a Plan Vredeling her s tr uctur er in g staalindustrie BRITS KABINET BESLIST TOT BOUW NIEUW LIJNVLIEGTUIG KOMISCH! CAO NIET NAGELEEFD: RIJVERBOD VOOR TRANSPORTBEDRIJVEN SNELLE TREIN Werkloosheid onder mannen op 135.000 gestabiliseerd Beurs in herstel Wat is uw gulden waard Japanse en Franse werf krimpen in Industriële produktie gedaald 'n Ei hoort erbij Amsterdamse Effectenbeurs binnenland buitenland VIJF-PLOEGENDIENST SOBI: Vernietiging Pakhoed-verslag Electoraal lokmiddel Stabilisatie schoenindustrie scheepsberichten faillissementen Dinsdag 11 juli 1978 DE STEM VAN WOENSDAG 12 JULI 1978' UTRECHT (ANP) - Vier transportbedrijven moeten veertien dagen lang dicht omdat ze de cao voor het be- roepsgoederenvervoer tot nu toe aan hun laars hebben ge lapt. Het tijdelijk „rijverbod" is de vier transportonderne mers opgelegd door de com missie vervoersvergunningen. Als de bedrijven blijven weige ren de cao na te leven dan lopen ze het risico dat hun ver voersvergunningen voorgoed worden ingetrokken. Deze ingrijpende strafmaat regel is mogelijk geworden dankzij de instelling van de raad van toezicht op naleving van de cao- beroepsgoederenvervoer. In die raad - die in januari '78 aan het werk ging - zijn werkge vers en vakbonden paritair vertegenwoordigd. Een proce dure via de raad kan uiteinde lijk leiden tot voorlopige of de finitieve intrekking van de vervoersvergunning. De vier ondernemingen die twee weken lang niet mogen rijden zijn de eerste in ons land die op een dergelijke rigou reuze manier tot de orde wor den geroepen. Het zijn Weijk transport uit Eist, Betra uit Beverwijk, Hooi jen uit Tilburg en De Bruin uit Suurhuister- veen. Volgens vakbondsbestuur der Bertus Hoekstra van de vervoersfederatie NW/NKV werken bij de betrokken on dernemingen totaal circa 150 werknemers. Hij verwacht overigens dat de vier bedrijven na afloop van hun tijdelijk rij verbod (dat geldt van 14 tot 29 augustus) eieren voor hun geld zullen gaan kiezen en het niet op nog hardere strafmaatrege len aan zullen laten komen. Als de vier bedrijven de zaak wel op de spits drijven zou dat op den duur sluiting kunnen betekenen en dus ontslag voor de betrokken werknemers. Directeur C. Rietkerk van Betra in Beverwijk (15 werk nemers) vreest dat zijn bedrijf het rijverbod van twee weken niet overleeft. Een woordvoer der van transportbedrijf Weijs in Eist zei dat het bedrijf „het er niet bij zal laten zitten" maar hij onthield zich van ver der commentaar. Directeur A. de Bruin van het gelijknamig transportbedrijf in Surhuis- terveen vond het nog te kort dag voor commentaar. Direc teur F. Hooijen van het gelijk namig transportbedrijf in Til burg legt zich onder protest neer bij de maatregel van de commissie voor vervoersver gunningen. Hij zei dat in zijn bedrijf al sinds 1 januari '78 de cao wordt nageleefd. PARUS/TOKIO (ANP) - De Franse scheepswerf Chantiers Navals de la Ciotat en de Ja panse scheepsbouwonderne- ming Kawasaki Heavy Indus tries hebben gisteren plannen bekendgemaakt om hun capa citeit in te krimpen in verband met de recessie op de schepen- markt. Chantiers Navals, die in de buurt van Marseille is geves tigd, wil de komende drie maanden ruim dertienhonderd mensen van het zesduizend man tellende personeel ont slaan. De werf heeft gebrek aan orders als gevolg van de moordende concurrentie, vooral van Japanse en Zuidko- reaanse werven. De komende maanden kunnen nog ver scheidene duizenden ontsla gen vallen als er geen opleving in de orderontvangst komt of de Franse regering de scheeps bouw niet te hulp snelt. Chan tiers Navals is eigendom van de Libanese maatschappij Intra Investment. Kawasaki Heavy Industries wil haar scheepsbouwcapaci- teit en haar personeelssterkte met ongeveer veertig procent inkrimpen. Voor een deel zijn de problemen voor de Japanse scheepsbouw ontstaan door de mededinging van werven in landen als Zuid-Korea en Joe goslavië en door de koersstij ging van de yen ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Sedert 1974 zijn in de Japanse scheepsbouw omstreeks hon derdduizend arbeidsplaatsen verloren gegaan. AMSTERDAM (ANP) - De Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (SOBI) heeft Pak hoed Holding NV voor de On dernemingskamer gedaagd in verband met haar jaarreke ning over 1977. Pakhoed zal morgen voor het Amsterdamse Gerechtshof verschijnen. De SOBI heeft op zes punten vernietiging van de jaarreke ning geëist, aldus SOBI. BRUSSEL (ANP) - Tussen 1977 en 1980 zullen naar alle waarschijnlijkheid nog 100.000 tot 140.000 werkne mers in de Europese staalin dustrie hun baan verliezen. Daarmee wordt bij de Euro pese commissie, het dagelijks bestuur van de EG, rekening gehouden. Europees commis saris voor sociale zake, ir. Henk Vredeling, heeft plannen ontworpen voor een Europees sociaal beleid dat aanvullend moet werken bij de herstructu rering van de Europese staal industrie. Het sociaal beleid in de Eu ropese staalindustrie dat Vre deling voor ogen staat zal on geveer 270 miljoen gulden gaan kosten. Maar, aldus Vre deling gisteren in Brussel, „dat is een bedrag dat geschat is langs de natte duim". Voor dit jaar is in het Europese budget voor herstructurering in de staalindustrie een bedrag op genomen van ongeveer 119 miljoen gulden. In 1977 waren er in de Euro pese staalindustrie zo'n 722.000 werknemers. Dat aan tal kan, volgens de zwartste schattingen vandaag de dag, in 1980 teruggelopen zijn tot 580.000. In het gunstigste geval zijn er in 1980 nog 624.000 werknemers in de Eu ropese staalindustrie werk zaam. In 1975 waren er in ge noemde industrie nog 760.000 arbeiders en beambten werk zaam. In december 1977 was het aantal al teruggelopen tot 720.000. De vermindering van het aantal werknemers is tot eind 1977 voornamelijk tot stand gekomen via personeelsstop pen en natuurlijke afvloeiing, maar toch ook middels ontsla gen en vervroegde pensione ring. Vredeling denkt nu over het verlenen van Europese steun aan maatregelen zoals ver vroegd met pensioen sturen van werknemers, het invoeren van een vijfde ploeg in de staalcontinubedrijven, tijde lijke werktijdverkorting en beperking van het maken van overuren. Zijn plannen zullen eerst besproken worden in het zogeheten consultatief comité van de Europese gemeenschap voor kolen en staal en daarna gaan ze naar de Europese mi nisterraad. In Brussel zei Vredeling gis teren voorts dat hij aan soort gelijke maatregelen denkt voor de scheepsbouwsector, alhoe wel deze bedrijvigheid in het algemeen niet kan profiteren van de bepalingen van het Eu ropese kolen- en staalverdrag. Ook als er een goedkeuring zou komen van het zogenoemde crisiskartel voor de kunstveze lindustrie zijn begeleidende maatregelen van sociale aard nodig, aldus Vredeling. NAIROBI (Reuter) Vliegtui gen die op Oeganda vliegen is gevraagd ergens anders te tan ken omdat Oeganda te kampen heeft met een benzine-tekort, zo heeft radio-Oeganda giste ren bericht. Met een experimentele trein hebben de Japanse spoorwegen op een baanvak van 7,1 km een nieuw snelheidsrecord gevestigd: de éénrailwagen bereikt een topsnelheid van 337 km/u, 6 km sneller dan het bestaande record, dat in 1955 door een Franse locomotief werd gevestigd. De snelheidsdrang van de Japanners houdt niet op: met dezelfde 10-tons wagen wil men binnenkort de 500 km/u-grens passeren. De wagen „drijft" op een magnetisch veld, is 13'/2 meter lang, 3,8 meter breed en 2,7 meter hoog. (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG - De laatste vijf maanden heeft zich de werk loosheid onder mannen op on geveer 135.000 (gecorrigeerd voor seizoensinvloeden) gesta biliseerd. Dit cijfer ligt onge veer 10.000 beneden het ge middelde niveau van de verge lijkbare periode in 1977. Onder de vrouwen blijft de werkloosheid echter stijgen: de toename ten opzichte van het niveau vorig jaar ligt op ongeveer 8.000. Dit schrijft het ministerie van Sociale Zaken in zijn toelichting op de ar- beidsmarktcijfers over juni 1978. Eind juni waren er voor sei zoensinvloeden gecorrigeerd 204.100 mensen werkloos, 135.100 mannen en 69.000 vrouwen (ongecorrigeerd resp. 186.310, 122.600 en 63.710). Vergeleken met mei betekent dit een toename van 600 man nen en 1200 vrouwen (gecorri geerd) en 340 en 6.030 (onge corrigeerd voor seizoen). Onder invloed van de voor deze tijd van het j aar gebruike lijke toen name van het aantal werkloze schoolverlaters heeft de daling in de jeugdwerkloos heid zich niet voortgezet. Thans maakt de jeugdwer kloosheid 33 procent van de to- 99 99 LONDEN Praktisch alles, wat de socialistische minder heidsregering in Groot- Brittannië vandaag de dag doet, is afgestemd op de nader ende parlementaire verkiezin gen. Ook haar beslissing om in Groot-Brittannië voor de eer ste maal in tien jaar weer een lijnvliegtuig te laten bouwen, wordt door de conservatieve oppositie beschouwd als een elektoraal lokmiddel. Het mini-lijnvliegtuig in kwestie is de HS-146, bestemd voor korte vluchten. Het heeft vier straalmotoren en 70 tot 100 stoelen. Er wordt ook een militaire versie gepland. Voor de HS-146 zal een grote markt bestaan in Europa en Noord- Amerika. Als er niets misloopt, zal het eerste toestel in gebruik genomen kunnen worden in 1982. Aan de bouw van de HS-146 zijn ongeveer 12.000 arbeids plaatsen verbonden, verspreid over een aantal marginale Britse kiesdistricten. De gewe zen Hawker -Sidde ley-fabriek te Hatfield, in Hertfordshire, waar de HS-146 uiteindelijk geassembleerd zal worden, werkt momenteel haar laatste Tridents af. De regeringsbe slissing inzake de HS-146 heeft dan ook grote opluchting veroorzaakt. De conservatieve oppositie voert evenwel aan, dat Labour die beslissing jaren geleden had kunnen nemen. Het model van de HS-146 dateert van 1974. Het werd toen opgedoekt omdat de uitgaven te hoog ble ken. In de huidige omstandig heden worden de bouwkosten van het nieuwe mini- lijnvliegtuig op ongeveer 250 miljoen pond geschat. De La- bourregering weet nog niet waar dat geld vandaan zal moeten komen, maar dat zijn zorgen voor na de a.s. verkie zingen. De socialistische ministers zijn voorzichtiger wat de ver vanging van de versleten Trident-vloot van British Air- .ways betreft. Ze heeft de na tionale luchtvaartmaatschap pij van Groot-Brittannië haar toestemming gegeven om 19 Amerikaanse Boeings 737 aan te kopen, in plaats van Britse lijnvliegtuigen van het type BAC one-eleven. Tweedui zendvijfhonderd arbeiders van een vliegtuigfabriek in het En gelse graafschap Dorset drei gen daardoor werkloos te wor den. Om de protesterende vak bonden milder te stemmen, toont de Labour-regering zich toch bereid de bouw van nog een drietal extra one-elevens in overweging te nemen. De aankoop van de nieuwe Boeings zal ruim een half mil jard gulden kosten. British Airways heeft de 737-jets dringend nodig. De Britse keuze is gevallen op het Ame rikaanse toestel, omdat dit veel economischer is dan de BAC one-eleven. Van de 737's zijn al meer dan 550 exemplaren ver kocht aan 71 landen, verspreid over heel de wereld. Het ligt in de bedoeling van British Air ways de 737-jet, met elk maximum 130 stoelen, te ge bruiken op drukke routes. De BAC one-elevens hebben slechts 100 stoelen. Het gekke van deze geschie denis is, dat in de jaren '60 de Britse nationale luchtvaart maatschappij het bod kreeg om zich Boeings 737 aan te schaffen. Zij werd toen ge dwongen de Britse Trident te kopen. Dit was nodig om de eigen vliegtuigindustrie in leven te houden. Nu ziet Groot-Brittannië zich ver plicht een bestelling van 19 Boeings 737 te doen om die zelfde Tridents te vervangen, terwijl anderzijds de Britse vliegtuigindustrie een opldk- kertje krijgt met het produk- tieorder vooi de HS-146. tale werkloosheid uit, 24 pro cent bij de mannen en 51 pro cent bij de vrouwen. DEN HAAG (ANP) In mei is de industriële produktie in ons land, die in april was gestegen tot het peil van een jaar eerder, weer onder dat peil beland, aldus voorlopige berekeningen van het CBS. Het door het CBS samenge stelde hoeveelheidsindexcijfer van de gemiddelde dagproduk- tie, gecorrigeerd voor seizoen beweging, bedraagt voor mei 116, wat vijf procent lager is dan het indexcijfer van april (122) en een kleine twee pro cent lager dan het .indexcijfer voor mei 1977 (118). In april van het vorige jaar was het in dexcijfer, evenals dat van april, 122. DEN HAAG (ANP) - Voor de schoenindustrie is 1977 een jaar geweest, waarin een ze kere stabilisatie is opgetreden, aldus het jaarverslag van het Bedrijfschap voor de Schoe nindustrie. Weliswaar liep de totale produktie van schoeisel met 400.000 paarterug tot 14,2 mil joen paar, maar daar staat te genover, dat een verschuiving heeft plaatsgevonden naar kwalitatief beter schoeisel. De produktie van lederen schoe nen nam de hele daling voor haar rekening en zakte tot 10,4 miljoen paar. De toeneming van de import van schoeisel bleef ook in 1977 grote zorgen baren. (ADVERTENTIE) Abida 10 640 nnw Paas eil. nr Wellington, Aristoteles 10 vn Georgetown nr Port of Spain, Atlantic Star 10 vn New York nr Halifax, Bilderdijk 10 vn Houston nr New Orleans, Chevron Arnhem 12 te New York verw, Crania 10 190 w Flores nrStanlow, Dallia 12 te Le Havre verw, Diadema 10 420 z Colombo nr Sydney, Di- loma 10 vn Punta Cardon nr Puerto Palenque, Dutch Glory 11 50 nw Hanstholm nr Hen- singborg, Dutch Master 10 vn Rotterdam nr Bareirro, Dutch Mate 11 te Rotterdam, Dutch Sailor 10 20 w Casquets nr Le Havre, Eemsborg 11 vn Delf zijl nr Wilhelmshaven, Esso Europoort pass 10 Stiffebank nr Singapore, Esso Saba 10 200 w Luderitz Bay nr Perz. Gilf, Esso Nederland 10 v Tenerife nr Kaapstad, Flevoland 10 200 no Kp Verde nr Rio de Janeiro, Fulgur 16 te Rio de Janeiro, Ganymedes 8 vn Cristobal nr Rotterdam, Getafix 10 650 ozo Bermuda nr Cape Blanc, Idefix 11 t.a. rede Singapore, Lau riersgracht 11 te St. Johns, Maasrix 10 620 o Recife nr Freeport, Macoma 10 te Kharg., Mytilus 10 580 ono Mombasa nr Le Havre, Nedl- loyd Algoa 10 740 o Durban nr Durban, Nedlloyd Bahrein 10 te Dubai, Nedlloyd Seine 10 360 w Sumatra nr Richards Bay, Nedlloyd Streefkerk 10 75 nw Belawan nr Japan, On- dina 10 60 w Palawan nr Sen- dai 17 te Sendai verw, Onoba 10 62 zzw Cape Blanc nr Fos, Sepia 11 te Garyville, Straat Nagoya 12 te Yokohama verw, Viana 23 te Curagao verw, Wa terland 10 110 n Madeira nr Santos, Zaankerk 11 te Hong kong. VERNIETIGD: Refinery Ser vices Int. B.V., stat. gev. te Rot terdam, kanth. Oleanderstraat 17, Breda. Na gedaan verzet. GEËINDIGD: Technisch Bu reau en Machinefabriek Tech nical B.V., Esserstraat 27, Bre da. Door het verbindend wor den van de slotuitdelingslijst. Aan conc. cred. kon geen uit kering worden gedaan. SURSÉANCE VAN BETA LING: Op 30-06-78 is aan schilders-, spuit- en glaszet- tersbedrijf De Zwaluw B.V,/ gev. Nieuwstraat 14, Lage Zwaluwe, kant. Fazantlaan 7, Made, voorlopig surséance van betaling verleend. Tot be windvoerder is benoemd mr. J. van Aalst, Burg. Vogelstraat 8, Zevenbergen. Het verhoor is bepaald op 6-10-78 te 10 uur. Bij het verzoekschrift is geen ontwerp van akkoord gevoegd. Op 5-7-78 is aan J. van Over- eem, J.G. Schorerstraat 10, Middelburg, voorlopig sur séance van betaling verleend. Tot bewindvoerder is benoemd mr. G.Z.U. Viragh, Postbus 162, Middelburg. Het verhoor is bepaald op 17-10-78 te 10.15 uur. Amer. dollar2.16-2.26 Eng. pond4.05-4.35 Belg. frank6.63-6.93 Duitse mark 106.50-109.'50 It. lire 25.00-28.00 Port. escudo4.75-6.00 Can. dollar1.93-2.03 Franse frank 48.50-51.50 Zwits. frank 120.75-123.75 Zweedse kroon 47.25-50.25 Noorse kroon 39.50-42.50 Deense kroon 38.00-41.00 Oostenr. schill. 14.87-15.17 Spaanse peseta 2.72-3.02 Griekse drachme 5.75-7.00 Finse mark 51.00-54.00 Joeg. dinar10.75-13.00 le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom slotnoteringen van gisteren. a laten b bieden c exclaim d exdividend e gedaan-bieden f gedaan-laten Actieve Aan4* AKZO f20 ABN f 100 AmRo f 20 Deli-Mij f 75 Dordtsche f 20 Dordtsche Pr. Heineken f 25 Heineken H.f 25 Hoogov. f 20 HVA-Mijen eert KNSM eert f.100 KLM f 100 Kon.Oiie f 20 Nat.Ned. f 10 Nedlloyd f 50 Ommeren Cert Philips f 10 Robeco f 50 Rolinco f 50 Rorento f 50 Unilever f 20 28,50 364,50 75,70f 134,50 171,50 170,50 99,90 94,00 32,70 53,60 16,80 153,00 131,lOf 99,10e 81,40 140,60 26,10e 172,10 132,00 123,00 122,20 28,70e 365,00 75,90f 135,20 173,20 172,30 100,80 94,40 32,80 53,50 '86,50 153,30 133,10 99,20 81,10 140,50 26,30e 172,80 232,20. 122,80 123,20 Staatsleningen 10.50 Ned. 74 110,70 110,70 9.75 id 74 109,90 109,90 9.50 id 76-1 107,40 9.50 id 76-2 108,10 108,20 9.00 id 75 106,60 106,40 8.75 id 75 105,70 105,50 8.75 id 75-2 105,00 105,00 8.75 id 76-96 105,50 105,50 8.50 id 75 104,30 104,20 8.50 id 75-2 104,50 104,30 8,25 id 76-96 8.25 id 77-92 ,25 id 77-93 00 id 69 8.00 id 70-95 8.00 id 71-96 8.00 id 708 8.00 id 7088 8.00 id 70888 8.00 id 76-91 8.00 id 77-97 8.00 id 77-87 7.75 id 71-96 7.75 id 73-98 7.75 id 77-97 7.75 id 77-92 7.75 id 70-78 7.50 id 69-94 7.50 id 71-96 7.£0 id 72-97 7.50 id 78-93 7,50 id 78-88 7.50 id 71-81 7.20 id 72-97 7.00 id 668-91 7.00 id 6688 7.00 id 69-94 6.50 id 688-93 6.50 id 6888 6.50 id 68888 6.50 id 688V 6.25 id 66-91 6.25 id 67-92 6.00 id 67-92 5.75 id 658-90 5.75 id 6588 p;15 id 648-8P 103,10 103,40 103,60 101,90 102,20 101,90 103,60 103,80 103,80 102,10 102,10 100,30 101,00 100,80 100,90 100,40 99,60 99,70 99,50 100,00 100,00 101,40 08,00 98,10 98,10 98,00 95,60 95,30 95,20 94,90 95,40 94,60 93,00 93,10 103,30 103,30 103,60 202,30 102,30 102,10 103,60 103,30 103,30 102,00 102,10 103,70 100,50 101,00 101,00 101,00 100,30 99,80 99,70 99,50 100,10 100,10 101,20 98,20 98,00 98,00 98,00 95,70 95,40 95,30 95,00 95,40 94,60 93,10 92,80 93,10 90.90 5.25 id 5.00 id 4.50 id 4.50 id 4.50 id 4.50 id 4.50 id 4.25 id 4.25 id 4.25 id 4.25 id 4.25 id 4.00 id 4.00 id 3.75 id 3.50 id 3.50 id 6488 64-94 58-83 59-89 608-85 6088 63-93 59-84 60-90 61-91 638 6388 61-86 62-92 53-93 55.47 53-83 Convert. 4.75 Akzo 8.75 A.B.N. 6.P0 A.B.N. 6.75 AmRo73 5.50 AmRo 8.50 BosKalia 6.25 Buhr.T 7.25 Furn. 73 5.75Gist-Br 7.25 H'meijer 5.25 Hoogov. 7.50 IHC Holl 7.25 Kappa73 8.75 KNSM 8.75 KBB 5.75 KLM 7.75 K.N.Pap. 7.25 KSH 73 91,30 91,30 87,70 87,70 95,00 95,10 88,30 88,50 93,30 93,30 88,00 88,00 85,80 85,80 93,00 93,50 86,30 86,30 85,40 85,40 84,20 84,20 83,90 83,90 91,60 91,40 84,10 84,50 83,00 82,80 79,00 78,70 93,50 93,30 Obligaties 76,65 76,90 120,50 119,80 143,50 144,00 103,90 103,80 244,50 245,10 115,40 115,30 103,00b$03,50 92,50 93,20 89,80 89,70 98,00 98,80 82,00a 84,50 88,00 91,OOf 102,00 102,00e 109,60 109,80 107,00 107,00e 113,80 ,114.00 0,90 0,90 7.00 Lyons N 7.25 M'intosh 9.00 Meneba 7.00 NBM-B 7.25 Nederh. 6.50 NMB 7.75 Nutricia 8.00 Nijverd. 6.50 Ocv.d.Gr. 4.75 Philips 10.00 Pont 7.50 Proost.B 6.50 Rolinco 6.50 id 1000 8.00 Sanders 7.00 Skol Br. 7.00 Slav.Bk 8.75 Stevin Gr 9.00 VMF-Stork 8.25 Vih-But. 7.00 W'sanen .8.75 W.U.Hyp 73,00 87,70 92,20 90,50 1,20 389,00 95,50 96,80 110,00 98,10 111,50 93,50 82,40 86,70 95,00 99,40 98,00 138,50 75,50b 99,80 97,10 133,60 73,20 89,80 91,60 '90,50 1,20 389,00 95,10 96,20 111,00 97,75 111,00 92,80 82,80 86,80 94,50 99,20 97,90 134,00 80,30 98,80 96,80 133,00 Aandelen ftCF 145,50 144,70 Ahog-BOB 55,50 - 55,20 Ahold 104,70 105,50 AMA 7,00 6,90 AMEV 81,20 81,70 Amfas 103,00 104,00 Asd Droogd. 68,00 68,10 Asd Rijtuig 260,50 261,00 Ant.Brouw. 269,00b - Ant.Verf 195,OOg 195,00b Arnh.Schbw 118,00 118,00 Asselberg 241,00 245,00 AssStR'dam 94,50 94,50 AUDET 546,00 552,00 Aut.Ind.Rt 1700,00e 1720,00 Ballast-N 107,00e 107,Y0e BAM 81,60 83,70 Batenburg 384,00 384,00 Beek,van 70,50 70,50 Beers 95,00 95,00 Begemann 80,00 80,50 Bergoss 55,00 54,00 Berkel P 91,10 91,00 Blyden t C 400,00 408,00 Boer Druk 169,00 172,00 ^Bols 70,50 70,90 Borsumij W 157,50 157,00 Bos Kalis 118,50 119,50 Braat Bouw 243,00 243,80 Bredero VG - 1210,00 id cert 1190,00 1200,00 Bredero VB 280,00 281,80 id cert 280,00 282,20 Buhrm.Tett.c. 71,20 71,20 Calve-D cert 170,20 170,60 id 6 pet cert 1380,00e 1400,00 Centr.Suik. 75,60 76,00 id cert 71,80 72,00 Ceteco 235,10 236,30 id cert 236,00 237,20 Chamotte 25,10 25,30 Cindu-Key 37,30 37,80 Claimindo 1785,00 1815,00 Crane Ned 995,00 995,00 Desseaux >43,50 41,60 Dikkers 58,80 58,50 Dorp en Co. 172,50 173,50e Dr.Ov.Hout 363,00 363,50 Duiker App 217,00 222,00e Econosto 33,40 33,30 Elsevier 274,00 274,00 id cert 274,00 273,00 EMBA 201,00 200,00 Ennia 132,00 132,50 Eriks 89,50 89,50 Fokker 34,00 33,50 Ford Auto 865,00 871,00 Fr.Gr.Hyp. 121,10 121,10 Furness 68,50 68,00 Gamma H 29,00e 28,50 id 5 pet PW 16,40 16,20 Gel.Delft C 206,00 206,00 Gelder cert 40,10 40,30 Geïd.Tram 375,00a 370,00a Gerofabr 52,20 52,20 Giessen 132,00 132,20 Gist Broc. 37,20 35,70 id cert 37,20 36,00 Goudsmit 107,50 107,50 *>j*asso 111,00 112,50 "Hagemeijer 73,60 73,00 Hero Cons. 94,50 94,00 Heybroek 165,00 165,00 Hoek's Mach 56,50 56,60 Holec ,156,50 156,00 HALL Trust. 80,00 80,00 Holl.Beton 110,00 109,50e Hunter D. 24,90 24,90 ICU 85,00 86,30 IHC Holland 11,40 11,60 Ind.Maatsch. 230,00 228,00 IBB Kondor 84,50 84,20 Interlas 73,50 73,10 IntematioM 47,50 47,60 In vent um 685,00 690,00 Kempen Beg 106,50 105,00 Key Houth. - - Kiene S 281,00 285,00 Kloos 164,00 164,00 Kluwer 89,40 89,00 Kon.A.Volker 138,00 137,20 KBB 96,00e id cert 94,20 95,30e id 6 cum 15,00 - Kon.Ned.Pap 48,80 50,20 Krasnap.sky 104,20 104,50 KSH 0,65 0,55 Kwatta 16,80 16,80 Landre&Gl 191,00 192,00 Leids.Wol 297,00 297,00 Macintosh 57,00e 57,40 Maxw. Petr 167,00 169,00 Meneba 52,00 52,50 Metaverpa J 2160,001 Ji2160,00b MHV A'dam 36,00 1- Moeara En. 290,00 '205,00 id 1-10 3710,00 3760,00e id 1-4 770,00 780,00 Mijnb.W. 555,00 555,00 Naarden 34,20 34,20 Naeff 15,00a 85,00a Nat.Grondb. 54,20 54,50 NBM-Bouw (28,90 129,20 Nedap 349,00 349,50 Ned.Bontw. 94,00 '94,00 Ned.Crediet 52,60e 52,40 Ned.Dagbl 219,00 |220,00e NMB N* 195,80 1107,00 Ned.Scheepsh 206,00 210,50e Nierstrasz 1180,00 1200,00 Norit 109,30 110,50 Nutricia GB 46,00 46,00b Nutricia VB 46,00 46,00b Njjverdal 55,50 J55.80 <Jce v.d.Gr. 152,00 154,00 OGEM Hold. 29,20 29,00 Orenstein 231,00 231,00 4ra 154,00 - Oving-D-S 197,OOf 200,OOf Pakhoed H 38,00 37,90 id cert 37,00 36,90 Palembang 71,10 71,10 Palthe 41,00 41,10 Philips - - Pont Hout 242,00 243,00 Porcel.Fls 113,50c 114,50e Proost&Br 155,00 155,00 Rademakers 420,00 440,00 Reesink 190,00 189,00 Reeuwijk 91,00 91,50 Reiss en Co 149,00 149,00 RIVA 351,00 351,50 id cert 335,00 336,00 Rohte&Jisk 58,20 50,00 Rommenholl. 272,00 274,50 Rijn-Schelde 80,50 80,10 Sanders 126,00 125,50 Sarakreek - Schev.Expl. 1,75 1,85 Schlumberger 915,00 915,00 Schokbeton 1100.0C 1100,00 Schuitema 152,80 152,20 Schuppen 341,00 341,00 Schuttersv. 94,00 94,00 Slavenb.Bnk 237,20 237,50 Smit Intern. 59,50 59,00b Stevin Gr 131,00 130,20 Stoomsp Tw. 76,40 74,50 Tjablnd.Phil. 58,00 58,00e Telegraaf 129,80 129,90 Tilb.Hyp.bk 186,OOf 185,40 Tilb.Waterl. 338,00 336,00 Tw.Kabelf. 274,00 274,00 Ubbink 196,00 191,00 Unikap 162,00 160,00 Unil cert -- -c id 7 pet 94,00 94,00 id 6 pet ,83,00 83,50 V.d.Vliet-W 93,50 93,20 Ver.Glasf 102,10 101,30 Vmf-Stork 48,80 47,00 V.N.U. 101,30 102,00 Verto cert 15,00 15,30 Vezelverw. 109,00 109,00 VihamijButt 74,30 74,00 VRG Gem.Bez. 57,00 57,40 Wegener C 73,00 73,00 id cert Wessanen c W.U.Hyp. Wolsp.Ede Wyers Wijk en Her 73,OOf 73,00 71,70 71,20 400,50e 401,50 85,60 86,20 66,60 66,80 133,60 133,10 Beleggings Inst. Alg.Fondsenb America Fnd Asd Belegg.D Binn.Belf.VG B.O.G. Breevast Converto Dutch Int Eur.Pr.Inv. Goldmines Holland F IK A Belegg Interbonds Leveraged Obam Sumabel Tokyo PH(S) Tokyo PH Uni-Invest Wereldhaven Concentra Europa fonds Unifonds Chemical F Col.Growth Dreyfus F Fidelity F Investors M Japan Fund Lehman Corp Madison F Manhattan Massachus Oppenheimer Technology F Value Line ?arice,Sand.r 104,50 115,00 132,50 172,90 177,00 173,00 530,00 108,00 129,W0 450,00 137,30 115,10 506,00 91,00 71,80 55,50 93,00 132,00 93,50 122,50 212,00 104,50 117,00 132,80 173,00 177,00 173,20 530,00 108,00 129,50 450,00 137,60 115,10 506,00 91,00 72,30 55,50 93,00 132,50 93,50 122,50 215,00 414,00 415,00 14,10 14,20 8,20 8,20 26,00 - 30,50 - 25,80 25,80 21,50 21,50 21,20 21,30 15,80 15,90 14.50 14,50 AMSTERDAM - De Amsterdamse effectenbeurs heeft zich dinsdag enigszins kunnen herstellen van de terugval op maandag. Gestimuleerd door de iets betere stemming in Wall Street en met name door het lichte herstel van de koers van de dollar ontstond bij °Pen'"8 iets meer activiteit, de stemming was daardoor goed prijshoudend. Met name Kon. Olie en Unilever profiteerden van de iets hogere dollarkoers. De meeste interesse ging echter uit naar Kon. Olie waarvan de koers met 1,90 her stelde tot 133. Unilever noteerde 0,50 hoger op 122,70. Philips was 0,10 beter op 26,20 en Akzo 0,50 op 29.' Hoogovens lag een dubbeltje lager 32,00 enigszins verwaarloosd in de markt. Evenals op maandag was er geen aanbod van KNSM waardoor de koers met 0,20 aantrok tot 87. Nedlloyd en Van Ommeren waren bij uiterst kalme handel nauwelijks prijshoudend. De bankaandelen lagen goed prijshoudend i» he markt, terwijl Deli 1 beter was op 135,50. Op de staatsfondsenmarkt waren de meeste leningen licht in herstel, maar bij kalme handel. Op de lokale markt kabbelde de handel rustig voort, waarbij de noteringen niet veel afweken van die van maandag. Over het algemeen was de stemming niet onvriendelijk. Tot de fondsen die zeer goed in de markt lagen oe- hoorde KBB, waarvoor 2,60 meer moest worden be taald. Rademakers Metaal, waarvan dinsdagmorgen het jaarverslag werd gepubliceerd, kon 20 aantrekken tot 440. Audet zette de stijgende lijn nu met 4 voort op 550. Vast in de markt lagen verder onder meer Norit, Océ-Van der Grinten, Drukkerij De Boer en Amfa. DE STEM VAN WOENSDAG LONDEN - In de Sunday het volgende commentaar: „Is dit een vrij land of ni „Het recht van het lid van trekt tegen zijn medespelers vallen, dat met opzet verkee meen meer de clown dan mi vervreemdbaar recht moete Britse traditie van oneerbit gewend als dekmantel voor „Omdat echter Allan Ti van het Northern Sinfonia C gedroeg tijdens een repetitie dat hij tijdens een repetitie e key nam werd hij ontslaj beschikte vorige week, na ar slag ten onrechte was. „Als gevolg hiervan is hij j gezonden naar de wereld vergunning om de noot te s{ machtiging zijn tong uit te s bewegen tot de jongedame n van het lachen of andersz cassis te drinken wanneer deerd. „De hemel zij dank dat e met de juiste waarden. Var stilzit, naar de partituur 1 speelt, is een on verdragelij k creatieve genialiteit". piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiiii Grappige tip: verf een j markt) met textielverf in hemd. Katoen neemt de verkregen. 1 5 Sweaters in verschillende k ^■(IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIimillllllllllllllllllj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1978 | | pagina 6