a
Plan Vredeling
her s tr uctur er in g
staalindustrie
BRITS KABINET BESLIST TOT
BOUW NIEUW LIJNVLIEGTUIG
KOMISCH!
CAO NIET NAGELEEFD: RIJVERBOD VOOR TRANSPORTBEDRIJVEN
SNELLE TREIN
Werkloosheid onder
mannen op 135.000
gestabiliseerd
Beurs in herstel
Wat is uw
gulden waard
Japanse en
Franse werf
krimpen in
Industriële
produktie
gedaald
'n Ei hoort erbij
Amsterdamse Effectenbeurs
binnenland
buitenland
VIJF-PLOEGENDIENST
SOBI: Vernietiging
Pakhoed-verslag
Electoraal lokmiddel
Stabilisatie
schoenindustrie
scheepsberichten
faillissementen
Dinsdag 11 juli 1978
DE STEM VAN WOENSDAG 12 JULI 1978'
UTRECHT (ANP) - Vier
transportbedrijven moeten
veertien dagen lang dicht
omdat ze de cao voor het be-
roepsgoederenvervoer tot nu
toe aan hun laars hebben ge
lapt. Het tijdelijk „rijverbod"
is de vier transportonderne
mers opgelegd door de com
missie vervoersvergunningen.
Als de bedrijven blijven weige
ren de cao na te leven dan
lopen ze het risico dat hun ver
voersvergunningen voorgoed
worden ingetrokken.
Deze ingrijpende strafmaat
regel is mogelijk geworden
dankzij de instelling van de
raad van toezicht op naleving
van de cao-
beroepsgoederenvervoer. In
die raad - die in januari '78 aan
het werk ging - zijn werkge
vers en vakbonden paritair
vertegenwoordigd. Een proce
dure via de raad kan uiteinde
lijk leiden tot voorlopige of de
finitieve intrekking van de
vervoersvergunning.
De vier ondernemingen die
twee weken lang niet mogen
rijden zijn de eerste in ons land
die op een dergelijke rigou
reuze manier tot de orde wor
den geroepen. Het zijn Weijk
transport uit Eist, Betra uit
Beverwijk, Hooi jen uit Tilburg
en De Bruin uit Suurhuister-
veen.
Volgens vakbondsbestuur
der Bertus Hoekstra van de
vervoersfederatie NW/NKV
werken bij de betrokken on
dernemingen totaal circa 150
werknemers. Hij verwacht
overigens dat de vier bedrijven
na afloop van hun tijdelijk rij
verbod (dat geldt van 14 tot 29
augustus) eieren voor hun geld
zullen gaan kiezen en het niet
op nog hardere strafmaatrege
len aan zullen laten komen.
Als de vier bedrijven de zaak
wel op de spits drijven zou dat
op den duur sluiting kunnen
betekenen en dus ontslag voor
de betrokken werknemers.
Directeur C. Rietkerk van
Betra in Beverwijk (15 werk
nemers) vreest dat zijn bedrijf
het rijverbod van twee weken
niet overleeft. Een woordvoer
der van transportbedrijf Weijs
in Eist zei dat het bedrijf „het
er niet bij zal laten zitten"
maar hij onthield zich van ver
der commentaar. Directeur A.
de Bruin van het gelijknamig
transportbedrijf in Surhuis-
terveen vond het nog te kort
dag voor commentaar. Direc
teur F. Hooijen van het gelijk
namig transportbedrijf in Til
burg legt zich onder protest
neer bij de maatregel van de
commissie voor vervoersver
gunningen. Hij zei dat in zijn
bedrijf al sinds 1 januari '78 de
cao wordt nageleefd.
PARUS/TOKIO (ANP) - De
Franse scheepswerf Chantiers
Navals de la Ciotat en de Ja
panse scheepsbouwonderne-
ming Kawasaki Heavy Indus
tries hebben gisteren plannen
bekendgemaakt om hun capa
citeit in te krimpen in verband
met de recessie op de schepen-
markt.
Chantiers Navals, die in de
buurt van Marseille is geves
tigd, wil de komende drie
maanden ruim dertienhonderd
mensen van het zesduizend
man tellende personeel ont
slaan. De werf heeft gebrek
aan orders als gevolg van de
moordende concurrentie,
vooral van Japanse en Zuidko-
reaanse werven. De komende
maanden kunnen nog ver
scheidene duizenden ontsla
gen vallen als er geen opleving
in de orderontvangst komt of
de Franse regering de scheeps
bouw niet te hulp snelt. Chan
tiers Navals is eigendom van
de Libanese maatschappij
Intra Investment.
Kawasaki Heavy Industries
wil haar scheepsbouwcapaci-
teit en haar personeelssterkte
met ongeveer veertig procent
inkrimpen. Voor een deel zijn
de problemen voor de Japanse
scheepsbouw ontstaan door de
mededinging van werven in
landen als Zuid-Korea en Joe
goslavië en door de koersstij
ging van de yen ten opzichte
van de Amerikaanse dollar.
Sedert 1974 zijn in de Japanse
scheepsbouw omstreeks hon
derdduizend arbeidsplaatsen
verloren gegaan.
AMSTERDAM (ANP) - De
Stichting Onderzoek Bedrijfs
Informatie (SOBI) heeft Pak
hoed Holding NV voor de On
dernemingskamer gedaagd in
verband met haar jaarreke
ning over 1977. Pakhoed zal
morgen voor het Amsterdamse
Gerechtshof verschijnen.
De SOBI heeft op zes punten
vernietiging van de jaarreke
ning geëist, aldus SOBI.
BRUSSEL (ANP) - Tussen
1977 en 1980 zullen naar alle
waarschijnlijkheid nog
100.000 tot 140.000 werkne
mers in de Europese staalin
dustrie hun baan verliezen.
Daarmee wordt bij de Euro
pese commissie, het dagelijks
bestuur van de EG, rekening
gehouden. Europees commis
saris voor sociale zake, ir.
Henk Vredeling, heeft plannen
ontworpen voor een Europees
sociaal beleid dat aanvullend
moet werken bij de herstructu
rering van de Europese staal
industrie.
Het sociaal beleid in de Eu
ropese staalindustrie dat Vre
deling voor ogen staat zal on
geveer 270 miljoen gulden
gaan kosten. Maar, aldus Vre
deling gisteren in Brussel, „dat
is een bedrag dat geschat is
langs de natte duim". Voor dit
jaar is in het Europese budget
voor herstructurering in de
staalindustrie een bedrag op
genomen van ongeveer 119
miljoen gulden.
In 1977 waren er in de Euro
pese staalindustrie zo'n
722.000 werknemers. Dat aan
tal kan, volgens de zwartste
schattingen vandaag de dag, in
1980 teruggelopen zijn tot
580.000. In het gunstigste
geval zijn er in 1980 nog
624.000 werknemers in de Eu
ropese staalindustrie werk
zaam. In 1975 waren er in ge
noemde industrie nog 760.000
arbeiders en beambten werk
zaam. In december 1977 was
het aantal al teruggelopen tot
720.000.
De vermindering van het
aantal werknemers is tot eind
1977 voornamelijk tot stand
gekomen via personeelsstop
pen en natuurlijke afvloeiing,
maar toch ook middels ontsla
gen en vervroegde pensione
ring.
Vredeling denkt nu over het
verlenen van Europese steun
aan maatregelen zoals ver
vroegd met pensioen sturen
van werknemers, het invoeren
van een vijfde ploeg in de
staalcontinubedrijven, tijde
lijke werktijdverkorting en
beperking van het maken van
overuren. Zijn plannen zullen
eerst besproken worden in het
zogeheten consultatief comité
van de Europese gemeenschap
voor kolen en staal en daarna
gaan ze naar de Europese mi
nisterraad.
In Brussel zei Vredeling gis
teren voorts dat hij aan soort
gelijke maatregelen denkt voor
de scheepsbouwsector, alhoe
wel deze bedrijvigheid in het
algemeen niet kan profiteren
van de bepalingen van het Eu
ropese kolen- en staalverdrag.
Ook als er een goedkeuring zou
komen van het zogenoemde
crisiskartel voor de kunstveze
lindustrie zijn begeleidende
maatregelen van sociale aard
nodig, aldus Vredeling.
NAIROBI (Reuter) Vliegtui
gen die op Oeganda vliegen is
gevraagd ergens anders te tan
ken omdat Oeganda te kampen
heeft met een benzine-tekort,
zo heeft radio-Oeganda giste
ren bericht.
Met een experimentele trein hebben de Japanse spoorwegen op
een baanvak van 7,1 km een nieuw snelheidsrecord gevestigd: de
éénrailwagen bereikt een topsnelheid van 337 km/u, 6 km sneller
dan het bestaande record, dat in 1955 door een Franse locomotief
werd gevestigd. De snelheidsdrang van de Japanners houdt niet
op: met dezelfde 10-tons wagen wil men binnenkort de 500
km/u-grens passeren. De wagen „drijft" op een magnetisch veld,
is 13'/2 meter lang, 3,8 meter breed en 2,7 meter hoog.
(Van onze parlementaire re
dactie)
DEN HAAG - De laatste vijf
maanden heeft zich de werk
loosheid onder mannen op on
geveer 135.000 (gecorrigeerd
voor seizoensinvloeden) gesta
biliseerd. Dit cijfer ligt onge
veer 10.000 beneden het ge
middelde niveau van de verge
lijkbare periode in 1977.
Onder de vrouwen blijft de
werkloosheid echter stijgen:
de toename ten opzichte van
het niveau vorig jaar ligt op
ongeveer 8.000. Dit schrijft het
ministerie van Sociale Zaken
in zijn toelichting op de ar-
beidsmarktcijfers over juni
1978.
Eind juni waren er voor sei
zoensinvloeden gecorrigeerd
204.100 mensen werkloos,
135.100 mannen en 69.000
vrouwen (ongecorrigeerd resp.
186.310, 122.600 en 63.710).
Vergeleken met mei betekent
dit een toename van 600 man
nen en 1200 vrouwen (gecorri
geerd) en 340 en 6.030 (onge
corrigeerd voor seizoen).
Onder invloed van de voor
deze tijd van het j aar gebruike
lijke toen name van het aantal
werkloze schoolverlaters heeft
de daling in de jeugdwerkloos
heid zich niet voortgezet.
Thans maakt de jeugdwer
kloosheid 33 procent van de to-
99
99
LONDEN Praktisch alles,
wat de socialistische minder
heidsregering in Groot-
Brittannië vandaag de dag
doet, is afgestemd op de nader
ende parlementaire verkiezin
gen. Ook haar beslissing om in
Groot-Brittannië voor de eer
ste maal in tien jaar weer een
lijnvliegtuig te laten bouwen,
wordt door de conservatieve
oppositie beschouwd als een
elektoraal lokmiddel.
Het mini-lijnvliegtuig in
kwestie is de HS-146, bestemd
voor korte vluchten. Het heeft
vier straalmotoren en 70 tot
100 stoelen. Er wordt ook een
militaire versie gepland. Voor
de HS-146 zal een grote markt
bestaan in Europa en Noord-
Amerika. Als er niets misloopt,
zal het eerste toestel in gebruik
genomen kunnen worden in
1982.
Aan de bouw van de HS-146
zijn ongeveer 12.000 arbeids
plaatsen verbonden, verspreid
over een aantal marginale
Britse kiesdistricten. De gewe
zen Hawker -Sidde ley-fabriek
te Hatfield, in Hertfordshire,
waar de HS-146 uiteindelijk
geassembleerd zal worden,
werkt momenteel haar laatste
Tridents af. De regeringsbe
slissing inzake de HS-146
heeft dan ook grote opluchting
veroorzaakt.
De conservatieve oppositie
voert evenwel aan, dat Labour
die beslissing jaren geleden
had kunnen nemen. Het model
van de HS-146 dateert van
1974. Het werd toen opgedoekt
omdat de uitgaven te hoog ble
ken. In de huidige omstandig
heden worden de bouwkosten
van het nieuwe mini-
lijnvliegtuig op ongeveer 250
miljoen pond geschat. De La-
bourregering weet nog niet
waar dat geld vandaan zal
moeten komen, maar dat zijn
zorgen voor na de a.s. verkie
zingen.
De socialistische ministers
zijn voorzichtiger wat de ver
vanging van de versleten
Trident-vloot van British Air-
.ways betreft. Ze heeft de na
tionale luchtvaartmaatschap
pij van Groot-Brittannië haar
toestemming gegeven om 19
Amerikaanse Boeings 737 aan
te kopen, in plaats van Britse
lijnvliegtuigen van het type
BAC one-eleven. Tweedui
zendvijfhonderd arbeiders van
een vliegtuigfabriek in het En
gelse graafschap Dorset drei
gen daardoor werkloos te wor
den. Om de protesterende vak
bonden milder te stemmen,
toont de Labour-regering zich
toch bereid de bouw van nog
een drietal extra one-elevens
in overweging te nemen. De
aankoop van de nieuwe
Boeings zal ruim een half mil
jard gulden kosten. British
Airways heeft de 737-jets
dringend nodig. De Britse
keuze is gevallen op het Ame
rikaanse toestel, omdat dit veel
economischer is dan de BAC
one-eleven. Van de 737's zijn al
meer dan 550 exemplaren ver
kocht aan 71 landen, verspreid
over heel de wereld. Het ligt in
de bedoeling van British Air
ways de 737-jet, met elk
maximum 130 stoelen, te ge
bruiken op drukke routes. De
BAC one-elevens hebben
slechts 100 stoelen.
Het gekke van deze geschie
denis is, dat in de jaren '60 de
Britse nationale luchtvaart
maatschappij het bod kreeg
om zich Boeings 737 aan te
schaffen. Zij werd toen ge
dwongen de Britse Trident te
kopen. Dit was nodig om de
eigen vliegtuigindustrie in
leven te houden. Nu ziet
Groot-Brittannië zich ver
plicht een bestelling van 19
Boeings 737 te doen om die
zelfde Tridents te vervangen,
terwijl anderzijds de Britse
vliegtuigindustrie een opldk-
kertje krijgt met het produk-
tieorder vooi de HS-146.
tale werkloosheid uit, 24 pro
cent bij de mannen en 51 pro
cent bij de vrouwen.
DEN HAAG (ANP) In mei is
de industriële produktie in ons
land, die in april was gestegen
tot het peil van een jaar eerder,
weer onder dat peil beland,
aldus voorlopige berekeningen
van het CBS.
Het door het CBS samenge
stelde hoeveelheidsindexcijfer
van de gemiddelde dagproduk-
tie, gecorrigeerd voor seizoen
beweging, bedraagt voor mei
116, wat vijf procent lager is
dan het indexcijfer van april
(122) en een kleine twee pro
cent lager dan het .indexcijfer
voor mei 1977 (118). In april
van het vorige jaar was het in
dexcijfer, evenals dat van
april, 122.
DEN HAAG (ANP) - Voor de
schoenindustrie is 1977 een
jaar geweest, waarin een ze
kere stabilisatie is opgetreden,
aldus het jaarverslag van het
Bedrijfschap voor de Schoe
nindustrie.
Weliswaar liep de totale
produktie van schoeisel met
400.000 paarterug tot 14,2 mil
joen paar, maar daar staat te
genover, dat een verschuiving
heeft plaatsgevonden naar
kwalitatief beter schoeisel. De
produktie van lederen schoe
nen nam de hele daling voor
haar rekening en zakte tot 10,4
miljoen paar.
De toeneming van de import
van schoeisel bleef ook in 1977
grote zorgen baren.
(ADVERTENTIE)
Abida 10 640 nnw Paas eil.
nr Wellington, Aristoteles 10
vn Georgetown nr Port of
Spain, Atlantic Star 10 vn New
York nr Halifax, Bilderdijk 10
vn Houston nr New Orleans,
Chevron Arnhem 12 te New
York verw, Crania 10 190 w
Flores nrStanlow, Dallia 12 te
Le Havre verw, Diadema 10
420 z Colombo nr Sydney, Di-
loma 10 vn Punta Cardon nr
Puerto Palenque, Dutch Glory
11 50 nw Hanstholm nr Hen-
singborg, Dutch Master 10 vn
Rotterdam nr Bareirro, Dutch
Mate 11 te Rotterdam, Dutch
Sailor 10 20 w Casquets nr Le
Havre, Eemsborg 11 vn Delf
zijl nr Wilhelmshaven, Esso
Europoort pass 10 Stiffebank
nr Singapore, Esso Saba 10 200
w Luderitz Bay nr Perz. Gilf,
Esso Nederland 10 v Tenerife
nr Kaapstad, Flevoland 10 200
no Kp Verde nr Rio de Janeiro,
Fulgur 16 te Rio de Janeiro,
Ganymedes 8 vn Cristobal nr
Rotterdam, Getafix 10 650 ozo
Bermuda nr Cape Blanc, Idefix
11 t.a. rede Singapore, Lau
riersgracht 11 te St. Johns,
Maasrix 10 620 o Recife nr
Freeport, Macoma 10 te
Kharg., Mytilus 10 580 ono
Mombasa nr Le Havre, Nedl-
loyd Algoa 10 740 o Durban nr
Durban, Nedlloyd Bahrein 10
te Dubai, Nedlloyd Seine 10
360 w Sumatra nr Richards
Bay, Nedlloyd Streefkerk 10
75 nw Belawan nr Japan, On-
dina 10 60 w Palawan nr Sen-
dai 17 te Sendai verw, Onoba
10 62 zzw Cape Blanc nr Fos,
Sepia 11 te Garyville, Straat
Nagoya 12 te Yokohama verw,
Viana 23 te Curagao verw, Wa
terland 10 110 n Madeira nr
Santos, Zaankerk 11 te Hong
kong.
VERNIETIGD: Refinery Ser
vices Int. B.V., stat. gev. te Rot
terdam, kanth. Oleanderstraat
17, Breda. Na gedaan verzet.
GEËINDIGD: Technisch Bu
reau en Machinefabriek Tech
nical B.V., Esserstraat 27, Bre
da. Door het verbindend wor
den van de slotuitdelingslijst.
Aan conc. cred. kon geen uit
kering worden gedaan.
SURSÉANCE VAN BETA
LING: Op 30-06-78 is aan
schilders-, spuit- en glaszet-
tersbedrijf De Zwaluw B.V,/
gev. Nieuwstraat 14, Lage
Zwaluwe, kant. Fazantlaan 7,
Made, voorlopig surséance van
betaling verleend. Tot be
windvoerder is benoemd mr. J.
van Aalst, Burg. Vogelstraat 8,
Zevenbergen. Het verhoor is
bepaald op 6-10-78 te 10 uur.
Bij het verzoekschrift is geen
ontwerp van akkoord gevoegd.
Op 5-7-78 is aan J. van Over-
eem, J.G. Schorerstraat 10,
Middelburg, voorlopig sur
séance van betaling verleend.
Tot bewindvoerder is benoemd
mr. G.Z.U. Viragh, Postbus
162, Middelburg. Het verhoor
is bepaald op 17-10-78 te 10.15
uur.
Amer. dollar2.16-2.26
Eng. pond4.05-4.35
Belg. frank6.63-6.93
Duitse mark 106.50-109.'50
It. lire 25.00-28.00
Port. escudo4.75-6.00
Can. dollar1.93-2.03
Franse frank 48.50-51.50
Zwits. frank 120.75-123.75
Zweedse kroon 47.25-50.25
Noorse kroon 39.50-42.50
Deense kroon 38.00-41.00
Oostenr. schill. 14.87-15.17
Spaanse peseta 2.72-3.02
Griekse drachme 5.75-7.00
Finse mark 51.00-54.00
Joeg. dinar10.75-13.00
le kolom slotkoersen vorige beurs.
2e kolom slotnoteringen van gisteren.
a laten
b bieden
c exclaim
d exdividend
e gedaan-bieden
f gedaan-laten
Actieve Aan4*
AKZO f20
ABN f 100
AmRo f 20
Deli-Mij f 75
Dordtsche f 20
Dordtsche Pr.
Heineken f 25
Heineken H.f 25
Hoogov. f 20
HVA-Mijen eert
KNSM eert f.100
KLM f 100
Kon.Oiie f 20
Nat.Ned. f 10
Nedlloyd f 50
Ommeren Cert
Philips f 10
Robeco f 50
Rolinco f 50
Rorento f 50
Unilever f 20
28,50
364,50
75,70f
134,50
171,50
170,50
99,90
94,00
32,70
53,60
16,80
153,00
131,lOf
99,10e
81,40
140,60
26,10e
172,10
132,00
123,00
122,20
28,70e
365,00
75,90f
135,20
173,20
172,30
100,80
94,40
32,80
53,50
'86,50
153,30
133,10
99,20
81,10
140,50
26,30e
172,80
232,20.
122,80
123,20
Staatsleningen
10.50 Ned. 74
110,70
110,70
9.75 id 74
109,90
109,90
9.50 id 76-1
107,40
9.50 id 76-2
108,10
108,20
9.00 id 75
106,60
106,40
8.75 id 75
105,70
105,50
8.75 id 75-2
105,00
105,00
8.75 id 76-96
105,50
105,50
8.50 id 75
104,30
104,20
8.50 id 75-2
104,50
104,30
8,25 id 76-96
8.25 id 77-92
,25 id 77-93
00 id 69
8.00 id 70-95
8.00 id 71-96
8.00 id 708
8.00 id 7088
8.00 id 70888
8.00 id 76-91
8.00 id 77-97
8.00 id 77-87
7.75 id 71-96
7.75 id 73-98
7.75 id 77-97
7.75 id 77-92
7.75 id 70-78
7.50 id 69-94
7.50 id 71-96
7.£0 id 72-97
7.50 id 78-93
7,50 id 78-88
7.50 id 71-81
7.20 id 72-97
7.00 id 668-91
7.00 id 6688
7.00 id 69-94
6.50 id 688-93
6.50 id 6888
6.50 id 68888
6.50 id 688V
6.25 id 66-91
6.25 id 67-92
6.00 id 67-92
5.75 id 658-90
5.75 id 6588
p;15 id 648-8P
103,10
103,40
103,60
101,90
102,20
101,90
103,60
103,80
103,80
102,10
102,10
100,30
101,00
100,80
100,90
100,40
99,60
99,70
99,50
100,00
100,00
101,40
08,00
98,10
98,10
98,00
95,60
95,30
95,20
94,90
95,40
94,60
93,00
93,10
103,30
103,30
103,60
202,30
102,30
102,10
103,60
103,30
103,30
102,00
102,10
103,70
100,50
101,00
101,00
101,00
100,30
99,80
99,70
99,50
100,10
100,10
101,20
98,20
98,00
98,00
98,00
95,70
95,40
95,30
95,00
95,40
94,60
93,10
92,80
93,10
90.90
5.25 id
5.00 id
4.50 id
4.50 id
4.50 id
4.50 id
4.50 id
4.25 id
4.25 id
4.25 id
4.25 id
4.25 id
4.00 id
4.00 id
3.75 id
3.50 id
3.50 id
6488
64-94
58-83
59-89
608-85
6088
63-93
59-84
60-90
61-91
638
6388
61-86
62-92
53-93
55.47
53-83
Convert.
4.75 Akzo
8.75 A.B.N.
6.P0 A.B.N.
6.75 AmRo73
5.50 AmRo
8.50 BosKalia
6.25 Buhr.T
7.25 Furn. 73
5.75Gist-Br
7.25 H'meijer
5.25 Hoogov.
7.50 IHC Holl
7.25 Kappa73
8.75 KNSM
8.75 KBB
5.75 KLM
7.75 K.N.Pap.
7.25 KSH 73
91,30 91,30
87,70 87,70
95,00 95,10
88,30 88,50
93,30 93,30
88,00 88,00
85,80 85,80
93,00 93,50
86,30 86,30
85,40 85,40
84,20 84,20
83,90 83,90
91,60 91,40
84,10 84,50
83,00 82,80
79,00 78,70
93,50 93,30
Obligaties
76,65 76,90
120,50 119,80
143,50 144,00
103,90 103,80
244,50 245,10
115,40 115,30
103,00b$03,50
92,50 93,20
89,80 89,70
98,00 98,80
82,00a
84,50 88,00
91,OOf
102,00 102,00e
109,60 109,80
107,00 107,00e
113,80 ,114.00
0,90 0,90
7.00 Lyons N
7.25 M'intosh
9.00 Meneba
7.00 NBM-B
7.25 Nederh.
6.50 NMB
7.75 Nutricia
8.00 Nijverd.
6.50 Ocv.d.Gr.
4.75 Philips
10.00 Pont
7.50 Proost.B
6.50 Rolinco
6.50 id 1000
8.00 Sanders
7.00 Skol Br.
7.00 Slav.Bk
8.75 Stevin Gr
9.00 VMF-Stork
8.25 Vih-But.
7.00 W'sanen
.8.75 W.U.Hyp
73,00
87,70
92,20
90,50
1,20
389,00
95,50
96,80
110,00
98,10
111,50
93,50
82,40
86,70
95,00
99,40
98,00
138,50
75,50b
99,80
97,10
133,60
73,20
89,80
91,60
'90,50
1,20
389,00
95,10
96,20
111,00
97,75
111,00
92,80
82,80
86,80
94,50
99,20
97,90
134,00
80,30
98,80
96,80
133,00
Aandelen
ftCF
145,50
144,70
Ahog-BOB
55,50 -
55,20
Ahold
104,70
105,50
AMA
7,00
6,90
AMEV
81,20
81,70
Amfas
103,00
104,00
Asd Droogd.
68,00
68,10
Asd Rijtuig
260,50
261,00
Ant.Brouw.
269,00b
-
Ant.Verf
195,OOg
195,00b
Arnh.Schbw
118,00
118,00
Asselberg
241,00
245,00
AssStR'dam
94,50
94,50
AUDET
546,00
552,00
Aut.Ind.Rt
1700,00e 1720,00
Ballast-N
107,00e
107,Y0e
BAM
81,60
83,70
Batenburg
384,00
384,00
Beek,van
70,50
70,50
Beers
95,00
95,00
Begemann
80,00
80,50
Bergoss
55,00
54,00
Berkel P
91,10
91,00
Blyden t C
400,00
408,00
Boer Druk
169,00
172,00
^Bols
70,50
70,90
Borsumij W
157,50
157,00
Bos Kalis
118,50
119,50
Braat Bouw
243,00
243,80
Bredero VG
-
1210,00
id cert
1190,00
1200,00
Bredero VB
280,00
281,80
id cert
280,00
282,20
Buhrm.Tett.c. 71,20
71,20
Calve-D cert
170,20
170,60
id 6 pet cert
1380,00e 1400,00
Centr.Suik.
75,60
76,00
id cert
71,80
72,00
Ceteco
235,10
236,30
id cert
236,00
237,20
Chamotte
25,10
25,30
Cindu-Key
37,30
37,80
Claimindo
1785,00
1815,00
Crane Ned
995,00
995,00
Desseaux
>43,50
41,60
Dikkers
58,80
58,50
Dorp en Co.
172,50
173,50e
Dr.Ov.Hout
363,00
363,50
Duiker App
217,00
222,00e
Econosto
33,40
33,30
Elsevier
274,00
274,00
id cert
274,00
273,00
EMBA
201,00
200,00
Ennia
132,00
132,50
Eriks
89,50
89,50
Fokker
34,00
33,50
Ford Auto
865,00
871,00
Fr.Gr.Hyp.
121,10
121,10
Furness
68,50
68,00
Gamma H
29,00e
28,50
id 5 pet PW
16,40
16,20
Gel.Delft C
206,00
206,00
Gelder cert
40,10
40,30
Geïd.Tram
375,00a
370,00a
Gerofabr
52,20
52,20
Giessen
132,00
132,20
Gist Broc.
37,20
35,70
id cert
37,20
36,00
Goudsmit
107,50
107,50
*>j*asso
111,00
112,50
"Hagemeijer
73,60
73,00
Hero Cons.
94,50
94,00
Heybroek
165,00
165,00
Hoek's Mach
56,50
56,60
Holec
,156,50
156,00
HALL Trust.
80,00
80,00
Holl.Beton
110,00
109,50e
Hunter D.
24,90
24,90
ICU
85,00
86,30
IHC Holland
11,40
11,60
Ind.Maatsch.
230,00
228,00
IBB Kondor
84,50
84,20
Interlas
73,50
73,10
IntematioM
47,50
47,60
In vent um
685,00
690,00
Kempen Beg
106,50
105,00
Key Houth.
-
-
Kiene S
281,00
285,00
Kloos
164,00
164,00
Kluwer
89,40
89,00
Kon.A.Volker 138,00
137,20
KBB
96,00e
id cert
94,20
95,30e
id 6 cum
15,00
-
Kon.Ned.Pap
48,80
50,20
Krasnap.sky
104,20
104,50
KSH
0,65
0,55
Kwatta
16,80
16,80
Landre&Gl
191,00
192,00
Leids.Wol
297,00
297,00
Macintosh
57,00e
57,40
Maxw. Petr
167,00
169,00
Meneba
52,00
52,50
Metaverpa J
2160,001
Ji2160,00b
MHV A'dam
36,00
1-
Moeara En.
290,00
'205,00
id 1-10
3710,00
3760,00e
id 1-4
770,00
780,00
Mijnb.W.
555,00
555,00
Naarden
34,20
34,20
Naeff
15,00a
85,00a
Nat.Grondb.
54,20
54,50
NBM-Bouw
(28,90
129,20
Nedap
349,00
349,50
Ned.Bontw.
94,00
'94,00
Ned.Crediet
52,60e
52,40
Ned.Dagbl
219,00
|220,00e
NMB N*
195,80
1107,00
Ned.Scheepsh
206,00
210,50e
Nierstrasz
1180,00
1200,00
Norit
109,30
110,50
Nutricia GB
46,00
46,00b
Nutricia VB
46,00
46,00b
Njjverdal
55,50
J55.80
<Jce v.d.Gr.
152,00
154,00
OGEM Hold.
29,20
29,00
Orenstein
231,00
231,00
4ra
154,00
-
Oving-D-S
197,OOf
200,OOf
Pakhoed H
38,00
37,90
id cert
37,00
36,90
Palembang
71,10
71,10
Palthe
41,00
41,10
Philips
-
-
Pont Hout
242,00
243,00
Porcel.Fls
113,50c
114,50e
Proost&Br
155,00
155,00
Rademakers
420,00
440,00
Reesink
190,00
189,00
Reeuwijk
91,00
91,50
Reiss en Co
149,00
149,00
RIVA
351,00
351,50
id cert
335,00
336,00
Rohte&Jisk
58,20
50,00
Rommenholl.
272,00
274,50
Rijn-Schelde
80,50
80,10
Sanders
126,00
125,50
Sarakreek
-
Schev.Expl.
1,75
1,85
Schlumberger 915,00
915,00
Schokbeton
1100.0C
1100,00
Schuitema
152,80
152,20
Schuppen
341,00
341,00
Schuttersv.
94,00
94,00
Slavenb.Bnk
237,20
237,50
Smit Intern.
59,50
59,00b
Stevin Gr
131,00
130,20
Stoomsp Tw.
76,40
74,50
Tjablnd.Phil.
58,00
58,00e
Telegraaf
129,80
129,90
Tilb.Hyp.bk
186,OOf
185,40
Tilb.Waterl.
338,00
336,00
Tw.Kabelf.
274,00
274,00
Ubbink
196,00
191,00
Unikap
162,00
160,00
Unil cert
--
-c
id 7 pet
94,00
94,00
id 6 pet
,83,00
83,50
V.d.Vliet-W
93,50
93,20
Ver.Glasf
102,10
101,30
Vmf-Stork
48,80
47,00
V.N.U.
101,30
102,00
Verto cert
15,00
15,30
Vezelverw. 109,00 109,00
VihamijButt 74,30 74,00
VRG Gem.Bez. 57,00 57,40
Wegener C 73,00 73,00
id cert
Wessanen c
W.U.Hyp.
Wolsp.Ede
Wyers
Wijk en Her
73,OOf 73,00
71,70 71,20
400,50e 401,50
85,60 86,20
66,60 66,80
133,60 133,10
Beleggings Inst.
Alg.Fondsenb
America Fnd
Asd Belegg.D
Binn.Belf.VG
B.O.G.
Breevast
Converto
Dutch Int
Eur.Pr.Inv.
Goldmines
Holland F
IK A Belegg
Interbonds
Leveraged
Obam
Sumabel
Tokyo PH(S)
Tokyo PH
Uni-Invest
Wereldhaven
Concentra
Europa fonds
Unifonds
Chemical F
Col.Growth
Dreyfus F
Fidelity F
Investors M
Japan Fund
Lehman Corp
Madison F
Manhattan
Massachus
Oppenheimer
Technology F
Value Line
?arice,Sand.r
104,50
115,00
132,50
172,90
177,00
173,00
530,00
108,00
129,W0
450,00
137,30
115,10
506,00
91,00
71,80
55,50
93,00
132,00
93,50
122,50
212,00
104,50
117,00
132,80
173,00
177,00
173,20
530,00
108,00
129,50
450,00
137,60
115,10
506,00
91,00
72,30
55,50
93,00
132,50
93,50
122,50
215,00
414,00 415,00
14,10 14,20
8,20 8,20
26,00 -
30,50 -
25,80 25,80
21,50 21,50
21,20 21,30
15,80 15,90
14.50 14,50
AMSTERDAM - De Amsterdamse effectenbeurs
heeft zich dinsdag enigszins kunnen herstellen van de
terugval op maandag. Gestimuleerd door de iets betere
stemming in Wall Street en met name door het lichte
herstel van de koers van de dollar ontstond bij °Pen'"8
iets meer activiteit, de stemming was daardoor goed
prijshoudend.
Met name Kon. Olie en Unilever profiteerden van de
iets hogere dollarkoers. De meeste interesse ging echter
uit naar Kon. Olie waarvan de koers met 1,90 her
stelde tot 133. Unilever noteerde 0,50 hoger op
122,70. Philips was 0,10 beter op 26,20 en Akzo
0,50 op 29.' Hoogovens lag een dubbeltje lager 32,00
enigszins verwaarloosd in de markt.
Evenals op maandag was er geen aanbod van KNSM
waardoor de koers met 0,20 aantrok tot 87. Nedlloyd
en Van Ommeren waren bij uiterst kalme handel
nauwelijks prijshoudend.
De bankaandelen lagen goed prijshoudend i» he
markt, terwijl Deli 1 beter was op 135,50.
Op de staatsfondsenmarkt waren de meeste leningen
licht in herstel, maar bij kalme handel.
Op de lokale markt kabbelde de handel rustig voort,
waarbij de noteringen niet veel afweken van die van
maandag. Over het algemeen was de stemming niet
onvriendelijk.
Tot de fondsen die zeer goed in de markt lagen oe-
hoorde KBB, waarvoor 2,60 meer moest worden be
taald. Rademakers Metaal, waarvan dinsdagmorgen
het jaarverslag werd gepubliceerd, kon 20 aantrekken
tot 440. Audet zette de stijgende lijn nu met 4 voort
op 550. Vast in de markt lagen verder onder meer
Norit, Océ-Van der Grinten, Drukkerij De Boer en
Amfa.
DE STEM VAN WOENSDAG
LONDEN - In de Sunday
het volgende commentaar:
„Is dit een vrij land of ni
„Het recht van het lid van
trekt tegen zijn medespelers
vallen, dat met opzet verkee
meen meer de clown dan mi
vervreemdbaar recht moete
Britse traditie van oneerbit
gewend als dekmantel voor
„Omdat echter Allan Ti
van het Northern Sinfonia C
gedroeg tijdens een repetitie
dat hij tijdens een repetitie e
key nam werd hij ontslaj
beschikte vorige week, na ar
slag ten onrechte was.
„Als gevolg hiervan is hij j
gezonden naar de wereld
vergunning om de noot te s{
machtiging zijn tong uit te s
bewegen tot de jongedame n
van het lachen of andersz
cassis te drinken wanneer
deerd.
„De hemel zij dank dat e
met de juiste waarden. Var
stilzit, naar de partituur 1
speelt, is een on verdragelij k
creatieve genialiteit".
piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiii
Grappige tip: verf een j
markt) met textielverf in
hemd. Katoen neemt de
verkregen.
1
5 Sweaters in verschillende k
^■(IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIimillllllllllllllllllj