el Muzikale lummelszetten Zeeland op muziek en stelten Licht V voor K< Ti* 7-^7 COUNTRY- FESTIVAL IN ROTTERDAM HAPPENING VAN LEO CUYPERS OP TELEVISIE Oogst van het Amerikaanse platteland Liefde Horner Bergachtig Scheiding Doping gebr Samenstelling: Eugene loomans en Dirlt Vellenga Het grootste probleem: Liefde In de maling Er is méér Sfeertje Goede mijl Sijtje van der Lende DE STEM VAN DINSDAG 10 JANUAR11978 &HQVf° en zo Het platteland in het zuiden van de Verenigde Staten heeft zijn eigen muziek. „Country and western", een verzamelnaam voor verschillende stijlen in die muziek, ademt de sfeer van het uitgestrekte boerenland en weerspiegelt de mentaliteit van Amerikaanse dorpsbe woners, maar geeft ook een beeld van een rijke muzi kale traditie. „Country-music" is in de VS „big business" en Nashville is de absolute hoofdstad. In Nederland dringt af en toe iets uit dit genre door, namen als Jim Reeves, Johnny Cash en Tammy Wynette zijn hier goed bekend, maar de grote doorbraak is nog nooit gekomen. Waarschijnlijk is de „country-muziek" daarvoor te plaats- en sfeergebonden. Niettemin wordt op 28 maart in de Ahoy-hal in Rotterdam het „International Festival of Country Music" gehouden. De Engelse organisator Mervyn Conn laat al jaren achtereen een groep Amerikaanse country-artiesten naar Londen (en Göte- borg en Helsinki) komen en nu is ook Rotterdam aan de beurt. De grote ster zal Merle Haggerd zijn en verder zijn al de namen van Carl Perkins, Don Williams, Ronnie Milsap en Skeeter Davis genoemd. Het levensverhaal van Merle Haggard, ook wel Hag ge noemd, maakt veel duidelijk over de denkwereld en de inspi ratiebronnen van de country-music. Merle liep op 9-jarige leeftijd weg van huis toen zijn vader de laatste adem uitblies. Hij groeide op voor galg en rad en belandde op zijn veertiende voor het eerst in de nor. Het ging van kwaad tot erger met Hag, hij kreeg zelfs San Quéntin van binnen te zien. Geïnspireerd door een optreden van Johnny Cash wierp hij zich op de country-music en in 1963 scoorde hij zijn eerste hit. Een van zijn bekendste nummers is „Okie from Muskogee", waarin hij lang haar, dienstweigeren en gebruik van mari huana afwees. Voor veel conservatieven in het zuiden van de VS werd dat een soort lij flied, maar Merle verklaarde later dat zijn tekst ironisch was bedoeld. Hij is nu een van de grote mannen in de wereld die Nashville als middelpunt heeft en ook veel jongere artiesten vertolkten zijn composities. Qeatofi <1cafuti iS f a b c d e f gh j k l m n p q r s|t u v 2|3|4|5|6|7|6|9[i <b aateèi Jkti I ill Een eenvoudige afkomst, een zware jeugd, teleurstellingen, drank en drugs en problemen met de liefde, daar gaat het om in de country-wereld. Een onderzoek van meneer Di Maggio in 1972 heeft uitgewezen dat de meeste country-songs over de liefde gaan en dat die liefde meestal wordt beschouwd als een vreselijke strijd. Het gaat vaak over falen, over verlaten wor den en ook over overspel, over „een ander" en daar hebben ze het in het protestants-christelijke zuiden erg moeilijk mee. Veel artiesten bezingen een vreselijk berouw voor hun „zon den" en klagen over de vreselijke verleidingen in kroegen en nachtclubs. De traditoneel scherpe scheiding tussen goed en kwaad en een groot zondebesef klinken in heel wat liederen door. Vroeger werden vrijgevochten lieden als cowboys, ranchers en „outlaws" als de grote helden beschouwd, tegenwoordig gaat het vaak over vrachtwagenchauffeurs, artiesten en men sen die buitenshuis zwaar werk doen. Het Di Maggio-onderzoek heeft uitgewezen dat een klein deel van de country-songs over sociale toestanden gaat, maar dat ze echt niet zonder meer „rechts" zijn. De liedjes weer spiegelen de publieke opinie en wijzen op verdeeldheid in het denken over zaken als Vietnam en oorlog. - 'N merle Haggard: van boef tot ster Johnny Cash: een zwaar leven zwarte blues, en uit Europa dat regelmatig groepen immi granten leverde. Na de oorlog ging het de Nashville-industrie zeer voor de wind. Men stelde alles in het werk om een breed publiek te bereiken. Het ging niet meer zozeer om de instrumentale hoogstandjes en individuele prestaties, maar om breedvoerig uitgemeten emoties. Country-music werd smartlappenmu- ziek met grote orkesten, een snik in de stem en veel, heel veel show. In tekst en melodie bleef echter de simpelheid, de directheid en de aandacht voor de eenvoudige, hardwerkende mens met zijn dagelijkse problemen. Qnlangs verscheen een verzame ling van de hits van het duo Tammy Wynette en George Jones. Op de hoes staat een juke-box afgebeeld in een soort hambur gertent. Eenzaam naast dat apparaat zitten in een godsgruwe- lijk wijd en kaal landschap en je laten meenemen door een smartelijk liefdeslied van George en Tammy, dat is „country". Het duo verklaart in „We're not the jet-set" best tevreden te zijn met het eenvoudige leven ergens in Kansas of Missouri. „Southern California" is geen verheerlijking van de Gouden Saat zoals de naam doet vermoeden (daar is het leven hard en gemeen), maar van het vriendelijke land rond Nashville. George en Tammy zingen ook aantal gelukkige liefdesliedjes en bootsen in „The Ceremony" de kerkelijke voltrekking van hun huwelijk na. Als hij pittige dansdeuntjes op zijn smoelschuif blaast, slaat er een vonk over, maar wanneer McCoy „Together again" of „Amazing grace" naspeelt, valt er weinig te beleven. Dat doet hij allemaal op zijn laatste album „Country cookin" en hij' wordt begeleid door Wayne Moss, Russ Hicks, Si Edwards en' de andere leden van de groep Barefoot Jerry. Op dit moment maakt McCoy zelf ook deel uit van deze country-rockgroep. Er wordt eigenlijk pas een jaar of vijftig over „country and western" gesproken. Voor die tijd ontwikkelde zich in het woeste bergachtige gebied van de Ozarks en de Apalachen een muziekstijl die voortkwam uit oude Engelse en Ierse volks muziek. Op geïsoleerde boerderijtjes werd getokkeld, gefie deld en gezongen en pas in 1925 kwam een eind aan die afzondering en vonden de verschillende muzikanten elkaar in een duidelijk herkenbare stroming. Toen startte in Nashville het radioprogramma „Grand ole opry" en lieten de boerenjongens en arbeiders horen wat ze op hun banjo, gitaar of viool konden. De eerste legendarische countrynamen zijn Jimmie Rodgers en Hank Williams. Ze waren allebei van geringe afkomst, ploeterden als gekken om platenmaatschappijen te interesseren, raakten afschuwelijk aan de drank, maar maakten liedjes die de Amerikanen in het hart raakten. Hank Williams had een garage vol Cadillacs en op de achterbank van één daarvan stierf hij op 29-jarige leeftijd na overmatig drankgebruik. Veel soepeler ging het met Roy Acuff, die baptistenpredi kant was, maar ook zong en fiddle speelde. Door de „Grand ole opry" werd hij zeer vermaard en verkocht hij miljoenen platen. Zijn geld stak hij in een zakelijke onderneming, Acuff-Rose, en vandaag de dag is hij een van de rijkste bazen in de muziekwereld. Country en religie zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest, net als trouwens de blues en de religie. Na Roy Acuff zijn nog heet wat country-artiesten als halve evangelisten door het land gegaan. Het is niet toevallig dat de Evangelische Omroep veel aan country-muziek doet. Luisterend naar de speciale country-radiostations zijn in dorpen gehuchten en kleine steden heel wat vakbekwame instrumentalisten opgegroeid, die op hun snareninstrumen ten (dat zijn de meest favoriete instrumenten in dit genre) een grote vaardigheid ontwikkelden. Er kwamen invloeden van uit de Mexicaanse muziek, uit Hawaii (de pedalsteel), uit de Het huiselijke leven is heilig in de country-muziek, maar dezelfde Tammy Wynette confronteerde haar fans later met iets heel zondigs: ze bezong in „Divorce" haar scheiding en op haar laatste elpee „One of a kind" biedt ze in „Dear daugh ters" haar fochters verontschuldigingen aan voor het feit dat ze altijd weg was als de meisjes ziek waren of een belangrijk feestje hadden. Ze begint nu ook meer te klagen. Het had zo mooi kunnen zijn, verzucht Tammy. Het geluk is zo dichtbij, maar je kunt het maar steeds niet pakken: „Heaven's just a sin away". Onder leiding van producer en songschrijver Billy Sherrill heeft ze een bloedserieuze plaat gemaakt, waarop de eerste tot de laatste groef bol staat van de emoties. Natuurlijk zijn er nog wel musici die een weergaloze tech niek hebben en de traditionele nummers vertolken op een in deze tij d aansprekende manier. De country-rock ontwikkelde zich toen pop-musici zich na de jaren zestig weer de muziek van hun jeugd herinnerden en op basis daarvan in hun eigen streek aan het musiceren sloegen. Charlie McCoy speelden bijvoorbeeld op elpees van Bob Dylan en vele anderen mee, maar daarna speelde hij met zijn weergaloze mondharmonika weer een reeks eigen platen vol. In de country-wereld zijn de grenzen tussen de oude en de jonge generatie en hun respectievelijke prestaties niet zo hoog als in Nederland. Zo speelde Charlie McCoy vrolijk mee op een album dat heet „Yvette Horner a Nashville". De Franse accordeoniste speelt bekende countrysongs en daar zitten we eigenlijk toch niet op te wachten. Er verschenen verder nog twee dubbelalbums, getiteld „Country matters" en „More country matters" en daarop zijn countïy-artiesten van verschillende pluimage ondergebracht. Naast gevestigde sterren als Charlie Rich, Lynn Anderson, Tammy Wynette, Johnny Cash komen ook de country- artiesten van de nieuwe generatie aan bod. Kris Kristoffen- son, Asleep at the wheel, Barefoot Jerry, Larry Gatlin en David Allen Coe laten horen wat je met de oude gegevens in de jaren zeventig allemaal kunt doen. David Allen Coe heeft net zo'n criminele achtergrond als Merle Haggard en er verzanden ook nu nog regelmatig coun- trysterren in drugs en alcohol. Don Gibson, de maker van het beroemde „Oh Lonesome me" is nu pas weer na jaren van verslaafdheid in staat op te treden. Country-vernieuwer Gram Parsons overleed op 27-jarige leeftijd. De grote emoties in de country-songs komen heus niet zo maar uit de lucht vallen. De laatste jaren is het zuiden van Amerika bezig een vre selijk minderwaardigheidsgevoel van zich af te zetten. De mensen uit het noorden hebben altijd neergekeken op die domme „rednecks" in het zuiden. In Texas is onder de jonge ren een nieuw chauvisnisme ontstaan en het lijkt er soms op of Texas een onafhankelijke staat aan het worden is. „I believe the south will rise again" zingt Tanya Tucker. Naast een hoop gefabriceerde emoties is er muzikaal talent genoeg in de zuidelijke staten om het image van conserva tisme en gezapigheid te doen verdwijnen. DIRK VELLENGA Een heel karwei. Met zijn allen sjouwen ze de muzie kinstrumenten tegen een Zeeuwse dijk op. De vleugel moet opnieuw gestemd, de transpiratie van de gezich ten gewist worden. Dan volgt er één knetterende toon door het Zeeuwse zwerk. Een zwak applaus. En alles wordt weer ingeladen in de grote trailer van gebroeders De Klerk pianotransport, de technische wagen van de NOS en de reisbus. Dat zijn zo van die grapjes die horen bij het actuele mu ziektheater, waarin geïm proviseerd wordt vanuit jazz-achtige gegevens en ca baretachtige acteertrucjes. Vanavond om 21.55 uur is dit en méér te horen en te zien in De Zeéland-Suite, die de NOS uitzendt op Nederland 1. Een boeiend muzikaal mo nument opgebouwd uit ba salt en los zand in het Zeeuwse landschap door Leo Cuypers, Willem Breuker, Bob Driessen, Martin van Duynhoven, Arjen Gorter, Willem van Manen en Harry Miller. De kans is groot, dat heel wat luisteraars na vijf minu ten de knop omdraaien. Men sen doe het niet en probeer de drie kwartier vol te maken! Als je er niet tegen kunt om af en toe in de maling genomen te worden, moet je om vijf vóór tien het toestel helemaal niet aanzetten. Het wordt dan wel een gemiste kans. „Het muziektheater is nog nooit op radio en tv geweest. Dat is een schandaal van de eerste orde", schrijft Rudy Koopmans in het nummer van Raster, dat de vorige week uitkwam; zeer infor matieve aflevering over het zogenaamde muziektheater. Nu is die tekst van Koop- mans al twee jaar oud, zodat de inhoud niet meer klopt. Onlangs vertoonde de NOS een stuk met Breuker in die prachtige vormgeving van Drupsteen en nu is Hans Hul- scher vier dagen bezig ge weest met een aantal „muzi kale clowns" in Zeeland. De beweringen in hetzelfde ar- tikep dat de omroepwereld de musici van het muziekt heater niet naar behoren be taalt en de zeggenschap van de musici over de manier waarop ze geproduceerd worden beneden peil is, mogen dan nog niet ont kracht zijn, ik denk dat de NOS de enige zendgemach tigde is, die zich dit soort uit zendingen kan veroorloven. Alternatieve situaties kun je alleen maar maken als je niet afhankelijk bent van de stem des volks of met andere woorden van de kijkcijfers. Gelukkig dat er dan een NOS is voor dit soort dingen, al houdt het budget daarvoor ook niet over. Omdat de NOS de Zee landsuite heeft kunnen ver kopen aan de Duitse ZDF is het financieel een beetje haalbaar geworden, want de provincie Zeeland zelf had er ook geen cent voor over. Maar bij de voorvertoning van de Zeelandsuite in Bus- sum, van waaruit ik dit alle maal neerschrijf, zat wel een belangrijke maccenas- meneer van de Rijkswater staat in Zeeland, want er kwamen boten, kranen en dijken te pas aan deze tv- film. Toch vindt Ad van 't Veer van Jeugd en Muziek, dat de Zeelandsuite niet zoveel Zeeland-promotie in zich heeft. Ik ben het niet hele maal met hen eens. Er zitten heel wat typische Zeeuwse horizonnen in de film. Maar er is méér. In Raster lees je: „Men kan zich moeilijk voor stellen dat een muziekthea ter met een dergelijk karak ter ontstaat in een omgeving waar de maatschappelijke tegenstellingen scherper zijn, of waar het gevoel voor humor ontbreekt, zoals in Düsseldorf of Frankfurt. Een dergelijk muziektheater hoort eerder bij steden als Londen, Rome of misschien San Francisco. Het Neder landse - of zo men wil: Amsterdamse-muziektheater is moeilijk overplaatsbaar, ten eerste omdat het op de huid van de spelers is ge maakt en de Nederlandse si tuaties aan kritiek onder werpt, en ten tweede door vertaalproblemen". Dat klopt namelijk niet. Al jaren hoort het óók thuis in Middelburg; naast Amster dam dan misschien de enige stad waar het mogelijk is. Vele jaren onderneemt Jeugd en Muziek daar als muzikale evenementen, die buiten Am sterdam uniek zijn in ons land. De Zeeland suite kon zo ontstaan als een composi tieopdracht aan Leo Cuypers - met behulp van CRM - voor het nieuwe muziekfestival het afgelopen jaar in Middel burg. ü'r is dus sprake van een „afgeronde" compositie, waarvan voor f 22 een plaat opname verkrijgbaar is. Het is een B.V.Haast-produktie, die niet in alle grammofoon platenzaken te vinden is. Daarom is de lp ook ver krijgbaar bij Jeugd en Mu ziek, Nieuwe haven 43, Mid delburg. Luisterend naar dit brok klankexplosie, waarbij het virtuoze, het belachelijke en dramatische dooreenge- husseld worden, vraag je je af waar nu de relatie van de muziek met het Zeeuwse landschap ligt; een vraag die er zelfs ligt bij de demonstra tie van een niet-relatie. De binnenopnamen van de suite vertonen veelal zelfs de sterkste dramatische accen-. ten. Maar wat moet je je nu voorstellen bij muziekthea ter? Mentaal doet het bij voorbeeld denken aan dat gene wat een schilder als Reinier Lucassen in de jaren zestig met de schilderkunst begon uit te halen (anti- academisch) en wat Schip pers/Van der Linden met de film deden in de Sad movies. Willem Breuker sloot daarbij aan door zijn afstandschep- Leo Cuypers op het Zeeuwse strand pende muziek (inhoudelijk en technisch uitvoerend). In de beginjaren zeventig wer den daarin theaterelementen verstrengeld (reminiscenties aan Brecht/Becket). Een groep als Baal is represen tant van deze ontwikkelin gen. Koopmans karakteri seert als volgt: „De uitgangs punten zijn de theatrale as pecten van de improvise rende musici, de kritiek op de Amerikaanse jazzmuziek en op de vaderlandse muziekpo- litieke situatie, een vaak Brechtiaanse techniek en een volkse humor". Voor een tv-ploeg, die niet gewend is om met improvise rende mensen zelf improvise rende dingen te doen, maar steeds „affe dingen" te maken zal het een hele op gave geweest zijn om vier' dagen met de zeven „muzi kale lummels" door de pro vincie Zeeland te trekken. Hoe grappig en mooi dikwijls ook, door het ontbreken van duidelijke improvisaties (deel van actueel muziekt heater) lijkt de muziek dan ook niet zo erg geënt meer op of voortkomend uit de ac tuele situaties van de groep in Zeeland. De beelden, zoals de grapjes met de stoomtram Goes-Borssele, lijken er veel meer achteraf bij gezocht. De ouverture van de suite wordt getrokken uit het volkse folkloristische tafe reel van klepperende Zeeu wen (in 't pak) met op de ach tergrond Haamstede. Het bekkenritme (op de lp alléén te horen) wordt in relatie ge bracht met kleppers. Daarna wordt er zichtbaar gereisd door Zeeland; over de dijk, door het groene land, langs de stranden, over de Zee- landbrug etc. De plaatsen, die met ere genoemd worden zijn behalve Burgh Haam stede, het werkeiland voor de Philipsdam; de rijksweg St. Philipsland afslag St. Anna- land, bij Tholen; het Slibha- ventje van Hoedekenskerke; het Verdronken Land van Saeftinge bij Paal; rond vaartboot Madeleine op de Westerschelde; het plein van de St. Lievens Monster Toren te Zierikzee; het industrie terrein van de NAPM te Bor- sele; het Westerstrand te Domburg; fort Rammekens te Ritthem en de Kuiper spoort te Middelburg. Met het publiek is er wei nig gedaan op de film. Wèl zitten er een aantal beel dgrapjes in en is er sprake van mooi camerawerk, als gold het een toeristische film. En dat is best lekker en pas send bij het sfeertje. Het sfeertje voor de ach tergrond van klanken, waarmee de musici zich be lachelijk maken ten over staan van de aanwezige koeien - die loeien beter - en waarmee de vele edele bras sbandblazers in Zeeland geen raad zullen weten. Aan de Zeeuwse milieuvervuiling wordt af en toe geluidsver vuiling toegevoegd, maar ook is de klank tot tranen toe zoet gevooisd. Willem Breuker en Bob Driessen wedijveren op sax geweldig in Bach I en Bach II, Leo Cuypers laat in No plooi at all blues horen wat hij met de piano allemaal kan uithalen (en dat is formi dabel), Willem van Manen zorgt voor een prima Calyp- sooi etcetera. De titels spre ken voor zich. Ik heb wel de indruk via de tv-film meer muziek gehoord te hebben dan op de lp. Bovendien mis je via de lp natuurlijk de er varing met de acteurskwali teiten die verschillende mu sici in de Zeelandsuite onge twijfeld hebben. Dus toch maar kijken vanavond, want het is een muzikale gebeurtenis van de eerste orde - in zijn soort die je op tv zelden te zien krijgt. Maar denk wel aan de buren! HENK EGBERS DE STEM VAN DINSDAG 10 (van onze coi MAASTRICHT - Het wereld Maastrichtse beroepswielrenni Antwerpen vestigde, dreigt ni berg heeft namelijk positief ge onderzoek, dat werd uitgevoei De Backere. In de urine-stalen van Rom produkt phenmetrazine gevor lijst van 37 verboden produkte Phenmetrazine komt onder mei Volgens professor De Backere tijdens zijn geslaagde aanval ster dan! NEW YORK - Jimmy Com] gekroond tot tenniskoning. aan zijn vermogen toe door dij in twee uur en 35 minuten Monte Carlo woont, bleef de De Amerikaan Brian Gott fried kreeg de derde prijs van 40.000 dollar. Zijn tegenstan der, de Argentijn Guillermo Vilas, kon wegens een enkel blessure niet spelen. Het Mastertoernooi kende voor 17.150 toeschouwers een schitterend slot. Het was de achtste overwinning van Con nors in elf ontmoetingen met Borg. De Amerikaan kreeg zijn revanche voor de nederlaag in de Wimbledon-finale van afge lopen zomer. De agressieve stijl van Connors, die in 1977 meer dan 800.000 dollar aan prijzengeld in de wacht sleep te, bleek duidelijk uit de statis tiek. Hij maakte 57 fouten tegen Borg slechts 27. Maar Connors scoorde 35 winnende slagen, waar de Zweed op 16 bleef steken. Borg had duide- lijk moeite met zijn eerste ser vice. Hij sloeg slechts 47 pro- I cent binnen de lijnen van het opslagvak, Connors scoorde 67 procent. Connors was op zijn best in I de derde en beslissende set. Hij I raakte met 2-0 achter en datl leek, na de demoraliserende I nederlaag van 1-6 in de tweede I se,, funest te worden. Maarl Connors doorbrak de service 1 INZELL (ANP) - Sijtje var der Lende heeft tijden^ selectiewedstrijden in Zuidduitse Inzeil een uitstekende tijd op de 150(j meter gereden. Zij finishte in 2.15.4, ruim anderhalvé seconde langzamer dan hef Nederlandse record, dat mej 2.13.95 op haar naam staat. Ook Ina Steenbruggen legdd de 1500 meter in een redelijks tijd af. Zij kwam uit op 2.16.5.] De volledige uitslagen zijij over respectievelijk de 500 eJ 1500 meter: Ina Steenbruggeij 43.6-2.16.5., Sijtje van Lenden 45.02.15.4., Joke vail Rijssel 44.3-2.18.0, Claski Meyer 45.9-2.20.7 en Haitsk Valentijn-Pijlman 44.2 2.24.0. BELGRADO (ANP) - zeventiende partij uit tweekamp tussen Kortsjnoj i Spasski is gisteravond veertig zetten afgebrokeJ Kortsjnoj die met wit speeld en in de tweekamp een puij voorsprong heeft, bezit in afgebroken stelling een ii betere positie. Het verloop van de partij: Wit: Viktor Kortsjnoj. Zwart: Boa Spasski. Dame-indisch. 1 d2-d4, 2. c2-c4, 3. Pgl-£3, 4. g2-g3,l Ddl-a4, 6. Pbl-c3,7. Lfl-g2, 8. Da4-d 9. c4-d5, 10. 0-0. 11. Tfl-dl, 12. PJ3-J 13 d4-e5, 14. Pe5-d3, 15. Lcl-g5, J Pd3-c5, 17. Lg5-e3, 18. Dc2-c3, Dc3-a3, 20. Tal-cl, 21. Da3-e7, Tcl-c2, 23. Lg2-h3, 24. Le3-d2, Ld2-e3. 1. Pg8-f6, 2. e7-e6, 3. b7-b6, Lc8-I Lf8-e7,0-0, La6-b7, d7-d5, e6-| Pb8-a6, Tf8-e8, c7-c5, Le7-c5, Dd8-I Pf6-e4, Pa6-c5, Pe5-c3, Pc5-e4, Dc8-I De6-e7, Te8-e7, l7-f6, Kg 8-17, a7-l b6-b5. 26. Tfl-cl Ta8-e8. 27. Lh3-fl b5- 28 Le3-c5 Te7-e6, 29. Lc5-d4 Lb7-|

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1978 | | pagina 6