JTA EN i.V. 1 Volvo dreigt: 251! miljoen of fabriek in Born dicht AANVAL OP VLIEGTUG IN DOEBAI OVERWOGEN lekaapt Lufthansa-toestel Jemen verlaten Gijzelaars kunnen spanning niet lang meer verwerken" MAANDAG DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND rslel vall jufi! bij t'Bl Dl. slerhl Mi Reuzezwaai van informateurs: 7-7-2 yandaag DE STEM I ianngeUtaabentm°edi9dd00r gimmex Sittards bedrijf weigert portret van Amin op T-shirts te drukken formatie STROP VAN KWART MILJOEN GULDEN kantine, winkel en horeca kopen bij ALRO BREDA 17 OKTOBER1977 flfè jaargang 163Ö3 139eDAGjl familie! verp inderen een bouwen. oene Woud 250 Ruwe landing Doorgaan ftMüTELS 38 t/m 58 Bluekens B.V. IVOLVOI Doden door mist Fokker -VFW wil bouw van VFW -614 stopzetten talenpraktikum Stomverbaasd ktion Goes richting Bergen op Zoom x rijrichting ZELFBEDIE.NINGS GROOTHANDEL KOELEMEI (ACHTER BALIËNDMK BREDA-NOORD) Telefoon 076-871850 DIRECTIE: OR W.A.J.M HARKX EN DRS. J. H. M. BRADER HOOFDREDACTEUR: L LEUENDEKKER KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN (V an onze parlementaire redactie) DEN HAAG - Het valt nog te bezien of de politieke reuzen zwaai die de informateurs Verdam en Vrolijk zaterdag middag namen, een succesvol einde van de formatie in zicht brengen. Hun nieuwe voorstel - een kabinet vormen op basis van de 7 (PvdA) - 7 (CDA) - 2 (D'66) formule - is in PvdA- kring hard en als „bijna onge loofwaardig" aangekomen. Nadat de informateurs met de 8-7-1 formule vrijdag het CDA onder druk probeerden te zet ten, richten zij hun drukmid delen nu op de PvdA. En dat nadat het PvdA-congres za terdagmiddag eensgezind had uitgesproken: dat een zetel verdeling van 7-7-2 een weef fout zou betekenen, dat de ver deling 8-7-1 recht doet aan de verkiezingsuitslag en dat het congres volledig vertrouwen heeft in onderhandelaar Ed van Thijn. De handen van de congre safgevaardigden waren nog niet afgekoeld van het enthou siast applausideren voor eigen zelfvertrouwen en redelijk heid, of in Den Haag publi ceerde Verdam en Vrolijk hun nieuwe voorstel. PvdA- fractieleider Van Thijn sprak dan ook over „opperste verba zing over de bliksemsnelle wij ziging van opvatting van het duo V. en V. De PvdA fractieleider zal dan ook zeker gebruik maken van het aanbod van de beide informateurs om zich vanaf vanmorgen elf uur beschikbaar te houden. De Nederlandse Europacupvertegenwoordigers hebben het in de competitie goed gedaan, met uitzondering van AZ'67. De club van de Molenaars werd door Sparta, dat het verrassend goed doet, met 2-1 verslagen. PSV won ook nu weer en ook Ajax en FC Twente voldeden aan hun verplichtingen. Overi gens hebben de voetballiefhebbers pech. De rechtstreekse uit zending van het grote spektakel AZ'67-Barcelona gaat niet door. AZ'67 en FC Twente kwamen niet tot overeenstemming. Johan Neeskens en Johan Cruyff, die woensdag met CF Barcelona tegen AZ spelenblijven na afloop van het Europa cupduel in Nederland. Zij melden zich vrijdag in Zeist bij de selectie van Oranje die zich dan gaat voorbereiden op het belangrijke treffen tegen de Belgen. Overigens loopt het storm met de kaartverkoop voor die interland. Er zouden met gemak drie Olympische stadions kunnen worden gevuld. Vanaf dins dag komen er nog zesduizend kaarten vrij uit België. De sup porters zien het daar blijkbaar niet meer zitten. ONN GEEFT NIET TOE NEL HEEL EENVOUD^ (Van onze redactie buitenland) ^ONNDOEBAIBAHREINADEN - De Westduitse regering zal waar schijnlijk niet buigen voor de eisen van de terroristen. Gisteravond waren tü die richting althans geen aanwijzingen. J De termijnen gesteld aan het doden van de op 5 september (ontvoerde Westduitse werkgeversvoorzitter Hans Martin ISchleyer en het opblazen van het gekaapte Lufthansa-toestel Vet zijn 87 passagiers in Doebai, verstreken zonder dat zich - (voor zover bekend - dramatische ontwikkelingen voordeden. Gisteravond zaten de elf mand gewond. De regering van Zuid-Jemen heeft de kapers gisteravond verzocht het land onmiddellijk te verlaten. De regering liet de kapers weten dat ze alleen in Aden mogen blijven om brandstof bij te tanken en dat zij niet bereid is om met hen te onderhandelen. Ook de Westduitse minister zonder portefeuille Hans-Jür gen Wischnewski, die in Doe bai met de kapers onderhan delde kreeg geen toestemming om in Jemen te landen. stadsguerrillastrijders om kier vrijlating de ontvoerders nan Schleyer en de kapers (ebben gevraagd, nog steeds in i Westduitse cellen. I Het gekaapte passagiers vliegtuig van Lufthansa met fijn 87 gijzelaars aan boord is Jisteren van Doebai via Oman fwaar het niet mocht landen - paar Zuid-Jemen gevlogen. De legering van dit land pro beerde de landing op een sin- feibaan bij de luchthaven te Verhinderen, maar tevergeefs, pi; de ruwe landing werd nie- (ADVERTENTIE) 1»MM bil huis! I DROOG Aanvankelijk mogelijk mist. 7,f!ï!a dro°9 en vrii zonnig. I Zwakke tot matige I zuidoostelijke wind. Maximum temperatuur rond 16 graden. BINNEN-/ BUiTENLAND-2 SHOW EN ZO I ielf McNeal zin9> no wat MERijntje teven-: ■ze"en-hvee.: strijd Schleyers ontvoerders had den gedreigd dat zij hun man zouden doden als op zondag morgen negen uur niet aan hun eisen was voldaan. De .termijn die de kapers in Doebai had den gesteld was zondagmiddag een uur. Zij en de ontvoerders eisen daarnaast de vrijlating van twee Palestijnse extremis ten in Turkijë. De minister van (ADVERTENTIES) draagzame mode in de maten Elegante damesconfectie Ginnekenstr. 153 - Breda hoek Van Coothplein tel. 076-134965 Dinsdag t/m zaterdag van 09.00 tot 17.30 uur geopend 's Maandags de gehele dag gesloten voor handenarbeid ginnefcenweg 12 breda, tel. 136478 Ettensebaan I7c, Breda, tel. 076-142750/134154. AVI! buitenlandse Zaken van dit land, Caglayangil, heeft zon dag in Ankara gezegd dat Tur kijë zich bij zijn beslissing zal laten leiden door Bonn. Nadat de ultimatums waren verstreken liet de Westduitse regering weten dat zij door ging met wat zij noemde het verkennen van alle realistische kansen om de dood van Schleyer en de vliegtuigpassa giers te voorkomen. Gisteravond was nog steeds niet bekend of Schleyers ont voerders de 62-jarige indus trieel hadden gedood zoals zij gedreigd hadden te zullen doen, of nog in leven gelaten, (vervolg op pagina Bin- nen-buitenland) (Van onze redactie binnen land) DRIEBERGEN - De zware mist, die in het afgelopen weekeinde in sommige delen van ons land optrad, heeft ver scheidene verkeersslachtoffers geëist. Een kettingbotsing in dichte mist op de Coentunnel-weg in Amsterdam-west heeft zon dagavond het leven gekost aan tenminste twee personen. Een nog onbekend aantal mensen werd gewond. Ook in Berkel-Enschot, Zijpe (N-H) en de Gelderse gemeente Wisch waren tenge volge van de mist verkeers slachtoffers te betreuren. In alle gevallen zagen automobi listen de slachtoffers op fiets of motor niet, met noodlottig ge volg. (Van onze redactie binnen land) BREMEN - De leiding van het Nederlands-Westduitse luchtvaartconcern Fokker- VFW in Bremen heeft aanbevo len de produktie van het ver keersvliegtuig VFW 614 tegen het eind van dit jaar stop te zetten. Van de VFW 614 zijn tot dusver 16 serietoestellen ver kocht. Als de produktie wordt stopgezet zal dat voor de meerderheid van de 1200 ar beiders die aan de VFW 614 werken, ontslag tot gevolg hebben. (Van onze parlementaire re dactie) EINDHOVEN - DEN HAAG - Volvo Zweden heeft van de Nederlandse regering 250 mil joen gulden gevraagd om de verliezen te dekken, die de af gelopen drie jaar zijn ontstaan bij de Volvo-Daf- personenautofabrieken in Born (L.). Dat bedrag moet er voor het einde van dit jaar zijn anders gaat de fabriek dicht. Het ziet er naar uit dat Volvo dat bedrag krijgt ook. De directeur-generaal voor de in- dustirie van het ministerie van economische zaken, Molken- boer, heeft eind vorige week een bezoek gebracht aan het moederbedrijf in Zweden. Vakbondsbestuurder Ben van de Steenhoven van de Indus triebond NVV, heeft de indruk dat er voor Economische Zaken niet anders op zit dan de gevraagde 250 miljoen te ge ven. Handhaving van de werk gelegenheid heeft bij Econo mische Zaken de hoogste prio riteit. Bij Volvo in Born werken momenteel 4000 man produk- tiepersoneel en in Eindhoven 1500. Volvo nam eind 1974 de Daf-personen, autofabrieken in Born en Eindhoven over. Volvo nam daarna enkele ver keerde beleidsbeslissingen, aldus Van der Steenhoven. Met de produktie van de 343 Daf zijn er storende fouten ge maakt. De oude Daf 66 werd afgestoten, omdat men aan nam dat er geen markt voor was. Er blijkt nu echter wel een markt voor te zijn, zo zegt Van der Steenhoven. Intussen zit Volvo-Daf met een voorraad van 30.000 personenauto's. Vorige week heeft Van der Steenhoven een gesprek gehad met de Zweedse president directeur van Volvo, Gylham- mer en de Nederlandse president-directeur A. van der Padt. Tijdens dat gesprek is hem meegedeeld dat Volvo 250 miljoen had gevraagd, waarbij voor drie jaar werkgelegen heid is gegarandeerd. „Ik be grijp er niets van", zo zegt de districtsbestuurder. In drie jaar tijd een verlies van 250 miljoen. Onder deze omstan digheden kun je niet meer van chantage spreken, dit is je reinste terrorisme. Ik heb (ADVERTENTIE) breda seeligsingel 3 tel.076-141470 overigens de indruk dat er momenteel al langs allerlei slinkse wegen mensen af vloeien. Er mogen geen ar beidsplaatsen meer verloren gaan bij Volvo". Op 26 oktober heeft een gesprek plaats tussen de vakbonden en directeur- generaal Molkenboer van het ministerie van Economische Zaken. „Wij zijn stomverbaasd over de aanval van het NW door de heer Van der Steenhoven op Volvo. Wij kunnen deze aanval niet anders zien dan als een in diskrediet brengen van ons produkt en van onze grootste aandeelhouder, AB Volvo, om op deze manier de gesprekken tussen het ministerie van Eco nomische Zaken in Den Haag en Volvo over de toekomst van Volvo-Car BV te verstoren". Aldus luidt een zondagavond uitgegeven verklaring van de directie van Volvo-Car in Eindhoven. Het lijkt, aldus de verkla ring, op een poging van het NW de werkgelegenheid van 5.500 mensen op het spel te zet ten. Ons commentaar kan kort zijn: wij hebben een zeer goed produkt en we werken hard aan varianten daarop". Van een onzer verslaggevers) SITTARD - Het Sittardse bedrijf Printing Internatio nal B.V. heeft dit weekeinde een order ter waarde van 250.000 gulden geweigerd. Het betrof hier een opdracht om 60.000 t-shirts te bedruk ken met het portret van Idi Amin, de president van de Afrikaanse republiek Oe ganda. De t-shirts zouden over enkele maanden, tijdens feesten in Afrika, gebruikt worden als propagandama- teriaal voor de omstreden president. Printing International kreeg deze opdracht via een Brusselse relatie die op haar beurt veel zaken in Afrika doet, vooral in de hout- en vleesindustrie. Directeur Schuurs van het Sittardse bedrijf verklaarde waarom de opdracht geweigerd werd: „Zowel de directie als het personeel van onze firma voelden niet veel voor om een radertje te zijn in de propa gandamachine van zo'n om streden persoon. Zuiver za kelijk gezien was de op dracht natuurlijk welkom, maar vooral omdat ons per soneel op de ontwerpafdeling veel bezwaar maakte tegen dit werk, hebben we zonder meer besloten er van af- te zien". Directeur Schuur: „Wan neer men de zaak louter op sociaal-economische motie ven beredeneert is er natuur lijk geen aanleiding om de opdracht van een kwart mil joen te weigeren, integen deel. Maar in dit specifieke geval vonden wij toch dat we de principiële bezwaren zwaar moeten laten meewe gen. Ik ben blij dat we dit be sluit hebben genomen". DOEBAI- Onder de 87 gij zelaars aan boord van de ge kaapte Lufthansa-Boeing, de Landshut, bevinden zich mensen die de psychise druk niet lang meer kunnen ver werken. Deze indruk heeft sjeik Mohammed Ben Ra- ched gekregen die als minis ter van Defensie van de Ver enigde Arabische Emiraten ruim 60 uur bijna onafgebro ken op de verkeerstoren van Doebai met de vier kapers heeft onderhandeld. Even nadat de machine zondagmiddag toch nog bij verrassing was opgestegen, om enkele uren later te lan den in de Zuid-Jemenitische hoofdstad Aden, gaf de sjeik wat indrukken uit zijn ge sprekken met de kapers. De pas 28-jarige minister ver telde dat hij vruchteloos heeft geprobeerd om onder aanroeping van alles wat een mens heilig kan zijn tenmin ste enkele zieken, vrouwen of kinderen vrij te krijgen. Vol gens hem zijn er onder de 82 gijzelaars minstens vier men sen die er ook fysiek zeer slecht aan toe zijn. Gezien de insuline die werd geëist moet er een suikerpatiënt aan boord zijn, waarschijnlijk een vrouw. Uit de Verenigde Staten kwam zondag het be richt dat een tweede vrouw, woonachtig in Santee (Cali- fornië), pas in februari een hartaanval heeft doorstaan. Volgens sjeik Mohammed was de toestand aan boord zaterdagavond het meest kri tiek. De brandstof was op, de boordsystemen vielen uit en de lichten in de „Landshut" doofden. „Volgens mij probeerden de gijzelaars toen uit hun stoelen te komen", aldus de minister, „maar ze werden door twee kapers terugge duwd". Gedurende de uren die volgden meenden de journa listen een verhoogde mili taire activiteit op de lucht haven te signaleren. Op de vraag of zijn regering inder daad een bestorming van de Boeing heeft overwogen, antwoordde de sjeik dat dit wel was „overwogen" maar door hem „niet aangeraden". Wij wilden het leven van de gijzelaars niet in gevaar brengen, aldus de minister die het betreurde dat het hem niet gelukt is om ook maar een enkele passagier vrij te krijgen. Een tweede, zeer spannend moment brak aan toen de ka pers zondagochtend vroeg brandstof eisten. Eerst wilde de sjeik alleen voldoende laten bijtanken om de boord systemen weer draaiend te krijgen. Vervolgens pro beerde hij brandstof te ruilen voor de gijzelaars die er het slechtst aan toe waren. Maar kapingsleider „mar telaar Mahmoud" sloeg hem het initiatief uit handen met een bikkelhard dreigement. Als de tankwagens niet on middellijk zouden ver schijnen, bezwoer hij sjeik Mohammed, zou hij eerst de gezagvoerders en twee an dere gijzelaars laten dood schieten en vervolgens elke vijf minuten een nieuw slachtoffer maken totdat er met bijtanken was begonnen. Mahmoud had de sterkste troeven in deze kritieke on derhandelingsfase. Sjeik Mohammed is overi gens van mening dat ook de kapers bijzonder gespannen zijn. Als minister heeft hij tweemaal eerder in Doebai met vliegtuigkapers onder handeld, „maar martelaar Mahmoud was zonder meer de zenuwachtigste met wie ik te maken heb gehad". De mi nister had de indruk dat de kapingsleider zelf ziek is en mogelijk koorts heeft. Mah moud was in elk geval erg schor en heeft ook hoestbon- bons naar het toestel laten brengen. KLEIN wonen wordt veel mensen te eng. Ze piekeren zich suf over mogelijkheden om te verbouwen. Stop even met prakkiseren! Morgen krijgt u KIJK UIT bij uw krant, en daarin staan tekeningen, foto's en teksten over mensen die óók kleinbehuisd waren en daar een oplossing voor vonden. Wedden dat er voor u iets bij zit? KIJK UIT komt morgen De maandelijkse Consumentenbijlage van De Stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1977 | | pagina 1