irtele ZEELAND BUM TWEE VlILJOEV VOOR RESTAIRATIE PA\DE\ Olie-overlast voorkome Zij speelde met vader en zoon ICietiteriixf De Hylst ir ZWN: iets meer passa giers in 1978 van Zuurstof gebrek oorzaak vissterfte nstructeurs STATENLID VRAAGT WETTELIJKE MAATREGELEN Vuilstorten Midden- Zeeland duurder Zonnig J A.S. 0 UUR B Oudenbosch rS-opleiding 3 werk voor u Mobilofoons in autobussen waterstanden hoogwater A 66 3ie van de ap- irktuigkundige- monteurs. che opleiding, as. ■s, die u alles zullen itures. Desgewenst in worden vergoed, afspraak voor een Dultiplanl litzendorganisatie incern en is in Europa iantaardige oliën, vetten Idy. Sandial en Sun i en meten van garinesen i het onder nes. gelijkwaardig, teur enige nhet einde van rwaarden zoals ng, gratis ng in eigen 910, toestel 19 WOENSDAG 4 JULI 1979 r voor een constructeur eau, met leidinggeven- Periode 2 a 3 maan- n tekenaar op MTS-ni- eist. Periode ±3 maan- ip Zoom een field-engi- het berekenen van va- lewenst. Periode 3 tot 6 Zoom een elektrotech- /eau. Ervaring gewenst. constructeurs machine- varing gewenst. Lange nentatieconstructeur op op het gebied van elek- )de. of wilt solliciteren, neem vestiging in Breda. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN - De NV Streekvervoer Zuid-West-Ne derland (ZWN), die met haar bussen heel Zeeland en een deel van Zuid-Holland be strijkt, heeft vorig jaar op de gewone lijndiensten meer passagiers vervoerd dan in 1977. In dat jaar daalde de om vang van het interlokaal ver voer nog met 2,6 procent, vorig jaar was er een lichte stijging met 0,3 procent. De opbreng sten stegen met 4 procent. Dat blijkt uit het pas ge publiceerde jaarverslag van de ZWN. Dat geeft ook aan dat weliswaar het interlokaal en het lokaal vervoer qua op brengsten toenamen, maar dat er een beetje de klad zit in het groeps- en het toervervoer. Die categorieën brachten respec tievelijk 6 en 17 procent min der op, al zijn het betrekkelijke geringe onderdelen van de ZWN-activiteiten. Scherpe concurrentie is de oorzaak van I de daling in deze sectoren. De investeringen van de ver- voersmaatschppij stegen in 1978 met 9 procent tot 1.990.00 0 gulden, terwijl de j totale exploitatiekosten om hoog gingen met 7 procent en in 1978 31.456.000 gulden be- droegen. De loon- en de pro- duktiekosten zijn de laatste jaren het sterkst gestegen. In een aan verscnillende ge- I bieden gewijd hoofdstukje wordt opgemerkt dat de stij ging van het aantal passagiers niet geldt in Zeeuwsch-Vlaan deren. Daar nam het aantal I zelfs af met 2,2 procent. Men I zoekt „enige verklaring" daar- I voor in het feit dat de bevol- I king in dat gebied nauwelijks I toenam in het verslagjaar. De ZWN hoopt dat een betere op zet van de dienstregeling ver- I betering zal brengen in de si- I tuatie. De maatschappij blijft kam- I pen met een aanzienlijk tekort I aan rijdens personeel. Hoewel I bet totaal aantal medewerkers I met 4 steeg tot 454 en het aan- 1 lal chauffeurs met 12 tot 300, I blijft het tekort groot. Alleen ai I door toepassing van een nieuw I normeringssysteem voor het I streekvervoer zijn 30 extra [chauffeurs nodig. Het perso- neelsverloop bij de ZWN was forig jaar te verwaarlozen. In 1 1978 werden in toaal 10 auto- bussen aangeschaft, 6 nieuwe CR 4 tweedehands. Het totale |ZWN-park bestaat nu uit 136 I bussen. DEN HAAG - Gemeenten in de provincie Zeeland krijgen bijna een miljoen gulden voor restauratie van waardevolle woonhuizen. De ministeries van CRM en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening hebben dit besloten. Profiteren van dit geld gaan de gemeenten Brouwershaven - Dreischor (f 180.000), Goes - Kloetinge (f 225.000), Kapelle - Wemeldinge (f 45.000), Middelburg (f 900.000), Vlissingen (f 180.000) en Zierikzee (f 337.500). Het gaat hier om een speciaal potje, beheerd door staatssecre taris Wallis de Vries en minister Beelaerts van Blokland. Voor 1979 is in totaal een bedrag van ruim 21 miljoen gulden beschik baar voor restauratie van woonhuizen met waarde als monument en beeldbepalende panden in beschermde stads- en dorpsge zichten. Voor 1979 gaat het op basis van door gemeenten inge diende plannen om 1043 panden. De toegekende bedragen laten onverlet andere subsidies van het ministerie van Volkshuisves ting en Ruimtelijke Ordening, provincie en gemeente. V Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN- De Arsenaalstraat in Terneuzen is alweer enkele weken het domein van stratemakers, die het wegdek vernieuwen. En als die er het bijltje bij neergooien, worden ze prompt afgelost door spelende jeugd uit de omgeving. Stapels bakstenen in de Arsenaalstraat. Een idealer omgeving om straatgevechten te spelen is nauwelijks denkbaar. En je bent ook nog een keer veilig afgeschermd voor auto's die anders het spelen op straat onmogelijk maken. DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND KANTOREN: Terneuzen, Nieuwstraat 9, 4531 CV Terneuzen, Postbus 145, 4530 AC Terneuzen 01150-17920 (4 lijnen), Hulst. Steenstraat 14, 4561 AS Hulst, 01140-3751 (3 lijnen), Goes, Klokstraat 1,4461 IK Goes, 01100-28030 (3 lijnen). KANTOORUREN: Maandag t/m vrijdag 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur. BUITEN KANTOORUREN: Advertentie-exploitatie: Breda, Maandag t/m vrijdag van 19.00-20.00 uur 076-222555. Zondag van 18.30-21.30 uur 076-222555. BEZORGKLACHTEN: Zeeuwsch-Vlaanderen 01140-4498, Midden-Zee land 01100-14944. SERVICEPUNTEN: Axel: Boekhandel Passage, Passage 13, Oostburg: Dhaenens, Burchstraat 11. Terneuzen: Superm. v.d. Velde, Winkelcentrum, Zuidpolder. HUIS AANSLUITINGEN: Redactie: Chef Zeeuwse redactie R.Th. van der Helm, Melkweg 40, Oost burg 01170-3370. Algemeen redacteur Zeeland en plv. chef drs. J. Bouw- mans, Zuidvlietstraat 73, Goes 01100-28138. Redacteur Midden-Zeeland G van Berkel, Voorburcht 37, Kapelle 01102-2320. Redacteur Terneuzen P. de Schipper, Noordstraat 45, Hoek 01154-1556. Redacteur West— Zeeuwsch-Vlaanderen/Kanaalzone: J. Jansen, Kwakkel 1, Zaamslag, 01153-1554. Redacteuren Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen:( Henk Postma, Walmolenstraat 12, Hulst 01140-4159. E. Verstraeten, Zoutestraat 57, Hulst, 01140-2748. Fotojournalist voor Zeeland: C.J. de Boer, Langs de Kreek 56, Terneuzen, 01150-13137 Sportredactie Zeeland: A. koomen, Zel- denrustlaan 1, Terneuzen, 01150-12941. Abonnementen-exploitatie: Inspecteur Zeeland W. Hendriks 01140-6317. Advertpntie-exploitatie: Inspecteur Zeeland C. Menu, 01150-95839 THOLEN/MIDDELBURG - Het Zeeuwse PvdA-Statenlid H. Venekamp uit Tholen vindt het eigenlijk te dol dat bij het vastlo pen van de Belgische binnenvaarttanker Simplon vorige week donderdag in de Eendracht gewacht is met het overpompen van de lading stookolie totdat de tanker feitelijk ging scheuren. Vol gens het Statenlid moet er een wettelijke maatregel komen waar bij verplicht wordt gesteld dat bij het vastlopen van schepen met milieuverontreinigende lading onmiddellijk tot overlading op een ander schip moet worden overgegaan. Het Zeeuwse PvdA-Staten- lid betoogt dit in vragen aan het dagelijks bestuur van de provincie Zeeland (Gedepu teerde Staten). Van dit dage lijkse provinciebestuur ver langt de heer Venekamp stap pen die de invoering van deze wettelijke verplichting bevor deren. Zoals bekend kwam er vori ge week ongeveer 400 ton stookolie in de Oosterschelde terecht als gevolg van het plooien en scheuren van de Simplon. De Belgische tanker liep 's morgens rond halfnegen vast op een zandplaat ter hoogte van het chemische be drijf General Electric in Ber gen op Zoom. Het was toen on geveer 1 uur na hoogwater. Door het zakken van het water kwamen boeg en achterschip steeds dieper te liggen, waar door het schip ging plooien en een scheur in de tanks ont stond. Pas op dat moment, al dus informaties van Statenlid Venekamp, werd een andere tanker opgeroepen om de la ding over te nemen. Er was in middels al wel drie uur ver streken. Juist door dit tijdver lies is volgens hem de meeste olie in de Oosterschelde te recht kunnen komen. Gedeputeerde Staten van Zeeland dienen bij de verant woordelijke minister van Ver keer en Waterstaat nog een tweede misstand aan de orde te stellen, betoogt de heer Vene kamp. In het betrokken gebied (Eendracht - Schelderijnka- naal - Oosterschelde) is Rijks waterstaat belast met de coör dinatie van maatregelen bij gebeurtenissen als met de Simplon. Rijkswaterstaat be schikt echter nog steeds niet zelf over materieel om inder daad ook adequaat te kunnen optreden hoewel de noodzaak daartoe al lang naar voren is gebracht. G.S. moeten de mi nister onder de aandacht bren gen dat aan deze misstand op korte termijn een eind moet komen, aldus PvdA-Statenlid Venekamp. Tenslotte wil het Statenlid een evaluatie van het oliebe strijdingsmiddel dat bij het ongeluk met de Simplon voor het eerst is toegepast. De toe passing was toevalligerwijs mogelijk omdat de sleepboten van Muller uit Terneuzen dit middel aan boord hadden. De heer Venekamp wil onderzocht zien of dit middel ter plaatse ook heeft geleid tot milieu-on vriendelijke bijwerkingen, bijvoorbeeld voor de nabijge legen oester- en mosselperce len. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN - De autobussen van de NV streekvervoer Zuid-West- Nederland (ZWN) moeten zo snel mogelijk worden uitgerust met mobilo foons. Alleen op die ma nier kan de kwaliteit van het openbaar vervoer in Zuid-West-Nederland worden gehandhaafd of verbeterd. Uitstekende ervaringen op dat gebied zijn opgedaan met de bussen die geregeld het sluizencomplex in Ter- neuzen passeren. Via de mobilofoon vernemen de chauffeurs wanneer de enige brug daarover (de andere werd aangevaren en blijft nog maanden defect) open- of dichtgaat en dat systeem werkt pri ma. Dat staat te lezen in het jaarverslag over 1978 van de ZWN. Er wordt daarin op gewezen dat de geo grafische gesteldheid van het vervoergebied en de vele verbindingen kwets bare elementen vormen voor een ongestoorde dienstuitvoering. (Van onze correspondente) BRESKENS - Het wordt een lange vakantie voor kleuterleidster J.M. de Hul ster uit Breskens. Evenals vele van haar collega's in den lande heeft ook zij de gele genheid aangegrepen om met vervroegd pensioen te gaan. Ze is nu 62 jaar en ze stopt er mee. „Omdat over het alge meen wordt gezegd, dat die laatste jaren voor je 65e de moeilijkste zijn", zegt ze, „ook, omdat de integratie kleuter-basisonderwijs wat meer van de grond begint te komen en je het dan toch niet af kunt maken. „En", somt ze als derde en zeker niet onbelangrijkste argument op, „om ruimte te maken voor een jongere gar de". Juffrouw de Hulster is een kleuterjuf van de oude stempel. Ze stond al hoog en breed als een meisje van zo'n jaar of vijftien voor de klas, toen ze eerst een cursus ging volgen over het vak als kleu teronderwijzers. „Ach, ik was altijd met kinderen be zig", zegt ze wat vertederd, „ik geloof dat het een buur man hier in Breskens was, die toen kwam vragen of ik niet eens een handje wilde komen helpen. Zo ging dat vroeger. Eerst heb ik hier in Breskens aan een school gewerkt en in 1942 ben ik in Groede geko men. Toen was het nog een bijzondere neutrale particu liere kleuterschool met één klas. Nu wordt het weer één klas", zegt ze wat spijtig, „tegelijk met mij vertrekt n.l. ook mevrouw G. Verhage- d'Hont uit Oostburg. Voor ons beiden komt mej. E. Beun uit Breskens terug, die het helemaal alleen moet gaan doen. Als die leerlingen- schaal nou maar eens wat kon zakken, dan konden het misschien weer twee klassen worden". Hoewel juffrouw de Hulster min of meer toe vallig het kleutervak is in gerold, heeft ze nooit aan haar keuze getwijfeld. „Ik heb het altijd heerlijk gevon den om met kinderen om te gaan", zegt ze. „Juist dat spontane in kinderen trekt me zo. Een kind houdt z n mond niet, hè? Die zegt het rustig als ik een jurk aan heb, die hij niet mooi vindt, 't Is allemaal nog zo puur en dat spreekt me zo aan". Er is in die 47 jaar natuurlijk ont zettend veel veranderd. „Er is veel verbeterd", vindt juf frouw de Hulster, „vroeger waren er echt nog bankjes. De kinderen zaten erin en ze bleven erin. Nu kunnen ze zich veel vrijer bewegen. Er is gelukkig ook steeds meer samenwerking gekomen tussen de drie lagere scholen in Groede en de kleuter school. Een volledige inte gratie zal natuurlijk niet in eens gaan maar bepaalde projecten kunnen al wel sa men worden gedaan". Vrijdag 6 juli, wordt het afscheid op school gevierd met de kinderen. Woensdag (vandaag) is het officiële ge deelte compleet met toespra ken, cadeaus en een drankje. Maar voor juffrouw De Hul ster is het afscheidsfeest met de 37 kinderen toch het be langrijkste. Lekker samen eten, spelletjes doen, de grabbelton induiken. „Je kent de meeste kinderen zo goed", zegt juffrouw de Hul ster, „omdat je vaak één van de ouders zelf nog in de klas hebt gehad. Het is vaak ge noeg gebeurd, dat zo'n vader met zijn zoontje aan de hand bij me kwam en me waar schuwde van: pas maar op, want het is een enorme duvel. Dan dacht ik altijd bij mij zelf: 't is wel goed, manneke, maar ik heb jou ook meege maakt als kleuter, 't Zal wel zo vader, zo zoon zijn". (Van een onzer verslaggevers) HEINKENSZAND - De ta rieven van de vuilnisstort plaats Midden-Zeeland wor den opgetrokken. De nieuwe tarieven gaan in op 1 januari 1980. Het bestuur van de ge meenschappelijke regeling vuilnisstortplaats Midden- Zeeland stelt de tariefsverho ging vast op zijn vergadering van maandag 23 juli om 10.00 uur in het gemeentehuis van Borsele te Heinkenszand. In 1978 heeft de vuilstort plaats in het Sloegebied in to taal 112.919 ton afval te ver werken gekregen. Voor 1980 verwacht men een stijging van het vmlaanbod van ruim 10 procent ten opzichte van 1978. Dit zou bij ongewijzigde tarie ven f 999.280 aan inkomsten hebben opgeleverd, maar met de voorgestelde tariefsverho ging f 1.022.821. De voorge stelde nieuwe tarieven zijn on der meer f 6,25 per ton mod der, f 9,30 per ton grond en zand, f 4,50 per ton puin, f 12,50 per ton as en poeder, f 9,30 per ton stedelijk afval en f 6,25 per ton agrarisch af val. MIDDELBURG - Gebrek aan zuurstof op wat grotere diepte is de oorzaak van de vissterfte die zich enkele we ken geleden heeft voorgedaan in het oostelijke deel van het Grevelingenmeer. Het gebrek aan zuurstof is voortgekomen uit de verversing van het Gre- velingenwater met Noordzee water, dat elke zomer gebeurt door het openzetten van de doorlaatsluis in de Brouwers- dam. De vissterfte in het Greve lingenmeer is overigens verre van dramatisch geweest vol gens deskundigen van het Delta Instituut voor Hydfo- biologisch Onderzoek in Yer- seke. Door het inlaten van vers Noordzeewater is er in het Grevelingenmeer sprake ge weest van lagen water met een verschillend zoutgehalte. Dit verhinderde dat zuurstof doordrong tot de diepere lagen water waardoor daar gebrek aan zuurstof ontstond. Rijks waterstaat vindt overigens de beslissing om de doorlaatsluis in de Brouwersdam in de zo mermaanden open te zetten nog steeds een juiste beslis sing. Ook zonder het inlaten van vers Noordzeewater had zich vissterfte kunnen voor doen, meent men daar. In af wachting van een definitieve beslissing of het Grevelingen- water zout moet blijven of zoet moet worden, blijft de door laatsluis in de Brouwersdam open. Vooruitzicht voor woens dag: droog en zonnig. Tempt raturen rond de twintig gra den. Vooruitzichten voor don derdag en vrijdag: aanvanke lijk droog en zonmg, later mo gelijk een bui. Middagtempe- raturen ongeveer 23 graden. DEN HAAG 3 juli (ANP) - De waterhoogten van dins dagmorgen, meegedeeld door Rijkswaterstaat: Konstanz 441 min 4, Rheinfelden 305 min 6, Maxau 543 min 9, Plochingen 125 onv., Mannheim 382 min 6, Steinbach 123 plus 1, Mainz 355 min 10, Bingen 215 min 7, Kaub 265 min 8, Trier 256 min 5, Koblenz 259 min 11, Keulen 243 min 7, Ruhrort 403 min 5, Lobith 1019 min 2, Panner- dense Kop 982 min 1, Nijme gen 814 min 5, IJsselköp 884 min 4, Eefde IJssel 420 min 6, Deventer 297 min 5, Katerveer - Spooldersluis 59 min 4, Borgharen 3835 min 9, Belfeld 1102 onv., Grave beneden de sluis 502 plus 22. Morgen donderdag 5 juli B. op Zoom 00.10 en 12.44 Hansweert 12.00 Terneuzen 11.31 en 24.00 Vlissingen 11.03 en 23.33 Wemeldinge 12.38

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 13