HET RUND EN DE EGOTRIP VAN VOGELAAR
eULTOORAMA
BOEKENBEURS MET 35.000 BOEKEN IN ANTWERPEN
orm
oek
te* fe te
V 1 .V..
,5^ -1 - -
BEELDEN in brons in kas
teel Hoensbroek (bij Heerlen).
Werk van o.a. Piet van Heer
den, Pieter Starreveld, Nigel
Kent, Juke Stark. Kunsthoeve
Bergharen tekende voor deze
expositie. Dagelijks 10-12 en
13.30 tot 17.00 uur; tot en met
30 november.
.CHRISTIE deed deze week
weer goede zaken op de veiling
in Laren. Er gingen 470 wer
ken weg voor 2.808.000 gulden.
Een winterlandschap van
Schelfhout bracht 55.000 gul
den op; interieur St. Bavo door
Bosboom 40.000 gulden en een
winterlandschap van Ch.
Leickert 49.000 gulden.
BALLET groepen uit Ameri
ka: Sara Rudner performance
ensemble en Douglas Dunn
and Dancers komen op res
pectievelijk 9 en 16 november
in de schouwburg van Rotter
dam met een enig optreden in
Nederland. Beide groepen be
horen tot de moderne stromin
gen in Amerika.
.GEOLOGICA, vijfde inter
nationale beurs van mineralen,
fossielen, gesteenten, schelpen
en koralen op 12 november van
10.00 tot 17.00 uur in de
schouwburg van Enschede.
1s \H'-
In Amsterdam is van 3 tot en
met 12 november een zoge
naamde Nationale Boeken
Tiendaagse in het Sonesta ho
tel. Daarop presenteren dertig
uitgeverijen hun fondsen. Het
lijkt er dus een beetje op, dat in
navolging van de Boekenbeurs
voor Vlaanderen ook Neder
land nu een boekenbeurs
krijgt. Die Vlaamse Boeken
beurs wordt op dit ogenblik tot
en met 12 november gehouden
in Antwerpen; voor de 42e
keer. Voor Zuid-Nederland
ligt Antwerpen dichterbij.
Daar zijn nu in 79 stands niet
alleen de fondsen van de
Vlaamse - maar ook van de
Noordnederlandse uitgevers
maar dan 275 in aantal - ter
oriëntatie uitgestald. Het
aantal boeken, waarvan ken
nis genomen kan worden be
draagt 35.000 stuks. Ook dit
jaar is er tijdens de beurs in het
Bouwcentrum aan de Van
Rijswijcklaan een interessant
programma van ongeveer
veertig voordrachten en lezin
gen, gegeven door talrijke
Noordnederlandse en Vlaamse
schrijvers. De beurs is alle da
gen van 10-19 uur geopend
(entree 10 fr.)
Vorig jaar werd deze beurs
bezocht door 125.000 bezoe
kers, die er gemiddeld twee en
een half uur doorbrachten.
Jongeren vielen daarbij op. Dit
jaar kreeg deze beurs het motto
mee: „Het boek in dorp en
stad". Op de beurs is er dan ook
speciale aandacht voor de in
tegratie van het boek in kleine
woongemeenschappen. Het
Gulden Boek 1978 - een jaar
lijkse prijs - werd daarom toe
gekend aan de gemeente Wet-
teren. Het 47e jaarboek „Het
Boek in Vlaanderen" - te ver
gelijken met de grote uitgave
van Nieuwsblad voor de Boek
handel in Nederland - geeft op
100 pagina's een overzicht van
de boekenmarkt en is voor ie
der verkrijgbaar voor 30 fr. De
prijzen voor „het beste de
buut" in Vlaanderen zijn voor
Mark Wijnants: De bestem
ming van een danser (genre
Fiction) en Defour: Zeven
eeuwen meubelkunst (genre
Nonfiction).
Wat betreft het programma
tijdens de beurs: enkele tips.
Op zaterdag 4 november wordt
om 15 uur in aanwezigheid van
Willy Vandersteen een film
van Wies Andriessen vertoond:
Hoe een stripverhaal tot stand
komt; daarna een vraagge
sprek met Erik Durnez die het
Vandersteen-hulde album (65e
verjaardag) „Ik vier het elke
dag" samenstelde.
Op zondag 5 november leest
om 14 uur Jos Vandel00 uit zijn
„Vrouwen" en is er om 15.15
een visualisering van het boek
ABC van het ballet door de
balletschool van Antwerpen.
Op maandag 6 november
spreekt om 15.45 prof. E.
Schillebeeckx: „Tussentijds
verhaal". Dinsdag 7 november
treden om 14.30 uur Koot en
Bie op en vertelt om 15.45 Ka-
rel Jonckheere over de Vos
Reynaarde.
Woensdag 8 november
spreekt om 14 uur Thea Beek
man over jeugdboeken en wor
den om 15.15 uur de leraren
Nederlands verwacht om over
een reeks cursorisch lezen te
worden geinformeerd. Don
derdag 9 november om 15.45
uur praten auteurs van uitge
verij Bert Bakker met publiek
over nieuwe richtingen in de
Nederlandse literatuur. Op
zaterdag 11 november treedt
Leo Tindemans om 15.15 uur
in een open gesprek met Gas
ton Eyskens over economie in
Vlaanderen en spreekt om
17.45 uur Kris de Saeger over
het kind in/en het beeldver-
„Tien jaar geleden was het nog niet mogelijk dat twee kunsta
cademies zó met elkaar samenwerken", zegt Joop Beljon, direc
teur van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in
Den Haag. Hij doelt daarbij op de Academie St. Joost uit Breda,
die de vorige week in het Vlaamse Kortrijk de activiteiten van
hun Haagse collega's met een beeld- en klankreportage vastleg
den. Die activiteit bestond uit het vervaardigen van sculpturen
uit riet. Voor de hallen in Kortrijk ontstond in één week een
wonderlijk woud van gegroeide- en gemaakte vormen uit ade
mend materiaal; een contrast met delnterieur'78-beurs, die daar
op dat moment werd gehouden. Of beter misschien: De rieten
..beelden" verwezen naar de grondbeginselen van de vormge
ving, die je soms wel heel ver afgeleid terugvond in de drie
kilometer lange reeks van hedendaagse meubelvormen, op die
beurs.
„Zo doe je dat" noemde Joop Beljon twee jaar geleden een toen
verschenen boek van zijn hand. Dat gaat over die grondbeginse
len van vormgeving. Toen dat boek ten doop werd gehouden in
het Haags Gemeentemuseum, maakte hij daarbij ook twee
sculpturen uit riet. Vormen ontstaan uit handelingen. Als je dit
principe theoretisch uitwerkt ontstaat er een soort saaie visuele
grammatica of om het nog beroerder te zeggen een morfologie,
een leer der vormen. Je kunt het ook simpel illustreren door
handelingen als splijten, frommelen, binden, knopen, stapelen,
stutten, scheuren, vouwen, weven etcetera zichtbaar een kans te
geven in materialen. Riet is zo'n materiaal waarmee je veel van
die grondbeginselen van de vormgeving kunt oefenen.
Bovendien zegt Joop Beljon kun je met dit materiaal één op één
werken; pietepeuterige maquette-vormen zijn niet nodig. In ver
gelijking met klei, hout, marmer, brons en andere geijkte mate
rialen is riet ook goedkoper om althans in formaten van meters
hoog en tientallen meters omvang te kunnen werken zoals in
Kortrijk op een terrein van enkele honderden meters in het vier
kant kon gebeuren. De beursorganisatie zorgde voor 10.000
aan riet; een kans die je je als academie niet kunt laten ontsnap
pen!
Beljon heeft zelf op de academie een zogenaamd „omge
vingsklasje". Zelf is hij als beeldend kunstenaar veel bezig met
omgevingen, of om het in vaktermen te zeggen met „Environ
ments". Bij De Ploeg in Bergeyk werd indertijd „de was" buiten
gehangen (textielsculpturen in de wind); maar ook het „omge-
vingsplein" bij het Tilburgse stadhuis of grote sculpturen bij de
Olympische spelen in Mexico horen bij zijn manier van handelen.
Vaak werken zijn studenten mee in een of ander project en doen
daarmee ervaringen op. Zo was hij in Kortrijk met Anna en
Ulrike Möntmann, Tierra Roest, Ellen Vos, Jona Zwennis, Hank
Jantson en Ben Stolk.
Ondergebracht in een jeugdherberg hebben zij samen zo een
week lang theorie over de grondbeginselen van de vormgeving, of
- om in de taal van een interieurbeurs te spreken - de grondbe
ginselen van ontwerpen en design (tautologie) in praktijk ge
bracht. Beljon ontwierp zelf een aantal vormen als aanzet en liet
daarop zijn leerlingen andere vairanten bedenken. Waaiers en
hoekige vormen, tapijten die tegen de muren van de lelijke hallen
opkruipen, rietkragen en pyramidale vormen, varianten op de
Tja, ik denk toch dat ik me
zelf overschat heb. Experi
menteel proza interesseert me.
Mensen die doodlopende weg
getjes opnieuw openkappen
hebben mijn sympathie. Maar
de kool die JACQ FIRMIN
VOGELAAR me gestoofd heeft
in RAADSELS VAN HET
RUND (uitg. De Bezige Bij-
564 pagina's- 32,50) daar
lusten de muizenissen geen
steen van. Tenslotte is de lier
op de wilg gestemd door Lenin
en heeft Van Agt de geesten
van de halve maan bezworen
tengevolge van het openbreken
van de lijmpot op de rooktafel.
Het gras in de paarse ton had
Rome aan Amsterdam ge
knoopt omdat een Vogelaar de
valstrikken had doorgesneden
met een botte bijl, die de
transsubstantitia van het Vlie
gen zonder hoofd, stemm. tot
collectieve creativiteit had op
geheven.
Dat heb ik zelf bedacht.
Maar dit soort gevoel krijg ik
bij het lezen van dit boek, dat
onder meer de geijkte taal
structuren aantast, op zijn kop
zet en bewust wartaal uitslaat
om „het bestaande" - in de
meest brede zin van het woord
- aan te vreten. Kijk, toen Vo
gelaar in zijn boek „Kunst als
kritiek" onder meer trachtte
duidelijk te maken dat het be-
grippenstelsel van deze kapi
talistische maatschappij was
verengd tot een benauwende
structuur kon ik nog meeko
men. Maar nu hij daar via deze
turf met behulp van CRM
persoonlijk iets aan probeert te
doen raak ik buiten adem;
krijg het gevoel dat Vogelaar
met een tamelijke exclusieve
egotrip bezig is, die weinig ef
fect heeft (tenzij hij mijn reac
tie al voldoende vindt).
Het zijn niet de eerste ope
raties, die hij op de taal c.s.
verricht. Het boek heeft als
ondertitel Operaties 2, terwijl
zijn in 1971 verschenen Kalei-
diafragmenten, nu Operaties 1
heten. Er is in het Rund ook een
relatie gelegd met de daarin
optredende personen. Rein
Bloem heeft van de constructie
van dit boek een knappe (dat
wel) analyse geschreven in Vrij
Nederland, die de cirkelgang-
opbouw van het boek probeert
duidelijk te maken. Ik betwij
fel of hij het hele boek gelezen
heeft, omdat toch een aantal
belangrijke onderdelen niet
genoemd worden. Ook ik heb
het boek tamelijk diagonaal
gelezen - kost nog uuuuren - en
me associatief laten drijven op
de taaieruptie. Je (ik) wordt er
stapelgek van.
Vogelaar heeft overigens zelf
door een aantal samenvattin
gen, handleidingen, ge
bruiksaanwijzingen en niet te
vergeten door een „zwarte
doos" vingerwijzingen gege
ven om uit de taaipuinhoop te
voorschijn te kunnen kruipen.
Bovendien heeft hij aan het
slot de „tijdgenoten" Hus, Da
Vinci, Faust en Paracelsus,
alsmede de „geestverwant
dwarsligger" Heinrich Anton
M opgevoerd, die Vogelaars
filosofie als paranimfen bege
leiden Daar komt nog bij dat
hij zichzelf verdubbelt en
troubleert in Ekke en Janus.
De rode draad in de speelse
kluwen is de (weder)opbouw
van een machine, van een
nieuwe maatschappij door ar
chitect Ekke, waarbij in een
uitgesponnen hoofdstuk de
Monfiguur uit de Operaties 1
wordt afgebroken. De taal/
liefdes/droom/nieuwe maat
schappij/machine heeft ook
een zwarte doos. „De trek van
Janus was allerminst een op
welling van reislust; achteraf
zou je waarachtig zeggen: 'n
gedwongen ballingschap",
vind je daarin opgetekend.
Vanaf dat moment wordt
V ogelaar minder onrecht
streeks kritisch. De taalspel
letjes houden niet op, maar hij
stopt daarin kritiek op de Al
ma Scientia, op de Heilige
Wetenschap met naar zijn ge
voel Valse Roergangers. J. F.
haalt zijn gram op de univer
sitaire opleiding, op het oude
zeer uit zijn studententijd.
Toornig haalt hij uit tegen
Theo Kars als „het prototype
van onze generatie, degenera
tie van (voor of in de oorlog)
geboren profiteurs, schijtlaar-
zen en opportunisten (bruin-
werkers)...." De 34-jarige J. F.
gaat verder steeds meer over
tot rechtstreeks schelden en
poneert een aantal stellingen
op weg naar een Nieuwe We
reldstad, waarvoor veel sloop-
en opruimingswerk verricht
zou moeten worden.
Vogelaar werkt in dit boek
volgens het principe: wat ge
dacht wordt bestaat (cogito,
haal. Op zondag 12 november
van 11-12 uur: Daniel Robbe-
rechts, Claude van de Berge en
Willy Roggeman over hun
nieuwe boeken; 15.15-16.15
uur: Hugo Claus ontmoet zijn
toneelpubliek en 16.30 uur:
debat over jeugd- en kinder
boeken door de Vereniging
Schrijvers voor de Jeugd.
Dit en nog veel meer is er te
horen en te zien op deze Boe
kenbeurs, die dan wel in
Vlaanderen is maar gezien de
opzet meer en dichter bij huis
liggende informatie biedt dan
de Tiendaagse in Amsterdam.
Bovendien: de samenwerking
met de Nederlandse zusteror
ganisatie CPNB wordt steeds
beter, zo deelde de voorzitter
van de propagandacommissie
van de VBVB (Vereniging ter
Bevordering van het Vlaamse
Boekwezen) Th. Wouters mee.
In het komende jaar wordt
weer vier keer met Nederland
samen een Boek van de Maand
uitgebracht en het komende
geschenk voor de Nederlandse
Boekenweek in voorjaar '79
„Mooi Cadeau" van Carmig-
gelt wordt door Vlaanderen
overgenomen.
Architettura in OUanda
de Italiaanse architect prof.
Giovanni Fanelli was in de
zestiger jaren in Nederland om
wat te weten te komen over de
architectuur van deze eeuw in
ons land. Internationaal had
den wij, met name in de eerste
kwart van 1900, iets te beteke
nen. Maar Fanelli vond droe
vig weinig documentatie en
heeft toen zelf maar een boek
geschreven over Architettura
moderna in Olanda 1900-1940
(1968). Dat boek is de afgelo
pen week in een vertaling van
A. van Helsdingen-Ivens en
bewerking van Wim de Wit in
het Nederlands bij de Staats
uitgeverij verschenen.
Staatssecretaris Wallis de
Vries van CRM noemde het
boek bij het ten doop houden,
onder meer van belang bij de
inventarisatie van jonge mo
numenten.
Koren en orkesten
Veel koren, met name orato
riumkoren, doen regelmatig
een beroep op een professio
neel orkest voor de begeleiding
van hun concerten. Daarbij
komen er nog wel eens proble
men om de hoek kijken. Aller
eerst is het artistiek en tech
nisch niveau van sommige
koordirigenten bepaald on
voldoende. Bovendien is het
repertoire van de meeste koren
zeer eenzijdig en bestaat er bij
de koren onderling nauwelijks
coördinatie, met gevolg dat in
één seizoen vaak hetzelfde
werk moet worden gespeeld.
Dat is voor een orkest weinig
inspirerend.
Deze situatie is onlangs onder
zocht en in een nota vastgelegd
door het Noordhollands Phil-
harmonische Orkest en de
Culturele Raad voor Noord-
Holland. Daarin wordt de ko
ren onder meer aanbevolen om
bij de benoeming van een diri
gent het orkest in te schakelen
waarmee moet worden samen
gewerkt; de dirigenten om zich
te bekwamen in orkestdirectie;
overleg met het orkest over de
repertoirekeuze en overleg
over een gezamenlijke accep
table dirigent als de aanwezige
dirigent niet aanvaardbaar is
voor het orkest.
Opvallende boeken
„De wonderlijke avonturen
van Herman van Veen", is het
tweede boek bij de Gooise Uit
geverij van de hand van Her
man van Veen. Het verschijnt
de komende week. Het is ge
baseerd op de zesdelige tv-se-
rie voor kinderen die Van Veen
traditionele boeren-oppers, riet in liggende en staande, in gesta
pelde en gevlochten vormen etcetera. Ordenen en bewegen, rela
ties leggen en blokkeren, associëren en optimaliseren, ontwerpen
en verwerpen...kortom alle mogelijke begrippen, die bij vormge
ving van een omgeving aan de orde komen werden met riet geoe
fend.
Het resultaat was een feest, dat je niet met woorden als „mooi"
of „lelijk" kunt beschrijven, maar waarin je zou willen kruipen
en voelen als...in een omgeving. En daar gaat het juist om. Zou
den de academies dan toch artiesten gaan afleveren die wél be
kwaam zijn om in bouwteams, ontwerp- en plangroepen, in uit
breidingsplannen en dergelijke als geaccepteerde vakbekwame
mensen mee te draaien? Het is te hopen, dat zij tevens ook een
beetje vakbekwaam worden gemaakt in het hanteren van alle
mogelijke en onmogelijke procedures die daarbij aan de orde
komen.
In Kortrijk zagen ze aanvankelijk dat geknoei met dat riet niet
zo zitten. Ze dachten dat hun goede initiatief om telkens een soort
kunst-buitengebeuren bij de Interieurbeurzen te organiseren te
grabbel werd gegooid .Maar opeens, de beide laatste dagen, werd
het begrepen en gevoeld; was men enthousiast, wilde men niets
weten van het plan van Beljon om er op de laatste avond een
feestelijke vuurzee van te maken. Nee, dat was „kunst". Het zou
bewaard moeten blijven! Maar riet is -althans in deze opstelling -
niet lang houdbaar. Maar daar ging het niet om. Belangrijker was
het leerproces van de studenten. Overigens wel de moeite waard
om vast te houden. Daarvoor zorgde de afdeling publiciteit van
St. Joost, met onder meer het maken van drie duizend dia's.
Prima collega's zeggen ze in Den Haag.
HENK EGBERS
ergo sum) en gooit met
banbliksems naar mensen met
de „ziekelijke behoeften om
herkenbare beelden te zoeken,
wanneer figuren niets voor
stellen, om interpretaties te
verzinnen wanneer iets niets
betekent." Op pagina 93 geeft
hij naar mijn gevoel een zeif
oordeel: „Wat een schijnbewe
gingen, wat 'n tijdverlies, wat
'n misleidingen.." ophouden.
Derhalve concluderend: de
teen van de trap raakte opge
wonden tussen het struise wiel
van een door de bij gebeten
subsidie. Het publiek nam de
Geadorneerde maatschappij
op de schouders en poetste de
maan op, zodat de zon zonder
zonde sliep toen JF niet van
Kennedy maar van de vogel
werd gepikt...O ja: de kaft is
rood en het boek is 5 cm dik. En
Pol et heeft al gezegd dat de ex
perimentele literatuur geen
adequate kritiek krijgt.
H.E.
ƒ3500 Dit jaar wordt de vijf
tigste sterfdag van deze oor
spronkelijk Nederlandse kun
stenaar in Mol herdacht. „Het
aanmoedigen en bevorderen
van de beeldende kunst in de
Benelux", is het doel van de
prijs. Dit jaar is de prijs be
schikbaar voor schilderkunst.
Iedere professionele kunst
schilder die in de Benelux
woont kan, als hij tenminste 21
jaar is, ongeacht zijn/haar na
tionaliteit inzenden op 6,7,9 of
10 november a.s. Deelne
mingsformulieren bij secreta
riaat Jacob Smitsprijs, Wenen
32 Retie. De jury bestaat uit
Gust. de Bruyne, Jan Dijker,
Marcel Duchateau, Willy Ju-
wet en R. Marijnissen. Uitslag
op 26 november a.s.
Brei, een reconstructie
Van 11 november tot en met
20 december geeft het Teater
Arena in Gent elke zondag,
maandag en woensdag om
20.15 uur een theatermontage
van het oeuvre van Jacques
Brei onder de titel: Brei, een
reconstructie. Samensteller
Walter Ertvelt: „Brei heeft ooit
zelf gezegd dat hij nooit een
„modern chanson" heeft ge
schreven, dat je het ritme van
zijn liederen moet situeren
vóór '14-'18, in ieder geval
voor de muzikale revolutie, de
opkomst van de jazz. Als dit
doelbewuste degelijkheid im
pliceert, heeft hij onvoorwaar
delijk gelijk. Maar vandaag
verrassen zijn chansons nog
steeds. En dat kunnen ze
waarschijnlijk het best daar
waar ze horen: op het toneel".
Joris Ivens jubileert
In november is Ivens vijftig
jaar actief internationaal ci-
in Duitsland maakte en die de
KRO in januari begint uit te
zenden.
Bij dezelfde uitgeverij kwam
gisteren uit „Leven en avon
turen van Waldo van Dungen".
Henk van Gelder tekende
daarin uit de mond van Dolf
Brouwers zelf zijn levensloop
op. Veel wetenswaardigheden
over deze merkwaardig emo
tionele VPRO-tv-presentator.
Claire Bretécher neemt in
haar strips, in het Franse
weekblad Le Nouvel Obser-
vateur, aanstellerigheid, bur
gerlijkheid en pseudo-pro-
gressiviteit op een humoristi
sche en scherpe manier op de
korrel met „Les Frustrés". Bij
uitgeverij van Genn'ip ver
scheen voor Nederland haar
eerste stripalbum: „De gefru
streerden"
„Bomans was de naam", is
een boek met 4 LP's. In het
boek geven Bertus Aafjes, Si
mon Carmiggelt, Michel van
der Plas en Harry Prenen hun
persoonlijke visie op de figuur
van Godfried Bomans. De
platen laten Bomans aan het
woord zoals hij bij de AVRO,
KRO, VARA en NOS in het ar
chief ligt opgeslagen. Achter
dit project dat op 8 november
ten doop wordt gehouden staat
Tony van Verre.
Jacob Smitsprijs
De Tafelronde van het
Vlaamse Mol heeft onlangs een
Jacob-Smitsprijs voor beel
dende kunsten ingesteld van
vijftigduizend frank (ongeveer
neast en wordt tevens tachtig
jaar. Het Filmmuseum in Am
sterdam heeft daarom een re
trospectief op zijn leven sa
mengesteld. Deze bestaat uit
21 voorstellingen en een ten
toonstelling. De voorstellingen
vinden vanaf zaterdagmiddag
11 november tot en met vrij
dagavond 1 december dage
lijks plaats: in de weekends om
14 uur en in de weekdagen om
19.30 uur. In dezelfde periode
is de tentoonstelling van 12-17
uur open.
Deze expositie zal in de maand
december in het Rotterdams
museum Boymans-Van Beu-
ningen te zien zijn, waarbij het
filmhuis van de Rotterdamse
Kunststichting de retrospec
tief van Ivens' films zal over
nemen. Een zelfde reizende
tentoonstelling zal in 1979 een
wereldtournee maken. In het
Filmmuseum-Cinema-
theek-journaal 25 wordt een
overzicht gegeven met infor
matie over de te vertonen
Ivensfilms, terwijl verder be
schikbaar zijn Joris Ivens-50
jaar wereldcineast 5) en Jo
ris Ivens, Autobiografie van
een filmer ƒ15,90; tijdens ex
positie 9,90). Filmmuseum,
Vondelpark 3, Amsterdam.
Instituut voor kerkmuziek
Het Nederlands Instituut
voor katholieke Kerkmuziek te
Utrecht - was: r.k. kerkmu-
ziekschool - is nu Nederlands
Instituut voor Kerkmuziek.
Het is een oecumenische school
geworden - op het niveau van
de conservatoria - waarin
naast de r.k. kerk ook samen
werken de Nederlandse Her
vormde, Gereformeerde en de
Evangelisch-Lutherse kerken.
Cursus kerkmuziek duurt vijf
jaar. Tevens kun je er akten
muziekonderwijs piano, orgel,
clavecimbel en zang halen.
directie Brabants Orkest
Zoals bekend gaat directeur
Henk Broekstra HBO verlaten.
Na acht jaar directie in Den
Bosch vertrekt bij naar Hil-
versum/Bussum, omdat hij
door de NOS benoemd is tot
manager van de Divisie Uit
voerende Kunstenaars, waar
mee hij onder meer vijf radio
orkesten, koren en hoorspel-
kern „onder zich krijgt". Het is
HBO nog niet gelukt een nieu
we directeur aan te trekken,
zodat het voorjaar 1979 wordt
dat Broekstra definitief uit het
Sweelinckhuis zal verdwijnen.