Werk 36 uu aat EVEN UITBLAZEN Fietsen naar oma GENERAAL YANG YUNG EENVOUD ZOON OF DOCHTER? Grote boir Berucht Crisis Mode Amsterdams© E binnenland buitenland MET WIM KOCK Reductie voor WAO-ers (II). ex Can Ut Detam-premie ziektewet gaat omlaag VERHUIZEN DUURDER Weer problemen met DC-10 van dinsdag 3 juii 1979 DE STEM VAN WOENSDAG 4 JULI 1979 Er zijn mannen, voor geen kleintje vervaard, die tranen in de ogen kunnen krijgen bij het praten over een geliefd schip, zelfs al is dat een met kanon nen beladen kruiser. Zowel in het Nederlands als in het En gels is het schip een,zij" of een .she". Ook vliegtuigen roepen bij vele mensen dit soort affiniteit op. Bejaarde piloten vallen nog steeds voor de nu bijna uitge storven DC-3 of Dakota en de Lockheed Electra, een voorou der (de grootmoeder, zou ik misschien moeten zeggen) van het marine patrouille-vliegtuig „Orion", werd over de hele wereld „a pilots plane" ge noemd. Ook de passagiers hielden van de .Electra", al was het alleen maar vanwege het uitzonderlijke ruimtelijke comfort. En dan auto's! Hoeveel mannen zijn er niet die hun au to's prijzen in bewoordingen die beter aan hun al of niet ver waarloosde vrouwen zouden zijn besteed. De tijd dat ikzelf ook zo over auto's praatte is al lang voorbij. Ik houd nog steeds van mijn auto omdat hij comfortabel is én me zonder mankeren brengt waar ik zijn wil. Maar ik zie er geen levend wezen meer in dat ik lief heb om zijn vormen, zijn glanzende flanken die vragen om een streling met een zachte doek. Een comfortabel en vaak onmisbaar vervoermiddel is het. Meer niet. Dat neemt niet weg dat ik oog heb voor bijzondere auto's, zo als de Mini, die dezer dagen 20 jaar wordt. En de Volkswagen Kever, die 40 jaar nadat hij werd ontworpen, nog steeds (alleen in Brazilië) wordt ge produceerd. De Deux Che- veaux van Citroen is er nog zoëen, mijn eigen favoriet on der de eeuwig jonge utility- cars". putatie van het wagentje geen goed, al oogde het best aardig. Austin genas de Mini van zijn kinderziekten en de wagen werd een succes in tal van ral ly's (De Mini zou drie keer de rally van Monte Carlo gaan winnen). Maar pas toen de Mini „in de mode" kwam was succes ver zekerd. Lord Snowdon, toen nog prinses Margarets echtge noot ging in een mini door Lon den rijden. Acteur Peter Sellers kocht een Mini die speciaal voor hem was versierd en aan gepast. De Mini veroverde Chelsea, toen de levendigste wijk van Londen, waar het „Swingende Londen" van de jaren zestig werd opgestart. Het moet toeval zijn dat de twintigste verjaardag van de Mini samenvalt met de derde energiecrisis uit het bestaan van het kloeke koektrommeltje. Het autootje dankt zijn bestaan min of meer aan de Suez-crisis van 1956 met zijn autoloze zondagen. Waarschijnlijk meer nog dan nu werden de mensen zich plotseling bewust van de kwetsbaarheid van de olieaan- voer en de eindigheid van de bronnen. De vraag naar een kleine, lichte, doelmatige fami liewagen was groot. Deze auto moest vooral ook zuinig rijden. Ontwerper Alec Issigonis, die ook de karakteristieke Austins 1100/1300 (Gliders), de 1500/1750 (Maxi's) en de 1800/2200 (Balanza's) zou ontwerpen, had zich duidelijk laten inspireren door de Suez- crisis toen hij de Mini schetste. Overigens was de Mini niet meteen een succes. De wagen - in grote haast ontwikkeld - vertoonde nogal wat kinder ziekten. Problemen met de versnelling, veel storingen in het elektrisch systeem door binnenkomend vocht en nog zo het een en ander, deden de re- Tot nu toe zijn er bijna vijf' miljoen Mini's gebouwd, maar bijgedragen aan de welvaart van de bouwer heeft de auto niet. Integendeel: veel experts zijn van mening dat de prijs van de Mini altijd te laag is geweest en dat dit een van de redenen was dat de regering tenslotte de bijna bankroete en door ein deloze stakingen geteisterde bouwers moest redden. De bouwgeschiedenis van de Mini weerspiegelt de chaoti sche ontwikkelingen in het concern dat het beruchtst werd onder de naam British Leyland. De bouwers waren achtereen volgens: Austin, Morris, BMC, British Leyland, Leyland Cars, BL, BL-Cars en nu verhuist de produktie weer naar de oude Austin-fabriek in Longbridge, thans overigens Austin-Morris geheten. Daar zal volgend jaar de nieuwe Mini Metro van de vol ledig gemoderniseerde en geautomatiseerde produktie- banden rollen. De Mini-Metro moet - nu de Allegro is mislukt - het concern uit het dal trekken. Toen de Mini voor het eerst op de weg verscheen kostte hij (in Engeland) rond de vierdui zend gulden (nu: 11.250 gul den). Zelfs toen was er nog een honderden guldens goedko pere concurrent, de Ford Ang- lia Popular, maar die reed niet Wat een contrast. Deze simpel geklede generaal Eenvoud tussen de kleurig uitgedoste (de tunieken zijn rood) Coldstream Guards van de Britse koningin. Yang Yung, plaatsvervangend chef staf van het Chinese volksleger is in Londen als leider van een Chinese mili taire delegatie die wapens komt kopen. Want de pakjes mogen simpel zijn, klewang en voorlader zijn ook de Chi nezen te min. zo zuinig, parkeerde niet zo handig en had eerder een ui terst burgerlijk imago dan het hippe, progressieve Chelsea- airtje van de Mini. Dat laatste is ook voor de Mi ni voorbij. Het wagentje is overal naar 's lands wijs in het verkeer opgenomen. In Ne derland geeft de Mini nog altijd een vage indruk van jeugd of welstand. Het is het autootje voor jonge mensen en huis vrouwen. Merkwaardig is hef dat het in Engeland juist steeds meer het vervoermiddel is van de groep die vroeger in de ook al nauwelijks weg te branden Morris Minor reed. Min of meer dezelfde soort groep als die welke zich in Nederland met een Dafje behielp. Ouders kunnen min of meer - en langs volkomen natuurlijke weg - kiezen of ze een zoon of een dochter wil len. Dit beweert althans een onderzoekteam van de He breeuwse Universiteit van Jerusalem in het in Amerika verschijnende medische blad „New England Journal of Medicine". De Israëlische studie zou hebben uitgewezen dat de kans op het krijgen van een zoon het grootst is wanneer de bevruchting plaats heeft aan het eind van de maande lijkse cyclus van de vrouw. Aan het onderzoek namen 3.658 vrouwen deel. Be vruchtingen, vijf dagen voor de ovulatie, leverden in 53 procent van de gevallen een zoon op, maar als de be vruchting plaatshad twee dagen voor de ovulatie, was in 66 procent van de gevallen de uitkomst een zoon. Een zekere keus is het niet, maar het onderzoeksresultaat mag toch wel opvallend he ten. papier oor uw pen Vermoedelijk heeft brief schrijver, de heer A. van Nis pen uit Breda mij verkeerd be grepen, als ik schrijf, dat de meeste WAO-ers het mini mumloon hebben. Want hij zegt dat het minimum dagloon nu 99,57 bruto is, en het maximum 225,21. Dit is een te grote marge, dat ben ik met hem eens. Maar als hij tussen haakjes schrijft, een doekje voor het bloeden, dat begrijp ik niet goed. Uitzonderingen be vestigen de regel, ik bedoel maar dat de meeste uitke ringsgerechtigden te weinig krijgen en daardoor aangewe zen zijn op eventuele bijstand van de Sociale Dienst. Hij spreekt over te grote verschil len en daar heeft hij gelijk in. Maar waar het in mijn schrij ven werkelijk om ging, of het mogelijk was dat er van ge meentewege pasjes verstrekt worden, dat iemand WAO heeft, en daardoor in aanmer king kan komen voor reductie, gelijk AOW-ers. Iedereen kan wel zeggen dat hij WAO heeft. En het is ook rechtvaardig, dat er inkomensverschillen tussen werken en niet werkenden be staan, anders zou dat a-sociaal zijn. En al het over het etiket gaat, „Graag reductie want ik ben minimumloner", dat neem ik op de koop toe, en met mij meerderen denk ik. En dan spreken ze de waarheid, want er zijn personen, die zich schamen om minimum-WAO- er te zijn, en er illegaal bij gaan werken, dit is ook a-sociaal. BREDA C. VAN DISSELDORP VWlltVC PEtmSHWEq J fdiKÏfukëEk. Deze vrolijke tekening van Mark Verwijmeren (6 jaar) uit Prinsenbeek heeft verschrikkelijk lang onder in een hoekje van mijn la gelegen, maar nu krijgt hij dan toch nog een plaatsje in de Kleine Stem! Harry: Dag Hans. Ga je met ons mee? Hans: Nee ik kan niet, want mijn band is lek. Harry: Dat is jammer. Kun je de band zelf plakken? Hans: Ja maar ik heb dat spul niet. Harry: Ik heb dat spul wel, ik kom je halen. Hans: Ja maarik moet boodschappen gaan doen. Harry: Kan je zusje die boodschappen niet doen. De winkels zijn toch vlak bij jullie in de buurt. Hans: Ja maar mijn zusje is ziek. Harry: Oh dat wist ik niet. Is ze al lang ziek? Hans: Nou al anderhalve week denk ik. Harry: Dat is niet zo leuk. Weet je wat we doen? Jij gaat die boodschappen lopend ha len. Maar zet je fiets vast buiten, dan kom ik. Hebben jullie een fietspomp? Hans: Ja maar hij is kapot. Harry: Wat nou. Onze fietspomp is ook stuk. Hoe komen we daar aan. Hans: Ga de fietspomp van onze buren maar even lenen. Harry: Nee, datmoet jij eerst maar zelf doen. Hans: Nou goed dan, tot vanmiddag. Harry: Nee, ik ga nu meteen weg. Ik heb alles al ingepakt. Heb jij je voetbalschoenen in je tas gedaan? Hans: Nee, want ze zijn helemaal kapot. Harry: Dat is wel erg voor je. Je hebt wel pech vandaag. Kunnen we nog langs de schoenmaker fietsen. Hans: Die is vandaag gesloten. Harry: Anders vraag je of je de schoenen van Kees mag lenen, die passen je toch wel. Hans: Die zijn verhuisd. Harry: Dat wist ik niet, waar wonen die nu dan? Hans: Weet ik ook niet. Harry: We zullen wel zien, ga jij nu maar die boodschappen doen, dan kom ik om je band te plakken. Hans: Ja, tot straks hé, dag! Harry: Tot straks hoor. Lianne Oerlemans (12 jaar), Oosterhout. We fietsten naar oma toe toen we er waren was ik al een beetje moe We gingen wat rusten toen vroeg oma of we wat lustten. Daarna fietsten we weer naar huis en keken we naar de buis Het was studio sport maar het was maar kort. Ik zat wat te gapen en ben toen maar gaan slapen. Ik heb liggen dromen over mooie bloemen en bomen Dit gedicht werd geschreven door Marjon Theuns (negen jaar) uit Rijsbergen. we reden met zijn achten al in de tour de France. We hadden geen enkele schijn van een goede kans. Als we dat hadden geweten dan hadden we het niet gedaan. Mijn fiets die was versleten en mijn tube was naar de maan. Gerda Robbesom (tien jaaruit Breda tekende een stukje van de Tour de France, die op dit moment in Frankrijk bezig is. Ze stuurde er ook bovenstaand gedicht bij. Het lijkt me niet helemaal zelf verzonnen Gerda, maar het komt toch bij je grappige tekening te staan, omdat het er erg goed bij past! oSWrvOcA. ÏTWt WW\ 16 Ck3U6 Jjeft Kflfi tóuw- aan cW don snuJtsjr^ san |*«A pKci, bcöie Noortje van de Loo negen jaar) uit Breda heeft deze ondeugend kijkende hond getekend. Ze heeft zelf ook een hond die Boris heet. Lijkt hij op de tekening, Noortje??? De koningin was dan ein delijk verlost Zo ging iedereen het kas teel uit. Met zijn allen gingen ze naar het huis van Brom. „Ik heb zin om een heel groot feest te geven!", zei de echte koningin. „Ja, dat vind ik leuk!" riep Rijmelaar. „Ja, dat zou ik graag willep!" „Hééé!", dacht iedereen. „Hij rijmt niet meer!" En dat was zo. Rijmelaar was ver lost. „Nu noemen we je voortaan Springer!" zei de koningin. „En we gaan het feest helemaal klaarmaken!" Na een half uur stonden op de open plek een paar tafels. Met mooie tafelkleden en servetten. En ook een hele boel stoeltjes. De koningin haalde het lekkerste eten uit het kasteel. Alles werd op de tafels gezet. Er was ijs, friet, taart, heel veel schalen koekjes, snoep jes en alle soorten pannekoe ken en nog veel meer. Ze no digden iedereen uit. Groot of klein. Een paar ridders kwamen. Ze kenden de, koningin nog. En ook die deftige koningin deed mee aan alle wilde spelletjes. Ze deed zelfs mee aan boompje klimmen. En als er iemand moe was gingen ze van al het lekkers eten. Ca- rolien en Oscar holden en sprongen. Ze maakten zelfs een ritje op de rug van Rossie. Het werd een heerlijk feest. Iedereen feestte door tot midden in de nacht. Om 12 uur ging iedereen naar zijn hol. Oscar en Carolien mochten in het kasteel sla pen. O, wat vonden ze dat fijn! WORDT VERVOLGD Volgende week komt de laatste aflevering van Oscar en Carolien, dat werd ge schreven en getekend door Viatrix en Talja Potters, twee zusjes uit Oosterhout. DE STEM VAN WOENSDAG (Van onze redactie binnenland) ROTTERDAM - Het is droe vig gesteld met de Nederlandse kustvaart. Dat constateert de Federatie van Werknemersor ganisaties in de Zeevaart (FWZ): op grote schaal worden de wettelijke bemannings voorschriften ontdoken. Het verschijnsel van onderbeman ning rukt op. Het is tegen woordig eerder gebruik dan incident, dat schepen zonder tweede machinist of tweede stuurman naar zee vertrekken. De bonden roepen hun leden op dit niet langer meer te tole reren en niet te zwichten voor hoge overwerkvergoedingen. DEN HAAG - Volgend jaar gaan de ziektewetpremies van de Detam, de bedrijfsvereni ging voor detailhandel en am bachten, omlaag. De Detam verzorgt voor ruim 440.000 werknemers de uitvoering van de sociale verzekeringen. De verlaging is mogelijk gewor den door betere uitkomsten in voorgaande jaren. DEN HAAG - De maximum tarieven voor verhuizingen gaan met ruim vier procent omhoog. Het ministerie van Economische Zaken heeft daarvoor toestemming ver- I leend. De verhoging is nodig om kostenstijgingen te dekken. WASHINGTON - Het zal nog minstens een week duren I "voordat de Amerikaanse toe stellen van het type DC-10 weer mogen vliegen. Er zijn nieuwe mankementen ontdekt aan de vleugelneuskleppen van het toestel. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG/AMSTERDAM - Het koppelbazendom is niet langer een „privilege" van de Nederlands-Duitse grens streek, maar verplaatst zich steeds meer naar de Randstad. „Het kwaad groeit met de dag. We kunnen niet langer ver trouwen op vrijblijvende maatregelen", zegt secretaris mr. H. Funnekotter van de Nieuwe Vereniging van Aan nemers Grootbedrijf (NIVAG). Deze organisatie, waarbij tweehonderd grote concerns zijn aangesloten, lanceerde onlangs plannen om de mala- tide onderaannemers de c< d la n; S1 li Ie kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom slotnoteringen van gisteren. I Actieve Aandelen |*KZo f 20 28,40f AbN f 100 335,50 Amïto f 20 68,40e ^eli-MiJ f 75 110,00 B°rdtsche f 20 185,30 B°rdtsche Pr. 184,60 jjeineken f 25 83,10 Jt'neken H.f 25 78,20 Joogov. f 20 30,40 i ^A-Mijen eert 56,00e y*SM eert f.100 104,50 f 100 Woiie f 20 jat Ned. f 10 ^lloyd f 50 fineren Cert j 'Bps f 10 jobeco f 50 Ninco f 50 V^ento f 50 •"lilever f 20 101,60 147,00 104,40 77,80 192,00 24,20f 163,00 133,00 111,00 126,30e Staatsleningen -->0 Ned. 74 •75 id 74 '50 id 76-1 f50id 76-2 id 75 00 id 79-94 •75 id 75 ,7* id 75-2 •J5 id 76-96 75 id 79-04 •5(> id 75 •J® »d 75-2 id 78-93 103,90 103,50 101,00 102,10 99,90 100,20 98,40 98,40 97.8G 98,30 97,60 97,40 96,30 8.50 id 78- 8.50 id 79-! 8.25 id 76- 8.25 id 77- 8.25 id 77- 8.25 id 79- 8.00 id 69 8.00 id 70- 8.00 id 71- 8.00 id 701 8.00 id 701] 8.00 id 7011 8.00 id 76- 8.00 id 77- 8.00 id 77-} 7.75 id 71-! 7.75 id 73-! 7.75 id 77-! 7.75 id 77- 7.50 id 69-! 7.50 id 71-J 7.50 id 72-! 7.50 id 78-! 7.50 id 78-} 7.50 id 71-}! 7.20 id 72- 7.00 id 661- 7.00 id 6611 7.00 id 69-9 6.50 id 681- 6.50 id 6811 6.50 id 6811 6.50 id 68IV 6.25 id 66-9 6.25 id 67-9 6.00 id 67-9 5.75 id 65I-!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 4