irtele
ZEELAND
BUM TWEE VlILJOEV
VOOR
RESTAIRATIE PA\DE\
Olie-overlast voorkome
Zij speelde met vader en zoon
ICietiteriixf
De Hylst
ir
ZWN:
iets
meer
passa
giers
in 1978
van
Zuurstof
gebrek
oorzaak
vissterfte
nstructeurs
STATENLID VRAAGT WETTELIJKE MAATREGELEN
Vuilstorten
Midden-
Zeeland
duurder
Zonnig
J A.S.
0 UUR
B Oudenbosch
rS-opleiding
3 werk voor u
Mobilofoons
in autobussen
waterstanden
hoogwater
A 66
3ie van de ap-
irktuigkundige-
monteurs.
che opleiding,
as.
■s, die u alles zullen
itures. Desgewenst
in worden vergoed,
afspraak voor een
Dultiplanl
litzendorganisatie
incern en is in Europa
iantaardige oliën, vetten
Idy. Sandial en Sun
i en meten van
garinesen
i het onder
nes.
gelijkwaardig,
teur enige
nhet einde van
rwaarden zoals
ng, gratis
ng in eigen
910, toestel 19
WOENSDAG 4 JULI 1979
r voor een constructeur
eau, met leidinggeven-
Periode 2 a 3 maan-
n tekenaar op MTS-ni-
eist. Periode ±3 maan-
ip Zoom een field-engi-
het berekenen van va-
lewenst. Periode 3 tot 6
Zoom een elektrotech-
/eau. Ervaring gewenst.
constructeurs machine-
varing gewenst. Lange
nentatieconstructeur op
op het gebied van elek-
)de.
of wilt solliciteren, neem
vestiging in Breda.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN - De NV
Streekvervoer Zuid-West-Ne
derland (ZWN), die met haar
bussen heel Zeeland en een
deel van Zuid-Holland be
strijkt, heeft vorig jaar op de
gewone lijndiensten meer
passagiers vervoerd dan in
1977. In dat jaar daalde de om
vang van het interlokaal ver
voer nog met 2,6 procent, vorig
jaar was er een lichte stijging
met 0,3 procent. De opbreng
sten stegen met 4 procent.
Dat blijkt uit het pas ge
publiceerde jaarverslag van de
ZWN. Dat geeft ook aan dat
weliswaar het interlokaal en
het lokaal vervoer qua op
brengsten toenamen, maar dat
er een beetje de klad zit in het
groeps- en het toervervoer. Die
categorieën brachten respec
tievelijk 6 en 17 procent min
der op, al zijn het betrekkelijke
geringe onderdelen van de
ZWN-activiteiten. Scherpe
concurrentie is de oorzaak van
I de daling in deze sectoren.
De investeringen van de ver-
voersmaatschppij stegen in
1978 met 9 procent tot
1.990.00 0 gulden, terwijl de
j totale exploitatiekosten om
hoog gingen met 7 procent en
in 1978 31.456.000 gulden be-
droegen. De loon- en de pro-
duktiekosten zijn de laatste
jaren het sterkst gestegen.
In een aan verscnillende ge-
I bieden gewijd hoofdstukje
wordt opgemerkt dat de stij
ging van het aantal passagiers
niet geldt in Zeeuwsch-Vlaan
deren. Daar nam het aantal
I zelfs af met 2,2 procent. Men
I zoekt „enige verklaring" daar-
I voor in het feit dat de bevol-
I king in dat gebied nauwelijks
I toenam in het verslagjaar. De
ZWN hoopt dat een betere op
zet van de dienstregeling ver-
I betering zal brengen in de si-
I tuatie.
De maatschappij blijft kam-
I pen met een aanzienlijk tekort
I aan rijdens personeel. Hoewel
I bet totaal aantal medewerkers
I met 4 steeg tot 454 en het aan-
1 lal chauffeurs met 12 tot 300,
I blijft het tekort groot. Alleen ai
I door toepassing van een nieuw
I normeringssysteem voor het
I streekvervoer zijn 30 extra
[chauffeurs nodig. Het perso-
neelsverloop bij de ZWN was
forig jaar te verwaarlozen. In
1 1978 werden in toaal 10 auto-
bussen aangeschaft, 6 nieuwe
CR 4 tweedehands. Het totale
|ZWN-park bestaat nu uit 136
I bussen.
DEN HAAG - Gemeenten in de provincie Zeeland krijgen
bijna een miljoen gulden voor restauratie van waardevolle
woonhuizen. De ministeries van CRM en Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening hebben dit besloten.
Profiteren van dit geld gaan de gemeenten Brouwershaven -
Dreischor (f 180.000), Goes - Kloetinge (f 225.000), Kapelle -
Wemeldinge (f 45.000), Middelburg (f 900.000), Vlissingen
(f 180.000) en Zierikzee (f 337.500).
Het gaat hier om een speciaal potje, beheerd door staatssecre
taris Wallis de Vries en minister Beelaerts van Blokland. Voor
1979 is in totaal een bedrag van ruim 21 miljoen gulden beschik
baar voor restauratie van woonhuizen met waarde als monument
en beeldbepalende panden in beschermde stads- en dorpsge
zichten. Voor 1979 gaat het op basis van door gemeenten inge
diende plannen om 1043 panden. De toegekende bedragen laten
onverlet andere subsidies van het ministerie van Volkshuisves
ting en Ruimtelijke Ordening, provincie en gemeente.
V
Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN- De Arsenaalstraat in Terneuzen is alweer enkele weken het domein van stratemakers, die het
wegdek vernieuwen. En als die er het bijltje bij neergooien, worden ze prompt afgelost door spelende jeugd uit
de omgeving.
Stapels bakstenen in de Arsenaalstraat. Een idealer omgeving om straatgevechten te spelen is nauwelijks
denkbaar. En je bent ook nog een keer veilig afgeschermd voor auto's die anders het spelen op straat onmogelijk
maken.
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
KANTOREN: Terneuzen, Nieuwstraat 9, 4531 CV Terneuzen, Postbus 145,
4530 AC Terneuzen 01150-17920 (4 lijnen), Hulst. Steenstraat 14, 4561 AS
Hulst, 01140-3751 (3 lijnen), Goes, Klokstraat 1,4461 IK Goes, 01100-28030
(3 lijnen).
KANTOORUREN: Maandag t/m vrijdag 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur.
BUITEN KANTOORUREN: Advertentie-exploitatie: Breda, Maandag t/m
vrijdag van 19.00-20.00 uur 076-222555. Zondag van 18.30-21.30 uur
076-222555.
BEZORGKLACHTEN: Zeeuwsch-Vlaanderen 01140-4498, Midden-Zee
land 01100-14944.
SERVICEPUNTEN: Axel: Boekhandel Passage, Passage 13, Oostburg:
Dhaenens, Burchstraat 11. Terneuzen: Superm. v.d. Velde, Winkelcentrum,
Zuidpolder.
HUIS AANSLUITINGEN:
Redactie: Chef Zeeuwse redactie R.Th. van der Helm, Melkweg 40, Oost
burg 01170-3370. Algemeen redacteur Zeeland en plv. chef drs. J. Bouw-
mans, Zuidvlietstraat 73, Goes 01100-28138. Redacteur Midden-Zeeland
G van Berkel, Voorburcht 37, Kapelle 01102-2320. Redacteur Terneuzen P.
de Schipper, Noordstraat 45, Hoek 01154-1556. Redacteur West—
Zeeuwsch-Vlaanderen/Kanaalzone: J. Jansen, Kwakkel 1, Zaamslag,
01153-1554. Redacteuren Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen:( Henk Postma,
Walmolenstraat 12, Hulst 01140-4159. E. Verstraeten, Zoutestraat 57,
Hulst, 01140-2748. Fotojournalist voor Zeeland: C.J. de Boer, Langs de
Kreek 56, Terneuzen, 01150-13137 Sportredactie Zeeland: A. koomen, Zel-
denrustlaan 1, Terneuzen, 01150-12941.
Abonnementen-exploitatie: Inspecteur Zeeland W. Hendriks 01140-6317.
Advertpntie-exploitatie: Inspecteur Zeeland C. Menu, 01150-95839
THOLEN/MIDDELBURG - Het Zeeuwse PvdA-Statenlid H.
Venekamp uit Tholen vindt het eigenlijk te dol dat bij het vastlo
pen van de Belgische binnenvaarttanker Simplon vorige week
donderdag in de Eendracht gewacht is met het overpompen van
de lading stookolie totdat de tanker feitelijk ging scheuren. Vol
gens het Statenlid moet er een wettelijke maatregel komen waar
bij verplicht wordt gesteld dat bij het vastlopen van schepen met
milieuverontreinigende lading onmiddellijk tot overlading op
een ander schip moet worden overgegaan.
Het Zeeuwse PvdA-Staten-
lid betoogt dit in vragen aan
het dagelijks bestuur van de
provincie Zeeland (Gedepu
teerde Staten). Van dit dage
lijkse provinciebestuur ver
langt de heer Venekamp stap
pen die de invoering van deze
wettelijke verplichting bevor
deren.
Zoals bekend kwam er vori
ge week ongeveer 400 ton
stookolie in de Oosterschelde
terecht als gevolg van het
plooien en scheuren van de
Simplon. De Belgische tanker
liep 's morgens rond halfnegen
vast op een zandplaat ter
hoogte van het chemische be
drijf General Electric in Ber
gen op Zoom. Het was toen on
geveer 1 uur na hoogwater.
Door het zakken van het water
kwamen boeg en achterschip
steeds dieper te liggen, waar
door het schip ging plooien en
een scheur in de tanks ont
stond. Pas op dat moment, al
dus informaties van Statenlid
Venekamp, werd een andere
tanker opgeroepen om de la
ding over te nemen. Er was in
middels al wel drie uur ver
streken. Juist door dit tijdver
lies is volgens hem de meeste
olie in de Oosterschelde te
recht kunnen komen.
Gedeputeerde Staten van
Zeeland dienen bij de verant
woordelijke minister van Ver
keer en Waterstaat nog een
tweede misstand aan de orde te
stellen, betoogt de heer Vene
kamp. In het betrokken gebied
(Eendracht - Schelderijnka-
naal - Oosterschelde) is Rijks
waterstaat belast met de coör
dinatie van maatregelen bij
gebeurtenissen als met de
Simplon. Rijkswaterstaat be
schikt echter nog steeds niet
zelf over materieel om inder
daad ook adequaat te kunnen
optreden hoewel de noodzaak
daartoe al lang naar voren is
gebracht. G.S. moeten de mi
nister onder de aandacht bren
gen dat aan deze misstand op
korte termijn een eind moet
komen, aldus PvdA-Statenlid
Venekamp.
Tenslotte wil het Statenlid
een evaluatie van het oliebe
strijdingsmiddel dat bij het
ongeluk met de Simplon voor
het eerst is toegepast. De toe
passing was toevalligerwijs
mogelijk omdat de sleepboten
van Muller uit Terneuzen dit
middel aan boord hadden. De
heer Venekamp wil onderzocht
zien of dit middel ter plaatse
ook heeft geleid tot milieu-on
vriendelijke bijwerkingen,
bijvoorbeeld voor de nabijge
legen oester- en mosselperce
len.
(Van een
onzer verslaggevers)
TERNEUZEN - De
autobussen van de NV
streekvervoer Zuid-West-
Nederland (ZWN) moeten
zo snel mogelijk worden
uitgerust met mobilo
foons. Alleen op die ma
nier kan de kwaliteit van
het openbaar vervoer in
Zuid-West-Nederland
worden gehandhaafd of
verbeterd. Uitstekende
ervaringen op dat gebied
zijn opgedaan met de
bussen die geregeld het
sluizencomplex in Ter-
neuzen passeren. Via de
mobilofoon vernemen de
chauffeurs wanneer de
enige brug daarover (de
andere werd aangevaren
en blijft nog maanden
defect) open- of dichtgaat
en dat systeem werkt pri
ma.
Dat staat te lezen in het
jaarverslag over 1978 van
de ZWN. Er wordt daarin
op gewezen dat de geo
grafische gesteldheid van
het vervoergebied en de
vele verbindingen kwets
bare elementen vormen
voor een ongestoorde
dienstuitvoering.
(Van onze correspondente)
BRESKENS - Het wordt
een lange vakantie voor
kleuterleidster J.M. de Hul
ster uit Breskens. Evenals
vele van haar collega's in den
lande heeft ook zij de gele
genheid aangegrepen om met
vervroegd pensioen te gaan.
Ze is nu 62 jaar en ze stopt er
mee. „Omdat over het alge
meen wordt gezegd, dat die
laatste jaren voor je 65e de
moeilijkste zijn", zegt ze,
„ook, omdat de integratie
kleuter-basisonderwijs wat
meer van de grond begint te
komen en je het dan toch niet
af kunt maken.
„En", somt ze als derde en
zeker niet onbelangrijkste
argument op, „om ruimte te
maken voor een jongere gar
de". Juffrouw de Hulster is
een kleuterjuf van de oude
stempel. Ze stond al hoog en
breed als een meisje van zo'n
jaar of vijftien voor de klas,
toen ze eerst een cursus ging
volgen over het vak als kleu
teronderwijzers. „Ach, ik
was altijd met kinderen be
zig", zegt ze wat vertederd,
„ik geloof dat het een buur
man hier in Breskens was, die
toen kwam vragen of ik niet
eens een handje wilde komen
helpen. Zo ging dat vroeger.
Eerst heb ik hier in Breskens
aan een school gewerkt en in
1942 ben ik in Groede geko
men. Toen was het nog een
bijzondere neutrale particu
liere kleuterschool met één
klas. Nu wordt het weer één
klas", zegt ze wat spijtig,
„tegelijk met mij vertrekt n.l.
ook mevrouw G. Verhage-
d'Hont uit Oostburg. Voor
ons beiden komt mej. E. Beun
uit Breskens terug, die het
helemaal alleen moet gaan
doen. Als die leerlingen-
schaal nou maar eens wat
kon zakken, dan konden het
misschien weer twee klassen
worden". Hoewel juffrouw
de Hulster min of meer toe
vallig het kleutervak is in
gerold, heeft ze nooit aan
haar keuze getwijfeld. „Ik
heb het altijd heerlijk gevon
den om met kinderen om te
gaan", zegt ze. „Juist dat
spontane in kinderen trekt
me zo.
Een kind houdt z n
mond niet, hè? Die zegt het
rustig als ik een jurk aan heb,
die hij niet mooi vindt, 't Is
allemaal nog zo puur en dat
spreekt me zo aan". Er is in
die 47 jaar natuurlijk ont
zettend veel veranderd. „Er
is veel verbeterd", vindt juf
frouw de Hulster, „vroeger
waren er echt nog bankjes.
De kinderen zaten erin en ze
bleven erin. Nu kunnen ze
zich veel vrijer bewegen. Er
is gelukkig ook steeds meer
samenwerking gekomen
tussen de drie lagere scholen
in Groede en de kleuter
school. Een volledige inte
gratie zal natuurlijk niet in
eens gaan maar bepaalde
projecten kunnen al wel sa
men worden gedaan".
Vrijdag 6 juli, wordt het
afscheid op school gevierd
met de kinderen. Woensdag
(vandaag) is het officiële ge
deelte compleet met toespra
ken, cadeaus en een drankje.
Maar voor juffrouw De Hul
ster is het afscheidsfeest met
de 37 kinderen toch het be
langrijkste. Lekker samen
eten, spelletjes doen, de
grabbelton induiken. „Je
kent de meeste kinderen zo
goed", zegt juffrouw de Hul
ster, „omdat je vaak één van
de ouders zelf nog in de klas
hebt gehad. Het is vaak ge
noeg gebeurd, dat zo'n vader
met zijn zoontje aan de hand
bij me kwam en me waar
schuwde van: pas maar op,
want het is een enorme duvel.
Dan dacht ik altijd bij mij
zelf: 't is wel goed, manneke,
maar ik heb jou ook meege
maakt als kleuter, 't Zal wel
zo vader, zo zoon zijn".
(Van een onzer verslaggevers)
HEINKENSZAND - De ta
rieven van de vuilnisstort
plaats Midden-Zeeland wor
den opgetrokken. De nieuwe
tarieven gaan in op 1 januari
1980. Het bestuur van de ge
meenschappelijke regeling
vuilnisstortplaats Midden-
Zeeland stelt de tariefsverho
ging vast op zijn vergadering
van maandag 23 juli om 10.00
uur in het gemeentehuis van
Borsele te Heinkenszand.
In 1978 heeft de vuilstort
plaats in het Sloegebied in to
taal 112.919 ton afval te ver
werken gekregen. Voor 1980
verwacht men een stijging van
het vmlaanbod van ruim 10
procent ten opzichte van 1978.
Dit zou bij ongewijzigde tarie
ven f 999.280 aan inkomsten
hebben opgeleverd, maar met
de voorgestelde tariefsverho
ging f 1.022.821. De voorge
stelde nieuwe tarieven zijn on
der meer f 6,25 per ton mod
der, f 9,30 per ton grond en
zand, f 4,50 per ton puin,
f 12,50 per ton as en poeder,
f 9,30 per ton stedelijk afval
en f 6,25 per ton agrarisch af
val.
MIDDELBURG - Gebrek
aan zuurstof op wat grotere
diepte is de oorzaak van de
vissterfte die zich enkele we
ken geleden heeft voorgedaan
in het oostelijke deel van het
Grevelingenmeer. Het gebrek
aan zuurstof is voortgekomen
uit de verversing van het Gre-
velingenwater met Noordzee
water, dat elke zomer gebeurt
door het openzetten van de
doorlaatsluis in de Brouwers-
dam.
De vissterfte in het Greve
lingenmeer is overigens verre
van dramatisch geweest vol
gens deskundigen van het
Delta Instituut voor Hydfo-
biologisch Onderzoek in Yer-
seke. Door het inlaten van vers
Noordzeewater is er in het
Grevelingenmeer sprake ge
weest van lagen water met een
verschillend zoutgehalte. Dit
verhinderde dat zuurstof
doordrong tot de diepere lagen
water waardoor daar gebrek
aan zuurstof ontstond. Rijks
waterstaat vindt overigens de
beslissing om de doorlaatsluis
in de Brouwersdam in de zo
mermaanden open te zetten
nog steeds een juiste beslis
sing. Ook zonder het inlaten
van vers Noordzeewater had
zich vissterfte kunnen voor
doen, meent men daar. In af
wachting van een definitieve
beslissing of het Grevelingen-
water zout moet blijven of zoet
moet worden, blijft de door
laatsluis in de Brouwersdam
open.
Vooruitzicht voor woens
dag: droog en zonnig. Tempt
raturen rond de twintig gra
den.
Vooruitzichten voor don
derdag en vrijdag: aanvanke
lijk droog en zonmg, later mo
gelijk een bui. Middagtempe-
raturen ongeveer 23 graden.
DEN HAAG 3 juli (ANP) -
De waterhoogten van dins
dagmorgen, meegedeeld door
Rijkswaterstaat: Konstanz 441
min 4, Rheinfelden 305 min 6,
Maxau 543 min 9, Plochingen
125 onv., Mannheim 382 min 6,
Steinbach 123 plus 1, Mainz
355 min 10, Bingen 215 min 7,
Kaub 265 min 8, Trier 256 min
5, Koblenz 259 min 11, Keulen
243 min 7, Ruhrort 403 min 5,
Lobith 1019 min 2, Panner-
dense Kop 982 min 1, Nijme
gen 814 min 5, IJsselköp 884
min 4, Eefde IJssel 420 min 6,
Deventer 297 min 5, Katerveer
- Spooldersluis 59 min 4,
Borgharen 3835 min 9, Belfeld
1102 onv., Grave beneden de
sluis 502 plus 22.
Morgen donderdag 5 juli
B. op Zoom 00.10 en 12.44
Hansweert 12.00
Terneuzen 11.31 en 24.00
Vlissingen 11.03 en 23.33
Wemeldinge 12.38