ïarkt Nieuwe Nederlandse speelfilm op komst Verbluffende beeld van zandbak-oorlog Sympathieke dwarsligger waard lestand ■mphis en in tmaal SPECIAL VAN VARA OVER POLISARIO TONY VAN VERRE IN GESPREK MET GEERT VAN OORSCHOT: RADIO-RADIO RADIO-RADIO berichten IUV Dertien jaar Invloeden „MARTIJN EN DE MAGIËR" Nu of nooit Geweest Verdiend Eigen smaak Vast patroon Domburg Wellington, Ac- llhaven, Amstel- laka nr. Ulsan, 1 Grandam, Atys Itrang, 9 Shang- ehorn 3 Kp. Race Iron Arnhem 2 te pphne 30 te Pulu adrecht pass. 3 lusis, Diadema 1 |madi nr Sydney, 40 nw Humber )utch Glory 2 vn Sr. Immingham, Jl vn Rotterdam utch Spirit 3 te fcmhaven 3 110 w. Vntwerpen, Esso I vn Rotterdam nr rmedes 3 te Mon- B0 vn Djeddah nr nerland 1 rede lauriersgracht 2 Work nr Corner- la 3 te Mombassa, jolf van Oman nr pdlloyd Algoa 30 tir Durban, Nedl- |3 te Yokohama, ger, 3 240 zzo nsterdam, Nedl- |0 te Hongkong, eefkerk 3 180 nw- ppan, Obelix 3 w. Rotterdam, On- a, Onoba 3 vn Lu- |Singelgracht 2 te I Thameshaven 1 po nr Buenos Ai- Norrloping, Wa- |Bremen nr Ham- nd 1 110 o Salva- la, Zwijndrecht 2 .ar 2.18-2.28 4.03-4.33 mk 6.63-6.93 106.25-109.25 25.50-28.50 4.75-6.00 •liar 1.95-2.05 48.25-51.25 119.50-122.50 ion 47.25-50.25 n 40.25-43.25 n 38.25-41.25 ill. 14.82-15.12 eta 2.74-3.04 :hme 5.75-7.00 51.25-54.25 ar 11.00-13.25 1° JS (RTR) - In het ■se Memphis (Ten- Iondag de noodtoe- Ikondigd nadat de n 24 uur door meer randen was geteis- llf van branden viel J een staking van de (lieden van de stad. lijn er in een etmaal pt a tien per dag. mag alleen nog ver fden als de vloeistof 1 een voertuig wordt lDe meeste branden pstoken. De politie j brandweermannen lop verdenking van pting. lijk zijn het afgelo- |inde bij het op gang de jaarlijkse va- om 86 personen bij jige lukken om het |men en nog eens 595 vond geraakt. Amsterdamse effecten een vakantiestemming, liden bleef en de meeste randerden. Een uitzon voor een flauwe stem- itering daalde dan ook sprake van een zwakke iQ. Heineken opende op d van 3,— en zakte Een bepaalde oorzaak de beurs niet worden irlijk veel aanbod. Van Hoogovens zwak met 50. Akzo Unilever en derd terwijl Kon.Olie iaarentegen ging f 1,70 p 145,20. Het jaarver- vandaag later op de dag pvaartmarkt was het al Is. De notering van Van Nationale Nederlanden f 99 terwijl de claims in De bankaandelen gaven :ale markt gaf een rustig neen kleine verschillen. E 6 min regeringssteun kon oplopen tot 54,10. 4 met 3 winst voor de aandelen. Leidsche Wol |0. Rond een rijksdaalder Iternationale terwijl Am- te op 68. Daarentegen sen zwakker in de markt. ast-Nedam 2 op 108 en ie hield volgens de beurs Jingsnota van de regering agere bouwfrequentie. In 1 3 op 68, VMF-Stork ft verder Emba (min ƒ9), land-Utrecht Hypotheek £HOW°en zo Samenstelling: Eajéni Lo Dirk Vêllenga ris, vrolijk, koffie kleurig en mooi. Deze en vele andere, hier verzwe gen superlatieven schie ten mij te binnen als Joyce Kennedy, de zangeres van de Amerikaanse funk- rockgroep Mothers Fi nest, op het tafeltje toe loopt, waaraan ik mij heb geïnstalleerd. Opgewekt begint ze te babbelen. Over hoe leuk het hier is, het fijne publiek, hoe goed alles gaat, etcetera. Of ze niet vermoeid is, na zo'n zwaar optreden en zon der goede nachtrust in de af gelopen vier dagen, vraag ik haar overbodig. Nééééééé, zegt ze nadruk kelijk, maar weigert voorlo pig de grote zonnebril met rood-plastic montuur af te zetten. Een blauwe capuchon bedekt gedeeltelijk haar hoofd, dat is bedekt met tien tallen piepkleine vlechtjes die zijn omwonden met zil verkleurige draad. Een kar weitje dat maar liefst zes en een half uur in beslag neemt, vertrouwt ze me later toe. Een speciale kapper in Was hington krijgt haar om de twee maanden op bezoek om de vlechtjes te vernieuwen. De professionele manier, waarop zij zich op en achter het podium beweegt, is haar niet komen aanwaaien. Al meer dan dertien jaar staat ze met haar man (Mot hers Finest-zanger Glen Murdock) op het toneel. Als duo en later met een begelei dingsgroep traden de twee op voor Amerikaanse militai ren, die toen nog in alle hoe ken van de wereld waren te vinden. „Playing the hits and doing a good show", be schrijft ze deze periode uit haar muzikale loopbaan. De grote ommekeer kwam zo'n beetje toen de groep terugk wam van een tournee uit Ma nilla en het Woodstock- festival bezocht. Daar lag het begin van Mothers Finest, in het optreden van Sly and the Family Stone. Joyce: „Sly Stone was de eerste zwarte muzikant die het blanke publiek wist te bereiken, door het toevoegen De broeders en zusters van Mothers Finest Het pinkpopfestival heeft de Amerikaanse groep Mothers Finest geen windeieren gelegd. Dank zij de enorme „ex- posure" van dit festival (veertigduizend popfans, de verzamelde Neder landse poppers en een live-uitzending ,op hil- versum drie), gekoppeld aan de op volle toeren draaiende promotie machine van platenmaat schappij CBS staat „Piece of the rock", een nummer van „Another mother further", inmiddels stevig met beide benen in de va derlandse hitlijsten. John Verhoeven sprak met zangeres Joyce Kennedy, over drugs, Sly Stone, en de plannen voor de toe komst van een groep, die op het breekpunt van haar carrière staat. van „blanke" elementen in zijn muziek. Glen en ik beslo ten ook zoiets te gaan doen. We zijn toen op zoek gegaan naar musici en hebben Mot hers Finest opgericht". Een blanke drummer (Barry Bor den) en gitarist (Gary „Mo" Moore) leveren de blanke- rockbijdrage. Bassist Jerry „Wizzard" Seay, toetsenman Michael Keck en het Kennedy-Murdock-koppel vertegenwoordigen het zwarte element, ofschoon dat niet voor iedereen hetzelfde inhoudt. Joyce Kennedy heeft een voorliefde voor gospel en rhythm blues (ik beantwoord ontkennend haar vraag of ik het nog kan horen). Pianist en organist Michael Keck houdt het op jazz en gospel. Bassist Jerry „Wizzard" Seay zweert bij wat hij noemt „basic funk". De groepsleden wonen al sinds de oprichting, zo'n tien jaar geleden, bij elkaar in één huis in Atlanta, Georgia. „Het is géén commune", benadrukt Joyce, nog voor dat ik naar details kan vra gen. „Sinds het wat beter met de groep gaat, hebben we een duurder en groter huis ge kocht, met dertien kamers, in de „golden ghetto". Onze volgende elpee gaat waar schijnlijk zo heten. Er wonen „Martijn en magiër" is de titel van de nieuwe Nederlandse speelfilm, die volgens plan volgend jaar om deze tijd in première zal gaan. Vier kinderen spelen de hoofdrol in deze als „familie film" aangekondigde rolprent, waarvoor de opnamen deze week beginnen. Regisseur Karst Vermeulen, die onder andere bekendheid kreeg door zijn in Rusland bekroonde kinderfilm „Peter en de vliegende autobus", heeft zijn vier hoofdrolspelertjes (Vincent, Ingrid, Marieke en Bart) geselecteerd uit 4000 schoolkinderen. Het verhaal gaat over een jongetje, dat zonder medeweten van zijn strenge ouders (gespeeld door Cor van Rijn en Marielle Fio- let) in het geniep rrieewerkt aan een speelfilm, een film in een film dus. De volwassen cast bestaat o.a. uit Lex Goudsmit, Albert Mol, Leen Jongewaard, Rudi Falkenhagen en Allard van der Scheer. De magiër wordt gespeeld door Joost Prinsen, terwijl Alexander Pola en Jeroen Krabbé respectievelijk de rol van kren terige producent en warhoofdige regisseur vervullen. De opnamen voor de film, die door City Film Distribution wordt uitgebracht, worden de komende zeven weken gemaakt in en rond Hilversum. De binnenopnamen worden gemaakt in de Cinetone Studio's, Tonny Eyk zal de muziek leveren. Mothers Finest alleen maar rijke negers in die wijk van Atlanta. Wij zit ten er tussen". „Omdat we door het samenwonen elkaar goed hebben leren kennen, is de tolerantie binnen de groep erg groot. We zijn als broe ders én zusters voor elkaar". De invloed van deze samen levingsvorm op de muziek is volgens Joyce groot. „Als je door het huis loopt en ieder een is thuis, hoor je dat er in elke kamer andere muziek wordt gedraaid. Van al die invloeden is wel iets terug te vinden in onze sound". Die unieke mix van blues, rock, soul en funk heeft de derde elpee van de groep, „Another Mother Further", inmiddels hoog opgestuwd in de binnen- en buitenlandse hitlijsten. Tekenend voor het dubbelzinnige karakter van de muziek is het verschijnsel, dat „Piece of the rock", de hitsingle van de groep in Ne derland, zowel in het „beton-uur" van Alfred La- garde wordt gedraaid als tij dens de Ferry Maat-soul- show. Het is echter de vraag of het delicate, maar wankele evenwicht van rock en soul/- funk in de toekomst wordt bewaard. Joyce beweert met grote stelligheid van wel, maar Jerry „Wizzard" Seay, de bassist die wiebelend komt binnenstappen, ver klaart onomwonden dat de volgende elpee meer „funky" zal klinken. „Heavy funk" noemt hij het zelf. De opna men zijn al in volle gang: onder leiding van producer Skip Scarborough zijn er al enkele nummers opgenomen, waaronder „Give it up" en „Can't fight the feeling". „We zijn nu nog een echte live-groep", meent Joyce, „maar we proberen ons te ontwikkelen tot een studio- groep". Na een lofreden aan het adres van de producer („He's sóóóó góóóóóóód!") legt Joyce uit hoe de composities van Mothers Finest tot stand komen. „Michael (Keck) en Wizzard schrijven het meeste van het materiaal. De basis van een compositie nemen we eerst op in de studio. Daarna gaan we er mee optreden, om te zien of het nummer succes heeft. Daarna nemen we het helemaal op, of helemaal niét". Als de langverwachte koffie eindelijk is gearri veerd, en de grote zonnebril doelloos voor haar op tafel ligt, begint ze weer te praten over de volgende elpee. „We voelen dat we nu op een breekpunt in onze carrière staan. „Another mother further" heeft ons bekend gemaakt bij een groter pu bliek. Met onze volgende elpee moeten we ons hele maal waarmaken en aan de hoge verwachtingen voldoen. Het is nu of nooit". Jerry Seay, die bij elke brede grijns een enorme beugel laat zien, heeft inmiddels stiekem een grote pluk shag en een paar vloeitjes gejat, die hij angst vallig in zijn zwaaiende vuist verborgen houdt. Zich al zichtbaar verheugend op de enorme joint die hij zometeen zal gaan construeren, leunt hij genietend achterover, springt dan plotseling over eind en komt even later terug met een exemplaar van „Another Mother Further" in zijn handen en mompelt ette lijke malen „take it maaaan". Joyce weet haar spulletjes goed te verkopen. „This is my only drug", zegt ze, slurpend aan haar tweede bekertje koffie. „Dat is wel eens an ders geweest. Vroeger ge bruikten we allemaal drugs, maar vijf jaar geleden heb ben we daar en punt achter gezet". „Dat is ook het grote verschil tussen de muziek van Sly Stone en die van ons. Sly werd hoofdzakelijk geïn spireerd door verdovende middelen. Het enthousiasme was kunstmatig. Het enthou siasme in onze muziek is echt". JOHN VERHOEVEN Nu eens lijkt het een scène uit een oude woestijnfilm met Rudolf Valentino: rustieke zandhopen, fladderende ge waden en zwaaiende armen. Maar dan weer breekt een aan zienlijk gruwelijker werke lijkheid door van een volk dat met de moed der wanhoop in de meest primitieve omstan digheden voor zijn vrijheid vecht. Indrukken van het pro gramma over de bevrijdings beweging van de Westelijke Sahara, Polisario, dat de VARA woensdagavond als special op het tv-scherm brengt. Jan de Graaf mon teerde een film, samengesteld uit materiaal dat door verschil lende Franse filmploegen onder de leiding van de Frans-Libanese cineaste Joce- lyn Saab gedurende maanden geschoten is. Verbluffende beelden over een volk (waarvan de omvang niet eens bekend is, de schat tingen lopen uiteen van 70.000 tot meer dan het zevenvoudi ge...), dat van de VN en het In ternationale Gerechtshof offi cieel het recht op zelfbeschik king heeft gekregen, maar dat in zijn strijd daarvoor tegen Marokko en Mauretanië vrij wel alleen staat. Steun - nogal opportunistische steun boven dien - is er alleen van de kant van Algerije. Intussen: die primitieve Polisario-strijders boeken successn en bewijzen hoe ef- fektief een guerrilla tegen een grote overmacht kan zijn. De film laat zien dat Marokkaanse Mystères met raketten er niet in slagen de met geweren en een paar landrovers uitgeruste „opstandelingen" op de knieën te krijgen. De film laat ook zien hoe de verzetsstrijders de fosfaatex port - grootste bron van in komsten - van Marokko vrij wel hebben lamgelegd door de lopende band die door de woestijn loopt uit te schakelen. De VARA heeft voor deze special ook een Polisario- vertegenwoordiger, de heer Karim, naar Nederland ge haald om de strijd van zijn kleine volk toe te lichten. Een strijd die lijkt te gaan om wat niet meer is dan een uitge strekte zandbak. Maar onder dat zand liggen geweldige hoe veelheden ijzer, titanium en andere delfstoffen op exploita tie te wachten. En als er geld in het geding is helpen resoluties en uitspraken bijzonder wei nig. De special van de VARA- televisie over deze merkwaar dige en weinig in publiciteit komende oorlog in de Sahara, wordt woensdagavond van 2 over negen tot 8 voor tien uit gezonden via Nederland 2. „Ik vind het leven een boosaardig karwei. Het bestaan vind ik heel moeilijk, ik til daar vrij zwaar aan. De zin van het leven ken ik niet. Het leven is voor mij een volkomen zinloze aangelegeheid en om het vol te houden, probeer je zelf een zin aan het leven te geven; dat is de enige zin die het heeft, denk ik. Op de cruciale momenten van mijn bestaan, dan denk ik: waartoe alles, waarom alles, het is toch één grote belazerde troep, de mensen gedragen zich als hyena's voor elkaar, wat heeft dat allemaal te betekenen, op die momenten van verslagenheid en van grondeloos pessi misme rees zij altijd voor mij op. En dan was het net of ze me toesnauwde, me bij mijn nekvel pakte en zei: niet laf zijn, geen gelazer, doorbijten en doorzetten, niet opgeven en trap de hele boel maar in mekaar, durf maar alleen te staan". Dit zei ongeveer een jaar geleden uitgever Geert van Oorschot in De Populier in Amsterdam. De komende weken is hij de gast van Tony van Verre, iedere zondagoch tend op Hilversum 3 (11.30-12.00 uur). Een serie gesprek ken met deze markante uitgever, nadat Van Verre eerder vele zondagochtenden heeft gevuld met Carmiggelt (nu iedere zaterdagmiddag is de herhaling), Jan Blaaser, Al- bert Mol en Ko van Dijk. Met Van Oorschot kan het de gedenkwaardigste serie worden: een vlotte prater, een man die veel heeft meegemaakt en de belangrijkste eigenschap van Van Voorschot is misschien wel dat hij het vertikt om iemand naar de mond te praten. Mies Bouwman heeft dat mogen ervaren in de laatste aflevering van Netwerk, waarin Van Oorschot onverbloemd zijn mening gaf over het televisiebestel, over het amusementswezen en over Neerlands lieveling Willem Duys. De BRT heeft een half jaar geleden twee lange televi sieuitzendingen gewijd aan Van Oorschot (nog niet door een Nederlandse omroepvereniging aangekocht voor zover ik weet) en dat verdiende hij. Een uitgever met een uitste kendfonds die zelf bovendien onder de naam R.J.Peskens een paar bestsellers schreef heeft recht op veel aandacht in de media. Zo'n tweehonderdduizend lezeressen van Li- belle kunnen zich misschien de 6 verhalen herinneren uit de bundel „Twee vorstinnen en een vorst" die de elitaire en hooghartige Van Oorschot voor 1000 gulden per stuk aan het vrouwenblad verkocht. Zou een normale schrijver zeer ingenomen zijn met het feit dat hij én kwalitatief hoog staand werk aflevert én een groot lezerspubliek heeft, zo niet Van Oorschot. Hij zou liever een boek voor 400 mensen schrijven, „ik hou wel van die kleine parochie van eenlin gen, van de geboren, maar sympathieke dwarsliggers, mensen die zich niet kunnen aanpassen". Dat Van Oor schot een vriendelijk, maar heel eigenzinnig type is, zal U niets verbazen. Een merkwaardige uitgever ook die zich uitsluitend laat leiden door zijn eigen smaak en niet door commerciële motieven. De uitgebreide Russische bibliotheek is zijn 'werk en in zijn fonds zijn te vinden: Emmens, Kopland, Koolhaas, Alberts, Lodeizen, Pierre Kemp en de verza melde werken van Multatuli. Hoe anders dan andere uit gevers hij is mag het volgende illustreren. Na de dood van Jan Hanlo regende het bestellingen van boekhandelaren. Van Oorschot weigerde het werk van Hanlo een tijd te herdrukken volgens zijn credo: „Bij zijn leven niet gewild, na zijn dood niet meer verkrijgbaar". Daar tegenoverstaat dat Van Oorschot een rijk bekraste kerfstok" heeft: her drukken van boeken verschijnen bij hem nogal eens onder een andere titel zodat de argeloze koper denkt een nieuw boek te kopen terwijl het al thuis op de plank staat. Dan moetje maar beter uitje doppen kijken, lijkt me het enige antwoord dat de uitgever zal geven. Netzo min als ik op deze plaats inga op het werk van Van Oorschot (Peskens), zo zal ook Tony van Verre zijn portret algemeen houden en dus voornamelijk luisteren naar her inneringen en ervaringen uit het leven van Van Oorschot Het afgelopen jaar heeft Van Verre bewezen dat daarmee bepaald geen oppervlakkige programma's worden afgele verd. Alle gesprekken van Van Verre verlopen via een vast patroon: de chronologie als leidraad. De eerste aflevering afgelopen zondag ging daarom ook over de kinderjaren van Van Oorschot. Armoede troef en een moeder die daartegen in opstand kwam en een privé- anarchistische strijd voerde tegen de kleine machthebbers. (Prachtig beschreven in Twee vorstinnen en een vorst). „De verhalen van arbeiderskinderen van zestig jaar geleden zijn allemaal hetzelfde" zei Van Oorschot nadat hij had verhaald over de treurigmakende vernederingen die hij heeft moeten ondergaan. Kopvlees halen in het abattoir, kleren dragen die gemaakt waren uit een oude overjas van opa en erop uit gestuurd worden met pofboekjes om schul den af te lossen: „Je kunt over die dingen eigenlijk beter zwijgen". Nou ja, de zeelucht was gratis en vandaar dat hij als kind in Domburg opgenomen werd om aan te sterken. Daar kwam hij in aanraking met kerk, kapitaal en oranje, de drie vijanden van de arbeidende klasse. Volgende week vertelt Van Oorschot hoe hij in aanraking kwam met de literatuur via Kees de Jongen. Als Van Verre de uitgever confronteert met zijn uitspraak dat het leven een boosaar dig karwei is, kan het nog een prachtige serie worden. „Het leven is moeilijk, zei Jan van Nijlen altijd en dan lachte hij een beetje". Wat Van Oorschot doet moeten we nog even afwachten. JOHAN DIEPSTRATEN De Britse groep Electric Light Orchestra heeft voor haar op tredens in Amerika een speciale „vliegende schotel" laten ma ken, die zich op een bepaald moment opent en dan een podium vormt voor de groep. Het verplaatsbare toneel heeft een kleine zeven ton gekost. Er zijn acht vrachtwagens nodig om het geheel van de ene naar de andere plaats te vervoeren

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1978 | | pagina 5