E
mals
Henri Winkler
worstelt met zijn
"Fonzie"-image
It is uw
don «aard
aven
HARDE MUZIEK
IS SLECHT
VOOR GEHOOR
R hein hard Appel blijft
„Burgers vragen" doen
jOnze jongens over zee
VAN GRIEZEL TOT GRIJNS
te kunst'
te keur
eepsberichten
126 420 zzw Bermuda nr
Samenstelling: Eugene loomant an Dirk tfellenga
Ondanks kritiek na uitzending met Kohl
Hane-doeken
Bieling
50 jaar
Oer-woud
I 5 te Durban vervv a0
b te Hamble, Amcrsf0
Iz Ibiza nr Genua a»
ler 28 300 o Bahamas m-
•Orleans, Amstelveld 2fi
lingapore nr Durban
Im 26 130 zo Sable
y ohn, Broere Emerald 27
ericas, Capulonix 12 inn
Jasalhadd nr Singapore
Ind Maine, Daphne 27 vn
Inr Sydney, Deltadrecht
III zzo Halifax nr Ham
IDosina 29 te Anacortes
L Esso Europoort 26 150 o
In nr Bahrein, Esso Ne.
hd 26 40 z East London nr
Iin, Getafix 26 360 wzw
ihi nr Port Dickson, Hcga
p 27 Greenwich boei nr
Jerpen, Idefix 26 380 zw
fchi nr Singapore, Kha-
126 270 zzo Suez nr Port
h, Leidsegracht 27 rede
fia, Maasrix 26 55 nno
li nr Singapore, Macoma 7
tra?ao verw, Mytilus 27
b Tokio nr Perzische Golf
loyd Bahrain 27 te Koe^
1 Nedlloyd Bovenkerk 26
Jitwerpen nr Duinkerken
loyd Kembla 27 te Tanga
1 Nedlloyd Korea 27 teRi-
Esbay, Nedlloyd Loire 27
fcbai, Nedlloyd Nile 26 vn
lavre nr Dakar, Nedlloyd
26 105 o Sabang nr Co-
o, Nedlloyd Streefkerk 26
Dondra Head nr Muscat,
26 700 o Belem nr Es-
l>s, Ondina 27 te Sriracha
rik. dollar 1,96-2,06
fels pond 4,01-4,31
I. frank 6,58-6,88
Isc mark 106,50-109,50
jaanse lire 23.00-26.00
Jugese escudo 4,00-5,00
adese dollar 1,67-1,77
lise frank 45,75-48,75
Its. frank 118,00-121,00
Jedse kroon 44,25-47,25
nse Kroon 38,00-41,00
I t. schilling 14,62-14,92
anse peseta 2,70-3,00
tkse drachme 4,90-6,15
gosl. dinar 8,90-11,15
ke mark 49,00-52,80
|ÏËT
^rijstschotel.
jar in weinig water
|cl)e, stukje
fijn gesneden
gif blikje
Verdeel visvlees
broge, gare
lehakte peterselie
|t zo lekker is.
s-Gravenhage
rdbare omvang van het be-
tingstekort te realiseren,
regering is zelf al eerder tot
conclusie gekomen dat het
ort voor de gehele overheid
minder lange termijn terug
moeten naar vier tot vijf
reent van het nationale in
nen. Indien het de regering
•t lukt om het consumptief
rdiet aan banden te leggen
daardoor voor haar zelf
nder financieringsruimte te
leppen zullen belastingen
rder worden geïnd en zullen
gaven voor dit jaar opge-
hoven moeten worden naar
tere tijdstippen. Voor vol-
nde jaren zullen bij geli]k-
ijvende economische ont-
ikkelingen grotere bezuiw-
ngsoperaties in het verschiet
ggen.
- Gisteren heeft net Damrak
paald. Ondanks een lager Wal
itionale waarden bij hervatting
rekken, doch de stijgingen ble-
rest van de actieve markt gat
.e zien. De handel bleef rustig
)n 0,60 beter op 135,10 en
6,50. Akzo ging 0,40 v00!*ul
vee dubbeltjes naar 24,30 en
30,60. KLM moest een halve
100,50, maar Heineken was f
tures waren flauw gestemd me
voor Deli op 120,20 en van
HVA. In de scheepvaartsector
ren 1 hoger van eigenaar op
ot verloor 1 op 91,50 e
0. In de financiële afdeling
0,70 hoger op 109,20. AM-
dubbeltje bij op 74,40, maa
iderd 360,50. De staatsfona-
|k gestemd.
weer een verdeelde en kal
vo zorgde hier wel voor enig
Zo werd de mededeling van ee^
end bij Gist-Brocades ëe^nS.'e
ging van ruim 2 op 38,30.
I Grasso leverde 4 winst °P °P
aaie cijfers van AUDET konden
r 3 van het uitgeversfonds
'olspinnerij Ede, waarvoor tevei
>p 85 werd geboden. Verenig
naar 96, terwijl ook KernP
vas. Aan de andere kant za
H en ACF in de verkeerde hoe*
Degon zich gedurende beurs ij
in een opwaartse richting te
M kon zich meer dan hersteii
markt trok nog wat verder aa
Onderzoekers van de Emory
Universiteit in Atlanta hebben
bewijzen gevonden voor het
geen veel ouders al jaren
vreesden: harde muziek kan
schadelijk zijn voor het ge
hoor. Een onderzoek van an
derhalf jaar is besloten met de
conclusie dat voortdurende
blootstelling aan buitensporig
lawaai kan resulteren in per
manente oorsuizingen, bekend
als tinnitus, waaraan meer dan
36 miljoen Amerikanen lijden.
Volgens de onderzoekers kan
deze beschadiging van het ge
hoor optreden door langdurig
verblijf in discotheken, maar
ook op andere plaatsen waar
veel lawaai heerst, zoals vlieg
velden of fabrieken. Dat tin
nitus vervelend is kan een van
de onderzochte lijders bevesti
gen. De man leed al meer dan
veertig jaar aan deze afwijking
en hij zei dat al die tijd een
geluid hoorde „alsof er twee
treinen met hun fluit in mijn
hoofd gillen".
Kees van Kooten en Wim de Bie maken op dit moment een toernee door de Verenigde
Staten met het Nederlands Blazersensemble, waarmee zij een geheel eigentijds muziekpro
gramma brengen. Hier poseren ze in de hal van het befaamde Mc-Carter Theater. Let vooral
5 het all-American boy-kapsel van Koot.
$)esssssxxssx3e%sxxxss%xxxxxsssxxs3aexssssxxxxssssssi$xs%xss»!s$esssRx
(Van onze correspondent)
BONN - Rheinhard Appel,
chef-redacteur van het ZDF,
het tweede Duitse net, zal ook
na het omstreden optreden van
Helmut Kohi in Den Haag op
22 februari het programma
„Burgers vragen, politici ant
woorden" blijven presenteren.
Dit heeft de televisieraad, het
hoogste toezichthoudende or
gaan van het ZDF met grote
meerderheid besloten. In haar
resolutie wordt echter gezegd,
dat het doel van de uitzending,
toenadering tussen de Euro
pese volkeren te bewerkstelli
gen, in Den Haag helaas is ge
mist. De raad betreurt het dat
de uitzending negatieve gevol
gen voor de Duits-Neder
landse verhoudingen beeft ge
had. Oorzaak van het misluk
ken was volgens de raad de on
voldoende voorbereiding,
waardoor de programmalei
ding de moeilijkheden die tij
dens de uitzending ontston
den, niet meer kon opvangen.
Het ZDF moet volgens de raad
van toezicht dan ook techni
sche, organisatorische en jour
nalistieke voorzorgmaatrege
len nemen om iets dergelijks in
de toekomst te voorkomen.
Daarnaast acht de raad het van
belang voor de betrekkingen
met Nederland, dat er in Den
Haag een vaste correspondent
voor het ZDF wordt aange
steld.
Met nadruk wordt nog eens
gesteld, dat in het ZDF de vrij
heid van meningsuiting niet
wordt aangetast en dat redac
teuren die in het kruisvuur van
kritiek komen te liggen, zelfs
altijd beschermd zijn. Dit is
waarschijnlijk een reactie op
diverse commentaren, die in de
Bondsrepubliek naar aanlei
ding van de uitzending zijn
verschenen en waarin het ver
moeden wordt geuit dat men
bij het ZDF „lastige" journa
listen liever kwijt dan rijk is.
Dat zou bijvoorbeeld blijken
uit de eis van Franz Jozef
Strauss dat Appel zijn functie
rnoet opgeven. Twee weken
geleden eiste de CDA-CSU-le-
den van de commissie „Poli
tiek en Tijdgeschiedenis" van
het ZDF, dat Appel het pro
gramma niet meer zou pre
senteren, maar die motie kon
niet meer worden aangeno
men. Vorige week hebben de
redacteuren van het ZDF zich
in een buitengewone vergade
ring eenstemmig achter hun
chef-redacteur gesteld en de
TV-raad opgeroepen „geen
maatregelen toe te laten die
ontstaan uit open of verborgen
machtspolitiek"; Ook de
hoogste baas van het ZDF, in
tendant Von Hase, verzette
zich tegen degenen die Appel
naar aanleiding van de Haagse
uitzending wilden verwijde-
Graaf Dracula was vroeger een filmfiguur die de bioscoopbezoeker deed griezelen. Acteur
Bcla Lugosi (links op de foto) wist hem op die manier uitstekend gestalte te geven. In Amerika
is er inmiddels een nieuwe Dracula-versie in de maak. waarin de Transsylvanische vampier (in
een creatie van acteur George Hamilton, rechts op de foto) omgetoverd is tot een komediant. In
de film „Love at first bite" wordt het vrouwelijke „slachtoffer" gespeeld door Susan Saint
James.
Henry Winkler zoals we hem kennen uit de tv-serie
Happy Days met een forse vetkuif en vlot met vrouwen.
(door Hans Toonen)
„Ik ben nu 32 jaar, Dus eigenlijk een beginnend acteur.
Een acteur vergelijk ik het liefst met een hersenchirurg.
Als je 55 bent, heb je het vak pas echt in de vingers". Dit
commentaar gaf de acteur Henri Winkler vorig jaar in
Hollywood, toen filmcritici met de tanden begonnen te
knarsen nog voordat ze Winkler hadden gezien in zijn
tweede speelfilm „The One and Only". Zijn filmdebuut in
„Heroes" was een half jaar daarvoor genadeloos weg ge
schreven. Henri Winkler gaat namelijk gebukt onder zijn
alter ego, te weten de vetkuif „Fonzie" in de succesvolle
tv-serie „Happy Days". ,,,The Fonz" is in Amerika waan
zinnig populair. Hij wordt beschouwd als de voorloper van
nog zo'n vetkuif John Travolta. De serie „Happy Days"
staat al vijf seizoenen goed genoteerd. En heeft van acteur
Winkler een schatrijke acteur gemaakt. Nu hij niet meer zo
naar de cijfertjes in zijn contracten hoeft te turen, wil
Henri Winkler zijn acteertalenten wat breder uitsmeren.
In „Heroes" speelde hij een geflipte Vietnam-Veteraan, die
langzaam maar zeker weer met beide benen op de grond
komt dankzij de zorgzame, later liefdevolle hulp van een
vriendin (actrice Sally Field). Critici joegen Henri Winkler
terug het teevee-hok in: „Blijf maar gewoon Fonzie!". Ge
wond beet hij terug: „Wat is het verschil tussen een tv-ac-
teur en een filmacteur. Beiden zijn toch acteur!". Voor
„The One and Only" heeft Winkler wat meer krediet ge
kregen. Hij speelt in deze door Carl Reiner geregisseerde
film een waanzinnig ijdele ego-tripper, die alles doet om in
de belangstelling te komen. Hij wil per se acteur worden.
Maar neemt genoegen met de rol van een sho w-worstelaar,
die volle en dankbare zalen trekt. Waarschijnlijk krijgt
Winkler in Nederland meer kansen. Hier wordt hij niet
gehinderd door zijn goudomr; ide image als „Fonzie, de
vetkuif". In Amerika echter blijft het nog steeds worstelen
zonder echt boven te komen.
GEKEKEN NAAR:
HEUSDEN: Kunsthandel Lambert Tegenbosch; overzicht
schilderijen Age Klink.
BERKEL-ENSCHOT: cultureel centrum Boerderij Denissen:
olieverf; gouache en aquarel van Frits Haans; alsmede ex-libris
collectie en bladen Pen en Burijn van Haans.
EINDHOVEN: Philips Ontspannings Centrum; Toon Siegers 50
jaar. Overzicht van zijn beeldhouwwerk.
DEN BOSCH: Retrospectieve van Rotterdamse kunstenaar
Herman Bieling.
ZenUWPn vormen. Zijn laatste schil-
derijen „Op zoek naar de ver
loren tijd" en „het spoor der
herinneringen" zijn konse-
quent doorontwikkeld vanuit
die ontleedgedachte. Slierten
met knooppunten groeien als
grote opengelegde zenuwen
over het hele doek; de achter
grond verdwijnt er onder. Dit
leidt tot een opnieuw vinden
van de struktuur als drager
van mededelingen. Deze weg
wordt nog duidelijker in zijn
serie „Noord Afrikaanse
schetsboeken", waarin hij
weer kleur gebruikt en daar
door- zij het nog aarzelend, tot
een nieuwe picturale benade
ring komt.
Daarom gaat het in zijn
werk: hij heeft zijn vroegere
joyeuze royale, misschien wat
makkelijke picturale kwaliteit
afgezworen door de literaire
kant op te gaan, op zoek naar
een nieuwe schildertaal, die hij
m zijn nieuwe werk verrassend
lijkt te vinden. Zijn sliertach-
tige lijnen worden strukturen
zonder verhaal, zonder bijbe
doeling maar toch met zeg
gingskracht; tekens in verf die
hun eigen verhaal spreken. In
Heusden valt daarom veel te
leren en te genieten op deze
goede tentoonstelling.
LEX VAN BUVTENEN
Age Klink schilderijen 1968
1979. Kunsthandel Lambert
Tegenbosch Putterstraat 48.
Open: dagelijks - behalve op
maandag - 14-18 uur (tot 7
aptil).
In Heusden dat steeds meer
net uiterlijk van een open-
luchtmuseum begint te verto-
nen (een verschijnsel, dat mij
®e' benauwt), laat Lambert
tegenbosch in zijn kunsthan-
z'en wat er in het heden
Speurt in de beeldende kunst.
'Sn bezoek aan de tentoon
stelling van Age Klink was
voor mij, in het wat benauwde
sfeertje van Heusden, een ver
ademing. Je krijgt in deze
overzichtelijk ingerichte ex
positie een gedegen kijk op de
■wikkeling van zijn werk,
janaf zijn aanhaken bij Cobra
net vinden van een nieuwe
■Mm van schilderijen, via de
mweg van de literaire bena
dering.
vroe8ere Kferk is breed
n dynamisch geschilderd,
erk geïnspireerd op de Co-
■agroep. Door vereenvoudi-
&lng in kleur- en vormgebruik
n onder invloed van medisch-
■ologische experimenten,
Eaan schilderijen zoals „de
Van Pavlov". Hieruit
vn j n weer zün „studies
oe grote mutaties". Hierin
i-mti 8j menselijke hoofden
s I in strengen, aanhang-
,.,s slierten, die over een
Pm» ac',tergrond aan elkaar
-1*'",en Inet andere hoofdach-
tentoonstellingen
EINDRKDAKTIE
x._
HENK EGBERS
frits Haans, olieverven,
gouaches en aquarellen; col
lecties grafiek. Boerderij De-
nissen, Gen. Eisenhowerweg 1,
Berkel-Enschot. Open: zater
dag en zondag 2-5 uur; Maan
dag tot en met vrijdag 20-22
uur (tot 3 april).
Frits Haans uit Ulvenhout
openbaart zich telkens op
nieuw als een veelbegaafd
mens. Vroeg deze van-huis-uit
Neerlandicus in het verleden al
een gerechtvaardigde aan
dacht voor zijn internationale
ex-libris collectie; zijn uitga
ven van de grafische poë-
ziebladen „Met pen en Burijn"
en onlangs weer voor de zoge
naamde Hane-boeken, nu
presenteert hij zich voor het
eerst naar buiten als kunst
schilder. Is de aanleiding tot
dit schilderen het moment dat
hij tengevolge van zijn ge
zondheid moest stoppen met
zijn docentschap bij het mid
delbaar onderwijs, de kwali
teit van zijn schilderwerk is
allesbehalve uit de nood ge
boren; blijkt ook al een gege
ven van-huis-uit Relativeert
Frits Haans op een gezonde
manier zijn eigen vermogen op
dit terrein door zich „woens
dagschilder" te noemen, an
derzijds bezit hij ook op dit
terrein zoveel kwaliteiten, dat
een presentatie naar buiten
zeker gerechtvaardigd is.
Hij is een romanticus, uiterst
gevoelig voor de stemmingen
van landschap en natuur.
Vooral in het voetspoor van de
Vlaamse expressionisten weet
hij vaak krachtig en treffend
uitdrukking te geven aan ka
rakteristieke trefpunten in het
Brabants/Vlaamse landschap.
Daarnaast veroorlooft hij zich
met een vaak verkwikkende
onbevangenheid op zijpaden
waarop hij bijvoorbeeld speelt
met kleur en vlak. Frits Haans
verdedigt geen „isme", maar
exploreert zijn eigen gevoelige
reacties op de omgeving. Dat
de kwalitatieve verschillen,
met name ook op het gebied
van zijn aquarellen en goua
ches, soms nogal groot zijn
weet hij zelf als de beste. Het is
verleidelijk zijn schilderkunst
te gaan vergelijken met zijn
literaire activiteiten. Je zou
kunnen opmerken dat hij als
schilder ook een verteller is,
maar van de andere kant ge
loof ik dat hij vanuit het schil
dersmetier zoveel eigenstandi
ge kwaliteiten bezit dat ge
sproken moet worden van een
echt eigen kwaliteit.
Dat hij behalve zijn eigen
werk ook nog een collectie
grafisch ex-libris werk van
kunstenaars uit de Oostblok
landen toont, alsmede de ver
zameling Pen en Burijn-bla
den en de Haneboeken getuigt
niet alleen van een confronte
rende bescheiden opstelling,
waarbij de eigen haan niet al
leen koning wil kraaien, maar
bezorgt ook de bezoekers aan
dit aardige culturele centrum
van Berkel Enschot een aardi
ge afwisseling. Dat hij temid
den van dit „Muzische geweld"
als een eigen Frits Haans over
eind blijft laat vermoeden dat
hij in de toekomst in staat zal
zijn zoekend zijn schilder
kunstige kwaliteiten verder uit
te kristalliseren tot een be
hoorlijke hoogte.
HENK EGBERS
Toon Siegers monumentale
vormen.
H.E.
Dierfiguur gemaakt door Toon Siegers POCEindhoven)
Toon Siegers, beeldhou
wer, 50 jaar. Overzichtsten
toonstelling in Philips Ont
spannings Centrum, Eindho
ven. Open dagelijks 10-20 uur.
(22 april)
Als er iemand een hekel
heeft om waar weer steeds als
kunstenaar genoemd te wor
den in relatie met de roem
ruchte „dikke deur" in het
Bossche provinciehuis, dan is
dat Toon Siegers zelf, die deze
deur maakte. Maar temidden
van een kunstenaarsgeneratie
met de naam Siegers weet je
dan wel met wie je te doen
hebt. Wil je dit nog duidelijker
weten dan moet je zeker niet
vergeten om naar deze ten
toonstelling te gaan: een me
talen woud van artistieke
spankracht, waarin romanti
sche oerkracht schuilen.
Toon Siegers is zo'n typische
kunstenaar die als het ware het
zelf allemaal ontdekt heeft. Hij
teistert de materie en de mate
rie hem om elkanders weer
standen te testen. Daaruit
ontstaan figuraties, „beelden",
die niet alleen buitenkant
verhaaltjes vertellen, maar ook
de bouwstoffen voor het ver
haal van binnenuit zichtbaar
aandragen. Hij is niet enkel de
man van de anecdote, die man
netjes vrouwtjes, kinderen, en
gedroomde beesten als een
haan op de fiets of een wolk-
paard uit wilde stukken me
taal laat ontstaan, maar hij
ensceneert ook bewust monu
mentaal tonelen, die de mens
als het ware moeten meenemen
in de duistere holen van zijn
bestaan. „Samen een groep" is
zo'n dominant tafereel van on
geveer 4x3 meter; „Dans over
de aarde" lijkt op een hunne-
bed van onvermoede krachten.
Siegers, brandt en freest de
flarden van oermetaal aaneen
tot objecten met een grote zeg
gingskracht. Soms dreigt het
een „methode" te worden en
als hij teveel detailleert toch
een te braaf plaatje. Een enkele
keer lijkt hij andere paden op
te gaan zoals bijvoorbeeld in
„Kinderen" en ben je be
nieuwd hoe hij daarmee verder
zal uitkomen. Maar dat soort
„afwijkingen" schieten jam
mer genoeg geen wortel. Maar
het totaalbeeld dat deze vijftig
objecten van deze vijftigjarige
kunstenaar geven is er een van
grote scheppende kracht, die
veel ruimte laat aan de fantasie
van de beschouwer. Je zou nog
heel wat straten en pleinen in
het Zuiden iets kunnen gunnen
van de barokke plasticiteit van
Herman Frederik Bieling,
schilderijen, aquarellen en
grafische kunst. Kunsthandel
Borzo, Verwerstraat 21 Den
Bosch. Open: Maandag 13-18
uur, dinsdag - vrijdag 9-18 uur
en zaterdag 9-17 uur (tot 15
april)
Een merkwaardige - en op
merkenswaardige tentoon
stelling van een kunstenaar,
die wellicht vergeten, in de va
derlandse geschiedenis van de
schilderkunst in deze eeuw wel
een rol heeft gespeeld. Hij leef
de en werkte met name in Rot
terdam van 1887-1964 Een
wat vierkante persoonlijkheid,
die wel paste in het Rotter
damse klimaat,waar hij op de
bres stond voor kunstenaars-
belangen. In 1916 was hij er
medeoprichter van de kunste
naarsgroep De Branding,
waarmee tevens een typisch
intermezzo in zijn beeldende
vormgeving begon De doeken
(en beelden) uit de zeven tot
acht volgende jaren werden
geladen vanuit mystieke,
theosofische bronnen en ku
bistische invloeden. Ze zijn een
wat vreemd element in zijn
oeuvre omdat eigenlijk deze
sferen vanuit een innerlijk ge
weld bij hem werden inge
voerd.
Hij was veeleer een expres
sionist, een man van het royale
gebaar, waarbij echter in de
beginjaren dertig en zestig ook
illustratieve styleringen vallen
waar te nemen. Bieling was een
man die zich enerzijds thuis
gevoeld moet hebben bij bewe
gingen als Die Brücke en daar
aan binnen een latere kunst
groep als De Onafhankelijken
ook uitdrukkingsvorm heeft
gegeven, maar dan weer ge
voelig is voor invloeden van
een man als Schwitters, met
wie hij bevriend was, om ver
volgens binnen het zogenaam
de Rotterdamse expressionis
me van Chabit c.s. zich thuis te
voelen.
Bieling blijkt een veelzijdig
man, gevoelig voor allerlei in
vloeden waarboven hij telkens
uitstijgt als Bieling. De ten
toonstelling, waarop het een en
ander van Bieling te koop is,
geeft daarvan en van stromin
gen binnen onze 20e Neder
landse kunsteeuw interessante
voorbeelden te zien.
VEGHEL: Petite Galerie An
ne van Gils; Heuvelstraat 20;
Marlaine Verhelst, poppen en
Marie-José Leenders. teke
ningen. Open: vrijdag, zater
dag en zondag 11-5 uur (8
april).
HOORN: Westfries Mu
seum: Centsprenten- volks en
kinderprenten uit 17e-19e
eeuw. Open: dagelijks 10-17
uur; zondags 12-17 uur (13
mei).
•AMSTERDAM: Galerie
Kaamp, Rokin 154; Pol Mara,
schilderijen aquarellen en li
tho's. Open dinsdag tot en met
zaterdag 10.30-17.30 uur (20
april). Galerie d'Eendt, NZ
Voorburgwal 306; Polyester
Vrouwfiguren van Marijke Ou
dendag-Van Lis uit Woudri-
chem (6 april)
ECK EN WIEL: Galerie De
Beerenburght, Wielseweg 31.
Alfred Hafkenscheid, schilde
rijen, Peter Oosterbos, grafiek,
Adina van Houten, keramiek,
Ula van Ophuijsen, sculptuur,
Suson Hubrechts, keramiek en
Hannah Bouman, sieraden.
Open woensdag tot en met
zaterdag 10-17 uur; zondag
13-17 uur (16 april)