Te weinig Nederlands op Hilversum „NORDRING" OP DE RADIO Bijna 50 orkesten op Jazz Meeting Tilburg EO bestrijdt geweld, sex en dronkenschap THE WHO: vijftien jaar crisis en nog steeds actief De omroep en de zaadhandel: Who are you Tractor Doldriest DE STEM VAN DONDERDAG 31 AUGUSTUS 1978 Samenstelling: Eugint Loomans en Pirk Vellenga Als eerste zendgemachtigde heeft de Evangelische Omroep onlangs haar plannen voor het nieuwe winterseizoen ont vouwd. De rest zal spoedig volgen. Als we een maand ver der zijn zullen we precies we ten of het komende seizoen „weer niks wordt". Aan de EO zal het niet liggen, zo valt op te maken uit de brochure die die omroep heeft rondgestuurd. Behalve een kort overzicht van de radio- en televisiepro gramma's die men dit seizoen in de ether hoopt te brengen bevat dit schrijven ook een aantal beschouwingen over het medium zelf. Hilversum en de maatschappij in het algemeen. De conclusies zijn angstaanja gend.. Het staat er echt: „Neder land gaat ten gronde aan geestelijke milieuverontreini ging omdat de samenleving vergiftigd wordt met sex, ge weld en dronkenschap; het huwelijk op de helling staat; terreur en linkse indoctrinatie de mediakanalen beheersen". De schuld van al die ellende ligt voornamelijk in Hilver sum. Want, zo heeft de EO uit gerekend „Zeventig procent van de Nederlandse program ma-makers is links. Het nieuws wordt geselecteerd door een beperkte clan van meestal links en eenzijdig georiënteerde programma makers. Een stortvloed van ellende, depressie en politieke eenzijdigheid is het gevolg", aldus de EO. Nog even los van het probleem hoe we al die TROS-, AVRO-, NCRV- en EO-pro- grammamakers in die reste rende dertig procent moeten zien kwijt te raken kan men zich hier afvragen wie er nu ei genlijk aan depressieve en po litieke eenzijdigheid doet. Maar dat terzijde. De Evangelische Omroep weet ook voor wie al die tele visieprogramma's gemaakt worden: De grote massa is apatisch geworden. Men sluit, met de gordijnen, de wereld buiten. Anderen hebben wel nagedacht en vinden dat alles omver moet. Terreurgroepen treden steeds geweldadiger aan de dag. Communistische infiltratie is overal te zien". Is er nog hoop voor een we reld die gevormd wordt door apatische beeldbuisstaarders, terroristen en communistische infiltranten? Ja. De weg van Gods liefde. Uit de brochure van de EO blijkt dan ook duidelijk dat de omroep deze weg wil bewan delen. Zo is er de serie „Vóór het leven". Wie herinnert zich niet de pogingen in het vorige tele visieseizoen om Darwin's evolutieleer omver te werpen? Nog voordag een greep wordt gedaan naar de betrouwbaar heid van de wetten der zwaar tekracht heeft zich bezigge houden met de vraag: Kan de mens de verantwoordelijkheid dragen die voortkomt uit het beoefenen van de wetenschap? Voorts zal het actualiteiten programma „Tijdsein" een enigzins gewijzigde vorm krij gen. De rubriek zal, vooral op de televisie, meer aandacht gaan schenken aan trends in de samenleving en deze diep gaander belichten. Voor de actualiteit blijft er plaats. „De Bijbel Open" is de titel van een nieuwe serie en aan de kinde ren wordt uiteraard ook bij zonder ruim aandacht besteed. Maar liefst drie programma's voor Gods eigen kroost: Rond uit, Windkracht 16 en EO-kin- derkrant. Verder zijn er ook twee televisieseries tegemoet te zien: Rebecca en Het Kleine Huis. Zou het dan toch zijn, zoals de EO het zelf schrijft: „De samenleving is ernstig ziek. Ook de massa-communicatie- middelen leiden aan deze ziekte. Zij vertegenwoordigen de samenleving, verwoorden wat zich daarin voordoet maar zijn daarvan zelf een onderdeel en lijden wellicht het meest aan de ziekte. De ziekte leidt tot volslagen apathie, blind heid, vermoeidheid, doofheid en angst voor de toekomst". In de brochure heeft men toch ook oog voor Het We reldse wanneer een hoofdstuk gewijd wordt aan „de commer cie binnen de omroep". De EO valt niets te verwijten („we hebben geen bindingen met welke commerciële onderne ming dan ook") maar heeft kennelijk toch een nevenacti viteit gekozen: de zaadhandel. Op een van de eerste pagina's van het boekwerkje staat bo venaan met vette letters „Het mosterdzaadje". En inderdaad hoor, het zaadje zit er, vastge houden door een plakbandje. We zullen het in een potje stoppen en u aan het eind van het winterseizoen laten weten wat de kwaliteit van het EO- zaad is. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllillillllHIIIIIHIIIIIIIliilllllltllllllinilillllllini ROGER Daltrey zit ach terin de auto, kijkt uit over de lichtjes van Hollywood en stelt vast dat hij bezorgd is over de toekomst van The Who. Pete Townshend wei gert om nog ,,life"-concerten te geven. „Dat is een van de grootste fouten in zijn carrière. Dat heb ik hem ook gezegd toen we laatst weer bij elkaar waren. Hij had toen net uit gelegd dat rock 'n roll zo'n goed middel was om uit je problemen te komen. Ik zei dus: en wij dan? Maar hij luisterde al niet meer". The Who bestaat al vijftien jaar. De groep heeft die el lenlange periode overleefd door eigenlijk voortdurend de indruk te wekken dat men op de rand van een crisis ver keerde. De groepsleden heb ben de laatste tijd een nieuwe truc geleerd. Ze spreken al leen nog maar met elkaar via de pers. Op die manier hoe ven ze ook niet meer op te treden. Zo begon Roger Daltrey onlangs in het openbaar te ruziën met Townshend door in de Britse muziekpers te klagen dat hij genoeg had van die truc. Hij zou, zei hij, doen wat hij kon om de me ning van Pete te veranderen. „En dat doe ik in de rol van de grootste Who-fandie er is. Ik weet dat ik nog een paar jaar op tournee kan. Het lijkt me vreselijk om ooit eens te rug te kijken en dan te moe ten constateren dat er een heleboel dingen zijn die ik had kunnen doen". De band, in ieder geval drievierde gedeelte daarvan, kwam onlangs dan toch een keer bij elkaar. In Los Ange les hield men een promotie feestje voor de nieuwe plaat: Who Are You. Voor die gele genheid had hun Ameri kaanse platenmaatschappij een gedeelte van de Univer sal-studio's afgehuurd en het geheel aangekleed in de stijl van de nieuwe Who-produk- tie. In een decor van inge wikkeld uitziende (namaak) machines, flitslichtjes, plas tic gordijnen en neonreclame voorde nieuweplaat kuierde Roger Daltrey en Pete Townstend van The Who. het uitgenodigde elite- publiek op en neer tussen de bar en de fourageur van broodjes en geroosterd vlees. Pete Townshend was op deze party omgeven door bewonderaars die hem voor zichtig vroegen hoe hij zich in zijn „midden-periode (middle-period)" had ge voeld of adorabel vtststelden dat ze hem nog in Woodstock hadden gezien. „De ellende met dit soort dingen is", zei Townshend „dat het bijna onmogelijk is om met mensen te praten. Ze komen nooit verder dan be wondering voor het Who- charisma". Verder zei Townshend nog „bijzonder trots" te zijn op de nieuwe plaat. In een eerder interview had hij al uitgelegd waarom hij de band niet meer op tournee wilde nemen. Hij wil bij zijn gezinnetje blijven en is bo vendien bang om doof te worden. Zijn duidelijke „nee" heeft de vastberaden heid van Daltrey om juist wel terug te komen overigens nog niet aangetast. Het derde lid van The Who dat op dit vreemde feestje rondliep was Keith Moon, drummer en excentriekeling. Daltrey en Townshend mo gen constant met elkaar overhoop liggen, Moon speelt steevast de rol van brand jesblusser en publiciteits- man. Vooral die laatste kwa liteiten kwamen hem goed van pas. The Who (bij het za kendoen hoort daar „limi ted" achter) heeft onlangs een groot gedeelte van de Shepperton Film Studio's overgenomen. Moon leek daarbij de geschikte man om de overstap van de band naar de filmmakerij te verklaren. Met succes. In zijn hotel ver zorgde hij onder het genot van champagne en jus d'o- range een aardige persiflage op de Public-Relationsman. Hij gaf als informatie dat The Who de studio's in een nieuw technisch jasje zouden ste ken om er onder andere de eigen produktie „Quadra- phenia" op te nemen. „The Who", hield Keith tenslotte vol „verkeert in een uitstekende conditie. Zelfs al spelen we niet „life", de mo gelijkheden zijn vrijwel on beperkt. „The Kids Are All right" (een film die de car rière van de groep volgt van af de zestiger jaren) komt eind dit jaar uit en de sound track daarvan zal op de plaat verschijnen. Daarna begin nen we met Quadraphenia en enkele nieuwe nummers. In oktober of november begin nen we met een andere film, „Lifehouse". Er komt ook weer een nieuwe studio-el pee!" Maar wanneer Daltrey volhoudt en er geen optre dens meer komen, kan The Who dan nog wel blijven be staan?" „Het is natuurlijk erg moeilijk voor Roger wanneer hij zijn ei niet meer kwijt kan op het toneel. In Quadraphe nia is voor hem geen hoofdrol weggelegd. Voor mij ligt dat anders omdat ik elke week toch wel twee of drie keer in de studio zit. Roger zit dan buiten op zijn tractor met zijn gedachten op het po dium. Het is moeilijk om voor hem een passend plaatsje te vinden. Maar wat Pete er ook over zegt, ik houd het er voorlopig op dat we toch nog eens op tournee gaan. The Who never stops". Het gesprek met de drum mer wordt afgebroken door dat hij herinnerd wordt aan een voorgenomen bezoek aan zijn huis in Malibu. Hij is aan het verhuizen. De rest van de band heeft hem teruggeroe pen van zijn verblijf op de Seychelle-eilanden en zijn huis staat daar nu te koop voor ruim een miljoen dollar. De verhuizing naar Londen schijnt een kalmerende in vloed te hebben op de anders zo over-energieke drummer. De zonderlinge verhalen over Moon zijn daarmee echter niet de wereld uit, zo blijkt. Moon: „De dingen gebeuren zoals ze gebeuren, maar sommige verhalen die over mij verteld worden zijn toch echt niet waar. Ze zeggen nu dat ik in mijn tuin een springschans heb gebouwd om met een motor de sprong te wagen naar buurman Ste ve McQueen. Daar heb ik zelfs niet aan gedacht!" COPYRIGHT DE STEM/ THE GUARDIAN) w» n M Niet alleen Hilversum 3, ook Hilversum 4 brengt weinig muziek van eigen bodem. Volgens Lex van Delden is het aan deel van Nederlandse muziek op de klassieke zender niet meer dan drie procent. Lex van Delden, niet alleen voorzitter van Buma en Stemra, maar zelf ook componist, schrijft dit keer in het door de stich ting Canatamus uitgegeven blad Disconamus, waarin al enige tijd een discussie gaande is onder het motto „Hoe Nederlands is Hilversum 3?" Lex van Delden: „Als componist van wat volgens een al lengs ingeburgerd spraakgebruik, maar tegen mijn zin, „se rieuze" muziek wordt genoemd, heb ik ook mijn reden tot klagen als ik mij de volgende vraag stel: Hoe Nederlands is Hilversum 4? Deze zender, in het leven geroepen om „die" ernstige toonkunst uit te dragen, bakt het nog bruiner dan Hilversum 3 het met de „lichte muziek" van éigen bodem doet En vaderlandse composities van het „serieuze" soort moeten dan ook genoegen nemen met zo'n procent of twee, drie van de zendtijd. Treurig en beschamend" Volgens Van Delden bereiken de samenstellers van de beide zenders alleen maar dat er nooit iets als een nationale traditie zal ontstaan. „Een traditie die door brede lagen van de sa menleving als een eigen culturele verworvenheid wordt on derkend. En wat begin je nu zonder zo'n traditie, bij uitstek immers de voedingsbodems voor appreciatie van nationale kunst?" Hij meent dat er op het ogenblik weinig anders op zit „dan je te schikken in de bescheiden rol van slaaf die voor de machtige internationale industrie het hoofd buigt. De vicieuze cirkel blijft dus gesloten en wij kunnen er in ronddraaien als in het spreekwoordelijke kringetje, waar we langzamerhand dras tisch murw in worden gemalen" Wat de lichte muziek betreft gaat het volgens Gerrit den Braber niet om het Nederlandse repertoire in het algemeen, maar om bepaalde genres. Hij zegt: „Het instrumentale werk horen we bijna nooit. De stamper en de smartlap, ruim vol doende, het cabaret nauwelijks, het Nederlandse chanson is nergens op Hilversum 3 en hetzelfde geldt voor het liedje dat tussen de stamper en het betere lied in zit". Den Braber. sinds kort chef amusement bij de AVRO-televi- sie, maar ook bekend als succesvol componist en tekstschrij ver, doelt daarmee op liedjes als „Amsterdamse grachten" en Weetje nog wel, die avond in de regen". De weinige keren dat 'n Conny Vandenbos of Rob de Nijs op de radio te horen zijn, maakt de oprechte liefhebbers alleen nog maar hongeriger, meent hij. „Ik kan zonder enige moeite twintig voortreffelijke Neder landse artiesten noemen", aldus Gerrit den Braber, die met eigen materiaal of werk van bekwame auteurs, in staat zijn een langspeelplaat te maken met niveau en goede verkoop- Rob de Nijs (met zijn nieuwste elpee): te weinig gedraaid? kansen. Maar de etalage ligt vol met fondant of harde nootjes en wat de discotafel niet kent, koopt ie niet Ook hij komt dan tot de conclusie: „De cirkel is bijna altijd rond: geen plaat, geen televisie, geen radio, geen promotie, geen publiek (of minder) in de zaal, geen geldgeen voorstel lingen". En hij voegt daar aan toe: „Misschien een idee voor een omroep om net zoveel promotie te maken voor de betere t^porstelling als voor hun eigen disco-drive-in-shows? Het zou in ieder geval van goede wil getuigen daar eens een proef mee te nemen. Peter Koelewijn probeert enig begrip op te brengen voor de situatie van de Hilversum 3 discjockies. Hij schrijft in Disco namus: „Ik kan het die dj's ook niet zo kwalijk nemen. Als je daar maar één of hooguit twee uur per week voorde microfoon mag zitten, dan wil je natuurlijk de pan uit swingen. Dat gaat nu eenmaal niet zo erg goed met bijvoorbeeld De Havenzan gers of de Zangeres Zonder Naam". Hij komt tot deze conclusie: Vergeten wordt dat de jeugd, waarop een hoop dj's voor denken te draaien, niet zoveel kan luisteren naar Hilversum 3, omdat ze op school zitten en/oj huiswerk moeten maken. Het gros van de luisteraars bestaat uit huisvrouwen, en mensen op kantoor, in fabrieken, ateliers en weet ik wat allemaal welniet, behalve natuurlijk in vakan- tietijd". -Volgens Van Delden is er binnen de Cisac, de internationale organisatie voor auteursrechten, wel eens gesproken over het verplicht stellen van een bepaalde hoeveelheid inheemse mu ziek. Maar tegen zo'n van hogerhand gedicteerde reglemente ring zegt hij principiële bezwaren te hebben, ook al omdat hierbij discriminatie en censuur op de loer liggen. Hij zou wel graag willen zien dat het chauvinisme, dat in brede kring wordt opgebracht voor met name voetballen en wielrennen oversloeg op de lichte muziek. Anders komt de vrees van Gerrit den Braber misschien nog wel eens uit: Nog even en we zingen het Wilhelmus bij Holland - België o) soortgelijke bijeenkomsten, in het Engels IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIlllliï De NOS-radio zal van vier tot en met acht september elke avond via Hilversum III opnamen uitzenden van het Nordring-festi- val, dat dan in de Noorse hoofdstad Oslo wordt gehouden. Nederland is op dit festival vertegenwoordigd door zangeres Marjol Flore, zanger Edwin Rutten, pianist Louis van Dijk, de Franse accordeonist Marcel Azzola en dirigent Dolf van der Linden. Zij zullen een 45 minuten durend programma verzorgen van Franse muziek, gearrangeerd en geproduceerd door Jerry van Rooijen. Op het festival, dat vorig jaar in Kopenhagen door Nederland werd gewonnen, treden de volgende landen op: Denemarken en België (4 september), Zweden en West-Duitsland (5 september), Ierland en Finland (6 september), Noorwegen en Nederland (7 september) en Engeland (8 september). Aan de Jazz Meeting Til burg 1978 op vrijdag 1, za terdag 2 en zondag 3 septem ber werken bijna 50 orkesten en solisten uit Nederland, België, Duitsland, Engeland, Zweden, Canada en de Ver enigde Staten mee. Het is de zesde keer dat in Tilburg de ze grote jazz-manifestatie gehouden wordt. Alle acti viteiten vinden plaats in het centrum van de stad en in de Stadsschouwburg Tilburg. Vrijdagavond is er in de Studio-zaal van de stads schouwburg een modem jazz-concert. waar vier Til- burgse moderne groepen op treden. Dezelfde avond wordt in tien horeca-bedrij- ven in het centrum van de stad de Dixietocht gehouden. Ieder café heeft een eigen or kest. Zaterdagmiddag gaan twaalf orkesten de straten op in het winkelcentrum van Tilburg voor een grote Streetparade. Tegen 17.00 uur zullen alle deelnemers op een kiosk op het Heuvelplein een grote session verzorgen. De grote Jazz Meeting is op zaterdagavond van 20.15 tot 03.00 uur in alle zalen van de Stadsschouwburg Tilburg. Aan dit festijn wordt meege werkt door: The Klondike Jazz Band uit Canada, het Tilburgse looporkest Lama- rotte, trio Intrioduction (pia nist Harry Happel, slagwer ker Fred Krens en bassist Daan Gaillard), The Blue Rhythm Four uit Duitsland met als solist de saxofonist Joop Hendriks, The Weather Bird Jazz Band uit Zweden, The Paradise Jazz Band uit Nederland, The Doohacke- doodles Jazz Band uit Duitsland (winnaar van het Breda Jazz Concours 1977), The Cotton Citty Jazz Band uit België, The Diamond Five (na twintig jaar helemaal terug in de oorspronkelijke bezetting) met solistische bijdragen van trombonist Kai Winding (USA) en de zangeres Beryl Bryden uit Engeland, die dit jaar het 25- jarig jubileum als jazz-zan- geres viert. Zij wordt bege leid door The Picadilly Six, eveneens uit Engeland. Zondagmiddag zal deze Jazz Meeting afgesloten worden met een gratis toe gankelijk Jazz-Matinee in de schouwburg. Op het pro gramma staan onder andere een jazz-mis, jazz-ballet, big bands en enkele uitstekende orkesten. Uit Breda nemen de Seat Cats, Dirty Dozen, The Min strels of Amie Street en The South (Point Big Band deel. The Klondike Dixieland Band: afkomstig uit Fort Saskatchewan, bij Edmon ton, Canada en gevormd door jonge musici (18 t/m 20 jaar). Het dixielandorkest is voort gekomen uit de Fort Saskat chewan School Band en be staat thans ongeveer 2 jaar. (Van onze redactie buite: land) BONN Met verbazing en wellicht met ergenis hebben veel Nederlande gereageerd op het beslc van de Westduitse regerii een aantal Nederland: oorlogsmisdadigers ni aan ons land uit te levere: Het toont aan, dat Nede land, mèt Italië, een van t weinige landen in Wes Europa is, waar het oo: logsverleden nog heldt voor de geest staat en elk herinnering aan door Nazi gepleegde misdaden de di cussie erover weer doet oj laaien. Nederland met d Drie van Breda, Looiei Menten en enkele in Duits land levende oorlogsmis dadigers als Bos en Bruin: Italië met de zaak-Kapple: die de Romeinse gemoede ren danig beroerde, toe deze Duitser met behul van zijn echtgenote uit ee Italiaans gevangeniszit kenhuis ontsnapte. De ere-begrafenis van Kaj pier enige tijd na zijn ontsnap ping tekent een mentaliteit de Bondsrepubliek, die door c officiële instanties jaren is or derkent. Het openlijk verere van Hitier, het houden van bi eenkomsten van neo-Nazi's e de winstgevende markten Nazi-speldjes, Nazi-unifo men, Nazi-helmen en Nazi-1 teratuur, het zijn allemaal z; ken die formeel verboden zijl Maar geen enkele regering i de Bondsrepubliek die zie daar tot nu toe erg druk ove heeft gemaakt. Dat gaat wellicht verande ren. Reden is niet dat de Duits mentaliteit ineens verander zou zijn, maar het steeds dol driester optreden van bende jeugdige neo-Nazi's en hf steeds openlijker manifestere door groepen oud-strijders. D politieke kant van de zaak lijk in de Bondsrepubliek bekeker de neo-Nazistische NPD heel in de zestiger jaren even ee opleving gekend, maar komt e de laatste jaren niet meer aa te pas. Von Thadden en zij: vrienden beperken zich d laatste jaren dan ook tot bij eenkomsten in historisch bierkelders, waar ooit Hitle „begon", hooguit iets in de wej gelegd door een handjevo linkse tegendemonstranten ei met zegen van de politie. De Westduitse politie hat het de laatste jaren te druk me het bestrijden van het linkst terrorisme - aangespoord doo het Springer-pers - dan voo: de gevaren, die uit de rechtsi hoek komen. Dat bleek eer goede voedingsbodem vooi neo-Nazistische clubs, zoal: blijkt uit de ledentallen var een aantal: een groep meldt ir drie jaar tijd een verdriedubJ beling. Zoals gezegd, de Duitse pers (Van onze correspondent) PARIJS - Begin augustus is >n Frankrijk de prijs van het brood voor het eerst sedert 187 jaren, vrij geworden. Als ge volg daarvan mogen de bak kers zelf de prijs van hun wa ren bepalen, hetgeen er in de Praktijk op neer komt dat het brood ongeveer tien centimes (vijf cent) per „baguette" «er wordt. Tussen 1970 en 1978 is de prijs van brood in rrankrijk 125,4 procent duur der geworden, en die vpn de ••baguette" (in het Nederlands eelal „stokbrood" genoemd hoewel er verschillende soor- [engten en dikten van „stokken" zijn), waarop uwgezet toegezien werd, n Procent. De Fransen blijken maar een aai ?r°Cent van hun 'nkomen de aankoop van brood te ÜSHnÉMi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1978 | | pagina 8