leuzen) Stem-1 CE STEM Eerste „reageer buisbaby" wordt over enkele weken geboren WEER FILES AAN GRENS OOSTENRIJK DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Zeker 180 doden en 200 gewonden in Spanje na ontploffing tankwagen WOENSDAG ONVOORSTELBARE CHAOS ROND CAMPING yajdaas General Motors Antwerpen schept 1500 arbeidsplaatsen NIEUWE NAAM VOLKSWAGEN: VAG GROTE KLAP IN TOUR 12 JULI1978 118e jaargang no. 18619 I show en zo Gekleed en ongekleed in I brnerse verscheidenheid I BPORT 2 I "^A-lotingen: PSV moet aar Istanboel Pessimistisch Verminkt CONCERN MOET MILJARDEN KWIJT Niet in lab Omstreden |oseren foto- Vk. Geop. di. >0-12.00 en zat. 9.00- |00 uur, woe. 19.00-21.00 eeuwschMu- |n 4 - „Stra- Vlijen", de Istraatmaken. feop. ma. t/m en 13.30- aug.) lURG '20.00 u: Licht h maagd 16j. |aert - St.- |srtrude van de wandkleden, lit. 11.00-18.00 121.00 uur (t/m JZEN -20.00 u: Ero- Iran een vrouw 4GEN ater 1 - 20.00 1 loved me 12j. Ier 2 - 20.00 u: >r Monte Carlo beum - Bella- Expositie „75 chool", geop.: 1.00-17.00 uur, 14.00-17.00 uur iDJNGE lersoriolum - I- Van Donse- |en, potloodte- pia en aquarel- Fma. t/m zat. v. fiur, zond. v. (t/m 30 juli). (TDIJKE jim - Markt 28 - Ig van merklap- "-1925) en wens- Ian 1741-1910). lagen v. 10.00- 1-17.00 uur, zat. Il4.00-17.00 uur (ZEE el-LangeNobe- iDicke exposeert leop. di. t/m zat. lur (t/m 29 juli). Vs - Beeldenhuis >k, 50 beeldhou- bronzen. Klein Jrzamelaarsbezit, I zat. Zond. geslo- di). I Stem-lezers en -lezeressen kijken week in week uit in de II Es»®» .•K,®inties"-rut,rieken Dat zijn elke arJHuSri UJfE dag vele tienduizenden mensen. Het moet dan wel heel raar lopen als juist uw „kleintje" niet Zou worden gelezen. de stem UITGEVERSMAATSCHAPPIJ DE STEM B.V. DIRECTIE: DR. W.A.J.M. HARKX, DRS. J.H.M. BRADER, HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - ETTEN-LEUR - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN ABON. PRIJZEN: F 41,65 PER KWARTAAL. F 14.- PER MAAND. F 160.80 PER JAAR - LOSSE NUMMERS F 0.60 (Van onze speciale verslaggever) SAN CARLOS - Vele uren na de verschrikkelijke ontploffing 0p de campi ng Los Alf aques heerste er in en rond het plaatsje Sa n Carlos nog een onvoorstelbare chaos. Niemand leek gistermid- en -avond een poging te doen om enige lijn in de opvang te [brengen. Om zeven uur troffen wij verschillende Duitse en (Franse vakantiegangers aan, die wezenloos door het plaatsje (liepen, nauwelijks aanspreekbaar bleken en kennelijk niet wis- ienwat aan te vangen. Ze hadden bijna alle spullen verloren en er («as geen autoriteit die zich om hen bekommerde. De politie 1de de schouders op en wist ook niet wat te doen. Hoe groot de chaos was, bleek bijvoorbeeld gisteravond toen ineens een heli- 1 kopter van de politie boven het marktplein van San Carlos begon te dalen. Op het plein stonden vele mensen en ook een aantal voertuigen van de politie. Er was duidelijk geen enkel overleg geweest, want de mensen en politiewagens op het plein konden zich maar ternauwernood in veiligheid brengen toen de helikop ter de vaste grond bereikte. De autoriteiten in San Carlos leken evenzeer uit het veld geslagen als degenen die zich op de camping bevonden en zich ternauwernood in veiligheid konden brengen. Informatie was nergens te krijgen en mensen die kwamen vragen of hun vermiste familieleden terecht waren, kregen nauwelijks meer dan een schouderophalen. In de omgeving van het plaatsje zat het verkeer urenlang muurvast en brandweer en ambulances hadden de grootste moeite de camping te bereiken, waar een stuk van een volle hectare volkomen zwartgeblakerd is door de ont ploffing. PLA D'ADET - Al ging de etappezege dan niet naar Hi- nault (de Fransman Martinez bleek in de slotfase van de elfde etappe de sterkste) toch is de 23-jarige Breton de grote winnaar geworden van de eer ste zware bergetappe. Joop Zoetemelk (op de aan vallende toer) en Michel Pol- lentier hebben de hele etappe tevergeefs getracht de Frans man naar de achtergrond te dringen. Deze, nog tamelijk onbekend met het hooggeber gte, bleek echter over zoveel at letische vermogens te beschik ken, dat hij steeds terug kon komen bij zijn concurrenten. Het gevolg van de strijdwijze van Zoetemelk en Pollentier was een etappe van het hoogste tourniveau. Hennie Kuiper werd in de adembenemende rit naar de top van de Pla d'Adet op een afstand van anderhalve minuut gereden. Kuiper wan hoopt echter niet, SASSENHEIM - De heer Van der Berg uit Sassenheim kreeg maandagavond de schrik van zijn leven toen zijn huis en tuin plotseling omhoog rezen. De tuin ging ruim een meter de lucht in. Het huis verhief zich iets minder. De oorzaak van deze spontane aardverschuiving vormen de werkzaamheden aan de Schiphollijn bij Sassenheim. De grote hoeveelheden gestort zand blijken te zwaar voor de veengrond rond de bollengemeente. Hierdoor wordt de veengrond elders omhoog geduwd. Rijkswaterstaat en de Provinciale Elektriciteitsmaatschappij onderzoeken of de verschuivende veengrond ook elders schade heeft aange bracht aan dijken en leidingen. (Zie ook pag. binnen-buitenland 2) AMP OP CAMPING (Van onze redactie buitenland) SAN CARLOS DE LA RAPITA - Zeker 180 doden en 1)00 gewonden - de politie sprak van vermoedelijk 200 I Joden en 600 gewonden van wie de meesten weinig over levingskansen hadden, was gisteren het rampzalige resul- I iaat van de ontploffing van een tankwagen met propyleen- i op de camping Los Alfaques tussen San Carlos de la |üapita en Alcanar, aan de Spaanse Costa Dorada. Gisteravond was zeker dat Izich tientallen Nederlanders |opde camping bevonden. Maar I onder hen ook doden zijn Igevallen was gisteravond nog Iniet bekend. De meeste slach toffers zouden Duitsers, Bel ten en Fransen zijn. Er waren look Britten op de camping. De ramp gebeurde om- |i!reeks halfdrie in de middag, "e tankwagen zou op de ver- l'seersweg van Barcelona naar l'-'alencia in brand zijn gevlo ten. De chauffeur verloor de ■macht over het stuur en kwam luet het gevaarte op de cam- Lag terecht waar de tank ex plodeerde. Een andere lezing pil, dat de gasauto tegen een jiotswand reed en explodeerde. ontploffing veroorzaakte loon kettingreactie. Talrijke Jasflessen in tenten en cara- Iwis ontploften eveneens en er ltntstond een enorme brand. 4, 91 mpm: 1 en rs uit Boschkapel- oout uit Westdor- assen uit Axel, 4. Kox uit Sas van Hobbelaar uit Bos- R. de Cock uit 7. J. Giele uit rstraeten uit Axel, ■ïoye uit Sas van 2. D. Dielemanuit de Roo uit Terneu- dollet uit Terneu- ippendijk uit Bos- club Walcheren ige duiven vanuit 1. F. IJzeruitSou- ,68 mpm), 2. J- lit Souburg, 3. M. Middelburg, 4 en Merrienboer uit W. Warren uit 6. L. Izeboud uit 7. J. Fransoor uit en 12. J. Verhoeven 9. Reijnondt en ddelburg, 11. J- d_e diddelburg, 13. M. Souburg, 14. A. fiddelburg, 15. A. on uit Middelburg, iven te Koewacht ux met 41 oude de Block (1165,54 n 4. J. van Spaan- Sint Jansteen, 3 en ckaert uit Sint Jan- Elegeert, 6. A. Mat- 1. van Goethem uit ie'n, 8. G. de Clauwe, B. 'liegers te Oostburg ven (1119 mpm): 1 as,2.L. Risseeuw,3- 5. M. Buysse. hten vanuit Quie- e Duif te Clinge met e duiven (1245,8 n 6M R. Baert, 2. R- r, 3. J. Goovaert, 4. J- anden en zoon, 5- Jj J. Bracke, 8 en 9- 0. Aug. Verstraeten- «duif te Graauw i" king met de Postdui aarde met 448 jongf .94,8 mpm): 1- e» oster, 2. gebroeders 3. G. van Daalen, tattheijssen, 5. p- a ■n 8. A. Bisschop;.1" VRIJ zonnig Maximum temperatuur 22 Radio en televisie I ^at rollenpatroon van Ot en Sien in herhaling BINNEN-buitenland 2 Onderwijsexperiment roept """I vragen op I BINNEN-buitenland 3 I Oe Tour de France in De I K|eine Stem [BINNEN-buitenland 4 («edeling propageert de '^ploegendienst merijntje Sch op hol lijn Tachtig tot negentig auto's en caravans en een aantal bun galows gingen in vlammen op of werden in de lucht geslinge rd. Ook een restaurant en dis cobar gingen tegen de grond. Mensen vlogen tientallen me ters de lucht in en kwamen in zee terecht. De ontploffing van de tank wagen-Veroorzaakte een krater van enkele meters diep en een diameter van twintig meter. Op het moment van de ramp verbleven ongeveer 500 men sen op de camping. Direct nadat de ramp tot de buitenwereld was doorge drongen kwam een uitgebreide reddingsactie, zij het chao tisch, op gang. Al het beschik bare rampenmaterieel werd naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Artsen en verple gend personeel werden opge roepen en de autoriteiten vor derden particuliere auto's en bussen om doden en gewonden weg te voeren. De autoriteiten hebben om bloed gevraagd en om tolken. De meeste stoffelijke over schotten zouden worden over gebracht naar het San Pablo- ziekenhuis in Tarragona. De gewonden gingen voorzover mogelijk naar speciale klinie ken voor de behandeling van brandwonden. Artsen daar toonden zich bijzonder pessi mistisch. Dr. Mario Corso van de kliniek San Sebastian in Vinaroz zei dat de meesten van de 70 gewonden die naar zijn kliniek waren gebracht nage noeg geen overlevingskansen hadden. Hun verwondingen waren te ernstig. Andere art sen uitten zich in gelijke ter men. Identificatie van de doden is, volgens de autoriteiten, bij zonder moeilijk. De meesten droegen badkleding en de pa pieren zijn verloren gegaan. Voorts ondervindt men moei lijkheden met de taal omdat een groot aantal overlevenden in shock-toestand verkeert en niet kan helpen. De hulpverlening kwam slecht op gang. In het begin waren het voornamelijk de particuliere taxichauffeurs die hulp boden. Pas veel later kwam de echte hulpverlening. Een van degenen die op de plaats des onheils geweest is, is de heer Jagt uit Rotterdam. Hij zei nog nooit zoiets afschuwe- Spaanse Rode-Kruishelpers dragen een zwaar verbrande jongen uit een ambulance naar het ziekenhuis. De jongen is een van de slachtoffers van de ramp op de Spaanse camping. "lijks gezien te hebben. Hij zei veel verminkte lijken gezien te hebben. De brandweer arri veerde pas anderhalf uur na de ramp. Dat komt omdat San Carlos in een uithoek van Spanje ligt en de brandweer wagens uit steden als Tarra gona moesten komen en dat is altijd nogzo'n zestig kilometer van San Carlos. De heer Jagt zei dat het ontploffen van de gastank het effect had van een napalmbom. Het omhulsel van de tankauto vloog zo'n twee honderd meter door de lucht. BRUSSEL (ANP) - De direc tie van General Motors Conti nental in Antwerpen in België, heeft gisteren meegedeeld dat in de loop van volgend jaar het twee-ploegenstelsel ingevoerd wordt in de fabriek 1 van het bedrijf te Antwerpen. Volgens de directie heeft dit tot gevolg dat er 1.500 nieuwe arbeids plaatsen zullen ontstaan. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG - „Wij hebben nog geen informatie of er zich onder de slachtoffers Neder landers bevinden. Blijft U luis teren naar de radio en kijken naar de televisie, zo gauw wij iets weten, geven wij dat door". Zo luidde gisteravond over het algemeen het antwoord, dat de twaalf telefonisten van de Alarmcentrale van de ANWB aan de Wassenaarse- weg in Den Haag gaven op de vragen van honderden veront ruste Nederlanders die infor meerden naar het lot van fami lie, vrienden of kennissen waarvan zij in de veronderstel ling verkeerden dat die ramp op de rampcamping Los Alfa ques zaten ten tijde van de ramp met de tankauto. Van ruim honderd Neder landers was gisteravond bij de alarmcentrale met grote waar schijnlijkheid bekend, dat zij op de rampcamping verbleven. Deze namen werden per telex doorgegeven naar de ANWB- agenten in Barcelona. Deze vertegenwoordigers van de reisorganisatie bezochten gis teravond de ziekenhuizen in Tarragona en Barcelona, ter wijl een ANWB-er samen met de Nederlandse consul- generaal het rampgebied be zocht. Met name na het bekendma ken van het telefoonnummer van de ANWB-alarmcentrale via het NOS-journaal en het wegvallen van het ministerie van Buitenlandse Zaken als in formatiepunt nam het aantal telefoontjes aanzienlijk toe. Dit terwijl het normale werk van de alarmcentrale, hetgeen toch al vier a vijf mensen per avond en nacht bezig houdt, gewoon moest doorgaan. Rond 20.30 uur spitste zich de belangstelling van alle aanwezigen toe op een tele foontje uit Spanje van een oog getuige. Hij vertelde te hebben gezien, dat één Nederlandse vrouw ernstig gewond was. Hij zelfwas zijn auto en tent kwijt. Nog een telefoontje uit Spanje moest wegens onverstaan baarheid afgebroken worden. Later op de avond belde nog één van de getroffen Nederlan ders uit Spanje op. Hij bleek één van de aan de alarmcen trale doorgegeven personen te zijn. Hij meldde alleen nog zijn zwembroek te hebben. Ook één van de ANWB- vertegenwoordigers belde met de mededeling, dat hij één zie kenhuis in Tarragona bezocht had. Daar had hij geen ge wonde Nederlanders aange troffen. „Het is hier een chaos", aldus de ANWB-medewerker. Vele mensen belden op om informatie over verwanten die niet op de bewuste camping bleken te zitien. In de buurt van het rampgebied zijn name lijk nog eens zeven campings. Ook telefoontjes van veront ruste Nederlanders, wier ver wanten zich in Spanje op va kantie bevonden, waren legio. Antwoorden als: „Mevrouw, Spanje is twintig maal zo groot als Nederland", moesten dan uitkomst brengen. Opvallend was de grote kalmte die de tele fonisten wisten op te brengen in deze heksenketel. Een van hen: „Och mijnheer, ik heb dit wel eens vaker meegemaakt. Je kunt dit wel uren volhouden". DE appeloogst wordt dit jaar naar verwachtign eenderde groter dan in 1977: 550 miljoen kilo. Dat heeft het Ministerie van Landbouw en Visserij gis teren bekend gemaakt. (Van onze redactie buitenland) BONN/WOLFSBURG - Het ziet er naar uit dat het ver trouwde VVV-embleem gaat verdwijnen. De directie van de Volkswa genfabrieken heeft besloten al haar activiteiten vooraan onder de naam VAG (Volks wagen Aktien Gesellschaft) te voeren en daarbij een eenvou dig beeldmerk te gebruiken, dat in de Bondsrepubliek al het volgend jaar overal zal worden aangebracht en in de eerstvol gende twee tot drie jaren in de overige Westeuropese landen. De eerste reacties van de dea lers zijn overigens niet onver deeld gunstig. Belangrijker is intussen dat Volkswagen erop uit is zich in de belangrijkste Westduitse machinefabriek, de Gutehoff- nungshütte, te interesseren. Volkswagen is de moeilijkhe den van de oliecrisis te boven, beeft drie miljard marken aan liquide reserves terwijl het ka pitaal van de onderneming in het najaar nog met negenhon derd miljoen zal worden ver hoogd. Als de transactie met GHH niet doorgaat - en de huidige aandeelhouders - het verzekeringsbedrijf Allianz,' de Commerzhank voorname lijk - zouden niet erg happig zijn op samenwerking met een concern waarin de Bondsre publiek en de deelstaat Neder-Saksen samen voor veertig procent deelnemen - moet Vol kswagen een ander afzetgebied voor z'n miljarden zien te vinden. In dat geval zou het oog van de heren van Wolfsburg wel eens kunnen vallen op de electronica. LONDEN (REUTER AP) - De eerste „reageerbuisba by" ter wereld is, nog onge boren, al rijk door de ver koop van rechten op zijn „levensverhaal". De gynae coloog die de techniek heeft helpen ontwikkelen waar door een 32-jarige vrouw, wier naam geheim wordt gehouden, binnenkort een kind ter wereld kan bren gen dat niet in haar baar moeder is bevrucht, Patrick Steptoe (65), heeft gisteren gezegd dat hij de ouders de raad heeft gegeven hun verhaal aan een internatio naal persbureau te verko pen. „Dat had een tweel edig doel, ten eerste de ou ders te behoeden voor on aangename druk en ten tweede een financiële toe komst voor him kind te ver zekeren". Een krant schreef dat een internationaal persbureau voor het ver haal anderhalf miljoen gul den zou hebben betaald, maar dit persbureau zei later dat de som aanzienlijk minder is. De baby, die over enkele weken in de Noordengelse stad Oldham ter wereld zal komen, is geen reageer buisbaby in de zin dat hij in een laboratorium gescha pen zou zijn. Een ei van de anonieme moeder en zaad van de vader zijn in een rea geerbuis gemengd en na vier tot zeven dagen werd het bevruchte ei in de baarmoeder van de moeder ingeplant om als een nor male foetus verder te ont wikkelen. De betrokken ge leerden, de gynaecoloog Steptoe en de fysioloog Edwards zijn er blijkbaar in geslaagd, het moeilijke probleem van de juiste voe ding voor het embryo tij dens het korte verblijf bui ten het moederlichaam op te lossen. Wanneer deze techniek een succes blijkt te zijn is dat zeer hoopgevend voor de duizenden vrouwen met geblokkeerde eileider die toch kinderen willen hebben. De Steptoe-Edwards met hode is fel omstreden. De experimenten zijn een in breuk op de natuur ge noemd. Er is tevens ge waarschuwd voor het ge vaar van toekomstige reageerbuis-generaties. Steptoe heeft daartoe geantwoord dat „alles wat ik wil, is moeders helpen die door een klein gebrek geen kinderen kunnen krijgen". Vorige week is door de cen trale ethische commissie van het Britse Medische Genootschap dit standpunt van Steptoe onderschreven. De Steptoe-Edwards met hode is door de commissie verwelkomd als „een nieuwe behandelingsvorm voor onvruchtbare vrou wen". Dr. John Dawson, de secretaris van de commis sie, waarschuwde evenwel tegelijkertijd voor de ethi sche moeilijkheden indien een bevruchte eicel in een „gast-moeder" wordt inge plant. Bovendien zal de methode eerst bij meerdere vrouwen met succes toege past moeten zijn, wil ge sproken kunnen worden van een nieuw succes van de medische wetenschap. (Van onze redactie binnenland) WENEN - Aan de Oosten rijkse grens staan minstens tien Nederlandse vrachtwage nchauffeurs, die het land niet in kunnen, omdat ze te weinig geld bij zich hebben. Ondanks een eerdere belofte heeft de regering in Wenen namelijk besloten toch extra belasting te heffen op het vrachtvervoer. De chauffeurs hadden hier niet op gerekend en namen niet genoeg geld mee. De beslissing van Wenen heeft wel tot gevolg, dat er op twee punten, de Brennerpas en de Reschenpas, weer vracht wagenblokkades opgericht werden. Personenwagens on dervonden hiervan weinig hinder. Wel zullen ze rekening moeten houden met een lang- zaamaanactie van de Ita liaanse douane aan de Oostenrijks-Italiaanse grens, Reschenpas. Ook bij andere grensovergangen is de toe stand licht explosief. Franse chauffeurs zouden gisteravond laat de Franse kant van de Mont Blane-tunnel hebben af gesloten. De Oostenrijkse regering heeft gisteren voorstellen van de internationale transport- bond afgewezen. Deze hielden onder meer in: uitstel van be lasting op vrachtvervoer en geen strafvervolging van pro testerende chauffeurs. 3 'i'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1978 | | pagina 1