TEDING
(STER)
Extra-extra
Extra-Extra
HTING
Zigzag
Team
Foto's:
Cor. J. de Boer
Tekst:
Paul de Schipper.
nt altijd en overal
atering van Zuid-Be-
Prins van Oranje",
aanbestedingsregle-
ssier 1-2790-16-03.
s Wilhelminadorp en
van Kattendijke naar
bij ca. 1000 m PVC-
i geleverd en gelegd
ibriceerde betonnen
datum van aanvang
verkrijgbaar bij DHV
te Amersfoort,
j van onderstaande
ïg nr. 4068 ten name
oort of onder bijvoe-
om 14 00 uur in het
Zuid-Beveland
Poort gaat open Wie naar Zeeuwsch-Vlaanderen
"■■tijen maar...!
worden geplaatsteen
ie interne- en externe
ist worden met redak-
et samenstellen, van
i het opzetten van au-
en met de twee andere
j, moeten meewerken
Ie voorlichtingactivitei-
rn inspraakbijeenkom-
niveau:
ten:
igenschappen: I
in geschrift van de I
iverheidsvoorlichting: l
[i hebbend public rela-
Tiax. 2.941 .-
lijke rechtspositierege-
en na verschijning van
it college van burge-
i Middelburg, t.a.v. het
;oneelszaken, Postbus t
Een ontspannen stuurman op de brug van de prinses Irene
Soms is de rede van Vlissingen drukker dan Oude Rijn. Daarom concentratie, ook als het niet mistig is.
Kapitein J. Harinck
Vrij baan, de veerboot komt
eraan! Inderdaad, eindelijk is
het zover in de route van de
veerboot tussen Breskens en
Vlissingen mag geeq schip
meer ankeren. Het spitsroeden
lopen tussen coasters, gevaar
lijke ladingschepen en 60.000
tonners is voorbij voor de be
manningen van de PSD, die
dagelijks met honderden pas
sagiers en vele auto's tientallen
keren de Westerschelde over
steken. Het paadje voor de
pont is geveegd.
Het overleg tussen Neder
land en België heeft resultaat
opgeleverd. Voor één keer
hebben de Belgen afstand ge
daan van hun dogma: gega
randeerde onbelemmerde
doorvaart op de Westerschel
de, vastgelegd in de antieke
Tractaatverdragen van 1839.
Een verbod om in de route
van de veerboten van de Pro
vinciale Stoombootdiensten te
ankeren wordt binnenkort van
kracht. Officieus werkt de
nieuwe regeling al zo'n drie
maanden. In die periode zijn er
zo'n tien meldingen geweest
van schepen die toch in het
verboden ankergebied waren
gaan liggen. In die gevallen
verzocht de PSD via het
Loodswezen en radio Vlissin
gen aan de kapiteins om toch
maar naaf een ander stekkie
uit te kijken.
Is het nieuwe Reglement
Westerschelde eenmaal offi
cieel dan kan via de normale
kanalen opgetreden worden
tegen een kapitein die toch
dwars blijft liggen. De eerste
aangewezen instantie daar
voor is de rijkspolitie te water.
„Eindelijk is het ervan ge
komen. Er is bij ons altijd veel
geklaagd dat het op de rede
zo'n rotzooi was. Stukje bij
beetje verandert dat nu. Het
ankerverbod op de route van
onze schepen neemt een stuk
last van m'n schouders af". We
staan op de brug van de veer
boot prinses Irene. PSD-kapi-
tein J. Harinck overziet het
scheepvaartverkeer op de rede»
als ie met z'n schip de haven
van Breskens verlaat. Juist die
morgen is het er niet druk. Een
handvol schepen ligt aan het
anker, wachtend op gunstig tij.
IVlidden in het ankergebied is
een bergingsvaartuig druk
doende met het opruimen van
een wrak. De plaats is door
boeien gemarkeerd. Voor de
haveningang ligt een bagger-
schuit. Na een „de boot komt
eraan" via de marifoon gaat de
schipper even opzij. Harinck,
een oude rot in het vak, staat
relaxed op de brug. Het sturen
van z'n varende witkar laat hij
aan een ander over. Met mist of
bij een dikke storm is het alle
maal anders. Dan is de rede
van Vlissingen een nautische
parkeerplaats. Met de radar
tastend moeten de veerboten
dan zigzaggend hun weg zoe
ken naar de overkant. Een ze-
nuwenbaan voor de PSD-
mensen en ook niet zo'n veilig
gevoel voor de passagiers, die
op het lager gelegen dek hun
erwtensoep zitten op te lepe
len.
Het idee om de veiligheid
van de overtochten te verhogen
via een vrije baan van Vlissin
gen naar Breskens is niet
nieuw. Al eerder werd geëx
perimenteerd met een oostelijk
gelegen traject. Het liep op
niks uit. Er zaten moeilijke
bochten in en het lag er stee
vast vol met kustvaarders. Bij
normaal weer varen de PSD-
boten zoveel mogelijk op tijd,
aansluitend op bussen en trei
nen. Mist echter gooit de hele
dienstregeling in de war. Er
wordt alleen gevaren wanneer
het zicht dat toelaat. Mist is
een boze geest voor Harinck en
z'n collega's. De kapitein:
„Nou is 't mooi op de rede,
maar bij mist dan zijn we erg
geconcentreerd bezig. Dan
weet je heel goed dat er een
boel auto's en een paar hon
derd passagiers aan boord zijn.
Iemand die er niet hoort moet
dan ook niet op de brug komen.
Ik zal u eerlijk zeggenwe heb
ben liever een storm dan mist,
al staan we bij windkracht 10
ook niet te huppelen". De
2 uur in café-restaurani
insweg 26 te Hulst na
verkopen de navolgen-
horen, erven en tuinen
lekend gem, Hulst sek
.90 are;
aal bekend gem. Hulst
ot 17.65 aren;
kadastraal bekend
her 1866, groot 74
aanvaarden na betalim
ering van koop 3, welk
iterlijk 1 augustus 1979
rekening van de koper
,Vrij baan, over"
30 mei a.s. van 2-4 uur
de notaris.
agen en betaling onkos-
ing.
e van de notaris, 's-Gra-
01140-4355*).
prinses Irene beschikt over een
belangrijke gids: een super
moderne radar, die speciaal is
aangepast met een extra groot
beeldscherm. Posities van an
dere schepen en de afstanden
tussen de veerboten en varende
of stilligende schepen worden
digitaal aangegeven. Ondanks
alle elektronica blijft het varen
met zo'n grote veerboten een
puur menselijke zaak. Het is
teamwerk. Harinck beaamt
dat als ie zegt: „Als de stuur
man te laat reageert zit je zo op
een strekdam en dan helpen er
geen twintig radars". De hon
derden passagiers die de PSD
dagelijks overzet hebben wel
licht geen weet wat er op de
brug van de drijvende toe
gangspoort tot Zeeuwsch-
Vlaanderen gebeurt. Je komt
immers nooit verder dan het
bordje „verboden toegang",
halverwege de trap naar het
brugdek. En Heinrich aus
Bremen die zijn Brigitte aan de
railing kiekt zal het een rot-
zorg zijn of die mannen daar
boven staan te zweten. Toch
kun je er wel eens even bij stil
staan!
Na elke oversteek wisselt kapitein Harinck en zijn team van
brug.