meer actie
Doorbijters vegen
800 kerncentrales
van de tekentafel
Iflen WfULTu BI schot van de begin vorige week overleden Amerikaanse
filmster John Wayne. Op deze plaats, een heuvel die uitkijkt
op huize Wayne in Newport Beach in Californië, werd de
acteur vrijdagmorgen in alle vroegte en in aanwezigheid
malleen naaste familieleden begraven. Het graf van John
Wayne zal geen steen dragen.
Lek
sraad
veging
Maasland popfestival in Oss
Zarah Leander
naar huis
1 z
Proces
te kunsti
te keur
Overleven
4 x Kunst
Lyrisch
Dwingend
Laatste rustplaats
it is uw
Samenstelling: Eugene loomans en Dirk Vellenga
DOCUMENTAIR DRAMA VANAVOND OP TV
Mysterieus
Chaos
1 Gratis popmuziek in Waalwijk
DE STEM VAN WOENSDAG 20 JUNI 1979
da 18 45 w Texel r
a, Alamak 18 ïjfj
nr Sousse, AmersfoortT
rcelona, Bilderdijk 19J
rdam, Dosina 19 vn rJ
da nr Mexico, dw1
19 vn Dordrecht nrVJ
h, Esso Bonaire 18 2004
lah nr Dubai, Esso Ju,
18 90 ono Mogadisej0l
Tanura, Esso Nedery
0 o St. Helena nr Baht'j
enia 18 vn Venetië nrM
Kylix 19 te Stanll
iegracht pass 19 Dovet|
ir, Macoma 18 7501
chi nr Landsend,
im pass 19 Lizard nrRl
im, Nedlloyd Agulhasl
mw Kaapstad nr DouaJ
loyd Freedtown 19 3
Caledonia nr CagayJ
loyd Korea 17 vn Singl
nr Port Louis, NedlloJ
e 18 57 zw JeddahnrSud
iloyd Loire 18 te Suez, oj
19 vn Piney Point nr NJ
Reazengracht 19 te Gdi
Seatrain Amsterdam 18 j
erdam nr Bremershava
;elgracht pass 19 LipajaJ
nar, Sliedrecht 18 6 50 J
tmaribo nr St. Croix.
M\, De grond onder dit bloemstuk bevat het stoffelijk over-
erik. dollar 2,02-2,
;else pond4,23-4,
gische frank6,48-6,
tse mark 108,50-lii'
iaanse lire 23,50-26,,
tugese escudo 4,00-5,j
ïadese dollar 1,72-1 —^5,
nse frank 46,25.49M)P TT4 1JE
its. frank 120,50-123,-» -*
eedse kroon 46,50-49,1
irse kroon 39,00-421
:nse kroon 37,00-40,
it. schilling 14,81-15,]
lanse peseta 3,02-3
ekse drachme 5,10-6,j
se mark 51,00-54]
gosl. dinar 9,65-11
>innenland)
Nationale Ziekenhuisrs
gemene vergadering vand
akbe weging en met named
de bezuinigingsplannen vd
te lijf gaat, is volgens i
oepen tot acties, waarondj
rg ernstig in gevaar te brei
hoe kort ook, tast de huil
verstoren het klimaat in'
rs. Overigens kregen ook
keraars een veeg uit de paj
zorgen om hun financitj
1 de patiënt.
niddeld met 55.000 person
e. Deze toename ging ongj
op bij mannen env rouw'j
hadden de mannen op n
1 forse voorsprong. Vaa"
ie-standpunt bekeken noffl
ïn belangrijke conclusie, mj
ïg in het aantal actievenzifl
vrouwen voordoet.
I
I
I
I
I
I
I
B
I
I
I
I
B
I
B
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
B
fl
B
B
B
B
Het ongelooflijke maar ware verhaal van twee
doorbijters die 800 geplande kerncentrales van de te
kentafel veegde. Zo kan het documentaire drama om
schreven worden dat de NOS vanavond uitzendt (Ned.
1, 20.00 uur). „Krachtstrijd" heeft de NOS het spel
genoemd, een wat te letterlijke vertaling van „Power
Struggle". Hoofdpersonen zijn de Amerikaanse advo
caat Myron Cherry en vooral Dan Ford, een econoom,
die ontdekken dat de gevaren van door water gekoelde
kerncentrales veel en veel groter zijn dan officieel mee
gedeeld wordt. Rapporten worden verdonkeremaand,
deskundigen houden hun mond of worden onder druk
gezet.
Ford en Cherry slagen er
echter in een aantal hoorzit
tingen af te dwingen over
kernenergie en via hulp van
buiten dringen ze steeds
dieper door in de clan be
langhebbenden die de bouw
van kerncentrales koste wat
kost erdoor willen drukken.
Het verhaal is gebaseerd op
de verslagen van de in totaal
bijna zeven maanden duren
de hoorzittingen. Die hoor
zittingen-al in '72 gehouden
- schijnen in de States nau
welijks enige aandacht ge
kregen te hebben. Het spel is
dan ook van de Engelse
commerciële televisiemaat
schappij Granada. Vakwerk
derhalve.
Ford en zijn medestrijder
krijgen hun informatie op
een nogal mysterieuze ma
nier. Wellicht is daarbij wat
Econoom Dan Ford (links) en zijn medestrijder Myron
Cherry overleggen tijdens een van de hoorzittingen.
De rol van advocaat
Myron Cherry wordt ge
speeld door Murray Salem.
Hij had ook een rol in Holo
caust.
verzonnen. Ze hebben een
tipgever wiens naam nooit
bekend geworden is, een ver
dere onbekende belt dat ze
bij een benzinestation een
geheim rapport kunnen vin
den, in een vuilnisbak en een
tweede rapport wordt door
een raam in hun kantoor ge
gooid. Het resultaat is in elk
geval dat de machtigste man
van het Amerikaanse kern
programma, Milton Shaw,
moet aftreden, de AEC (Ato
mic Energy Commission)
ontbonden wordt en dat er
van de geplande 1000 cen
trales slechts 200 doorgaan.
Een boeiend verhaal, maar
de kijker zal zich afvragen
wat de relatie met Nederland
is. We hebben twee water
kerncentrales, er zijn er ooit
nog drie gepland, maar het is
onzeker of die er komen.
Heeft daar ook één machtig
man over te beslissen? Dat is
ondenkbaar. De situatie hier
is niet te vergelijken met die
in Amerika. Wij hebben geen
industrieën die sterk afhan
kelijk zijn van kerncentrales.
In Amerika wel: Westing-
house, Babcock Wilcox en
in iets mindere mate General
Electric. Bovendien zijn de
elektriciteitsmaatschappijen
in Amerika vrijwel allemaal
particulier bezit.
Onze energiebedrijven en
elektriciteitsmaatschappijen
zijn overheidsinstellingen.
Van ons allemaal als het wa
re. Dat betekent niet zegt
Pieter Lammers van het
Landelijk Energie Komité
(LEK) dat het gedemocrati
seerde instellingen zijn. „De
consument heeft niets te
vertellen en dat willen we
veranderen. Er moet echte
inspraak komen".
En als dat niet op een nor
male manier lukt, dan des
noods door dwang suggereert
Jan van Arkel van de
Utrechtse actiegroep Stro
halm in een recent boekje
over kernenergie. Hij wijst
erop dat de energiebedrijven
sterk afhankelijk zijn van de
medewerking van het
pubhek. Vanwege de auto
matische afschrijving van de
energienota's. „Ze kunnen
gedwongen worden", schrijft
van Arkel, „tot een meer
maatschappelijke opstelling
door hen aan te pakken in
hun eigen bureaucratische
zwakte: de betaling van de
elektriciteit". Als de auto
matische overschrijvingen
massaal stopgezet worden en
honderdduizenden tenslotte
de nota's constant - en liefst
elke maand - gaan betalen,
ontstaat er een gigantische
chaos. Dan zullen de
stroomleveranciers mis
schien moeten concluderen:
„Atoomenergie? Nee, be
dankt".
WIM KUIPERS
I
B
fl
B
B
fl
B
fl
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
fl
B
B
B
fl
fl
fl
B
B
B
B
fl
fl
fl
B
I
B
fl
B
B
Frank Sinatra heft het glas op de Italiaanse regering,
die zo vriendelijk is geweest deze Amerikaan van Ita
liaanse afkomst de hoogst mogelijke Italiaanse onder
scheiding toe te kennen. De „Grande Ufficiale dell' Or-
iine al Merito della Republica Italiana", het ding dat
zich op Sinatra's stropdas bevindt, werd hem toegekend
voor zijn goede werk op het gebied van de verstandhou-
ding tussen Italië en de V.S..
gLiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^
1 O nder de naam Poppos wordt zaterdag 23 juni in het
sportpark De Rusheuvel in Oss het eerste Maaslandpopfesti-
val gehouden. Vanaf halfelf 's ochtends treden achtereenvol-
gens op Bintangs, Vitesse, Sweet d'Buster, Normaal, Partner,
de Engelse rockgroep Eyes, Massada, de Duitse symfonische
S rockgroep Eloy en als laaste het Nederlands-Duitse koppel
Herman Brood en Nina Hagen. De optredens zullen elk onge-
veer een uur duren. Kaartjes voor dit festival ksoten 22.50
in de voorverkoop (VW-theaterbespreekbureaus) en 25.-
op de dag van het festival. Iets dichter in de buurt en wel in
Waalwijk vindt zondagmiddag 24 juni vanaf 12 uur 's mid-
dags Wammus '7 9 plaats. Dit gratis popfestival wordt gehou-
den aan de Vijverlaan. Daar zijn onder meer te zien Tapes,
Houseband, Turbo, Sail Joia en niemand minder dan Ray-
mond van het Groenewoud en zijn Centimeters, het beste wat
H de Benelux aan rockmuziek te bieden heeft.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiMHiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiW.
arah Leander, de Zweedse filmster en zangeres die vooral
in de jaren dertig en veertig beroemd was om haar films als „Zu
neuen Ufern", „Die grosse Liebe" en „Das Herz der Königin" en
chansons als „Gebundene Hande", „Ich steh' im Regen" en „Der
Wind hat mir ein Lied erzahlt", keert binnenkort naar haar huis
in Lönö bij Norrköping terug.
Volgens het dagblad „Expressen" in Stockholm van vorige
week maakt Zarah Leander het weer uitstekend, zij het dat zij
nog aan een rolstoel gekluisterd is.
De filmster en zangeres werd op 10 oktober van het vorig jaar
getroffen door een hersenbloeding. Na het ziekenhuis kuurde ze
na in Saltsjöbaden bij Stockholm. In die tijd heeft zij foto's
uitgekozen voor een nieuwe druk van haar memoires, die in de
herfst uitkomt.
Nade oorlog slaagde Zarah Leander er in 1958 in een geslaagde
comeback te maken met de musical „Madame Scandaleuse" in
Wenen, Hamburg en Berlijn.
I ktttln war; Werkwijzen in textiel, Textielmuseum Tilburg.
I wlwd Heftt. Boymans Van Beunirtgen, Rotterdam
Iuit Breda, Beyerd, Breda.
I Corneiie, Galerie Kokon, Tilburg
I villyafie Ben Aalbers, Zeeuws Kunstenaarscentrum, Middelburg.
- Op de Amsterdamse eff
n weinig handel. De dolla
1 Street moest achteruit.
;er. De overige sectoren,iL
fden zich beter. Van de i"
erloop van de KLM hed P J
penden 2 hoger op '5j
nder de 100-grens tot
trs en het weer opheffen
1C-10 ten spijt. De omze
öp 141,80. Hoogovens
Bi] de andere international
ee dubbeltjes. ff
ogen geide 1 terug op r P 5)
1,50 winst boeken °p verJ
elen noteerden nagen°e& ze
yd leed een koersverlies
or waren er geen veraS^jJ 3
wist zich nu te handha v j
n liep mee in de g°ede s J
andelen. De staatsfondsen
gatielening van Akzo kwa111
t stand. tnor ee|
Noord, in het nieuws ^as(
order voor twee sc^iePf?'u?os k'
k k]«!n en v°lwassenen zich
koMn. Dat daarbii "iets
j ik is blijkt uit de dia-
bij dit werk wordt
P«;r, Aheen al om wat Dé
met haar lappen aan
verl°<
|i1 TILBURG - Textielmuseum
jGasthuisring 23. Maandag t/m
lag van 10-17 uur. Zater-
Jen zondag van 14-17 uur.
Maandagavond van 19-22 uur.
I "erkwijzen in textiel tot en
I "dl juli.
Het textielmuseum valt van
I®e uiterste in het andere;
IJ® de tentoonstelling over
loftuitingen van Brugge voor
r'ereen gemakkelijk toegan-
l'Ujk, ditmaal moet het
JPubliek heel wat meer moeite
r*®°m geboeid te worden. De
|9»oedkundige taak van het
l'Jseum wordt duidelijk on-
■Wtreept met deze tentoon-
fling van zes Nederlandse
anstenaars, die ieder op hun
11® wijze iets in textiel zien.
■^Procesmatig bezig zijn is
liii 'e' kunstvormen iets
L volop in de belangstelling
lat Dezes in het textielmu-
Liorv''n °°k °P deze wijze be-
gegeven leverde behal-
boeiende ook een vera-
I py tentoonstelling op
IJ™' hier uitdrukkelijk af-
LK wordt genomen van de
(.'"'kelijke uitingen van
I kunst.
1 an Marinus Boezem is er
een videofilm over een
in dat een kamer afsluit
oor de wind wordt bewo-
„hotfilmpje duurt 13 mi-
van het kijken er-
I, 'het alsmaar textiele gol-
Ikoo en' werd 'h behalve en-
]%?S' °°k enigszins
Ik, ten ervaring die je nu
1% .'rect denkt te krijgen in
e*tielmuseum...Erg en-
|te'ast hen ik ook over het
(haakt V8n Sain- Ze
Vt)i
f 19,50 Audet moest
ekertngsfondsen gingen
1,30 tot l°8.2£,eAnaeV>a!l
-van der Grinten, Kiene,
eigenlijk maar weinig- 24<j]
hoog tot een biedkoers v ten
herstel op 69 en
162.
in
P
J tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
creatieve explosies verwekt,
zou iedereen die met textiel
bezig is moeten gaan kijken.
Loes van der Horst hangt
haar eenvoudig geweven lap
pen niet om mensen maar over
een lijntje. Ze laat daarbij zien
dat het steeds weer vouwen en
hangen van een en dezelfde
lap, alsmaar nieuwe beelden
geeft.
Harry Boom roept heel wat
meer emotie op met zijn dia
reeks van een performance
waarin hij kiekeboe speelt on
der een grote zwarte lap. Bo
vendien smeert hij zijn gezicht
in met zwarte troep. Op dat
insmeren is hij verder doorge
gaan. De intensiteit van zijn
werk zit hem in het zwart.
Zwarte zijde wordt alles om
hullend met zwarte verf afge
dekt. Een wit masker kreeg een
zwart voorhangsel. De zwoele
magiek hangt trillend in de
lucht in dit hoekje.
Tegengesteld aan deze zware
sfeer is het koele „ontwerp van
een tapijt" van Diek "Zwieg-
man. Dit proces dat liniair op
papier begint en ook door dia's
wordt duideüjk gemaakt geeft
weer veel meer objectieve in
formatie. Ook de rekenkundi
ge reeks van Christina Linaris-
Coridou, die zij op video en in
textiel vastlegde, geeft een vi
sie die heel afstandelijk, wel
onderzoekend, te ervaren is.
De begeleidende brochure over
de jonge geschiedenis van het
proces in de kunst is zeker de
moeite van aanschaffen
waard.
LIA ROOSE
Acht schilderijen van Ri
chard Hefti. Boymans Van
Beuningen, Mathenesserlaan
18-20 in Rotterdam. Geopend:
dagelijks 10-17 en zondag
11-17 uur (tot 1 juli).
In de aanwinstenzaal van
het oude gebouw bevinden zich
acht aaneengesloten staande
doeken, samen vormend een
achthoek waarbinnen de be
zoeker zich kan ophouden.
Hefti heeft een tijdlang binnen
de nog onbeschilderde acht
hoekige ruimte geleefd en zich
aldus geïsoleerd van de bui
tenwereld alvorens hij de lege
vlekken begon te schilderen.
Dit gebeurde met behulp van
de wisselende emoties, die tij
dens het isolement bij hem op
kwamen; rustig, driftig, al lo
pend of stilstaand vulde hij
met kwasten, handen en soms
zijn lichaam de acht vlakken
met verf. Zo ontstond een „li
chaamsschilderij", dat de toe
schouwer wellicht niet als zo
danig zal ondergaan als hij ook
niet de video-opnamen bekijkt,
die een weergave zijn van het
proces van het schilderen. De
videoband wordt op een tv-
toestel naast het kabinet afge
draaid.
De 43-jarige Hefti, van oor
sprong binnenhuisarchitect uit
Enschede, die thans in Am
sterdam woont en werkt en
zich samen met Nan Hoover
bezighoudt met de analyse van
kunstvormen, heeft niet alleen
getracht het door hem gevoel
de isolement te doorbreken
door zich in verf te uiten, maar
ook probeerde hij het licht, dat
van plaats en intensiteit ver
anderde, te volgen en vast te
leggen. Uiteindelijk kreeg de
„kamer" het uiterlijk zoals dat
in het Boymans-kabinet zich
manifesteert: een ondergrond
van grijze en daaroverheen
witte verf, die hier en daar dik
is opgebracht. Over de wand
van doeken lopen dunne hori
zontale gele strepen, terwijl
enkele diepblauwe vegen de af
sluiting vormen van Hefti's
rondgang.
Een ondanks de emoties
waarmee het tot stand kwam,
koel schilderij(en), dat de be
zoeker nauwelijks zal beroe
ren. Hefti: „Het is een soort van
overleven. Ik creëer eigenlijk
een muur om me heen tussen
mezelf en de buitenwereld. De
ze isolatie geeft me rust en te
vens - door de leegheid - de
concentratie om te kunnen
werken. Voordat ik deze
ruimte bouwde, miste ik die
concentratie, kon ik deze niet
zó voelen. Wel door korte mo
menten o.a. door de natuur in
te gaan, maar eenmaal terug in
de stad verloor ik mezelf."
Werk dus van een stadsmens,
die noch de drukte van de me
tropool noch de rust van de
natuur meer als inspiratie kan
(en wil?) gebruiken. Hij is
overgeleverd aan de momen
tane emoties tijdens het schil
deren zelf - het niet-construe-
rend werken met verf waar
uit abstracties tevoorschijn
komen, die meer naar het
schilderen als ambacht op
zichzelf verwijzen dan naar die
emoties.
MARJAN MES
Kunst uit Breda. De Beyerd,
Boschstraat 22, Breda, Open:
dinsdag tot en met zaterdag
10-17 uur en zondag van 13-17
uur (tot 1 juli).
Hoewel de titel een beetje
misleidend is (één van de ex
posanten woont in Breda), zou
de titel „Weer kunst in Breda"
wat dichter bij de waarheid
liggen. Althans wat betreft De
Beyerd; wat toch het officiële
kunstgebouw in deze stad is.
We kunnen er beschaamd gaan
kijken. Maar Breda schaamt
zich nog niet zo hard als het op
beeldende kunst aankomt.
Toen ik er was bleef het er erg
Vermenging van invloed en
creatief gebruik.
Calligrafie van Ben Aalbers
leeg. Toch is dit geen expositie
om je voor te schamen. Het is
zelfs een erg aardige tentoon
stelling, ook al is dan niet alles
van de bovenste plank.
Tiddo Nieboer uit Woudri-
chem vervaardigt objecten uit
lindehout, perspex en roestvrij
staal. Ze spreken van een spel
met ruimte en constructie, met
gesloten en open vormen, met
doorkijkjes en afsluitingen. De
daarmee verwante grafische
bladen versimpelen dit con
structieve denken tot eindelo
ze varianten. Het fijnzinnig
materiaalgebruik valt daarbij
op. De kleinere objecten blij
ven naar mijn gevoel wat te
veel in het maquette-achtige
hangen. De grotere vormen
getuigen van een monumenta
liteit die wellicht nog verder
uit te bouwen is.
De keramiek van Hans Gil
les uit Terheijden vertelt van
een ontwikkeling: van ge-
bruikskeramiek naar „vrije
vormen". De band met zijn
pottendraaiersvak is (nog)
aanwezig en geeft aan kiem- en
groei-objecten een eigen ka
rakter. Daar waar deze relatie
het sterkst is boeien mij zijn
wat fallische groeisels het
meest; in de w at meer afgeleide
vormen is er terecht een
groepsopstelling gemaakt.
Klei en glazuur zijn veelal zeer
aards gebleven, waardoor het
materiaal op een fijne manier
dicht bij de vormgeving blijft.
De metaalplastieken van
Thijs Derks uit Breda zijn rit
misch constructief. De vier
kante vormen, met hier en daar
een insnede, waarop op een
strakke manier pijpen zijn ge
last en plakt, laten mij denken
aan het machinepark waarin
onze maatschappij leeft; be
wustwordingsobjecten van de
typische schoonheid die daarin
te onderscheiden valt en in de
ze objecten wordt geëlimi
neerd.
Jac van der Smissen uit Le
pelstraat heeft zeventien
schilderijen opgehangen. Het
valt op dat ze worden inge
deeld in twee maten, die dan
allen respectievelijk 2500 en
5000 kosten. De schilder
vertrekt vanuit het figuratieve
en abstraheert door tegen
draadse bewegingen, rond en
vierkant, tot nieuwe ruimtelij
ke situaties. Het resultaat is
nogal decoratief en zwak ge
coördineerd. In de grotere
maten heeft dat soms wel een
bepaalde charme, maar inhou
delijk raakt het me niet. Bij de
materiaalbehandeling zet ik
vraagtekens bij de spuitbus en
andere methodieken.
HENK EGBERS
Etsen en litho's van Cor-
neille. Galerie Kokon, Nieuw-
landstraat 17, Tilburg. Ge
opend: dinsdag tot en met za
terdag van 12.00 tot 18.00 uur
(Tot 8 juli).
Corneille heeft enige tijd
geleden een periode gehad,
waarin hij op een andere ma
nier werkte, zich anders uit
drukte dan voorheen. Gedu
rende deze periode gebruikte
Corneille rustige kleuren en,
waarschijnlijk als tegenhan
ger, tamelijk complexe compo
sities. Galerie Kokon heeft en
kele litho's en etsen uit deze
tijd geëxposeerd.
Het merendeel van het ten
toongestelde is recenter: veel
van de bladen zijn in '78 ver
vaardigd. De zojuist versche
nen grafiekmap Vertige de
loeil" - bestaande uit vierkleu
renlitho's - is zelfs van '79.
Al metal kun je tot fijne ver
gelijkingen komen. Corneille
heeft namelijk, getuige althans
de laatste werken, die „rustige
periode achter zich gelaten en
werkt hij weer met min of meer
dezelfde vormentaal als voor
heen. Wat dzis inhoudt, dat hij
wederom die bekende warme,
contrasterende kleuren ge
bruikt en dat de lijnvoering erg
direct en spanningsvol is. Toch
zijn er enkele facetten uit
voornoemde tijd, die Corneille
in zijn laatste grafiek heeft in
gepast. De lijnvoering name
lijk is nog steeds vitaal te noe
men, maar momenteel ge
bruikt hij de - vaak zwarte -
lijnen meer en meer als een
zelfstandig onderdeel binnen
het hele blad en, is de soepele
vorm die het omkadert, steeds
in een iets andere gedaante te
rug te vinden. Ook gebruikt
hij, meer als vroeger, vaak de
zelfde, herkenbare onderwer
pen (bloemen, vogels, de zon,
vrouwen), die - zo lijkt het-als
een soort uitgangspunt voor
elk blad worden gebruikt. Je
zou kunnen stellen dat Cor
neille zich steeds meer dista-
nieert van het abstract expres
sionisme en dat hij zich nu in
een meer herkenbare wereld
verplaatst. Vergelijkingen met
andere Cobraleden, zoals bij
voorbeeld Appel of Alechinsky
laten zien, dat Corneille nog
steeds de meest lyrische verte
genwoordiger van deze groep
genoemd kan worden. Met
name zijn laatste kleurenli
tho's bevestigen dat.
ROB SCHOONEN
Zeeuws Kunstenaarscen
trum, Molstraat, Middelburg
Ben Aalbers tot 26 juni.
Een van de belangrijkste ex
posities, die het Zeeuws Kun
stenaarscentrum in de kelders
van de openbare leeszaal en
bibliotheek aan de Molstraat
te Middelburg in de loop der
jaren heeft getoond is die van
de in Voorburg-Leidschendam
woonachtige Nederlandse cal-
ligraaf en ontwerper Ben Aal-
berse. Aalberse, die studeerde
aan het Instituut voor Kunst
nijverheid te Amsterdam, later
zelf boekverzorging doceerde
aan het Hoger Instituut voor
Drukkunst te Antwerpen en de
Academie voor Beeldende
Kunsten te Rotterdam en dus
een rijke pedagogische werk
zaamheid tentoonspreidde is
vooral een man die zijn hart
verpand heeft aan de calligra
fie, die wij praktisch alleen nog
kennen als een vorm van
kunstvaardigheid, die toepas
sing vindt bij het vervaardigen
van oorkonden en diploma's.
Bij Aalbers echter is sprake
van een zeer creatieve calli
grafie. In zijn schriftbeelden
probeert hij woorden, zinnen
en regels tot dwingende en
schone vormen te herschep
pen, en dat lukt hem, getuige
de vele voorbeelden op deze
exposities, op een grandioze
manier. Natuurlijk bemerkt
men duidelijk dat Aalbers alles
geleerd heeft van de grote Ara
bische- en Chinese schrift
kunstenaars wat de techniek
betreft, maar deze beschikken
in hun lettertekens over een
voorsprong op hem, omdat de
ze op zichzelf reeds mooi en
interessant zijn. Onze letters
zijn dat in veel mindere mate,
ons alfabet kent er maar ze
sentwintig, maar Aalbers weet
ze zo ingenieus en creatief met
elkaar te verstrengelen dat uit
één enkel woord, één enkele
zin of één enkele kreeet een
stuk waarlijk beeldende kunst
ontstaat, dat zowel door inval
als uitvoering betovert. Wie
zich interesseert voor woorden
en letters en voor wat een wer
kelijk creatief schriftkunste
naar daar mee kan doen, mag
deze unieke expositie, die nog
tot 26 juni te bezichtigen is,
niet missen!
WILLEM ENZINCK
Z«»t Joegoalavsche naïeve kunst in Het Slot
van Zeist Tot 27 augustus.
Otterio: Claes Oldenburg, Amerikaanse pop art
in Kroller-Müller museum in Otterto. tot 29 juli.
Den Bosch: Hedendaagse Vlaamse fotografen
in Noordbrabants Museum in Den Bosch, tot 15
juK.