TEDING (STER) Extra-extra Extra-Extra HTING Zigzag Team Foto's: Cor. J. de Boer Tekst: Paul de Schipper. nt altijd en overal atering van Zuid-Be- Prins van Oranje", aanbestedingsregle- ssier 1-2790-16-03. s Wilhelminadorp en van Kattendijke naar bij ca. 1000 m PVC- i geleverd en gelegd ibriceerde betonnen datum van aanvang verkrijgbaar bij DHV te Amersfoort, j van onderstaande ïg nr. 4068 ten name oort of onder bijvoe- om 14 00 uur in het Zuid-Beveland Poort gaat open Wie naar Zeeuwsch-Vlaanderen "■■tijen maar...! worden geplaatsteen ie interne- en externe ist worden met redak- et samenstellen, van i het opzetten van au- en met de twee andere j, moeten meewerken Ie voorlichtingactivitei- rn inspraakbijeenkom- niveau: ten: igenschappen: I in geschrift van de I iverheidsvoorlichting: l [i hebbend public rela- Tiax. 2.941 .- lijke rechtspositierege- en na verschijning van it college van burge- i Middelburg, t.a.v. het ;oneelszaken, Postbus t Een ontspannen stuurman op de brug van de prinses Irene Soms is de rede van Vlissingen drukker dan Oude Rijn. Daarom concentratie, ook als het niet mistig is. Kapitein J. Harinck Vrij baan, de veerboot komt eraan! Inderdaad, eindelijk is het zover in de route van de veerboot tussen Breskens en Vlissingen mag geeq schip meer ankeren. Het spitsroeden lopen tussen coasters, gevaar lijke ladingschepen en 60.000 tonners is voorbij voor de be manningen van de PSD, die dagelijks met honderden pas sagiers en vele auto's tientallen keren de Westerschelde over steken. Het paadje voor de pont is geveegd. Het overleg tussen Neder land en België heeft resultaat opgeleverd. Voor één keer hebben de Belgen afstand ge daan van hun dogma: gega randeerde onbelemmerde doorvaart op de Westerschel de, vastgelegd in de antieke Tractaatverdragen van 1839. Een verbod om in de route van de veerboten van de Pro vinciale Stoombootdiensten te ankeren wordt binnenkort van kracht. Officieus werkt de nieuwe regeling al zo'n drie maanden. In die periode zijn er zo'n tien meldingen geweest van schepen die toch in het verboden ankergebied waren gaan liggen. In die gevallen verzocht de PSD via het Loodswezen en radio Vlissin gen aan de kapiteins om toch maar naaf een ander stekkie uit te kijken. Is het nieuwe Reglement Westerschelde eenmaal offi cieel dan kan via de normale kanalen opgetreden worden tegen een kapitein die toch dwars blijft liggen. De eerste aangewezen instantie daar voor is de rijkspolitie te water. „Eindelijk is het ervan ge komen. Er is bij ons altijd veel geklaagd dat het op de rede zo'n rotzooi was. Stukje bij beetje verandert dat nu. Het ankerverbod op de route van onze schepen neemt een stuk last van m'n schouders af". We staan op de brug van de veer boot prinses Irene. PSD-kapi- tein J. Harinck overziet het scheepvaartverkeer op de rede» als ie met z'n schip de haven van Breskens verlaat. Juist die morgen is het er niet druk. Een handvol schepen ligt aan het anker, wachtend op gunstig tij. IVlidden in het ankergebied is een bergingsvaartuig druk doende met het opruimen van een wrak. De plaats is door boeien gemarkeerd. Voor de haveningang ligt een bagger- schuit. Na een „de boot komt eraan" via de marifoon gaat de schipper even opzij. Harinck, een oude rot in het vak, staat relaxed op de brug. Het sturen van z'n varende witkar laat hij aan een ander over. Met mist of bij een dikke storm is het alle maal anders. Dan is de rede van Vlissingen een nautische parkeerplaats. Met de radar tastend moeten de veerboten dan zigzaggend hun weg zoe ken naar de overkant. Een ze- nuwenbaan voor de PSD- mensen en ook niet zo'n veilig gevoel voor de passagiers, die op het lager gelegen dek hun erwtensoep zitten op te lepe len. Het idee om de veiligheid van de overtochten te verhogen via een vrije baan van Vlissin gen naar Breskens is niet nieuw. Al eerder werd geëx perimenteerd met een oostelijk gelegen traject. Het liep op niks uit. Er zaten moeilijke bochten in en het lag er stee vast vol met kustvaarders. Bij normaal weer varen de PSD- boten zoveel mogelijk op tijd, aansluitend op bussen en trei nen. Mist echter gooit de hele dienstregeling in de war. Er wordt alleen gevaren wanneer het zicht dat toelaat. Mist is een boze geest voor Harinck en z'n collega's. De kapitein: „Nou is 't mooi op de rede, maar bij mist dan zijn we erg geconcentreerd bezig. Dan weet je heel goed dat er een boel auto's en een paar hon derd passagiers aan boord zijn. Iemand die er niet hoort moet dan ook niet op de brug komen. Ik zal u eerlijk zeggenwe heb ben liever een storm dan mist, al staan we bij windkracht 10 ook niet te huppelen". De 2 uur in café-restaurani insweg 26 te Hulst na verkopen de navolgen- horen, erven en tuinen lekend gem, Hulst sek .90 are; aal bekend gem. Hulst ot 17.65 aren; kadastraal bekend her 1866, groot 74 aanvaarden na betalim ering van koop 3, welk iterlijk 1 augustus 1979 rekening van de koper ,Vrij baan, over" 30 mei a.s. van 2-4 uur de notaris. agen en betaling onkos- ing. e van de notaris, 's-Gra- 01140-4355*). prinses Irene beschikt over een belangrijke gids: een super moderne radar, die speciaal is aangepast met een extra groot beeldscherm. Posities van an dere schepen en de afstanden tussen de veerboten en varende of stilligende schepen worden digitaal aangegeven. Ondanks alle elektronica blijft het varen met zo'n grote veerboten een puur menselijke zaak. Het is teamwerk. Harinck beaamt dat als ie zegt: „Als de stuur man te laat reageert zit je zo op een strekdam en dan helpen er geen twintig radars". De hon derden passagiers die de PSD dagelijks overzet hebben wel licht geen weet wat er op de brug van de drijvende toe gangspoort tot Zeeuwsch- Vlaanderen gebeurt. Je komt immers nooit verder dan het bordje „verboden toegang", halverwege de trap naar het brugdek. En Heinrich aus Bremen die zijn Brigitte aan de railing kiekt zal het een rot- zorg zijn of die mannen daar boven staan te zweten. Toch kun je er wel eens even bij stil staan! Na elke oversteek wisselt kapitein Harinck en zijn team van brug.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 9