van de auto. Honderden mensen renden naar de plek des on- heils. Er werd om dokters geroepen. Dokter Miserez, chef-arts van de Tour, was spoedig ter plaatse. Hij stelde vast dat chauffeur Sarrazin de volgende breuken had op gelopen: zijn twee knieën waren verpulverd, nooit meer zal hij kunnen lopen. Hij had een zeer zware her senschudding opgelopen en een barst in zijn schedel en de beide kaakbenen waren ge broken. De chauffeur lag daar in coma en kwam ook tijdens het vervoer later naar het ziekenhuis niet bij be wustzijn. Luis Ocana, de oud-Tour winnaar, liep de volgende verwondingen op: een zware hersenschudding, breuk van het rechterkaakbeen, breuk van de rechter radius in de hals, breuk onderkaakbeen, breuk linkeronderarm, breuk rechteronderarm. Bo vendien vele bloeduitstor tingen en vleeswonden. Af en toe kwam de ex-Tourwin- naar, die met zijn chauffeur twee uur lang op vervoer Toegesnelde helpers trachten het wrak van de auto van Luis Ocana van de benen van de ex-coureur te trekken. door de helikopter moest wachten bij bewustzijn. Hij murmelde onverstaanbare woorden. Zijn vrouw vroeg: „Luis, hoor je mij?" Hij sloeg even de ogen op. Eindelijk kwam de ambulance. Er werd eerste bijstand ver leend aan de zwaargewon den. Toen zakte ook de heli kopter na twee uur uit de laag hangende mistbanken. Eerst had de wentelwiek niet mogen opstijgen, maar ge zien het levensgevaar waarin vooral de chauffeur verkeer de, had de piloot het er toch maar op gewaagd. Luis Ocana ligt nu in het ziekenhuis van Moutiers en Jean Sarrazin in het zieken huis van Grenoble. De chauffeur en Ocana zijn weliswaar buiten levensge vaar, maar ze zijn er zeer ernstig aan toe. De onver antwoordelijke snelheidsra ce werd onmiddellijk ge staakt. 's Avonds bekeek een andere ex-Tourwinnaar, Jacques Anquetil, de foto's die gemaakt waren van de ongelukkige Ocana, liggend in de wrakstukken van de auto. „Luis blijft een tragi sche figuur", zei hij. ''Iferrouu; Ocana informeert naar de toestana van haar (Van onze speciale verslaggever) ALPE D'HUEZ - De dagen van ploegleider Willy Jossart van IJsboerke lijken geteld. Hij zal worden opgevolgd door Walter Godefroot, die aan het eind van dit seizoen afscheid neemt als actief renner. Godefroot is de belangrijkste adviseur van Daniël Willems, met Dietrich Thurau kopman van de IJsboerkeploeg. Zoals be kend uitte Thurau enkele dagen geleden kritiek op Jossart omdat deze er voor gezorgd heeft dat niet de publicitair meer aantrek kelijke Duitser, maar diens knecht Ludo Delcroix in Roubaix de etappe won. Terwijl Thurau in de kopgroep zich het meest had uitgesloofd. Jossart kwam eerder dit jaar in opspraak toen hij tegen het verbod van de wedstrijdcommissaris een van zijn ren ners in het peloton van nieuw materiaal voorzag, dat gebeurde in de ronde van Vlaanderen. En passant reed Jossart bij deze ma noeuvre de Italiaan Francesco Moser omver. Daar Jossart ook tijdens de Waalse Pijl voor onregelmatigheden zorgde, werd hij door de Belgische wielerbond voor twee weken geschorst. IJsboerke, dat voor volgend seizoen met een groot Japans rij- wielmerk, Yokama, een contract heeft afgesloten, wil Godefroot als ploegleider aanstellen. Deze heeft echter als voorwaarde ge steld dat hij alleen accepteert als hij de volledige zeggenschap over de ploeg krijgt en over het gehele budget. Hetgeen sponsor Janssens die tot dan toe de lakens zelf uitdeelde, weer heeft doen aarzelen en heeft doen besluiten de kwestie in overweging te nemen. Intussen houdt Daniël Willems op vakantie in de Alpen. Hij volgt de Tour als toeschouwer om het circus van nabij te leren kennen, evenals Bernard Hinault dat twee jaar geleden deed. (Van onze speciale verslaggever) ALPE D'HUEZ - In de etappe naar Les Menuires ontsnapte de bekende Belgische radioverslaggever Jan Wauters aan de dood. De motor waarop Jan Wauters de etappe volgde, raakte in een bocht in een slip en Wauters viel met zijn hoofd net voor de wielen van de auto van de ploegleider van Bernard Hinault, Cyrille Guimard. Deze kon door een bliksemsnel reageren voorkomen dat Wauters werd overreden. De radioreporter kwam met enkele bloeduitstortingen er nog goed vanaf. (Van onze speciale verslaggever) ALPE D'HUEZ - Nu Jo Maas en Claude Criquielion het zo goed doen in deze Tour de France, vragen vele kenners zich af of misschien de Russen in een open ronde van Frank rijk voor profs en amateurs niet de grootste rivalen van Bernard Hinault zouden wor den. (Van onze speciale verslaggever) ALPE D'HUEZ - „Ontzet tend, ik kon niet meer, ik heb gehuild als een klein kind, maar ik moest er aan geloven. Dit is al erg genoeg als je ge zond bent, maar voor een zieke is het een onhaalbare kaart". Jacques Verbrugge uit Putte heeft de strijd moeten staken, daar waar de Tour een nieuw hoogtepunt vond, in de grote Alpenetappe op weg naar Alpe d'Huez. „Eergisteren heb ik 150 kilometer in mijn eigen ontlasting gezeten, dat was al onmenselijk, want ik stonk zo vreselijk, ik was vies van me zelf. Maar toen geloofde ik er nog in, ik moest door". Op de rustdag in Les Menuires deed Verbrugge het verhaal van de ellendigste dag uit zijn leven. Hij lag bijna die gehele rustdag zaterdag in bed. „Als ooit voor een renner een rustdag op tijd is gekomen, dan is het voor mij geweest", zei hij. Hij wist toen nog niet dat hij de volgende dag de strijd zou moeten sta ken. Verbrugge: „Vrijdag werd ik plotseling ziek, mijn maag was van streek en mijn darmen werkten veel te snel. Ik weet waardoor het is gekomen. Maar ik kon niet meer eten. Op de eerste van de vier bergen vrijdag moest ik al achterblij ven. Ik was misselijk en ik moest naar het toilet, maar ik durfde niet af te stappen want dan zou ik teveel tijd verliezen. Ik was zo bang dat ik te laat aan de finish zou komen. Toen heb ik mijn behoefte maar in mijn broek gedaan. José de Cauwer fietste achter mij en riep dat de stank niet te harden was. Ik schaamde me natuur lijk, je voelt je natuurlijk op zo'n moment verlaagd. Want ik heb een behoorlijke opleiding genoten, ik heb de mavo door lopen, ik heb op de havo geze ten en ik heb later het diploma mts-werktuigbouwkunde ge haald. Ik weet iets van de maatschappij, van het leven en ik bedacht terwijl ik daar on derweg wasnu zit je in je eigen poep. En ik moest nog 150 ki lometer doorrijden. Na een poosje was ik helemaal alleen. Zover ik kon kijken was de weg verlaten. Fred de Bruyne kwam me opzoeken. „Het gaat niet meer, Fred", zei ik. „Hij sprak me moed in. Met moeite werkte ik enkele stukjes koek naar binnen, maar die kwamen er zo weer uit. Hoe ik de eind streep daar bereikt heb, in Les Menuirres, weet ik niet. Als een automaat reed ik verder. Ik zag de aankomst en ik was trots omdat ik wist dat al een derde van de deelnemers naar huis was en dat ik nog net op tijd binnen was. ik had het ge woon overleefd, al moest ik daarvoor vijf uur lang in mijn eigen behoefte zitten". Gisteren bleek de opoffering van Jacques Verbrugge voor niets geweest te zijn. Op de eerste van de vier bergen die in de zware Alpenetappe naar Alpe d'Huez beklommen moesten worden, werd hij ge lost. Hij kwam in de afdaling van de Madeleine nog een keer terug, maar bleef daarna weer eenzaam achter. Hij zette zijn lijdensweg nog een poosje voort, maar uiteindelijk zag hij het nutteloze ervan in. Ver brugge stapte in de bezemwa gen. Met tranen in de ogen. „Zo'n Tour is sowieso al ver schrikkelijk moeilijk. Als je daarbij ook nog ziek bent zoals ik, dan gaat het absoluut niet meer. Voor dit jaar is het afge lopen. Het is jammer dat ik Parijs niet kan halen, maar ik kan er ook niets aan doen. In ieder geval kom ik het volgend jaar terug". De Russen waren immers in de Tour de l'Avenir van 1976 heer en meester. De eerste vier plaatsen in het eindklassement werden door Russische renners bezet met Soukoroutchencov als winnaar en drie landgeno ten op rij als tweede, derde en vierde. Morozov, een andere Rus, werd bergkoning, Averin won de groene trui en het ploe- genklassement was ook voor de Russen. Hinault tegen de Russen, dat zou een spekta kelstuk kunnen worden, maar een eerder plan voor een „open" Tour stuitte op veel verzet van zowel de Russen als van de extra-sportieve firma's, die de ploegen betalen. (Van onze sportredactie) BRUSSEL De Belgische^ wielrenner Roger de Vlae minck heeft zaterdag tijdens een wedstrijd in de buurt van Bergamo bij een valpartij een vinger aan zijn linkerhand ge broken. De Vlaeminck, die in de eindsprint werd verslagen door de Italiaan Giuseppe Sa- ronni, botste na de eindstreep tegen een cameraman.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 9