meer actie Doorbijters vegen 800 kerncentrales van de tekentafel Iflen WfULTu BI schot van de begin vorige week overleden Amerikaanse filmster John Wayne. Op deze plaats, een heuvel die uitkijkt op huize Wayne in Newport Beach in Californië, werd de acteur vrijdagmorgen in alle vroegte en in aanwezigheid malleen naaste familieleden begraven. Het graf van John Wayne zal geen steen dragen. Lek sraad veging Maasland popfestival in Oss Zarah Leander naar huis 1 z Proces te kunsti te keur Overleven 4 x Kunst Lyrisch Dwingend Laatste rustplaats it is uw Samenstelling: Eugene loomans en Dirk Vellenga DOCUMENTAIR DRAMA VANAVOND OP TV Mysterieus Chaos 1 Gratis popmuziek in Waalwijk DE STEM VAN WOENSDAG 20 JUNI 1979 da 18 45 w Texel r a, Alamak 18 ïjfj nr Sousse, AmersfoortT rcelona, Bilderdijk 19J rdam, Dosina 19 vn rJ da nr Mexico, dw1 19 vn Dordrecht nrVJ h, Esso Bonaire 18 2004 lah nr Dubai, Esso Ju, 18 90 ono Mogadisej0l Tanura, Esso Nedery 0 o St. Helena nr Baht'j enia 18 vn Venetië nrM Kylix 19 te Stanll iegracht pass 19 Dovet| ir, Macoma 18 7501 chi nr Landsend, im pass 19 Lizard nrRl im, Nedlloyd Agulhasl mw Kaapstad nr DouaJ loyd Freedtown 19 3 Caledonia nr CagayJ loyd Korea 17 vn Singl nr Port Louis, NedlloJ e 18 57 zw JeddahnrSud iloyd Loire 18 te Suez, oj 19 vn Piney Point nr NJ Reazengracht 19 te Gdi Seatrain Amsterdam 18 j erdam nr Bremershava ;elgracht pass 19 LipajaJ nar, Sliedrecht 18 6 50 J tmaribo nr St. Croix. M\, De grond onder dit bloemstuk bevat het stoffelijk over- erik. dollar 2,02-2, ;else pond4,23-4, gische frank6,48-6, tse mark 108,50-lii' iaanse lire 23,50-26,, tugese escudo 4,00-5,j ïadese dollar 1,72-1 —^5, nse frank 46,25.49M)P TT4 1JE its. frank 120,50-123,-» -* eedse kroon 46,50-49,1 irse kroon 39,00-421 :nse kroon 37,00-40, it. schilling 14,81-15,] lanse peseta 3,02-3 ekse drachme 5,10-6,j se mark 51,00-54] gosl. dinar 9,65-11 >innenland) Nationale Ziekenhuisrs gemene vergadering vand akbe weging en met named de bezuinigingsplannen vd te lijf gaat, is volgens i oepen tot acties, waarondj rg ernstig in gevaar te brei hoe kort ook, tast de huil verstoren het klimaat in' rs. Overigens kregen ook keraars een veeg uit de paj zorgen om hun financitj 1 de patiënt. niddeld met 55.000 person e. Deze toename ging ongj op bij mannen env rouw'j hadden de mannen op n 1 forse voorsprong. Vaa" ie-standpunt bekeken noffl ïn belangrijke conclusie, mj ïg in het aantal actievenzifl vrouwen voordoet. I I I I I I I B I I I I B I B I I I I I I I I I I I I I I I B fl B B B B Het ongelooflijke maar ware verhaal van twee doorbijters die 800 geplande kerncentrales van de te kentafel veegde. Zo kan het documentaire drama om schreven worden dat de NOS vanavond uitzendt (Ned. 1, 20.00 uur). „Krachtstrijd" heeft de NOS het spel genoemd, een wat te letterlijke vertaling van „Power Struggle". Hoofdpersonen zijn de Amerikaanse advo caat Myron Cherry en vooral Dan Ford, een econoom, die ontdekken dat de gevaren van door water gekoelde kerncentrales veel en veel groter zijn dan officieel mee gedeeld wordt. Rapporten worden verdonkeremaand, deskundigen houden hun mond of worden onder druk gezet. Ford en Cherry slagen er echter in een aantal hoorzit tingen af te dwingen over kernenergie en via hulp van buiten dringen ze steeds dieper door in de clan be langhebbenden die de bouw van kerncentrales koste wat kost erdoor willen drukken. Het verhaal is gebaseerd op de verslagen van de in totaal bijna zeven maanden duren de hoorzittingen. Die hoor zittingen-al in '72 gehouden - schijnen in de States nau welijks enige aandacht ge kregen te hebben. Het spel is dan ook van de Engelse commerciële televisiemaat schappij Granada. Vakwerk derhalve. Ford en zijn medestrijder krijgen hun informatie op een nogal mysterieuze ma nier. Wellicht is daarbij wat Econoom Dan Ford (links) en zijn medestrijder Myron Cherry overleggen tijdens een van de hoorzittingen. De rol van advocaat Myron Cherry wordt ge speeld door Murray Salem. Hij had ook een rol in Holo caust. verzonnen. Ze hebben een tipgever wiens naam nooit bekend geworden is, een ver dere onbekende belt dat ze bij een benzinestation een geheim rapport kunnen vin den, in een vuilnisbak en een tweede rapport wordt door een raam in hun kantoor ge gooid. Het resultaat is in elk geval dat de machtigste man van het Amerikaanse kern programma, Milton Shaw, moet aftreden, de AEC (Ato mic Energy Commission) ontbonden wordt en dat er van de geplande 1000 cen trales slechts 200 doorgaan. Een boeiend verhaal, maar de kijker zal zich afvragen wat de relatie met Nederland is. We hebben twee water kerncentrales, er zijn er ooit nog drie gepland, maar het is onzeker of die er komen. Heeft daar ook één machtig man over te beslissen? Dat is ondenkbaar. De situatie hier is niet te vergelijken met die in Amerika. Wij hebben geen industrieën die sterk afhan kelijk zijn van kerncentrales. In Amerika wel: Westing- house, Babcock Wilcox en in iets mindere mate General Electric. Bovendien zijn de elektriciteitsmaatschappijen in Amerika vrijwel allemaal particulier bezit. Onze energiebedrijven en elektriciteitsmaatschappijen zijn overheidsinstellingen. Van ons allemaal als het wa re. Dat betekent niet zegt Pieter Lammers van het Landelijk Energie Komité (LEK) dat het gedemocrati seerde instellingen zijn. „De consument heeft niets te vertellen en dat willen we veranderen. Er moet echte inspraak komen". En als dat niet op een nor male manier lukt, dan des noods door dwang suggereert Jan van Arkel van de Utrechtse actiegroep Stro halm in een recent boekje over kernenergie. Hij wijst erop dat de energiebedrijven sterk afhankelijk zijn van de medewerking van het pubhek. Vanwege de auto matische afschrijving van de energienota's. „Ze kunnen gedwongen worden", schrijft van Arkel, „tot een meer maatschappelijke opstelling door hen aan te pakken in hun eigen bureaucratische zwakte: de betaling van de elektriciteit". Als de auto matische overschrijvingen massaal stopgezet worden en honderdduizenden tenslotte de nota's constant - en liefst elke maand - gaan betalen, ontstaat er een gigantische chaos. Dan zullen de stroomleveranciers mis schien moeten concluderen: „Atoomenergie? Nee, be dankt". WIM KUIPERS I B fl B B fl B fl B B B B B B B B B B B fl B B B fl fl fl B B B B fl fl fl B I B fl B B Frank Sinatra heft het glas op de Italiaanse regering, die zo vriendelijk is geweest deze Amerikaan van Ita liaanse afkomst de hoogst mogelijke Italiaanse onder scheiding toe te kennen. De „Grande Ufficiale dell' Or- iine al Merito della Republica Italiana", het ding dat zich op Sinatra's stropdas bevindt, werd hem toegekend voor zijn goede werk op het gebied van de verstandhou- ding tussen Italië en de V.S.. gLiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ 1 O nder de naam Poppos wordt zaterdag 23 juni in het sportpark De Rusheuvel in Oss het eerste Maaslandpopfesti- val gehouden. Vanaf halfelf 's ochtends treden achtereenvol- gens op Bintangs, Vitesse, Sweet d'Buster, Normaal, Partner, de Engelse rockgroep Eyes, Massada, de Duitse symfonische S rockgroep Eloy en als laaste het Nederlands-Duitse koppel Herman Brood en Nina Hagen. De optredens zullen elk onge- veer een uur duren. Kaartjes voor dit festival ksoten 22.50 in de voorverkoop (VW-theaterbespreekbureaus) en 25.- op de dag van het festival. Iets dichter in de buurt en wel in Waalwijk vindt zondagmiddag 24 juni vanaf 12 uur 's mid- dags Wammus '7 9 plaats. Dit gratis popfestival wordt gehou- den aan de Vijverlaan. Daar zijn onder meer te zien Tapes, Houseband, Turbo, Sail Joia en niemand minder dan Ray- mond van het Groenewoud en zijn Centimeters, het beste wat H de Benelux aan rockmuziek te bieden heeft. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiMHiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiW. arah Leander, de Zweedse filmster en zangeres die vooral in de jaren dertig en veertig beroemd was om haar films als „Zu neuen Ufern", „Die grosse Liebe" en „Das Herz der Königin" en chansons als „Gebundene Hande", „Ich steh' im Regen" en „Der Wind hat mir ein Lied erzahlt", keert binnenkort naar haar huis in Lönö bij Norrköping terug. Volgens het dagblad „Expressen" in Stockholm van vorige week maakt Zarah Leander het weer uitstekend, zij het dat zij nog aan een rolstoel gekluisterd is. De filmster en zangeres werd op 10 oktober van het vorig jaar getroffen door een hersenbloeding. Na het ziekenhuis kuurde ze na in Saltsjöbaden bij Stockholm. In die tijd heeft zij foto's uitgekozen voor een nieuwe druk van haar memoires, die in de herfst uitkomt. Nade oorlog slaagde Zarah Leander er in 1958 in een geslaagde comeback te maken met de musical „Madame Scandaleuse" in Wenen, Hamburg en Berlijn. I ktttln war; Werkwijzen in textiel, Textielmuseum Tilburg. I wlwd Heftt. Boymans Van Beunirtgen, Rotterdam Iuit Breda, Beyerd, Breda. I Corneiie, Galerie Kokon, Tilburg I villyafie Ben Aalbers, Zeeuws Kunstenaarscentrum, Middelburg. - Op de Amsterdamse eff n weinig handel. De dolla 1 Street moest achteruit. ;er. De overige sectoren,iL fden zich beter. Van de i" erloop van de KLM hed P J penden 2 hoger op '5j nder de 100-grens tot trs en het weer opheffen 1C-10 ten spijt. De omze öp 141,80. Hoogovens Bi] de andere international ee dubbeltjes. ff ogen geide 1 terug op r P 5) 1,50 winst boeken °p verJ elen noteerden nagen°e& ze yd leed een koersverlies or waren er geen veraS^jJ 3 wist zich nu te handha v j n liep mee in de g°ede s J andelen. De staatsfondsen gatielening van Akzo kwa111 t stand. tnor ee| Noord, in het nieuws ^as( order voor twee sc^iePf?'u?os k' k k]«!n en v°lwassenen zich koMn. Dat daarbii "iets j ik is blijkt uit de dia- bij dit werk wordt P«;r, Aheen al om wat Dé met haar lappen aan verl°< |i1 TILBURG - Textielmuseum jGasthuisring 23. Maandag t/m lag van 10-17 uur. Zater- Jen zondag van 14-17 uur. Maandagavond van 19-22 uur. I "erkwijzen in textiel tot en I "dl juli. Het textielmuseum valt van I®e uiterste in het andere; IJ® de tentoonstelling over loftuitingen van Brugge voor r'ereen gemakkelijk toegan- l'Ujk, ditmaal moet het JPubliek heel wat meer moeite r*®°m geboeid te worden. De |9»oedkundige taak van het l'Jseum wordt duidelijk on- ■Wtreept met deze tentoon- fling van zes Nederlandse anstenaars, die ieder op hun 11® wijze iets in textiel zien. ■^Procesmatig bezig zijn is liii 'e' kunstvormen iets L volop in de belangstelling lat Dezes in het textielmu- Liorv''n °°k °P deze wijze be- gegeven leverde behal- boeiende ook een vera- I py tentoonstelling op IJ™' hier uitdrukkelijk af- LK wordt genomen van de (.'"'kelijke uitingen van I kunst. 1 an Marinus Boezem is er een videofilm over een in dat een kamer afsluit oor de wind wordt bewo- „hotfilmpje duurt 13 mi- van het kijken er- I, 'het alsmaar textiele gol- Ikoo en' werd 'h behalve en- ]%?S' °°k enigszins Ik, ten ervaring die je nu 1% .'rect denkt te krijgen in e*tielmuseum...Erg en- |te'ast hen ik ook over het (haakt V8n Sain- Ze Vt)i f 19,50 Audet moest ekertngsfondsen gingen 1,30 tot l°8.2£,eAnaeV>a!l -van der Grinten, Kiene, eigenlijk maar weinig- 24<j] hoog tot een biedkoers v ten herstel op 69 en 162. in P J tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS creatieve explosies verwekt, zou iedereen die met textiel bezig is moeten gaan kijken. Loes van der Horst hangt haar eenvoudig geweven lap pen niet om mensen maar over een lijntje. Ze laat daarbij zien dat het steeds weer vouwen en hangen van een en dezelfde lap, alsmaar nieuwe beelden geeft. Harry Boom roept heel wat meer emotie op met zijn dia reeks van een performance waarin hij kiekeboe speelt on der een grote zwarte lap. Bo vendien smeert hij zijn gezicht in met zwarte troep. Op dat insmeren is hij verder doorge gaan. De intensiteit van zijn werk zit hem in het zwart. Zwarte zijde wordt alles om hullend met zwarte verf afge dekt. Een wit masker kreeg een zwart voorhangsel. De zwoele magiek hangt trillend in de lucht in dit hoekje. Tegengesteld aan deze zware sfeer is het koele „ontwerp van een tapijt" van Diek "Zwieg- man. Dit proces dat liniair op papier begint en ook door dia's wordt duideüjk gemaakt geeft weer veel meer objectieve in formatie. Ook de rekenkundi ge reeks van Christina Linaris- Coridou, die zij op video en in textiel vastlegde, geeft een vi sie die heel afstandelijk, wel onderzoekend, te ervaren is. De begeleidende brochure over de jonge geschiedenis van het proces in de kunst is zeker de moeite van aanschaffen waard. LIA ROOSE Acht schilderijen van Ri chard Hefti. Boymans Van Beuningen, Mathenesserlaan 18-20 in Rotterdam. Geopend: dagelijks 10-17 en zondag 11-17 uur (tot 1 juli). In de aanwinstenzaal van het oude gebouw bevinden zich acht aaneengesloten staande doeken, samen vormend een achthoek waarbinnen de be zoeker zich kan ophouden. Hefti heeft een tijdlang binnen de nog onbeschilderde acht hoekige ruimte geleefd en zich aldus geïsoleerd van de bui tenwereld alvorens hij de lege vlekken begon te schilderen. Dit gebeurde met behulp van de wisselende emoties, die tij dens het isolement bij hem op kwamen; rustig, driftig, al lo pend of stilstaand vulde hij met kwasten, handen en soms zijn lichaam de acht vlakken met verf. Zo ontstond een „li chaamsschilderij", dat de toe schouwer wellicht niet als zo danig zal ondergaan als hij ook niet de video-opnamen bekijkt, die een weergave zijn van het proces van het schilderen. De videoband wordt op een tv- toestel naast het kabinet afge draaid. De 43-jarige Hefti, van oor sprong binnenhuisarchitect uit Enschede, die thans in Am sterdam woont en werkt en zich samen met Nan Hoover bezighoudt met de analyse van kunstvormen, heeft niet alleen getracht het door hem gevoel de isolement te doorbreken door zich in verf te uiten, maar ook probeerde hij het licht, dat van plaats en intensiteit ver anderde, te volgen en vast te leggen. Uiteindelijk kreeg de „kamer" het uiterlijk zoals dat in het Boymans-kabinet zich manifesteert: een ondergrond van grijze en daaroverheen witte verf, die hier en daar dik is opgebracht. Over de wand van doeken lopen dunne hori zontale gele strepen, terwijl enkele diepblauwe vegen de af sluiting vormen van Hefti's rondgang. Een ondanks de emoties waarmee het tot stand kwam, koel schilderij(en), dat de be zoeker nauwelijks zal beroe ren. Hefti: „Het is een soort van overleven. Ik creëer eigenlijk een muur om me heen tussen mezelf en de buitenwereld. De ze isolatie geeft me rust en te vens - door de leegheid - de concentratie om te kunnen werken. Voordat ik deze ruimte bouwde, miste ik die concentratie, kon ik deze niet zó voelen. Wel door korte mo menten o.a. door de natuur in te gaan, maar eenmaal terug in de stad verloor ik mezelf." Werk dus van een stadsmens, die noch de drukte van de me tropool noch de rust van de natuur meer als inspiratie kan (en wil?) gebruiken. Hij is overgeleverd aan de momen tane emoties tijdens het schil deren zelf - het niet-construe- rend werken met verf waar uit abstracties tevoorschijn komen, die meer naar het schilderen als ambacht op zichzelf verwijzen dan naar die emoties. MARJAN MES Kunst uit Breda. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda, Open: dinsdag tot en met zaterdag 10-17 uur en zondag van 13-17 uur (tot 1 juli). Hoewel de titel een beetje misleidend is (één van de ex posanten woont in Breda), zou de titel „Weer kunst in Breda" wat dichter bij de waarheid liggen. Althans wat betreft De Beyerd; wat toch het officiële kunstgebouw in deze stad is. We kunnen er beschaamd gaan kijken. Maar Breda schaamt zich nog niet zo hard als het op beeldende kunst aankomt. Toen ik er was bleef het er erg Vermenging van invloed en creatief gebruik. Calligrafie van Ben Aalbers leeg. Toch is dit geen expositie om je voor te schamen. Het is zelfs een erg aardige tentoon stelling, ook al is dan niet alles van de bovenste plank. Tiddo Nieboer uit Woudri- chem vervaardigt objecten uit lindehout, perspex en roestvrij staal. Ze spreken van een spel met ruimte en constructie, met gesloten en open vormen, met doorkijkjes en afsluitingen. De daarmee verwante grafische bladen versimpelen dit con structieve denken tot eindelo ze varianten. Het fijnzinnig materiaalgebruik valt daarbij op. De kleinere objecten blij ven naar mijn gevoel wat te veel in het maquette-achtige hangen. De grotere vormen getuigen van een monumenta liteit die wellicht nog verder uit te bouwen is. De keramiek van Hans Gil les uit Terheijden vertelt van een ontwikkeling: van ge- bruikskeramiek naar „vrije vormen". De band met zijn pottendraaiersvak is (nog) aanwezig en geeft aan kiem- en groei-objecten een eigen ka rakter. Daar waar deze relatie het sterkst is boeien mij zijn wat fallische groeisels het meest; in de w at meer afgeleide vormen is er terecht een groepsopstelling gemaakt. Klei en glazuur zijn veelal zeer aards gebleven, waardoor het materiaal op een fijne manier dicht bij de vormgeving blijft. De metaalplastieken van Thijs Derks uit Breda zijn rit misch constructief. De vier kante vormen, met hier en daar een insnede, waarop op een strakke manier pijpen zijn ge last en plakt, laten mij denken aan het machinepark waarin onze maatschappij leeft; be wustwordingsobjecten van de typische schoonheid die daarin te onderscheiden valt en in de ze objecten wordt geëlimi neerd. Jac van der Smissen uit Le pelstraat heeft zeventien schilderijen opgehangen. Het valt op dat ze worden inge deeld in twee maten, die dan allen respectievelijk 2500 en 5000 kosten. De schilder vertrekt vanuit het figuratieve en abstraheert door tegen draadse bewegingen, rond en vierkant, tot nieuwe ruimtelij ke situaties. Het resultaat is nogal decoratief en zwak ge coördineerd. In de grotere maten heeft dat soms wel een bepaalde charme, maar inhou delijk raakt het me niet. Bij de materiaalbehandeling zet ik vraagtekens bij de spuitbus en andere methodieken. HENK EGBERS Etsen en litho's van Cor- neille. Galerie Kokon, Nieuw- landstraat 17, Tilburg. Ge opend: dinsdag tot en met za terdag van 12.00 tot 18.00 uur (Tot 8 juli). Corneille heeft enige tijd geleden een periode gehad, waarin hij op een andere ma nier werkte, zich anders uit drukte dan voorheen. Gedu rende deze periode gebruikte Corneille rustige kleuren en, waarschijnlijk als tegenhan ger, tamelijk complexe compo sities. Galerie Kokon heeft en kele litho's en etsen uit deze tijd geëxposeerd. Het merendeel van het ten toongestelde is recenter: veel van de bladen zijn in '78 ver vaardigd. De zojuist versche nen grafiekmap Vertige de loeil" - bestaande uit vierkleu renlitho's - is zelfs van '79. Al metal kun je tot fijne ver gelijkingen komen. Corneille heeft namelijk, getuige althans de laatste werken, die „rustige periode achter zich gelaten en werkt hij weer met min of meer dezelfde vormentaal als voor heen. Wat dzis inhoudt, dat hij wederom die bekende warme, contrasterende kleuren ge bruikt en dat de lijnvoering erg direct en spanningsvol is. Toch zijn er enkele facetten uit voornoemde tijd, die Corneille in zijn laatste grafiek heeft in gepast. De lijnvoering name lijk is nog steeds vitaal te noe men, maar momenteel ge bruikt hij de - vaak zwarte - lijnen meer en meer als een zelfstandig onderdeel binnen het hele blad en, is de soepele vorm die het omkadert, steeds in een iets andere gedaante te rug te vinden. Ook gebruikt hij, meer als vroeger, vaak de zelfde, herkenbare onderwer pen (bloemen, vogels, de zon, vrouwen), die - zo lijkt het-als een soort uitgangspunt voor elk blad worden gebruikt. Je zou kunnen stellen dat Cor neille zich steeds meer dista- nieert van het abstract expres sionisme en dat hij zich nu in een meer herkenbare wereld verplaatst. Vergelijkingen met andere Cobraleden, zoals bij voorbeeld Appel of Alechinsky laten zien, dat Corneille nog steeds de meest lyrische verte genwoordiger van deze groep genoemd kan worden. Met name zijn laatste kleurenli tho's bevestigen dat. ROB SCHOONEN Zeeuws Kunstenaarscen trum, Molstraat, Middelburg Ben Aalbers tot 26 juni. Een van de belangrijkste ex posities, die het Zeeuws Kun stenaarscentrum in de kelders van de openbare leeszaal en bibliotheek aan de Molstraat te Middelburg in de loop der jaren heeft getoond is die van de in Voorburg-Leidschendam woonachtige Nederlandse cal- ligraaf en ontwerper Ben Aal- berse. Aalberse, die studeerde aan het Instituut voor Kunst nijverheid te Amsterdam, later zelf boekverzorging doceerde aan het Hoger Instituut voor Drukkunst te Antwerpen en de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam en dus een rijke pedagogische werk zaamheid tentoonspreidde is vooral een man die zijn hart verpand heeft aan de calligra fie, die wij praktisch alleen nog kennen als een vorm van kunstvaardigheid, die toepas sing vindt bij het vervaardigen van oorkonden en diploma's. Bij Aalbers echter is sprake van een zeer creatieve calli grafie. In zijn schriftbeelden probeert hij woorden, zinnen en regels tot dwingende en schone vormen te herschep pen, en dat lukt hem, getuige de vele voorbeelden op deze exposities, op een grandioze manier. Natuurlijk bemerkt men duidelijk dat Aalbers alles geleerd heeft van de grote Ara bische- en Chinese schrift kunstenaars wat de techniek betreft, maar deze beschikken in hun lettertekens over een voorsprong op hem, omdat de ze op zichzelf reeds mooi en interessant zijn. Onze letters zijn dat in veel mindere mate, ons alfabet kent er maar ze sentwintig, maar Aalbers weet ze zo ingenieus en creatief met elkaar te verstrengelen dat uit één enkel woord, één enkele zin of één enkele kreeet een stuk waarlijk beeldende kunst ontstaat, dat zowel door inval als uitvoering betovert. Wie zich interesseert voor woorden en letters en voor wat een wer kelijk creatief schriftkunste naar daar mee kan doen, mag deze unieke expositie, die nog tot 26 juni te bezichtigen is, niet missen! WILLEM ENZINCK Z«»t Joegoalavsche naïeve kunst in Het Slot van Zeist Tot 27 augustus. Otterio: Claes Oldenburg, Amerikaanse pop art in Kroller-Müller museum in Otterto. tot 29 juli. Den Bosch: Hedendaagse Vlaamse fotografen in Noordbrabants Museum in Den Bosch, tot 15 juK.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 7