Werk
36 uu
aat
EVEN UITBLAZEN
Fietsen
naar oma
GENERAAL YANG YUNG EENVOUD
ZOON OF DOCHTER?
Grote boir
Berucht
Crisis
Mode
Amsterdams© E
binnenland
buitenland
MET WIM KOCK
Reductie voor
WAO-ers (II).
ex Can Ut
Detam-premie
ziektewet
gaat omlaag
VERHUIZEN
DUURDER
Weer problemen
met DC-10
van dinsdag 3 juii 1979
DE STEM VAN WOENSDAG 4 JULI 1979
Er zijn mannen, voor geen
kleintje vervaard, die tranen in
de ogen kunnen krijgen bij het
praten over een geliefd schip,
zelfs al is dat een met kanon
nen beladen kruiser. Zowel in
het Nederlands als in het En
gels is het schip een,zij" of een
.she".
Ook vliegtuigen roepen bij
vele mensen dit soort affiniteit
op. Bejaarde piloten vallen nog
steeds voor de nu bijna uitge
storven DC-3 of Dakota en de
Lockheed Electra, een voorou
der (de grootmoeder, zou ik
misschien moeten zeggen) van
het marine patrouille-vliegtuig
„Orion", werd over de hele
wereld „a pilots plane" ge
noemd. Ook de passagiers
hielden van de .Electra", al
was het alleen maar vanwege
het uitzonderlijke ruimtelijke
comfort.
En dan auto's! Hoeveel
mannen zijn er niet die hun au
to's prijzen in bewoordingen die
beter aan hun al of niet ver
waarloosde vrouwen zouden
zijn besteed.
De tijd dat ikzelf ook zo over
auto's praatte is al lang voorbij.
Ik houd nog steeds van mijn
auto omdat hij comfortabel is
én me zonder mankeren brengt
waar ik zijn wil. Maar ik zie er
geen levend wezen meer in dat
ik lief heb om zijn vormen, zijn
glanzende flanken die vragen
om een streling met een zachte
doek. Een comfortabel en vaak
onmisbaar vervoermiddel is
het. Meer niet.
Dat neemt niet weg dat ik oog
heb voor bijzondere auto's, zo
als de Mini, die dezer dagen 20
jaar wordt. En de Volkswagen
Kever, die 40 jaar nadat hij
werd ontworpen, nog steeds
(alleen in Brazilië) wordt ge
produceerd. De Deux Che-
veaux van Citroen is er nog
zoëen, mijn eigen favoriet on
der de eeuwig jonge utility-
cars".
putatie van het wagentje geen
goed, al oogde het best aardig.
Austin genas de Mini van zijn
kinderziekten en de wagen
werd een succes in tal van ral
ly's (De Mini zou drie keer de
rally van Monte Carlo gaan
winnen).
Maar pas toen de Mini „in de
mode" kwam was succes ver
zekerd. Lord Snowdon, toen
nog prinses Margarets echtge
noot ging in een mini door Lon
den rijden. Acteur Peter Sellers
kocht een Mini die speciaal
voor hem was versierd en aan
gepast. De Mini veroverde
Chelsea, toen de levendigste
wijk van Londen, waar het
„Swingende Londen" van de
jaren zestig werd opgestart.
Het moet toeval zijn dat de
twintigste verjaardag van de
Mini samenvalt met de derde
energiecrisis uit het bestaan
van het kloeke koektrommeltje.
Het autootje dankt zijn bestaan
min of meer aan de Suez-crisis
van 1956 met zijn autoloze
zondagen. Waarschijnlijk meer
nog dan nu werden de mensen
zich plotseling bewust van de
kwetsbaarheid van de olieaan-
voer en de eindigheid van de
bronnen. De vraag naar een
kleine, lichte, doelmatige fami
liewagen was groot. Deze auto
moest vooral ook zuinig rijden.
Ontwerper Alec Issigonis, die
ook de karakteristieke Austins
1100/1300 (Gliders), de
1500/1750 (Maxi's) en de
1800/2200 (Balanza's) zou
ontwerpen, had zich duidelijk
laten inspireren door de Suez-
crisis toen hij de Mini schetste.
Overigens was de Mini niet
meteen een succes. De wagen
- in grote haast ontwikkeld -
vertoonde nogal wat kinder
ziekten. Problemen met de
versnelling, veel storingen in
het elektrisch systeem door
binnenkomend vocht en nog zo
het een en ander, deden de re-
Tot nu toe zijn er bijna vijf'
miljoen Mini's gebouwd, maar
bijgedragen aan de welvaart
van de bouwer heeft de auto
niet. Integendeel: veel experts
zijn van mening dat de prijs van
de Mini altijd te laag is geweest
en dat dit een van de redenen
was dat de regering tenslotte
de bijna bankroete en door ein
deloze stakingen geteisterde
bouwers moest redden.
De bouwgeschiedenis van
de Mini weerspiegelt de chaoti
sche ontwikkelingen in het
concern dat het beruchtst werd
onder de naam British Leyland.
De bouwers waren achtereen
volgens: Austin, Morris, BMC,
British Leyland, Leyland Cars,
BL, BL-Cars en nu verhuist de
produktie weer naar de oude
Austin-fabriek in Longbridge,
thans overigens Austin-Morris
geheten.
Daar zal volgend jaar de
nieuwe Mini Metro van de vol
ledig gemoderniseerde en
geautomatiseerde produktie-
banden rollen. De Mini-Metro
moet - nu de Allegro is mislukt -
het concern uit het dal trekken.
Toen de Mini voor het eerst
op de weg verscheen kostte hij
(in Engeland) rond de vierdui
zend gulden (nu: 11.250 gul
den). Zelfs toen was er nog een
honderden guldens goedko
pere concurrent, de Ford Ang-
lia Popular, maar die reed niet
Wat een contrast. Deze
simpel geklede generaal
Eenvoud tussen de kleurig
uitgedoste (de tunieken zijn
rood) Coldstream Guards
van de Britse koningin. Yang
Yung, plaatsvervangend
chef staf van het Chinese
volksleger is in Londen als
leider van een Chinese mili
taire delegatie die wapens
komt kopen. Want de pakjes
mogen simpel zijn, klewang
en voorlader zijn ook de Chi
nezen te min.
zo zuinig, parkeerde niet zo
handig en had eerder een ui
terst burgerlijk imago dan het
hippe, progressieve Chelsea-
airtje van de Mini.
Dat laatste is ook voor de Mi
ni voorbij. Het wagentje is
overal naar 's lands wijs in het
verkeer opgenomen. In Ne
derland geeft de Mini nog altijd
een vage indruk van jeugd of
welstand. Het is het autootje
voor jonge mensen en huis
vrouwen. Merkwaardig is hef
dat het in Engeland juist steeds
meer het vervoermiddel is van
de groep die vroeger in de ook
al nauwelijks weg te branden
Morris Minor reed. Min of meer
dezelfde soort groep als die
welke zich in Nederland met
een Dafje behielp.
Ouders kunnen min of
meer - en langs volkomen
natuurlijke weg - kiezen of ze
een zoon of een dochter wil
len. Dit beweert althans een
onderzoekteam van de He
breeuwse Universiteit van
Jerusalem in het in Amerika
verschijnende medische
blad „New England Journal
of Medicine".
De Israëlische studie zou
hebben uitgewezen dat de
kans op het krijgen van een
zoon het grootst is wanneer
de bevruchting plaats heeft
aan het eind van de maande
lijkse cyclus van de vrouw.
Aan het onderzoek namen
3.658 vrouwen deel. Be
vruchtingen, vijf dagen voor
de ovulatie, leverden in 53
procent van de gevallen een
zoon op, maar als de be
vruchting plaatshad twee
dagen voor de ovulatie, was
in 66 procent van de gevallen
de uitkomst een zoon. Een
zekere keus is het niet, maar
het onderzoeksresultaat
mag toch wel opvallend he
ten.
papier
oor uw pen
Vermoedelijk heeft brief
schrijver, de heer A. van Nis
pen uit Breda mij verkeerd be
grepen, als ik schrijf, dat de
meeste WAO-ers het mini
mumloon hebben. Want hij
zegt dat het minimum dagloon
nu 99,57 bruto is, en het
maximum 225,21. Dit is een
te grote marge, dat ben ik met
hem eens. Maar als hij tussen
haakjes schrijft, een doekje
voor het bloeden, dat begrijp ik
niet goed. Uitzonderingen be
vestigen de regel, ik bedoel
maar dat de meeste uitke
ringsgerechtigden te weinig
krijgen en daardoor aangewe
zen zijn op eventuele bijstand
van de Sociale Dienst. Hij
spreekt over te grote verschil
len en daar heeft hij gelijk in.
Maar waar het in mijn schrij
ven werkelijk om ging, of het
mogelijk was dat er van ge
meentewege pasjes verstrekt
worden, dat iemand WAO
heeft, en daardoor in aanmer
king kan komen voor reductie,
gelijk AOW-ers. Iedereen kan
wel zeggen dat hij WAO heeft.
En het is ook rechtvaardig, dat
er inkomensverschillen tussen
werken en niet werkenden be
staan, anders zou dat a-sociaal
zijn. En al het over het etiket
gaat, „Graag reductie want ik
ben minimumloner", dat neem
ik op de koop toe, en met mij
meerderen denk ik. En dan
spreken ze de waarheid, want
er zijn personen, die zich
schamen om minimum-WAO-
er te zijn, en er illegaal bij gaan
werken, dit is ook a-sociaal.
BREDA
C. VAN DISSELDORP
VWlltVC
PEtmSHWEq J
fdiKÏfukëEk.
Deze vrolijke tekening van Mark Verwijmeren (6 jaar) uit Prinsenbeek heeft verschrikkelijk lang
onder in een hoekje van mijn la gelegen, maar nu krijgt hij dan toch nog een plaatsje in de Kleine
Stem!
Harry: Dag Hans. Ga je met ons mee?
Hans: Nee ik kan niet, want mijn band is lek.
Harry: Dat is jammer. Kun je de band zelf
plakken?
Hans: Ja maar ik heb dat spul niet.
Harry: Ik heb dat spul wel, ik kom je halen.
Hans: Ja maarik moet boodschappen
gaan doen.
Harry: Kan je zusje die boodschappen niet
doen. De winkels zijn toch vlak bij jullie in
de buurt.
Hans: Ja maar mijn zusje is ziek.
Harry: Oh dat wist ik niet. Is ze al lang ziek?
Hans: Nou al anderhalve week denk ik.
Harry: Dat is niet zo leuk. Weet je wat we
doen? Jij gaat die boodschappen lopend ha
len. Maar zet je fiets vast buiten, dan kom ik.
Hebben jullie een fietspomp?
Hans: Ja maar hij is kapot.
Harry: Wat nou. Onze fietspomp is ook stuk.
Hoe komen we daar aan.
Hans: Ga de fietspomp van onze buren maar
even lenen.
Harry: Nee, datmoet jij eerst maar zelf doen.
Hans: Nou goed dan, tot vanmiddag.
Harry: Nee, ik ga nu meteen weg. Ik heb alles
al ingepakt. Heb jij je voetbalschoenen in je
tas gedaan?
Hans: Nee, want ze zijn helemaal kapot.
Harry: Dat is wel erg voor je. Je hebt wel
pech vandaag. Kunnen we nog langs de
schoenmaker fietsen.
Hans: Die is vandaag gesloten.
Harry: Anders vraag je of je de schoenen van
Kees mag lenen, die passen je toch wel.
Hans: Die zijn verhuisd.
Harry: Dat wist ik niet, waar wonen die nu
dan?
Hans: Weet ik ook niet.
Harry: We zullen wel zien, ga jij nu maar die
boodschappen doen, dan kom ik om je band
te plakken.
Hans: Ja, tot straks hé, dag!
Harry: Tot straks hoor.
Lianne Oerlemans (12 jaar), Oosterhout.
We fietsten naar oma toe
toen we er waren was ik al een beetje moe
We gingen wat rusten
toen vroeg oma of we wat lustten.
Daarna fietsten we weer naar huis
en keken we naar de buis
Het was studio sport
maar het was maar kort.
Ik zat wat te gapen
en ben toen maar gaan slapen.
Ik heb liggen dromen
over mooie bloemen en bomen
Dit gedicht werd geschreven door Marjon Theuns (negen
jaar) uit Rijsbergen.
we reden met zijn achten al in de tour de France. We hadden geen enkele schijn van een goede
kans. Als we dat hadden geweten dan hadden we het niet gedaan. Mijn fiets die was versleten en
mijn tube was naar de maan. Gerda Robbesom (tien jaaruit Breda tekende een stukje van de Tour
de France, die op dit moment in Frankrijk bezig is. Ze stuurde er ook bovenstaand gedicht bij. Het
lijkt me niet helemaal zelf verzonnen Gerda, maar het komt toch bij je grappige tekening te staan,
omdat het er erg goed bij past!
oSWrvOcA.
ÏTWt WW\ 16 Ck3U6
Jjeft Kflfi tóuw-
aan
cW don snuJtsjr^
san |*«A
pKci,
bcöie
Noortje van de Loo negen jaar) uit Breda heeft deze
ondeugend kijkende hond getekend. Ze heeft zelf ook een
hond die Boris heet. Lijkt hij op de tekening, Noortje???
De koningin was dan ein
delijk verlost
Zo ging iedereen het kas
teel uit. Met zijn allen gingen
ze naar het huis van Brom.
„Ik heb zin om een heel groot
feest te geven!", zei de echte
koningin.
„Ja, dat vind ik leuk!" riep
Rijmelaar. „Ja, dat zou ik
graag willep!"
„Hééé!", dacht iedereen.
„Hij rijmt niet meer!" En dat
was zo. Rijmelaar was ver
lost. „Nu noemen we je
voortaan Springer!" zei de
koningin. „En we gaan het
feest helemaal klaarmaken!"
Na een half uur stonden op
de open plek een paar tafels.
Met mooie tafelkleden en
servetten. En ook een hele
boel stoeltjes.
De koningin haalde het
lekkerste eten uit het kasteel.
Alles werd op de tafels gezet.
Er was ijs, friet, taart, heel
veel schalen koekjes, snoep
jes en alle soorten pannekoe
ken en nog veel meer. Ze no
digden iedereen uit. Groot of
klein.
Een paar ridders kwamen.
Ze kenden de, koningin nog.
En ook die deftige koningin
deed mee aan alle wilde
spelletjes. Ze deed zelfs mee
aan boompje klimmen. En als
er iemand moe was gingen ze
van al het lekkers eten. Ca-
rolien en Oscar holden en
sprongen. Ze maakten zelfs
een ritje op de rug van Rossie.
Het werd een heerlijk feest.
Iedereen feestte door tot
midden in de nacht. Om 12
uur ging iedereen naar zijn
hol. Oscar en Carolien
mochten in het kasteel sla
pen. O, wat vonden ze dat
fijn!
WORDT VERVOLGD
Volgende week komt de
laatste aflevering van Oscar
en Carolien, dat werd ge
schreven en getekend door
Viatrix en Talja Potters, twee
zusjes uit Oosterhout.
DE STEM VAN WOENSDAG
(Van onze
redactie binnenland)
ROTTERDAM - Het is droe
vig gesteld met de Nederlandse
kustvaart. Dat constateert de
Federatie van Werknemersor
ganisaties in de Zeevaart
(FWZ): op grote schaal worden
de wettelijke bemannings
voorschriften ontdoken. Het
verschijnsel van onderbeman
ning rukt op. Het is tegen
woordig eerder gebruik dan
incident, dat schepen zonder
tweede machinist of tweede
stuurman naar zee vertrekken.
De bonden roepen hun leden
op dit niet langer meer te tole
reren en niet te zwichten voor
hoge overwerkvergoedingen.
DEN HAAG - Volgend jaar
gaan de ziektewetpremies van
de Detam, de bedrijfsvereni
ging voor detailhandel en am
bachten, omlaag. De Detam
verzorgt voor ruim 440.000
werknemers de uitvoering van
de sociale verzekeringen. De
verlaging is mogelijk gewor
den door betere uitkomsten in
voorgaande jaren.
DEN HAAG - De maximum
tarieven voor verhuizingen
gaan met ruim vier procent
omhoog. Het ministerie van
Economische Zaken heeft
daarvoor toestemming ver-
I leend. De verhoging is nodig
om kostenstijgingen te dekken.
WASHINGTON - Het zal
nog minstens een week duren
I "voordat de Amerikaanse toe
stellen van het type DC-10
weer mogen vliegen. Er zijn
nieuwe mankementen ontdekt
aan de vleugelneuskleppen
van het toestel.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG/AMSTERDAM
- Het koppelbazendom is niet
langer een „privilege" van de
Nederlands-Duitse grens
streek, maar verplaatst zich
steeds meer naar de Randstad.
„Het kwaad groeit met de dag.
We kunnen niet langer ver
trouwen op vrijblijvende
maatregelen", zegt secretaris
mr. H. Funnekotter van de
Nieuwe Vereniging van Aan
nemers Grootbedrijf (NIVAG).
Deze organisatie, waarbij
tweehonderd grote concerns
zijn aangesloten, lanceerde
onlangs plannen om de mala-
tide onderaannemers de
c<
d
la
n;
S1
li
Ie kolom slotkoersen vorige beurs.
2e kolom slotnoteringen van gisteren.
I Actieve Aandelen
|*KZo f 20 28,40f
AbN f 100 335,50
Amïto f 20 68,40e
^eli-MiJ f 75 110,00
B°rdtsche f 20 185,30
B°rdtsche Pr. 184,60
jjeineken f 25 83,10
Jt'neken H.f 25 78,20
Joogov. f 20 30,40
i ^A-Mijen eert 56,00e
y*SM eert f.100 104,50
f 100
Woiie f 20
jat Ned. f 10
^lloyd f 50
fineren Cert
j 'Bps f 10
jobeco f 50
Ninco f 50
V^ento f 50
•"lilever f 20
101,60
147,00
104,40
77,80
192,00
24,20f
163,00
133,00
111,00
126,30e
Staatsleningen
-->0 Ned. 74
•75 id 74
'50 id 76-1
f50id 76-2
id 75
00 id 79-94
•75 id 75
,7* id 75-2
•J5 id 76-96
75 id 79-04
•5(> id 75
•J® »d 75-2
id 78-93
103,90
103,50
101,00
102,10
99,90
100,20
98,40
98,40
97.8G
98,30
97,60
97,40
96,30
8.50 id 78-
8.50 id 79-!
8.25 id 76-
8.25 id 77-
8.25 id 77-
8.25 id 79-
8.00 id 69
8.00 id 70-
8.00 id 71-
8.00 id 701
8.00 id 701]
8.00 id 7011
8.00 id 76-
8.00 id 77-
8.00 id 77-}
7.75 id 71-!
7.75 id 73-!
7.75 id 77-!
7.75 id 77-
7.50 id 69-!
7.50 id 71-J
7.50 id 72-!
7.50 id 78-!
7.50 id 78-}
7.50 id 71-}!
7.20 id 72-
7.00 id 661-
7.00 id 6611
7.00 id 69-9
6.50 id 681-
6.50 id 6811
6.50 id 6811
6.50 id 68IV
6.25 id 66-9
6.25 id 67-9
6.00 id 67-9
5.75 id 65I-!