m Dertig jaar achter de schermen van de Nederlandse vervoerswereld een o us SNOEZEN VAN POEZEN AFSCHEID VAN DE VROUW ACHTER HET BUSBESTEL smbaden inne bv Angelica 'oelmann uira im PAPIER IVOOR UW PEIM ANWB binnenland buitenland ie pqrcs ecivee', sorps Irnats* ae poe sure L anmaei de pofomaail uüeiia* p een dag UigMjMKfóRf H-t-PWf F37 iRmfl (®eW 11 jftfiR kiu woert apart Geduld Mode Minder doden in verkeer Met de Internationale Reis-en Kredietbrief kuntu altijd de hulp inroepen van de ANWB Alarmcentrale :STEM VAN WOENSDAG 20 JUNI 1979 meer alleen van haaruQ heeft diepe indruk op, haakt. |fet is nu halfzes in de mj Een half uurtje gelei* ik de kleine Merle ir moeder gebracht waar ti de borst heeft gndronkA le en voldaan liet ze Wekken. Ze slaapt. Ik it feiten en gebeurtemssi deze dagen voor haar o| hrijven alhoewel een [efc bijhouden mij nog nooü| lukt. Misschien is het irijf voor haar later weltl jin van haar dagboek. Enl dan weer moeder uwdt.k Jft ze misschien met welke *fde én zorg ik haar de eersl ligen van haar leven hebol Ligcf. Maar dan zal ik al ocej fiotmoeder zijn! |o/ ik dat dan zal beseffen ik me dan deze dai lrinnerenzal het leven mo| in uitmaken. ;rs en werknemersorganis les zouden dan wel zich aan ichtlijnen van die overcei |omsten moeten houden. A ten op basis van een dergeli basisovereenstemmii lissen de sociale partners Jet mogelijk om tot een int atieve planning op middi inge termijn te komen. In( atief wil zeggen dat zij min reer taakstellend is en ge rijblijvend karakter draaj le invoering van een dergeli lanningssysteem zal ongl wijfeld de positie en de I loed van de SER versterk )e vraag rijst evenwel of e lergelijke middellange t<{ nijnplanning mogelijk is i ij niet gebonden wordt aanl luur van een kabinetsperiof ilk kabinet zou dan als 1 vare bij zijn indiensttredi Verplicht moeten zijn mee U-erken aan de totstandkomt Lan een vierjarenplan voort economie waarin werkgevt en werknemers zich in pnn< pe kunnen vinden. Nu itructurele problemen in oil ieconomie en in ons mag jschappelijk bestel de overlig [krijgen is een dergelijk aantrekkelijk geworden- problemen waarvoor wij in) jaren tachtig zullen komenl staan dragen geen korte t« mijnkarakter. Werkgeleg^ heid, betalingsbalans handhaving van koopkrafj zijn niet meer uitsluit^ conjunctureel van aara' planmatige aanpak °P j van de instemming van del ciale partners is een uitgangspunt voor te on"! pen strategieën. De diag""] en taxatie van de hui moeilijke situatie bij we% vers, werknemers en over J zou tot de conclusie n>°'l voeren dat de tijd tijp 150 1 invoering van de ideëen vanï Pous te overwegen. De ciaal-Economische 1 vormt een goed college o praktisering van de PI ningsgedachte in deze ric J op gang te brengen, y steld dient te worden 3 Ij leen werkelijke inzet e stemming van de socia'e H ners een dergelijk m1 j kunnen doen slagen. In P J pe is vakbeweging nooi geweest van middellang mijnplanning. Dit gel eens voor de ^cu Christelijke Werkgevers e» VND hoewel hun idee"? niet zo zijn uitgekristam op dit punt. Dr. A. A. W i Jan Karremans uit Zevenbergschen Hoek stuurde deze lleufce poes met een heel verhaal erbij! Als je zelf thuis een poes hebt of je houdt gewoon veel van poezen dan weet je ook hoe poezen kunnen zijn. Meestal erg grappig en erg eigenwijs. Ze zijn verder vaak nieuwsgierig, speels of lui, aanhalig of soms echt „kattig". Alle soorten poeze-eigenschappen vind je uitgeschilderd in „Snoezen van poezen", een prachtig platenboek. Martin Le- man, een Engelse schilder heeft de bijzondere schilderijen van een twintigtal poezen gemaakt. Veel te kijken dus. Het is wel jammer dat de rijmpjes die erbij staan op het ABC nogal moeilijk zijn voor kinderen. Verder is het boek niet goedkoop. „Snoezen van poezen", uitgeverij Luitingh, Laren NH, 19.90. Oscar en Carolien hadden de gang met de tronen ge vonden en op elke troon had den ze hun naam met glitter gezet. Gelukkig konden ze zich snel verstoppen toen de boze heks naar de tronen kwam kijken. De volgende morgen moesten ze ieder een tobbe vullen met het water dat uit hun „eigen" troon spoot... „Zo!" zei Brom. „Nou heb ben we koud en warm water. De heks moet eerst in het koude water springen en dan in het warme. Maar dat doet ze toch nooit! Ze wil nog lang niet dood! Wij moeten een hst bedenken!" Daar was iedereen het mee eens. Iedereen was aan het denken. Niemand wist iets. Tot Pierewiet naar voren kwam, was het stil... en Pierewiet begon: „Als we zeggen dat ze in de kuipen moet springen doet ze het toch niet. Maar als wé zeggen dat ze een mooie vrouw wordt dan doet ze het vast wel". Iedereen vond het een mooi plan. Dus gingen ze in optocht naar het paleis. „Zouden we er wel in mo gen?" vroegen de dieren aan elkaar. Eindelijk kwamen ze bij het paleis. De deur stond open. Héél voorzichtig gin gen ze naar binnen. Bij de kamer van de heks stopten ze. Langzaam gingen ze naar binnen. Daar zagen zij de heks. 4V0 £vrv<WAVWV OSU „Hallo, majesteit!" zeiieder- een' „Als u eerst in het koude water springt en daarna in het warme, wordt u een mooie jonge vrouw", zei Ca rolien. „O ja?" kraste de heks „Dat wil ik wel!" En zonder er verder bij na te denken sprong ze in de ene en toen in de andere kuip. En in de hete kuip smolt de heks WORDT VERVOLGD Viatrix en Talja Potters uit Oosterhout. Deze plechtige old-timer werd getekend door Merijn (acht jaar) uit Etten-Leur. „Plurkis" is de naam van een aardappelachtig mannetje dat gaat voetballen. Het loopt niet goed af! Irma Roeien (elf jaar) uit Klundert heeft het op een erg originele manier getekend! Het is een echt goed stripje geworden, Irma! u 6 baden met accessoir®5, nebank etc. uur een onzer verslagge vers) ■JEN HAAG-„Ik heb 't "ijd een lollige zaak ge- Men. Lollig in de bete rs van boeiend en ple- fdg. Je ontmoet in deze Wjfstak steeds inte- «sante mensen en dat is "slotte ook het wezen 1 het vervoer, het ge urt door mensen en voor .tnsen". r.81 flink deel van het Ne- plandse vervoer, namelijk -busvervoer, is na een 'jhge dertig jaar niet ""baar zonder de aanwe- fitód van de tengere vrouw aan het eind van haar r '™jke loopbaan dit cre- Nfegt. 'is mejuffrouw A.M.H. j aan bet eind van de mj Scheid neemt als r'svan de afdeling Perso- Wavoer van de Commis- k CVv0er~^Vergunningen, 01 het grote publiek, "oor al die busklanten, een grote onbekende, 'oor alle busbaronnen haasjes, voor alle ge- itav uren, voor alle !ï!eers'nspecties en de tfJt 00't 'n toenemen- »diM00r veel act'eëroe- 1 voor het openbare °pnemen is zij een !|4eliïteudie mennietge- fct, ,.ltan passeren. ,e arhjk, de onafhanke- i-, onimissie Vervoer- j, "mgen - zeven door I5j0on benoemde leden u> ,oud-staatssecretaris A p. ,,er en Waterstaat ir. t s'numus als voorzit- %a kt over alle con- ik-^vragen van bus- mingen, alle verzoe- J'-"']ziging of ophef fing van lijnen, over aanvra gen voor personeelsvervoer of het transport van school kinderen, over de aantallen toerwagens die een busbe drijf op de weg mag hebben. De CVV beschikt, maar me juffrouw Sas wikt. Want er bestaat nu eenmaal één on aantastbaar staatsstuk waarop het hele Nederlandse vervoerbestel berust en dat is de Wet Autovervoer Perso nen met de daarbij behoren de richtlijnen. Die WAP, zoals de Wet Autovervoer Personen in vervoerskringen wordt ge noemd, dateert van 1939 en maakte nog juist voor de oorlog een eind aan de on voorstelbare wildgroei van busdiensten en dienstjes: de streekvervoergedachte was geboren. Maar na de bevrij ding moest eigenlijk 't hele werk opnieuw worden ge daan. Op dat moment kwam mejuffrouw Sas bij de Com missie terecht, na een in de crisisjaren begonnen aan loop via de ministeries van Economische Zaken en van Waterstaat. Ze vertelt: „Je moest bij die eerste concessieronde de hele voorgeschiedenis oprapen, want iedereen die tijdens de bezetting z'n dienst had moeten overdragen aan de streekvervoerder kwam zo niet met rechten dan toch op 'n minst met aanspraken op de proppen. Dan moest je na gaan hoe die overdrachts overeenkomsten hadden ge luid, of er schadevergoeding was betaald of niet". Het re sultaat is geweest dat de streekvervoergedachte nog steeds niet voor honderd per cent is gerealiseerd, hier en daar zijn er nog een paar particulieren met maar één of twee lijntjes. Nog in 1970 lanceerde de CW een ideeënschets voor de indeling van Nederland in zeventien streekvervoergebieden. Ook daarvan worden de gedach ten maar heel langzaam ver wezenlijkt. Is dat niet fru strerend? Mejuffrouw Sas: „Je moet geduld hebben. Aan de ene kant kun je als CVV meer sa menwerking tussen de be drijven opleggen omdat je een financiële stok achter de deur hebt: 't hele openbare vervoer is afhankelijk van de rijksbijdragen. Aan de an dere kant bemoeien zich nu zoveel instanties met het openbare vervoer departe menten, studiecommissies, samenwerkingsverbanden, noem maar op - dat 't alle maal erg langzaam gaat. Neem nu het tarievenplan van minister Tuynman. Op zichzelf een goede zaak, maar de CVV stond die uni formering van de tarieven al jaren geleden voor". Ze voegt eraan toe dat voor hét ver voersbeleid het politieke eti ket van de toevallige minister van Verkeer en Waterstaat niet zo belangrijk is: „Ver voer is een continue-zaak, je kan die niet van de ene be windsman op de andere ver anderen". Overigens: mejuffrouw Sas is te bescheiden om toe te geven dat ze zelf nog het meest de continuïteit in het streekvervoer heeft beli chaamd. Ze diende drie voor zitters en maakte ook drie se cretariswisselingen mee. Maar aan de teksten van de beschikkingen is dat niet te merken: die zijn al een kwart eeuw in dezelfde juridische vlekkeloze trant geschreven. De fijnproevers herkennen in de soms spirituele terzijdes de onveranderlijke hand van mejuffrouw Sas. Intussen veranderde er natuurlijk toch heel wat. Het streekvervoer veranderde van een bescheiden goudmijn in een schip van bijleg. „Vroeger kon je nog wel eens een minder rendabel, maar toch noodzakelijk lijntje aan een ondernemer aansmeren met het motief dat hij zoveel goede lijnen had. Tegen woordig moet je je afvragen of van een bedrijf het hand haven van sommige verbin dingen nog wel kan worden gevergd". Wel is het zo dat ook het streekvervoer zelf sterk van karakter is veran derd. De oude buspioniers, die zelf als chauffeur op hun enige voertuig zijn begonnen, zijn nu vrijwel uitgestorven. De bedrijfsleidingen werden de laatste jaren versterkt met allerlei specialisten op het gebied van vervoersecono- mie, stedebouw en planolo gie, verkeerstechniek en public-relations. Mejuffrouw Sas hecht grote waarde aan de onaf hankelijkheid van de CVV. Zo nu en dan gaan er wel eens stemmen op die de buscon cessies door de provinciale besturen willen laten uitge ven, net als voor de oorlog. „Dan zijn de vervoersstro men niet langer bepalend voor de busverbindingen, maar de provinciegrenzen. Bovendien heeft de provincie nu een veel sterker inbreng bij de concessie-verlening dan het geval zou zijn als ze 't zelf deden. Nu kunnen ze betrokken worden bij de voorbereiding en ze kunnen in beroep gaan tegen de be schikking. Als ze zelf de con cessie verlenen kunnen ze door andere belanghebben den worden gedwongen zich in beroep te moeten verwe ren." Mejuffrouw Sas verwerpt ook de kritiek dat de WAP hard aan een ingrijpende herziening toe zou zijn. „Het is een voortreffelijke wet, die ruimte laat voor allerhande oplossingen. Je moet je steeds afvragen: Als dit niet gaat, welke mogelijkheden zijn er dan? Dan merk je ook dat zelfs de veranderde omstan digheden door de WAP ge dekt kunnen worden. Zo'n term als „een redelijke voor ziening in de vervoersbe hoeften", waaraan een con cessie moet voldoen, wordt vandaag heel anders geïnter preteerd dan vijf jaar gele den. Wij noemen het merk waardige geval van de bus verbinding tussen Amster dam en Den Haag. In 1952 kreeg NS de vergunning met het argument dat de treinen vaak overbelast waren. Toen dat niet meer opging, werd de busverbinding gezien als een voorloper van de Schiphol- lijn, weer later als een snelle verbinding tussen de bui tenwijken van hoofdstad en Residentie. Onze vraag: „Wat als de Schiphollijn klaar is?" Mejuffrouw Sas: „Dan zal er wel weer een aardige oplossing worden gevonden". Jammer dat tegen die tijd de beschikking van de CVV niet meer gekenmerkt zal worden door wat men in ver voerskringen de „Sassiaanse formuleringen" is gaan noe men. JOOP BARTMAN Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend Bij publikatie zullen deze vermeld worden Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel worden afgeweken Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend Publikatie van brieven (verVort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c q strekking. Herhaaldelijk krijgen we via de krant, tv., reclamefolders en andere media te horen wat de ze zomer mode is. Ik kan het niet nalaten u te vertellen hoe ik over de mode denk. Ik ben van mening dat de mode de persoonlijkheid van een kle dingstuk vernielt. Alle mensen lopen een seizoen in dezelfde soort kleding, de kleding die op dat moment „mode" is. Ieder huis dat je binnengaat is in de zelfde stijl ingericht. We vin den mooi wat op dat moment mode is. „Onze smaak" veran dert dan ook van tijd tot tijd. Moderne kleren zijn duur, de kwaliteit vaak bedroevend. We gooien kleren weg, omdat ze „ouderwets", „uit de mode zijn". De mode lijkt ook steeds sneller, steeds drastischer te veranderen. Bijvoorbeeld; vorig jaar waren natuurlijke kleuren mode, dit jaar zijn felle kleuren „in". Nu zullen er veel mensen zeggen dat de mode de econo mie in stand houdt, werkgele genheid schept. Maar wanneer we niet met de mode meedoen hebben we ook veel minder geld nodig. (Nieuwe kleren en meubels kunnen er toe bij dra gen dat uit een gezin man en vrouw gaan werken). Boven dien slorpt de produktie van onnodige kleding veel energie op en zorgt voor luchtvervui ling. Al het afval dat we toch al zo moeilijk kwijt kunnen be staat voor een groot gedeelte uit afgedankte, uit de mode geraakte kleding en meubels. De mode kan ook aanleiding geven tot jalouzie, wanneer de een net iets moderners heeft dan de ander. Dit is een vrij land, maar er wordt ons be hoorlijk veel aangepraat; zoals wat we moeten dragen. En het lukt ze steeds weer. Mensen die verstandig zijn laten zich toch niet voorschrijven wat ze moeten dragen? Dat kleding stuk dat u 6 jaar geleden kocht omdat u het zo mooi vond, vindt u nu toch ook nog mooi? Trek het dus gerust aan en let niet op hen die er iets van zeg gen. Zij laten een ander uitma ken wat mooi is. Mijn naam is Julia Heemskerk en ik lap de mode aan m'n laars. U ook? WERNHOUT JULIA HEEMSKERK DEN HAAG (ANP) - In de eerste drie maanden van dit jaar, toen er wegens de slechte weersomstandigheden minder en voorzichtiger werd gereden op de Nederlandse wegen, zijn er bij verkeersongevallen 330 mensen omgekomen, zo blijkt uit de gegevens van het CBS. In dezelfde periode van het vorige jaar, kostte het verkeer 570 mensenlevens. Het aantal ge wonden liep navenant terug. ADVERTENTIE Informatie van de ANWB voor wie de grens over gaat Neem 'm dus mee, die Inter nationale Reis en Kredietbrief (IRK). Ongeacht of u per auto, vliegtuig, trein, bus of boot reist. Krijgt u dan met pech, ziekte, een ongeval of andere tegenslag te maken, dan zorgt de AN WB Alarmcentrale voor alle mogelijke hulp. Hulpvoor personen. Variërend van toezending van medicijnen tot organisatie van patiën ten-vervoer naar Neder land, zo nodig met medische begeleiding. Ook vervoer van eventuele overledenen. Krediet. Voor 't betalen van onverwachte, hoog uitgevallen garage-, dokters- of ziekenhuisrekeningen. Rechtsbijstand. Voor 't geval u in 't buitenland met de arm der wet in contact komt. Hulp voor voer tuigen. Variërend van onderdelen-toezending tot auto-repatriëring. De IRK kost maar f22,50 en is, op vertoon van een geldige ANWB lidmaatschapskaart, verkrijgbaar bij alle ANWB kantoren, alle vestigingen van de Rabobank en alle vestigingen van De Grens wisselkantoren. Op al deze adressen kunt u ook ANWB-lid worden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 5