JTA
EN i.V.
1
Volvo dreigt: 251! miljoen
of fabriek in Born dicht
AANVAL OP VLIEGTUG
IN DOEBAI OVERWOGEN
lekaapt Lufthansa-toestel Jemen verlaten
Gijzelaars kunnen spanning niet lang meer verwerken"
MAANDAG
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
rslel vall
jufi! bij t'Bl
Dl. slerhl
Mi
Reuzezwaai van informateurs: 7-7-2
yandaag
DE STEM
I ianngeUtaabentm°edi9dd00r
gimmex
Sittards bedrijf weigert portret van Amin op T-shirts te drukken
formatie
STROP VAN KWART
MILJOEN GULDEN
kantine, winkel en horeca
kopen bij ALRO BREDA
17 OKTOBER1977
flfè jaargang 163Ö3
139eDAGjl
familie!
verp
inderen een
bouwen.
oene Woud
250
Ruwe landing
Doorgaan
ftMüTELS
38 t/m 58
Bluekens B.V.
IVOLVOI
Doden door
mist
Fokker -VFW
wil bouw van
VFW -614
stopzetten
talenpraktikum
Stomverbaasd
ktion Goes richting
Bergen op Zoom
x rijrichting
ZELFBEDIE.NINGS GROOTHANDEL
KOELEMEI (ACHTER BALIËNDMK BREDA-NOORD)
Telefoon 076-871850
DIRECTIE: OR W.A.J.M HARKX EN DRS. J. H. M. BRADER
HOOFDREDACTEUR: L LEUENDEKKER
KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN
(V an onze
parlementaire redactie)
DEN HAAG - Het valt nog te
bezien of de politieke reuzen
zwaai die de informateurs
Verdam en Vrolijk zaterdag
middag namen, een succesvol
einde van de formatie in zicht
brengen. Hun nieuwe voorstel
- een kabinet vormen op basis
van de 7 (PvdA) - 7 (CDA) - 2
(D'66) formule - is in PvdA-
kring hard en als „bijna onge
loofwaardig" aangekomen.
Nadat de informateurs met de
8-7-1 formule vrijdag het CDA
onder druk probeerden te zet
ten, richten zij hun drukmid
delen nu op de PvdA. En dat
nadat het PvdA-congres za
terdagmiddag eensgezind had
uitgesproken: dat een zetel
verdeling van 7-7-2 een weef
fout zou betekenen, dat de ver
deling 8-7-1 recht doet aan de
verkiezingsuitslag en dat het
congres volledig vertrouwen
heeft in onderhandelaar Ed
van Thijn.
De handen van de congre
safgevaardigden waren nog
niet afgekoeld van het enthou
siast applausideren voor eigen
zelfvertrouwen en redelijk
heid, of in Den Haag publi
ceerde Verdam en Vrolijk hun
nieuwe voorstel. PvdA-
fractieleider Van Thijn sprak
dan ook over „opperste verba
zing over de bliksemsnelle wij
ziging van opvatting van het
duo V. en V. De PvdA
fractieleider zal dan ook zeker
gebruik maken van het aanbod
van de beide informateurs om
zich vanaf vanmorgen elf uur
beschikbaar te houden.
De Nederlandse Europacupvertegenwoordigers hebben het
in de competitie goed gedaan, met uitzondering van AZ'67. De
club van de Molenaars werd door Sparta, dat het verrassend
goed doet, met 2-1 verslagen. PSV won ook nu weer en ook
Ajax en FC Twente voldeden aan hun verplichtingen. Overi
gens hebben de voetballiefhebbers pech. De rechtstreekse uit
zending van het grote spektakel AZ'67-Barcelona gaat niet
door. AZ'67 en FC Twente kwamen niet tot overeenstemming.
Johan Neeskens en Johan Cruyff, die woensdag met CF
Barcelona tegen AZ spelenblijven na afloop van het Europa
cupduel in Nederland. Zij melden zich vrijdag in Zeist bij de
selectie van Oranje die zich dan gaat voorbereiden op het
belangrijke treffen tegen de Belgen. Overigens loopt het storm
met de kaartverkoop voor die interland. Er zouden met gemak
drie Olympische stadions kunnen worden gevuld. Vanaf dins
dag komen er nog zesduizend kaarten vrij uit België. De sup
porters zien het daar blijkbaar niet meer zitten.
ONN GEEFT NIET TOE
NEL HEEL EENVOUD^
(Van onze redactie buitenland)
^ONNDOEBAIBAHREINADEN - De Westduitse regering zal waar
schijnlijk niet buigen voor de eisen van de terroristen. Gisteravond waren
tü die richting althans geen aanwijzingen.
J De termijnen gesteld aan het doden van de op 5 september
(ontvoerde Westduitse werkgeversvoorzitter Hans Martin
ISchleyer en het opblazen van het gekaapte Lufthansa-toestel
Vet zijn 87 passagiers in Doebai, verstreken zonder dat zich -
(voor zover bekend - dramatische ontwikkelingen voordeden.
Gisteravond zaten de elf
mand gewond. De regering van
Zuid-Jemen heeft de kapers
gisteravond verzocht het land
onmiddellijk te verlaten. De
regering liet de kapers weten
dat ze alleen in Aden mogen
blijven om brandstof bij te
tanken en dat zij niet bereid is
om met hen te onderhandelen.
Ook de Westduitse minister
zonder portefeuille Hans-Jür
gen Wischnewski, die in Doe
bai met de kapers onderhan
delde kreeg geen toestemming
om in Jemen te landen.
stadsguerrillastrijders om
kier vrijlating de ontvoerders
nan Schleyer en de kapers
(ebben gevraagd, nog steeds in
i Westduitse cellen.
I Het gekaapte passagiers
vliegtuig van Lufthansa met
fijn 87 gijzelaars aan boord is
Jisteren van Doebai via Oman
fwaar het niet mocht landen -
paar Zuid-Jemen gevlogen. De
legering van dit land pro
beerde de landing op een sin-
feibaan bij de luchthaven te
Verhinderen, maar tevergeefs,
pi; de ruwe landing werd nie-
(ADVERTENTIE)
1»MM bil huis!
I DROOG
Aanvankelijk mogelijk mist.
7,f!ï!a dro°9 en vrii zonnig.
I Zwakke tot matige
I zuidoostelijke wind.
Maximum temperatuur rond
16 graden.
BINNEN-/
BUiTENLAND-2
SHOW EN ZO
I ielf McNeal zin9> no wat
MERijntje
teven-:
■ze"en-hvee.:
strijd
Schleyers ontvoerders had
den gedreigd dat zij hun man
zouden doden als op zondag
morgen negen uur niet aan hun
eisen was voldaan. De .termijn
die de kapers in Doebai had
den gesteld was zondagmiddag
een uur. Zij en de ontvoerders
eisen daarnaast de vrijlating
van twee Palestijnse extremis
ten in Turkijë. De minister van
(ADVERTENTIES)
draagzame mode in de maten
Elegante damesconfectie
Ginnekenstr. 153 - Breda
hoek Van Coothplein
tel. 076-134965
Dinsdag t/m zaterdag
van 09.00 tot 17.30 uur
geopend
's Maandags
de gehele dag gesloten
voor
handenarbeid
ginnefcenweg 12
breda, tel. 136478
Ettensebaan I7c, Breda,
tel. 076-142750/134154.
AVI!
buitenlandse Zaken van dit
land, Caglayangil, heeft zon
dag in Ankara gezegd dat Tur
kijë zich bij zijn beslissing zal
laten leiden door Bonn.
Nadat de ultimatums waren
verstreken liet de Westduitse
regering weten dat zij door
ging met wat zij noemde het
verkennen van alle realistische
kansen om de dood van
Schleyer en de vliegtuigpassa
giers te voorkomen.
Gisteravond was nog steeds
niet bekend of Schleyers ont
voerders de 62-jarige indus
trieel hadden gedood zoals zij
gedreigd hadden te zullen
doen, of nog in leven gelaten,
(vervolg op pagina Bin-
nen-buitenland)
(Van onze redactie binnen
land)
DRIEBERGEN - De zware
mist, die in het afgelopen
weekeinde in sommige delen
van ons land optrad, heeft ver
scheidene verkeersslachtoffers
geëist.
Een kettingbotsing in dichte
mist op de Coentunnel-weg in
Amsterdam-west heeft zon
dagavond het leven gekost aan
tenminste twee personen. Een
nog onbekend aantal mensen
werd gewond.
Ook in Berkel-Enschot,
Zijpe (N-H) en de Gelderse
gemeente Wisch waren tenge
volge van de mist verkeers
slachtoffers te betreuren. In
alle gevallen zagen automobi
listen de slachtoffers op fiets of
motor niet, met noodlottig ge
volg.
(Van onze redactie binnen
land)
BREMEN - De leiding van
het Nederlands-Westduitse
luchtvaartconcern Fokker-
VFW in Bremen heeft aanbevo
len de produktie van het ver
keersvliegtuig VFW 614 tegen
het eind van dit jaar stop te
zetten.
Van de VFW 614 zijn tot
dusver 16 serietoestellen ver
kocht. Als de produktie wordt
stopgezet zal dat voor de
meerderheid van de 1200 ar
beiders die aan de VFW 614
werken, ontslag tot gevolg
hebben.
(Van onze parlementaire re
dactie)
EINDHOVEN - DEN HAAG
- Volvo Zweden heeft van de
Nederlandse regering 250 mil
joen gulden gevraagd om de
verliezen te dekken, die de af
gelopen drie jaar zijn ontstaan
bij de Volvo-Daf-
personenautofabrieken in
Born (L.). Dat bedrag moet er
voor het einde van dit jaar zijn
anders gaat de fabriek dicht.
Het ziet er naar uit dat Volvo
dat bedrag krijgt ook. De
directeur-generaal voor de in-
dustirie van het ministerie van
economische zaken, Molken-
boer, heeft eind vorige week
een bezoek gebracht aan het
moederbedrijf in Zweden.
Vakbondsbestuurder Ben van
de Steenhoven van de Indus
triebond NVV, heeft de indruk
dat er voor Economische
Zaken niet anders op zit dan de
gevraagde 250 miljoen te ge
ven. Handhaving van de werk
gelegenheid heeft bij Econo
mische Zaken de hoogste prio
riteit.
Bij Volvo in Born werken
momenteel 4000 man produk-
tiepersoneel en in Eindhoven
1500. Volvo nam eind 1974 de
Daf-personen, autofabrieken
in Born en Eindhoven over.
Volvo nam daarna enkele ver
keerde beleidsbeslissingen,
aldus Van der Steenhoven. Met
de produktie van de 343 Daf
zijn er storende fouten ge
maakt. De oude Daf 66 werd
afgestoten, omdat men aan
nam dat er geen markt voor
was. Er blijkt nu echter wel een
markt voor te zijn, zo zegt Van
der Steenhoven. Intussen zit
Volvo-Daf met een voorraad
van 30.000 personenauto's.
Vorige week heeft Van der
Steenhoven een gesprek gehad
met de Zweedse president
directeur van Volvo, Gylham-
mer en de Nederlandse
president-directeur A. van der
Padt. Tijdens dat gesprek is
hem meegedeeld dat Volvo 250
miljoen had gevraagd, waarbij
voor drie jaar werkgelegen
heid is gegarandeerd. „Ik be
grijp er niets van", zo zegt de
districtsbestuurder. In drie
jaar tijd een verlies van 250
miljoen. Onder deze omstan
digheden kun je niet meer van
chantage spreken, dit is je
reinste terrorisme. Ik heb
(ADVERTENTIE)
breda seeligsingel 3
tel.076-141470
overigens de indruk dat er
momenteel al langs allerlei
slinkse wegen mensen af
vloeien. Er mogen geen ar
beidsplaatsen meer verloren
gaan bij Volvo". Op 26 oktober
heeft een gesprek plaats tussen
de vakbonden en directeur-
generaal Molkenboer van het
ministerie van Economische
Zaken.
„Wij zijn stomverbaasd over
de aanval van het NW door de
heer Van der Steenhoven op
Volvo. Wij kunnen deze aanval
niet anders zien dan als een in
diskrediet brengen van ons
produkt en van onze grootste
aandeelhouder, AB Volvo, om
op deze manier de gesprekken
tussen het ministerie van Eco
nomische Zaken in Den Haag
en Volvo over de toekomst van
Volvo-Car BV te verstoren".
Aldus luidt een zondagavond
uitgegeven verklaring van de
directie van Volvo-Car in
Eindhoven.
Het lijkt, aldus de verkla
ring, op een poging van het
NW de werkgelegenheid van
5.500 mensen op het spel te zet
ten. Ons commentaar kan kort
zijn: wij hebben een zeer goed
produkt en we werken hard
aan varianten daarop".
Van een
onzer verslaggevers)
SITTARD - Het Sittardse
bedrijf Printing Internatio
nal B.V. heeft dit weekeinde
een order ter waarde van
250.000 gulden geweigerd.
Het betrof hier een opdracht
om 60.000 t-shirts te bedruk
ken met het portret van Idi
Amin, de president van de
Afrikaanse republiek Oe
ganda. De t-shirts zouden
over enkele maanden, tijdens
feesten in Afrika, gebruikt
worden als propagandama-
teriaal voor de omstreden
president.
Printing International
kreeg deze opdracht via een
Brusselse relatie die op haar
beurt veel zaken in Afrika
doet, vooral in de hout- en
vleesindustrie. Directeur
Schuurs van het Sittardse
bedrijf verklaarde waarom
de opdracht geweigerd werd:
„Zowel de directie als het
personeel van onze firma
voelden niet veel voor om een
radertje te zijn in de propa
gandamachine van zo'n om
streden persoon. Zuiver za
kelijk gezien was de op
dracht natuurlijk welkom,
maar vooral omdat ons per
soneel op de ontwerpafdeling
veel bezwaar maakte tegen
dit werk, hebben we zonder
meer besloten er van af- te
zien".
Directeur Schuur: „Wan
neer men de zaak louter op
sociaal-economische motie
ven beredeneert is er natuur
lijk geen aanleiding om de
opdracht van een kwart mil
joen te weigeren, integen
deel. Maar in dit specifieke
geval vonden wij toch dat we
de principiële bezwaren
zwaar moeten laten meewe
gen. Ik ben blij dat we dit be
sluit hebben genomen".
DOEBAI- Onder de 87 gij
zelaars aan boord van de ge
kaapte Lufthansa-Boeing, de
Landshut, bevinden zich
mensen die de psychise druk
niet lang meer kunnen ver
werken. Deze indruk heeft
sjeik Mohammed Ben Ra-
ched gekregen die als minis
ter van Defensie van de Ver
enigde Arabische Emiraten
ruim 60 uur bijna onafgebro
ken op de verkeerstoren van
Doebai met de vier kapers
heeft onderhandeld.
Even nadat de machine
zondagmiddag toch nog bij
verrassing was opgestegen,
om enkele uren later te lan
den in de Zuid-Jemenitische
hoofdstad Aden, gaf de sjeik
wat indrukken uit zijn ge
sprekken met de kapers. De
pas 28-jarige minister ver
telde dat hij vruchteloos
heeft geprobeerd om onder
aanroeping van alles wat een
mens heilig kan zijn tenmin
ste enkele zieken, vrouwen of
kinderen vrij te krijgen. Vol
gens hem zijn er onder de 82
gijzelaars minstens vier men
sen die er ook fysiek zeer
slecht aan toe zijn. Gezien de
insuline die werd geëist moet
er een suikerpatiënt aan
boord zijn, waarschijnlijk
een vrouw. Uit de Verenigde
Staten kwam zondag het be
richt dat een tweede vrouw,
woonachtig in Santee (Cali-
fornië), pas in februari een
hartaanval heeft doorstaan.
Volgens sjeik Mohammed
was de toestand aan boord
zaterdagavond het meest kri
tiek. De brandstof was op, de
boordsystemen vielen uit en
de lichten in de „Landshut"
doofden.
„Volgens mij probeerden
de gijzelaars toen uit hun
stoelen te komen", aldus de
minister, „maar ze werden
door twee kapers terugge
duwd".
Gedurende de uren die
volgden meenden de journa
listen een verhoogde mili
taire activiteit op de lucht
haven te signaleren. Op de
vraag of zijn regering inder
daad een bestorming van de
Boeing heeft overwogen,
antwoordde de sjeik dat dit
wel was „overwogen" maar
door hem „niet aangeraden".
Wij wilden het leven van de
gijzelaars niet in gevaar
brengen, aldus de minister
die het betreurde dat het hem
niet gelukt is om ook maar
een enkele passagier vrij te
krijgen.
Een tweede, zeer spannend
moment brak aan toen de ka
pers zondagochtend vroeg
brandstof eisten. Eerst wilde
de sjeik alleen voldoende
laten bijtanken om de boord
systemen weer draaiend te
krijgen. Vervolgens pro
beerde hij brandstof te ruilen
voor de gijzelaars die er het
slechtst aan toe waren.
Maar kapingsleider „mar
telaar Mahmoud" sloeg hem
het initiatief uit handen met
een bikkelhard dreigement.
Als de tankwagens niet on
middellijk zouden ver
schijnen, bezwoer hij sjeik
Mohammed, zou hij eerst de
gezagvoerders en twee an
dere gijzelaars laten dood
schieten en vervolgens elke
vijf minuten een nieuw
slachtoffer maken totdat er
met bijtanken was begonnen.
Mahmoud had de sterkste
troeven in deze kritieke on
derhandelingsfase.
Sjeik Mohammed is overi
gens van mening dat ook de
kapers bijzonder gespannen
zijn. Als minister heeft hij
tweemaal eerder in Doebai
met vliegtuigkapers onder
handeld, „maar martelaar
Mahmoud was zonder meer
de zenuwachtigste met wie ik
te maken heb gehad". De mi
nister had de indruk dat de
kapingsleider zelf ziek is en
mogelijk koorts heeft. Mah
moud was in elk geval erg
schor en heeft ook hoestbon-
bons naar het toestel laten
brengen.
KLEIN
wonen wordt veel mensen te eng. Ze piekeren
zich suf over mogelijkheden om te verbouwen.
Stop even met prakkiseren! Morgen krijgt u KIJK
UIT bij uw krant, en daarin staan tekeningen,
foto's en teksten over mensen die óók
kleinbehuisd waren en daar een oplossing voor
vonden. Wedden dat er voor u iets bij zit?
KIJK UIT komt morgen
De maandelijkse
Consumentenbijlage
van De Stem