E mals Henri Winkler worstelt met zijn "Fonzie"-image It is uw don «aard aven HARDE MUZIEK IS SLECHT VOOR GEHOOR R hein hard Appel blijft „Burgers vragen" doen jOnze jongens over zee VAN GRIEZEL TOT GRIJNS te kunst' te keur eepsberichten 126 420 zzw Bermuda nr Samenstelling: Eugene loomant an Dirk tfellenga Ondanks kritiek na uitzending met Kohl Hane-doeken Bieling 50 jaar Oer-woud I 5 te Durban vervv a0 b te Hamble, Amcrsf0 Iz Ibiza nr Genua a» ler 28 300 o Bahamas m- •Orleans, Amstelveld 2fi lingapore nr Durban Im 26 130 zo Sable y ohn, Broere Emerald 27 ericas, Capulonix 12 inn Jasalhadd nr Singapore Ind Maine, Daphne 27 vn Inr Sydney, Deltadrecht III zzo Halifax nr Ham IDosina 29 te Anacortes L Esso Europoort 26 150 o In nr Bahrein, Esso Ne. hd 26 40 z East London nr Iin, Getafix 26 360 wzw ihi nr Port Dickson, Hcga p 27 Greenwich boei nr Jerpen, Idefix 26 380 zw fchi nr Singapore, Kha- 126 270 zzo Suez nr Port h, Leidsegracht 27 rede fia, Maasrix 26 55 nno li nr Singapore, Macoma 7 tra?ao verw, Mytilus 27 b Tokio nr Perzische Golf loyd Bahrain 27 te Koe^ 1 Nedlloyd Bovenkerk 26 Jitwerpen nr Duinkerken loyd Kembla 27 te Tanga 1 Nedlloyd Korea 27 teRi- Esbay, Nedlloyd Loire 27 fcbai, Nedlloyd Nile 26 vn lavre nr Dakar, Nedlloyd 26 105 o Sabang nr Co- o, Nedlloyd Streefkerk 26 Dondra Head nr Muscat, 26 700 o Belem nr Es- l>s, Ondina 27 te Sriracha rik. dollar 1,96-2,06 fels pond 4,01-4,31 I. frank 6,58-6,88 Isc mark 106,50-109,50 jaanse lire 23.00-26.00 Jugese escudo 4,00-5,00 adese dollar 1,67-1,77 lise frank 45,75-48,75 Its. frank 118,00-121,00 Jedse kroon 44,25-47,25 nse Kroon 38,00-41,00 I t. schilling 14,62-14,92 anse peseta 2,70-3,00 tkse drachme 4,90-6,15 gosl. dinar 8,90-11,15 ke mark 49,00-52,80 |ÏËT ^rijstschotel. jar in weinig water |cl)e, stukje fijn gesneden gif blikje Verdeel visvlees broge, gare lehakte peterselie |t zo lekker is. s-Gravenhage rdbare omvang van het be- tingstekort te realiseren, regering is zelf al eerder tot conclusie gekomen dat het ort voor de gehele overheid minder lange termijn terug moeten naar vier tot vijf reent van het nationale in nen. Indien het de regering •t lukt om het consumptief rdiet aan banden te leggen daardoor voor haar zelf nder financieringsruimte te leppen zullen belastingen rder worden geïnd en zullen gaven voor dit jaar opge- hoven moeten worden naar tere tijdstippen. Voor vol- nde jaren zullen bij geli]k- ijvende economische ont- ikkelingen grotere bezuiw- ngsoperaties in het verschiet ggen. - Gisteren heeft net Damrak paald. Ondanks een lager Wal itionale waarden bij hervatting rekken, doch de stijgingen ble- rest van de actieve markt gat .e zien. De handel bleef rustig )n 0,60 beter op 135,10 en 6,50. Akzo ging 0,40 v00!*ul vee dubbeltjes naar 24,30 en 30,60. KLM moest een halve 100,50, maar Heineken was f tures waren flauw gestemd me voor Deli op 120,20 en van HVA. In de scheepvaartsector ren 1 hoger van eigenaar op ot verloor 1 op 91,50 e 0. In de financiële afdeling 0,70 hoger op 109,20. AM- dubbeltje bij op 74,40, maa iderd 360,50. De staatsfona- |k gestemd. weer een verdeelde en kal vo zorgde hier wel voor enig Zo werd de mededeling van ee^ end bij Gist-Brocades ëe^nS.'e ging van ruim 2 op 38,30. I Grasso leverde 4 winst °P °P aaie cijfers van AUDET konden r 3 van het uitgeversfonds 'olspinnerij Ede, waarvoor tevei >p 85 werd geboden. Verenig naar 96, terwijl ook KernP vas. Aan de andere kant za H en ACF in de verkeerde hoe* Degon zich gedurende beurs ij in een opwaartse richting te M kon zich meer dan hersteii markt trok nog wat verder aa Onderzoekers van de Emory Universiteit in Atlanta hebben bewijzen gevonden voor het geen veel ouders al jaren vreesden: harde muziek kan schadelijk zijn voor het ge hoor. Een onderzoek van an derhalf jaar is besloten met de conclusie dat voortdurende blootstelling aan buitensporig lawaai kan resulteren in per manente oorsuizingen, bekend als tinnitus, waaraan meer dan 36 miljoen Amerikanen lijden. Volgens de onderzoekers kan deze beschadiging van het ge hoor optreden door langdurig verblijf in discotheken, maar ook op andere plaatsen waar veel lawaai heerst, zoals vlieg velden of fabrieken. Dat tin nitus vervelend is kan een van de onderzochte lijders bevesti gen. De man leed al meer dan veertig jaar aan deze afwijking en hij zei dat al die tijd een geluid hoorde „alsof er twee treinen met hun fluit in mijn hoofd gillen". Kees van Kooten en Wim de Bie maken op dit moment een toernee door de Verenigde Staten met het Nederlands Blazersensemble, waarmee zij een geheel eigentijds muziekpro gramma brengen. Hier poseren ze in de hal van het befaamde Mc-Carter Theater. Let vooral 5 het all-American boy-kapsel van Koot. $)esssssxxssx3e%sxxxss%xxxxxsssxxs3aexssssxxxxssssssi$xs%xss»!s$esssRx (Van onze correspondent) BONN - Rheinhard Appel, chef-redacteur van het ZDF, het tweede Duitse net, zal ook na het omstreden optreden van Helmut Kohi in Den Haag op 22 februari het programma „Burgers vragen, politici ant woorden" blijven presenteren. Dit heeft de televisieraad, het hoogste toezichthoudende or gaan van het ZDF met grote meerderheid besloten. In haar resolutie wordt echter gezegd, dat het doel van de uitzending, toenadering tussen de Euro pese volkeren te bewerkstelli gen, in Den Haag helaas is ge mist. De raad betreurt het dat de uitzending negatieve gevol gen voor de Duits-Neder landse verhoudingen beeft ge had. Oorzaak van het misluk ken was volgens de raad de on voldoende voorbereiding, waardoor de programmalei ding de moeilijkheden die tij dens de uitzending ontston den, niet meer kon opvangen. Het ZDF moet volgens de raad van toezicht dan ook techni sche, organisatorische en jour nalistieke voorzorgmaatrege len nemen om iets dergelijks in de toekomst te voorkomen. Daarnaast acht de raad het van belang voor de betrekkingen met Nederland, dat er in Den Haag een vaste correspondent voor het ZDF wordt aange steld. Met nadruk wordt nog eens gesteld, dat in het ZDF de vrij heid van meningsuiting niet wordt aangetast en dat redac teuren die in het kruisvuur van kritiek komen te liggen, zelfs altijd beschermd zijn. Dit is waarschijnlijk een reactie op diverse commentaren, die in de Bondsrepubliek naar aanlei ding van de uitzending zijn verschenen en waarin het ver moeden wordt geuit dat men bij het ZDF „lastige" journa listen liever kwijt dan rijk is. Dat zou bijvoorbeeld blijken uit de eis van Franz Jozef Strauss dat Appel zijn functie rnoet opgeven. Twee weken geleden eiste de CDA-CSU-le- den van de commissie „Poli tiek en Tijdgeschiedenis" van het ZDF, dat Appel het pro gramma niet meer zou pre senteren, maar die motie kon niet meer worden aangeno men. Vorige week hebben de redacteuren van het ZDF zich in een buitengewone vergade ring eenstemmig achter hun chef-redacteur gesteld en de TV-raad opgeroepen „geen maatregelen toe te laten die ontstaan uit open of verborgen machtspolitiek"; Ook de hoogste baas van het ZDF, in tendant Von Hase, verzette zich tegen degenen die Appel naar aanleiding van de Haagse uitzending wilden verwijde- Graaf Dracula was vroeger een filmfiguur die de bioscoopbezoeker deed griezelen. Acteur Bcla Lugosi (links op de foto) wist hem op die manier uitstekend gestalte te geven. In Amerika is er inmiddels een nieuwe Dracula-versie in de maak. waarin de Transsylvanische vampier (in een creatie van acteur George Hamilton, rechts op de foto) omgetoverd is tot een komediant. In de film „Love at first bite" wordt het vrouwelijke „slachtoffer" gespeeld door Susan Saint James. Henry Winkler zoals we hem kennen uit de tv-serie Happy Days met een forse vetkuif en vlot met vrouwen. (door Hans Toonen) „Ik ben nu 32 jaar, Dus eigenlijk een beginnend acteur. Een acteur vergelijk ik het liefst met een hersenchirurg. Als je 55 bent, heb je het vak pas echt in de vingers". Dit commentaar gaf de acteur Henri Winkler vorig jaar in Hollywood, toen filmcritici met de tanden begonnen te knarsen nog voordat ze Winkler hadden gezien in zijn tweede speelfilm „The One and Only". Zijn filmdebuut in „Heroes" was een half jaar daarvoor genadeloos weg ge schreven. Henri Winkler gaat namelijk gebukt onder zijn alter ego, te weten de vetkuif „Fonzie" in de succesvolle tv-serie „Happy Days". ,,,The Fonz" is in Amerika waan zinnig populair. Hij wordt beschouwd als de voorloper van nog zo'n vetkuif John Travolta. De serie „Happy Days" staat al vijf seizoenen goed genoteerd. En heeft van acteur Winkler een schatrijke acteur gemaakt. Nu hij niet meer zo naar de cijfertjes in zijn contracten hoeft te turen, wil Henri Winkler zijn acteertalenten wat breder uitsmeren. In „Heroes" speelde hij een geflipte Vietnam-Veteraan, die langzaam maar zeker weer met beide benen op de grond komt dankzij de zorgzame, later liefdevolle hulp van een vriendin (actrice Sally Field). Critici joegen Henri Winkler terug het teevee-hok in: „Blijf maar gewoon Fonzie!". Ge wond beet hij terug: „Wat is het verschil tussen een tv-ac- teur en een filmacteur. Beiden zijn toch acteur!". Voor „The One and Only" heeft Winkler wat meer krediet ge kregen. Hij speelt in deze door Carl Reiner geregisseerde film een waanzinnig ijdele ego-tripper, die alles doet om in de belangstelling te komen. Hij wil per se acteur worden. Maar neemt genoegen met de rol van een sho w-worstelaar, die volle en dankbare zalen trekt. Waarschijnlijk krijgt Winkler in Nederland meer kansen. Hier wordt hij niet gehinderd door zijn goudomr; ide image als „Fonzie, de vetkuif". In Amerika echter blijft het nog steeds worstelen zonder echt boven te komen. GEKEKEN NAAR: HEUSDEN: Kunsthandel Lambert Tegenbosch; overzicht schilderijen Age Klink. BERKEL-ENSCHOT: cultureel centrum Boerderij Denissen: olieverf; gouache en aquarel van Frits Haans; alsmede ex-libris collectie en bladen Pen en Burijn van Haans. EINDHOVEN: Philips Ontspannings Centrum; Toon Siegers 50 jaar. Overzicht van zijn beeldhouwwerk. DEN BOSCH: Retrospectieve van Rotterdamse kunstenaar Herman Bieling. ZenUWPn vormen. Zijn laatste schil- derijen „Op zoek naar de ver loren tijd" en „het spoor der herinneringen" zijn konse- quent doorontwikkeld vanuit die ontleedgedachte. Slierten met knooppunten groeien als grote opengelegde zenuwen over het hele doek; de achter grond verdwijnt er onder. Dit leidt tot een opnieuw vinden van de struktuur als drager van mededelingen. Deze weg wordt nog duidelijker in zijn serie „Noord Afrikaanse schetsboeken", waarin hij weer kleur gebruikt en daar door- zij het nog aarzelend, tot een nieuwe picturale benade ring komt. Daarom gaat het in zijn werk: hij heeft zijn vroegere joyeuze royale, misschien wat makkelijke picturale kwaliteit afgezworen door de literaire kant op te gaan, op zoek naar een nieuwe schildertaal, die hij m zijn nieuwe werk verrassend lijkt te vinden. Zijn sliertach- tige lijnen worden strukturen zonder verhaal, zonder bijbe doeling maar toch met zeg gingskracht; tekens in verf die hun eigen verhaal spreken. In Heusden valt daarom veel te leren en te genieten op deze goede tentoonstelling. LEX VAN BUVTENEN Age Klink schilderijen 1968 1979. Kunsthandel Lambert Tegenbosch Putterstraat 48. Open: dagelijks - behalve op maandag - 14-18 uur (tot 7 aptil). In Heusden dat steeds meer net uiterlijk van een open- luchtmuseum begint te verto- nen (een verschijnsel, dat mij ®e' benauwt), laat Lambert tegenbosch in zijn kunsthan- z'en wat er in het heden Speurt in de beeldende kunst. 'Sn bezoek aan de tentoon stelling van Age Klink was voor mij, in het wat benauwde sfeertje van Heusden, een ver ademing. Je krijgt in deze overzichtelijk ingerichte ex positie een gedegen kijk op de ■wikkeling van zijn werk, janaf zijn aanhaken bij Cobra net vinden van een nieuwe ■Mm van schilderijen, via de mweg van de literaire bena dering. vroe8ere Kferk is breed n dynamisch geschilderd, erk geïnspireerd op de Co- ■agroep. Door vereenvoudi- &lng in kleur- en vormgebruik n onder invloed van medisch- ■ologische experimenten, Eaan schilderijen zoals „de Van Pavlov". Hieruit vn j n weer zün „studies oe grote mutaties". Hierin i-mti 8j menselijke hoofden s I in strengen, aanhang- ,.,s slierten, die over een Pm» ac',tergrond aan elkaar -1*'",en Inet andere hoofdach- tentoonstellingen EINDRKDAKTIE x._ HENK EGBERS frits Haans, olieverven, gouaches en aquarellen; col lecties grafiek. Boerderij De- nissen, Gen. Eisenhowerweg 1, Berkel-Enschot. Open: zater dag en zondag 2-5 uur; Maan dag tot en met vrijdag 20-22 uur (tot 3 april). Frits Haans uit Ulvenhout openbaart zich telkens op nieuw als een veelbegaafd mens. Vroeg deze van-huis-uit Neerlandicus in het verleden al een gerechtvaardigde aan dacht voor zijn internationale ex-libris collectie; zijn uitga ven van de grafische poë- ziebladen „Met pen en Burijn" en onlangs weer voor de zoge naamde Hane-boeken, nu presenteert hij zich voor het eerst naar buiten als kunst schilder. Is de aanleiding tot dit schilderen het moment dat hij tengevolge van zijn ge zondheid moest stoppen met zijn docentschap bij het mid delbaar onderwijs, de kwali teit van zijn schilderwerk is allesbehalve uit de nood ge boren; blijkt ook al een gege ven van-huis-uit Relativeert Frits Haans op een gezonde manier zijn eigen vermogen op dit terrein door zich „woens dagschilder" te noemen, an derzijds bezit hij ook op dit terrein zoveel kwaliteiten, dat een presentatie naar buiten zeker gerechtvaardigd is. Hij is een romanticus, uiterst gevoelig voor de stemmingen van landschap en natuur. Vooral in het voetspoor van de Vlaamse expressionisten weet hij vaak krachtig en treffend uitdrukking te geven aan ka rakteristieke trefpunten in het Brabants/Vlaamse landschap. Daarnaast veroorlooft hij zich met een vaak verkwikkende onbevangenheid op zijpaden waarop hij bijvoorbeeld speelt met kleur en vlak. Frits Haans verdedigt geen „isme", maar exploreert zijn eigen gevoelige reacties op de omgeving. Dat de kwalitatieve verschillen, met name ook op het gebied van zijn aquarellen en goua ches, soms nogal groot zijn weet hij zelf als de beste. Het is verleidelijk zijn schilderkunst te gaan vergelijken met zijn literaire activiteiten. Je zou kunnen opmerken dat hij als schilder ook een verteller is, maar van de andere kant ge loof ik dat hij vanuit het schil dersmetier zoveel eigenstandi ge kwaliteiten bezit dat ge sproken moet worden van een echt eigen kwaliteit. Dat hij behalve zijn eigen werk ook nog een collectie grafisch ex-libris werk van kunstenaars uit de Oostblok landen toont, alsmede de ver zameling Pen en Burijn-bla den en de Haneboeken getuigt niet alleen van een confronte rende bescheiden opstelling, waarbij de eigen haan niet al leen koning wil kraaien, maar bezorgt ook de bezoekers aan dit aardige culturele centrum van Berkel Enschot een aardi ge afwisseling. Dat hij temid den van dit „Muzische geweld" als een eigen Frits Haans over eind blijft laat vermoeden dat hij in de toekomst in staat zal zijn zoekend zijn schilder kunstige kwaliteiten verder uit te kristalliseren tot een be hoorlijke hoogte. HENK EGBERS Toon Siegers monumentale vormen. H.E. Dierfiguur gemaakt door Toon Siegers POCEindhoven) Toon Siegers, beeldhou wer, 50 jaar. Overzichtsten toonstelling in Philips Ont spannings Centrum, Eindho ven. Open dagelijks 10-20 uur. (22 april) Als er iemand een hekel heeft om waar weer steeds als kunstenaar genoemd te wor den in relatie met de roem ruchte „dikke deur" in het Bossche provinciehuis, dan is dat Toon Siegers zelf, die deze deur maakte. Maar temidden van een kunstenaarsgeneratie met de naam Siegers weet je dan wel met wie je te doen hebt. Wil je dit nog duidelijker weten dan moet je zeker niet vergeten om naar deze ten toonstelling te gaan: een me talen woud van artistieke spankracht, waarin romanti sche oerkracht schuilen. Toon Siegers is zo'n typische kunstenaar die als het ware het zelf allemaal ontdekt heeft. Hij teistert de materie en de mate rie hem om elkanders weer standen te testen. Daaruit ontstaan figuraties, „beelden", die niet alleen buitenkant verhaaltjes vertellen, maar ook de bouwstoffen voor het ver haal van binnenuit zichtbaar aandragen. Hij is niet enkel de man van de anecdote, die man netjes vrouwtjes, kinderen, en gedroomde beesten als een haan op de fiets of een wolk- paard uit wilde stukken me taal laat ontstaan, maar hij ensceneert ook bewust monu mentaal tonelen, die de mens als het ware moeten meenemen in de duistere holen van zijn bestaan. „Samen een groep" is zo'n dominant tafereel van on geveer 4x3 meter; „Dans over de aarde" lijkt op een hunne- bed van onvermoede krachten. Siegers, brandt en freest de flarden van oermetaal aaneen tot objecten met een grote zeg gingskracht. Soms dreigt het een „methode" te worden en als hij teveel detailleert toch een te braaf plaatje. Een enkele keer lijkt hij andere paden op te gaan zoals bijvoorbeeld in „Kinderen" en ben je be nieuwd hoe hij daarmee verder zal uitkomen. Maar dat soort „afwijkingen" schieten jam mer genoeg geen wortel. Maar het totaalbeeld dat deze vijftig objecten van deze vijftigjarige kunstenaar geven is er een van grote scheppende kracht, die veel ruimte laat aan de fantasie van de beschouwer. Je zou nog heel wat straten en pleinen in het Zuiden iets kunnen gunnen van de barokke plasticiteit van Herman Frederik Bieling, schilderijen, aquarellen en grafische kunst. Kunsthandel Borzo, Verwerstraat 21 Den Bosch. Open: Maandag 13-18 uur, dinsdag - vrijdag 9-18 uur en zaterdag 9-17 uur (tot 15 april) Een merkwaardige - en op merkenswaardige tentoon stelling van een kunstenaar, die wellicht vergeten, in de va derlandse geschiedenis van de schilderkunst in deze eeuw wel een rol heeft gespeeld. Hij leef de en werkte met name in Rot terdam van 1887-1964 Een wat vierkante persoonlijkheid, die wel paste in het Rotter damse klimaat,waar hij op de bres stond voor kunstenaars- belangen. In 1916 was hij er medeoprichter van de kunste naarsgroep De Branding, waarmee tevens een typisch intermezzo in zijn beeldende vormgeving begon De doeken (en beelden) uit de zeven tot acht volgende jaren werden geladen vanuit mystieke, theosofische bronnen en ku bistische invloeden. Ze zijn een wat vreemd element in zijn oeuvre omdat eigenlijk deze sferen vanuit een innerlijk ge weld bij hem werden inge voerd. Hij was veeleer een expres sionist, een man van het royale gebaar, waarbij echter in de beginjaren dertig en zestig ook illustratieve styleringen vallen waar te nemen. Bieling was een man die zich enerzijds thuis gevoeld moet hebben bij bewe gingen als Die Brücke en daar aan binnen een latere kunst groep als De Onafhankelijken ook uitdrukkingsvorm heeft gegeven, maar dan weer ge voelig is voor invloeden van een man als Schwitters, met wie hij bevriend was, om ver volgens binnen het zogenaam de Rotterdamse expressionis me van Chabit c.s. zich thuis te voelen. Bieling blijkt een veelzijdig man, gevoelig voor allerlei in vloeden waarboven hij telkens uitstijgt als Bieling. De ten toonstelling, waarop het een en ander van Bieling te koop is, geeft daarvan en van stromin gen binnen onze 20e Neder landse kunsteeuw interessante voorbeelden te zien. VEGHEL: Petite Galerie An ne van Gils; Heuvelstraat 20; Marlaine Verhelst, poppen en Marie-José Leenders. teke ningen. Open: vrijdag, zater dag en zondag 11-5 uur (8 april). HOORN: Westfries Mu seum: Centsprenten- volks en kinderprenten uit 17e-19e eeuw. Open: dagelijks 10-17 uur; zondags 12-17 uur (13 mei). •AMSTERDAM: Galerie Kaamp, Rokin 154; Pol Mara, schilderijen aquarellen en li tho's. Open dinsdag tot en met zaterdag 10.30-17.30 uur (20 april). Galerie d'Eendt, NZ Voorburgwal 306; Polyester Vrouwfiguren van Marijke Ou dendag-Van Lis uit Woudri- chem (6 april) ECK EN WIEL: Galerie De Beerenburght, Wielseweg 31. Alfred Hafkenscheid, schilde rijen, Peter Oosterbos, grafiek, Adina van Houten, keramiek, Ula van Ophuijsen, sculptuur, Suson Hubrechts, keramiek en Hannah Bouman, sieraden. Open woensdag tot en met zaterdag 10-17 uur; zondag 13-17 uur (16 april)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1979 | | pagina 7