Jo de Meyere gaat in Nederland wonen en werken jAvonturenfilm jrond de bijbel PLM ENIA ld jazijn 1 OPNAMEN IN AMSTERDAM dongen JAMAICAANSE „CIMARONS" REGGAE EIST TOEWIJDING NOS KOFFIEDIK radio-radio De toekomst is voor Van Agt-Wiegel r|adio-r|adio ÏIEËL GALOWS :antoren HELE DAG JOHN CAGE Draaiorgels in paleis op de Dam Filmprijs voor S tellings Rembrandt'"' gemeente woensdrechi Power Sleur Duister A 52 Utrecht BV ir, ziekenverpleigings- lir. ij op korte termijn een: ande afnemers en rolstoelen e.d.) genieten oiingsmogelijkheden om ir een gedegen opleiding ÏY li.MlliliüDllllllllllilllllllllllllllluiiji ïkende lia de beschikking heeft ut 12,- k.k- 41.000,- k.k. 66.500,- k.k. rse prijsklassen! jlijvende) kijk- )1751-10900 8345 ustrie ncier van oor de tmiddelen ederlandse weedse :rn PLM, n Zweden, st-Duitsland, inje. kzaamheden zoeken >t zijn taak moeten geven aan, en alle werkzaamheden er van het gereed :ing hiervan. Tevens n expeditiepersoneel. iministratief inzicht ir en de expeditie- begeleiden. Veel van md, vandaar dat hij ie Engelse en zo en voldoende kennis iet gebied van nbeheer is zoek kan deel vensloop kunt u en bv, Postbus 60, heer R.J. Hoe vers. gen Samenstelling: Eugene Unmans en Pirk a David Janssen, bekend uit de eens zo populaire tv-serie The Fugitive' De bekende Vlaamse ac teur Jo de Meyere heeft en kele dagen geleden defini tief de beslissing genomen zijn toneelcarrière alsnog in Nederland verder te zetten. Hij drukt hiermede de schreden die onder meer een Paul Cammermans al jaren ge leden zette. In augustus begint Jo de Meyere met de repetities voor een theater-tournee door Ne derland, begin volgend jaar speelt hij de hoofdrol in de nieuwe KRO-serie „Dagboek van een herdershond" en even eens in 1979 gaat hij definitief in Nederland leven en werken „omdat hij daar een kans ziet op een volledige carrière in de vrije sector". „Ik doe het omdat ik" nu het gevoel heb vrij te kunnen zijn, en vrij te kunnen werken", zo zegt hij. Het is op verzoek van de ac trice Mary Dresselhuys dat De Meyere erin toegestemd heeft samen met haar een tournee door Nederland te maken, met een blijspel van Maria Pacome, dat al een jaar in Parijs loopt in het Frans „Apprends- moi.Céline" heet. Gedreven door zijn goede vooruitzichten in de Neder landse theaterwereld besliste hij volgend jaar samen met vrouw en kinderen in Neder land te gaan wonen. Hij vindt dat hij met zijn 39 jaar nog best zo'n beslissing kan nemen. Hij heeft immers een ervaring van 13 jaar als beroepsacteur in Vlaanderen achter zich, met uitschieters als zijn optredens in de tv-reeks „De heren van Zichem", of „Mensen van goede wil". „In Vlaanderen is er geen af zetgebied voor acteurs die compleet op free-lancebasis willen werken. De commer ciële sector in Nederland biedt mogelijkheden. Ik hoop in de Nederlands theaterwereld even goed ontvangen te wor den als op de televisie. Het blijft altijd een beetje een avontuur", zegt de Vlaamse ac teur. Jo de Meyere. Liefhebbers van moderne muziek komen op 15 juni uitzonder lijk aan hun trekken. Op die dag organiseert de KRO op Hil versum IV een stunt door de gehele uitzending te laten verzorgen door de Amerikaanse componist John Cage. Cage heeft de hele dag („Sounday" gedoopt) zelf mogen opzetten, en hij komt daar zelf voor naar Nederland, in het kader van het Holland Festival. De uitzending, die duurt van 's morgens zeven tot 's middags vijf uur, wordt verzorgd vanuit Centrum Bellevue in Amsterdam, waar het publiek de hele dag welkom is. De 65-jarige Cage, wiens werk na veertig jaren muzikale activiteit nogal fel omstreden is, heeft voor de „Sounday" onder meer uitgekozen zijn Etudes Australes I-XVI, de Mesotics Re Merce Cunningham, Chils of Tree, Branches en Inlets. Cage zal zelf de uitvoering leiden. Me dewerking verlenen onder andere de pianiste Grete Sultan, de violist Paul Zukofsky en de vocalist Demetrio Stratos. Gisteren zijn in Amster dam de opnamen gestart van de televisiefilm „The Word" van de Amerikaanse televisiemaatschappij CBS. Het gaat om het deel van deze misdaad- en avontu renfilm, dat zich in Neder- land afspeelt. Regisseur is Richard Lang en hoofdrol spelers zijn David Janssen en Florinda Bolken, terwijl ook acteurs als John Husten en Geraldine Chaplin hun medewerking geven. I I I De film wordt gemaakt naar het gelijknamige boek van Irving Wallace. Een ar- cheoloog vindt in ruïnes van een oude haven in Italië J perkamenten uit de eerste I eeuw, waarin „James, de jongere broer van Jezus" een nieuw licht werpt op het leven van Jezus en de ^inhoud van de bijbel. Zijn de papieren echt of vals? Dat is de vraag waarmee de film zich bezig houdt. Omdat grote zakelijke be langen om de hoek komen kijken - de mogelijkheid van het uitgeven van een nieuwe bijbel - wordt er in de film druk geïntrigeert door talrijke belangheb benden. Een deel van de rolprent, met wilde achter volgingen, speelt zich in Amsterdam af. Opnamen worden onder andere ge maakt in en rond de Wes- terkerk, op de Walletjes, in het Amsterdamse Bos, in en rond het Amstelhotel, Krasnapolsky en op Schip hol. CBS zal ongeveer vier weken nodig hebben voor de opnamen in Amsterdam van deze film die in totaal ongeveer acht uur moet gaan duren. Geraldine Chaplin In het koninklijk paleis op de Dam in Amsterdam, dat elk jaar gedurende de zomer maanden open is voor publiek, is in die periode tevens een speciale tentoonstelling te zien over de geschiedenis van het draaiorgel. In de troonzaal van het pa leis worden onder andere twaalf instrumenten opgesteld zoals een speelklok met minia tuurcarillon, cilinder- en pla- tenspeeldozen, een straatci- linderpiano, een vroeg- Amsterdams buikorgel, de zo genoemde „Chinese nachte gaal", een kermisdraaiorgel en een groot draaiorgel. Het koninklijk paleis en ex positie zijn van nu af aan open. Op zaterdagen en zondagen zijn paleis en tentoonstelling gesloten, aldus een mededeling van de gemeente Amsterdam. Op het internationale film festival in het Italiaanse Asolo is de grote prijs voor de beste film over kunst of kunstenaars toegekend aan „Rembrandt" van Jos Stelling. De keuze moest worden gemaakt uit 65 films uit 19 landen. De Pool Witold Wojtkiewicz ontving de eerste prijs in de ca tegorie biografieën voor zijn „Fantasmagoria". In de afde ling televisiefilms ging de hoofdprijs naar de Ameri kaans Michael Blackwood voor diens „Masters of modern sculpture", terwijl in de cate gorie cinematografie de hoog ste onderscheiding werd toe gekend aan „Art and revolu tion: Mexico" van de Frans man Jean-Louis Fournier. VOORBEREIDING BESTEMMINGSPLAN De burgemeester Woensdrecht maakt kend dat de raad bij °e ,j van 30 mei 1978 nr. heeft bepaald dat be ning van het bestemming plan wordt voorberei het gebied Noord Dit gebied om het woongebied lang noordzijde van de weg tussen de Mgr. A straat en Paus Leo straat. teven5 Bij dit besluit zijn- voorschriften va A.van als bedoeld in artikel de Wet op de Ruim«W» Ordening. „,ct Genoemd raadsbesluu de daarbij behorende i ning, en de volledige schriften, liggen ra gang van 7 juni ISs(. een ieder ter gemeen cretarie ter inzage- Woensdrecht, 31 mei 1978 De burgemeester voornoemd, Mr. J.M. de Leeuw «Reggae is muziek, die boor devol zit met power. Trouwens muziek is sowieso een krachtig 'ets, bij reggae wordt daar nog tens wat bovenop gelegd omdat het ook een leefwijze is". Deze uitleg van het feno meen reggae is afkomstig van Franklyn Dunn, bassist van de Jamieaanse band The Cima rons. Plaats van het gesprek is de kleedkamer van het Til- burgse trefcentrum „Posjet" ua een zinderend optreden daar van de groep tijdens een recente Nederlandse tournee. The Cimarons zetelen sinds jaren in de wijk Harlesden van Tonden. In Engeland is de Stoep op dit moment pupolair- der dan Bob Marley. Hun laat- ste'"'«e elpees „On The Rock" en „Cimarons Live" deden het daar goed en de single „Harder an the Rock" betekende een neerbraak naar een nog groter publiek. The Cimarons bestaan al elf jaar, waarvan ze de laatste zes jaar in Engeland doorgebracht hebben. In '75 waren ze terug in Jamaica om „On the Rock" op te nemen. Op dit reggae- eiland stonden ze met hun ver tolking van het Bob Marley- nummer „Talking Blues" we kenlang eerst op de hitlijsten. In juni of augustus komt de nieuwe elpee van The Cima rons uit, die „Maka" gaat he ten. Ik heb de indruk dat reggae vaak een protest inhoudt tegen levensomstandigheden in Ja maica. Is het daarom voor een reggae-formatie niet belang rijk om juist op dat eiland te wonen? „Nou nee, ik geloof dat er in Engeland ook dingen aan de hand zijn, die reggae voe dingsbodem geven. We nemen in Engeland als buitenlanders toch een aparte plaats in. Daarbij komt dat reggae een deel is van onze cultuur; een cultuur waar we mee opge groeid zijn en die ons gevormd heeft"! Is het voor niet-Jamaicanen mogelijk om zonder een werke lijk besef van de rastafari- cultuur reggae-muziek te ma ken? „Toch wel; het ritme van reggae is heel goed aan te voe len, vooral de power die er inzit is erg aanstekelijk. Als je dat begrijpt, ben je er als muzikant toe in staat". In de kleedkamer hangen dichte rookwolken veroor zaakt door marihuana-joints. Het gebruik van marihuana lijkt voor reggae-muziek es sentieel te zijn. Is dat inder daad zo? „Natuurlijk, „Herbs" bezit ten iets wat muziek verrijkt. In stuff zit kracht, die muziek nog doordringender maakt, meer omvattend. Een publiek dat high is hoort waarschijnlijk ook beter dan nuchtere toe schouwers dat doen! Punk en reggae hebben ge meen dat ze tegen toestanden in de samenleving protesteren. De punk-golf is eigenlijk al weer verzand en de vitaliteit is er bijna uit, terwijl reggae ge woon doorgaat. Hoe komt dat denk je? „Allereerst geloof ik dat er tussen reggae en punk een ver schil in reden is. Reggae is mu ziek gebruiken om oorlog en haat te stoppen en dat gebeurt som ook op Jamaica. Daar naast is reggae iets dat in de loop der jaren gegroeid is; traag weliswaar, maar de mu ziek vergt ook veel meer toe wijding. Misschien dat we over vijf tot tien jaar ergens zijn. Punk is wel leuk, maar dat is met meer muziekvormen. Ei genlijk houden we van alle muziek als die maar met de juiste intentie gespeeld wordt. Elk lid van de groep heeft zo zijn eigen voorkeuren. Per soonlijk vind ik Ken Boothe wel goed". Jullie hebben veel plaatop namen van andere artiesten gespeeld heb ik gehoord' „Ja ook met diezelfde Ken Boothe. Op een bepaald mo ment was het zo dat vijfenne gentig procent van de reggae-muziek, die in Enge land gemaakt werd bijdragen van ons bevatten. Trouwens het brengt geld op en dat moet je als muzikant hebben. Ook wij kennen de sleur van het moeten werken om geld te ver dienen. Misschien dat dat een reden te meer is om reggae- muziek te maken". Wat valt er van jullie naast de nieuwe elpee verder te ver wachten? Cimarons. „Voorlopig gaan we verder met onze tournee. In Spanje spelen we in Barcelona en Madrid. Daarna gaan we naar Parijs en vervolgens naar En geland, waar we in Londen nog een tijd zullen spelen. Rond september hopen we terug te komen naar Nederland. We zijn namelijk benaderd om in Rotterdam tijdens een open luchtfestival op te treden. Wanneer dat precies is weet ik nog niet. Misschien dat we dan meteen onze nieuwe plaat kunnen promoten! WIM VAN LEEST i OS radio is afgelopen vrijdag met een heel belangwek- me".e ser'e gestart: Koffiedik, een programma met doordachte na de toekomst van ons land. Je kunt de toekomst anal n'ct voorspellen, maar aan de hand van verstandige u,,i,ses kun je een aardige gooi doen naar wat er ons zoal te ^chten staat. De v«jda atddTiddag 17-00 uur) herhaald worden. Er wordt "acht 'lesteec' aan algemene aspecten in de toekomstver en ver"^' Han m'''cuprohIemen, energieverbruik en aan verkeer Warht J n aartüSe gooi doen naar wat er ons zoal te -■ wj a wr i SCtie gaat worden. en ik denk dat het een heel redelijke motto- m g Wouter van Dieren hield een betoog onder het ia e M°rgen gratis bier. In Friesland staat deze tekst op de tap tageena6 ^e' l'auwe van de tekst is dat de kastehjn altijd zal i»„-. al het mórgen is en nooit vandaag. Van Dieren illus- ïitgangsgeloofwat we vandaag doen is een proces dat we vooruitgang noemen, ter dan vandaag. Er is altijd een morgen dag van vandaag altijd tot onvolmaakt nWsteie™aren',*'c Zat er 00k een beetje tegenaan te hikken, liemanri nU eens c'at we ^at geloof niet zouden hebben. Dan zou j na meer ppn „i meer een vastomschreven doel hebben en daarmee zou 'an "et dagelijkse werk ontnomen worden. wat er op dit moment wordt gedaan staat in het teken van de vooruitgang - alweer volgens van Dieren - en veel is gericht op het jaar 2000. Het vooruitgangsgeloof heeft kennelijk marke ringspunten nodig: na 2001 komt er weer een hele eeuw, maar dat zien we dan wel weer. Futurologen beweren dat de wetenschap en techniek steeds verder geperfectioneerd en verfijnd moeten worden zodat de problemen van vervuiling, werkeloosheid en armoede in bijvoorbeeld 2000 heel wetenschappelijk opgelost kunnen worden. Vóór de Verlichting (18e eeuw) werd de toe komst bezworen door allerhande magische rituelen, nu worden wetenschap en techniek als bezwermgsmethode gehanteerd. De toekomst is volgens Van Dieren niet meer wat hij geweest is. De grootste onthulling van de laatste jaren is dat heel langzaam het besef begint door te dringen dat het vooruitgangsgeloof op een fictie is gebaseerd. Vroeger stond alle werk in dienst van de vooruitgang, nu de toekomst wat duister en somber is heeft werk ook zijn glans verloren. De toekomst zal er heel anders uit gaan zien dan mensen in de zestiger jaren verwachtten. De redenering is heel gemakkelijk te volgen: er groeit een generatie op die geen tekorten kent, voor wie de overvloed vanzelfsprekend is. Die generatie komt binnenkort van een kouwe kermis thuis als de toekomst er heel anders uit gaat zien. Het grote probleem zal dan zijn: de nieuwe generatie heeft de flexibiliteit ingeleverd op het altaar van de welvaarts maatschappij. De jeugd die nu wordt opgevoed zal minder in staat zijn problemen op te lossen dan de vorige generatie. De jeugd uit de zestiger jaren, die toen rebelleerde, bestaat niet meer. Er is een dodelijk conservatisme zich aan het ontwikkelen, de toekomst is voor Van Agt en Wiegel en niet voor de radicale maatschappij-veranderaars. Dat heeft volgens Van Dieren dra matische consequenties voor de politiek van de toekomst. Als de conflicten groter worden omdat er steeds minder te verdelen valt dan heeft dat volgens de ecoloog altijd conservatisme tot gevolg Nou, de voortekenen wijzen er op. Ik denk dat de hele serie dit soort speculatieve opvattingen zal laten horen waar menig leraar maatschappijleer zijn voordeel mee zal kunnen doen. Natuurlijk wordt de middelbare school jeugd alsmaar stommer en stommer, natuurlijk is het onderwijs vervlakt, de culturele armoede en geestelijke luiheid neemt na tuurlijk hand over hand toe, maar het is even natuurlijk dat deze flauwekul om de tien jaar wordt verkondigd. Ik geloof er alle- *maal niks van en ik heb nog eens recht van spreken want ik zit - kom, hoe heet dat tegenwoordig? - in het veld, waar prima ont wikkelingen te zien zijn. Een programma waarmee je het op onderdelen van harte on eens bent zijn doorgaans uitzendingen waar je het meeste van opsteekt. Al is het alleen maar omdat je jezelf dwingt je af te vragen waarom je zonodig dat en dat zó moet vinden. De analyse van Van Dieren waarom mensen al dan niet zin in werken hebben nodigt toch uit om daar eens over na te denken. Van dezelfde radiomakers wordt overigens in juni de NOS- serie „Werken moet, zo ben je opgevoed samen" herhaald. Iedere maandag (Hilversum 2, 14.30 tot 15.15 uur) en iedere dinsdag (H. 1, vanaf 9.15 uur). Er gebeuren nu eenmaal op de radio dingen die best de moeite waard zijn. Want de héle dag Hilversum 3 is toch ook niet alles. JOHAN DIEPSTRATEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1978 | | pagina 7