Jo de Meyere gaat
in Nederland
wonen en werken
jAvonturenfilm
jrond de bijbel
PLM
ENIA
ld
jazijn
1
OPNAMEN IN AMSTERDAM
dongen
JAMAICAANSE „CIMARONS"
REGGAE EIST TOEWIJDING
NOS KOFFIEDIK
radio-radio
De toekomst is voor Van Agt-Wiegel
r|adio-r|adio
ÏIEËL
GALOWS
:antoren
HELE DAG JOHN CAGE
Draaiorgels in paleis
op de Dam
Filmprijs voor
S tellings
Rembrandt'"'
gemeente
woensdrechi
Power
Sleur
Duister
A 52
Utrecht BV
ir, ziekenverpleigings-
lir.
ij op korte termijn een:
ande afnemers
en
rolstoelen e.d.) genieten
oiingsmogelijkheden om
ir een gedegen opleiding
ÏY
li.MlliliüDllllllllllilllllllllllllllluiiji
ïkende
lia
de beschikking heeft
ut
12,- k.k-
41.000,- k.k.
66.500,- k.k.
rse prijsklassen!
jlijvende) kijk-
)1751-10900
8345
ustrie
ncier van
oor de
tmiddelen
ederlandse
weedse
:rn PLM,
n Zweden,
st-Duitsland,
inje.
kzaamheden zoeken
>t zijn taak moeten
geven aan, en
alle werkzaamheden
er van het gereed
:ing hiervan. Tevens
n expeditiepersoneel.
iministratief inzicht
ir en de expeditie-
begeleiden. Veel van
md, vandaar dat hij
ie Engelse en zo
en voldoende kennis
iet gebied van
nbeheer is
zoek kan deel
vensloop kunt u
en bv, Postbus 60,
heer R.J. Hoe vers.
gen
Samenstelling: Eugene Unmans en Pirk
a David Janssen, bekend uit de eens zo populaire tv-serie
The Fugitive'
De bekende Vlaamse ac
teur Jo de Meyere heeft en
kele dagen geleden defini
tief de beslissing genomen
zijn toneelcarrière alsnog in
Nederland verder te zetten.
Hij drukt hiermede de
schreden die onder meer een
Paul Cammermans al jaren ge
leden zette.
In augustus begint Jo de
Meyere met de repetities voor
een theater-tournee door Ne
derland, begin volgend jaar
speelt hij de hoofdrol in de
nieuwe KRO-serie „Dagboek
van een herdershond" en even
eens in 1979 gaat hij definitief
in Nederland leven en werken
„omdat hij daar een kans ziet
op een volledige carrière in de
vrije sector".
„Ik doe het omdat ik" nu het
gevoel heb vrij te kunnen zijn,
en vrij te kunnen werken", zo
zegt hij.
Het is op verzoek van de ac
trice Mary Dresselhuys dat De
Meyere erin toegestemd heeft
samen met haar een tournee
door Nederland te maken, met
een blijspel van Maria Pacome,
dat al een jaar in Parijs loopt in
het Frans „Apprends-
moi.Céline" heet.
Gedreven door zijn goede
vooruitzichten in de Neder
landse theaterwereld besliste
hij volgend jaar samen met
vrouw en kinderen in Neder
land te gaan wonen. Hij vindt
dat hij met zijn 39 jaar nog best
zo'n beslissing kan nemen. Hij
heeft immers een ervaring van
13 jaar als beroepsacteur in
Vlaanderen achter zich, met
uitschieters als zijn optredens
in de tv-reeks „De heren van
Zichem", of „Mensen van
goede wil".
„In Vlaanderen is er geen af
zetgebied voor acteurs die
compleet op free-lancebasis
willen werken. De commer
ciële sector in Nederland biedt
mogelijkheden. Ik hoop in de
Nederlands theaterwereld
even goed ontvangen te wor
den als op de televisie. Het
blijft altijd een beetje een
avontuur", zegt de Vlaamse ac
teur.
Jo de Meyere.
Liefhebbers van moderne muziek komen op 15 juni uitzonder
lijk aan hun trekken. Op die dag organiseert de KRO op Hil
versum IV een stunt door de gehele uitzending te laten verzorgen
door de Amerikaanse componist John Cage. Cage heeft de hele
dag („Sounday" gedoopt) zelf mogen opzetten, en hij komt daar
zelf voor naar Nederland, in het kader van het Holland Festival.
De uitzending, die duurt van 's morgens zeven tot 's middags
vijf uur, wordt verzorgd vanuit Centrum Bellevue in Amsterdam,
waar het publiek de hele dag welkom is. De 65-jarige Cage, wiens
werk na veertig jaren muzikale activiteit nogal fel omstreden is,
heeft voor de „Sounday" onder meer uitgekozen zijn Etudes
Australes I-XVI, de Mesotics Re Merce Cunningham, Chils of
Tree, Branches en Inlets. Cage zal zelf de uitvoering leiden. Me
dewerking verlenen onder andere de pianiste Grete Sultan, de
violist Paul Zukofsky en de vocalist Demetrio Stratos.
Gisteren zijn in Amster
dam de opnamen gestart
van de televisiefilm „The
Word" van de Amerikaanse
televisiemaatschappij CBS.
Het gaat om het deel van
deze misdaad- en avontu
renfilm, dat zich in Neder-
land afspeelt. Regisseur is
Richard Lang en hoofdrol
spelers zijn David Janssen
en Florinda Bolken, terwijl
ook acteurs als John Husten
en Geraldine Chaplin hun
medewerking geven.
I
I
I
De film wordt gemaakt
naar het gelijknamige boek
van Irving Wallace. Een ar-
cheoloog vindt in ruïnes
van een oude haven in Italië
J perkamenten uit de eerste
I eeuw, waarin „James, de
jongere broer van Jezus"
een nieuw licht werpt op
het leven van Jezus en de
^inhoud van de bijbel. Zijn
de papieren echt of vals?
Dat is de vraag waarmee de
film zich bezig houdt.
Omdat grote zakelijke be
langen om de hoek komen
kijken - de mogelijkheid
van het uitgeven van een
nieuwe bijbel - wordt er in
de film druk geïntrigeert
door talrijke belangheb
benden. Een deel van de
rolprent, met wilde achter
volgingen, speelt zich in
Amsterdam af. Opnamen
worden onder andere ge
maakt in en rond de Wes-
terkerk, op de Walletjes, in
het Amsterdamse Bos, in en
rond het Amstelhotel,
Krasnapolsky en op Schip
hol.
CBS zal ongeveer vier
weken nodig hebben voor
de opnamen in Amsterdam
van deze film die in totaal
ongeveer acht uur moet
gaan duren.
Geraldine Chaplin
In het koninklijk paleis op de
Dam in Amsterdam, dat elk
jaar gedurende de zomer
maanden open is voor publiek,
is in die periode tevens een
speciale tentoonstelling te zien
over de geschiedenis van het
draaiorgel.
In de troonzaal van het pa
leis worden onder andere
twaalf instrumenten opgesteld
zoals een speelklok met minia
tuurcarillon, cilinder- en pla-
tenspeeldozen, een straatci-
linderpiano, een vroeg-
Amsterdams buikorgel, de zo
genoemde „Chinese nachte
gaal", een kermisdraaiorgel en
een groot draaiorgel.
Het koninklijk paleis en ex
positie zijn van nu af aan open.
Op zaterdagen en zondagen
zijn paleis en tentoonstelling
gesloten, aldus een mededeling
van de gemeente Amsterdam.
Op het internationale film
festival in het Italiaanse Asolo
is de grote prijs voor de beste
film over kunst of kunstenaars
toegekend aan „Rembrandt"
van Jos Stelling. De keuze
moest worden gemaakt uit 65
films uit 19 landen.
De Pool Witold Wojtkiewicz
ontving de eerste prijs in de ca
tegorie biografieën voor zijn
„Fantasmagoria". In de afde
ling televisiefilms ging de
hoofdprijs naar de Ameri
kaans Michael Blackwood
voor diens „Masters of modern
sculpture", terwijl in de cate
gorie cinematografie de hoog
ste onderscheiding werd toe
gekend aan „Art and revolu
tion: Mexico" van de Frans
man Jean-Louis Fournier.
VOORBEREIDING
BESTEMMINGSPLAN
De burgemeester
Woensdrecht maakt
kend dat de raad bij °e ,j
van 30 mei 1978 nr.
heeft bepaald dat be
ning van het bestemming
plan wordt voorberei
het gebied
Noord Dit gebied om
het woongebied lang
noordzijde van de
weg tussen de Mgr. A
straat en Paus Leo
straat. teven5
Bij dit besluit zijn-
voorschriften va A.van
als bedoeld in artikel
de Wet op de Ruim«W»
Ordening. „,ct
Genoemd raadsbesluu
de daarbij behorende i
ning, en de volledige
schriften, liggen ra
gang van 7 juni ISs(.
een ieder ter gemeen
cretarie ter inzage-
Woensdrecht,
31 mei 1978
De burgemeester
voornoemd,
Mr. J.M. de Leeuw
«Reggae is muziek, die boor
devol zit met power. Trouwens
muziek is sowieso een krachtig
'ets, bij reggae wordt daar nog
tens wat bovenop gelegd
omdat het ook een leefwijze
is". Deze uitleg van het feno
meen reggae is afkomstig van
Franklyn Dunn, bassist van de
Jamieaanse band The Cima
rons. Plaats van het gesprek is
de kleedkamer van het Til-
burgse trefcentrum „Posjet"
ua een zinderend optreden
daar van de groep tijdens een
recente Nederlandse tournee.
The Cimarons zetelen sinds
jaren in de wijk Harlesden van
Tonden. In Engeland is de
Stoep op dit moment pupolair-
der dan Bob Marley. Hun laat-
ste'"'«e elpees „On The Rock"
en „Cimarons Live" deden het
daar goed en de single „Harder
an the Rock" betekende een
neerbraak naar een nog groter
publiek.
The Cimarons bestaan al elf
jaar, waarvan ze de laatste zes
jaar in Engeland doorgebracht
hebben. In '75 waren ze terug
in Jamaica om „On the Rock"
op te nemen. Op dit reggae-
eiland stonden ze met hun ver
tolking van het Bob Marley-
nummer „Talking Blues" we
kenlang eerst op de hitlijsten.
In juni of augustus komt de
nieuwe elpee van The Cima
rons uit, die „Maka" gaat he
ten.
Ik heb de indruk dat reggae
vaak een protest inhoudt tegen
levensomstandigheden in Ja
maica. Is het daarom voor een
reggae-formatie niet belang
rijk om juist op dat eiland te
wonen? „Nou nee, ik geloof dat
er in Engeland ook dingen aan
de hand zijn, die reggae voe
dingsbodem geven. We nemen
in Engeland als buitenlanders
toch een aparte plaats in.
Daarbij komt dat reggae een
deel is van onze cultuur; een
cultuur waar we mee opge
groeid zijn en die ons gevormd
heeft"!
Is het voor niet-Jamaicanen
mogelijk om zonder een werke
lijk besef van de rastafari-
cultuur reggae-muziek te ma
ken?
„Toch wel; het ritme van
reggae is heel goed aan te voe
len, vooral de power die er inzit
is erg aanstekelijk. Als je dat
begrijpt, ben je er als muzikant
toe in staat".
In de kleedkamer hangen
dichte rookwolken veroor
zaakt door marihuana-joints.
Het gebruik van marihuana
lijkt voor reggae-muziek es
sentieel te zijn. Is dat inder
daad zo?
„Natuurlijk, „Herbs" bezit
ten iets wat muziek verrijkt. In
stuff zit kracht, die muziek nog
doordringender maakt, meer
omvattend. Een publiek dat
high is hoort waarschijnlijk
ook beter dan nuchtere toe
schouwers dat doen!
Punk en reggae hebben ge
meen dat ze tegen toestanden
in de samenleving protesteren.
De punk-golf is eigenlijk al
weer verzand en de vitaliteit is
er bijna uit, terwijl reggae ge
woon doorgaat. Hoe komt dat
denk je?
„Allereerst geloof ik dat er
tussen reggae en punk een ver
schil in reden is. Reggae is mu
ziek gebruiken om oorlog en
haat te stoppen en dat gebeurt
som ook op Jamaica. Daar
naast is reggae iets dat in de
loop der jaren gegroeid is;
traag weliswaar, maar de mu
ziek vergt ook veel meer toe
wijding. Misschien dat we over
vijf tot tien jaar ergens zijn.
Punk is wel leuk, maar dat is
met meer muziekvormen. Ei
genlijk houden we van alle
muziek als die maar met de
juiste intentie gespeeld wordt.
Elk lid van de groep heeft zo
zijn eigen voorkeuren. Per
soonlijk vind ik Ken Boothe
wel goed".
Jullie hebben veel plaatop
namen van andere artiesten
gespeeld heb ik gehoord'
„Ja ook met diezelfde Ken
Boothe. Op een bepaald mo
ment was het zo dat vijfenne
gentig procent van de
reggae-muziek, die in Enge
land gemaakt werd bijdragen
van ons bevatten. Trouwens
het brengt geld op en dat moet
je als muzikant hebben. Ook
wij kennen de sleur van het
moeten werken om geld te ver
dienen. Misschien dat dat een
reden te meer is om reggae-
muziek te maken".
Wat valt er van jullie naast
de nieuwe elpee verder te ver
wachten?
Cimarons.
„Voorlopig gaan we verder
met onze tournee. In Spanje
spelen we in Barcelona en
Madrid. Daarna gaan we naar
Parijs en vervolgens naar En
geland, waar we in Londen nog
een tijd zullen spelen. Rond
september hopen we terug te
komen naar Nederland. We
zijn namelijk benaderd om in
Rotterdam tijdens een open
luchtfestival op te treden.
Wanneer dat precies is weet ik
nog niet. Misschien dat we dan
meteen onze nieuwe plaat
kunnen promoten!
WIM VAN LEEST
i OS radio is afgelopen vrijdag met een heel belangwek-
me".e ser'e gestart: Koffiedik, een programma met doordachte
na de toekomst van ons land. Je kunt de toekomst
anal n'ct voorspellen, maar aan de hand van verstandige
u,,i,ses kun je een aardige gooi doen naar wat er ons zoal te
^chten staat. De
v«jda
atddTiddag 17-00 uur) herhaald worden. Er wordt
"acht 'lesteec' aan algemene aspecten in de toekomstver
en ver"^' Han m'''cuprohIemen, energieverbruik en aan verkeer
Warht J n aartüSe gooi doen naar wat er ons zoal te -■ wj a wr i
SCtie gaat worden.
en ik denk dat het een heel redelijke
motto- m g Wouter van Dieren hield een betoog onder het
ia e M°rgen gratis bier. In Friesland staat deze tekst op de tap
tageena6 ^e' l'auwe van de tekst is dat de kastehjn altijd zal
i»„-. al het mórgen is en nooit vandaag. Van Dieren illus-
ïitgangsgeloofwat we vandaag doen is
een proces dat we vooruitgang noemen,
ter dan vandaag. Er is altijd een morgen
dag van vandaag altijd tot onvolmaakt
nWsteie™aren',*'c Zat er 00k een beetje tegenaan te hikken,
liemanri nU eens c'at we ^at geloof niet zouden hebben. Dan zou
j na meer ppn „i
meer een vastomschreven doel hebben en daarmee zou
'an "et dagelijkse werk ontnomen worden.
wat er op dit moment wordt gedaan staat in het teken van
de vooruitgang - alweer volgens van Dieren - en veel is gericht op
het jaar 2000. Het vooruitgangsgeloof heeft kennelijk marke
ringspunten nodig: na 2001 komt er weer een hele eeuw, maar dat
zien we dan wel weer. Futurologen beweren dat de wetenschap
en techniek steeds verder geperfectioneerd en verfijnd moeten
worden zodat de problemen van vervuiling, werkeloosheid en
armoede in bijvoorbeeld 2000 heel wetenschappelijk opgelost
kunnen worden. Vóór de Verlichting (18e eeuw) werd de toe
komst bezworen door allerhande magische rituelen, nu worden
wetenschap en techniek als bezwermgsmethode gehanteerd.
De toekomst is volgens Van Dieren niet meer wat hij geweest is.
De grootste onthulling van de laatste jaren is dat heel langzaam
het besef begint door te dringen dat het vooruitgangsgeloof op
een fictie is gebaseerd. Vroeger stond alle werk in dienst van de
vooruitgang, nu de toekomst wat duister en somber is heeft werk
ook zijn glans verloren.
De toekomst zal er heel anders uit gaan zien dan mensen in de
zestiger jaren verwachtten. De redenering is heel gemakkelijk te
volgen: er groeit een generatie op die geen tekorten kent, voor wie
de overvloed vanzelfsprekend is. Die generatie komt binnenkort
van een kouwe kermis thuis als de toekomst er heel anders uit
gaat zien. Het grote probleem zal dan zijn: de nieuwe generatie
heeft de flexibiliteit ingeleverd op het altaar van de welvaarts
maatschappij. De jeugd die nu wordt opgevoed zal minder in
staat zijn problemen op te lossen dan de vorige generatie. De
jeugd uit de zestiger jaren, die toen rebelleerde, bestaat niet
meer. Er is een dodelijk conservatisme zich aan het ontwikkelen,
de toekomst is voor Van Agt en Wiegel en niet voor de radicale
maatschappij-veranderaars. Dat heeft volgens Van Dieren dra
matische consequenties voor de politiek van de toekomst. Als de
conflicten groter worden omdat er steeds minder te verdelen valt
dan heeft dat volgens de ecoloog altijd conservatisme tot gevolg
Nou, de voortekenen wijzen er op.
Ik denk dat de hele serie dit soort speculatieve opvattingen zal
laten horen waar menig leraar maatschappijleer zijn voordeel
mee zal kunnen doen. Natuurlijk wordt de middelbare school
jeugd alsmaar stommer en stommer, natuurlijk is het onderwijs
vervlakt, de culturele armoede en geestelijke luiheid neemt na
tuurlijk hand over hand toe, maar het is even natuurlijk dat deze
flauwekul om de tien jaar wordt verkondigd. Ik geloof er alle-
*maal niks van en ik heb nog eens recht van spreken want ik zit -
kom, hoe heet dat tegenwoordig? - in het veld, waar prima ont
wikkelingen te zien zijn.
Een programma waarmee je het op onderdelen van harte on
eens bent zijn doorgaans uitzendingen waar je het meeste van
opsteekt. Al is het alleen maar omdat je jezelf dwingt je af te
vragen waarom je zonodig dat en dat zó moet vinden. De analyse
van Van Dieren waarom mensen al dan niet zin in werken hebben
nodigt toch uit om daar eens over na te denken.
Van dezelfde radiomakers wordt overigens in juni de NOS-
serie „Werken moet, zo ben je opgevoed samen" herhaald. Iedere
maandag (Hilversum 2, 14.30 tot 15.15 uur) en iedere dinsdag (H.
1, vanaf 9.15 uur). Er gebeuren nu eenmaal op de radio dingen die
best de moeite waard zijn. Want de héle dag Hilversum 3 is toch
ook niet alles.
JOHAN DIEPSTRATEN