_i <6HOW° IN VOORJAAR 1980 VRIJ BAAN VOOR „ZWEMMEN IN DE RUIMTE" I Discjockeys in Hilversum I nemen hun werk niet serieus I Diri voo Door invoering „Marc"-regeling: NIEUWKOMER HUBERT VAN HOOF (NOEN SHOW): Standwe Leon Russell harlekijn én vakman POLITIC Chuck Berry moet van rechter benefietconcerten geven Wolken velden Samenstelling: Eugene Loomant an Dirk Valling Storingen Vrij STRAF m BELASTINGONTDUIKING: Bewust kiezen Ontwikkeling Ming hoogwater DE STEM VAN MAANDAG 16 JULI 1979 - r De ene illegale zender na de andere - soms met bosjes tegelijk, zoals nog niet zo lang geleden o.m. in St. Willebrord en Made/ Drimmelen - wordt het zwijgen opgelegd, maar de ethervervuiling blijft on verminderd doorgaan. Spelen met zendappara tuur heeft alles weg van een besmettelijke ziekte, die hele volksstammen heeft geïnfecteerd en waartegen geen kruid gewassen schijnt te zijn.. De, ondanks nobele bedoe lingen (sociaal contact, hulp verlening) etherpiraterij uit zijn illegale sfeertje halen door het creëren van radio-commu- nicatiemogelijkheden zonder onacceptabele vormen van storing voor derden lijkt de enige oplossing voor het weer enigermate onder controle krijgen van het gebruik van de ether. Dat is dan ook de bedoe ling van de MARC-regeling, die in het voorjaar 1980 van kracht moet worden. Inmid dels de Telegraaf- en Tele foon wet 1904 is het gebruik van de ether geordend en gere geld. Uitvoering en controle op de naleving van de regels be rust bij de PTT, meer speciaal de RCD (Radio Controle Dienst), de centrale en coördi nerende instantie voor het be leid, dat betrekking heeft op het radiofrequentiegebruik en -beheer. In de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 is het in be- zit hebben van radiozendap- paratuur zonder machtiging strafbaar gesteld (maximaal 5000 boete of zes maanden). Tot 1975 gold alleen het ille gaal gebruik van een zender als een misdrijf. Het op heterdaad betrappen van het voortdu rend toenemend aantal ether piraten bleek echter zo'n hels karwei, dat de wet werd aan gescherpt. Toen werd ook het in huis hebben van een zender zonder machtiging strafbaar. De afdeling opsporing clan destiene zenders van de RCD is belast met het speuren naar zendpiraten en meestal ge beurt dat in nauwe samenwer king met politiefunctionaris sen ter plaatse, behorend tot de afdeling „bijzondere wetten". Het zijn veelal klachten over storingen in de omgeving van de piratenzender, die de op sporingsambtenaren in actie brengen. De naar schatting 50.000 tot 100.000 etherpira ten, dieinNederlandopereren, kunnen in drie groepen wor den opgedeeld. Een grote groep is te vinden op de FM- omroepband, waarop niet al leen de commercieel ingestelde jongens hun beste beentje voorzetten met muziekpro gramma's, opgesmukt met reclameboodschappen en groeten, maar ook de jeugd, die de FM-band benut tot het uit wisselen van huiswerkgege vens toe. Het is vooral deze jeugdige groep, die voor een regen van klachten zorgt, het geen mede te verklaren is uit het feit, dat in deze sector de zendapparatuur vaak eigen handig in elkaar wordt ge prutst met alle technische on volkomenheden vandien. Een tweede groep etherpiraten - de hardere jongens - opereert op de middengolf. Zij blijken in bepaalde delen van het land (oosten, noorden en Veluwe) geconcentreerd en het is moei lijk er een vinger achter te krij gen, omdat ze worden be schermd door een brede aan hang van luisteraars. Last but not least is er nog de erg actieve groep van 27 MC-ers, de jon gens van „Kanaaltje 14". De PTT rangschikt deze groep graag onder de „kletsers in de ruimte", die zich vooral bezig houdt met het uitwisselen van technische gegevens en verder onderling converseert over al les en nog wat. Het zijn vooral de „27 MC- ers", die zich sterk hebben ge maakt - o.m. door de oprich ting van de BBN (Bond Bur gerband Nederland) met ruim 2000 leden - om een plaatsje in de ether ingeruimd te krijgen voor vrije radiocommunicatie, zich beroepend op de sociale aspecten van hun hobby. Hun activiteiten voor het gebruik van de 27 MHz-band voor re creatieve communicatie heb ben er mede toe geleid, dat de staatssecretaris van verkeer en waterstaat, mevrouw drs. N. Smit-Kroes vorig jaar de PTT opdracht gaf de mogelijkheden te onderzoeken van het ge bruik van de 27 MHz-band ten behoeve van vrije radiocom municatie. Daaruit is voort gevloeid de „Machtigingsre- geling Algemene Radio Com municatie", MARC genoemd, die in het voorjaar 1980 zal worden ingevoerd. Met de MARC wordt voor een belangrijk deel aan de wensen van de 27 MC-ers te gemoet gekomen. Zij krijgen straks vrij baan voor hun ge praat in de ruimte. Dat moet letterlijk worden genomen, de MARC biedt uitsluitend de mogelijkheid tot spraakcom municatie waaraan - zolang tenminste alles „netjes" blijft geen beperkingen zullen wor den gesteld wat betreft doel en inhoud. Nadrukkelijk wordt de mogelijkheid tot het uitzen den van muziek en reclame- boodschappen-omroepje spe len derhalve uitgesloten. Om het storen van radio- en televisietoestellen, alsmede andere elektronische appara tuur (orgels, bandrecorders, gehoorapparaten), waarvan de omvang i.v.m. een sterk groeiende gebruiksdichtheid ongetwijfeld zal toenemen, zo veel mogelijk te beperken, is gekozen voor de frequentie modulatie en voor een uit gangsvermogen van hooguit een half Watt. De Bond Bur gerband Nederland met zijn ruim 2000 MC-ers stelt dat ook de amplitudemodulatie erbij moet en dat het toegestane uit gangsvermogen groter moet worden. Maar zowel het een als het ander zal te veel storingen met zich meebrengen en natio naal en internationaal problemen opleveren. Voor de vrije radiocommunicatie, die de MARC beoogt, zal slechts die apparatuur zijn toege staan, die door de PTT is goed gekeurd en van een keurmerk voorzien. In het voorjaar 1980 zal deze apparatuur in de han del te koop zijn. De nu op grote schaal in gebruik zijnde 27 MHz-apparatuur is niet om te bouwen en zal derhalve ook geen keurmerk van de PTT kunnen verkrijgen. Deze ap paratuur blijft dus verboden en het opsporings- en vervol gingsbeleid zal zich daarop blijven richten. Voor een klei ne groep waaraan - voorn), melijk voor zakelijke doekir, den - een machtiging is wordt verleend voor 27 Mft. apparatuur zullen straks voor. zieningen getroffen moetsr worden, omdat ze nu nog gf. bruik maken van de frequet. tie, die in het voorjaar '80 dienste van de 27 MC-ers zï komen en op de 22 kanalej waarvan het zeker dri gaat worden. De verwachting is namelijk, dat er binnen tier, tot vijftien jaar één miljoen zenders in gebruik zullen zijn. „Hilversum 3 is volkomen voorspelbaar, de zender wordt volledig gedicteerd door de hitparade. Het is griezelig hoe weinig er wordt nagedacht in Hilversum en hoe weinig serieus discjockeys hun vak nemen. Ze draaien de platen die de mensen kopen en de mensen kopen de platen die zij draaien. Ik ben blij dat de KRO uit deze vicieuze cirkel probeert te breken en kiest voor kwaliteitspop. Daardoor wordt de radio weer een avontuur". Sinds enkele weken pre senteert Hubert van Hoof (27), Maastrichtenaar in hart en nieren en muziekliefheb ber van top tot teen, elke woensdagmiddag het KRO- programma de „Noenshow". Hij is daarmee na Felix Meurders de tweede Lim burger die de studio's van Hilversum 3 is weten binnen te dringen. En dat wil hij de rest van Nederland ookgraag laten weten. Krijgt hij een luisteraar uit Limburg aan de lijn, dan moet en zal er even in het Limburgs ge sproken worden. Plotselinge luisteraars gaan op die mo menten dan ook naarstig op zoek naar Hilversum 3, om dat ze denken op een buiten landse zender terecht te zijn gekomen. Maar dit terzijde. Hubert draaide zijn eerste plaatjes aan het begin van de jaren zeventig tijdens disco avonden en werd in 1973 ge vraagd om Jazz Bilsen te presenteren. Ook ging hij toen werken bij de ROZ, de Regionale Omroep Zuid, en schrijven voor de muziek- krant „Oor". De grote kennis die hij langzamerhand kreeg van de popmuziek bracht Theo Stokkink er tenslotte toe hem te vragen voor de „Noenshow", in feite een lo gische stap in zijn carrière. Uitgangspunt van de „Noenshow" is het brengen van,,beterepopmuziek". Dat houdt voor Hubert van Hoof concreet in het weigeren van „lipservice" aan de pluggers en het maken van een be wuste keuze uit het pla- tenaanbod. „Niets is makkelijker dan het presenteren van een hit parade", zegt hij. „Je hoeft de platen die worden aangedra gen maar op de draaitafel te leggen en wat in de micro foon te schreeuwen. Maar als je dat doet onderschat je je vak wel enorm. Als je disc- jockey bent is het je taak om kennis te nemen van zoveel Hubert van Hoof. mogelijk nieuwe dingen in de muziek en daaruit een op rechte keuze te maken. Als je dat doet kun je ook iets zin nigs zeggen over de platen die je draait". Dat wil overigens niet zeg gen dat Hubert van Hoof de hitparade negeert. „Je kunt je niet losmaken van de wer kelijkheid, ook al is die scheefgetrokken als nu", zegt hij. „We draaien in de „Noenshow" natuurlijk ook hits, maar we kijken daarbij wel wélke hits. Gladde dis- comuziek, die weren we. Ik heb niets tegen Boney M. op de radio als ik het maar niet hoef te draaien, want ik weet wat voor een bedrog het is". Het verwijt van veel collega's dat hij bezig is met hobbyis me legt hij naast zich neer. „Kletskoek", zegt hij. „Kijk maar wat er gebeurd is met die plaat van The Neville Brothers, een single die ik vrijwel als enige gedraaid heb op Hilversum 3. Die plaat is nu binnengekomen in de tipparade. Dat was toch wel een bewijs dat ik niet op mijn achterhoofd ben geval len. Natuurlijk draai je op de eerste plaats je eigen smaak, maar daarbij vraag je je wel altijd af hoe de mensen dat zullen vinden". Dat draaien van zijn eigen smaak houdt op de eerste plaats in het draaien van rock 'n' roll. Hubert van Hoof: „Je kunt er niet onder uit: popmuziek dat is rock 'n' roll. Je kunt die muziek wel proberen te onderdrukken, maar kapot krijg je ze niet. Telkens steekt de rock 'n' roll weer de kop op. Rock 'n' roll, dat is de basis van de popmu ziek, en daar moeten we weer naar terug". Of dat zo gemakkelijk zal gaan, betwijfelt hij overigens ook zelf. Hij noemt het voor beeld van de punk: „De punk heeft maar heel even de kop opgestoken, de muziek werd meteen ingekapseld door de industrie en je zag dan ook de ene na de andere punkgroep overstag gaan. Maar dat neemt niet weg dat het wel de stormram was voor een nieuwe generatie. En het is dan ook heel begrijpelijk dat de meeste discjockeys van Hilversum 3 de muziek ne geerden. Punk was immers een aanklacht tegen de mu- ziekbusiness en daar hoor den zij ook bij. En het is ge woon jammer dat er in Hil versum zoveel mensen rond lopen die daar geen verstand van hebben". Toch ziet hij de toekomst voor de rock 'n' roll vrij posi tief. „Het kan toch geen toe val zijn dat je overal veran deringen ziet", zegt hij. „Hil versum 3, waar de VARA en de KRO een heel duidelijke keuze hebben gemaakt voor de beter popmuziek, BRT 2, de Belgische zender waar je vooral op zaterdagmiddag uitstekende popprogram ma's kunt horen, de Fransta lige RTB, overal zie je die zelfde ontwikkeling, dat streven om, zoals de VPRO het uitdrukt, de ether weer beter te maken. En laten we eerlijk zijn, het is toch ook de moeite waard om daarvoor te vechten". ^IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimillllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllllllllllln: De zanger Chuck Berry, onder zijn fans bekend als de „vader van de rock 'n roll", is tot 120 dagen gevangenis straf en 1.000 werkuren ten dienste van de gemeenschap veroordeeld nadat hij schuldig was bevonden aan het ont duiken van de belastingen in 1973 voor een bedrag van 400.000 gulden. De Amerikaanse arrondissementsrechter Harry Preger- son legde vervolgens nog eens 3 jaarvoorwaardelijk op aan de 52-jarige Berry nadat deze in zijn emotionele pleidooi in tranen uitbarstte en zei: „Het spijt mehet zal niet nog j eens voorkomen". Pregerson zei dat hij hoopte dat de zanger zijn talenten I zou aanwenden om de minder bevoorrechten te helpen. Berry hoeft niet gelijk naar de gevangenis. Hij krijgt nog 30 dagen respijt om zijn zaken op orde te brengen en verder wordt hij ook in de gelegenheid gesteld om een tournee van twaalf dagendoor Europa te houden, maar daarnamoethij toch echt het gevang in. Op 10 augustus moet hij zich melden aan de poorten van de gevangenis in Lompoc. Het gedeelte van de straf dat hij ten dienste van de i gemeenschap moet stellen, zal bestaan uit een serie bene- J fietconcerten, waarvan de opbrengst gebruikt zal worden voor een anti-drugprogramma. Joni Mitchell. Die rare snijboon Leon Russell heeft weer een plaat gemaakt. Eens was hij pro ducer van het tienergroepje Gary Lewis and The Play boys, daarna was hij sessie muzikant bij o.a. de Byrds, stond hij Bob Dylan bij en kwam hij opeens midden in de picture toen hij met Joe Cocker Europa en Amerika platspeelde. Russell viel op door merkwaardig streng de zaal in te blikken, parmantig met zijn lange haren te schudden en zeer snerpend te zingen. Zijn solo-albums waren wat wisselvallig maar ik moet zeggen dat zijn aller- y laatste, Life and love, van goede kwaliteit is. Zijn haar is inmiddels voor een deel parelgrijs geworden en Leon liet zich voor de hoes foto graferen als een verschrik kelijke sneeuwman met een grote zonnebril. De muziek mag er echt zijn. Het album swingt op een heerlijke, soepele manier. Russell geeft het ritme aan op een zeer subtiele wijze, met zijn fameuze piano- en or gelspel, blaasinstrumenten en een vleugje synthesizer. Af en toe barst Leon uit in een vette blues (High horse en Struck by lightning) en kun nen we weer genieten van zijn lange uithalen die soms in goorheid het niveau van een stevige boer halen. In nummers als One more wmw love song en On the first day legt hij een dosis melancholie die uit zijn mond erg overtui gend klinkt. Russell heeft Life and love zelf geprodu ceerd en alle nummers ge componeerd. Hij bewijst eens te meer niet alleen een pot senmaker, maar ook een zeer kundig musicus te zijn. Er is nog meer nieuws van Leon Russell. Samen met Willie Nelson maakte hij het dubbelalbum One for the road, een studioproduktie met countrysongs die de tour van beide grootheden af sloot. Het countiy-genre ligt Leon ook goed. Hij komt per slot van rekening uit Okla homa en jaren geleden maakte hij een oversenti- mentele country-elpee onder de naam Hank Wilson. Sa men met Willie zingt hij nu nummers als I saw the light, The wild side of life en Heartbreak hotel en ook evergreens als You are my sunshine, Summertime en Stormy weather. Er zitten leuke momenten in de plaat (de opmerkelijke „samen zang" en het tintelende pia nospel van Russell), maar we kunnen het project het beste beschouwen als een aardig heidje zonder pretenties. us Wat meer pretenties heeft zangeres Joni Mitchell, die na een begin in de folkhoek steeds meer in jazzy vaar water terecht is gekomen. Haar laatste produkt is Min- gus, een eerbetoon aan Charles Mingus, de jazzheld, die eerder dit jaar is overle den. Joni en Mingus kregen belangstelling voor eikaars werk en in de laatste maan den van zijn leven maakte Charles composities die Joni van teksten mocht voorzien. Joni bestudeerde Mingus' autobiografie en kreeg de beschikking over een aantal bandopnamen. Op de elpee hoor je de jazzgigant praten (onder meer over zijn eigen begrafenis) en Joni knutselen met woorden op zijn melo dieën. Voor het gemiddelde „pop-oor" is het album nau welijks grijpbaar. Het is een stuk jazz, door Joni Mitchell zeer persoonlijk geïnterpre teerd. Ik moet bekennen dat ik moet afhaken. Tenslotte is er dan weer een nieuwe plaat van Arlo Guthrie met de groep She nandoah. De nummers heb ben een redelijke kwaliteit, maar missen echt boeiende momenten. Het album, Out lasting the blues heeft iets van Dylans Desire en klinkt vooral in de begeleiding wat al te glad. De meeste num mers zijn van Arlo zelf. Zijn uitvoering van Hoyt Axtons „Evangelina" haalt het niet bij andere versies. DIRK VELLENGA KLOOSTERZANDE - Br vies spelletje" gespeeld on plaats af te wentelen op zij: king van bedrijfsleider L„ beëindiging van het bedrij De sluiting van Golden N zo'n zes weken geleden, g met de nodige trammelant paard. Bedrijfsleider L. w ontslagen na een vechtpai Volgens directeur S. zou gietmatrijzen, vitale machi onderdelen en tekenin hebben meegenomen. Door verduistering kon het bed aldus S., niet langer dr draaien. De lezing van de rijkspo te Kloosterzande blijkt ecl totaal anders: L. zou Gol Note voor S. hebben op bouwd. Omdat er aan het Weersverwachting van hc KNMI tot maandagavond: Droog weer met wolken den, maar ook af en toe middagtemperaturen ronc graden. De vooruitzichten voc dinsdag en woensdag luid( Veel bewolking, maar O' wegend droog. Middagt Peraturen ongeveer 20 gra( Morgen, dinsdag 17 juli: Bergen op Zoom 10.32-2 Hansweert 9.50 -2 Terneuzen 9.21-2 Vissingen 8.51-2. Wemeldinge 10.23 - 2' dagblad voor zu KANTOREN: Terneuzen, Nie: 4530 AC Terneuzen 01150-17 "ulst, 01140-3751 (31ijnen),G <3 lijnen). KANTOOBUBEN: Maandag BUITEN KANTOOBUBEN: vrijdag van 19 00-20.00 uur "'6-222555. BEZOBGKLACHTEN: Zeeu 'and 01100-14944 SERVICEPUNTEN: Axel: B JJnaenens, Burchstraat 11. Te ^uidpolder. AANSLUITINGEN: Redactie: Chef Zeeuwse reda ^rg 01170-3370. Algemeen J^s, Zuidvlietstraat 73, Go V Van Berkel, Voorburcht 37, Schipper, Noordstraat eeuwsch-Vla anderen/Kan a 1153-1554 Redacteuren O ^molenstraat 12, Hulst 0 £ulst, 01140-2748 Fotojou r^ek 56, Terneuzen, 01150-1 aenrustlaan 1, Terneuzen, 01 onnementen-exploitatie: I flvertentie-exploitatie: Ins

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 4